Barneverntjenesten
Hovedtall
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 32 693 | 28 813 | 31 459 | 35 431 |
Budsjett | 28 462 | 32 542 | 33 269 | 35 485 |
Avvik | -4 231 | 3 729 | 1 810 | 54 |
Enheten hadde et mindreforbruk på 54 420 kroner i 2018.
Mindreforbruket er knyttet til merinntekter fra sykelønnsrefusjon med 0,6 mill. kroner. Det ble i liten grad leid inn vikarer ved sykefravær og fødselspermisjoner, både som et innsparingstiltak, samt på grunn av begrenset tilgang på kvalifiserte vikarer. Det har også vært mindreforbruk på andre driftsutgifter samt merinntekter fra andre tilskudd og refusjoner.
Tiltaksutgiftene fikk et merforbruk på 1,1 mill. kroner. Det er spesielt utgiftene til kjøp av institusjonsplasser og forebyggende tiltak som fikk merforbruk. Utgifter til bruk av konsulenttjenester til familieveiledning fikk også merforbruk.
Den interkommunale barneverntjenesten fikk i 2018 tilsammen 1,3 mill. kroner i prosjektskjønnsmidler for å utrede og utarbeide en barnevernsvakt for flere kommuner. Molde kommunes andel av midlene ble inntektsført med 0,7 mill. kroner.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Enheten fikk et samlet sykefravær på 13,6 pst. noe som er en
økning på 4,9 pst. fra 2017. En stor andel av sykefraværet i 2018 var knyttet
til fravær i forkant av fødselspermisjoner. Det jobbes aktivt med tilrettelegging
og oppfølging av sykemeldte.
Årsverk:
Antall utførte årsverk økte med 2,7 årsverk fra 2017 til 2018.
Økning av årsverk i 2018 skyldes at Vestnes kommune inngikk i den interkommunale barneverntjenesten fra oktober. I tillegg ble den interkommunale barnevernsvakten utvidet fra desember. I 2018 var det også ansatt i stillinger som var vakant i 2017.
I 2017 økte antall faste årsverk ved en omdisponering av budsjettmidler fra tiltaksutgifter til lønnsutgifter.
Medarbeiderundersøkelse – 10-faktor:
Resultatene fra 10-faktor viser at enheten har et forbedringspotensial på flere av faktorene. Ved forrige undersøkelse var det faktorene mestringsklarhet, rolleklarhet og relevant kompetanseutvikling som hadde lavest skår. Disse faktorene viser bedre resultat ved undersøkelsen i 2018. Det har blitt gjennomført tiltak på lederutvikling, samt kjørt Lean-prosjekter for å få en oversikt over oppgaver, ansvar og praksis med hensyn til når oppgavene utføres. Faktoren rolleklarhet er forbedret siden forrige undersøkelse. Enheten har styrket ledelsen, samt satt av tid til interne prosjekter som kan ha påvirket flere av faktorene. Undersøkelsen i 2018 viser at enheten fortsatt må ha fokus på forbedrings- og utviklingsarbeid.
Tjenesteleverandør
Fra barneverntjenesten oppretter sak og starter behandling, har en tre måneders frist på å vurdere om saken skal henlegges eller om en skal gå videre til tiltak etter barnevernsloven. Fristbruddene i barnevernundersøkelser er redusert for hvert år siden 2014. Det har vært stort fokus fra ansatte og ledelse for å få fjernet fristbrudd. I 2017 ble antall fristbrudd redusert til 9,6 pst. Antall fristbrudd for 1. halvår 2018 var på 5,1 pst. og i 2. halvår 2018 ble antall brudd ytterligere redusert til 3,0 pst.
Enheten var også i 2018 aktivt deltagende i prosjektet «Mitt liv» der en har testet ut arbeidsmetoder anbefalt fra barn og unge med personlig erfaring fra samarbeid med barnevernet.
Fra oktober 2018 overtok enheten ansvaret etter barnevernloven for Vestnes kommune som da inngikk i den interkommunale barneverntjenesten sammen med kommunene Molde, Midsund, Aukra og Eide. Utvidet barnevernsvakt, som omfatter 9 kommuner i tillegg til de fem faste samarbeidskommunene, ble igangsatt fra desember 2018.
Fremtidige utfordringer
Det er planlagt at enheten skal flytte inn i nyrenoverte lokaler i Storgata 31 i løpet av 2019. Bakgrunnen for flyttingen er utvidelse av enhetens ansvarsområde, endring i antall kommuner, samt krav til nødvendig sikkerhet og arbeidsmiljø for de ansatte.
Det er varslet vesentlige endringer i lov om barneverntjenester og det forventes at disse vil iverksettes gradvis i årene fremover. Loven er bebudet sendt ut på ny høring våren 2019.
Den kommunale barneverntjenesten er under et stadig press i forhold til å følge opp sitt samfunnsmandat. Barnevernet har et stort fokus rettet mot seg fra nasjonale og internasjonale media. Barneverntjenesten må rustes for å møte utfordringene og det økende presset på tjenester og barnevernets legitimitet i samfunnet. Det må satses på personalet i barneverntjenesten gjennom god rekrutering, kompetanseheving og arbeidsmiljø for at dyktige fagfolk skal stå i den viktige jobben.
Kompetanseutvikling for arbeid med treffsikre tiltak blir videre viktig for at barn og unge skal få rett hjelp til rett tid. I tillegg må enheten ha fortsatt fokus på samarbeid og veiledning til andre offentlige instanser som skal forbygge behov for tiltak fra barneverntjenesten.
Om enheten
Barneverntjenesten er en interkommunal tjeneste for Molde, Midsund, Aukra, Vestnes og Eide kommuner, med Molde som vertskommune. Barnevernet skal sikre at barn som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får rett hjelp til rett tid. Videre skal tjenesten bidra til at barn får trygge oppvekstsvilkår. Barnevernet gir råd og veiledning til barn, foreldre og samarbeidspartnere. Barneverntjenesten har et spesielt ansvar for å avdekke og forhindre at barn får varige skader i sin utvikling.
Barnevernsvakt for de samarbeidende kommunene ble etablert i 2016 og utvidet fra desember 2018 til en interkommunal barnevernsvakt for Nordmøre og Romsdal. Barnevernsvakten har siden etableringen hatt henvendelser vedrørende barn i alle kommunene i samarbeidet. Barnevernsvakt forebygger mer alvorlige hendelser, og bidrar til at barn får rett hjelp til rett tid.