Årsregnskap
Molde kommunes regnskap føres etter kommunale regnskapsprinsipper nedfelt i kommunelovens § 48 og regnskapsforskriftens § 7. Anordningsprinsippet gjelder i kommunal sektor og betyr at all tilgang og bruk av midler i løpet av året, som vedrører kommunens virksomhet, skal fremgå av driftsregnskapet eller investeringsregnskapet.
Driftsregnskapet viser driftsutgifter og driftsinntekter i kommunen og regnskapsresultatet for året. Investeringsregnskapet viser kommunens utgifter i forbindelse med investeringer og utlån med videre, samt hvordan disse er finansiert.
Kommunens driftsregnskap viser årlige avskrivninger som er årlige kostnader som følge av forbruk av aktiverte driftsmidler. Avskrivningene påvirker kommunens brutto driftsresultat, men blir nullet ut slik at netto driftsresultat er upåvirket av denne kostnaden. Netto driftsresultat i kommunen er derimot belastet med årets avdrag (minsteavdrag) som er utgiften relatert til forbruk av aktiverte driftsmidler som skal påvirke kommunens driftsresultat, etter gjeldende regnskapsregler. Årsaken til at avskrivningene blir vist i regnskapet, er blant annet at beslutningstakere og regnskapsbrukere skal kunne vurdere denne i forhold til kommunens driftsresultat og avdragsutgifter.
Videre er regnskapet ført etter bruttoprinsippet. Det betyr at det ikke er gjort fradrag i inntekter for tilhørende utgifter og/eller fradrag i utgifter for tilhørende inntekter. Dette betyr at aktiviteten i kommunen kommer frem med riktig beløp.
I balanseregnskapet er anleggsmidler definert som eiendeler bestemt til varig eie eller bruk for kommunen. Andre eiendeler er omløpsmidler. Anleggsmidler som har en begrenset levetid, blir avskrevet hvert år. Kommunal sektor benytter lineære avskrivninger. Dette innebærer at avskrivningsgrunnlaget blir fordelt likt over avskrivningstiden. De årlige avskrivningene blir dermed like store for det enkelte driftsmiddel. Avskrivningene starter året etter at anleggsmidlet er tatt i bruk.
Regnskapsresultatet
Molde kommunes regnskap for 2018 avsluttes med et udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 9,3 mill. kroner. Dette skjer samtidig som budsjetterte avsetninger på 36,7 mill. kroner til disposisjonsfond er gjennomført. Budsjettert avsetning av regnskapsresultatet for 2017 på 22.8 mill. kroner ble derfor avsatt i sin helhet. Videre ble avsetning til disposisjonsfond i regnskapet for 2018 gjennomført med ytterligere 13,9 mill. kroner i samsvar med revidert budsjett. Regnskapsresultatet ble etter dette på 9,3 mill. kroner som er 19,1 mill. kroner bedre enn hva prognosene i økonomirapporteringen per utgangen av oktober tilsa. Netto driftsresultat viser et overskudd på 17,2 mill. kroner mot et budsjettert overskudd på 3,8 mill. kroner, en forbedring på 13,4 mill. kroner. Det var to spesielle forhold som påvirket netto driftsresultat i 2017 som ble på hele 74,4 mill. kroner. Inntektsføring av tilskudd til fellesnemnda samt inntaket av regnskapet for Romsdal Regionråd (ROR) økte kommunens netto driftsresultat med 37,8 mill. kroner. Reell reduksjon i netto driftsresultat fra 2017 til 2018 skulle etter dette bli 19,4 mill. kroner. Mye av nedgangen skyldes årets utgifter til fellesnemnda som under interne finanstransaksjoner dekkes ved bruk av bundne fond.
Interne finanstransaksjoner viser et vesentlig budsjettavvik på avsetning til bundne fond. Hovedforklaringen til dette er at 7,4 mill. kroner i mottatt tilskudd til pilotprosjektet “Legevaktsamarbeid”, står ubenyttet ved årsskiftet og må avsettes for senere øremerket bruk. Etter interne finanstransaksjoner blir netto udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 9,3 mill. kroner. Samlet avsetning til disposisjonsfond kom på 36,7 mill. kroner i 2018 og kommunens disposisjonsfond er ved utgangen av 2018 på 143,7 mill. kroner.
I tjenesteproduksjonen fikk avdelinger og enheter et samlet merforbruk på 26,3 mill. kroner. Dette tilsvarer et merforbruk på 1,75 pst. av netto budsjettramme. Innenfor dette merforbruket, er det stor variasjon i avvikene mellom enhetene. Det klart største positive avviket finnes innenfor stab med et samlet mindreforbruk på 15,8 mill. kroner. Men også helsetjenesten, teknisk og kultur har mindreforbruk. Innenfor skole, pleie og omsorg og tiltak funksjonshemmede var merforbruket størst med henholdsvis 12,1 mill. kroner, 9,8 mill. kroner og 16,3 mill. kroner. Også sosialtjenesten NAV og ressurstjenesten fikk et betydelig merforbruk på henholdsvis 5,5 mill. kroner og 3,8 mill. kroner.
Det udisponerte regnskapsmessige mindreforbruket på 9,3 mill. kroner skyldes et positivt resultat på finansområdet. Innenfor området er det både positive og negative avvik på ulike poster.
De største avvikene i forhold til budsjett på finansområdet er som følger:
reduserte netto avdragsutgifter | 7,2 | mill. kroner |
økte skatteinntekter inkludert inntektsutjevning | 9,6 | mill. kroner |
reduserte netto renteutgifter | 4,5 | mill. kroner |
økte eiendomsskatteinntekter | 3,1 | mill. kroner |
redusert avkastning fra ekstern finansforvaltning | -3,4 | mill. kroner |
udisponert del av lønnspott | 5,5 | mill. kroner |
redusert pensjonskostnad | 6,5 | mill. kroner |
økt aksjeutbytte (Istad AS) | 2,1 | mill. kroner |
økt tilskudd (Havbruksfondet) | 1,7 | mill. kroner |
Når egen skatteinngang endte 9,4 mill. kroner lavere enn budsjettert, ble dette mer enn kompensert gjennom en økning i inntektsutjevningen på hele 19,4 mill. kroner ut over budsjett. Utover høsten, kom det signal om at skatteinngangen i landet ville bli langt bedre enn forutsatt. Siden økningen i egne skatteinntekter ikke var så stor som i resten av landet, var det forventning om at inntektsutjevningen ville gi et positivt resultat for året. Så sent som per september, var inntektene sammen med inntektsutjevningen 7,7 mill. kroner lavere enn periodisert budsjett. De siste 3 månedene av året ble dette, som følge av egen inngang samt løpende inntektsutjevning, snudd til en samlet inntektsvekst på 9,6 mill. kroner. Inntektsutjevningen inngår i posten rammetilskudd.
I budsjettet for 2018 var det forutsatt en gjennomsnittlig rente på 1,60 pst. Gjennomsnittlig oppnådd rente på innlån, endte i 2018 på 1,58 pst. Dette bidro til lavere rente enn forutsatt på kommunens innlån samtidig som kapitalen som har stått til forrentning gjennom året har vært vesentlig større enn forutsatt. Samlet ble netto renteutgifter redusert med 4,5 mill. kroner i forhold til budsjett. Dette mer enn dekte det negative resultatet den eksterne finansforvaltningen bidro med for 2018 med en mindreinntekt på 3,4 mill. kroner i forhold til budsjett. Det var varslet og forventet et positivt resultat på denne posten, men utviklingen i finansmarkedene på slutten av året, bidro til at en budsjettert inntekt på 2,8 mill. kroner ble snudd til et tap på 0,6 mill. kroner. Når netto avdragsutgifter reduseres med hele 7,2 mill. kroner i forhold til budsjett, så skyldes dette i hovedsak forsinket fremdrift på investeringssiden samt endring i føring av konserninterne lån og avdrag (se note 10). Eiendomsskatten ble 3,1 mill. kroner høyere enn budsjettert. Promillen ble justert ned i forhold til oppjustering av taksten slik at eiendomsskatten ikke skulle øke for den enkelte eiendom. Merinntekten skyldes derfor at økningen i antall boliger og eiendommer ble større enn forutsatt i budsjettet.
De fleste andre postene innenfor finansområdet gav også positive avvik. Dette gjelder ikke minst pensjonskostnaden, som etter de endelige aktuarberegningene endte med en mindreutgift i forhold til budsjett på 6,5 mill. kroner. Vedtak i Istad AS om utbetaling av ekstraordinært utbytte, gav kommunen en merinntekt på 2,1 mill. kroner samtidig som utbetalingene fra Havbruksfondet gav kommunen en inntekt ut over budsjett på 1,7 mill. kroner. Ved utgangen av året, etter at lønnsøkningene ute i avdelinger og enheter var kompensert, stod det igjen en ubenyttet lønnspott på 5,5 mill. kroner. Etter dette bidrar finansområdet samlet sett med å bedre resultatet med hele 35,6 mill. kroner.
Det er anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre 1,75 pst. av brutto driftsinntekter over tid. For Molde kommune utgjør netto driftsresultats andel av brutto driftsinntekter 0,79 pst. i 2018 (3,5 pst. i 2017 og 4,7 pst. i 2016). For å få frem en mer korrekt andel, bør tallene for 2017 og 2018 korrigeres for bruk og avsetning til bundne fond. Dette ville for disse to årene gi et netto driftsresultat på henholdsvis 1,43 pst og 1,07 pst. av brutto driftsinntekter. Netto driftsresultat, korrigert for bruk av og avsetning til bundne fond, viser slik utvikling.
Avsluttende kommentar
For fjerde år på rad har Molde kommune oppnådd et positivt netto driftsresultat og avlagt et regnskap med et udisponert mindreforbruk. Dette er selvsagt svært gledelig, men med tanke på bygging av nødvendige økonomiske buffere også nødvendig. I intensjonsavtalen mellom Midsund, Molde og Nesset kommuner, er det nedfelt en del forpliktelse og målsettinger innenfor økonomiområdet. De tre kommunene skal minimum være i balanse når ny kommune dannes og den nye kommunen skal som minimum ha et netto driftsresultat på 2,0 pst. økende til 3,0 pst. på lengre sikt, samt ha et langsiktig mål om et disposisjonsfond på minimum 5,0 pst. av brutto driftsinntekter. Molde kommunes disposisjonsfond utgjør ved utgangen av 2018 hele 143,7 mill. kroner noe som utgjør 6,6 pst. av brutto driftsinntekter og er dermed godt over kravet i intensjonsavtalen. Disposisjonsfondet er bygd opp over de tre siste årene etter at det har vært tilnærmet tomt i perioden 2012–2015. En betydelig, men nødvendig snuoperasjon er gjennomført i disse fire årene. Også andre punkter i intensjonsavtalen svares godt ut av Molde kommune.
I opprinnelig budsjett for 2018, var det lagt inn en avsetning til disposisjonsfond på 18,1 mill. kroner som ble redusert til 13,9 mill. kroner ved budsjettrevisjonen i juni. Det regnskapsmessige mindreforbruket i 2017 på 22,8 mill. kroner ble også vedtatt avsatt til fondet. Ved økonomirapporteringen gjennom året, har det vært utarbeid prognoser som viste at budsjettert avsetning til disposisjonsfondet måtte reduseres som følge av forventet merforbruk. Per 1. tertial var prognosen at 31,9 mill. kroner av budsjetterte avsetninger måtte strykes. Prognosene har stadig forbedret seg ved at forventede strykninger ble redusert, men senest i oktober var prognosen at 9,8 mill. kroner av budsjettert avsetning til disposisjonsfond måtte strykes. Da er det svært gledelig at regnskapet viser at budsjetterte avsetninger i sin helhet gjennomføres og at det i tillegg er et udisponert mindreforbruk for året.
Da det ved halvårsskiftet så som mest kritisk ut økonomisk med tanke på året som helhet, innførte rådmannen en midlertidig ansettelses- og innkjøpsstopp. I hvor stor grad denne har bidratt til å bremse eller redusere merforbruket i avdelinger og enheter er ikke klart, men at fokuset dette tiltaket gir har påvirkning, er det liten tvil om. I tillegg gikk det aller meste innen finansområdet i positiv retning, og da særlig på slutten av året. Merforbruket i avdelinger og enheter i 2018 er det som mest av alt gir bekymringer for utviklingen i 2019. Av kommunens 44 avdelinger, enheter og fagseksjoner var det 21 som samlet endte med et merforbruk på 51,5 mill. kroner i 2018. De øvrige 23 avdelingene, enhetene og fagseksjonene, leverte et mindreforbruk på 25,2 mill. kroner noe som gav et netto merforbruk på 26,3 mill. kroner. Om noe av dette merforbruket videreføres inn i 2019 er ikke kjent men svært sannsynlig. Den økonomiske ubalansen i tjenesteproduksjonen har endret seg negativt de siste årene. Fra å levere et mindreforbruk i 2015 og 2016 på henholdsvis 12,7 mill. kroner og 10,7 mill. kroner, ble dette snudd til et merforbruk i 2017 og 2018 på henholdsvis 8,5 mill. kroner og 26,3 mill. kroner. Stort press på tjenestene ikke minst på grunn av nye og til dels svært ressurskrevende tjenestemottakere innen mange tjenesteområder, er mye av forklaringen på utviklingen. Men utfordringen varierer mellom enhetene og er svært store for enkelte.
Budsjettrammene for tjenesteproduksjonen i 2018 var svært stramme. Denne stramheten er videreført i rammene for 2019. Krav eller forventning om effektivisering i kommunesektoren vil vedvare også i årene som kommer, og digitalisering og bruk av velferdsteknologi er stadig økende. Mye av bakgrunnen for svært begrensede økonomiske rammer i statsbudsjettene, er at statens inntekter fra olje- og gassektoren ikke forventes å kunne bidra til den samme økningen i økonomisk handlingsrom i årene fremover, slik tilfelle har vært mange år. Samtidig viser de årlige statsbudsjetter at kommunesektoren som tjenesteleverandør til landets befolkning er høyt prioritert. Videre er det et ønske om å stadig levere bedre tjenester innenfor alle tjenesteområder. For å klare dette, vil det være behov for effektivisering av tjenesteproduksjonen fremover, både for å håndtere økt etterspørsel og for å kunne opprettholde og i mange tilfeller bedre kvaliteten på de kommunale tjenestene innenfor fortsatt stramme budsjettrammer.
Kurt Magne Thrana
økonomisjef
Driftsregnskapet
Note | Regnskap 2018 | Revidert budsjett 2018 | Regnskap 2017 | Regnskap 2016 | Budsjett 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | ||||||
Brukerbetalinger | 90 584 | 88 548 | 89 731 | 86 239 | 90 225 | |
Andre salgs- og leieinntekter | 97 265 | 96 059 | 98 130 | 87 196 | 95 992 | |
Overføringer med krav til motytelse | 357 625 | 269 812 | 322 580 | 329 228 | 276 957 | |
Rammetilskudd | 633 924 | 613 671 | 604 166 | 567 160 | 663 094 | |
Andre statlige overføringer | 107 916 | 104 749 | 155 212 | 106 899 | 89 423 | |
Andre overføringer | 13 428 | 3 692 | 6 030 | 2 320 | 1 460 | |
Skatt på inntekt og formue | 776 990 | 786 437 | 749 627 | 721 890 | 808 016 | |
Eiendomsskatt | 97 078 | 94 023 | 95 461 | 93 224 | 97 620 | |
Andre direkte og indirekte skatter | - | 20 | 29 | 29 | 20 | |
Sum driftsinntekter | 2 174 810 | 2 057 011 | 2 120 967 | 1 994 185 | 2 122 807 | |
Driftsutgifter | ||||||
Lønnsutgifter | 1 159 325 | 1 129 796 | 1 092 471 | 1 041 010 | 1 139 729 | |
Sosiale utgifter | 4 | 285 102 | 298 299 | 273 499 | 256 159 | 303 505 |
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjonen | 307 102 | 273 740 | 296 703 | 246 106 | 273 524 | |
Kjøp av tjenester som erstatter tj. produksjon | 244 742 | 233 882 | 219 954 | 199 587 | 258 139 | |
Overføringer | 264 603 | 229 893 | 188 264 | 185 733 | 189 694 | |
Avskrivninger | 6 | 35 133 | 35 134 | 33 452 | 32 068 | 35 122 |
Fordelte utgifter | -109 856 | -129 438 | -99 447 | -107 718 | -118 984 | |
Sum driftsutgifter | 2 186 152 | 2 071 305 | 2 004 896 | 1 852 945 | 2 080 729 | |
Brutto driftsresultat | -11 342 | -14 294 | 116 071 | 141 240 | 42 079 | |
Finansinntekter | ||||||
Renteinntekter, utbytte og eieruttak | 57 574 | 51 382 | 13 169 | 10 491 | 11 906 | |
Gevinst på finansielle instrumenter (omløpsmidler) | - | 2 840 | 5 802 | 4 866 | 1 900 | |
Mottatte avdrag på utlån | 10, 11 | 80 404 | 77 636 | 150 | 237 | 400 |
Sum eksterne finansinntekter | 137 978 | 131 858 | 19 122 | 15 594 | 14 206 | |
Finansutgifter | ||||||
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter | 49 941 | 50 296 | 31 920 | 30 527 | 40 490 | |
Tap på finansielle instrumenter | 13 | 583 | - | - | - | - |
Avdragsutgifter | 9 | 94 023 | 98 502 | 62 076 | 63 758 | 67 954 |
Utlån | 27 | 150 | 250 | 197 | 50 | |
Sum eksterne finansutgifter | 144 573 | 148 948 | 94 246 | 94 482 | 108 494 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | -6 595 | -17 090 | -75 124 | -78 888 | -94 288 | |
Motpost avskrivninger | 35 133 | 35 134 | 33 452 | 32 068 | 35 122 | |
Netto driftsresultat | 17 196 | 3 750 | 74 399 | 94 420 | -17 087 | |
Interne finanstransaksjoner | ||||||
Bruk av tidligere års mindreforbruk | 22 838 | 22 838 | 59 248 | 37 055 | - | |
Bruk av disposisjonsfond | 14 | - | - | - | - | - |
Bruk av bundne fond | 14 | 22 758 | 18 407 | 8 823 | 9 478 | 22 595 |
Sum bruk av avsetninger | 45 596 | 41 245 | 68 071 | 46 533 | 22 595 | |
Overført til investeringsregnskapet | - | - | - | 789 | - | |
Dekning av tidligere års regnskapsmessig merforbruk | - | - | - | 36 880 | - | |
Avsetninger til disposisjonsfond | 14 | 36 688 | 36 688 | 66 813 | 37 055 | 5 171 |
Avsetninger til bundne fond | 14 | 16 767 | 8 307 | 52 818 | 6 980 | 337 |
Sum avsetninger | 53 455 | 44 995 | 119 632 | 81 704 | 5 508 | |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 9 337 | - | 22 838 | 59 248 | - |
Regnskapsskjema 1A – drift
Regnskap 2018 | Revidert budsjett 2018 | Opprinnelig budsjett 2018 | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|---|
Skatt på inntekt og formue | 776 990 | 786 437 | 786 437 | 749 627 |
Ordinært rammetilskudd | 633 924 | 613 671 | 613 091 | 604 166 |
Skatt på eiendom | 97 078 | 94 023 | 94 023 | 95 461 |
Andre direkte eller indirekte skatter | - | 20 | 20 | 29 |
Andre generelle statstilskudd | 107 916 | 104 749 | 103 886 | 155 212 |
Sum frie disponible inntekter | 1 615 908 | 1 598 900 | 1 597 457 | 1 604 496 |
Renteinntekter og utbytte | 57 574 | 51 382 | 10 315 | 13 169 |
Gevinst fiansielle instrumenter | - | 2 840 | 1 840 | 5 802 |
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter | 49 941 | 50 296 | 33 384 | 31 920 |
Tap på finansielle instrumenter | 583 | - | - | - |
Avdrag på lån | 94 023 | 98 502 | 67 931 | 62 076 |
Netto finansinntekter/utgifter | -86 972 | -94 576 | -89 160 | -75 025 |
Til dekning av tidligere regnskapsmessig merforbruk | - | - | - | - |
Til ubundne avsetninger | 36 688 | 36 688 | 18 063 | 66 813 |
Til bundne avsetninger | 16 767 | 8 307 | 407 | 52 818 |
Bruk av tidligere års mindreforbruk | 22 838 | 22 838 | - | 59 248 |
Bruk av ubundne avsetninger | - | - | - | - |
Bruk av bundne avsetninger | 22 758 | 18 407 | 17 422 | 8 823 |
Netto avsetninger | -7 859 | -3 750 | -1 048 | -51 561 |
Overført til investeringsregnskapet | - | - | - | - |
Til fordeling drift | 1 521 077 | 1 500 574 | 1 507 249 | 1 477 910 |
Sum fordelt til drift (fra skjema 1B) | 1 511 740 | 1 500 574 | 1 507 249 | 1 455 072 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 9 337 | - | - | 22 838 |
Regnskapsskjema 1B – drift
Regnskap 2018 | Revidert budsjett 2018 | Opprinnelig budsjett 2018 | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|---|
Rådmannen | 7 568 | 14 545 | 14 468 | 7 317 |
Plan- og utviklingsavdelingen | 21 736 | 24 368 | 24 384 | 19 861 |
Driftsavdelingen | 10 550 | 10 541 | 10 377 | 8 765 |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 57 179 | 61 926 | 62 486 | 55 476 |
Økonomiavdelingen | 17 510 | 18 960 | 18 587 | 17 459 |
Fellesområdet skole | 12 635 | 12 996 | 9 836 | 3 989 |
Kvam skole | 17 159 | 15 349 | 15 034 | 15 265 |
Sellanrå skole | 27 806 | 27 315 | 26 967 | 26 894 |
Langmyra skole | 36 838 | 36 863 | 36 383 | 34 943 |
Nordbyen skole | 22 058 | 21 870 | 21 648 | 21 518 |
Kviltorp skole | 36 893 | 35 898 | 35 860 | 34 232 |
Kleive oppvekstsenter | 11 422 | 11 685 | 11 661 | 11 204 |
Bolsøya skole | 7 254 | 6 992 | 6 943 | 7 439 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 25 645 | 23 864 | 23 195 | 22 954 |
Sekken oppvekstsenter | 5 027 | 4 871 | 4 762 | 4 631 |
Bekkevoll ungdomsskole | 34 552 | 31 980 | 31 697 | 33 535 |
Bergmo ungdomsskole | 24 299 | 24 536 | 23 838 | 23 754 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 21 883 | 19 353 | 19 624 | 21 345 |
Molde voksenopplæringssenter | 11 812 | 9 655 | 9 566 | 10 579 |
Fellesområdet barnehage | 127 550 | 125 837 | 131 013 | 126 326 |
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager | 15 406 | 15 042 | 13 875 | 14 169 |
Hatlelia barnehage | 9 313 | 9 873 | 9 632 | 8 772 |
Kvam og St. Sunniva barnehager | 12 246 | 12 595 | 11 760 | 12 564 |
Hjelset barnehage | 9 957 | 10 145 | 9 417 | 9 357 |
Barnas Hus barnehage | 10 593 | 10 852 | 8 798 | 10 011 |
Langmyra og Banehaugen barnehager | 6 629 | 6 780 | 6 341 | 6 767 |
Lillekollen barnehage | 12 132 | 12 552 | 11 583 | 11 470 |
Barneverntjenesten | 35 431 | 35 485 | 33 592 | 35 063 |
Sosialtjenesten NAV Molde | 40 867 | 35 412 | 35 193 | 94 949 |
Flyktningtjenesten | 81 945 | 82 212 | 81 054 | 36 231 |
Ressurstjenesten | 51 092 | 47 250 | 41 457 | 76 232 |
Helsetjenesten | 77 284 | 79 470 | 77 960 | 31 459 |
Fellesområdet pleie og omsorg | -22 865 | -27 384 | -22 801 | -24 272 |
Glomstua omsorgssenter | 113 492 | 111 124 | 109 858 | 114 020 |
Kirkebakken omsorgssenter | 47 002 | 44 534 | 44 050 | 48 027 |
Råkhaugen omsorgssenter | 59 471 | 58 300 | 58 358 | 53 958 |
Bergmo omsorgssenter | 64 931 | 65 592 | 64 976 | 64 366 |
Kleive og Skåla omsorgssenter | 65 554 | 65 631 | 64 864 | 63 525 |
Tiltak funksjonshemmede | 213 975 | 197 684 | 195 424 | 182 862 |
Brann- og redningstjenesten | 22 702 | 22 395 | 22 070 | 22 754 |
Byggesak og geodata | -340 | 1 104 | 934 | 984 |
Molde bydrift | 15 238 | 15 914 | 13 306 | 11 438 |
Kulturtjenesten | 35 510 | 36 361 | 36 078 | 34 551 |
Kulturskolen | 8 386 | 8 746 | 8 504 | 9 108 |
Sum fordelt til drift skjema 1B | 1 523 324 | 1 497 073 | 1 474 612 | 1 435 851 |
Avstemming mot skjema 1A | -11 584 | 3 501 | 32 637 | 19 222 |
Sum fordelt til drift 1A | 1 511 740 | 1 500 574 | 1 507 249 | 1 455 072 |
Avstemming skjema 1A og 1B
Investeringsregnskapet
Note | Regnskap 2018 | Revidert budsjett 2018 | Regnskap 2017 | Regnskap 2016 | Budsjett 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Inntekter | ||||||
Salg av driftsmidler og fast eiendom | 4 291 | 3 810 | 5 307 | 3 290 | 140 | |
Andre salgsinntekter | - | - | 74 | 192 | - | |
Overføringer med krav til motytelse | 5 881 | 25 728 | 6 559 | 8 742 | 13 730 | |
Kompensasjon for merverdiavgift | 20 738 | 36 626 | 8 396 | 5 917 | 31 300 | |
Andre overføringer | 4 272 | 4 122 | - | - | - | |
Renteinntekter og utbytte | 7 | - | 6 | - | - | |
Sum inntekter | 35 190 | 70 286 | 20 343 | 18 140 | 45 170 | |
Utgifter | - | - | - | - | ||
Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjon | 128 244 | 216 607 | 52 595 | 34 853 | 323 437 | |
Overføringer | 21 750 | 44 126 | 15 384 | 6 349 | 49 300 | |
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter | 2 059 | - | 1 403 | 1 714 | - | |
Sum utgifter | 152 054 | 260 733 | 69 382 | 42 916 | 372 737 | |
Finanstransaksjoner | - | - | - | - | - | |
Avdragsutgifter | 11 | 9 559 | - | 17 652 | 13 756 | - |
Utlån | 153 460 | 75 000 | 36 298 | 34 077 | - | |
Kjøp av aksjer og andeler | 7 | 1 046 | 1 100 | 1 067 | 1 304 | 1 100 |
Dekning av tidligere års udekket | 500 | 500 | 1 717 | 25 301 | - | |
Avsetninger til ubundne investeringsfond | 14 | 1 106 | 4 122 | 3 297 | 879 | - |
Avsetninger til bundne investeringsfond | 242 | - | 61 | - | - | |
Sum finanstransaksjoner | 165 913 | 80 722 | 60 093 | 75 318 | 1 100 | |
Finansieringsbehov | 282 777 | 271 169 | 109 133 | 100 094 | 328 667 | |
Dekket slik: | - | - | - | - | - | |
Bruk av lån | 271 422 | 270 069 | 87 163 | 81 584 | 327 567 | |
Salg av aksjer og andeler | 7 | - | - | 2 500 | 82 | - |
Mottatte avdrag på utlån | 10 309 | - | 18 402 | 14 475 | - | |
Overføringer fra driftsregnskapet | - | - | - | 789 | - | |
Bruk av tidligere års udisponert | - | - | - | 1 750 | - | |
Bruk av ubundne investeringsfond | 14 | 1 046 | 1 100 | 1 067 | 1 304 | 1 100 |
Bruk av bundne investeringsfond | 14 | - | - | - | 110 | - |
Sum finansiering | 282 777 | 271 169 | 109 133 | 100 094 | 328 667 | |
Udekket/udisponert | - | - | - | - | - |
Regnskapsskjema 2A - investering
Regnskap 2018 | Revidert budsjett 2018 | Opprinnelig budsjett 2018 | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|---|
Investeringer i anleggsmidler | 152 054 | 260 733 | 340 790 | 69 382 |
Utlån og forskutteringer | 153 460 | 75 000 | - | 36 298 |
Aksjer, andeler og innskudd | 1 046 | 1 100 | 1 100 | 1 067 |
Avdrag på lån | 9 559 | - | - | 17 652 |
Dekning av tidligere års udekket | 500 | 500 | - | 1 717 |
Avsetninger | 1 348 | 4 122 | - | 3 358 |
Årets finansieringsbehov | 317 967 | 341 455 | 341 890 | 129 475 |
Finansiert slik: | ||||
Bruk av lånemidler | 271 422 | 270 069 | 273 366 | 87 163 |
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 4 291 | 3 810 | 3 760 | 7 807 |
Tilskudd til investeringer | 4 272 | 4 122 | - | - |
Kompensasjon for merverdiavgift | 20 738 | 36 626 | 37 180 | 8 396 |
Mottatte avdrag på lån og refusjoner | 16 191 | 25 728 | 26 484 | 24 961 |
Andre inntekter | 7 | - | - | 80 |
Sum ekstern finansiering | 316 921 | 340 355 | 340 790 | 128 408 |
Overført fra driftsregnskapet | - | - | - | - |
Bruk av tidligere års udisponert | - | - | - | - |
Bruk av avsetninger | 1 046 | 1 100 | 1 100 | 1 067 |
Sum finansiering | 317 967 | 341 455 | 341 890 | 129 475 |
Udekket/udisponert | - | - | - | - |
Regnskapsskjema 2B - investering
Regnskapsskjema 2B spesifiserer «investeringer i anleggsmidler» fra regnskapsskjema 2A ned på prosjektnivå i tråd med revidert budsjett. Regnskapsskjema 2B spesifiserer kun utgiftsbevilgningen fra regnskapsskjema 2A, det vil si bruttobevilgningen til det enkelte prosjekt. Finansiering, herunder blant annet ekstern finansiering av det enkelte prosjekt, er dermed ikke synliggjort i regnskapsskjema 2B. Egne regler for finansiering av investeringer i kirkelig fellesråd, gjør at disse skal inkluderes i kommunens skjema 2B.
De enkelte investeringsprosjekt er kommentert under den respektive enheten. Samlet sett viser skjema 2B at det i 2018 er brukt mindre enn budsjettert til investeringer i Molde kommune enn det som var bevilget i revidert budsjett. Dette skyldes i hovedsak forsinket fremdrift og da spesielt for investeringsprosjektene knyttet til nytt sykehus på Hjelset (SNR), Sjøfronten trinn 1-3 og tomtefelt til boliger. Samlet var det budsjettert med 260,7 mill. kroner i revidert investeringsbudsjett. Investeringsregnskapet viser utgifter på 152,1 mill. kroner, noe som er 108,6 mill. lavere enn budsjettert.
Det er 11 investeringsprosjekt som har merforbruk, de fleste med små beløp.
Prosjekt | Regnskap 2018 | Revidert budsjett 2018 | Opprinnelig budsjett 2018 | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Plan- og utviklingsavdelingen | 94 639 | 187 850 | 186 200 | 25 164 | |
Diverse erverv og tiltak | 4004 | - | 600 | 800 | 1 910 |
Flytting av øvingsanlegg | 1039 | 2 818 | 4 700 | 4 700 | - |
Gang- og sykkelveg Bolsøya | 1045 | 1 049 | 250 | 250 | - |
Infrastruktur Bolsøya | 1037 | - | 500 | 500 | 106 |
Infrastruktur Årødalen | 4985 | 2 042 | 3 200 | - | - |
Nytt SNR – andre konsekvenser Molde kommune | 1042 | - | 3 650 | 5 000 | - |
Nytt SNR – grunnerverv Hjelset | 1043 | - | 15 000 | 15 000 | - |
Opparbeidelse av tomtefelt boliger | 4001 | 19 218 | 50 000 | 50 000 | 10 458 |
Opparbeidelse av tomtefelt næring | 4003 | 634 | 1 000 | 1 000 | - |
Sentrumstiltak | 4005 | - | 250 | 250 | - |
Sjøfronten 1 (Storkaia–Torget) | 1122 | 58 796 | 70 000 | 70 000 | 7 036 |
Sjøfronten 2 | 1107 | - | 4 000 | 4 000 | - |
Sjøfronten 3 (Brunvoll–Elvemoloen) | 1100 | 10 063 | 30 000 | 30 000 | 5 654 |
Sykkelparkering skoler | 1044 | 18 | 2 700 | 2 700 | - |
Årølivegen øst | 4060 | - | 2 000 | 2 000 | - |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 13 313 | 20 408 | 15 332 | 13 022 | |
IKT-investeringer Molde kommune | 1036 | 1 586 | 2 000 | 2 000 | 3 481 |
Inventar renovering Storgata 31 | 1401 | - | 2 500 | 2 500 | - |
ROR-IKT – fellesinvesteringer | 9260 | 11 727 | 15 908 | 10 832 | 9 541 |
Skole | 1 671 | 2 450 | 2 450 | 2 021 | |
IPad-prosjektet | 2000 | 1 671 | 2 450 | 2 450 | 2 021 |
Helsetjenesten | 283 | 500 | 500 | 496 | |
Nye elbiler | 3193 | 283 | 500 | 500 | 496 |
Ressurstjenesten | 1 027 | 1 058 | 1 058 | ||
Kjøp av biler ressurstjenesten | 3600 | 1 027 | 1 058 | 1 058 | - |
Pleie og omsorg | 4 954 | 6 966 | 3 510 | 252 | |
Bergmo omsorgssenter – inventar ombygging | 3057 | 779 | 800 | - | - |
Bergmo omsorgssenter – møbler | 3705 | 360 | 360 | 360 | - |
Glomstua omsorgssenter – kjøkken | 3055 | 2 008 | 1 906 | - | 252 |
Råkhaugen omsorgssenter – dagsenterbuss | 3706 | - | 1 150 | 1 150 | - |
Råkhaugen omsorgssenter – nye vaskemaskiner | 3058 | 717 | 750 | - | - |
Skåla omsorgssenter – ny dagsenterbuss | 3704 | 1 090 | - | - | - |
Tjenestebiler hjemmetjenesten | 3707 | - | 2 000 | 2 000 | - |
Brann- og redningstjenesten | 1 676 | 1 570 | 6 070 | 790 | |
Bil kursavdelingen | 4136 | 320 | 300 | 300 | - |
Ny brannbil | 4137 | - | - | 4 500 | - |
RIUA – diverse utstyr | 4170 | 1 356 | 1 270 | 1 270 | 790 |
Byggesak og geodata | 2 473 | 1 760 | 3 500 | - | |
Skanning av byggesaksarkiv | 4330 | 2 473 | 1 760 | 3 500 | - |
Molde bydrift | 26 163 | 28 408 | 35 700 | 12 904 | |
Biler og maskiner | 4016 | 1 930 | 2 000 | 2 000 | 524 |
Biler og maskiner – park | 8000 | 1 311 | 1 250 | 1 250 | 1 170 |
Kommunale veger | 4011 | 2 441 | 1 500 | 4 500 | 6 964 |
Langåsvegen | 4999 | 2 342 | 2 200 | - | 250 |
Parkering – ny bil | 8001 | 257 | 258 | - | - |
Trafikksikring | 4012 | 59 | 350 | 350 | 446 |
Trafikksikring – Eikrem | 8005 | - | 1 950 | 7 800 | - |
Trafikksikring – Moldelivegen | 4770 | - | 400 | 1 300 | - |
Utskifting armatur natriumhøytrykk (NAH) | 4731 | 12 257 | 13 000 | 13 000 | - |
Utskifting HQL-armatur | 4717 | 3 634 | 4 000 | 4 000 | 1 948 |
Veg- og gatelys | 4013 | 1 931 | 1 500 | 1 500 | 1 603 |
Kulturtjenesten | 478 | 1 670 | 1 470 | 177 | |
Infotavler, skilting turområder | 5558 | 47 | 200 | - | - |
Kulturhuset – sikringstiltak brann og rømning | 5023 | - | 210 | 210 | - |
Tursti Damefallet–Tusenårsvarden | 5556 | 30 | 585 | 585 | 177 |
Tursti Skihytta–Varden | 5562 | 402 | 675 | 675 | - |
Kirkelig fellesråd | 1 018 | 7 500 | 10 000 | 5 556 | |
Gravplassutvidelse Røbekk | 5609 | 1 018 | 7 500 | 10 000 | 5 556 |
Fellesområdet | 4 359 | 593 | - | 31 | |
Justeringsrett merverdiavgift | 9500 | 4 359 | 593 | - | 31 |
Prosjekter i 2017 uten bevilgning eller kostnader i 2018 | - | - | - | 8 969 | |
Prosjekter i 2017 uten bevilgning eller kostnader i 2018 | - | - | - | 8 969 | |
Sum | 152 054 | 260 733 | 265 790 | 69 382 | |
Investeringer i anleggsmidler fra skjema 2A | 152 054 | 260 733 | 265 790 | 69 382 |
Balansen
Note | Regnskap 2018 | Regnskap 2017 | Regnskap 2016 | |
---|---|---|---|---|
EIENDELER | ||||
Anleggsmidler | 6 081 855 | 3 273 362 | 3 113 382 | |
Faste eiendommer og anlegg | 6 | 671 347 | 595 331 | 578 522 |
Utstyr, maskiner og transportmidler | 6 | 82 710 | 76 974 | 77 195 |
Utlån | 163 174 | 151 364 | 134 981 | |
Konserninterne langsiktige fordringer | 8, 10 | 2 451 686 | - | - |
Aksjer og andeler | 7 | 179 175 | 178 247 | 179 780 |
Pensjonsmidler | 4 | 2 533 763 | 2 271 446 | 2 142 904 |
Omløpsmidler | 723 630 | 746 062 | 688 427 | |
Kortsiktige fordringer | 169 743 | 23 511 | 12 185 | |
Konserninterne kortsiktige fordringer | 10, 16 | -138 953 | - | - |
Premieavvik | 4 | 168 664 | 152 395 | 155 177 |
Obligasjoner | 13 | 91 418 | 92 001 | 86 199 |
Kasse, postgiro, bankinnskudd | 13 | 432 758 | 478 155 | 434 866 |
SUM EIENDELER | 6 805 485 | 4 019 424 | 3 801 808 | |
EGENKAPITAL OG GJELD | ||||
Egenkapital | 566 773 | 446 276 | 349 532 | |
Disposisjonsfond | 14 | 143 656 | 106 968 | 40 155 |
Bundne driftsfond | 14 | 53 241 | 59 233 | 14 683 |
Ubundne investeringsfond | 14 | 93 970 | 93 910 | 91 680 |
Bundne investeringsfond | 14 | 3 026 | 2 784 | 3 161 |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital drift | 20 | -10 576 | -10 576 | -10 576 |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital investering | 20 | 557 | 557 | 557 |
Regnskapsmessig merforbruk | - | - | - | |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 9 337 | 22 838 | 59 248 | |
Udisponert i investeringsregnskap | 14 | - | - | - |
Udekket i investeringsregnskap | 14 | - | -500 | -2 217 |
Kapitalkonto | 21 | 273 560 | 171 062 | 152 840 |
Langsiktig gjeld | 5 958 638 | 3 284 396 | 3 181 600 | |
Pensjonsforpliktelser | 4 | 2 639 215 | 2 501 793 | 2 412 873 |
Ihendehaverobligasjonslån | 8 | 3 114 800 | 639 067 | 654 675 |
Sertifikatlån | - | - | - | |
Andre lån | 8 | 204 623 | 143 535 | 114 051 |
Kortsiktig gjeld | 280 074 | 288 752 | 270 676 | |
Annen kortsiktig gjeld | 263 334 | 268 680 | 249 293 | |
Premieavvik | 4 | 16 739 | 20 072 | 21 384 |
SUM EGENKAPITAL OG GJELD | 6 805 485 | 4 019 424 | 3 801 808 | |
MEMORIAKONTI | ||||
Memoriakonto | 188 764 | 221 460 | 224 116 | |
Ubrukte lånemidler | 150 344 | 182 095 | 221 058 | |
Andre memoriakonti | 38 420 | 39 365 | 3 058 | |
Motkonto til memoriakontiene | -188 764 | -221 460 | -224 116 |
Note 1
Molde kommunes organisering
Molde kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi samtidig som det beskriver omfanget av tjenesteproduksjonen som er satt bort til andre.
Kommunen har ved årsskiftet fire kommunale foretak som ikke er tatt inn i kommunens regnskapstall. Disse er Molde Vann og Avløp KF, Molde Havnevesen KF, Molde Eiendom KF og Moldebadet KF som alle presenterer egne regnskaper for kommunestyret. I note 15 til regnskapet for 2018, er hovedtall for morselskapet og alle disse virksomhetene presentert samlet for konsernet.
I note 7 er hovedtall for kommunens fire heleide aksjeselskaper også presentert. Det gjelder Molde Kino AS, Gotfred Lies plass 1 AS, Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS og Romsdal Parkering AS.
Romsdal Regionråd (ROR), Romsdal interkommunale utvalg mot akutt forurensing (RIUA) og Dagligvarehandelens kulturfond inngår i Molde kommunes regnskap. I note 17 er hovedtall for ROR og RIUA presentert.
Innledningsvis i årsrapporten er det laget en oppstilling som viser alle kommunale foretak, interkommunale samarbeid og interkommunale selskap der Molde kommune er deltaker.
Note 2
Vesentlige forhold i regnskapet
Inntekter og utgifter tilhørende fellesnemnda for nye Molde kommune, inngår i kommunens regnskap også for 2018. Fellesnemnda mottok i 2017 tilskudd til engangskostnader knyttet til reformen med 35,9 mill. kroner. Dette tilskuddet skulle dekke alle engangsutgifter i perioden frem til sammenslåingen. Fellesnemnda har i Molde kommunes regnskap for 2018 hatt netto utgifter på samlet 11,0 mill. kroner som er dekket gjennom bruk av tidligere avsetning til bundne fond. Fondet er ved utgangen av 2018 på 22,1 mill. kroner. Note 18 viser hovedtallene tilhørende fellesnemden for nye Molde kommune.
Romsdal Regionråd (ROR) er en intresseorganisasjon. Det er uklart hvordan dette skal håndteres i kommunale regnskaper, men etter dialog med revisjonen har Molde kommune tatt ROR inn i kommunens regnskap som om det var et interkommunalt samarbeid uten eget regnskap.
Molde kommune har per 31. desember 2018 plassert 91,4 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Asset Management AS. Per 31. desember 2018 fremkommer et urealisert tap på 0,6 mill. kroner. Dette tapet er belastet i regnskapet for 2018.
Kommunen har siden 2016 hatt en uenighet med helseforetaket vedrørende utskrivningsklare pasienter og manglende epikriser. Saken var oppe i sentral tvisteløsningsnemd i 2017, hvor Molde kommune fikk medhold. Uten at endelig konklusjon er trukket, er det fortsatt forhold i denne saken for årene 2016 - 2018 mellom kommunen og Helseforetaket som ikke er endelig avklart og som kan medføre utgifter for kommunen.
Renter og avdrag på gjeld knyttet til formålsbygg, som er overtatt av Molde Eiendom KF, har tidligere år blitt bokført og budsjettert i Molde kommunes regnskap. For 2018 er dette endret gjennom en administrativ budsjettendring. Dette medfører at renter og avdrag for 2018 fremkommer i foretakets regnskap hvor også gjelden tilhørende formålsbyggene er balanseført. For å dekke økte utgifter i foretakets regnskap, er tilskuddet fra morselskapet til foretaket budsjettmessig økt tilsvarende. Renterisiko på denne gjelden ligger derfor fortsatt i morselskapet.
Det statlige tilskuddet til ressurskrevende tjenester for 2018 er ikke endelig beregnet når regnskapet for dette året ferdigstilles. Fristen for å utarbeide refusjonskravet er 3. april 2019 og foreløpige beregninger indikerer at kravet kan bli noe høyere enn hva som er regnskapsført i 2018. Eventuelt avvik blir tatt inn i budsjettrevisjonen i juni 2019.
Molde kommune driver ingen skattepliktig virksomhet i egen regi. I den grad dette er aktuelt, drives slik virksomhet i regi av kommunens aksjeselskaper.
Kommunen er ikke kjent med forhold oppstått etter balansedagen som vil ha vesentlig økonomisk betydning for Molde kommune hverken med tanke på avleggelsen av regnskapet for 2018 eller for årene fremover.
Note 3
Note 3A - Anskaffelse og anvendelse av midler
Regnskap 2018 | Revidert budsjett 2018 | Opprinnelig budsjett 2018 | Regnskap 2017 | Regnskap 2016 | Budsjett 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
ANSKAFFELSE AV MIDLER | ||||||
Inntekter driftsdel (kontoklasse 1) | 2 174 810 | 2 057 011 | 2 044 976 | 2 120 967 | 1 994 185 | 2 122 807 |
Inntekter investeringsdel (kontoklasse 0) | 35 183 | 70 286 | 67 424 | 20 337 | 18 140 | 45 170 |
Innbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 419 716 | 401 927 | 286 021 | 127 193 | 111 736 | 341 773 |
Sum anskaffelse av midler | 2 629 709 | 2 529 224 | 2 398 421 | 2 268 497 | 2 124 061 | 2 509 750 |
ANVENDELSE AV MIDLER | ||||||
Utgifter driftsdel (kontoklasse 1) | 2 151 019 | 2 036 171 | 1 955 118 | 1 971 444 | 1 820 877 | 2 045 606 |
Utgifter investeringsdel (kontoklasse 0) | 149 994 | 260 733 | 340 790 | 67 979 | 41 202 | 372 737 |
Utbetaling ved eksterne finanstransaksjoner | 310 697 | 225 048 | 102 565 | 150 667 | 145 335 | 109 594 |
Sum anvendelse av midler | 2 611 710 | 2 521 952 | 2 398 473 | 2 190 090 | 2 007 414 | 2 527 937 |
Anskaffelse - anvendelse av midler | 17 999 | 7 272 | -52 | 78 407 | 116 647 | -18 187 |
Endring i ubrukte lånemidler | -31 752 | - | -38 963 | -93 901 | - | |
Endring i arbeidskapital | -13 753 | 7 272 | -52 | 39 444 | 22 746 | -18 187 |
AVSETNINGER OG BRUK AV AVSETNINGER | ||||||
Avsetninger | 64 640 | 49 617 | 18 470 | 147 545 | 166 344 | 5 508 |
Bruk av avsetninger | 46 642 | 42 345 | 18 522 | 69 138 | 49 697 | 23 695 |
Til avsetning senere år | - | - | - | - | - | - |
Netto avsetninger | 17 999 | 7 272 | -52 | 78 407 | 116 647 | -18 187 |
INTERNE OVERFØRINGER OG FORDELINGER | ||||||
Interne inntekter med videre | 144 989 | 164 572 | 123 350 | 132 900 | 140 575 | 154 106 |
Interne utgifter med videre | 144 989 | 164 572 | 123 350 | 132 900 | 140 575 | 154 106 |
Netto interne overføringer | - | - | - | - | - | - |
Note 3B - Oversikt over endring i arbeidskapital i balansen
Regnskap 2018 | Regnskap 2017 | Regnskap 2016 | |
---|---|---|---|
OMLØPSMIDLER | |||
Endring betalingsmidler | -45 397 | 43 288 | -144 895 |
Endring ihendehaverobligasjoner og sertifikater | -583 | 5 802 | 4 866 |
Endring kortsiktige fordringer | 7 279 | 11 327 | 149 709 |
Endring premieavvik | 16 269 | -2 781 | 12 588 |
Endring omløpsmidler (A) | -22 432 | 57 636 | 22 267 |
KORTSIKTIG GJELD | |||
Endring kortsiktig gjeld (B) | 8 679 | -18 076 | 478 |
Endring i arbeidskapital (A-B) | -13 753 | 39 560 | 22 746 |
AVSTEMMING AV ARBEIDSKAPITAL MELLOM BALANSE OG BEVILGNINGSREGNSKAP | |||
Endring arbeidskapital i bevilgningsregnskapet | 13 753 | 39 444 | 22 746 |
Endring arbeidskapital i balansen | -13 753 | -39 560 | -22 746 |
Avvik * | - | -116 | - |
Note 4
Pensjon
Generelt om pensjonsordningene i kommunen
Kommunen har pensjonsforsikringer for sine ansatte i Molde kommunale pensjonskasse (MKP), Kommunal landspensjonskasse (KLP) og Statens pensjonskasse (SPK). MKP er kommunens egen pensjonskasse, mens KLP og SPK er kollektive pensjonsordninger. Alle de tre pensjonskassene sikrer ytelsesbasert pensjon for de ansatte i kommunen.
Pensjonsordningen omfatter alders-, uføre-, ektefelle- og barnepensjon og sikrer alders- og uførepensjon sammen med folketrygden. Pensjonene samordnes med utbetaling fra NAV. Ansatte som er i kommunens tjeneste ved fylte 62 år, har også rett til avtalefestet pensjon (AFP) etter bestemte regler. AFP for 62–64 år er ikke forsikringsmessig dekket og det er heller ikke på annen måte samlet opp fond til dekning av fremtidige AFP-pensjoner.
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 13 i årsregnskapsforskriften, skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. For 2018 var de som tabellen under viser.
Økonomiske forutsetninger for beregning av pensjonskostnaden
Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes som premieavvik og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet med tilsvarende amortisering over de kommende syv årene. Bestemmelsene innebærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Pensjonskostnad og premieavvik
I 2018 betalte kommunen inn 37,5 mill. kroner mer i pensjonspremie enn hva pensjonskostnaden ble. Premieavviket medfører da en inntektsføring på 37,5 mill. kroner i regnskapet for 2018. Dette er det største premieavviket kommunen har hatt siden ordningen ble innført. Amortisering av tidligere års premieavvik ble utgiftsført med 20,3 mill. kroner. Netto medførte dette en økning av netto driftsresultat med 17,2 mill. kroner for 2018 knyttet til årets premieavvik og amortisering av tidligere års premieavvik.
Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet
Regnskapsført pensjonsutgift ble i 2018 på 118,4 mill. kroner, en økning på 3,4 mill. kroner fra 2017. For å komme frem til regnskapsført pensjonsutgift, blir først årets pensjonspremie korrigert for årets premieavvik og amortisering av tidligere års premieavvik. Videre blir den delen de ansatte selv betaler inn til pensjonsordningene (pensjonstrekk ansatte) trukket fra. Dette gir regnskapsført pensjonsutgift.
Akkumulert premieavvik
Amortisering av tidligere års premieavvik vil i 2019 øke med 4,8 mill. kroner og komme på 25,2 mill. kroner. Det skyldes det høye premieavviket i 2018 og innskjerpingen i amortiseringstiden både i 2011 (10 år) og 2014 (7 år). Akkumulert premieavvik økte fra 132,3 mill. kroner ved inngangen av året til 151,9 mill. kroner ved utgangen av året. Det betyr at 151,9 mill. kroner skal utgiftsføres i kommunens regnskap over de kommende syv årene.
Pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser
Netto pensjonsforpliktelse angir forskjellen mellom kommuns påløpte pensjonsforpliktelse (brutto) og pensjonsmidlene avsatt til å dekke denne fremtidige forpliktelsen. Ved utgangen av 2017 var netto pensjonsforpliktelse på 201,9 mill. kroner, hvor brutto pensjonsforpliktelse var på 2 473 mill. kroner og pensjonsmidlene hadde en verdi på 2 271 mill. kroner.
Netto pensjonsforpliktelse er redusert til 92,4 mill. kroner i 2018. I tillegg til et stort premieavvik, trekker estimatavviket netto pensjonsforpliktelse mye ned i 2018. Estimatavviket er forskjellen på anslått verdi på pensjonsforpliktelse og pensjonsmidler brukt i fjorårets regnskap, og faktisk verdi på disse postene etter endelige beregninger. Høyere avkastning enn forventet på pensjonsmidlene i 2017 er en av årsakene til årets store estimatavvik. Det vil si at verdien av pensjonsmidlene var større enn fjorårets regnskap viste. Det er naturlig å forvente motsatt effekt til neste år.
I tillegg til pensjon for egne ansatte, har Molde kommune også økonomisk medansvar for pensjonsordningen for tidligere ansatte i kommunerevisjonsdistrikt 2. Når Møre og Romsdal revisjon IKS ble etablert gjennom sammenslåingen av kommunerevisjonsdistrikt 1 og 2 samt fylkesrevisjonen, ble ansvaret for pensjonen til tidligere ansatte liggende igjen hos eierkommunene til den gamle kommunerevisjonen. Molde kommune svarer for 1/3 av pensjonspremien til kommunerevisjonsdistrikt 2. Dette utgjorde en utgift på 93 390 kroner i 2018. Det kommer i tillegg til tallene som er vist i tabellene i denne noten.
Premiefond
Premiefondet er et fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midler på premiefondet kan bare brukes til fremtidig premiebetaling. Premiefondet fremgår ikke av kommuneregnskapet, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremier. SPK har ikke premiefond, det gjelder kun MKP og KLP.
Note 5
Ytelser til ledende personer og kontrollorganer
Ledende personer
Lønn og annen godtgjørelse | Godtgjørelse for andre verv | Tilleggs-godtgjørelse* | Natural-ytelser | Sum 2018 | Sum 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ordfører | 1 053 800 | - | - | 4 392 | 1 058 192 | 1 026 094 |
Varaordfører | 526 900 | - | - | - | 526 900 | 513 047 |
Rådmann | 1 209 442 | - | 275 080 | 12 268 | 1 496 790 | 1 219 792 |
Note 6
Anleggsmidler
Anleggsmidler
5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | Ikke avskrivbare | Totalt | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost 01.01.2018 | 137 756 | 104 480 | 105 036 | 388 004 | 69 835 | 268 571 | 1 073 680 |
Akkumulerte/reverserte nedskrivinger | - | -73 | - | -1 788 | - | - | -1 860 |
Akkumulerte ordinære avskrivinger per 01.01.2018 | -110 386 | -66 719 | -52 821 | -153 294 | -16 295 | - | -399 515 |
Bokført verdi 01.01.2018 | 27 370 | 37 688 | 52 215 | 232 922 | 53 539 | 268 571 | 672 305 |
Tilgang i året | 8 692 | 14 365 | 20 337 | 57 822 | - | 19 853 | 121 069 |
Avgang i året | - | - | - | - | - | -4 183 | -4 183 |
Årets ordinære avskrivinger | -9 529 | -6 935 | -3 829 | -13 498 | -1 341 | - | -35 133 |
Årets nedskrivinger | - | - | - | - | - | - | - |
Bokført verdi 31.12.2018 | 26 532 | 45 118 | 68 723 | 277 246 | 52 198 | 284 240 | 754 057 |
Avskrivingsperioder: | |
IT-utstyr, kontormaskiner og lignende | 5 år |
Inventar/utstyr, transportmidler og anleggsmaskiner | 10 år |
Brannbiler, parkeringsplasser, trafikklys, tekniske anlegg | 20 år |
Skoler, barnehager, boliger, idrettshaller og veier | 40 år |
Omsorgssenter, brannstasjoner og kulturbygg | 50 år |
Bolig-/nærings- og friareal | Ikke avskrivbar |
Store investeringsprosjekt
De aller fleste store investeringsprosjekter er knyttet til kommunale bygg og anlegg. Det betyr at disse investeringene blir håndtert av Molde Eiendom KF og inngår derfor i deres årsregnskap. Det er kun store investeringer i Molde kommune som er med i denne noten. Det vises derfor til tilsvarende note i Molde Eiendom KF for samlet å få en oversikt over store investeringsprosjekt.
For generelle kommentarer knyttet til fremdriften i det enkelte investeringsprosjekt i tabellen, vises det til enhetssidene i årsrapporten.
Sjøfronten 1
Molde kommune har inngått et byggefelleskap med Molde og Romsdal Havn IKS knyttet til kaia som inngår i Sjøfronten 1. Molde kommune står for utbyggingen, men Molde og Romsdal Havn IKS / Molde Havnevesen KF skal betale og ta over de tre ytterste meterne på kaia. Etter inngått avtale, skal Molde kommune viderefakturere 23,4 mill. kroner inkludert merverdiavgift til Molde og Romsdal havn IKS / Molde Havnevesen KF. Dette vil etter avtale skje i 2019 og vil bidra til at finansieringen først kommer inn i kommunens regnskap i 2019. Utgiftene på prosjektet er påløpt i regnskapet for 2018. I tillegg vil grunneiere og Molde Næringsforum bidra med tilskudd til prosjektet.
Note 7
Til hovedoversikt balanseregnskapet - aksjer og andeler
31.12.2018 | Antall aksjer/andeler | Eierandel | |
---|---|---|---|
Istad AS - B-aksjer | 44 095 | 34 018 | 34,02 % |
Molde Lufthavnutvikling AS | 7 241 | 707 | 38,03 % |
Akerhallen AS | 3 500 | 39 | 19,50 % |
Molde Kino AS | 3 000 | 1 304 | 100,00 % |
Gotfred Lies plass 1 AS | 1 938 | 224 350 | 100,00 % |
Molde Kunnskapspark AS (1) | 1 800 | 2 562 | 18,90 % |
Langfjordforbindelsen AS | 1 728 | 71 | 15,27 % |
Møreaksen AS | 580 | 5 525 | 7,46 % |
Kystlab-Prebio AS | 487 | 48 786 | 7,12 % |
Samspleis AS | 480 | 18 | 13,52 % |
Astero AS | 470 | 940 | 43,72 % |
Molde Kulturbygg AS | 334 | 330 | 33,00 % |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal | 264 | 132 | 44,00 % |
Romsdal Parkering AS | 250 | 5 | 100,00 % |
Bjørnsonhuset AS | 225 | 225 | 37,50 % |
Muritunet AS | 200 | 200 | 1,40 % |
Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS | 172 | 171 648 | 100,00 % |
Halsafjordsambandet AS | 105 | 100 | 4,95 % |
Visit Nordmøre & Romsdal AS (2) | 100 | 34 133 | 3,30 % |
Kjerringsundet AS | 100 | 100 | 3,12 % |
Trafikkterminalen Molde AS | 37 | 37 | 7,40 % |
Sum aksjer | 67 105 | ||
Andeler | |||
Molde kommunale pensjonskasse -selskapskapital | 99 000 | - | 100,00 % |
Egenkapitaltilskudd KLP | 11 952 | - | - |
Møre og Romsdal revisjon IKS | 336 | - | 12,10 % |
Øvre veg 11 - innskudd | 230 | - | - |
GassROR IKS - innskuddskapital | 200 | - | 16,66 % |
Storgt 10-12-14 AS - leieboerinnskudd | 86 | - | - |
Molde Båthavnlag A/L | 79 | 10 | - |
Stiftelsen Molde Ungdomsboliger - egenkapital | 50 | - | - |
Stiftelsen Bjørnsonfestivalen - innskudd | 40 | - | - |
Hjelset Skisenter | 30 | 60 | - |
Møre og Romsdal Boligbyggelag A/L | 27 | 274 | - |
Skaret Skisenter BA | 20 | 15 | - |
Molde Barnehager BA | 11 | 10 | - |
Biblioteksentralen AL - andeler | 5 | 18 | - |
A/L Skarbakkene | 2 | 3 | - |
Skaret Travbane | 1 | 10 | - |
Sum andeler | 112 070 | ||
Sum aksjer og andeler | 179 175 |
Innskudd i Gjestestova AS med 68 000 kroner er avskrevet i regnskapet for 2018 på bakgrunn av at aktuelle eiendommer er solgt. Aksjer i Snarveien AS med 50 000 kroner er avskrevet i regnskapet for 2018 på bakrunn av at selskapet ble avviklet i 2017.
Interkommunale selskap
Molde kommune er deltaker i følgende interkommunale selskaper: RIR IKS, Krisesenteret for Molde og Omegn IKS, GassROR IKS, IKA Møre og Romsdal IKS, Molde og Romsdal Havn IKS og Møre og Romsdal revisjon IKS.
Det foreligger ingen opplysninger på nåværende tidspunkt som tilsier at Molde kommune vil måtte dekke forpliktelser i de interkommunale selskapene.
Kommunale selskap
Molde kommune er 100 pst. eier i fire aksjeselskap. Hovedtall for disse gjengis her:
Selskap | Årsresultat | Egenkapital | Gjeld |
---|---|---|---|
Molde Kino AS* | 956 | 7 205 | 15 480 |
Gotfred Lies plass 1 AS* | -3 081 | 2 367 | 21 751 |
Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS* | -18 | 487 | 95 |
Romsdal Parkering AS* | 32 | -766 | 2 990 |
Note 8
Langsiktig gjeld
Ved utgangen av 2018, hadde konsernet en samlet gjeld på nesten 3,5 mrd. kroner. Alle lån, med unntak av enkelte husbanklån, ligger i det flytende rentemarkedet knytte til Nibor. Gjennomsnittlig rente på alle lån ble i 2018 på 1,58 pst. Gjennomsnittlig rente per 31. desember 2018 var 1,72 pst.
Grunnlag for renterisiko for Molde kommune som konsern, er betydelig mindre enn brutto lånegjeld som følge av midler innestående i bank, rentebytteavtaler og selvfinansierende gjeld. Det vises for øvrig til finansrapporten for ytterligere detaljer og kommentarer vedrørende gjeldsporteføljen.
Rentebytteavtaler
Långiver | Volum (mill.) | Løper fra dato | Løper til dato | Betaler | Mottar | Formål med sikringen | Finans-reglementet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Renteswap DnB 14/21 | 200 000 | 21.01.2014 | 17.03.2021 | 2,82 | 6M nibor | Rentesikring | Kap. 7, pkt. 7.2 og 7.3 |
Renteswap DnB 16/26 | 200 000 | 28.10.2016 | 16.09.2026 | 1,6 | 6M nibor | Rentesikring | Kap. 7, pkt. 7.2 og 7.3 |
Rentesikringsinstrument benyttes i den hensikt å endre renteeksponeringen for kommunens lånegjeld, og derigjennom redusere renterisikoen. Det er inngått to rentebytteavtaler som gjelder for den samlede gjeldsporteføljen.
Risikoeksponering
Renterisiko lånegjeld
Renterisiko for Molde kommune dreier seg først og fremst om hvor mye kommunens renteutgifter vil endre seg ved endring i rentesatsen. Rentesatsen økte i 2018, og det er signalisert at renten kan øke de neste årene. Molde kommunes lånegjeld på nesten 3,5 mrd. kroner ligger hovedsakelig i det flytende rentemarkedet. Av dette regnes omtrent 48,8 pst. som rentesikret. Andelen er noe redusert i forhold til året før. Kommunens bufferfond (disposisjonsfondet) er per utgangen av året på 143,7 mill. kroner. Årets positive regnskapsresultat gir også mulighet for avsetning til dette fondet. Det er nødvendig for kommunen å ha et slikt fond for å møte blant annet økning i renten og svingninger i avkastning av finansielle plasseringer. Det vurderes fortløpende om rentesikring av lån skal økes. Lånene er fordelt med en mindre andel i Husbanken, mens det aller meste er i obligasjonsmarkedet med løpetider på inntil fire år.
Kredittrisiko
Molde kommune er ikke utsatt for kredittrisiko i større grad.
Likviditetsrisiko
Forfall på kommunens ulike lån er tilpasset en minimering av likviditetsrisiko ved refinansiering. Kommunen fikk et udisponert mindreforbruk (overskudd) på 9,3 mill. kroner i 2018. Dette beløpet kan med fordel avsettes til disposisjonsfond ved behandling av årsregnskapet for 2018. Bufferfondet vil i så fall være på 153 mill. kroner eller 7,0 pst. av brutto driftsinntekter. Dette er tilnærmet på samme nivå som akkumulert premieavvik ved utgangen av 2018. Oppbygging av disposisjonsfond har styrket likviditeten de siste årene. Samtidig har økningen i akkumulert premieavvik og reduksjon i ubrukte lånemidler svekket likviditeten. Vi anser ikke at kommunen innehar stor likviditetsrisiko, sett i forhold til kommunens inntektskilder.
Det vises for øvrig til finansrapporten for ytterligere opplysninger rundt kommunens finans- og gjeldsforvaltning.
Note 9
Minsteavdrag
Minsteavdrag for konsernet er beregnet ved bruk av vektet modell og er beregnet til 99,3 mill. kroner. Betalte avdrag i 2018 er 99,5 mill. kroner. I regnskapet skal det høyeste beløpet av beregnet minsteavdrag og betalte avdrag utgiftsføres. I regnskapet er det derfor utgiftsført 99,5 mill. kroner. Dette er 0,2 mill. kroner over beregnet minsteavdrag.
Av de 99,5 mill. kroner i utgiftsførte avdrag, er 94,0 mill. kroner belastet morselskapet mens 5,5 mill. kroner er belastet Molde Eiendom KF for lån i Husbanken knyttet til utleieboliger. Kommunen betaler i realiteten ikke avdrag på de enkelte lån, men regulerer dette ved refinansiering av forfalte obligasjonslån.
Tidligere år har avdrag fra kommunale foretak til Molde kommune vært behandlet som en reduksjon av avdragsutgifter i Molde kommune. I 2018 er praksis endret til at kommunale foretak betaler konserninterne avdrag for lån de har til Molde kommune. Dette er synliggjort som inntekt på konserninterne avdrag i Molde kommunes regnskap. Se for øvrig note 10.
Beregnet minsteavdrag, konsern
Note 10
Konserninterne lån, renter og avdrag
Etter avklaringer med revisjon og departement har Molde kommune endret føringen rundt interne lån og tilhørende renter og avdrag i 2018. Dette medfører endringer både i bevilgnings- og balanseregnskapet. Det er snakk om tekniske endringer uten resultateffekt samlet sett. Endringen reduseres brutto driftsresultat i Molde kommune ved en økt overføring til Molde Eiendom KF. Men netto driftsresultat og regnskapsresultatet blir uforandret, da den økte overføringen kommer tilbake via konserninterne renteinntekter og mottatte avdrag på konserninterne utlån. Budsjettet for 2018 er derfor korrigert administrativt i tråd med rådmannens myndighet til å endre budsjettet i kurante saker.
Hovedregelen er at Molde kommune tar opp lån til alle investeringer for kommunen og kommunale foretak, og at de kommunale foretakene låner fra morselskapet til sine investeringer. Tidligere ble dette ført som negative lån i Molde kommunes balanse under langsiktig gjeld. Dette er nå endret til å føre disse utlånene på posten konserninterne langsiktige fordringer under anleggsmidler. Videre var det kun renter og avdrag på kommunens lån til egne investeringer og formålsdelen i Molde Eiendom KF som ble tatt med i driftsregnskapet til Molde kommune tidligere. På utgiftssiden blir det nå ført renter og avdrag tilhørende samtlige lån tatt opp av Molde kommune. Dette inkluderer også investeringer i Moldebadet KF, Molde Vann og Avløp KF og deler av lån til utleiboliger i Molde Eiendom KF.
På inntektssiden mottar Molde kommune nå konserninterne renteinntekter og avdrag fra de kommunale foretakene. Resultatet er at morselskapet sitter netto igjen med renteutgifter og avdrag på lån til egne investeringer. Videre gir dette økte rente- og avdragsutgifter i regnskap til Molde Eiendom KF knyttet til formålsbygg. Dette er dekt opp med en økt overføring til foretaket. For Molde Eiendom KF medfører endringen at både lån, renter og avdrag kommer frem i regnskapet og at disse henger sammen med det som står oppført i balansen til foretaket, samt årlige avskrivninger. Det vises også til note 9 som viser avdrag i de ulike selskap og samlet for konsernet.
Note 11
Avdrag på lån til videre utlån
Avdrag på startlån
Når det gjelder startlån, vil de utgiftsførte avdragene i investeringsregnskapet tilsvarer mottatte avdrag. Tidligere ble ekstraordinære avdrag fra startlån brukt til å nedbetale de mest ugunstige lånene, som innebar andre lån enn startlån. Som følge av tidligere praksis , vil ikke de utgiftsførte avdragene samsvare med faktisk betalte avdrag til Husbanken.
Molde kommune gav i 2013 et rentefritt lån på 22,5 mill. kroner til prosjektet «Romsdalsmuseets utstillings- og magasinbygg» (ref. kommunestyresak 25/13). Lånet skal nedbetales over 30 år, med første tilbakebetaling i 2016. Utlånet ble finansiert ved bruk av kommunens ubundne investeringsfond, som de mottatte avdragene avsettes mot.
Note 12
Kommunens garantiansvar
31.12.2018 | Garantiansvar utløper år | |
---|---|---|
Mobarn Cecilienfryd Barnehage | 963 | 2024 |
Mobarn Høgnakken Barnehage | 3 175 | 2034 |
Studentsamskipnaden – Anestua barnehage | 1 280 | 2026 |
Sum Husbanken | 5 418 | |
Sekken Museumslag | 218 | 2031 |
Romsdalsmuseet Eiendom AS | 221 | 2021 |
Sum Sparebank 1 SMN | 438 | |
Molde og Omegn Idrettsforening | 439 | 2025 |
Sum Sparebanken Møre | 439 | |
Molde Kino AS | 12 600 | 2036 |
Akerhallen AS | 8 893 | 2039 |
Sum KLP Kommunekreditt | 21 493 | |
Stiftelsen Romsdalsmuseet | 2 599 | 2042 |
Tøndergård skole * | 257 | 2037 |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal/Molde International Jazz Festival | 31 269 | 2051 |
Stiftelsen Molde International Jazz Festival | 11 611 | 2050 |
Molde Kulturbygg AS | 60 657 | 2050 |
Sum Kommunalbanken AS | 106 393 | |
Totalsum | 134 180 |
I løpet av 2018 ble garantiansvaret ovenfor Molde Hestesportklubb og Sportsklubben Rival innfridd.
Molde kommune har et garantiansvar på 134,2 mill. kroner per 31. desember 2018. Det er ikke gitt garantier av kommunale foretak. Ved utgangen av 2018 foreligger det ingen opplysninger som tilsier sannsynlighet for at kommunen vil måtte innfri noen av sine garantier.
Kommunale forpliktelser i forbindelse med spillemidler
Kommunen er også garantist i de tilfeller andre enn kommunen står som eier/søker av spillemidler for følgende typer anlegg: Flerbrukshaller og spesialhaller, alpinanlegg, golfanlegg, motorsportanlegg og kunstisbaner. Garantiansvaret for kommunen gjelder tilbakebetaling av spillemidler dersom mottaker ikke oppfyller eller misligholder de krav som departementet har satt til lag/foreninger som mottar spillemidler. Det er videre et krav om at det samlede tilskuddet til anlegget er over 2,0 mill. kroner, samt at det er spillemidler som er mottatt de 10 siste år.
Note 13
Langsiktige finansielle aktiva
Molde kommunes langsiktige finansielle aktiva er definert som kommunens midler avsatt til disposisjonsfond og ubundet investeringsfond.
Disposisjonsfondet er plassert innenfor kommunens konsernkontoavtale som er hos Sparebank 1 SMN.
De langsiktige finansielle aktiva som forvaltes eksternt, består utelukkende av midler på ubundet investeringsfond. Disse forvaltes av Pareto Asset Management AS. Ved utgangen av 2018 hadde disse midlene en markedsverdi på 91,4 mill. kroner, noe som gav et urealisert tap på 0,6 mill. kroner for året.
Plasseringene av finaniselle aktiva er innenfor de rammer som er fastsatt i kommunens finansreglement.
Det vises for øvrig til finansrapporten for ytteligere detaljer vedrørende sammensetning og risikoeksponering i kommunens langsiktige finansielle aktiva.
Forvaltning av langsiktige finansielle aktiva
Det er i regnskapsåret for 2018 avsatt 36,7 mill. kroner til disposisjonsfond. Renter av fondet er ikke avsatt.
Midler på disposisjonsfond rapporteres her under pengemarked.
Note 14
Fond
Avsetning og bruk av fond
Bundne driftsfond
IB 01.01.2018 | Avsetninger | Bruk | UB 31.12.2018 | |
---|---|---|---|---|
Øremerkede statstilskudd | 49 153 | 15 244 | 20 945 | 43 453 |
Gavefond | 2 296 | 68 | 212 | 2 152 |
Næringsfond | 701 | 2 | 160 | 542 |
Selvkostfond | 818 | - | 818 | - |
Prosjekt | 6 265 | 1 453 | 623 | 7 095 |
Privat | - | - | - | - |
Sum bundne driftsfond | 59 233 | 16 767 | 22 758 | 53 241 |
Bundne investeringsfond
Bundne driftsfond – regnskapskjema 1B
Avsetning og bruk av bundne fond i økonomisk oversikt – drift
Note 15
Hovedtall konsern
Denne noten viser hovedtall for Molde kommune som eget rettssubjekt. Det er ikke pliktig etter kommuneloven og gjeldende forskrifter å rapportere for "konsernet" samlet, men dette kan gi verdifull informasjon. I denne noten presenteres derfor beløp fra driftsregnskapet og balansen samlet for enhetene som inngår i rettssubjektet Molde kommune. Interkommunale samarbeid og interkommunale selskaper (IKS) er ikke med i oversikten.
Driftsregnskap*
Molde kommune | Molde Havnevesen KF | Molde Vann og Avløp KF | Moldebadet KF | Molde Eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sum driftsinntekter | 2 174 810 | 1 500 | 119 322 | 24 349 | 201 264 | 2 521 244 |
Sum driftsutgifter | -2 186 152 | -2 568 | -107 623 | -23 240 | -179 272 | -2 498 855 |
Brutto driftsresultat | -11 342 | -1 068 | 11 699 | 1 109 | 21 992 | 22 389 |
Finansresultat | -6 595 | -1 291 | -26 933 | -6 545 | -92 673 | -134 037 |
Motpost avskrivninger | 35 133 | 2 553 | 19 209 | 5 032 | 69 603 | 131 531 |
Netto driftsresultat | 17 196 | 194 | 3 975 | -404 | -1 078 | 19 883 |
Overført investeringsregnskapet | - | -100 | - | - | - | -100 |
Avsetninger | -53 455 | -70 | -3 975 | - | - | -57 500 |
Bruk av avsetninger | 45 596 | - | - | - | 2 052 | 47 647 |
Mindreforbruk (merforbruk minus) | 9 337 | 24 | - | -404 | 973 | 9 931 |
Balanse*
Molde kommune | Molde Havnevesen KF | Molde Vann og Avløp KF | Moldebadet KF | Molde Eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | 6 081 855 | 62 256 | 587 973 | 160 710 | 2 180 669 | 9 073 463 |
- herav konserninterne langsiktige fordringer | 2 451 686 | - | - | - | - | 2 451 686 |
Omløpsmidler | 723 630 | 5 670 | 54 910 | 1 704 | 87 124 | 873 038 |
Sum aktiva | 6 805 485 | 67 925 | 642 884 | 162 414 | 2 267 793 | 9 946 501 |
Egenkapital | 566 773 | 58 140 | 11 604 | 54 001 | 222 543 | 913 061 |
Langsiktig gjeld** | 5 958 638 | 9 669 | 606 198 | 103 800 | 2 018 586 | 8 696 891 |
- herav pensjonsforpliktelser | 2 639 215 | - | 70 533 | 9 384 | 48 020 | 2 767 153 |
- herav konsernintern langsiktig gjeld | - | - | 535 664 | 94 416 | 1 821 606 | 2 451 686 |
Kortsiktig gjeld | 280 074 | 116 | 25 082 | 4 613 | 26 664 | 336 549 |
Sum passiva | 6 805 485 | 67 925 | 642 884 | 162 414 | 2 267 793 | 9 946 501 |
** Langsiktig gjeld for konsernet Molde kommune består av sum langsiktig gjeld, fratrukket pensjonsforpliktelser og konsernintern langsiktig gjeld.
Note 16
Til hovedoversikt balanseregnskapet - fordringer og gjeld til interkommunale samarbeid og kommunale foretak
31.12.2018 | 31.12.2017 | 31.12.2016 | |
---|---|---|---|
Kortsiktig fordring | |||
Molde Vann og Avløp KF | - | - | 5 956 |
Moldebadet KF | - | - | 1 543 |
Kommunerevisjonsdistrikt 2 | - | 1 | - |
Kontrollutvalgssekretariatet | 3 | 1 | - |
Tøndergård skole | - | 1 | - |
Molde kirkelige fellesråd | - | 1 | 1 |
Sum kortsiktig fordring | 3 | 4 | 7 500 |
Låneavtale kommunale foretak | |||
Molde Eiendom KF | 1 821 606 | 1 781 511 | 1 736 052 |
Molde Vann og Avløp KF | 535 664 | 521 556 | 500 411 |
Moldebadet KF | 94 416 | 97 666 | 98 662 |
Sum konserninterne utlån | 2 451 686 | 2 400 733 | 2 335 125 |
Kortsiktig gjeld | |||
Molde kirkelige fellesråd | -4 | - | - |
Tøndergård skole og ressurssenter | -204 | - | -1 818 |
Molde Vann og Avløp KF | -107 597 | -28 183 | - |
Molde Eiendom KF | -28 550 | -118 210 | -214 403 |
Moldebadet KF | -2 601 | -1 983 | - |
Molde Havnevesen KF | -500 | -500 | - |
Sum kortsiktig gjeld | -139 456 | -148 876 | -216 221 |
Note 17
Interkommunale samarbeid og vertskommunesamarbeid
Etter regnskapsforskriften § 12 nr. 3 og i henhold til god kommunal regnskapsskikk, skal det angis overføringer til og fra interkommunale samarbeid etter kommunelovens § 27 og vertskommunesamarbeid etter kommunelovens kapitel 5A i note til henholdsvis hovedkontor eller vertskommunens regnskap. For interkommunale samarbeid gjelder dette kun for de som ikke avlegger eget særregnskap. Dette betyr at notekravet ikke gjelder for alle interkommunale samarbeid Molde kommune er en del av, men kun de som inngår i Molde kommunes regnskap.
Romsdal Regionråd (ROR) er etter vedtektene en interesseorganisasjon. Det er uklart hvordan en slik organisasjon skal håndteres etter de kommunale regnskapsreglene. Etter dialog med revisjonen er det blitt enighet om at de skal inn i Molde kommunes regnskap fra 2017 og håndteres på lik linje med et interkommunalt samarbeid etter kommunelovens § 27, med Molde kommune som hovedkontorkommune. Som følge av dette inngår ROR i noten.
Positive netto driftsresultat er å anse som bundet for hovedkontorkommunen og skal dermed settes av til bundne fond. Tilsvarende skal negative netto driftsresultat finansieres opp ved bruk av bundne fond og dermed ikke påvirke hovedkontorkommunens regnskapsresultat. Dette fremgår også av noten. ROR hadde i 2018 et negativt netto driftsresultat som ble finansiert opp med bruk av bundne fond. Romsdal interkommunale utvalg mot akutt forurensning (RIUA) hadde et positivt netto driftsresultat som ble satt av til bundne fond.
ROR
2018 | 2017 | |
---|---|---|
Inngående balanse | 4 772 | |
Overført fra samarbeidende kommuner | 810 | 778 |
Bidrag fra Molde kommune | 401 | 394 |
Egne inntekter | 532 | 567 |
Sum inntekter | 1 744 | 6 511 |
Benyttet til dekning av utgifter | -1 846 | -1 430 |
Netto driftsresultat | -102 | 5 080 |
Netto avsetning | 102 | -5 080 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - |
RIUA
2018 | 2017 | 2016 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 524 | 336 | 327 |
Bidrag fra Molde kommune | 248 | 179 | 173 |
Egne inntekter | 1 044 | 1 087 | 772 |
Sum inntekter | 1 816 | 1 601 | 1 273 |
Benyttet til dekning av utgifter | -1 486 | -1 684 | -1 747 |
Netto finansutgifter | - | 2 | -18 |
Netto driftsresultat | 330 | -81 | -492 |
Netto avsetning | -330 | 81 | 30 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | -462 |
ROR-IKT
2018 | 2017 | 2016 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 22 617 | 19 458 | 19 163 |
Bidrag fra Molde kommune | 18 464 | 16 771 | 16 384 |
Egne inntekter | 4 098 | 5 068 | 4 220 |
Sum inntekter | 45 180 | 41 297 | 39 767 |
Benyttet til dekning av utgifter | -45 178 | -41 297 | -39 767 |
Netto finansutgifter | -2 | - | - |
Netto driftsresultat | - | - | - |
Netto avsetning | - | - | - |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - |
ROR-Innkjøp
Interkommunal barneverntjeneste for Molde, Midsund, Aukra og Eide kommuner
2018 | 2017 | 2016 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 22 419 | 20 767 | 16 582 |
Bidrag fra Molde kommune | 35 431 | 31 459 | 28 813 |
Egne inntekter | 11 511 | 8 835 | 8 229 |
Sum inntekter | 69 360 | 61 061 | 53 624 |
Benyttet til dekning av utgifter | -69 360 | -61 061 | -53 624 |
Netto driftsresultat | - | - | - |
Netto avsetning | - | - | - |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - |
Note 18
Fellesnemnda for nye Molde kommune
Regnskapet til fellesnemnda for nye Molde kommune inngår i Molde kommunes regnskap under et eget ansvar. I 2017 ble tilskuddet til engangskostnader utbetalt. Disse pengene skal benyttes frem til 2020. Hele tilskuddet på 35,9 mill. kroner ble inntektsført i Molde kommunes regnskap i 2017. I tillegg mottok fellesnemda prosjektskjønnsmidler på 1,0 mill. kroner.
Det som ikke ble brukt i 2017 er å anse som bundne midler for Molde kommune. Dette medførte en netto avsetning til bundne fond på 32,7 mill. kroner. Disse pengene skal brukes frem mot 2020. I 2018 ble det brukt nesten 11,0 mill. kroner. Det gjenstår da knappe 22,1 mill. kroner av tilskuddet til engangskostnader til bruk i 2019. Videre er det avsatt 0,5 mill. kroner i 2018 knyttet til prosjektskjønnsmidler til utarbeiding av planstrategi for den nye kommunen.
Fellesnemnda vil påvirke netto driftsresultat i alle de tre årene frem mot nye Molde kommune etableres. I 2017 var 32,7 mill. kroner av Molde kommunes netto driftsresultat knyttet til fellesnemnda. Tilsvarende reduserer fellesnemnda netto driftsresultat i Molde kommune med 10,5 mill. koner i 2018. Dette blir finansiert av fondsmidler og påvirker dermed ikke regnskapsresultatet.
Note 19
Selvkost - feiing
Feiing er definert som et selvkostområde. Det betyr at kommunens kostnader vedrørende tjenesten skal dekkes gjennom årlige gebyr fra brukerne.
Et positivt resultat (overskudd) skal avsettes til et bundet driftsfond (selvkostfond). Et negativt resultat (underskudd) skal motregnes selvkostfondet dersom det er midler på fondet. Dersom det ikke er midler på selvkostfondet, vil det negative resultatet medføre et fremførbart underskudd som må dekkes av fremtidige gebyrer.
Resultatet for 2018 gav et fremførbart underskudd på 250 000 kroner, som er ført mot egen memoriakonti i balansen og som må dekkes over kommende års gebyrer.
De øvrige selvkostområdene (vann, avløp, slam og renovasjon) ligger i Molde Vann og Avløp KF.
Selvkostkalkyle
** Det er ikke beregnet alternativavkastning på bundet kapital.
Note 20
Endring i regnskapsprinsipper
Drift
Virkning av endringer i regnskapsprinsipp føres mot egne egenkapitalkontoer for endring av regnskapsprinsipp. Positiv saldo på disse kontoene kan ikke disponeres og negativ saldo skal ikke dekkes inn.
Note 21
Kommunens kapitalkonto
Note | Debet | Note | Kredit | ||
---|---|---|---|---|---|
01.01.2018 Balanse (kapital) | 171 062 | ||||
Salg av fast eiendom og anlegg | 6 | 4 183 | Aktivering av fast eiendom og anlegg | 6 | 98 012 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | 6 | 17 813 | Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | 6 | 23 057 |
Av- og nedskriving av utstyr, maskiner og transportmidler | 6 | 17 321 | Egenkapitaltilskudd KLP | 1 046 | |
Nedskriving av aksjer | 7 | 118 | Utlån | 22 719 | |
Avskrivning på utlån | 10 | Konserninterne utlån | 10 | 130 767 | |
Avdrag på utlån | 11 | 10 899 | Avdrag på eksterne lån | 9, 11 | 97 564 |
Avdrag på konserninterne utlån | 10 | 79 814 | Pensjonsmidler MKP/KLP/SPK | 4 | 124 895 |
Bruk av midler fra eksterne lån | 271 422 | Ekstraordinære avdrag lån | 11 | 6 018 | |
31.12.2018 Balanse (kapital) | 273 560 | ||||
Sum debet | 675 139 | Sum kredit | 675 139 |
Molde, 15. februar 2019
Kurt Magne Thrana
økonomisjef
Arne Sverre Dahl
rådmann