Ressurstjenesten

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -17,5 % 2,6 % -2,6 % 0,9 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 7,4 % 7,6 % 4,4 % 15,1 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 5,0 - 4,8
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 - 4,9 5,1 5,3

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 10 087 10 180 93
2013 11 932 11 632 -300
2012 10 318 10 588 270
2011 10 650 9 067 -1 583

​Økonomi

Enheten hadde et mindreforbruk på kr. 92.502,-.

Årsak til dette er et mindreforbruk innenfor rustiltakene i enheten grunnet vakante stillinger siste halvår og større refusjoner på utførte tjenester fra andre kommuner enn budsjettert. Enheten har svikt i refusjoner fra Nav på 0,4 mill. kroner. Dette skyldes svikt i innsøkingen til enhetens APS-tiltak (Arbeidspraksis i skjermet virksomhet) i deler av året. Innsøkingen tok seg derimot opp på slutten av året i forbindelse med at tiltaket ble omorganisert og flyttet til ny lokasjon. Videre har enheten svikt i salgsinntekter på varer og tjenester på til sammen 0,3 mill. kroner.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Samlet sykefravær i 2014 er 15,1 pst. Langtidsfraværet utgjør 12,9 pst. Hovedårsaken til langtidsfraværet skyldes en intern arbeidskonflikt som pågikk gjennom hele året.


Medarbeidertilfredshet:

Medarbeiderundersøkelsen som ble gjennomført i 2014 viste et samlet resultat over kommunens målsetting. Beste resultat oppnås på samarbeid og trivsel med kollegene 5,4. Spørsmål relatert til lønn skårer lavest med 3,9. Spørsmål om inneklima får karakteren 4,2.


Tjenesteleverandør

Det er gjennomført brukerundersøkelse på ett av ressurstjenestens tiltak i 2014, «Fram». Undersøkelsen viser en meget høy grad av brukertilfredshet på 5,3 som er en økning siden 2013 da resultatet var 5,1.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Enheten har registrert en økning i unge voksne med alvorlig rusproblematikk, spesielt jenter fra 16 år og oppover med tilleggsdiagnoser. Denne gruppen av ungdom er mer ressurskrevende enn eldre rusmiddelavhengige og krever en annen metodikk og innfallsvinkel.

Innleggelse i rusinstitusjon har siden rusreformen i 2004 vært kostnadsfri for kommunen. Langtidsbehandlingen var tidligere fra 1 - 2 år. I dag er langtidsbehandlingen 3 - 6 måneder. Dette medfører at pasientene nå har behov for en mye tettere og lengre oppfølging fra kommunen etter endt behandling.

Enheten opplever en stor økning i aggressiv atferd blant sine brukere med rusproblematikk. Dette skyldes blant annet endringer i hvilke rusmiddel som inntas, introduksjon av syntetiske rusmidler og en generell økning i misbruk av steroider.

Enhetens brukergruppe er i stor grad avhengig av å leie kommunale boliger. Det har de siste årene vært vanskelig å finne egnede boliger, noe som igjen medfører økt ressursbruk til oppfølging i bolig, gjentatt utkastelser, naboklager med mer.

Personer med store psykososiale problemer faller ofte utenfor NAV sine ordinære tiltak og står i fare for å bli langtidsmottakere av sosialhjelp. Enheten skal bistå NAV i oppfølgingen av disse personene og skal sammen med NAV utvikle egnede tiltak for gruppen.

KOSTRA

322 372 426 391
431 466 503 463
491 506 603 437
Netto driftsutgifter tilbud til personer med rusproblemer per innbygger 20 - 66 år, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter knyttet til tilbud for personer med rusproblemer. Hovedmålgruppen er innbyggere 20 - 66 år og tilbudet er definert som en del av sosialtjenesten i KOSTRA. For Molde kommunes del omhandler denne indikatoren ressurstjenesten, men en andel av utgiftene til ressurstjenesten inngår i funksjonen råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid presentert under sosialtjenesten NAV Molde.

Indikatoren viser at Molde kommune lå noe over sammenligningsgruppene fra 2011 - 2013. I 2014 har netto driftsutgifter i Molde kommune blitt lavere enn i kommunegruppe 13, men er fremdeles noe høyere enn landet utenom Oslo. Netto driftsutgifter per innbygger i målgruppen har gått ned i Molde kommune i 2014 i forhold til de tre foregående årene. For 2013 er tallene spesielt høyt både for Molde kommune og sammenligningsgruppene. Den relativt store økningen skyldes at øremerket tilskudd til rusarbeid ble lagt inn i rammetilskuddet i 2013, for så å bli øremerket igjen i 2014. Øremerkede tilskudd reduserer som kjent netto driftsutgifter, da netto driftsutgifter skal synliggjøre bruk av frie midler samt kapitalslit.

Om enheten

Ressurstjenesten arbeider etter lov om helse- og omsorgstjenester og har blant annet ansvaret for å vurdere tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige. Enheten har tre avdelinger som yter tjenester til personer med rus- og/eller psykiske problemer og til personer med psykososiale utfordringer. Avdelingene har ulike rehabiliterings- og oppfølgingstiltak, arbeids- og aktivitetstiltak og botiltak overfor målgruppene. I tillegg har enheten et eget behandlingstiltak for rusmiddelavhengige og et eget arbeidsmarkedstiltak innenfor APS (arbeidspraksis skjermet virksomhet). Gjenbruksbutikken «Ressursbua» og gavebutikken «Make» selger egenproduserte varer og driftes av ressurstjenesten.