Kulturtjenesten
Hovedtall
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 33 582 | 35 138 | 34 551 | 35 510 |
Budsjett | 33 615 | 34 893 | 34 942 | 36 361 |
Avvik | 33 | -245 | 391 | 851 |
Enheten hadde et mindreforbruk på 850 829 kroner i 2018.
Det er særlig tre faktorer som medvirker til årets resultat. Den ene er at ungdomslederstillingen sto vakant i cirka seks måneder og at ungdomsfritidstilbudet lå nede. Det gjorde at enheten på høsten la inn en innsparingsprognose på 0,5 mill. kroner. Den andre faktoren er langtidssykefravær som langt på vei ikke ble dekket opp ved bruk av vikarer. Det tredje er svært nøktern drift ved de ulike tjenesteområdene.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Langtidsfraværet ved kulturtjenesten var relativt høyt i 2018. Dette skyldes sykdomsforhold som i liten grad er arbeidsrelatert. Korttidsfraværet gikk ned til et tilfredsstillende nivå. Det arbeides kontinuerlig for at arbeidsoppgaver skal oppleves meningsfulle og at arbeidsmiljøet skal være godt.
Årsverk:
Reduksjonen i antall faste årsverk kan knyttes til vakant ungdomslederstilling.
Medarbeiderundersøkelse – 10-faktor:
Medarbeiderundersøkelsen hadde en svarprosent på 63 pst. Undersøkelsen viser en skår på over 4,0 på de fleste faktorene, men når det gjelder faktorene bruk av kompetanse og relevant kompetanseutvikling så ligger enheten under 4,0.
Tjenesteleverandør
Kulturtjenesten har utredet særlig to viktige områder i 2018: Forprosjektet Molde bys historie bind 5 og ungdomsprosjektet Ungdomskvartalet. Planstrategien for kommunedelplan for kulturminner ble godkjent og selve planarbeidet ble oppstartet. I tillegg har administrasjonen brukt mye tid og arbeidskapasitet på planleggingen av nye Idrettens hus. Det må også nevnes at kulturkontoret dette året har fått tilhold i rådstuas nyrenoverte 2. etasje.
Biblioteket har en god utlåns- og besøksstatistikk selv om resultatet gikk ned med henholdsvis 2,3 pst. og 5,6 pst. Dette er en nasjonal trend, men det er grunn til å være observant på utviklingen og muligheten for å snu denne. Det ble gjennomført en brukerundersøkelse høsten 2018 der 176 personer deltok. Den viser godt fornøyde brukere hvor 75 pst. svarte veldig fornøyd og 23 pst. svarte fornøyd med. Det var mindre begeistring for åpningstidene, noe som tilsier at biblioteket antagelig bør se nærmere på muligheten for å ta i bruk konseptet "mer-åpent" bibliotek.
Investeringer
Infotavler, skilting turområder
Arbeidet med dette prosjektet startet opp i 2016. På grunn av mye ekstraarbeid i forbindelse med planleggingen av Molde idrettspark og renoveringsprosjektet Idrettens hus, ble det ikke tid til å videreføre prosjektet som planlagt hverken i 2017 eller 2018.
Kulturhuset – sikringstiltak brann og rømning
Dette investeringsprosjektet ble ikke gjennomført i 2018. Investeringene overføres til Molde Eiendom KF som skal gjennomføre tiltaket i 2019 samtidig med øvrig utbedring av bygget.
Tursti Damefallet–Tusenårsvarden
Noe stein ble lagt ut og del av stien opp mot Auduntjønnan ble ferdig. Prosjektet videreføres i 2019.
Tursti Skihytta–Varden
Arbeidet med å legge ut stein ble påbegynt i 2018. Arbeidet ble ikke ferdig mye på grunn av dårlig høstvær. Prosjektet videreføres i 2019.
Fremtidige utfordringer
Kulturtjenesten skal i 2019 starte arbeidet med prosjektet «Ung i Molde – Ungdomskvartalet», som innebærer å utrede hvor og hvordan et bredt og allment tilgjengelig fritidstilbud for ungdom med fokus på egenorganisert aktivitet kan etableres. Prosjektet er støttet av "Byen som regional motor." En slik etablering krever satsing og ressurser til daglig drift. Dette blir den største og mest krevende utfordringen kulturtjenesten står overfor fremover.
Oppgaven med å dekke lag og organisasjoners behov for treningstider i kommunens idrettsanlegg uten Idrettens hus, blir krevende også i 2019. I tillegg er kunstgressbanen på Lubbenes i svært dårlig stand og blir mindre og mindre brukt. Det øker presset på Reknesbanen.
For kulturtjenesten betyr etableringen av nye Molde kommune fra 2020 en konkretisering av, og forberedelse på, hvordan de tre kommunenes tjenester og ulike ordninger på feltet kan samordnes og videreutvikles. Det gjelder særlig bibliotekdrift og frivilligsentralene. For kommunale idrettsbygg og anlegg er viktige stikkord å utarbeide felles husleiesatser og drift og vedlikehold. Videre er forvaltning og drift av friluftsområder og kommunenes ulike kulturtilskudd, inklusiv tilskudd fra Dagligvarebransjens kulturfond og Stadionfondet, områder som må gjennomgås og tilpasses ny kommune.
For kulturtjenesten er det en ambisjon å kunne bidra til en utvikling der også nye Molde kommune kan løftes og promoteres som en spennende og kreativ kunst- og kulturkommune der blant annet utsmykking av offentlige rom blir en like selvfølgelig del av kommunens utvikling og identitet som teater, jazz og fotball. Kunstverket på Molde torg kan bli det første store skrittet i en slik utvikling.
Om enheten
«Molde skal være en åpen, aktiv og inkluderende kulturkommune» er visjonen i kulturplanen.
Kulturtjenestens viktigste oppgave er å tilrettelegge for at Molde kommune skal ha et levende og pulserende kulturliv, som gir rom for fellesskap, utfoldelse, deltakelse og opplevelser for alle. Fagområdet dekker oppgaver innen forebyggende ungdomsarbeid med fritidspedagogikk og demokratiutvikling, frivillig arbeid, forebyggende folkehelsearbeid, idrett og friluftsliv, kulturminnevern, musikk, litteratur, film og andre medier, kunst og utsmykking.
Kommunen har en viktig vertskapsrolle for byens profesjonelle kulturinstitusjoner, både som medspiller og tilrettelegger.
Kulturtjenesten består av tre fagseksjoner: allmenn kultur, Molde bibliotek og idrett og friluftsliv.