Byggesak og geodata
Hovedtall
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | -919 | -854 | 984 | -340 |
Budsjett | 1 451 | 609 | 1 536 | 1 104 |
Avvik | 2 370 | 1 463 | 552 | 1 444 |
Enheten hadde et mindreforbruk på 1 444 450 kroner.
Mindreforbruket skyldes i hovedsak lavere lønnsutgifter enn budsjettert, samtidig som gebyrinntektene var høyere enn budsjettert på byggesak. Byggesak produserte 602 vedtak i 2018 mot 462 vedtak i 2017, noe som gir større inntekter.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Sykefraværet er det samme som i 2017 med 6,2 pst. Hovedsaklig skyldes dette langtidsfravær som ikke er arbeidsrelatert. Målsettingen er at sykefraværet skal ligge under 6,0 pst. og det jobbes med å nå dette ved å ha fokus på mestringsorientert ledelse, ansvarliggjøring og tett oppfølging av medarbeidere.
Årsverk:
Det har vært en liten økning i utførte årsverk fra 2017 til 2018, dette skyldes at det i 2018 ble ansatt en ny byggesaksbehandler. Det jobbes for at sykefraværet holdes lavt og at økningen i utførte årsverk dermed vil gi høyere tjenesteproduksjon og raskere svar på søknader.
Medarbeiderundersøkelse – 10-faktor:
Byggesak og geodata fikk et snittresultat på 4,3 på medarbeiderundersøkelsen. Skalaen er fra 1 til 5, hvor 5 er beste skår. Dette er en liten forbedring fra tilsvarende undersøkelse i 2016. Enheten er i gang med å utarbeide tiltak på bakgrunn av undersøkelsen som skal ha spesielt fokus det neste året.
Tjenesteleverandør
Byggesak ferdigstilte 602 byggesaker i 2018. I tillegg kommer ferdigattester og midlertidige brukstillatelser og et stort antall forespørsler som er besvart. Geodata gjennomførte 70 oppmålingsforretninger og 36 seksjoneringer. Som følge av kommunesammenslåing i 2020 må det gjøres forberedelser og rydding i matrikkelen. Dette arbeidet har geodata brukt mye tid på i 2018.
Det jobbes med å adressere alle veier i kommunen og ved utgangen av 2019 har 94,3 pst. av alle veiene i kommunen fått navn. Det er også startet et arbeid med endring av noen veinavn som følge av kommunesammenslåingen.
Høsten 2018 startet enheten et Lean-prosjekt som skal se på samspillet med alle aktører som har en rolle i en byggesak. Hensikten er at man i fellesskap skal jobbe for raskere og bedre byggesaksbehandling. Det er blitt gjennomført 3 møter hvor det kom innspill fra byggebransjen, politikere og internt i kommunen. Dette arbeidet vil fortsette i 2019 og ende opp i noen konkrete forbedringsforslag som skal iverksettes.
Investeringer
Skanning av byggesaksarkiv
Byggesaksarkivet blir scannet og digitalisert av Dansk Scanning etter en anbudskonkurranse. I forhold til vedtatt budsjett, er det et merforbruk på 0,7 mill. kroner. Dette skyldes hovedsaklig mva for innførsel av tjenester som beskrevet i budsjett 2019. Arbeidet blir avsluttet første halvdel av 2019, og blir gjennomført i samsvar med kontrakten og investeringsrammen på kr 2,8 mill. kroner.
Fremtidige utfordringer
Å rekruttere og beholde kompetanse er avgjørende for å kunne levere gode tjenester til rett tid. Tilgangen på kvalifiserte søkere er tilfredsstillende, men det er fortsatt en utfordring å balansere ønsket om god og tilstrekkelig kompetanse, med god økonomistyring. Tjenesteproduksjonen ved enheten har vært og er sårbar for lengre fravær som sykdom og eventuelle oppsigelser.
Kommunesammenslåingen i 2020 krever samkjøring av tre fagmiljø og tilrettelegging slik at tjenester innenfor byggesak og geodata kan tilbys på samme nivå i hele den nye kommunen.
Om enheten
Byggesak
Byggesak behandler årlig 500–600 søknadspliktige tiltak etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager.
Geodata
Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering, adressering og vedlikehold av kommunens kartdata.