Brann- og redningstjenesten

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -6,5 % -7,4 % -4,0 % -6,0 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 4,4 % 5,8 % 7,3 % 5,2 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,6 - 4,9 -
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 5,3 5,4 - -
Sammfunsutvikler
- Interkommunalt branntilsyn 100 % - 98,4 % 99,1 % 96,3 %

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 21 922 20 674 -1 248
2014 20 465 19 680 -785
2013 20 224 18 832 -1 392
2012 19 756 18 550 -1 206

​Økonomi

Enheten hadde et merforbruk på kr 1.247.656,-.

En stor del av forklaringen på merforbruket er svikt i inntektene på flere av tjenestene. Dette gjelder spesielt på grunn av manglende oppdrag for restverdiredningstjenesten, men også for trygghetsalarmer, brann- og innbruddsalarmer, og salg av brannvernmateriell og -tjenester var det en ikke ubetydelig svikt. Det var i 2015 et merforbruk på kjøp av varer og tjenester selv om det var innført innkjøpsstopp. Dette skyldtes i hovedsak innføring av nytt digitalt nødnett som medførte høye ekstrautgifter som enheten ikke greide å dekke inn.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Fraværet ved enheten på 5,2 pst. er innenfor kommunen sitt mål, men enheten har selv målsetting om et sykefravær under 5,0 pst. Sammenlignet med 2014, hvor det var en del langtidsfravær, er enheten på rett vei. Det vil fortsatt være fokus på tiltak for å forebygge langtidsfravær. Disse tiltakene videreføres også til neste år.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.


Samfunnsutvikler

Forebyggende avdeling i brannvesenet har som målsetting å levere de tjenester som selges til enkelte nabokommuner med høy grad av kvalitet og med rett kvantitet. Antall branntilsyn i disse kommunene er derfor satt som måleparameter. Også i 2015 lå avdelingen innenfor hva som er akseptabelt med 96,3 pst. av målet på 100,0 pst. interkommunale tilsyn.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Økonomi

På tross av flere større tiltak for å komme ned på tildelt økonomisk ramme sliter enheten med å greie å holde denne. Resultatet for 2015 viser at økonomistyring fortsatt må ha fullt fokus. I 2016 vil enheten få helårsvirkning av utgifter knyttet til det nye digitale nødnettet. Dette medfører ytterligere økonomiske utfordringer ettersom dette ikke er kompensert for i enhetens rammetildeling.

Brann- og redning må forholde seg til detaljerte krav i forskrifter hjemlet i brann- og eksplosjonsvernloven. Eksempler på dette er krav til bemanning, innsatstider, kompetanse, øvelser, vaktordninger og så videre. I seg selv gir dette en trygghet for at brannvesenet leverer innenfor minimumskravene, men samtidig gir det store utfordringer med hensyn til de gitte økonomiske rammer.

Feiing er et selvkostområdet og dette hadde et overskudd på 0,3 mill. kroner i 2015. dette ble avsatt til selvkostfond. Selvkostfond for feiing er ved utgangen av 2015 på 0,7 mill. kroner.

KOSTRA

630 655 691 708
605 631 650 659
814 814 790 795
Netto driftsutgifter beredskap per innbygger, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter per innbygger til beredskap mot branner og andre ulykker. Som diagrammet viser har Molde kommune i hele perioden hatt høyere netto driftsutgifter enn landet og kommunegruppe 13. I 2015 var utgiftene i Molde kommune kr 136,- høyere per innbygger enn i kommunegruppe 13. Noe av forklaringen til høyere utgifter per innbygger ligger i at kommuner som har tettsted med mer enn 20.000 innbyggere må ha kasernerte vaktlag. Det er ikke krav til ytterligere økning i beredskapsstyrken før tettstedet passerer 50.000 innbyggere. Det vil si at flere større kommuner i kommunegruppe 13 har samme beredskapsstyrke som Molde kommune, og dermed får lavere utgifter per innbygger. For de 22 kommunene i kommunegruppe 13 med mellom 20.000 og 30.000 innbyggere i 2015, så er netto driftsutgifter til beredskap kr 707,- per innbygger.

Molde kommunes geografi og krav til innsatstid medfører at Molde kommune må ha deltidsstasjoner på Kleive og Skåla, samt hjelpemannskap på Sekken. Dette utgjør kr 60,- per innbygger i Molde kommune. Det er ikke kjent hvilke andre kommuner som også har deltidsstasjoner og hjelpemannskap.

Det kan også se ut til at det er investert vesentlig mer i Molde kommune enn i kommunegruppe 13. Avskrivningene i Molde kommune ligger 90 pst. over kommunegruppe 13. Dette utgjør en merutgift på kr 31,- per innbygger.

52 53 65 60
36 37 54 54
94 86 99 98
Netto driftsutgifter forebygging per innbygger, konsern

Indikatoren omfatter forebygging mot branner og andre ulykker. Fra 2012 til 2013 var det en nedgang per innbygger, men fra 2014 og 2015 er netto driftsutgifter per innbygger igjen økt.

I 2015 var det i Molde kommune tilsyn med 95,1 pst. av særskilte brannobjekter i kommunen, dette er bygg og områder hvor brann kan medføre tap av mange liv. Dette er vesentlig høyere enn kommunegruppe 13 som bare hadde 77,4 pst.

I 2015 har Molde kommune kr 44,- mer i netto driftsutgifter per innbygger enn kommunegruppe 13. Dersom avskrivinger fjernes fra indikatoren, har Molde kommune kr 33,- mer i netto driftsutgifter per innbygger enn kommunegruppe 13.

Andre nøkkeltall, konsern

Andre nøkkeltall, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Andel A-objekter som har fått tilsyn - 100,0 95,1 82,5 85,9 77,4 79,4 81,6 74,7
Andel piper feiet 24,3 51,7 27,7 40,4 39,6 37,4 42,5 41,2 38,2
Antall bygningsbranner per 1.000 innbyggere 0,9 0,2 0,3 0,7 0,6 0,4 0,8 0,7 0,4
Antall utrykninger per 1.000 innbyggere 3,7 6,3 8,5 - - - 2,6 2,7 2,3
Årsgebyr for feiing og tilsyn 378 396 396 372 374 384 396 415 440

Om enheten

Enhetens oppgaver og arbeidsområder er i hovedsak definert i brann- og eksplosjonsvernloven § 11.

Beredskapsavdelingen

Ansvarsområde: Molde kommune, Aukras fastlandsdel og deler av Fræna kommune. I tillegg har avdelingen fagansvar for Aukra, Eide, Midsund og Nesset kommuner. Avdelingen er innsatsstyrke i forbindelse med brann, trafikk- og arbeidsulykker, akutt forurensning, uhell på sjø og andre ulykker der det er bestemt. Avdelingen innbefatter også alarmsentralen samt egen kursansvarlig.

Forebyggende avdeling

Ansvarsområde: Aukra, Eide, Molde, Midsund og Nesset kommuner, samt delvis Fræna kommune. Hovedoppgaven er tilsyn i særskilte brannobjekt, samt å drive med motivasjons- og informasjonsarbeid for å forebygge brann. Avdelingen innbefatter også feiervesenet som har ansvar for å utføre feiing og tilsyn med fyringsanlegg i Midsund, Molde og Aukra kommuner med omtrent 11.450 piper.