Sentraladministrasjon

0,6 %
Mindreforbruk
4,0 %
Andel av samlet ressursbruk
5,4 %
Sykefravær
101,2
Utførte årsverk
Stabene er pådrivere for samskaping, innovasjon og involvering. Vi har bidratt med fagutvikling og profesjonalisering av hele kommuneorganisasjonen, og jobber kontinuerlig for at Molde blir en stadig mer bærekraftig kommune.

Drift

(Beløp i 1 000 kroner)

Drift

Regnskap 2023 Budsjett 2023 Avvik Avvik i pst. Budsjett 2024
Administrasjonsavdelingen 87 324 87 557 233 0,3 % 120 785
Økonomiavdelingen 15 540 15 942 402 2,5 % 19 412
102 863 103 499 636 0,6 % 140 197
I budsjettet for 2024 er ROR-IKT flyttet inn under administrasjonsavdelingen.

I 2023 var det omorganisering i sentraladministrasjonen hvor analyse- og utviklingsavdelingen og personal- og organisasjonsavdelingen ble lagt under administrasjonsavdelingen. ROR-innkjøp ble omorganisert fra administrasjonsavdelingen til økonomiavdelingen.

I 2024 budsjettet er også ROR-IKT flyttet fra fellesområdet til administrasjonsavdelingen.

Drift og prioriteringer i budsjettet

I sentraladministrasjonen har vi i 2023 arbeidet med flere spennende oppgaver og prosjekter:

  • Klima og energiplan ble vedtatt i juni 2023.
  • Gjenbruksprosjekt på møbler og utstyr i kommunen ble startet opp og videreutvikles.
  • Fairtrade gruppen jobbet med å få på plass gode løsninger for bærekraftig handel i kommunen og i åpne møter med andre viktige eksterne aktører.
  • Solcelleprosjekt ble iverksatt i 2023.
  • Nå kan du parkere sykkelen din trygt og tørt i Molde sentrum i sykkelbokser.
  • Smart Molde har i 2023 jobbet med mange store og små utfordringer og prosjekt: Smart hjelpemiddelforvaltning, Innbyggerlaben Innom, Store data-prosjektet, sirkulærøkonomi i praksis (gjenbruk av møbler, Matvinn med mere), Fremtidens mobilitet og Studentvennlig region.
  • Det har vært arrangert 76 åpne møter på Innom i 2023. De har vært gjennomført av og i samarbeid med både Høyskolen i Molde, næringslivet, andre offentlige aktører, lag og organisasjoner og elever i videregående skoler.
  • Prosjekt om Molde som studentvennlig kommune og region, styrt via prosjektledelse i Smart Molde, har skapt stort og viktig engasjement på tvers av sektorer og nivå. Via involvering av studenter, akademia, kultur, næringsliv, fylkeskommunen, kommunen, politisk nivå med flere er det konkretisert mål og gjennomført tiltak i tre hovedområder for prosjektet: helse og samferdsel, kultur og sosiale aktiviteter samt samarbeid med næringsliv.
  • Det ble i 2023 planlagt og gjennomført flere strukturelle tiltak for å øke kompetansen i organisasjonen, blant annet lederutviklingsprogram, faste fagmøter og opplæringstiltak. Dette er tiltak som vil bli videreført og jobbet videre mer med i 2024.
(Beløp i 1 000 kroner)

Mer-/mindreforbruk per år

Mer-/mindreforbruk per år

2023 2022 2021
Regnskap 102 863 93 958 88 352
Budsjett 103 499 101 334 92 734
Avvik 636 7 376 4 382

Sentraladministrasjonen hadde et samlet mindreforbruk på 0,6 mill. kroner i 2023.

Årsaken til mindreforbruket er sykelønnsrefusjon og foreldrepermisjon. Innenfor det samlede mindreforbruket er det merforbruk på flere områder.

I budsjett 2023 lå det følgende prioriteringer for sentraladministrasjonen:

Intensivordning (gratis busskort) har medført flere studenter til Molde kommune. Grunnet tilføring av ekstra midler i revidert budsjett ble det ikke merforbruk her.

Hvert andre år er det valg og det ble i 2023 lagt inn 1,3 mill. kroner. Dyktige medarbeidere i politisk sekretariat planla og bidro til at valget i Molde kommune ble gjennomført på en smidig, effektiv og trygg måte. Her ble det som varslet et merforbruk på over 1,0 mill. kroner. Godtgjørelse til politisk nivå fikk også et merforbruk. Det skyldes manglende justering av kompensasjon i 2021 og 2022 for ordfører og varaordfører, samt etterlønn og nye satser for godgjøring.

I budsjett for 2023 ble det gitt 0,5 mill. kroner til planlegging av Vistdal utleieboliger. Det er gjennomført som planlagt, men kostnadene er ført på et annet område og medvirker til et mindreforbruk på administrasjonsavdelingen.

Det ligger årlig en styrking til lukking av dokumentarkiv på 0,7 mill. kroner. Utgiftene ble litt høyere her enn budsjettert. Prosjektet er planlagt avsluttet i 2025.

Ut over dette er sentraladministrasjonen i balanse.

Sykefravær

Sykefravær per avdeling

Sykefravær per avdeling

2023 2022 2021
Administrasjonsavdelingen 5,6 % 3,3 % 6,6 %
Analyse- og utviklingsavdelingen 3,7 % 4,6 %
Personal- og organisasjonsavdelingen 4,7 % 4,3 %
Økonomiavdelingen 4,4 % 11,0 % 8,9 %
5,4 % 5,5 % 6,2 %
Analyse- og utviklingsavdelingen og personal- og organisasjonsenheten ble i 2023 flyttet inn under administrasjonsavdelingen. ROR- innkjøp ble samtidig flyttet fra administrasjonsavdelingen til økonomiavdelingen.

Sykefravær fordelt på varighet

Sykefravær fordelt på egen- og legemeldt

Molde kommune har mål om et sykefravær på under 6,0 prosent over tid.

Sentraladministrasjonen hadde et sykefravær på 5,4 prosent, som er en svak nedgang på 0,1 prosentpoeng.

Nasjonale tall viser til at 36 prosent av ansatte som arbeider i kontor har opplevd omorganisering, 32 prosent arbeider hjemmefra utenom arbeidstid, 94 prosent sitter ved PC (kilde Arbeidsmiljøportalen). Psykososiale arbeidsmiljø, det emosjonelle arbeidsmiljøet samt muskel- og skjelettplager er den største årsaken til arbeidsrelatert sykefravær.

Avdelingene i sentraladministrasjonen har verneombud, tillitsvalgte og ledere som har fokus på arbeidsmiljø. Stabslederne arrangerte i 2023 to heldagssamlinger med tema rundt et godt og trygt arbeidsmiljø for de ansatte. Medvirkning fra de ansatte har vært viktig i prosessen rundt organisasjonsendringene i sentraladministrasjonen. Kartlegging av arbeidsmiljøet er utført gjennom medarbeidersamtaler, ledersamtaler, ledersamlinger og arbeidsmiljødagene. Tilbakemeldingene er tatt med inn i omorganiseringsprosjektet som avsluttes 2. kvartal 2024.

Stab har etablert et eget kvalitetsutvalg som tilrettelegger for en del av det organisatoriske arbeidsmiljøet.

Hver enkelt avdeling har god oversikt over prosedyrer og rutiner, kjenner til og utfører rapporteringer, men kan bli bedre på å utføre risikovurderinger på arbeidsmiljøfaktorene, og det vil ha betydning for tiltakene innenfor det arbeidsrelaterte sykefraværet. Personalrådgivere og HMS-rådgiver er lederstøtte for sykefraværs- og nærværsarbeidet.

Implementering av systematisk HMS-arbeid vil fortsette inn i 2024.

Årsverk

Årsverk 2023 Utførte årsverk
Faste Variable Sykefravær Utførte 2022 2021
Administrasjonsavdelingen 77,1 0,8 -4,3 73,5 36,2 28,5
Analyse- og utviklingsavdelingen 10,8 8,7
Personal- og organisasjonsavdelingen 35,0 38,4
Økonomiavdelingen 28,6 0,3 -1,3 27,7 21,9 24,3
105,7 1,1 -5,6 101,2 103,8 99,8
Analyse- og utviklingsavdelingen og personal- og organisasjonsenheten blei i 2023 flyttet inn under administrasjonsavdelingen. ROR- innkjøp ble samtidig flyttet fra administrasjonsavdelingen til økonomiavdelingen.

Sentraladministrasjonen har redusert med 2,6 årsverk fra 2022 til 2023.

ROR-innkjøp har økt med ett årsverk som delvis blir dekket inn av eksterne midler, mens på de andre avdelingene er det blitt redusert med 3,6 årsverk. Dette skyldes reduksjon i faste stillinger, ulønnet permisjon og foreldrepermisjon.

I utførte årsverk innenfor den enkelte stabsavdeling, er det store endringer fra 2022 til 2023. Dette skyldes omorganisering i sentraladministrasjonen som gjør at tidsserien er brutt. Det er derfor totaltallene som er relevante for sentraladministrasjonen over tid.

Investeringer

(Beløp i 1 000 kroner)
Prosjekt Regnskap 2023 Budsjett 2023 Avvik Ferdigstilt
Analyse- og utviklingsavdelingen
BRM - fremtidens mobilitet 71006 500 500
IKT-investeringer Molde kommune 71001 1 045 2 500 1 455
1 045 3 000 1 955

BRM - fremtidens mobilitet

Det var satt av investeringsmidler i 2023 til å dekke egenandel knyttet til tiltak i BRM-prosjektet «fremtidens mobilitet». På grunn av forsinkelser er midlene forskjøvet til 2024.

IKT-investeringer Molde kommune

I 2023 er midlene i hovedsak brukt til å utbedre det trådløse nettet ved noen barnehager og skoler.