Hovedtall

Også 2014 medførte merforbruk og underskudd for Molde kommune. Dette er andre året på rad at kommunens inntekter ikke er tilstrekkelige til å dekke de løpende utgiftene. Underskuddet for 2013 er ført opp til dekning i kommunens budsjett for 2015 mens underskuddet for 2014 må dekkes innen 2016.

Trass i dette skjedde det svært mye positivt i Molde kommune i 2014 og det ble gjennom året levert gode tjenester til innbyggerne både i kvalitet og omfang.

Hovedtall for Molde kommune

(beløp i 1.000 kr.)

Regnskapsresultat (udisponert)

Netto driftsresultat i pst. av brutto driftsinntekter

En krevende økonomisk utvikling som det kan leses mer om under kapitlet for økonomi.

Hovedtall samlet for avdelinger, enheter og fagområder

Hovedtallene for netto ressursbruk for avdelinger, enheter og fagområder i 2014 og i budsjettet for 2015 er som følger:

(Beløp i 1.000 kr.)

Hovedtall samlet for avdelinger, enheter og fagområder

Hovedtall samlet for avdelinger, enheter og fagområder
Regnskap Rev. budsjett Avvik Budsjett
2 014 2 014 2 015
Drifts- og forvaltningsavd. inkl. rådmannen 40 717 42 780 2 063 46 198
Plan- og utviklingsavdelingen 17 315 18 831 1 516 18 308
Personal- og organisasjonsavdelingen 19 387 19 986 599 20 291
Økonomiavdelingen 11 339 12 139 800 11 925
Informasjons- og serviceavdelingen 4 075 4 408 333 4 169
Skoleområdet 237 241 238 198 957 242 354
Molde voksenopplæringssenter 8 454 8 506 52 8 657
Barnehageområdet 177 360 179 703 2 343 184 556
Barneverntjenesten 48 455 43 872 -4 583 28 100
Sosialtjenesten NAV Molde 86 978 75 045 -11 933 74 878
Ressurstjenesten 10 088 10 180 93 9 155
Molde asylmottak 154 -193 -347 -
Helsetjenesten 61 057 62 061 1 004 62 943
Pleie- og omsorgsområdet 369 981 345 515 -24 466 319 162
Tiltak funksjonshemmede 150 728 146 899 -3 829 150 259
Brann- og redningstjenesten 20 465 19 680 -785 19 594
Byggesak og geodata -51 1 232 1 283 1 094
Molde bydrift 7 688 9 684 1 996 9 278
Kulturtjenesten 35 566 33 598 -1 968 33 447
Kulturskolen 8 969 9 138 169 9 188
Netto avdelinger, enheter og fagområder 1 315 969 1 281 262 -34 707 1 253 556
(Beløp i 1.000 kr.)

Avvik samlet for avdelinger, enheter og fagområder

Målekort

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -1,5 % -0,5 % -1,1 % -2,7 %
Arbeidsgiver
Sykefravær 6,0 % 9,7 % 9,5 % 8,2 % 8,6 %
Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,5 - 4,5
Tjenesteleverandør
Elevundersøkelse 7. trinn 4,5 4,6 4,6 4,8 4,8
Elevundersøkelse 10. trinn 4,5 4,0 4,1 4,5 4,5
Grunnskolepoeng 40 39,1 40,4 40,3 39,9
Brukerundersøkelse barnehage 4,5 - - 4,9 -
Andel formell utdanning barnehage 99 % - 84,7 % - -
Fristbrudd barnevern 15 - 18 20 27
Brukerundersøkelse helsetjenesten 4,5 - 4,5 4,8 -
Liggedøgn - sykehus 955 - - 1 425 992
Brukerundersøkelse tiltak funksjonshemmede 4,5 - 4,2 - -
Andel uønsket deltid tiltak funksjonshemmede 0,0 % - - 9,0 % 10,0 %
Andel formell utdanning tiltak funksjonshemmede 99,0 % - - 64,3 % 63,0 %
Vurdering nettsider DIFI 5,0 - - 4,0 -
Antall meter redusert grusveg - Molde bydrift 1 100 - - 2 500 2 900
Brukerundersøkelse biblioteket - kulturtjenesten 4,5 4,5 - - -
Venteliste - kulturskolen 30 - 230 141 93
Brukerundersøkelse, foreldre/foresatte - kulturskolen 4,5 - - 4,8 -
Brukerundersøkelse, elever fra 8 trinn og oppover til voksne 4,5 - - 5,1 -
Brukerundersøkelse, elever ved Molde videregående skole 4,5 - - - 5,3
Samfunnsutvikler
Antall økning barnehageplasser 40 - - 46 37
Interkommunalt branntilsyn 100,0 % - - 98,4 % 99,1 %

Generell forklaring til målekortet kan leses mer om under kommunens styringsredskap.

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 1 315 969 1 281 262 -34 707
2013 1 214 792 1 201 540 -13 252
2012 1 151 390 1 145 561 -5 827
2011 1 060 818 1 045 177 -15 641

​Økonomi

Molde kommunes regnskap for 2014 viser et udekket regnskapsmessig merforbruk på 36,9 mill. kroner. Dette er 2,8 mill. kroner større enn prognosene i økonomirapporteringen per utgangen av oktober tilsa, men i den var det ikke innarbeidd en mulig og sannsynlig svikt i skatteinntektene. Netto driftsresultat viser et "underskudd" på 39,6 mill. kroner mot et opprinnelig budsjettert "overskudd" på 4,6 mill. kroner i revidert budsjett eller en forverring på 44,2 mill. kroner. Interne finanstransaksjoner viser en forbedring i forhold til revidert budsjett på 7,3 mill. kroner.

Det regnskapsmessige merforbruket på 36,9 mill. kroner i forhold til revidert budsjett, skyldes et samlet merforbruk fra avdelinger og enheter i året på 34,7 mill. kroner. De største negative avvikene er innenfor pleie- og omsorgstjenestene, barnevern og sosialtjenesten. Det finansielle området bidrar også med en mindreinntekt på 2,2 mill. kroner. Reduksjonen i skatteinntektene på 22,7 mill. kroner medførte redusert trekk i rammetilskuddet på 4,1 mill. kroner. Vedtatt avsetning til fond på 6,5 mill. kroner ble strøket. Lønnspotten stod til rest med en ubenyttet sum på 3,7 mill. kroner mens avdragsutgiftene ble 3,5 mill. kroner lavere enn budsjettert. Avkastning av ekstern forvaltning ble på 3,8 pst. noe som er 0,8 mill. kroner lavere enn et optimistisk budsjett. Et svært lavt gjennomsnittlig rentenivå gjennom året kombinert med bedre likviditet enn budsjettert medførte anslagsvis 1,0 mill. kroner i reduserte netto renteutgifter. Forøvrig forekommer det flere positive og negative avvik som er av mer beskjeden karakter men som samlet gjør at det negative avviket på finans blir på bare 2,2 mill. kroner.

Det er anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre 1,75 pst. av driftsinntektene. For Molde kommune utgjør netto driftsresultats andel av driftsinntektene -2,2 pst. i 2014 (-0,3 pst. i 2013 og 0,5 pst. i 2012).

Sykefravær i pst.

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Molde kommune har jobbet målrettet med å redusere sykefraværet, og det har gitt gode resultat de siste 4 årene. Gjennom prosjektet «Sammen om en bedre kommune» har politikerne, organisasjonene og administrasjonen arbeidet strategisk og godt sammen. I 2014 fikk sykefraværet en oppgang på 0,4 pst. etter 4 år med nedgang. Satsing på god lederkompetanse, utrulling av informasjon med e-læring, jevnere arbeidsbelastning i arbeidsfellesskapet og tydeligere forventninger på hvilken helse som kreves i de forskjellige jobbene har gitt gode resultater.


Molde kommune hadde på siste nasjonale måling (4. kvartal 2013 - 3. kvartal 2014, kilde PAI/KS) lavere sykefravær enn kommunegruppe 13. Det er bra og et mål i kommuneplanen er nådd, men det er mer å gå på så kommunens eget måltall på maks 6,0 pst. fravær arbeides det videre for å nå.


Medarbeidertilfredshet:

Medarbeiderundersøkelsen i 2014 gav et resultat som var noe lavere enn landsgjennomsnittet (4,5 mot 4,6) av de kommunene som benytter den samme undersøkelsen. Kommunen er fornøyd med mange av resultatene i undersøkelsen og de må fortsatt prioriteres høyt. Noen av resultatene er ikke gode og de må det arbeides systematisk med. Prioriteringer og tid nok til å gjøre arbeidsoppgavene blir satsinger fremover samt å løse oppgavene på en enda smartere måte med god nok kvalitet. Det er store variasjoner fra enhet til enhet om hvordan de skårer på undersøkelsen, så enhetene må sette sine individuelle mål for fortsatt å holde seg gode eller å forbedre seg. Enheter med utfordringer blir fulgt systematisk opp og de med gode resultater deler sin kunnskap for å hjelpe andre til forbedringer.

Tjenesteleverandør

Kommunens rolle som tjenesteleverandør er av stor betydning for mange innbyggere hver dag hele året. Det leveres tjenester på mange områder, og målet er at tjenestene skal være så bra som mulig ut i fra de ressurser kommunen har til rådighet. Det er lagt til rette for daglig og direkte tilbakemelding fra brukere av tjenester. Det skjer i form av muntlig dialog, og via meldinger på kommunens hjemmeside. I gitte perioder skjer det også i form av kommunens egne registreringer og målinger, og det gjennomføres brukerundersøkelser innen utvalgte tjenester. Tilbakemeldingene som kommer inn er av uvurderlig verdi for å kunne justere tjenestene til det bedre. Enhetenes målekort viser resultat på det som er registrert/målt i 2014.

Brukerutvalg innen pleie og omsorg er ikke effektuert fullt ut, men et par enheter har kommet litt i gang med det.I skoler og barnehager fungerer samarbeidsutvalg/FAU som brukerutvalg. I utvalgene drøfter brukere/pårørende og ansatte i fellesskap hva som kan forbedres, og bestemmer hvordan forbedringene skal gjennomføres.

Samfunnsutvikler

Det har i året blitt gjennomført to målinger som gjengis i målekortet under samfunnsutvikler.

Kommunens satsing på kapasitetsvekst i barnehagene har gitt resultat. Økning i antall plasser i barnehager var 37 mens målet var 40. Høsten 2014 hadde alle barn med behov for plass, et barnehagetilbud. Dette er en vesentlig forbedring fra 2013 da det stod 90 barn uten rett på barnehageplass på venteliste. Ved årsskiftet registreres det at søkertallet øker, men det forventes at kommunen har kapasitet til å dekke behovet for alle med rett til plass også fra høsten 2015.

Brann- og redningstjenesten gjennomfører årlige tilsyn med særskilte brannobjekter i samarbeidskommuner. Resultatet for 2014 ble 99,1 pst. mens målet var 100,0 pst. I 2014 ble det utført tilsyn i 325 av totalt 328 særskilte brannobjekter.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

KOSTRA

Brutto driftsutgifter fordelt på tjenester, konsern i 2014

Utvikling brutto driftsutgifter fordelt på tjenester, konsern

Utvikling brutto driftsutgifter fordelt på tjenester, konsern
2012 2013 2014
Administrasjon og styring 6,1 % 5,1 % 4,8 %
Barnehager 10,9 % 11,1 % 11,4 %
Grunnskoleopplæring 19,4 % 18,1 % 17,1 %
Helse og omsorg 35,1 % 35,4 % 36,1 %
Sosialtjenesten 6,1 % 7,1 % 6,3 %
Barnevern 2,1 % 2,2 % 2,9 %
Vann, avløp og renovasjon 4,6 % 4,8 % 4,8 %
Fysisk planlegging, kulturminne, natur og nærmiljø 1,2 % 1,2 % 1,2 %
Kultur 4,8 % 4,8 % 4,1 %
Kirke 0,7 % 0,8 % 0,8 %
Samferdsel 2,5 % 2,5 % 2,3 %
Bolig 1,2 % 1,6 % 1,3 %
Næring 0,6 % 0,6 % 0,3 %
Brann og ulykkesvern 2,0 % 2,0 % 1,9 %
Interkommunale samarbeid (§ 27-samarbeid) - 0,3 % 1,9 %
Tjenester utenfor ordinært kommunalt ansvarsområde 2,7 % 2,4 % 2,8 %

Brutto driftsinntekter fordelt på inntektskilder, konsern i 2014

Brutto driftsinntekter fordelt på inntektskilder, konsern

Brutto driftsinntekter fordelt på inntektskilder, konsern
2012 2013 2014
Skatt på inntekt og formue (inkl. naturressursskatt) i pst. av brutto driftsinntekter 31,4 % 32,5 % 31,9 %
Statlig rammeoverføring i pst. av brutto driftsinntekter 26,4 % 26,3 % 27,3 %
Andre statlige tilskudd til driftsformål i pst. av brutto driftsinntekter 2,6 % 3,0 % 3,9 %
Eiendomsskatt i pst. av brutto driftsinntekter 3,3 % 3,5 % 3,8 %
Salgs- og leieinntekter i pst. av brutto driftsinntekter 15,5 % 16,5 % 16,2 %
Andre driftsinntekter i pst. av brutto driftsinntekter 20,8 % 18,2 % 16,9 %