Dette er vi stolte av

Kommunen utvikler moldesamfunnet gjennom samarbeid, høy aktivitet, innovasjon og målrettet arbeid. Her er noe av det vi er stolte av å ha fått til i 2023:

Inkluderende, trygt og mangfoldig samfunn

• Molde kommune ble nominert til bosettings- og integreringsprisen.
  • Kulturskolen ble et tilbud for flere. Brukerne rommer nå et mangfold av identiteter, kulturer, språk og funksjonsevner.
  • Ekstremværet «Hans» utfordret oss, men ga oss også nyttige erfaringer som styrker framtidig krisehåndtering.
  • Prosjektet «Molde som studentvennlig samfunn» ble startet opp med stort engasjement.
  • Moldebiblioteket hadde flere besøkende og mer utlån. Satsingen på barn og unge ga resultater!
  • Vi fikk flere funksjonshemmede ut i det ordinære arbeidslivet gjennom samarbeidet med stiftelsen HELT MED.
  • Vi bremset veksten i antallet unge sosialhjelpsmottakere.
  • Vi åpnet frivilligsentral i Midsund.
  • Innbyggerne brukte betydelig mindre smertestillende, angstdempende og beroligende midler – et resultat av målrettet arbeid blant fastlegene.
  • Ungdom under 18 år hadde sommerjobb som stueverter. Pleiepersonellet på omsorgssentrene ble avlastet og de eldre ble aktivisert.
  • Nye samarbeid med blant andre DNT, Høgskolen i Molde og kulturskolen har bidratt til flere fritidstilbud for mennesker med funksjonshemming.
  • Dedikerte elever fra Isak-gruppen ved Sellanrå skole bygget gapahuk på Nonsmyra i samarbeid med Moldemarkas venner.

Grønt, smart og innovativt samfunn

• Vi innførte Helseplattformen. Dyktige medarbeidere strekte seg langt, og har sammen lagt et viktig grunnlag for effektiv drift og samhandling innen helsesektoren.
  • Vi legger bedre til rette for medvirkning og samskaping gjennom InnbyggerLaben Innom. I 2023 var det 76 åpne møter, seminarer og verksted på Innom.
  • Molde helse- og mestringsarena ble ferdigstilt. Sammen med Kristiansund kommune har vi utviklet et helt nytt system for effektiv håndtering av hjelpemidler.
  • Kommunens første klima- og energiplan ble vedtatt – et viktig grunnlag for systematisk jobbing med klimatiltakene.
  • Andelen el-biler i kommunal tjeneste ble høyere.
  • Andelen bærekraftige innkjøp økte, blant annet gjennom iherdig innsats fra Fairtradegruppen.
  • Flere velger gjenbruk. Blant annet økte Make brukthandel omsetningen sin.
  • Kommunen tok et stort sprang på digital norskopplæring og selger nå kurspakker til andre kommuner, bedrifter og enkeltpersoner.
  • Bredbåndsutbyggingen på Sekken ble fullført og 77 husstander fikk endelig bredbånd.
  • Vi testet ut helt nye medvirkningsmetoder i arbeidet med områdeplan Lundavang.
  • Vi har fått på plass et styresystem for gatelysene og har nå god kontroll på gatelysene langs kommunale veger.
  • En rekke barnehager og institusjoner har deltatt i MatVinn-prosjekter og redusert matsvinnet.

Et samfunn i vekst

• Det største byutviklingsprosjektet i moderne tid, Sjøfronten, ble åpnet og tatt i bruk.
  • Årølia skole åpnet. Det er kommunens første skole med «hjertesone», det vil si trygg skolevei med kvalitetsstempel fra Trygg Trafikk.
  • Lillekollen barnehage åpnet. Det ble en fremtidsrettet, fleksibel og universelt utformet barnehage.
  • Antallet barnehageplasser økte, og vi tok flere steg videre på veien mot full, reell barnehagedekning.
  • Det nye tilbygget på Råkhaugen omsorgssenter åpnet – et skreddersydd bygg for de mest krevende demenspasientene.
  • Saksbehandlingstida for byggesaker gikk ned fra 45 til 30 dager.
  • Julneset ble et enda bedre friluftsområde, med ny parkeringsplass og ny turvei.