Drifts- og forvaltningsavdelingen med rådmannen og politisk nivå

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -7,6 % -2,5 % 4,8 % 3,4 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 5,5 % 5,4 % 4,6 % 6,4 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,7 - 4,7 -
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 - 4,7 - -

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 44 825 46 406 1 581
2014 40 717 42 780 2 063
2013 38 811 37 853 -958
2012 44 867 41 705 -3 162

​Økonomi

Enheten hadde et mindreforbruk på kr 1.581.210,-.

Mindreforbruket skyldes mellom annet at alle avsatte midler til digitalisering ikke er benyttet. Avdelingen fikk også tilført ressurser for planlagt gjennomgang av pleie- og omsorgområdet. De ble ikke benyttet da denne oppgaven ble løst av interne ressurser, og bidrar til mindreforbruket. Fra 1. september stod stillingen som kontorsjef vakant. Tilskuddet til kontrollutvalgssekretariatet og utgifter til politisk aktivitet var større en tildelt ramme og ga isolert sett et merforbruk.


Avdelingen har vært gjennom organisatoriske endringer, og er økonomisk presset. Det har vært arbeidet hardt med å tilpasse driftsnivået til tilgjengelige ressurser. Digitalisering av prosesser har veiet opp for noe.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Sykefraværet var relativt lavt i avdelingen. Det blir jevnlig arbeidet med å opprettholde et godt arbeidsmiljø. De ansatte har håndtert en utfordrende situasjon med stor omstilling på en god måte.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Stabsavdelingene gjennomgikk en omorganisering høsten 2015. De fleste oppgavene til drift og forvaltning er nå lagt inn under rådmannen, personal- og organisasjonsavdelingen og økonomiavdelingen.

KOSTRA

4 063 4 106 4 257 4 265
3 331 3 365 3 493 3 541
4 113 3 632 3 507 3 715
Netto driftsutgifter administrasjon og styring per innbygger, konsern

Indikatoren viser hvor mye av de frie inntektene som blir brukt til administrasjon og styring per innbygger. I indikatoren inngår administrativ ledelse, politisk styring, kontroll og revisjon, stab- og støttefunksjoner, forvaltningsutgifter til eiendomsforvaltning og administrasjonslokaler.

Tallene viser at Molde kommune bruker mindre per innbygger enn landsgjennomsnittet. Dette er naturlig ut fra at Molde kommune er en relativt stor kommune og dermed har stordriftsfordeler og flere personer å fordele utgifter til administrasjon og styring på. Sammenlignet med kommunegruppe 13 bruker Molde kommune noe mer per innbygger. Dette er naturlig da gjennomsnittlig kommunestørrelse i kommunegruppe 13 er betydelig over Molde kommunes innbyggertall.

Studier har vist at kommuner tolker og definerer administrasjon ulikt i KOSTRA. Det innebærer at tallene ikke er direkte sammenlignbare mellom alle kommuner og er beheftet med noe usikkerhet. Som varslet i årsrapport 2014 var det mistanke om at tallene knyttet til administrasjonslokaler i Molde kommune var for lave. Undersøkelser gjennomført i 2015 viste at dette stemte og endringer ble gjennomført slik at tallene for 2015 ble riktige. I figuren og tabellen under er også tallene for 2012–2014 korrigert for Molde kommune slik at tidsserien blir sammenlignbar. Tallene for Molde kommune samsvarer derfor ikke med SSBs tall for disse årene. Også netto driftsutgifter til kontroll og revisjon er korrigert. Dette skyldes at KOSTRA ikke klarer å fordele riktig eierandel til Molde kommune for kommunerevisjonen og kontrollutvalgssekretariatet.

Mer detaljerte tall for den konkrete indikatoren fremgår av tabellen under. Sammenlignet med kommunegruppe 13, som i gjennomsnitt har flere innbyggere, er det naturlig at Molde kommune har høyere netto driftsutgifter. Tallene viser at Molde kommune ligger på linje med kommunegruppe 13 når det gjelder politisk styring. Siden 2015 var valgår er utgiftene i 2015 høyere enn i 2014. På kontroll og revisjon bruker Molde kommune nær dobbelt så mye som kommunegruppe 13. På administrasjon har Molde kommune de siste årene ligget litt under kommunegruppe 13, men har kommet opp mot samme nivå i 2015. Den største delen av økningen her knyttes til ROR-IKT.

De korrigerte tallene for administrasjonslokaler viser at Molde kommune har større utgifter per innbygger enn kommunegruppe 13. Dette utgjorde i 2015 en merutgift på nesten 3,8 mill. kroner. Store deler av utgiftene til administrasjonslokaler i Molde kommune er husleie betalt til Molde kommunale pensjonskasse. Nedgangen fra 2013 til 2014 skyldes en gjennomgang i Molde Eiendom KF av hvilke lokaler som er administrasjonslokaler, og hvilke som skal defineres som lokaler til tjenesteproduksjonen.

Netto driftsutgifter administrasjon og styring per innbygger, konsern

Netto driftsutgifter administrasjon og styring per innbygger, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Politisk styring 304 229 295 260 233 278 390 360 406
Kontroll og revisjon** 85 106 119 67 71 64 95 96 95
Administrasjon 2 444 2 536 2 623 2 521 2 663 2 641 3 084 3 237 3 182
Forvaltningsutgifter i eiendomsforvaltningen 235 190 211 208 219 233 211 231 243
Administrasjonslokaler* 564 446 466 309 306 325 325 333 339
Sum administrasjon og styring* 3 632 3 507 3 715 3 365 3 493 3 541 4 106 4 257 4 265
* Netto driftsutgifter til administrasjonslokaler er korrigert for 2013 og 2014 og samsvarer derfor ikke med SSB sine tall for Molde kommune for de to årene. Samlede netto driftsutgifter til administrasjon og styring er korrigert tilsvarende.
** Netto driftsutgifter til kontroll og revisjon er korrigert slik at Molde kommune får riktig eierandel i interkommunale samarbeid.

Om enheten

Rådmannen

Rådmannen er bindeleddet mellom administrasjonen og de politiske organ.

Rådmannen har rollen som den sentrale premissleverandør til politikerne, samt at han er ansvarlig for at politiske vedtak blir iverksatt. Rådmannsfunksjonen utøves i Molde kommune gjennom rådmannsteamet, som i tillegg til rådmannen består av kommunalsjefene for driftsavdelingen og plan- og utviklingsavdelingen.

Drifts- og forvaltningsavdelingen

Avdelingen har hatt sentrale oppgaver med kontroll, kvalitetssikring, utredning og oppfølging av kommunens drift og tjenesteproduksjon.

Følgende virksomheter og funksjoner var i avdelingen i 2015:

  • politisk sekretariat
  • dokumentsenter/hovedarkiv
  • innkjøpsforvaltning
  • bestillerfunksjon for IKT-tjenester
  • koordineringsfunksjon for digitalisering
  • kontor for tildeling og koordinering
  • kommuneadvokaten

Fra 1. september ble stabsavdelingene omorganisert. Budsjettmessig ble ikke dette hensyntatt før i budsjettet for 2016 og vil inngå i avdelingens kommentarer først for dette året. Se budsjett 2016 for beskrivelse av ny organisering.