Barneverntjenesten

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 2,2 % -0,7 % -10,4 % -14,9 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 11,2 % 11,8 % 8,4 % 9,5 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,0 - 4,0 -
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 4,5 - - -
- Fristbrudd barnevern 15,0 % - 30,0 % 27,0 % 17,7 %

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 32 693 28 462 -4 231
2014 48 455 43 872 -4 583
2013 26 243 26 053 -190
2012 41 370 42 301 931

​Økonomi

Enheten hadde et merforbruk på kr 4.231.338,-.

Hovedårsaken til merforbruket er utgifter til plasseringer utenfor hjemmet. Plasseringer og avlastningstiltak for barn i fosterhjem fikk et merforbruk på 2,6 mill. kroner og kjøp av statlige institusjonsplasser fikk et merforbruk på 0,6 mill. kroner.


Enheten hadde også merforbruk til eksterne konsulenter. Bruk av eksterne konsulenter på tiltakssiden, inklusive tolketjenester, fikk et merforbruk på 1,0 mill. kroner. Bruk av eksterne konsulenter til saksbehandling, for å redusere antall fristbrudd, ga et merforbruk på 0,5 mill. kroner. Innleie av saksbehandlere ble avsluttet første halvår.


Utgifter til forebyggende tiltak fikk et mindreforbruk på 0,3 mill. kroner. Dette er en reduksjon på nesten 0,6 mill. kroner fra 2014, noe som tilsvarer nesten en halvering. Lønnsutgifter til egne ansatte fikk et mindreforbruk på 0,2 mill. kroner.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Et sykefravær på 9,5 pst. i 2015 er høyere enn ønsket måltall. Det er satt i gang tiltak for å redusere fraværet. Enheten har gjennomført større Lean-prosesser, som blant annet har resultert i en omorganisering. Det er grunn til å tro at omorganiseringen, kombinert med innføring av barnevernsvakt kan gi seg utslag i bedre trivsel, mindre stress og arbeidspress og lavere sykefravær for de ansatte.


I 2015 har lederne gjennomført lederutviklingsprogrammet LAP i Molde kommune. Det har vært et år med stor arbeidsbelastning. Det er tatt viktige grep som enheten tror vil gi resultater fremover. I andre halvår gikk sykefraværet ned, og det er grunn til å tro at en vil se ytterligere nedgang i løpet av 2016.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.


Tjenesteleverandør

Barneverntjenesten gjennomførte ikke brukerundersøkelser i 2015.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Tjenesten vil i 2016 bruke tid på å få implementert ny organisering for å sikre rett hjelp til rett tid for brukerne. Tjenesten vil fortsatt ha utfordringer med å nå de mål som er satt om reduksjon av fristbrudd og god kontinuitet i samarbeidet med barn og familier.

Etablering og drift av barnevernvakt for det interkommunale samarbeidet er et viktig satsningsområde for tjenesten i 2016.

Økning i mottak og bosetning av enslige, mindreårige flyktninger og andre minoritetsfamilier i 2015 og 2016 gir økt arbeidsmengde for barneverntjenesten. Alle enslige, mindreårige som bosettes skal ha vedtak fra barneverntjenesten og følges opp deretter. Med ny organisering har tjenesten etablert et eget team som har et særlig fokus og kompetanse på dette arbeidet.

KOSTRA

6 798 7 192 7 965 8 323
6 359 6 620 7 321 7 643
4 418 4 693 9 120 7 481
Netto driftsutgifter barneverntjenesten per innbygger 0–17 år, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter på barneverntjenester, barneverntiltak i familien og barneverntiltak utenfor familien fordelt på antall innbyggere 0–17 år som er hovedmålgruppen til barneverntjenesten.

Diagrammet viser at Molde kommune i årene 2012–2013 lå under både kommunegruppe 13 og landet uten Oslo på netto driftsutgifter per innbygger 0–17 år. For 2014 var det en betydelig økning i Molde kommune som havnet over både kommunegruppe 13 og landet uten Oslo. En av årsakene til den store økningen i 2014 var at barneverntjenesten utgiftsførte 17,0 mill. kroner som tap på fordring i tvistesaken med Bufetat om to barneboliger. Netto driftsutgifter til barnevern økte imidlertid betydelig i 2014 selv når det korrigeres for Bufetat-saken. Økningen i 2014 var relatert til et stort antall nye plasseringer utenom hjemmet.

I 2015 har Molde kommune igjen lavere netto driftsutgifter enn både kommunegruppe 13 og landet uten Oslo. Nivået er likevel betydelig høyere enn årene 2012–2013. En av årsakene til økningen, er at Molde kommune fra 2015 har utgiftsført utgifter til enslige, mindreårige flyktninger som barnevernstiltak. Tidligere år har dette vært innrapportert som sosialt forebyggende arbeid. Denne omleggingen bidro til at utgifter til barnevernstjenester økte med 6,6 mill. kroner i 2015. I tillegg har økte utgifter til fosterhjemsplasseringer, samt kjøp av konsulenttjenester ført til at Molde kommune i 2015 har nærmet seg utgiftsnivået til kommunegruppe 13.

Om enheten

Barneverntjenesten er en interkommunal tjeneste for Molde, Midsund, Aukra og Eide kommuner, med Molde som vertskommune. Barnevernet skal sikre at barn som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får rett hjelp til rett tid. Videre skal tjenesten bidra til at barn får trygge oppvekstsvilkår. Barnevernet gir råd og veiledning til barn, foreldre og samarbeidspartnere. Barneverntjenesten har et spesielt ansvar for å avdekke og forhindre at barn får varige skader i sin utvikling.

Fra 1. januar 2016 ble det etter vedtak i kommunestyrene etablert ny samarbeidsavtale for interkommunal barneverntjeneste med følgende hovedendringer:

  • Etablering av barnevernvakt.
  • Forenkling av tjenestens arbeid med fordeling av økonomi.
  • Felles avtale for alle samarbeidskommunene.

Barneverntjenesten var i 2015 aktivt deltagende i prosjektet «Mitt liv» der en har testet ut arbeidsmetoder anbefalt fra barn og unge med personlig erfaring fra samarbeid med barnevernet. Dette arbeidet fortsetter i 2016, nærmere informasjon om prosjektet og arbeidet til stiftelsen Forandringsfabrikken finnes på http://www.forandringsfabrikken.no/.