Informasjon- og serviceavdelingen

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 3,9 % 10,9 % 5,4 % 7,6 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 9,0 % 19,8 % 11,9 % 13,3%
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,5 - 4,6
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 - - 4,9 -
- Vurdering nettsider DIFI 5,0 - - 4,0 -

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 4 075 4 408 333
2013 4 023 4 252 229
2012 4 082 4 578 496
2011 4 770 4 965 195

​Økonomi

Avdelingen hadde et mindreforbruk på kr. 332.893,-.

Langtidssykefravær gjennom det meste av året ga høyere sykerefusjoner enn budsjettert. Merinntekten utgjør 0,2 mill. kroner. Avdelingen har hatt vikarutgifter, men disse er blitt holdt på et minimum gjennom hele året.

Kommunens utgifter til fasttelefon fortsetter å synke, mindreforbruket utgjør 0,1 mill. kroner. Salgsinntektene har vært noe høyere enn budsjettert, blant annet på grunn av salg av tjenester til nabokommune. Innkjøpsstoppen de siste månedene av året bidro også til innsparing.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Avdelingen har hatt langtidssykefravær så godt som hele året. Med bare åtte medarbeidere utgjør ett fravær mye for statistikken. Samlet sykefravær var 13,3 pst. og dette tilsier en liten økning fra 2013. Korttidsfraværet på 1,1 er lavt og anses som godt innenfor det normale.

Medarbeidertilfredshet:

Samlet resultatet fra medarbeiderundersøkelsen viser en positiv utvikling de siste to årene, og avdelingen er spesielt tilfreds med at samarbeidet og trivselen mellom kollegaene er betydelig forbedret. Det er inneklima og andre forhold knyttet til de fysiske arbeidsforholdene som skårer dårligst. Disse utfordringene og mulige forbedringstiltak, skal få økt fokus i 2015.


Tjenesteleverandør

Det gode resultatet fra stabsundersøkelsen i 2013 har blitt fulgt opp. Det var ingen nye målinger i 2014.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Å legge til rette for gode digitale tjenester, der brukerne utfører stadig flere av sine ærender foran PC, er en kontinuerlig oppgave. Utprøving av nye medier og digitale tjenester er svært ressurskrevende, men desto viktigere å prioritere i tiden fremover.

Et helt nytt telefonisystem ble innført i 2014. Sentralbordet er spart for en rekke manuelle arbeidsoperasjoner og avdelingen tar ut gevinster gjennom nedbemanning og tilføring av nye oppgaver. Å videreutvikle tidsriktig og effektiv service med stadig færre medarbeidere er en utfordring. Å ha fokus på mulighetene som ligger i moderne teknologi står da sentralt.

Om enheten

Informasjons- og serviceavdelingen har som hovedoppgave å drifte kommunens førstelinjetjeneste. Det innbefatter daglig drift av sentralbord og servicetorg, samt drift og utvikling av de digitale publikumskanalene.

Servicetorget veileder kommunens innbyggere om de fleste kommunale tjenestene. I tillegg utføres saksbehandling innen blant annet skjenkesaker. Informasjons- og serviceavdelingen tilbyr informasjonsfaglig rådgivning internt i kommunen, og står for koordinering av ulike publikumsarrangement og andre omdømmebyggende tiltak.

Av oppgaver innen det digitale området kan nevnes drift og utvikling av kommunens internett- og intranettsider, produksjon og vedlikehold av elektroniske skjema, SMS-tjeneste, samt drift og overvåking av kommunens offisielle kontoer i sosiale medier.