Årsregnskap
Molde kommunes regnskap føres etter kommunale regnskapsprinsipper nedfelt i kommunelovens § 14-6 og forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner. Anordningsprinsippet gjelder i kommunal sektor og betyr at all tilgang og bruk av midler i løpet av året, som vedrører kommunens virksomhet, skal fremgå av driftsregnskapet eller investeringsregnskapet.
Driftsregnskapet viser driftsutgifter og driftsinntekter i kommunen og regnskapsresultatet for året. Investeringsregnskapet viser kommunens utgifter i forbindelse med investeringer og utlån med videre, samt hvordan disse er finansiert.
Kommunens driftsregnskap viser årlige avskrivninger som er årlige kostnader som følge av forbruk av aktiverte driftsmidler. Avskrivningene påvirker kommunens brutto driftsresultat, men blir nullet ut slik at netto driftsresultat er upåvirket av denne kostnaden. Netto driftsresultat i kommunen er derimot belastet med årets avdrag (minsteavdrag) som er utgiften relatert til forbruk av aktiverte driftsmidler som skal påvirke kommunens driftsresultat, etter gjeldende regnskapsregler. Årsaken til at avskrivningene blir vist i regnskapet, er blant annet at beslutningstakere og regnskapsbrukere skal kunne vurdere denne i forhold til kommunens driftsresultat og avdragsutgifter.
Videre er regnskapet ført etter bruttoprinsippet. Det betyr at det ikke er gjort fradrag i inntekter for tilhørende utgifter og/eller fradrag i utgifter for tilhørende inntekter. Dette betyr at aktiviteten i kommunen kommer frem med riktig beløp.
I balanseregnskapet er anleggsmidler definert som eiendeler bestemt til varig eie eller bruk for kommunen. Andre eiendeler er omløpsmidler. Anleggsmidler som har en begrenset levetid, blir avskrevet hvert år. Kommunal sektor benytter lineære avskrivninger. Dette innebærer at avskrivningsgrunnlaget blir fordelt likt over avskrivningstiden. De årlige avskrivningene blir dermed like store for det enkelte driftsmiddel. Avskrivningene starter året etter at anleggsmidlet er tatt i bruk.
Årsregnskapet skal ferdigstilles innen 15. februar året etter regnskapsåret. Molde kommunes regnskap med noter for 2019, ble oversendt revisjonen den 14. februar 2020. I ettertid oppdaget kommunens økonomiavdeling en feilklassifisering i balanseregnskapet som var så vesentlig at den måtte korrigeres. Korrigert regnskap ble ferdigstilt 4. mars 2020.
Driftsregnskapet
Note | Regnskap 2019 | Revidert budsjett 2019 | Regnskap 2018 | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | |||||
Brukerbetalinger | 93 317 | 90 266 | 90 584 | 89 731 | |
Andre salgs- og leieinntekter | 97 981 | 96 298 | 97 265 | 98 130 | |
Overføringer med krav til motytelse | 392 396 | 282 593 | 357 625 | 322 580 | |
Rammetilskudd | 690 020 | 662 422 | 633 924 | 604 166 | |
Andre statlige overføringer | 91 956 | 90 707 | 107 916 | 155 212 | |
Andre overføringer | 4 865 | 3 483 | 13 428 | 6 030 | |
Skatt på inntekt og formue | 799 325 | 808 092 | 776 990 | 749 627 | |
Eiendomsskatt | 97 710 | 98 072 | 97 078 | 95 461 | |
Andre direkte og indirekte skatter | 62 | 20 | - | 29 | |
Sum driftsinntekter | 2 267 632 | 2 131 953 | 2 174 810 | 2 120 967 | |
Driftsutgifter | |||||
Lønnsutgifter | 1 247 124 | 1 218 770 | 1 159 325 | 1 092 471 | |
Sosiale utgifter | 4 | 304 206 | 299 352 | 285 102 | 273 499 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjonen | 310 504 | 264 680 | 307 102 | 296 703 | |
Kjøp av tjenester som erstatter tjenesteproduksjon | 265 507 | 262 247 | 244 742 | 219 954 | |
Overføringer | 273 941 | 237 608 | 264 603 | 188 264 | |
Avskrivninger | 6 | 36 269 | 36 270 | 35 133 | 33 452 |
Fordelte utgifter | -85 766 | -120 254 | -109 856 | -99 447 | |
Sum driftsutgifter | 2 351 787 | 2 198 674 | 2 186 152 | 2 004 896 | |
Brutto driftsresultat | -84 154 | -66 720 | -11 342 | 116 071 | |
Finansinntekter | |||||
Renteinntekter, utbytte og eieruttak | 67 311 | 62 516 | 57 574 | 13 169 | |
Gevinst på finansielle instrumenter (omløpsmidler) | 7 849 | 3 000 | - | 5 802 | |
Mottatte avdrag på utlån | 10, 11 | 81 864 | 82 116 | 80 404 | 150 |
Sum eksterne finansinntekter | 157 024 | 147 632 | 137 978 | 19 122 | |
Finansutgifter | |||||
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter | 59 622 | 60 344 | 49 941 | 31 920 | |
Tap på finansielle instrumenter | 13 | - | - | 583 | - |
Avdragsutgifter | 9 | 101 435 | 99 413 | 94 023 | 62 076 |
Utlån | 101 | 50 | 27 | 250 | |
Sum eksterne finansutgifter | 161 158 | 159 807 | 144 573 | 94 246 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | -4 134 | -12 175 | -6 595 | -75 124 | |
Motpost avskrivninger | 36 269 | 36 270 | 35 133 | 33 452 | |
Netto driftsresultat | -52 019 | -42 625 | 17 196 | 74 399 | |
Interne finanstransaksjoner | |||||
Bruk av tidligere års mindreforbruk | 9 337 | 9 337 | 22 838 | 59 248 | |
Bruk av disposisjonsfond | 14 | 44 367 | 44 367 | - | - |
Bruk av bundne fond | 14 | 29 297 | 22 874 | 22 758 | 8 823 |
Sum bruk av avsetninger | 83 001 | 76 578 | 45 596 | 68 071 | |
Overført til investeringsregnskapet | - | 7 100 | - | - | |
Dekning av tidligere års regnskapsmessig merforbruk | - | - | - | - | |
Avsetninger til disposisjonsfond | 14 | 21 105 | 26 516 | 36 688 | 66 813 |
Avsetninger til bundne fond | 14 | 9 877 | 337 | 16 767 | 52 818 |
Sum avsetninger | 30 982 | 33 953 | 53 455 | 119 632 | |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | 9 337 | 22 838 |
Regnskapsskjema 1A – drift
Regnskap 2019 | Revidert budsjett 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Regnskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Skatt på inntekt og formue | 799 325 | 808 092 | 808 016 | 776 990 |
Ordinært rammetilskudd | 690 020 | 662 422 | 663 094 | 633 924 |
Skatt på eiendom | 97 710 | 98 072 | 97 620 | 97 078 |
Andre direkte eller indirekte skatter | 62 | 20 | 20 | - |
Andre generelle statstilskudd | 91 956 | 90 707 | 89 423 | 107 916 |
Sum frie disponible inntekter | 1 679 073 | 1 659 313 | 1 658 173 | 1 615 908 |
Renteinntekter og utbytte | 67 311 | 62 516 | 11 906 | 57 574 |
Gevinst fiansielle instrumenter | 7 849 | 3 000 | 1 900 | - |
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter | 59 622 | 60 344 | 40 490 | 49 941 |
Tap på finansielle instrumenter | - | - | - | 583 |
Avdrag på lån | 101 435 | 99 413 | 67 954 | 94 023 |
Netto finansinntekter/utgifter | -85 896 | -94 241 | -94 638 | -86 972 |
Til dekning av tidligere regnskapsmessig merforbruk | - | - | - | - |
Til ubundne avsetninger | 21 105 | 26 516 | 5 171 | 36 688 |
Til bundne avsetninger | 9 877 | 337 | 337 | 16 767 |
Bruk av tidligere års mindreforbruk | 9 337 | 9 337 | - | 22 838 |
Bruk av ubundne avsetninger | 44 367 | 44 367 | - | - |
Bruk av bundne avsetninger | 29 297 | 22 874 | 22 595 | 22 758 |
Netto avsetninger | 52 019 | 49 725 | 17 087 | -7 859 |
Overført til investeringsregnskapet | - | 7 100 | - | - |
Til fordeling drift | 1 645 195 | 1 607 697 | 1 580 622 | 1 521 077 |
Sum fordelt til drift (fra skjema 1B) | 1 645 195 | 1 607 697 | 1 580 622 | 1 511 740 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - | 9 337 |
Regnskapsskjema 1B – drift
Regnskap 2019 | Revidert budsjett 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Regnskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Rådmannen | 9 036 | 15 392 | 15 862 | 7 568 |
Plan- og utviklingsavdelingen | 22 740 | 25 874 | 25 428 | 21 736 |
Driftsavdelingen | 11 286 | 11 522 | 11 328 | 10 550 |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 63 808 | 64 392 | 64 925 | 57 179 |
Økonomiavdelingen | 17 105 | 19 142 | 18 338 | 17 510 |
Fellesområdet skole | 14 969 | 16 114 | 16 665 | 12 635 |
Kvam skole | 16 942 | 16 106 | 15 247 | 17 159 |
Sellanrå skole | 27 626 | 28 548 | 27 501 | 27 806 |
Langmyra skole | 39 630 | 37 958 | 37 158 | 36 838 |
Nordbyen skole | 23 203 | 22 359 | 21 975 | 22 058 |
Kviltorp skole | 37 498 | 36 529 | 35 631 | 36 893 |
Kleive oppvekstsenter | 11 752 | 11 782 | 11 431 | 11 422 |
Bolsøya skole | 7 581 | 6 739 | 6 638 | 7 254 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 27 694 | 24 783 | 24 569 | 25 645 |
Sekken oppvekstsenter | 5 223 | 5 115 | 4 979 | 5 027 |
Bekkevoll ungdomsskole | 34 377 | 32 432 | 31 972 | 34 552 |
Bergmo ungdomsskole | 26 199 | 25 256 | 25 257 | 24 299 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 22 645 | 19 406 | 18 785 | 21 883 |
Molde voksenopplæringssenter | 11 417 | 9 483 | 9 027 | 11 812 |
Fellesområdet barnehage | 137 083 | 135 129 | 136 824 | 127 550 |
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager | 15 020 | 14 378 | 13 548 | 15 406 |
Hatlelia barnehage | 9 514 | 9 844 | 9 522 | 9 313 |
Kvam og St. Sunniva barnehager | 13 039 | 12 957 | 11 667 | 12 246 |
Hjelset barnehage | 9 059 | 9 242 | 8 693 | 9 957 |
Barnas Hus barnehage | 10 855 | 10 823 | 8 717 | 10 593 |
Langmyra og Banehaugen barnehager | 5 768 | 6 642 | 6 001 | 6 629 |
Lillekollen barnehage | 12 085 | 12 352 | 11 920 | 12 132 |
Barneverntjenesten | 81 830 | 83 892 | 81 253 | 35 431 |
Sosialtjenesten NAV Molde | 39 991 | 37 395 | 36 804 | 40 867 |
Flyktningtjenesten | 44 787 | 37 455 | 36 699 | 81 945 |
Ressurstjenesten | 81 541 | 70 534 | 69 536 | 51 092 |
Helsetjenesten | 52 009 | 52 714 | 51 320 | 77 284 |
Fellesområdet pleie og omsorg | -23 316 | -24 438 | -22 708 | -22 865 |
Glomstua omsorgssenter | 126 814 | 120 426 | 120 499 | 113 492 |
Kirkebakken omsorgssenter | 61 479 | 54 846 | 53 556 | 47 002 |
Råkhaugen omsorgssenter | 62 083 | 60 231 | 57 749 | 59 471 |
Bergmo omsorgssenter | 68 362 | 67 873 | 66 180 | 64 931 |
Kleive og Skåla omsorgssenter | 67 306 | 67 541 | 66 206 | 65 554 |
Tiltak funksjonshemmede | 220 764 | 202 076 | 197 034 | 213 975 |
Brann- og redningstjenesten | 23 687 | 22 740 | 22 213 | 22 702 |
Byggesak og geodata | -275 | 1 936 | 725 | -340 |
Molde bydrift | 16 252 | 15 564 | 14 934 | 15 238 |
Kulturtjenesten | 36 930 | 38 137 | 37 243 | 35 510 |
Kulturskolen | 8 663 | 9 038 | 8 738 | 8 386 |
Sum fordelt til drift skjema 1B | 1 612 059 | 1 558 258 | 1 527 589 | 1 523 324 |
Avstemming mot skjema 1A | 33 136 | 49 439 | 53 033 | -11 584 |
Sum fordelt til drift 1A | 1 645 195 | 1 607 697 | 1 580 622 | 1 511 740 |
Avstemming skjema 1A og 1B
Investeringsregnskapet
Note | Regnskap 2019 | Revidert budsjett 2019 | Regnskap 2018 | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Inntekter | |||||
Salg av driftsmidler og fast eiendom | 1 330 | 140 | 4 291 | 5 307 | |
Andre salgsinntekter | - | - | - | 74 | |
Overføringer med krav til motytelse | 10 515 | 14 513 | 5 881 | 6 559 | |
Kompensasjon for merverdiavgift | 34 106 | 33 896 | 20 738 | 8 396 | |
Statlige overføringer | - | - | - | - | |
Andre overføringer | 825 | - | 4 272 | - | |
Renteinntekter og utbytte | 10 | - | 7 | 6 | |
Sum inntekter | 46 786 | 48 549 | 35 190 | 20 343 | |
Utgifter | - | - | - | - | |
Lønnsutgifter | - | - | - | - | |
Sosiale utgifter | - | - | - | - | |
Kjøp av varer og tj som inngår i tj.produksjon | 161 341 | 222 882 | 128 244 | 52 595 | |
Kjøp av tjenester som erstatter tj.produksjon | - | - | - | - | |
Overføringer | 35 788 | 51 896 | 21 750 | 15 384 | |
Renteutgifter og omkostninger | 4 628 | - | 2 059 | 1 403 | |
Fordelte utgifter | - | - | - | - | |
Sum utgifter | 201 758 | 274 778 | 152 054 | 69 382 | |
Finanstransaksjoner | - | - | - | - | |
Avdrag på lån | 11 | 13 516 | - | 9 559 | 17 652 |
Utlån | 280 182 | 75 000 | 153 460 | 36 298 | |
Kjøp av aksjer og andeler | 7 | 9 467 | 9 616 | 1 046 | 1 067 |
Dekning av tidligere års udekket | - | - | 500 | 1 717 | |
Avsatt til ubundne investeringsfond | 14 | 905 | 7 100 | 1 106 | 3 297 |
Avsatt til bundne investeringsfond | 14 | 10 | - | 242 | 61 |
Sum finansieringstransaksjoner | 304 079 | 91 716 | 165 913 | 60 093 | |
Finansieringsbehov | 459 050 | 317 945 | 282 777 | 109 133 | |
Dekket slik: | - | - | - | - | |
Bruk av lån | 341 457 | 300 749 | 271 422 | 87 163 | |
Salg av aksjer og andeler | 7 | - | - | - | 2 500 |
Mottatte avdrag på utlån | 13 942 | - | 10 309 | 18 402 | |
Overført fra driftsregnskapet | - | 7 100 | - | - | |
Bruk av tidligere års udisponert | - | - | - | - | |
Bruk av disposisjonsfond | - | - | - | - | |
Bruk av bundne driftsfond | - | - | - | - | |
Bruk av ubundne investeringsfond | 14 | 9 467 | 9 616 | 1 046 | 1 067 |
Bruk av bundne investeringsfond | 14 | 953 | 480 | - | - |
Sum finansiering | 365 819 | 317 945 | 282 777 | 109 133 | |
Udekket/udisponert | -93 231 | - | - | - |
Regnskapsskjema 2A – investering
Regnskap 2019 | Revidert budsjett 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Regnskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Investeringer i anleggsmidler | 201 758 | 274 778 | 372 737 | 152 054 |
Utlån og forskutteringer | 280 182 | 75 000 | - | 153 460 |
Aksjer, andeler og innskudd | 9 467 | 9 616 | 1 100 | 1 046 |
Avdrag på lån | 13 516 | - | - | 9 559 |
Dekning av tidligere års udekket | - | - | - | 500 |
Avsetninger | 914 | 7 100 | - | 1 348 |
Årets finansieringsbehov | 505 836 | 366 494 | 373 837 | 317 967 |
Finansiert slik: | - | - | - | - |
Bruk av lånemidler | 341 457 | 300 749 | 327 567 | 271 422 |
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 1 330 | 140 | 140 | 4 291 |
Tilskudd til investeringer | 825 | - | - | 4 272 |
Kompensasjon for merverdiavgift | 34 106 | 33 896 | 31 300 | 20 738 |
Mottatte avdrag på lån og refusjoner | 24 457 | 14 513 | 13 730 | 16 191 |
Andre inntekter | 10 | - | - | 7 |
Sum ekstern finansiering | 402 185 | 349 298 | 372 737 | 316 921 |
Overført fra driftsregnskapet | - | 7 100 | - | - |
Bruk av tidligere års udisponert | - | - | - | - |
Bruk av avsetninger | 10 420 | 10 096 | 1 100 | 1 046 |
Sum finansiering | 412 605 | 366 494 | 373 837 | 317 967 |
Udekket/udisponert | -93 231 | - | - | - |
Regnskapsskjema 2B – investering
Prosjekt | Regnskap 2019 | Revidert budsjett 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Regnskap 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Plan- og utviklingsavdelingen | 156 524 | 204 536 | 303 826 | 92 596 | |
BRM - Gangbru over Moldeelva (Mexico) | 1046 | - | 500 | 2 500 | - |
Diverse erverv og tiltak | 4004 | - | 800 | 800 | - |
Flytting av øvingsanlegg | 1039 | 11 271 | 8 900 | 400 | 2 818 |
Gang- og sykkelveg Bolsøya | 1045 | 708 | 700 | - | 1 049 |
Hjertøysundet - mottak av steinmasse | 1048 | - | 500 | - | - |
Infrastruktur Bolsøya | 1037 | - | 1 000 | 1 000 | - |
Kulvert/overvannsledning ved Idrettens hus | 1049 | - | 1 510 | - | - |
Nytt SNR – andre konsekvenser Molde kommune | 1042 | 36 | 500 | 2 000 | - |
Nytt SNR – grunnerverv Hjelset | 1043 | - | - | 15 000 | - |
Opparbeidelse av tomtefelt boliger | 4001 | 49 685 | 68 500 | 80 000 | 19 218 |
Opparbeidelse av tomtefelt næring | 4003 | 1 306 | 4 000 | 11 000 | 634 |
Sentrumstiltak | 4005 | 160 | 1 000 | 1 000 | - |
Sjøfronten 1 (Storkaia–Torget) | 1122 | 69 303 | 66 500 | 58 000 | 58 796 |
Sjøfronten 2 | 1107 | 4 298 | 5 000 | 5 000 | - |
Sjøfronten 3 (Brunvoll–Elvemoloen) | 1100 | 17 467 | 40 000 | 48 000 | 10 063 |
Sykkelparkering skoler | 1044 | 1 909 | 3 300 | 3 300 | 18 |
Årølivegen øst | 4060 | - | 1 000 | - | - |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 21 024 | 20 975 | 16 794 | 13 313 | |
IKT-investeringer Molde kommune | 1036 | 1 552 | 2 775 | 2 775 | 1 586 |
Inventar renovering Storgata 31 | 1401 | 2 430 | 2 500 | 2 500 | - |
ROR-IKT – fellesinvesteringer | 9260 | 17 041 | 15 700 | 11 519 | 11 727 |
Skole | 6 700 | 6 750 | 6 750 | 1 671 | |
Digitalisering i grunnskolen | 2034 | 5 641 | 5 500 | 5 500 | - |
IPad-prosjektet | 2000 | 1 058 | 1 250 | 1 250 | 1 671 |
Helsetjenesten | 961 | 1 550 | 1 550 | 283 | |
Medisinsk utstyr i sykehjem | 3194 | 495 | 1 000 | 1 000 | - |
Nye elbiler | 3193 | 466 | 550 | 550 | 283 |
Pleie og omsorg | 1 919 | 2 010 | 860 | 2 368 | |
Bergmo omsorgssenter – møbler | 3705 | 359 | 360 | 360 | 360 |
Glomstua omsorgssenter – kjøkken | 3055 | 431 | 500 | 500 | 2 008 |
Råkhaugen omsorgssenter – dagsenterbuss | 3706 | 1 130 | 1 150 | - | - |
Brann- og redningstjenesten | 5 767 | 5 890 | 5 890 | 1 356 | |
Feiing – nye biler | 4130 | 477 | 440 | 440 | - |
Ny brannbil | 4137 | 5 290 | 5 200 | 5 200 | - |
RIUA – diverse utstyr | 4170 | - | 250 | 250 | 1 356 |
Byggesak og geodata | 316 | 570 | 570 | 2 473 | |
Skanning av byggesaksarkiv | 4330 | 316 | 570 | 570 | 2 473 |
Molde bydrift | 6 830 | 14 390 | 18 390 | 23 504 | |
Biler og maskiner | 4016 | - | 3 200 | 2 500 | 1 930 |
Biler og maskiner – park | 8000 | 427 | 500 | 500 | 1 311 |
Kommunale veger | 4011 | 2 830 | 3 140 | 1 540 | 2 441 |
Parkering - automatisk nummerskiltgjenkjenning | 8006 | - | - | 2 700 | - |
Parkering - utredning parkering i sentrum (BRM) | 8007 | - | 300 | 300 | - |
Styringssystem gatelys | 4730 | 1 509 | 4 000 | 4 000 | - |
Trafikksikring | 4012 | 378 | 360 | 360 | - |
Trafikksikring – Eikrem | 8005 | - | - | 1 950 | - |
Trafikksikring – Moldelivegen | 4770 | - | 500 | 3 000 | - |
Utskifting armatur natriumhøytrykk (NAH) | 4731 | 37 | 750 | - | 12 257 |
Utskifting HQL-armatur | 4717 | - | 100 | - | 3 634 |
Veg- og gatelys | 4013 | 1 649 | 1 540 | 1 540 | 1 931 |
Kulturtjenesten | 333 | 933 | 933 | 479 | |
Infotavler, skilting turområder | 5558 | 72 | 100 | 100 | 47 |
Tursti Damefallet–Tusenårsvarden | 5556 | 98 | 533 | 533 | 30 |
Tursti Skihytta–Varden | 5562 | 163 | 300 | 300 | 402 |
Kirkelig fellesråd | 1 661 | 18 000 | 18 000 | 1 018 | |
Gravplassutvidelse Røbekk | 5609 | 1 661 | 18 000 | 18 000 | 1 018 |
Fellesområdet | 35 | - | - | ||
Justeringsrett merverdiavgift | 9501 | 35 | - | - | - |
Prosjekter i 2018 uten bevilgning eller kostnader i 2019 | - | - | - | 12 993 | |
Prosjekter i 2018 uten bevilgning eller kostnader i 2019 | - | - | - | 12 993 | |
Sum investeringer skjema 2B | 201 758 | 274 778 | 372 737 | 152 054 | |
Investeringer i anleggsmidler fra skjema 2A | 201 758 | 274 778 | 372 737 | 152 054 |
Balansen
Note | Regnskap 2019 | Regnskap 2018 | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|---|
EIENDELER | ||||
Anleggsmidler | 6 509 826 | 6 081 855 | 3 273 362 | |
Faste eiendommer og anlegg | 6 | 813 839 | 671 347 | 595 331 |
Utstyr, maskiner og transportmidler | 6 | 93 185 | 82 710 | 76 974 |
Utlån | 181 521 | 163 174 | 151 364 | |
Konserninterne langsiktige fordringer | 8, 10 | 2 616 355 | 2 451 686 | - |
Aksjer og andeler | 7 | 188 261 | 179 175 | 178 247 |
Pensjonsmidler | 4 | 2 616 665 | 2 533 763 | 2 271 446 |
Omløpsmidler | 690 165 | 723 630 | 746 062 | |
Kortsiktige fordringer | 182 536 | 169 743 | 23 511 | |
Konserninterne kortsiktige fordringer | 10, 16 | 10 608 | -138 953 | - |
Premieavvik | 4 | 200 547 | 168 664 | 152 395 |
Obligasjoner | 13 | 99 268 | 91 418 | 92 001 |
Kasse, postgiro, bankinnskudd | 13 | 197 206 | 432 758 | 478 155 |
SUM EIENDELER | 7 199 991 | 6 805 485 | 4 019 424 | |
EGENKAPITAL OG GJELD | ||||
Egenkapital | 469 645 | 566 773 | 446 276 | |
Disposisjonsfond | 14 | 120 395 | 143 656 | 106 968 |
Bundne driftsfond | 14 | 33 822 | 53 241 | 59 233 |
Ubundne investeringsfond | 14 | 85 408 | 93 970 | 93 910 |
Bundne investeringsfond | 14 | 2 083 | 3 026 | 2 784 |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital drift | 21 | -10 576 | -10 576 | -10 576 |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital investeringer | 21 | 557 | 557 | 557 |
Regnskapsmessig merforbruk | - | - | - | |
Regnskapsmessig mindreforbruk | - | 9 337 | 22 838 | |
Udisponert i investeringsregnskap | 14 | - | - | - |
Udekket i investeringsregnskap | 14 | -93 231 | - | -500 |
Kapitalkonto | 22 | 331 187 | 273 560 | 171 062 |
Langsiktig gjeld | 6 224 026 | 5 958 638 | 3 284 396 | |
Pensjonsforpliktelser | 4 | 2 783 958 | 2 639 215 | 2 501 793 |
Ihendehaverobligasjonslån | 8 | 2 140 000 | 3 114 800 | 639 067 |
Andre lån | 8 | 1 300 068 | 204 623 | 143 535 |
Kortsiktig gjeld | 506 320 | 280 074 | 288 752 | |
Kassekredittlån | 150 000 | - | - | |
Annen kortsiktig gjeld | 343 766 | 263 334 | 268 680 | |
Premieavvik | 4 | 12 554 | 16 739 | 20 072 |
SUM EGENKAPITAL OG GJELD | 7 199 991 | 6 805 485 | 4 019 424 | |
MEMORIAKONTI | ||||
Memoriakonto | 186 228 | 188 764 | 221 460 | |
Ubrukte lånemidler | 45 386 | 150 344 | 182 095 | |
Andre memoriakonti | 140 842 | 38 420 | 39 365 | |
Motkonto til memoriakontiene | -186 228 | -188 764 | -221 460 |
Note 1
Molde kommunes organisering
Molde kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi. Kommunen har ved årsskiftet fire kommunale foretak som ikke er tatt inn i kommunens regnskapstall. Disse er Molde vann og avløp KF, Molde havnevesen KF, Molde eiendom KF og Moldebadet KF som alle presenterer egne regnskaper for kommunestyret. I note 15 til regnskapet for 2019, er hovedtall for morselskapet og alle disse virksomhetene presentert samlet for konsernet.
I note 7 er hovedtall for kommunens fire heleide aksjeselskaper også presentert. Det gjelder Molde Kino AS, Gotfred Lies plass 1 AS, Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS og Romsdal Parkering AS.
Romsdal Regionråd (ROR), Romsdal interkommunale utvalg mot akutt forurensing (RIUA) og Dagligvarehandelens kulturfond inngår i Molde kommunes regnskap. I note 17 er hovedtall for ROR og RIUA presentert.
Innledningsvis i årsrapporten er det laget en oppstilling som viser alle kommunale foretak, interkommunale samarbeid, heleide kommunale aksjeselskap og interkommunale selskap der Molde kommune er deltaker.
Note 2
Vesentlige forhold i regnskapet
Inntekter og utgifter tilhørende fellesnemnda for nye Molde kommune, inngår i kommunens regnskap også for 2019. Fellesnemnda mottok i 2017 tilskudd til engangskostnader knyttet til reformen med 35,9 mill. kroner. Dette tilskuddet skulle dekke alle engangsutgifter i perioden frem til sammenslåingen. Fellesnemnda har i Molde kommunes regnskap for 2019 hatt netto utgifter på samlet 14,2 mill. kroner som er dekket gjennom bruk av tidligere avsetning til bundne fond. Fondet er ved utgangen av 2019 på 7,9 mill. kroner. Note 18 viser hovedtallene tilhørende fellesnemnda for nye Molde kommune.
Kommunestyret i nye Molde kommune vedtok i sitt møte den 19. desember 2019 k-sak 66/19 følgende: “Kommunestyret stadfester vedtaket fattet av Nesset kommunestyre i sak 106/19 i møte den 6. desember 2019.” Saken omhandlet salg av Nesset Kraft AS til Istad AS.
Kommunestyret i nye Molde kommune vedtok videre i sitt møte den 19. desember 2019, k-sak 67/19, å kjøpe aksjene Moldekraft AS eier i Istad AS for 165,0 mill. kroner. Gjenstående restanse på selgerkreditten gitt Moldekraft AS på 18,2 mill. kroner kommer til fradrag i kjøpesummen. Det ble samtidig vedtatt å selge halvparten av denne aksjeposten til Molde kommunale pensjonskasse for 82,5 mill. kroner. Transaksjonene skal gjennomføres i mars 2020 hvor kommunen vil benytte ubundet investeringsfond til å dekke kjøpesummen.
Romsdal Regionråd (ROR) er en intresseorganisasjon. Det er uklart hvordan dette skal håndteres i kommunale regnskaper, men etter dialog med revisjonen har Molde kommune tatt ROR inn i kommunens regnskap som om det var et interkommunalt samarbeid uten eget regnskap.
Molde kommune har per 31. desember 2019 plassert 99,3 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Asset Management AS. Per 31. desember 2019 fremkommer en urealisert gevinst for 2019 på 7,8 mill. kroner. Denne gevinsten er godskrevet regnskapet for 2019.
Kommunen har siden 2016 hatt en uenighet med helseforetaket vedrørende utskrivningsklare pasienter og manglende epikriser. Saken var oppe i sentral tvisteløsningsnemd i 2017, hvor Molde kommune fikk medhold. Saken fant sin endelige løsning i 2019 og ble fra kommunens side avsluttet gjennom utgiftsføring av sluttoppgjør i helseforetakets favør på 0,7 mill. kroner (for lite utgiftsført i 2016 og 2017).
I kommunens regnskap for 2019 er periodiseringen av variabel lønn endret. Variabel lønn fra midten av november og ut året ble utgiftsført i regnskapet for 2019 med 23,6 mill. kroner. Utgiften ble dekket gjennom bruk av disposisjonsfond vedtatt i budsjettrevisjon k-sak 63/19.
Molde kommune har for 2019 betalt inn 7,1 mill. kroner i egenkapitaltilskudd til Molde kommunale pensjonskasse. Dette erstatter innbetaling av tilsvarende beløp i pensjonspremie. Beløpet er finansiert ved bruk av ubundet investeringsfond i henhold til k-sak 50/19. Dette er første innbetaling av slikt tilskudd til kommunens egne pensjonskasse.
Kommunen har i 2019 måttet tapsføre vesentlige beløp som gjelder startlån. Det totale tapet for 2019 beløper seg til 1,5 mill. kroner hvor Husbanken dekker 0,9 mill. kroner. Det resterende tapet dekkes gjennom tidligere avsetninger til buffer for å møte slike tap med 0,3 mill. kroner, mens det resterende beløpet føres opp til senere inndekning. Tapsføringen får ikke resultateffekt for 2019.
Det statlige tilskuddet til ressurskrevende tjenester for 2019 er ikke endelig beregnet når regnskapet for dette året ferdigstilles. Fristen for å utarbeide refusjonskravet er 1. april 2020. Vedtatt økning i innslagspunkt vil medføre reduksjon i tilskuddet for 2019, mens et betydelig merforbruk innenfor tjenesteområdene kan medføre høyere refusjon enn det som er budsjettert. Eventuelt avvik i forhold til inntektsført beløp i 2019, blir hensyntatt ved revidering av budsjettet for 2020.
Molde kommune driver ingen skattepliktig virksomhet i egen regi. I den grad dette er aktuelt, drives slik virksomhet i regi av kommunens aksjeselskaper.
Kommunen er ikke kjent med forhold oppstått etter balansedagen som vil ha vesentlig økonomisk betydning hverken med tanke på avleggelsen av regnskapet for “gamle” Molde kommune for 2019 eller for nye Molde kommune for årene fremover.
Note 3
Note 3A - Anskaffelse og anvendelse av midler
Regnskap 2019 | Revidert budsjett 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Regnskap 2018 | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
ANSKAFFELSE AV MIDLER | |||||
Inntekter driftsdel (kontoklasse 1) | 2 267 632 | 2 131 953 | 2 122 807 | 2 174 810 | 2 120 967 |
Inntekter investeringsdel (kontoklasse 0) | 46 776 | 48 549 | 45 170 | 35 183 | 20 337 |
Innbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 512 434 | 448 381 | 341 773 | 419 716 | 127 193 |
Sum anskaffelse av midler | 2 826 842 | 2 628 883 | 2 509 750 | 2 629 709 | 2 268 497 |
ANVENDELSE AV MIDLER | |||||
Utgifter driftsdel (kontoklasse 1) | 2 315 517 | 2 162 404 | 2 045 607 | 2 151 019 | 1 971 444 |
Utgifter investeringsdel (kontoklasse 0) | 197 129 | 274 778 | 372 737 | 149 994 | 67 979 |
Utbetaling ved eksterne finanstransaksjoner | 468 951 | 244 423 | 109 594 | 310 697 | 150 667 |
Sum anvendelse av midler | 2 981 597 | 2 681 605 | 2 527 938 | 2 611 710 | 2 190 090 |
Anskaffelse - anvendelse av midler | -154 755 | -52 721 | -18 187 | 17 999 | 78 407 |
Endring i ubrukte lånemidler | -104 957 | - | - | -31 752 | -38 963 |
Endring i arbeidskapital | -259 712 | -52 721 | -18 187 | -13 753 | 39 444 |
AVSETNINGER OG BRUK AV AVSETNINGER | |||||
Avsetninger | 31 896 | 33 953 | 5 508 | 64 640 | 147 545 |
Bruk av avsetninger | 93 421 | 86 674 | 23 695 | 46 642 | 69 138 |
Til avsetning senere år | 93 231 | - | - | - | - |
Netto avsetninger | -154 755 | -52 721 | -18 187 | 17 999 | 78 407 |
INTERNE OVERFØRINGER OG FORDELINGER | |||||
Interne inntekter med videre | 122 035 | 163 624 | 154 106 | 144 989 | 132 900 |
Interne utgifter med videre | 122 035 | 163 624 | 154 106 | 144 989 | 132 900 |
Netto interne overføringer | - | - | - | - | - |
Note 3B - Oversikt over endring i arbeidskapital i balansen
Regnskap 2019 | Regnskap 2018 | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|
OMLØPSMIDLER | |||
Endring betalingsmidler | -235 551 | -45 397 | 43 288 |
Endring ihendehaverobligasjoner og sertifikater | 7 849 | -583 | 5 802 |
Endring kortsiktige fordringer | 162 354 | 7 279 | 11 327 |
Endring premieavvik | 31 882 | 16 269 | -2 781 |
Endring omløpsmidler (A) | -33 466 | -22 432 | 57 636 |
KORTSIKTIG GJELD | |||
Endring kortsiktig gjeld (B) | -226 247 | 8 679 | -18 076 |
Endring i arbeidskapital (A-B) | -259 712 | -13 753 | 39 560 |
AVSTEMMING AV ARBEIDSKAPITAL MELLOM BALANSE OG BEVILGNINGSREGNSKAP | |||
Endring arbeidskapital i bevilgningsregnskapet | 259 712 | 13 753 | 39 444 |
Endring arbeidskapital i balansen | -259 712 | -13 753 | -39 560 |
Avvik * | - | - | -116 |
Note 4
Pensjon
Generelt om pensjonsordningene i kommunen
Kommunen har pensjonsforsikringer for sine ansatte i Molde kommunale pensjonskasse (MKP), Kommunal landspensjonskasse (KLP) og Statens pensjonskasse (SPK). MKP er kommunens egen pensjonskasse, mens KLP og SPK er kollektive pensjonsordninger. Alle de tre pensjonskassene sikrer ytelsesbasert pensjon for de ansatte i kommunen.
Pensjonsordningen omfatter alders-, uføre-, ektefelle- og barnepensjon og sikrer alders- og uførepensjon sammen med folketrygden. Pensjonene samordnes med utbetaling fra NAV. Ansatte som er i kommunens tjeneste ved fylte 62 år, har også rett til avtalefestet pensjon (AFP) etter bestemte regler. AFP for 62–64 år er ikke forsikringsmessig dekket og det er heller ikke på annen måte samlet opp fond til dekning av fremtidige AFP-pensjoner.
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 13 i årsregnskapsforskriften, skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. For 2019 var forutsetningene for pensjonskostnadene som tabellen under viser.
Økonomiske forutsetninger for beregning av pensjonskostnaden
Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes som premieavvik og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet med tilsvarende amortisering over de kommende syv årene. Bestemmelsene innebærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Pensjonskostnad og premieavvik
I 2019 betalte kommunen inn 56,8 mill. kroner mer i pensjonspremie enn hva pensjonskostnaden ble. Premieavviket medfører da en inntektsføring på 56,8 mill. kroner i regnskapet for 2019. Dette er det klart største premieavviket kommunen har hatt siden ordningen ble innført. Amortisering av tidligere års premieavvik ble utgiftsført med 25,2 mill. kroner. Netto medførte årets premieavvik og amortisering av tidligere års premieavvik til en økning av netto driftsresultat med 31,6 mill. kroner for 2019.
Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet
Regnskapsført pensjonsutgift ble i 2019 på 125,8 mill. kroner, en økning på 7,4 mill. kroner fra 2018. For å komme frem til regnskapsført pensjonsutgift, blir først årets pensjonspremie korrigert for årets premieavvik og amortisering av tidligere års premieavvik. Videre blir den delen de ansatte selv betaler inn til pensjonsordningene (pensjonstrekk ansatte) trukket fra. Dette gir regnskapsført pensjonsutgift.
Akkumulert premieavvik
Amortisering av tidligere års premieavvik økte 2019 med 4,8 mill. kroner og kom på 25,2 mill. kroner. I 2020 vil amortiseringen av tidligere års premieavvik øke ytterligere med 7,8 mill. kroner. Det vil si at det skal utgiftsføres 32,9 mill. kroner i amortisering i regnskapet for 2020 knyttet til tidligere Molde kommune. Den høye og økende amortiseringen skyldes at premieavvikene i 2018 og 2019 var rekordhøye, men også innskjerpingen i amortiseringstiden både i 2011 (10 år) og 2014 (7 år) bidrar til økt årlig amortiseringsutgift. Akkumulert premieavvik økte fra 151,9 mill. kroner ved inngangen av året til 188,0 mill. kroner ved utgangen av året. Det betyr at 188,0 mill. kroner skal utgiftsføres i kommunens regnskap over de kommende syv årene.
Pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser
Netto pensjonsforpliktelse er forskjellen mellom kommunens påløpte pensjonsforpliktelse og pensjonsmidlene avsatt til å dekke denne fremtidige forpliktelsen. Ved utgangen av 2018 var netto pensjonsforpliktelse på 92,4 mill. kroner, hvor brutto pensjonsforpliktelse var på 2 622 mill. kroner og pensjonsmidlene hadde en verdi på 2 529 mill. kroner.
Netto pensjonsforpliktelse er økt til 146,6 mill. kroner i 2019. Mye av årsaken til dette er estimatavviket og da i hovedsak estimatavviket i MKP. Estimatavviket er forskjellen på anslått verdi på pensjonsforpliktelse og pensjonsmidler brukt i fjorårets regnskap, og faktisk verdi på disse postene etter endelige beregninger. Lavere avkastning enn forventet på pensjonsmidlene i 2018 er hovedårsaken til årets store estimatavvik. Det vil si at verdien av pensjonsmidlene var lavere enn fjorårets regnskap viste. Årsaken til dette var dårlig kursutvikling på plasserte midler i fjerde kvartal 2018.
I tillegg til pensjon for egne ansatte, har Molde kommune også økonomisk medansvar for pensjonsordningen for tidligere ansatte i kommunerevisjonsdistrikt 2. Når Møre og Romsdal revisjon IKS ble etablert (forgjenger til dagens Møre og Romsdal revisjon SA), ble ansvaret for pensjonen til tidligere ansatte liggende igjen hos eierkommunene til den gamle kommunerevisjonen. Molde kommune svarer for 1/3 av pensjonspremien til kommunerevisjonsdistrikt 2. Dette utgjorde en utgift på 252 507 kroner i 2019. Det kommer i tillegg til tallene som er vist i tabellene i denne noten.
Premiefond
Premiefondet er et fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midler på premiefondet kan bare brukes til fremtidig premiebetaling. Premiefondet fremgår ikke av kommuneregnskapet, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremier. SPK har ikke premiefond, det gjelder kun MKP og KLP.
Note 5
Ytelser til ledende personer og kontrollorganer
Ledende personer
Lønn og annen godtgjørelse | Godtgjørelse for andre verv | Tilleggs-godtgjørelse* | Natural-ytelser | Sum 2019 | Sum 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ordfører | 1 065 713 | - | - | 4 392 | 1 070 105 | 1 058 192 |
Varaordfører | 532 856 | 13 566 | - | - | 546 422 | 526 900 |
Rådmann | 1 272 490 | - | 275 000 | 12 504 | 1 559 994 | 1 496 790 |
Note 6
Anleggsmidler
Anleggsmidler
5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | Ikke avskrivbare | Totalt | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost 01.01.2019 | 146 448 | 114 050 | 125 373 | 445 435 | 69 835 | 284 240 | 1 185 381 |
Akkumulerte/reverserte nedskrivinger | - | -40 | - | -1 788 | - | - | -1 828 |
Akkumulerte ordinære avskrivinger per 01.01.2019 | -119 916 | -68 893 | -56 650 | -166 402 | -17 636 | - | -429 496 |
Bokført verdi 01.01.2019 | 26 532 | 45 118 | 68 723 | 277 246 | 52 198 | 284 240 | 754 057 |
Tilgang i året | 16 079 | 6 232 | 21 774 | 144 118 | - | 2 081 | 190 284 |
Avgang i året | - | - | - | - | - | -223 | -223 |
Årets ordinære avskrivinger | -8 707 | -7 563 | -4 764 | -13 898 | -1 336 | - | -36 269 |
Årets nedskrivinger | - | - | -23 | -578 | -224 | - | -825 |
Bokført verdi 31.12.2019 før korreksjon | 33 904 | 43 787 | 85 710 | 406 888 | 50 638 | 286 097 | 907 024 |
Korreksjon av bokført verdi * | - | - | - | 195 101 | - | -195 101 | - |
Bokført verdi 31.12.2019 etter korreksjon* | 33 904 | 43 787 | 85 710 | 601 989 | 50 638 | 90 996 | 907 024 |
*Korreksjoner vedrørende tomtefelt
I 2019 er det foretatt en større korrigering av balansen for tidligere feil, slik at balansen viser riktige verdier ihht. ny praksis for føring av tomtefelt. For å unngå oppskriving av verdier er det foretatt korreksjon internt mellom balansekontoer opp til balanseført verdi på tomtefelt på 233,7 mill. kroner (IB 2019 bolig + næring). Ut fra gjennomgangen er 195,1 mill. kroner flyttet fra bolig- og næringsareal til hovedsakelig veger og ledningsnett. Korreksjonene er ikke foretatt i anleggsregisteret, men direkte i regnskapet.
Avskrivingsperioder: | |
IT-utstyr, kontormaskiner og lignende | 5 år |
Inventar/utstyr, transportmidler og anleggsmaskiner | 10 år |
Brannbiler, parkeringsplasser, trafikklys, tekniske anlegg | 20 år |
Skoler, barnehager, boliger, idrettshaller og veier | 40 år |
Omsorgssenter, brannstasjoner og kulturbygg | 50 år |
Bolig-/nærings- og friareal | Ikke avskrivbar |
Nedskriving
Nedskrivingene som er foretatt i 2019 knytter seg til følgende:
Anlegg | Verdi* | Årsak |
---|---|---|
Kunstgressbane Lubbenes | 504 | 1. gangs gressmatte fra 1991 nedskrives i sin helhet. |
Tennisbane - Molde idrettspark | 75 | Fjernet ved riving av Idrettens hus |
Torget | 23 | Fjernet ved bygging av Sjøfronten |
Molde bibliotek | 224 | Omklassifisert som drift |
Store investeringsprosjekt
De aller fleste store investeringsprosjekter er knyttet til kommunale bygg og anlegg. Det betyr at disse blir utført av Molde eiendom KF og inngår derfor i årsregnskapet til Molde eiendom KF. Det er kun store investeringer i Molde kommune som er med i denne noten. Det vises derfor til tilsvarende note i Molde eiendom KF for samlet å få en oversikt over store investeringsprosjekt.
Det vises også til regnskapsskjema 2B – investering for en samlet oversikt over investeringsprosjektene i Molde kommune i 2019.
I tabellen over er totalrammen på prosjektene oppdatert med endringer vedtatt i budsjett 2020.
Sjøfronten 1 (Storkaia–Torget) ferdigstilles første halvår 2020. Kunst og trær kommer på plass i 2020, videre vil alt arbeid på kaifront og torg sluttføres. Fremdriften er noe forsinket i 2019, men prosjektet skal stå ferdig innen mai 2020. Prosjektet har blitt belastet med byggelånsrenter. Dette lå ikke inne i vedtatt totalramme.
Sjøfronten 2 er forprosjektet og litt forsinket og er forventet ferdig mars 2020.
Sjøfronten 3 (Brunvoll–Elvemoloen) vil bli ferdigstilt første halvår 2020 innenfor prosjektets totalramme.
Flytting av øvingsanlegg fikk i revidert investeringsbudsjett i juni 2019 vedtatt ny totalramme på 13,2 mill. kroner. Det ble ytterligere varslet et merforbruk på 1,0 mill. kroner i rapporteringen per 2. tertial 2019. Da var tiltak tilsvarende 1,0 mill. kroner i tillegg satt på vent. Regnskapet for 2019 viser et merforbruk på 0,9 mill. kroner. Prosjektet ble ikke ferdig som forutsatt i 2019, men er forventet ferdig i februar 2020.
Utskifting armatur natriumhøytrykk ble ikke fullført i 2019. Årsaken er forsinkelser knyttet til å få lagt gatelysanlegget inn i et FDV-system. Prosjektet henger sammen med andre prosjekter hos enheten for å få på plass et helhetlig FDV- og styringssystem for gatelys.
Gravplassutvidelser Røbekk varslet i økonomirapporten per 2. tertial at tildelt ramme i 2019 ikke ville bli brukt opp. Årsaken er at det har tatt lengre tid enn forutsatt å inngå avtale med grunneierne om kjøp. Videre er prosjektet utvidet og noe utsatt i budsjett 2020.
Note 7
Til hovedoversikt balanseregnskapet - aksjer og andeler
31.12.2019 | Antall aksjer/andeler | Eierandel | |
---|---|---|---|
Aksjer | |||
Istad AS - B-aksjer | 44 095 | 34 018 | 34,02 % |
Molde Lufthavnutvikling AS | 7 241 | 707 | 38,03 % |
Akerhallen AS | 3 500 | 39 | 19,50 % |
Molde Kino AS | 3 000 | 1 304 | 100,00 % |
Gotfred Lies plass 1 AS | 1 938 | 224 350 | 100,00 % |
Molde Kunnskapspark AS | 1 800 | 2 562 | 18,90 % |
Langfjordforbindelsen AS | 1 728 | 71 | 15,27 % |
Møreaksen AS | 580 | 5 525 | 7,46 % |
Kystlab-Prebio AS | 487 | 48 786 | 7,12 % |
Samspleis AS | 480 | 18 | 13,52 % |
Astero AS | 470 | 940 | 43,72 % |
Molde Kulturbygg AS | 334 | 330 | 33,00 % |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal | 264 | 132 | 44,00 % |
Romsdal Parkering AS | 250 | 5 | 100,00 % |
Bjørnsonhuset AS | 225 | 225 | 37,50 % |
Muritunet AS | 200 | 200 | 1,40 % |
Gotfred Lies plass 1 omsorgsboliger AS | 172 | 171 648 | 100,00 % |
Halsafjordsambandet AS | 105 | 100 | 4,95 % |
Visit Nordmøre & Romsdal AS | 100 | 34 133 | 3,30 % |
Kjerringsundet AS | 100 | 100 | 3,12 % |
Trafikkterminalen Molde AS | 37 | 37 | 7,40 % |
Sum aksjer | 67 105 | ||
Andeler | |||
Molde kommunale pensjonskasse -selskapskapital | 99 000 | - | 100,00 % |
Egenkapitaltilskudd KLP | 12 903 | - | |
Egenkapitaltilskudd MKP * | 7 100 | - | |
Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS * | 1 080 | - | |
Møre og Romsdal Revisjon IKS | 336 | - | 12,10 % |
Møre og Romsdal Revisjon SA * | 336 | - | |
GassROR IKS - innskuddskapital | 200 | - | 16,66 % |
Stiftelsen Molde Ungdomsboliger - egenkapital | 50 | - | |
Molde Båthavnlag A/L | 44 | 10 | |
Stiftelsen Bjørnsonfestivalen - innskudd | 40 | - | |
Hjelset Skisenter | 30 | 60 | |
Skaret Skisenter BA | 20 | 15 | |
Skaret Travbane | 10 | 10 | |
Biblioteksentralen AL - andeler | 5 | 18 | |
A/L Skarbakkene | 2 | 3 | |
Møre og Romsdal Boligbyggelag A/L | - | 274 | |
Molde Barnehager BA | - | 10 | |
Øvre veg 11 - innskudd | - | - | |
Storgt 10-12-14 AS - leieboerinnskudd | - | - | |
Sum andeler | 121 156 | ||
Sum aksjer og andeler | 188 261 |
Det er i 2019 tatt en grundig gjennomgang av alle aksjer og andeler i Molde kommune. Følgende korrigeringer og nedskrivinger er foretatt:
- Selskapet har fått ny eier. Andelen avskrives i kommunens regnskap. Ny eier er ikke kjent med at det foreligger noe innskudd fra Molde kommune.
- Selskapet er avviklet. Verdien nedskrives i sin helhet.
- Molde kommuen eier 3 båtplasser. Det er innbetalt 14 610 kroner per plass. Plassene ble kjøpt på 80-tallet, og verdien som da ble oppgitt i balansen var trolig feil.
- Molde kommune eier 2 medlemsskap som opprinnelig ble kjøpt for 100 kroner per stykk. De øvrige medlemsskapene tilhører Molde eiendom KF og er nå bokført i dette foretaket.
- Verdien nedskrives i sin helhet siden ansiennitetsordningen opphører fra 1. januar 2020. Andelen har ikke lenger noen verdi.
- Basert på andelsbrevet fra 1989, eier Molde kommune 10 andeler á 1 000 kroner. Feil verdi var oppgitt i balansen og er nå korrigert.
Interkommunale selskap
Molde kommune er deltaker i følgende interkommunale selskaper: RIR IKS, Krisesenteret for Molde og Omegn IKS, GassROR IKS, IKA Møre og Romsdal IKS, Molde og Romsdal Havn IKS, Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS og Møre og Romsdal revisjon SA.
Det foreligger ingen opplysninger på nåværende tidspunkt som tilsier at Molde kommune vil måtte dekke forpliktelser i de interkommunale selskapene.
Kommunale selskap
Molde kommune er 100,0 prosent eier i fire aksjeselskap. Hovedtall for disse gjengis her:
Selskap | Årsresultat | Egenkapital | Gjeld |
---|---|---|---|
Molde Kino AS* | 921 | 8 126 | 14 171 |
Gotfred Lies plass 1 AS** | 776 | 4 300 | 19 896 |
Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS** | -56 | 404 | 91 |
Romsdal Parkering AS* | -40 | -806 | 3 426 |
** Regnskapet for 2019 er ikke behandlet av styret
Note 8
Langsiktig gjeld
Ved utgangen av 2019, hadde konsernet en samlet lånegjeld på ca. 3,6 mrd. kroner. Alle lån, med unntak av enkelte husbanklån og sertifikatlånet, ligger i det flytende rentemarkedet knytte til nibor. Gjennomsnittlig rente på alle lån ble i 2019 på 1,92 prosent. Gjennomsnittlig rente per 31. desember 2019 var 2,02 prosent.
Grunnlag for renterisiko for Molde kommune som konsern, er betydelig mindre enn brutto lånegjeld som følge av midler innestående i bank, rentebytteavtaler og selvfinansierende gjeld. Det vises for øvrig til finansrapporten for ytterligere detaljer og kommentarere vedrørende gjeldsporteføljen.
Långiver | Forfallsdato | Durasjon | Rente | Rentetype | Hovedstol |
---|---|---|---|---|---|
Bulletlån | |||||
Kommunalbanken | 18.03.2020 | 0,21 | 2,09 | 6M nibor + 30 bp. | 300 000 |
Kommunalbanken | 17.03.2021 | 0,21 | 2,21 | 3M nibor + 34 bp. | 450 000 |
Kommunalbanken | 15.09.2021 | 0,21 | 1,79 | 6M nibor + 11 bp. | 365 000 |
Kommunalbanken | 20.09.2023 | 0,21 | 1,90 | 6M nibor + 27,5 bp. | 300 000 |
Obligasjoner FRN | |||||
Swedbank Norge | 16.09.2020 | 0,21 | 2,13 | 6M nibor + 33,5 bp. | 250 000 |
Danske Bank AS | 16.03.2022 | 0,21 | 2,15 | 3M nibor + 28,4 bp. | 430 000 |
Danske Bank AS | 21.09.2022 | 0,21 | 2,19 | 3M nibor + 31,9 bp. | 430 000 |
DNB Bank ASA | 20.03.2024 | 0,21 | 2,28 | 3M nibor + 40,5 bp. | 450 000 |
Swedbank Norge | 18.09.2024 | 0,21 | 2,17 | 3M nibor + 30,1 bp. | 280 000 |
Øvrige lån | |||||
Husbanklån | 328 681 | ||||
Sum langsiktig gjeld | 2,02 | 3 583 681 | |||
Fradrag utlån kommunale foretak | |||||
Molde vann og avløp KF | 612 774 | ||||
Moldebadet KF | 91 169 | ||||
Molde eiendom KF - Husbanken | 143 613 | ||||
Molde eiendom KF | 1 912 412 | ||||
Sum langsiktig gjeld - kommunale foretak | 2 759 969 | ||||
Sum langsiktig gjeld - Molde kommune | 823 712 |
Rentebytteavtaler
Långiver | Volum (mill.) | Løper fra dato | Løper til dato | Betaler | Mottar | Formål med sikringen | Finans-reglementet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Renteswap DnB 14/21 | 200 000 | 21.01.2014 | 17.03.2021 | 2,82 | 6M nibor | Rentesikring | Kap. 7, pkt. 7.2 og 7.3 |
Renteswap DnB 16/26 | 200 000 | 28.10.2016 | 16.09.2026 | 1,6 | 6M nibor | Rentesikring | Kap. 7, pkt. 7.2 og 7.3 |
Rentesikringsinstrument benyttes i den hensikt å endre renteeksponeringen for kommunens lånegjeld, og derigjennom redusere renterisikoen. Det er inngått to rentebytteavtaler på til sammen 400 mill. kroner som gjelder for den samlede gjeldsporteføljen.
Risikoeksponering
Renterisiko lånegjeld
Renterisiko for Molde kommune dreier seg først og fremst om hvor mye kommunens renteutgifter vil endre seg ved endring i rentesatsen. Rentesatsen har økt gjennom 2019, men det er ikke forventet at den skal øke fremover. Molde kommunes lånegjeld er på nesten 3,6 mrd. kroner og ligger hovedsakelig i det flytende rentemarkedet. Videre er det tatt opp et likviditetslån på 150 mill. kroner. Samlet gjeld er dermed på drøye 3,7 mrd. kroner. Det er 400 mill. kroner som det er inngått rentesikring på. Videre er 328,7 mill. kroner videreutlån som i utgangspunktet ikke skal medfører renterisiko for kommunen. Lån på 612,8 mill. kroner til Molde vann og avløp KF blir dekt opp gjennom brukerbetalingene. Ubrukte lånemidler er på 136,1 mill. kroner og vil, inntil de brukes til å finansiere investeringer, heller ikke medføre noe renterisiko. Til slutt får kommunen rentekompensasjon på lån tilsvarende 159,6 mill. kroner fra staten.
Dette innebærer at 1,0 prosent økning i renten vil øke kommunens årlige netto finansutgifter med 20,0 mill. kroner. Kommunens bufferfond (disposisjonsfondet) er per utgangen av året på 120,4 mill. kroner. Det ble redusert som følge av årets regnskapsresultat. Det er nødvendig for kommunen å ha et slikt fond for å møte blant annet økning i renten og svingninger i avkastning på finansielle plasseringer. Det vurderes fortløpende om rentesikring av lån skal økes. Lånene er fordelt med en mindre andel i Husbanken, mens det aller meste er i obligasjonsmarkedet med løpetider på inntil fire år.
Kredittrisiko
Molde kommune er ikke utsatt for kredittrisiko i større grad. Kommune-Norge er ansett som svært sikre låntakere i markedet og får dermed gode rentebetingelser. Kredittrisikoen som utlåner er knyttet til andelen kommunen har til videreutlån.
Likviditetsrisiko
Forfall på kommunens ulike lån er tilpasset en minimering av likviditetsrisiko ved refinansiering. Det er 700 mill. kroner som må refinansieres i 2020. Det er vurdert som kurant av ekstern forvalter. I dette beløpet inngår refinansiering av sertifikatlån tatt opp i desember 2019 med hensikt å sikre likviditeten i kommunen de neste ni månedene. Det vises for øvrig til finansrapporten for ytterligere opplysninger rundt kommunens finans- og gjeldsforvaltning.
Det vises for øvrig til finansrapporten for ytterligere opplysninger rundt kommunens finans- og gjeldsforvaltning.
Note 9
Minsteavdrag
Minsteavdrag for konsernet er beregnet ved bruk av vektet modell og er beregnet til 106,7 mill. kroner. Betalte avdrag i 2019 er 106,8 mill. kroner. I regnskapet skal det høyeste beløpet av beregnet minsteavdrag og betalte avdrag utgiftsføres. I regnskapet er det derfor utgiftsført 106,8 mill. kroner. Dette er 0,1 mill. kroner over beregnet minsteavdrag.
Av de 106,8 mill. kroner i utgiftsførte avdrag er 101,4 mill. kroner belastet morselskapet. 5,4 mill. kroner er belastet Molde eiendom KF for lån i Husbanken knyttet til utleieboliger. Kommunen betaler i realiteten ikke avdrag på de enkelte lån, men regulerer dette ved refinansiering av forfalte obligasjonslån.
Kommunale foretak betaler konserninterne avdrag for lån de har til Molde kommune. Dette er synliggjort som inntekt på konserninterne avdrag i Molde kommunes regnskap.
Beregnet minsteavdrag, konsern
Note 10
Konserninterne lån, renter og avdrag
Molde kommune tar opp lån til alle investeringer for kommunen og kommunale foretak. Videre betaler morsselskapet renter og avdrag på disse lånene og fører dette i sitt regnskap.
De kommunale foretakene låner fra morselskapet til sine investeringer. De betaler renter og avdrag tilbake til morselskapet. Renteutgiftene til disse lånene i foretakene blir ført som en konsernintern renteinntekt i morsselskapet. Tilsvarernde blir avdrag ført som motttatte avdrag på konserninterne lån.
Siden Molde kommune dekker utgiftene til formålsbygg, er overføringer til Molde eiendom KF økt for å dekke opp også de konserninterne finansutgiftene knyttet til formålsbygg. Denne måten å føre disse transaksjonene på ble innført i 2018. Neste år gjelder ny lov og forskrift som vil medføre noen justeringer.
Note 11
Avdrag på lån til videre utlån
Avdrag på startlån
Når det gjelder startlån, vil de utgiftsførte avdragene i investeringsregnskapet tilsvarer mottatte avdrag. Tidligere ble ekstraordinære avdrag fra startlån brukt til å nedbetale de mest ugunstige lånene, som innebar andre lån enn startlån. Som følge av tidligere praksis, vil ikke de utgiftsførte avdragene samsvare med faktisk betalte avdrag til Husbanken.
Molde kommune gav i 2013 et rentefritt lån på 22,5 mill. kroner til prosjektet «Romsdalsmuseets utstillings- og magasinbygg» (ref. kommunestyresak 25/13). Lånet skal nedbetales over 30 år, med første tilbakebetaling i 2016. Utlånet ble finansiert ved bruk av kommunens ubundne investeringsfond som de mottatte avdragene avsettes mot.
Note 12
Kommunens garantiansvar
31.12.2019 | Garantiansvar utløper år | |
---|---|---|
Mobarn Cecilienfryd Barnehage | 788 | 2024 |
Mobarn Høgnakken Barnehage | 2 987 | 2034 |
Studentsamskipnaden - Anestua barnehage | 1 113 | 2026 |
Sum Husbanken | 4 888 | |
Sekken Museumslag | 200 | 2031 |
Romsdalsmuseet Eiendom AS | 126 | 2021 |
Sum Sparebank 1 SMN | 326 | |
Molde og Omegn Idrettsforening | 351 | 2023 |
Sum Sparebanken Møre | 351 | 0 |
Molde Kino AS | 11 880 | 2036 |
Akerhallen AS | 8 464 | 2039 |
Sum KLP Kommunekreditt | 20 344 | |
Stiftelsen Romsdalsmuseet | 2 458 | 2042 |
Tøndergård skole og ressurssenter | - | 2037 |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal/Molde International Jazz Festival | 30 865 | 2051 |
Stiftelsen Molde International Jazz Festival | 11 460 | 2050 |
Molde Kulturbygg AS | 59 809 | 2050 |
Kommunalbanken AS | 104 591 | |
Totalsum | 130 500 |
I løpet av 2019 ble lånet til Tøndergård skole og ressurssenter innfridd.
Molde kommune har et garantiansvar på 130,5 mill. kroner per 31. desember 2019. Det er ikke gitt garantier av kommunale foretak. Ved utgangen av 2019 foreligger det ingen opplysninger som tilsier sannsynlighet for at kommunen vil måtte innfri noen av sine garantier.
Kommunale forpliktelser i forbindelse med spillemidler
Kommunen er også garantist i de tilfeller andre enn kommunen
står som eier/søker av spillemidler for følgende typer anlegg: Flerbrukshaller
og spesialhaller, alpinanlegg, golfanlegg, motorsportanlegg og kunstisbaner.
Garantiansvaret for kommunen gjelder tilbakebetaling av spillemidler dersom
mottaker ikke oppfyller eller misligholder de krav som departementet har satt
til lag/foreninger som mottar spillemidler. Det er videre et krav om at det
samlede tilskuddet til anlegget er over 2,0 mill. kroner, samt at det er
spillemidler som er mottatt de 10 siste år.
Note 13
Langsiktige finansielle aktiva
Molde kommunes langsiktige finansielle aktiva er definert som kommunens midler avsatt til disposisjonsfond og ubundet investeringsfond.
Disposisjonsfondet er i all hovedsak plassert innenfor kommunens konsernkontoavtale som er hos Sparebank 1 SMN.
De langsiktige finansielle aktiva som forvaltes eksternt, består i all hovedsak av midler på ubundet investeringsfond. Disse forvaltes av Pareto Asset Management AS. Ved utgangen av 2019 hadde disse midlene en markedsverdi på 99,3 mill. kroner, noe som gav en urealisert gevinst på 7,8 mill. kroner for året.
Plasseringene av finaniselle aktiva er innenfor de rammer som er fastsatt i kommunens finansreglement.
Det vises for øvrig til finansrapporten for ytteligere detaljer vedrørende sammensetning og risikoeksponering i kommunens langsiktige aktiva.
Forvaltning av langsiktige finansielle aktiva
I 2019 er disposisjonsfondet redusert med 23,3 mill. kroner. Renter av fondet er ikke avsatt.
Midler på disposisjonsfond rapporteres i hovedsak under pengemarked.
Note 14
Fond
Avsetning og bruk av fond
Bundne driftsfond
IB 01.01.2019 | Avsetninger | Bruk | UB 31.12.2019 | |
---|---|---|---|---|
Øremerkede statstilskudd | 43 452 | 8 935 | 27 317 | 25 070 |
Gavefond | 2 152 | 213 | 360 | 2 005 |
Næringsfond | 542 | 63 | 38 | 567 |
Selvkostfond | - | - | - | - |
Prosjekt | 7 095 | 666 | 1 582 | 6 179 |
Privat | - | - | - | - |
Sum bundne driftsfond | 53 241 | 9 877 | 29 297 | 33 821 |
Bundne investeringsfond
Bundne driftsfond – regnskapskjema 1B
Avsetning og bruk av bundne fond i økonomisk oversikt – drift
Note 15
Hovedtall konsern
Denne noten viser hovedtall for Molde kommune som eget rettssubjekt. Det er ikke pliktig etter kommuneloven og gjeldende forskrifter å rapportere for "konsernet" samlet, men dette kan gi verdifull informasjon. I denne noten presenteres derfor beløp fra driftsregnskapet og balansen samlet for enhetene som inngår i rettssubjektet Molde kommune. Interkommunale samarbeid og interkommunale selskaper (IKS) er ikke med i oversikten.
Mellomværende, interne føringer, fordringer og gjeld er ikke eliminert. Tallene er ikke styrebehandlet eller godkjent av revisor.
Driftsregnskap
Molde kommune | Molde havnevesen KF | Molde vann og avløp KF | Moldebadet KF | Molde eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sum driftsinntekter | 2 267 632 | 1 600 | 124 013 | 25 086 | 211 735 | 2 630 067 |
Sum driftsutgifter | -2 351 787 | -2 494 | -105 199 | -22 228 | -183 210 | -2 664 917 |
Brutto driftsresultat | -84 154 | -894 | 18 814 | 2 858 | 28 525 | -34 851 |
Finansresultat | -4 134 | -935 | -28 971 | -6 450 | -99 350 | -139 840 |
Motpost avskrivninger | 36 269 | 2 482 | 19 345 | 5 009 | 70 881 | 133 988 |
Netto driftsresultat | -52 019 | 653 | 9 188 | 1 418 | 56 | -40 703 |
Overført investeringsregnskapet | - | -500 | - | - | - | -500 |
Avsetninger | -30 982 | -13 | -9 192 | -1 418 | - | -41 605 |
Bruk av avsetninger | 83 001 | - | 4 | - | 973 | 83 978 |
Mindreforbruk (merforbruk minus) | - | 141 | - | - | 1 029 | 1 170 |
Balanse
Molde kommune | Molde havnevesen KF | Molde vann og avløp KF | Moldebadet KF | Molde eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | 6 509 826 | 59 775 | 604 693 | 156 463 | 2 276 766 | 9 607 524 |
- herav konserninterne langsiktige fordringer | 2 616 355 | - | - | - | - | 2 616 355 |
Omløpsmidler | 690 165 | 6 429 | 123 602 | 3 008 | 127 958 | 951 162 |
Sum aktiva | 7 199 991 | 66 204 | 728 295 | 159 471 | 2 404 724 | 10 558 685 |
Egenkapital | 469 645 | 57 188 | 16 372 | 52 712 | 276 536 | 872 453 |
Langsiktig gjeld* | 6 224 026 | 8 794 | 687 579 | 102 399 | 2 107 369 | 9 130 167 |
- herav pensjonsforpliktelser | 2 783 958 | - | 74 805 | 11 230 | 51 344 | 2 921 337 |
- herav konsernintern langsiktig gjeld | - | - | 612 774 | 91 169 | 1 912 412 | 2 616 355 |
Kortsiktig gjeld | 506 320 | 222 | 24 344 | 4 360 | 20 818 | 556 065 |
Sum passiva | 7 199 991 | 66 204 | 728 295 | 159 471 | 2 404 724 | 10 558 685 |
Note 16
Til hovedoversikt balanseregnskapet - fordringer og gjeld til interkommunale samarbeid og kommunale foretak
31.12.2019 | 31.12.2018 | 31.12.2017 | |
---|---|---|---|
Kortsiktig fordring | |||
Molde vann og avløp KF | - | - | - |
Molde eiendom KF | 10 407 | - | - |
Moldebadet KF | - | - | - |
Kommunerevisjonsdistrikt 2 | 66 | - | 1 |
Kontrollutvalgssekretariatet | - | 3 | 1 |
Tøndergård skole | - | - | 1 |
Molde kirkelige fellesråd | 135 | - | 1 |
Sum kortsiktig fordring | 10 608 | 3 | 4 |
Låneavtale kommunale foretak | |||
Molde eiendom KF | 1 912 412 | 1 821 606 | 1 781 511 |
Molde vann og avløp KF | 612 774 | 535 664 | 521 556 |
Moldebadet KF | 91 169 | 94 416 | 97 666 |
Sum konserninterne utlån | 2 616 355 | 2 451 686 | 2 400 733 |
Kortsiktig gjeld | |||
Molde kirkelige fellesråd | - | -4 | - |
Kontrollutvalgssekretariatet | - | - | - |
Tøndergård skole og ressurssenter | -262 | -204 | - |
Molde vann og avløp KF | -29 360 | -107 597 | -28 183 |
Molde eiendom KF | - | -28 550 | -118 210 |
Moldebadet KF | -1 951 | -2 601 | -1 983 |
Molde havnevesen KF | -500 | -500 | -500 |
Sum kortsiktig gjeld | -32 074 | -139 456 | -148 876 |
Note 17
Interkommunale samarbeid og vertskommunesamarbeid
Etter regnskapsforskriften § 12 nr. 3 og i henhold til god kommunal regnskapsskikk, skal det angis overføringer til og fra interkommunale samarbeid etter kommunelovens § 27 og vertskommunesamarbeid etter kommunelovens kapitel 5A i note til henholdsvis hovedkontor eller vertskommunens regnskap. For interkommunale samarbeid gjelder dette kun for de som ikke avlegger eget særregnskap. Dette betyr at notekravet ikke gjelder for alle interkommunale samarbeid Molde kommune er en del av, men kun de som inngår i Molde kommunes regnskap.
Romsdal Regionråd (ROR) er etter vedtektene en interesseorganisasjon. Det er uklart hvordan en slik organisasjon skal håndteres etter de kommunale regnskapsreglene. Etter dialog med revisjonen er det blitt enighet om at de skal inn i Molde kommunes regnskap fra 2017 og håndteres på lik linje med et interkommunalt samarbeid etter kommunelovens § 27, med Molde kommune som hovedkontorkommune. Som følge av dette inngår ROR i noten.
Positive netto driftsresultat er å anse som bundet for hovedkontorkommunen og skal dermed settes av til bundne fond. Tilsvarende skal negative netto driftsresultat finansieres opp ved bruk av bundne fond og dermed ikke påvirke hovedkontorkommunens regnskapsresultat. Dette fremgår også av noten. ROR hadde i 2019 et negativt netto driftsresultat som ble finansiert opp med bruk av bundne fond. Romsdal interkommunale utvalg mot akutt forurensning (RIUA) hadde et positivt netto driftsresultat som ble satt av til bundne fond.
ROR
2019 | 2018 | 2017 | |
---|---|---|---|
Inngående balanse | - | - | 4772 |
Overført fra samarbeidende kommuner | 812 | 810 | 778 |
Bidrag fra Molde kommune | 416 | 401 | 394 |
Egne inntekter | 1 400 | 532 | 567 |
Sum inntekter | 2 628 | 1 744 | 6 511 |
Benyttet til dekning av utgifter | -3 001 | -1 846 | -1 431 |
Netto driftsresultat | -373 | -102 | 5 080 |
Netto avsetning | 373 | 102 | -5 080 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - |
RIUA
2019 | 2018 | 2017 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 471 | 524 | 336 |
Bidrag fra Molde kommune | 257 | 248 | 179 |
Egne inntekter | 650 | 1 044 | 1 087 |
Sum inntekter | 1 378 | 1 816 | 1 601 |
Benyttet til dekning av utgifter | -1 164 | -1 486 | -1 684 |
Netto finansutgifter | - | - | 2 |
Netto driftsresultat | 214 | 330 | -81 |
Netto avsetning | -214 | -330 | 81 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - |
ROR-IKT
2019 | 2018 | 2017 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 29 497 | 22 617 | 19 458 |
Bidrag fra Molde kommune | 22 243 | 18 464 | 16 771 |
Egne inntekter | 2 304 | 4 098 | 5 068 |
Sum inntekter | 54 044 | 45 180 | 41 297 |
Benyttet til dekning av utgifter | -54 044 | -45 178 | -41 297 |
Netto finansutgifter | - | -2 | - |
Netto driftsresultat | - | - | - |
Netto avsetning | - | - | - |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - |
ROR-Innkjøp
Interkommunal barneverntjeneste for Molde, Midsund, Aukra og Eide kommuner
2019 | 2018 | 2017 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 39 925 | 22 419 | 20 767 |
Bidrag fra Molde kommune | 39 991 | 35 431 | 31 459 |
Egne inntekter | 18 579 | 11 511 | 8 835 |
Sum inntekter | 98 495 | 69 360 | 61 061 |
Benyttet til dekning av utgifter | -98 495 | -69 360 | -61 061 |
Netto driftsresultat | - | - | - |
Netto avsetning | - | - | - |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - |
Note 18
Fellesnemnda for nye Molde kommune
Regnskapet til fellesnemnda for nye Molde kommune inngår i Molde kommunes regnskap under et eget ansvar. I 2017 ble tilskuddet til engangskostnader utbetalt. Disse pengene skal benyttes frem til 2020. Hele tilskuddet på 35,9 mill. kroner ble inntektsført i Molde kommunes regnskap i 2017. I tillegg mottok fellesnemda prosjektskjønnsmidler på 1,0 mill. kroner.
Det som ikke ble brukt i 2017 er å anse som bundne midler for Molde kommune. Dette medførte en netto avsetning til bundne fond på 32,7 mill. kroner i 2017. Disse pengene skal brukes frem mot ny kommune. I 2018 ble det brukt nesten 11,0 mill. kroner. I 2019 ble det brukt 14,9 mill. kroner. Det gjenstår da 7,6 mill. kroner av tilskuddet til engangskostnader.
Fellesnemnda påvirker netto driftsresultat i alle de tre årene frem mot nye Molde kommune etableres. I 2017 var 32,7 mill. kroner av Molde kommunes netto driftsresultat knyttet til fellesnemnda gjennom utbetaling av tilskuddet til engangskostnader. Tilsvarende reduserer fellesnemnda netto driftsresultat i Molde kommune med 10,5 mill. koner i 2018 og 15,9 mill. kroner i 2019. Dette blir finansiert av fondsmidler og påvirker dermed ikke regnskapsresultatet.
Årsaken til at 2019 viser et merforbruk er at utgifter til valget ble lagt til ansvaret og skulle finansieres av de tre kommunene og ikke av engangstilskuddet. Derfor er ikke bundne fond brukt til å dekke opp disse utgiftene.
19
Fordring og gjeld til sammenslåingskommuner
Per 31. desember 2019 foreligger følgende interne mellomværende poster til Nesset kommune og Midsund kommune.
Note 20
Selvkost - feiing
Feiing er definert som et selvkostområde. Det betyr at kommunens kostnader vedrørende tjenesten skal dekkes gjennom årlige gebyr fra brukerne.
Et positivt resultat (overskudd) skal avsettes til et bundet driftsfond (selvkostfond). Et negativt resultat (underskudd) skal motregnes selvkostfondet dersom det er midler på fondet. Dersom midler er brukt opp, vil underskuddet skape/øke et fremførbart underskudd.
Selvkostkalkyle
** Det er ikke beregnet alternativavkastning på bundet kapital.
Resultatet for 2019 gav et overskudd på 9 814 kroner, som er ført mot egen memoriakonti i balansen.
Fra år 2020 skal tjenesten feiing bli utført av Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS. Gebyrsatsene for 2020 er ennå ikke behandlet politisk.
De øvrige selvkostområdene (vann, avløp, slam og renovasjon) ligger i Molde vann og avløp KF.
Note 21
Strykninger og korrigeringer
Strykninger i driftsregnskapet
Driftsregnskapet for 2019 går i balanse. For å komme frem til resultatet er følgende disposisjoner strøket i samsvar med regnskapsforskriften § 9.
Note 22
Endring i regnskapsprinsipper
Drift
Virkning av endringer i regnskapsprinsipp føres mot egne egenkapitalkontoer for endring av regnskapsprinsipp. Positiv saldo på disse kontoene kan ikke disponeres og negativ saldo skal ikke dekkes inn.
Note 23
Kommunens kapitalkonto
Note | Debet | Note | Kredit | ||
---|---|---|---|---|---|
01.01.2019 Balanse (kapital) | 273 560 | ||||
Salg av fast eiendom og anlegg | 6 | 223 | Aktivering av fast eiendom og anlegg | 6 | 162 682 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | 6 | 19 967 | Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | 6 | 27 602 |
Av- og nedskriving av utstyr, maskiner og transportmidler | 6 | 17 127 | Kjøp av aksjer og andeler | 7 | 8 516 |
Salg av aksjer og andeler | 7 | - | Egenkapitaltilskudd KLP | 7 | 951 |
Nedskriving av aksjer | 7 | 381 | Utlån | 34 828 | |
Nedskriving av startlån | 2 | 1 461 | Tap på utlån | 2 | 1 228 |
Avdrag på utlån | 11 | 15 020 | Konserninterne utlån | 10 | 245 455 |
Avdrag på konserninterne utlån | 10 | 80 786 | Avdrag på eksterne lån | 9, 11 | 104 870 |
Bruk av midler fra eksterne lån | 341 457 | Pensjonsmidler MKP/KLP/SPK | 4 | - | |
Pensjonsforpliktelser MKP/KLP/SPK | 4 | 61 840 | Ekstraordinære avdrag lån | 11 | 9 757 |
31.12.19 Balanse (kapital) | 331 187 | ||||
Sum debet | 869 449 | Sum kredit | 869 449 |
Molde, 15. februar 2020 / 4. mars 2020
Kurt Magne Thrana
økonomisjef
Arne Sverre Dahl
kommunedirektør