Økonomi

Regnskapsprinsipper

Molde kommune fører sitt regnskap etter kommunale regnskapsprinsipper nedfelt i kommunelovens § 48 og regnskapsforskriftens § 7. Anordningsprinsippet gjelder i kommunal sektor og betyr at all tilgang og bruk av midler i løpet av året, som vedrører kommunens virksomhet, skal fremgå av driftsregnskapet eller investeringsregnskapet.

Driftsregnskapet viser driftsutgifter og driftsinntekter i kommunen og regnskapsresultatet for året. Investeringsregnskapet viser kommunens utgifter i forbindelse med investeringer og utlån med videre, samt hvordan disse er finansiert.

Kommunens driftsregnskap viser årlige avskrivninger som er årlige kostnader som følge av forbruk av aktiverte driftsmidler. Avskrivningene påvirker kommunens brutto driftsresultat, men blir utnullet slik at netto driftsresultat er upåvirket av denne kostnaden. Netto driftsresultat i kommunen er derimot belastet med årets avdrag som er utgiften relatert til forbruk av aktiverte driftsmidler som skal påvirke kommunes driftsresultat etter gjeldende regnskapsregler. Årsaken til at avskrivningene blir vist i regnskapet, er blant annet at beslutningstakere og regnskapsbrukere skal se denne kostnaden presentert i regnskapet og vurdere denne i forhold til kommunens driftsresultat og avdragsutgifter.

Videre er regnskapet ført etter brutto-prinsippet. Det betyr at det ikke er gjort fradrag i inntekter for tilhørende utgifter og/eller fradrag i utgifter for tilhørende inntekter. Dette betyr at aktiviteten i kommunen kommer frem med riktig beløp.

I balanseregnskapet er anleggsmidler definert som eiendeler bestemt til varig eie eller bruk for kommunen. Andre eiendeler er omløpsmidler. Anleggsmidler som har en begrenset levetid, blir avskrevet hvert år. I kommunal sektor blir lineære avskrivninger brukt. Denne metoden innebærer at avskrivningsgrunnlaget blir fordelt likt over avskrivningstiden. De årlige avskrivninger blir dermed like store for det enkelte driftsmiddel. Avskrivningene starter året etter at anleggsmidlet er tatt i bruk.

Regnskapsresultatet

Regnskapsresultatet

Molde kommunes regnskap for 2014 viser et udekket regnskapsmessig merforbruk på 36,9 mill. kroner. Dette er 2,8 mill. kroner større enn prognosene i økonomirapporteringen per utgangen av oktober tilsa, men i den var det ikke innarbeidd en mulig og sannsynlig svikt i skatteinntektene. Netto driftsresultat viser et "underskudd" på 39,6 mill. kroner mot et opprinnelig budsjettert "overskudd" på 4,6 mill. kroner i revidert budsjett eller en forverring på 44,2 mill. kroner. Interne finanstransaksjoner viser en forbedring i forhold til revidert budsjett på 7,3 mill. kroner.

Det regnskapsmessige merforbruket på 36,9 mill. kroner i forhold til revidert budsjett, skyldes i hovedsak et samlet merforbruk fra avdelinger og enheter i året på 34,7 mill. kroner. De største negative avvikene er innenfor pleie- og omsorgstjenestene, barnevern og sosialtjenesten. Det finansielle området bidrar også med en mindreinntekt på 2,2 mill. kroner. Reduksjonen i skatteinntektene på 22,7 mill. kroner medførte redusert trekk i rammetilskuddet på 4,1 mill. kroner. Vedtatt avsetning til fond på 6,5 mill. kroner ble strøket. Lønnspotten stod til rest med en ubenyttet sum på 3,7 mill. kroner mens avdragsutgiftene ble 3,5 mill. kroner lavere enn budsjettert. Avkastning av ekstern forvaltning ble på 3,8 pst. noe som er 0,8 mill. kroner lavere enn et optimistisk budsjett. Et svært lavt gjennomsnittlig rentenivå gjennom året kombinert med bedre likviditet enn budsjettert medførte anslagsvis 1,0 mill. kroner i reduserte netto renteutgifter. Forøvrig forekommer det flere positive og negative avvik som er av mer beskjeden karakter men som samlet gjør at det negative avviket på finans blir på bare 2,2 mill. kroner.

Det er anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre 1,75 pst. av driftsinntektene. For Molde kommune utgjør netto driftsresultats andel av driftsinntektene -2,2 pst. i 2014 (-0,3 pst. i 2013 og 0,5 pst. i 2012). Netto driftsresultat, korrigert for bruk/avsetning bundne fond, viser slik utvikling.

(Beløp i 1.000 kr.)

Korrigert netto driftsresultat

Avsluttende kommentar

Det oppleves som svært lite tilfredsstillende at årets kommuneregnskap ender ut i et underskudd på hele 36,9 mill. kroner etter at også 2013 ga et betydelig underskudd på 19,9 mill. kroner. Underskuddet for 2013 er i sin helhet lagt inn til dekning i kommunens driftsbudsjett for 2015. Det vil bli særdeles krevende for kommunen å balansere driften for 2015. Utfordringene når underskuddet for 2014 på 36,9 mill. kroner skal dekkes blir desto større. For en kommune av Moldes størrelse skal allikevel inndekning av slike underskudd være håndterbart. Det har gjennom store deler av året vært utarbeid prognoser som synliggjorde et betydelig underskudd, så det endelige resultatet var ikke på noen måte overraskende. Det er positivt at resultatet i de tjenesteproduserende enhetene er vesentlig bedre enn de aller siste prognosene per utgangen av oktober viste. Det ligger betydelige økonomiske utfordringer i å skape et handlingsrom som gir en bærekraftig økonomi over tid. Behovet for fortsatte innstramminger, tøffe prioriteringer og gjennomføring av effektiviseringstiltak er absolutt til stede ikke minst når årets underskudd skal dekkes innen utgangen av 2016.


Kurt Magne Thrana
økonomisjef

Driftsregnskapet

Driftsregnskapet

(Beløp i 1.000 kr.)
Driftsregnskapet
Note Regnskap 2014 Revidert budsjett 2014 Regnskap 2013 Regnskap 2012 Budsjett 2015
Driftsinntekter
Brukerbetalinger 81 355 77 571 79 325 71 981 79 941
Andre salgs- og leieinntekter 80 556 80 958 77 971 68 843 83 951
Overføringer med krav til motytelse 290 233 224 236 293 163 257 336 225 587
Rammetilskudd 550 101 544 864 519 296 510 137 540 652
Andre statlige overføringer 78 468 76 959 59 047 49 900 71 302
Andre overføringer 4 534 1 400 17 372 13 938 1 200
Skatt på inntekt og formue 643 728 666 407 640 513 604 525 691 752
Eiendomsskatt 76 956 76 956 69 372 62 655 86 113
Andre direkte og indirekte skatter 73 20 27 26 20
Sum driftsinntekter 1 806 004 1 749 371 1 756 086 1 639 341 1 780 518
Driftsutgifter
Lønnsutgifter 981 343 927 781 933 819 877 820 947 804
Sosiale utgifter 4 261 391 263 916 242 515 215 257 269 336
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjonen 216 270 189 456 195 642 173 630 189 979
Kjøp av tjenester som erstatter tj. produksjon 174 247 166 914 152 589 143 816 176 306
Overføringer 225 683 186 445 192 572 178 434 167 574
Avskrivninger 12 29 146 - 26 630 24 234 -
Fordelte utgifter -73 875 -55 247 -46 348 -44 748 -68 084
Sum driftsutgifter 1 814 205 1 679 265 1 697 419 1 568 443 1 682 915
Brutto driftsresultat -8 201 70 106 58 667 70 898 97 603
Finansinntekter
Renteinntekter, utbytte og eieruttak 44 228 39 407 10 665 16 998 16 511
Gevinst på finansielle instrumenter (omløpsmidler) 3 059 3 850 7 038 6 890 4 150
Mottatte avdrag på utlån 441 550 680 265 650
Sum eksterne finansinntekter 47 728 43 807 18 383 24 153 21 311
Finansutgifter
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter 41 253 39 231 44 940 48 097 39 624
Avdragsutgifter 66 108 69 561 63 216 63 038 64 349
Utlån 867 500 788 709 500
Sum eksterne finansutgifter 108 228 109 292 108 944 111 844 104 473
Resultat eksterne finanstransaksjoner 60 500 65 485 90 561 87 691 83 162
Motpost avskrivninger 29 146 - 26 630 24 234 -
Netto driftsresultat -39 555 4 621 -5 264 7 441 14 441
Interne finanstransaksjoner
Bruk av tidligere års mindreforbruk - - 1 258 - -
Bruk av disposisjonsfond 9 37 - 5 827 9 969 -
Bruk av bundne fond 9 5 878 2 257 10 700 4 886 5 451
Sum bruk av avsetninger 5 915 2 257 17 785 14 855 5 451
Overført til investeringsregnskapet 167 167 17 038 7 640 -
Dekning av tidligere års regnsk. m. merforbruk - - - 4 569 19 872
Avsetninger til disposisjonsfond 9 - 6 691 5 827 - -
Avsetninger til bundne fond 9 3 073 20 9 528 8 829 20
Sum avsetninger 3 240 6 878 32 393 21 038 19 892
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk -36 880 - -19 872 1 258 -

Regnskapsskjema 1A - drift

(Beløp i 1.000 kr.)
Regnskapsskjema 1A - drift
Regnskap 2014 Revidert budsjett 2014 Oppr. budsjett 2014 Regnskap 2013 Regnskap 2012 Budsjett 2015
Skatt på inntekt og formue 643 728 666 407 676 330 640 513 604 525 691 752
Ordinært rammetilskudd 550 101 544 864 544 846 519 296 510 137 540 652
Skatt på eiendom 76 956 76 956 77 786 69 372 62 655 86 113
Andre direkte eller indirekte skatter 72 20 20 26 26 20
Andre generelle statstilskudd 78 468 76 959 70 475 59 047 49 900 71 302
Sum frie disponible inntekter 1 349 325 1 365 206 1 369 457 1 288 254 1 227 243 1 389 839
Renteinntekter og utbytte 44 228 39 407 5 389 10 665 16 998 16 511
Gevinst fiansielle instrumenter 3 059 3 850 3 850 7 038 6 890 4 150
Renteutg., provisjoner og andre fin. utg. 41 253 39 231 45 925 44 940 48 097 39 624
Avdrag på lån 66 108 69 561 69 561 63 216 63 039 64 349
Netto finansinnt./utg. -60 074 -65 535 -106 247 -90 453 -87 248 -83 312
Til dekning av tidligere regnsk. m. merforbruk - - 1 336 - 4 569 19 872
Til ubundne avsetninger - 6 691 - 5 827 - -
Til bundne avsetninger 3 073 20 20 9 528 8 829 20
Bruk av tidl. års mindreforbruk - - - 1 257 - -
Bruk av ubundne avsetninger 37 - - 5 827 9 969 -
Bruk av bundne avsetninger 5 878 2 257 507 10 701 4 886 5 451
Netto avsetninger 2 842 -4 454 -849 2 430 1 457 -14 441
Overført til investeringsregnskapet 167 167 - 17 038 7 640 -
Til fordeling drift 1 291 925 1 295 050 1 262 361 1 183 193 1 133 813 1 292 085
Sum fordelt til drift (fra skjema 1B) 1 328 805 1 295 050 1 262 361 1 203 065 1 132 555 1 292 085
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk -36 880 - - -19 872 1 258 -

Regnskapsskjema 1B - drift

(Beløp i 1.000 kr.)
Regnskapsskjema 1B - drift
Regnskap 2014 Revidert budsjett 2014 Regnskap 2013 Regnskap 2012 Budsjett 2015
Drifts- og forvaltningsavdelingen inkl. rådmannen 40 717 42 780 38 811 44 866 46 198
Plan- og utviklingsavdelingen 17 315 18 831 10 461 10 875 18 365
Personal- og organisasjonsavdelingen 19 388 19 986 19 192 20 024 20 291
Økonomiavdelingen 11 339 12 139 12 327 12 339 11 925
Informasjons- og serviceavdelingen 4 075 4 408 4 023 4 082 4 169
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon skole 4 737 6 115 13 608 22 034 7 825
Kvam skole 15 055 14 370 13 818 13 403 14 130
Sellanrå skole 24 722 24 849 24 281 23 122 24 336
Langmyra skole 30 868 30 667 27 782 26 611 30 694
Nordbyen skole 21 088 21 092 20 064 19 087 20 384
Kviltorp skole 31 111 30 710 27 684 25 494 30 714
Kleive oppvekstsenter 10 858 10 737 12 548 11 286 10 021
Bolsøya skole 6 865 6 715 6 175 5 453 6 638
Vågsetra barne- og ungdomsskole 19 225 19 180 18 923 18 020 18 600
Sekken oppvekstsenter 4 636 4 681 4 485 4 559 4 784
Bekkevoll ungdomsskole 29 180 29 949 29 882 28 728 32 256
Bergmo ungdomsskole 20 234 20 914 20 585 20 626 23 119
Skjevik barne- og ungdomsskole 18 665 18 219 17 938 17 630 18 713
Molde voksenopplæringssenter 8 454 8 506 8 281 8 397 8 657
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon barnehage 107 068 106 109 94 234 84 066 116 964
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager 12 790 12 905 12 890 12 920 11 547
Hatlelia barnehage 8 625 8 716 14 743 12 839 8 477
Kvam og St. Sunniva barnehager 11 061 11 320 11 010 11 200 11 348
Barnas Hus barnehage 9 401 10 439 - - 9 517
Hjelset barnehage 9 100 9 411 8 097 6 865 8 729
Langmyra og Banehaugen barnehage 5 782 5 943 5 768 4 569 5 357
Lillekollen barnehage 13 533 14 860 13 059 13 397 12 565
Barneverntjenesten 48 455 43 872 26 242 41 370 28 100
Sosialtjenesten NAV Molde 86 978 75 045 72 692 61 860 31 615
Flyktningetjenesten - - - - 46 853
Ressurstjenesten 10 088 10 180 11 932 10 318 9 155
Molde asylmottak 154 -193 568 -314 -
Helsetjenesten 61 057 62 061 58 603 39 234 64 797
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon pleie og omsorg 6 444 9 449 8 078 9 734 -19 484
Glomstua omsorgssenter 91 612 85 424 77 326 75 892 108 769
Kirkebakken omsorgssenter 83 093 69 779 84 444 75 299 50 503
Råkhaugen omsorgssenter 32 460 31 868 21 216 11 720 43 536
Bergmo omsorgssenter 74 315 70 571 66 459 61 382 73 042
Røbekk omsorgssenter 18 186 18 418 24 503 24 338 1 527
Kleive omsorgssenter 39 664 37 723 37 021 35 819 38 113
Skåla omsorgssenter 24 206 22 283 23 318 21 843 23 381
Tiltak funksjonshemmede 150 728 146 899 134 517 123 297 150 333
Brann- og redningstjenesten 20 465 19 680 20 224 19 756 19 588
Byggesak og geodata -51 1 232 -870 967 1 094
Molde bydrift 7 688 9 684 11 945 21 167 5 961
Kulturtjenesten 35 566 33 598 36 690 25 477 31 447
Kulturskolen 8 969 9 138 9 214 9 737 9 288
Kirkelig fellesråd - - 9 323 9 442 -
Netto utgift avdelinger/enheter 1 315 969 1 281 262 1 224 114 1 160 830 1 253 941
Avstemming mot skjema 1A - drift* 12 836 13 788 -21 049 -28 275 38 144
Sum fordelt til drift 1 328 805 1 295 050 1 203 065 1 132 555 1 292 085
* Differansen mellom regnskapsskjema 1A og 1B skyldes inntekter/utgifter ført på fellesinntekter/fellesutgifter så som toppfinansiering ressurskrevende brukere, pensjoner, andre generelle statstilskudd samt avsetning/bruk av fond som er ført på resultatområdene. Kirkelig fellesråd er ført her i 2014.
Investeringsregnskapet

Investeringsregnskapet

(Beløp i 1.000 kr.)
Investeringsregnskapet
Note Regnskap 2014 Revidert budsjett 2014 Regnskap 2013 Regnskap 2012 Budsjett 2015
Inntekter
Salg av driftsmidler og fast eiendom 369 370 18 695 8 843 150
Andre salgsinntekter 1 822 - 97 129 -
Overføringer med krav til motytelse 10 888 - 2 593 4 725 -
Kompensasjon for merverdiavgift 8 878 9 182 - - 12 803
Andre overføringer - - 9 - -
Sum inntekter 21 957 9 552 21 394 13 697 12 953
Utgifter
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjon 52 986 81 601 82 879 104 286 72 122
Overføringer 10 003 500 12 050 9 521 13 043
Renteutgifter, provisjoner og andre fin. utg. 1 906 - 1 650 803 -
Fordelte utgifter - - -99 -67 -
Sum utgifter 64 895 82 101 96 480 114 543 85 165
Finanstransaksjoner
Avdragsutgifter 5 413 - 9 387 9 698 -
Utlån 29 678 57 500 17 296 25 531 82 500
Kjøp av aksjer og andeler 8 885 600 2 077 878 500
Dekning av tidligere års udekket - - 1 215 4 488 -
Avsetninger til ubundne investeringsfond 9 - - 16 748 7 139 -
Avsetninger til bundne fond 481 - 35 1 255 -
Sum finansieringstransaksjoner 36 457 58 100 46 758 48 989 83 000
Finansieringsbehov 79 395 130 649 121 844 149 835 155 212
Dekket slik:
Bruk av lån 65 138 122 382 87 562 124 123 147 212
Mottatte avdrag på utlån 5 413 - 9 387 9 698 -
Overføringer fra driftsregnskapet 167 167 17 038 7 641 -
Bruk av ubundne investeringsfond 9 8 384 8 100 9 577 878 8 000
Bruk av bundne fond 9 293 - 30 639 -
Sum finansiering 79 395 130 649 123 594 142 979 155 212
Udekket/udisponert - - 1 750 -6 856 -

Regnskapsskjema 2A - investering

(Beløp i 1.000 kr.)
Regnskapsskjema 2A - investering
Regnskap 2014 Revidert budsjett 2014 Oppr. budsjett 2014 Regnskap 2013 Regnskap 2012 Budsjett 2015
Investeringer i anleggsmidler 64 895 82 101 70 618 96 480 114 543 85 165
Utlån og forskutteringer 29 678 57 500 57 500 17 296 25 530 82 500
Aksjer, andeler og innskudd 885 600 500 2 077 878 500
Avdrag på lån 5 413 - - 9 387 9 698 -
Dekning av tidligere års udekket - - - 1 215 - -
Avsetninger 481 - - 16 783 12 882 -
Årets finansieringsbehov 101 352 140 201 128 618 143 238 163 531 168 165
Finansiert slik:
Bruk av lånemidler 65 138 122 382 113 124 87 561 124 123 147 212
Inntekter fra salg av anleggsmidler 369 370 - 18 695 8 843 150
Tilskudd til investeringer - - - 9 - -
Kompensasjon for merverdiavgift 8 877 9 182 7 494 - - 12 803
Mottatte avdrag på lån og refusjoner 16 301 - - 11 980 14 423 -
Andre inntekter 1 822 - - 97 129 -
Sum ekstern finansiering 92 507 131 934 120 618 118 342 147 518 160 165
Overført fra driftsregnskapet 167 167 - 17 039 7 640 -
Bruk av avsetninger 8 678 8 100 8 000 9 607 1 517 8 000
Sum finansiering 101 352 140 201 128 618 144 988 156 675 168 165
Udekket/udisponert - - - 1 750 -6 856 -

Investeringer

Regnskapsskjema 2B spesifiserer «investeringer i anleggsmidler» fra regnskapsskjema 2A ned på prosjektnivå i tråd med revidert budsjett. Regnskapsskjema 2B spesifiserer kun utgiftsbevilgningen fra regnskapsskjema 2A (bruttobevilgning). Finansiering av det enkelte prosjekt er ikke hensyntatt i regnskapsskjema 2B.

Regnskapsskjema 2B - investering

(Beløp i 1.000 kr.)
Regnskapsskjema 2B - investering
Prosjekt Regnskap 2014 Revidert budsjett 2014 Avvik
IKT-investeringer Molde kommune 1036 6 025 8 040 -2 015
Sjøfronten - trinn 1 1122 163 5 000 -4 837
Dagmars herjinger 1126 506 300 206
Kommuneplanarbeid, prosjekteringsarbeid Møreaksen, bypakke, kommunedelplan areal 1145 361 500 -139
Supplering/utskifting senger, teknisk utstyr 3043 139 200 -61
Pleie og omsorg - oppgradering maskinpark vaskeri og skyllerom 3044 -20 - -20
Kleive omsorgssenter - utskifting av møbler 3048 291 288 3
Kirkebakken omsorgssenter - komplettering møbler, endring driftskonsept jf. helse- og omsorgsplan 3049 499 500 -1
Ny matbil - Skåla omsorgssenter 3050 499 550 -51
El-bil - helsetjenesten 3193 258 - 258
Barnevern - diverse utstyr, inventar og tilpasninger 3340 199 200 -1
Opparbeidelse av tomtefelt boliger 4001 23 709 20 000 3 709
Tomtefelt industriformål - infrastruktur/prosjektering 4003 341 1 000 -659
Diverse erverv og tiltak 4004 310 400 -90
Sentrumstiltak 4005 485 1 850 -1 365
Kommunale veger 4011 5 878 7 000 -1 122
Fylkesveger 4011 - 200 -200
Trafikksikring 4012 442 350 92
Veg- og gatelys 4013 868 800 68
Kartverk og grunnlagsmålinger 4015 - 350 -350
Utskifting av maskiner - kostebil og snøfres 4016 368 3 100 -2 733
Diverse brannutstyr 4117 - 200 -200
Ny stigebil 4124 370 370 -
Brann- og beredskapsbåt - kommuneandel 4125 4 768 4 768 -1
Oppgradering av el-anlegg, nødstrømsaggregat og ITV 4126 171 150 21
Utbedring kai/havn Molde brannstasjon 4127 845 700 145
Brann og redning - utskifting bil 4128 634 - 634
Elektronisk arkiv byggesak og geodata 4330 - 1 740 -1 740
Oppgradering p-automater 4453 452 687 -235
Molde parkeringshus - tetting av tak 4463 2 060 2 058 2
Gangveg Skjevikåsen 4901 763 - 763
Høgskoleområdet - veg og parkering 4933 71 - 71
Gang- og sykkelveg Åsan 4967 813 3 000 -2 187
Molde domkirke - renovering av tak 5003 100 100 -
Diverse prosjekt kirkelig fellesråd 5009 400 400 -
Nytt orgel i Røvik kirke 5019 10 2 500 -2 490
Molde domkirke - rømningsvei 5020 61 700 -639
Supplering, oppdatering og vedlikehold av utstyr og instrumenter 5350 207 200 7
Maskinelt utstyr til park- og idrettsseksjonen 5522 578 565 13
Parker og grøntanlegg 5524 466 485 -19
Idretts-og nærmiljøanlegg 5528 298 300 -2
RosePlanen 5530 193 200 -7
Utvikling/opprusting Hjertøya 5536 375 200 175
Servicebygg Jensgurilia - kommunedel 5551 200 200 -
Opprusting - utstyr haller, baner/friidrettsstadion 5554 379 350 29
Opprusting lekeplasser - utskifting av lekeplassutstyr 5555 97 100 -3
Turstier Moldemarka 5556 76 100 -24
Tøndergård gravlund - lager 5606 24 - 24
Kirkegårdutvidelser 5609 1 603 1 400 203
ROR-IKT, fellesinvesteringer 9260 7 565 10 000 -2 435
Sum 64 895 82 101 -17 206
Investeringer i anleggsmidler fra skjema 2A 64 895 - -

Avvik og manglende bevilgning

Siden regnskapsskjema 2B ikke tar hensyn til finansiering, kan det indikere at enkelte prosjekt har hatt utgifter i 2014 uten nødvendig bevilgning. Prosjekt 3193, El-bil i helsetjenesten er finansiert av bundne investeringsfond tilhørende enheten. Prosjekt 4128, brann og redning utskifting bil er finansiert i sin helhet med salgssummen for den gamle bilen. Prosjekt 4901, gangveg Skjevikåsen er arbeid utført for andre og finansiert i sin helhet av andre.

Samlet sett hadde prosjektene i regnskapsskjema 2B salgsinntekter, bruk av bundne investeringsfond og tilskudd og refusjoner fra stat, fylkeskommune og andre kommuner på 7,8 mill. kroner i 2014. Den største refusjonen på 4,9 mill. kroner er på prosjekt 9260, ROR-IKT fellesinvesteringer. Det var andelen til de andre deltakerkommunene i ROR-IKT.

Balansen
(Beløp i 1.000 kr.)
Note Regnskap 2014 Regnskap 2013 Regnskap 2012
EIENDELER
Anleggsmidler 2 869 942 2 640 582 2 459 835
Faste eiendommer og anlegg 12 566 734 540 954 427 502
Utstyr, maskiner og transportmidler 12 76 628 73 851 63 654
Utlån 6 101 987 69 887 168 471
Aksjer og andeler 8 178 861 177 976 175 899
Pensjonsmidler 4 1 945 732 1 777 914 1 624 309
Omløpsmidler 639 897 549 085 410 475
Kortsiktige fordringer 2, 6 151 238 228 753 142 413
Premieavvik 4 146 614 164 191 142 126
Obligasjoner 82 976 79 916 72 879
Kasse, postgiro, bankinnskudd 259 069 76 225 53 057
Sum eiendeler 3 509 839 3 189 667 2 870 310
EGENKAPITAL OG GJELD
Egenkapital 67 165 59 615 184 256
Disposisjonsfond 9 - 37 37
Bundne driftsfond 9 19 194 22 083 23 282
Ubundne investeringsfond 9 100 056 108 440 101 269
Bundne investeringsfond 9 3 227 2 956 2 924
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital drift -10 576 -10 576 -10 576
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital investeringer 557 557 557
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk -56 752 -19 872 1 258
Udisponert i investeringsregnskap 9 1 750 1 750 -
Udekket i investeringsregnskap 9 -30 205 -30 205 -
Likviditetsreserve - - -31 420
Kapitalkonto 13 39 914 -15 555 96 925
Langsiktig gjeld 3 107 153 2 862 424 2 445 390
Pensjonsforpliktelser 4 2 334 094 2 186 612 1 937 646
Ihendehaverobligasjonslån 2, 13 358 048 350 000 -
Sertifikatlån 2, 13 304 490 - 64 500
Andre lån 2, 13 110 520 325 812 443 244
Kortsiktig gjeld 335 521 267 628 240 664
Annen kortsiktig gjeld 6 316 700 250 627 227 075
Premieavvik 4 18 821 17 001 13 589
Sum egenkapital og gjeld 3 509 839 3 189 667 2 870 310
MEMORIAKONTI
Memoriakonto 305 579 234 742 113 900
Ubrukte lånemidler 277 124 206 287 82 480
Andre memoriakonti 28 455 28 455 31 420
Motkonto til memoriakontiene 305 579 234 742 113 900
Noter
Finansrapport

Finansrapport per 31. desember 2014

En stor del av kommunens likviditet er plassert i bank og har i 2014 gitt god avkastning. Renteinntekter fra bank per 31. desember utgjør 6,6 mill. kroner. Molde kommune har i året oppnådd en rentesats betydelig bedre enn NIBOR i samsvar med bankavtalen.

Langsiktige finansielle aktiva utgjør ved årsskiftet 100,1 mill. kroner i Molde kommune. Av dette er 83,0 mill. kroner ved årsskiftet forvaltet eksternt gjennom forvaltningsselskapet Pareto Forvaltning AS i Oslo. De øvrige midlene er plassert på konto hos kommunens bankforbindelse Danske Bank og blir rapportert under bankinnskudd. Renten er konkurransedyktig i forhold til øvrige tilbud i markedet.

Uro i markedene har også preget 2014, men utviklingen har også dette året vært positiv. De siste par årene har det vært en forsiktig men jevn stigning i markedene. Bokført urealisert gevinst på ekstern forvaltning utgjør 3,1 mill. kroner. Plasseringene er innenfor de rammer som er fastsatt i kommunens finansreglement.

Per 31. desember 2014 viser forvaltningen følgende avkastning:

(Beløp i 1.000 kr.)

Bankinnskudd

Bankinnskudd
Danske Bank AS
Snitt innestående i 2014 249 623
Renteinntekt 6 615
Oppnådd rente i pst. - annualisert* 2,65 %
* Renten er beregnet ut ifra vektet avkastning og månedlig kapitalisering.

Annualisert avkastning i ulike andre indekser

Annualisert avkastning i ulike andre indekser
Diverse andre indekser
Renter 3 mnd. 1,33 %
Renter 3 år 5,07 %
Oslo børs OSEBX 4,95 %
(Beløp i 1.000 kr.)

Forvaltning av langsiktige finansielle aktiva

Forvaltning av langsiktige finansielle aktiva
Pareto Forvaltning AS 1) Pengemarked - egen forvaltning 2) Sum markedsverdi
Markedsverdi 01.01.14 79 917 28 524 108 441
Markedsverdi 31.12.14 82 976 17 080 100 056
Andel i pst. per 31.12.14 83 % 17 % 100 %
Avkastning (annualisert) 3,83 % 2,65 % 3,51 %
Bench mark (35/35/30) 5,30 %
1) Annualisert avkastning er til en viss grad påvirket av kjøp/salg i perioden.
2) Pengemarked ligger nå inkludert i bankinnskudd vist ovenfor.

Tidsvektet avkastning versus indekser

(Beløp i 1.000 kr.)

Låneforvaltning

Låneforvaltning
Security symbol Forfallsdato Durasjon Kupongrente Beholdning Vekt
Sertifikater
Kommunalbanken (Molde) 20140527 16.09.2015 0,7 1,81 % 304 490 10,4 %
Obligasjoner FRN
Kommunalbanken 14/18 (NIBOR + 22 bp) Molde 20140258 21.03.2018 0,2 2,00 % 400 000 13,6 %
Molde kommune 13/15 (NIBOR +7 bp) 10670227 18.03.2015 0,2 1,85 % 350 000 11,9 %
Molde kommune 14/16 (NIBOR +10 bp) 1070998 21.09.2016 0,2 1,88 % 285 400 9,7 %
Molde kommune 14/16 (NIBOR + 5 bp) 1071114 16.03.2016 0,2 1,85 % 389 800 13,3 %
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 15,5 bp) 1070373 15.03.2017 0,2 1,94 % 250 000 8,5 %
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 19,5 bp) 1071113 20.09.2017 0,2 1,98 % 400 000 13,6 %
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 5 bp) 1072011 15.03.2017 0,2 1,83 % 300 000 10,2 %
Rentederivater (fast)
Renteswap Danske Bank 12/16 (Molde) 29248773 06.12.2016 1,9 2,85 % 200 000 6,8 %
Renteswap Spb. 1 SMN 13/17 (Molde) 32833 02.01.2017 1,9 4,84 % 7 350 0,2 %
Renteswap DnB 14/21 (Molde) 11714210 17.03.2021 5,7 2,82 % 200 000 6,8 %
Rentederivater (flytende)
Renteswap Danske Bank 12/16 (Molde) 292487730 06.12.2016 0,2 1,62 % -200 000 -6,8 %
Renteswap DnB 13/17 (Molde) 328330 02.01.2017 0,2 1,63 % -7 350 -0,2 %
Renteswap DnB 14/21 (Molde) 117142100 17.03.2021 0,2 1,78 % -200 000 -6,8 %
Øvrige lån
Samlede lån i Husbanken 2,81 % 261 731 8,9 %
Sum lån per 31.12.2014 - konsernet 0,8 2 941 421 100,0 %
Fradrag utlån kommunale foretak
Molde Vann og Avløp KF -439 418 14,9 %
Moldebadet KF -107 301 3,6 %
Molde Eiendom KF - Husbanken -151 211 5,1 %
Molde Eiendom KF -1 470 433 50,0 %
Sum kommunale foretak -2 168 363 73,7 %
Sum Molde kommune 773 058 26,3 %

Av samlede lån i konsernet inkludert Husbanklån, utgjør lån med fastrente ved årsskiftet 566,2 mill. kroner. Øvrige lån ligger i det flytende rentemarkedet. Renterisikoen for Molde kommune som konsern er likevel betydelig mindre enn brutto lånegjeld som følge av midler innestående i bank, inngåtte rentebytteavtaler og lån der kommunen mottar rentekompensasjon fra staten med videre. Per 31. desember 2014 utgjør andel sikret gjeld ca. 54,6 pst. Gjennomsnittlig rente på lån med flytende rente ble i 2014 på 1,97 pst. Dette er noe over den gjennomsnittlige 3 måneder nominelle NIBOR-renten for året. Gjennomsnittlig rente på alle lån utgjorde 2,26 pst.

Molde kommune hefter også for en vesentlig andel av gjelden tilhørende interkommunale selskap og samarbeid som kommunen tar del i.

Risikoeksponering

Risikoeksponering

Renterisiko

Molde kommunes lån ligger for en stor del i det flytende rentemarkedet. Av dette regnes likevel omtrent 54,6 pst. som rentesikret. Andelen er noe økt i forhold til året før. Kommunens bufferfond (disposisjonsfondet) er brukt opp. I økonomiplanperioden 2015 - 2018 er det budsjettert med tilføring til fondet. Det er nødvendig for kommunen å ha et slikt fond for å møte blant annet økning i renten og svingninger i avkastningen av finansielle plasseringer. Det vurderes fortløpende om rentesikring av lån skal økes. I 2014 har Molde kommune refinansiert nesten alle sine lån med unntak av lån i Husbanken og lån på 350,0 mill. kroner i Danske Bank. Lånene er fordelt med en andel i sertifikatmarkedet mens det aller meste er i obligasjonsmarkedet med løpetider på inntil 4 år.


Kredittrisiko

Molde kommune er ikke utsatt for kredittrisiko i større grad.


Likviditetsrisiko

Forfall på kommunens ulike lån er tilpasset en minimering av likviditetsrisiko ved refinansiering. Kommunen fikk et merforbruk (underskudd) på 36,9 mill. kroner i 2014. Det er ikke midler igjen på disposisjonsfondet ved årsskiftet. Likviditeten er til tider stram og blir fortløpende vurdert. Det er mange forhold som virker inn på likviditeten og premieavvik, oppsparte reserver og ubrukte lånemidler er blant de viktigste. Likviditetsmessig anses det ikke å være stor risiko i forhold til kommunens inntektskilder. Kommunen har for øvrig inngått avtale med kommunens hovedbankforbindelse om trekkrettigheter på konsernkonto innenfor en ramme på 100,0 mill. kroner.

Revisorsberetning

Hovedtallsanalyse

Driftsinntekter

Molde kommunes driftsinntekter (ekskl. interne overføringer) består av:

  • Formues-, inntekts- og eiendomsskatteinntekter
  • Rammetilskudd fra staten
  • Øvrige driftsinntekter som inntektsføres direkte i avdelinger/enheter.

Eksempler på dette er refusjoner, brukerbetalinger og øremerkede tilskudd med videre. Samlede driftsinntekter i 2014 var på 1.806,0 mill. kroner. Dette er en økning på 49,9 mill. kroner (2,8 pst.) fra 2013. Kommunens skatteinntekter var på 643,7 mill. kroner. Dette er en økning på 3,2 mill. kroner (0,5 pst.) fra 2013. Eiendomsskatten har økt med 7,6 mill. kroner til 77,0 mill. kroner fra 2013 til 2014. Netto rammetilskudd øker fra 2013 til 2014 med 30,8 mill. kroner etter at inntektsutjevningen har påvirket dette tilskuddet negativt med 0,7 mill. kroner i 2014. Brukerbetalinger, andre salgs- og leieinntekter samt overføringer er økt med 1,7 mill. kroner fra 2013 til 2014. Dette er en økning på 0,4 pst.

(Beløp i 1.000 kr.)

Driftsinntekter

Kommunens inntektskilder

De totale driftsinntektene for Molde kommune inkludert de kommunale foretakene, beløper seg i 2014 til 2.043,8 mill. kroner. Morselskapet alene har brutto driftsinntekter på 1.806,0 mill. kroner hvor 643,7 mill. kroner er skatteinntekter som innfordres av kommunen selv og 550,1 mill. kroner som utbetales til kommunen som rammetilskudd fra staten. Av de resterende inntektene på 612,2 mill. kroner, ble 327,4 mill. kroner fakturert og innfordret av kommunen selv, mens de resterende inntektene består av trygderefusjoner, andre statstilskudd, momskompensasjon med videre.

Samlede driftsinntekter

Totale driftsinntekter

Som figuren samlede driftsinntekter viser, utgjør egenfakturerte inntekter og skatteinntekter hele 53,8 pst. av kommunens samlede inntekter i 2014.

Faktureringsstatistikken viser følgende hovedtall:

(Beløp i 1.000 kr.)

Brukerbetalinger med videre

Brukerbetalinger med videre
2013 2014
Antall Beløp Antall Beløp
Eiendomsskatt 37 025 69 372 37 483 76 956
Foreldrebetaling barnehage 5 830 17 053 5 774 17 637
Refusjon UDI 140 29 300 110 14 742
SFO 7 576 17 888 7 640 19 210
Barn og familie 82 14 698 89 19 142
Opphold institusjoner 5 040 35 219 4 249 28 841
Byggesaksgebyrer 753 11 584 689 12 100
Parkering 898 8 772 928 10 376
Andre inntekter 24 253 88 474 23 293 128 371
Fakturert/innfordret morselskapet 81 597 292 360 80 255 327 375
Kommunale foretak med videre 17 552 266 503 15 729 250 745
Fakturert/innfordret samlet 99 149 558 863 95 984 578 120

Som tabellen viser, ble det i 2014 sendt ut 95.984 fakturaer og innfordret 578,1 mill. kroner på vegne av kommunen selv, foretakene, kommunale samarbeid og Romsdal Parkering AS. I antallet fakturaer som gjelder eiendomsskatten, inngår også kommunale avgifter.

Skatter og avgifter

Når det gjelder innfordringen av skatter og avgifter som foretas av kemneren i Molde og Vestnes, viser skatteregnskapet i tabellen til høyre følgende tall for Molde kommune i 2014:

I tillegg til dette ble det i skatter og avgifter krevd inn på vegne av Vestnes kommune 667,0 mill. kroner, Aukra kommune 346,9 mill. kroner og Midsund kommune 196,0 mill. kroner. Som oversikten viser, er det betydelige skattebeløp som blir innfordret av Molde kommune. Samlet dreier dette seg om hele 4,6 milliarder kroner.

(Beløp i 1.000 kr.)

Skatter og avgifter

Skatter og avgifter
2 013 2 014
Personskatter 2 198 396 2 224 969
Arbeidsgiveravgift 864 271 908 742
Selskapsskatt m.v. 250 091 212 736
Samlede inntekter til fordeling 3 312 758 3 346 447
Fordelt til kommunen -640 513 -643 728
Fordelt til fylket -138 829 -141 611
Fordelt til staten -1 091 479 -1 034 259
Fordelt til folketrygden -1 441 937 -1 526 849
Sum fordelt -3 312 758 -3 346 447

Driftsutgifter

Molde kommunes driftsutgifter (ekskl. interne overføringer) består av:

  • Lønn og sosiale utgifter
  • Kjøp av varer og tjenester som inngår i produksjonen
  • Kjøp av varer og tjenester som erstatter egenproduksjon
  • Andre utgifter som tilskudd, overføringer og avskrivninger

Driftsutgiftene steg fra 2013 til 2014 med 116,8 mill. kroner (6,9 pst.). Økningen i lønn og sosiale utgifter var på 66,4 mill. kroner (5,6 pst.). Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjonen økte med 20,7 mill. kroner, mens kjøp av varer og tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon, økte med 21,6 mill. kroner i forhold til 2013. For året 2014 utgjorde lønn og sosiale utgifter 68,5 pst. av de totale driftsutgiftene, mens andelen i 2013 utgjorde 69,3 pst.

(Beløp i 1.000 kr.)

Driftsutgifter

Langsiktig gjeld

Langsiktig gjeld i morselskapet, fratrukket pensjonsforpliktelser, har økt med 97,2 mill. kroner i 2014 til 773,1 mill. kroner. Kommunens pensjonsforpliktelser har i 2014 økt med 147,5 mill. kroner og utgjør ved årsskiftet 2.334,1 mill. kroner. Totalt utgjorde ubrukte lånemidler 277,1 mill. kroner ved utgangen av 2014. Kommunens renteutgifter i 2014 utgjorde 41,3 mill. kroner. Kommunens avdragsutgifter utgjorde 66,1 mill. kroner i 2014 som er 2,9 mill. kroner høyere enn i 2013. Molde kommune fører minsteavdrag etter bestemmelsene i kommuneloven. Det er verdt å merke seg at renteutgifter og avdrag på gjeld knyttet til bygg som er overtatt av Molde Eiendom KF, er ført i Molde kommunes regnskap hvor de også er budsjettert.

(Beløp i 1.000 kr.)

Pensjonsforpliktelser og annen langsiktig gjeld

Finanstransaksjoner

Finansinntektene består av renteinntekter, utbytte og eieruttak samt mottatte avdrag på utlån og utgjør 47,7 mill. kroner i 2014. Finansinntektene økte med 29,3 mill. kroner fra 2013. Økningen skyldes utbetaling av ekstraordinært utbytte fra Istad AS på 34,0 mill. kroner. Finansutgiftene består av renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter samt avdragsutgifter på kommunens gjeld og utgjør 108,2 mill. kroner i 2014. Finansutgiftene er redusert med 0,7 mill. kroner i 2014 sett i forhold til 2013. Reduksjonen skyldes en vesentlig reduksjon i renteutgifter som nesten blir oppveid av økte avdragsutgifter. De siste årene er det tatt opp store lån og disse bidrar til høyere avdragsutgifter. Renteutgiftene har likevel ikke steget betydelig på grunn av en gunstig utvikling i rentenivået de siste årene. Molde kommune har en stor del av kommunens lån liggende i det flytende rentemarkedet. Kommunen er som en følge av dette sårbar overfor renteøkninger, men det viser seg at det har vært svært lønnsomt å operere med en så stor andel av lånemassen i flytende renter de siste årene.

(Beløp i 1.000 kr.)

Eksterne finanstransaksjoner

Arbeidskapital og likviditet

Endringen i arbeidskapitalen skal si noe om hvorvidt kommunens betalingsevne har forbedret eller forverret seg i løpet av året. Det kreves allikevel en nærmere analyse av resultatet for å kunne si om den reelle betalingsevnen har økt. Molde kommunes arbeidskapital, beregnet som differansen mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld, er ved utgangen av året 304,4 mill. kroner. Arbeidskapitalen har økt med 22,9 mill. kroner i 2014. Dette er en følge av at ubrukte lånemidler har økt med 70,8 mill. kroner i perioden. Drifts- og investeringsaktiviteten har bidratt med en minus på 47,9 mill. kroner.

Premieavviket (pensjon) var ved årsskiftet på netto 127,8 mill. kroner. Dette er en reduksjon fra 2013 på 19,4 mill. kroner. Premieavviket er utgifter som er betalt, men som en følge av gjeldende regnskapsregler skal amortiseres (fordeles) over 7, 10 eller 15 år. Dette forholdet tærer kraftig på kommunens likviditet. Det oppleves derfor som positivt at akkumulert premieavvik nå reduseres. Selgerkreditten til Moldekraft AS, etter salg av aksjer i 2007, utgjør 31,0 mill. kroner. Hovedkonklusjonen er at likviditeten i Molde kommune ved årsskiftet er tilfredsstillende.

(Beløp i 1.000 kr.)

Endring i arbeidskapital

Kommunene og norsk økonomi

Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS belyser i en serie publikasjoner utviklingen i norsk økonomi med særlig vekt på betydningen for kommunene. I det etterfølgende gjengis deler av organisasjonens siste rapport med benevnelsen "Skattesvikt" som også har et blikk på den økonomiske utviklingen i verden forøvrig noe som i stor grad påvirker den norske økonomien.

Etter mange år med høyere skatteinntekter enn lagt til grunn i budsjettoppleggene, opplevde kommunesektoren en betydelig skattesvikt i 2014. For kommunene ble skattesvikten på 2,3 mrd. kroner, og for fylkeskommunene 0,4 mrd. kroner, til sammen 2,7 mrd. kroner. Av dette ble 1,2 mrd. kroner varslet allerede i Revidert nasjonalbudsjett for 2014. Det betyr at dette er inntekter som er varig tapt for sektoren, i den forstand at budsjettopplegget i Kommuneproposisjonen for 2015 ble basert på et lavere nivå for 2014 enn det en ellers ville ha hatt. De øvrige 1,5 mrd. kronene kom etter at RNB ble lagt fram. Disse inntektene ble tapt for 2014, men påvirker ikke inntektsnivået i 2015.

Forrige gang skatteinntektene sviktet var i 2009. Bakgrunnen var finanskrisen, som i utgangspunktet rammet aktiviteten i privat sektor. For å motvirke dette vedtok Stortinget en krisepakke som dels tok sikte på å stimulere aktiviteten i privat sektor, men som også inneholdt økte rammebevilgninger til kommunesektoren for å forhindre at en forventet skattesvikt skulle ramme aktiviteten i sektoren og bidra til å forsterke nedgangen i norsk økonomi. De samlede tiltakene i krisepakken, som summerte seg opp til 20,0 mrd. kroner, bidro til at Norge opplevde et relativt lite tilbakeslag i økonomien i 2009, sett i forhold til andre industriland, og en endte dermed opp med kun en beskjeden skattesvikt for kommunesektoren.

Kommunesektoren hadde også en stor skattesvikt i 2004. Den var av om lag samme størrelsesorden som fjorårets skattesvikt målt i kroner. Men kommunesektoren har vokst betydelig på de mellomliggende 10 årene. Målt som andel av inntekt, var skattesvikten i 2004 dobbelt så stor som svikten i 2014. Like viktig var at skattesvikten kom på toppen av flere år med meget svak inntektsutvikling for kommunesektoren. I desember 2004 var hele 118 kommuner i ROBEK, mens tallet i september 2014 var 54. Skattesvikten i 2004 førte til at Stortinget helt på tampen av året bevilget 2,2 mrd. kroner i økt rammetilskudd til kommunesektoren.

I de øvrige årene etter 2004 har kommunesektoren opplevd til dels betydelig merskattevekst, til sammen rundt 20,0 mrd. kroner i løpende priser. Disse merinntektene har kommunesektoren fått beholde det året de oppsto, og også fått videreført for de årene skatteanslagene ble oppjustert allerede i revidert nasjonalbudsjett. Det kan tenkes andre måter å utmåle skatteinntektene for kommunesektoren på, men gitt dagens system så må eventuell kompensasjon for skattesvikt komme som ekstraordinære tiltak, begrunnet i den økonomiske utviklingen.

Etter at Statsbudsjettet for 2015 ble lagt frem i oktober i fjor, har utsiktene for norsk økonomi for 2015 forverret seg. Det skyldes først og fremst lavere oljepriser og lavere anslag på oljeinvesteringene. Svært usikre beregninger basert på lønns- og sysselsettingsanslagene fra SSB og Norges Bank i desember, indikerer en mulig skattesvikt for kommunesektoren i 2015 på rundt 1,0 mrd. kroner noe som er et anslag med store feilmarginer. Oljeprisene har falt ytterligere inn i 2015. Det kan forsterke svikten i økonomien og gi ytterligere skattesvikt gjennom året opp mot 2,0 mrd. kroner i alt.

Tilgang til den totale rapporten fra KS fås ved å benytte følgende lenke: Kommunene og norsk økonomi