Økonomi

Regnskapsprinsipper

Molde kommune fører sitt regnskap etter kommunale regnskapsprinsipper nedfelt i kommunelovens § 48 og regnskapsforskriftens § 7. Anordningsprinsippet gjelder i kommunal sektor og betyr at all tilgang og bruk av midler i løpet av året, som vedrører kommunens virksomhet, skal fremgå av driftsregnskapet eller investeringsregnskapet.

Driftsregnskapet viser driftsutgifter og driftsinntekter i kommunen og regnskapsresultatet for året. Investeringsregnskapet viser kommunens utgifter i forbindelse med investeringer og utlån med videre, samt hvordan disse er finansiert.

Kommunens driftsregnskap viser årlige avskrivninger som er årlige kostnader som følge av forbruk av aktiverte driftsmidler. Avskrivningene påvirker kommunens brutto driftsresultat, men blir utnullet slik at netto driftsresultat er upåvirket av denne kostnaden. Netto driftsresultat i kommunen er derimot belastet med årets avdrag som er utgiften relatert til forbruk av aktiverte driftsmidler som skal påvirke kommunes driftsresultat etter gjeldende regnskapsregler. Årsaken til at avskrivningene blir vist i regnskapet, er blant annet at beslutningstakere og regnskapsbrukere skal se denne kostnaden presentert i regnskapet og vurdere denne i forhold til kommunens driftsresultat og avdragsutgifter.

Videre er regnskapet ført etter bruttoprinsippet. Det betyr at det ikke er gjort fradrag i inntekter for tilhørende utgifter og/eller fradrag i utgifter for tilhørende inntekter. Dette betyr at aktiviteten i kommunen kommer frem med riktig beløp.

I balanseregnskapet er anleggsmidler definert som eiendeler bestemt til varig eie eller bruk for kommunen. Andre eiendeler er omløpsmidler. Anleggsmidler som har en begrenset levetid, blir avskrevet hvert år. I kommunal sektor blir lineære avskrivninger brukt. Denne metoden innebærer at avskrivningsgrunnlaget blir fordelt likt over avskrivningstiden. De årlige avskrivningene blir dermed like store for det enkelte driftsmiddel. Avskrivningene starter året etter at anleggsmidlet er tatt i bruk.

Regnskapsresultatet

Regnskapsresultatet

Molde kommunes regnskap for 2015 viser et udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 37,1 mill. kroner. Dette er 51,0 mill. kroner bedre enn hva prognosene i økonomirapporteringen per utgangen av oktober tilsa, men i den var det bare verbalt formulert et håp om at pensjonskostnaden kunne bli noe lavere enn budsjettert. Netto driftsresultat viser et "overskudd" på 58,1 mill. kroner mot et budsjettert "overskudd" på 17,5 mill. kroner i revidert budsjett eller en forbedring på hele 40,6 mill. kroner. Interne finanstransaksjoner viser en forverring i forhold til revidert budsjett på 3,5 mill. kroner. Dette gir et netto udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 37,1 mill. kroner. I tillegg er det avsatt 3,1 mill. kroner til disposisjonsfond som budsjettert. Forbedringen i netto driftsresultat fra 2014 til 2015 er på hele 97,6 mill. kroner.

Det regnskapsmessige mindreforbruket på 37,1 mill. kroner i forhold til revidert budsjett, skyldes i hovedsak reduserte pensjonskostnader på 19,0 mill. kroner. Samtidig ble mindreforbruket i avdelinger og enheter i året på 12,7 mill. kroner. De største positive avvikene er barnehageområdet og flyktningtjenesten med henholdsvis 5,0 mill. kroner og 7,5 mill. kroner. Innenfor helse og omsorg, barnevern og sosialtjenesten ble det et kontrollert merforbruk på henholdsvis 4,0 mill. kroner, 4,2 mill. kroner og 1,2 mill. kroner. Det finansielle området bidrar også med en merinntekt på 5,4 mill. kroner etter en svikt i den eksterne finansforvaltningen på 5,8 mill. kroner. Økningen i skatteinntektene på 3,6 mill. kroner medførte redusert trekk i rammetilskuddet på 3,1 mill. kroner. Lønnspotten stod til rest med en ubenyttet sum på 3,2 mill. kroner. Et svært lavt gjennomsnittlig rentenivå gjennom året kombinert med vesentlig bedre likviditet enn budsjettert, medførte anslagsvis 1,6 mill. kroner i reduserte netto renteutgifter. Forøvrig forekommer det flere positive og negative avvik som er av mer beskjeden karakter men som samlet gjør at det positive avviket på finans blir, sammen med redusert pensjonskostnad, på hele 24,3 mill. kroner.

Det er anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre 1,75 pst. av driftsinntektene. For Molde kommune utgjør netto driftsresultats andel av driftsinntektene 3,1 pst. i 2015 (-2,2 pst. i 2014 og -0,3 pst. i 2013). Netto driftsresultat, korrigert for bruk/avsetning bundne fond, viser slik utvikling.


(Beløp i 1.000 kr)

Korrigert netto driftsresultat

Avsluttende kommentar

Økonomisk ubalanse og inndekning av 19,9 mill. kroner i underskudd, var utfordringen kommunen stod overfor ved inngangen til 2015. Dersom underskuddet for 2013 ikke ble dekket i sin helhet, ville fylkesmannen melde kommunen inn i ROBEK før sommeren 2016. Det oppleves derfor som særdeles tilfredsstillende at årets kommuneregnskap ender ut i et overskudd på hele 37,1 mill. kroner. Å greie denne oppgaven, har hatt hovedfokus gjennom hele året noe også resultatene fra tjenesteproduksjonen tydelig viser.

Dette er allikevel ikke tiden for å hvile på sine laurbær. Utfordringene i 2016 er ikke mindre med inndekning av underskuddet fra 2014 på 36,9 mill. kroner. Det som gir godt håp om å lykkes dette året, er at merforbruket som medførte underskudd både i 2013 og 2014 er stanset og snudd til et mindreforbruk i 2015. Farten kommunen økonomisk går inn i 2016 med er derfor en helt annen enn hva som var tilfelle ved inngangen både til 2014 og 2015.

For en kommune av Moldes størrelse, skal allikevel inndekning av slike underskudd være håndterbart noe også regnskapet for 2015 viser. Det har gjennom store deler av året vært utarbeid prognoser som synliggjorde et underskudd også for dette året, men det som skjedde, særlig de siste månedene, gikk neste uten unntak i positiv retning. Det aller mest positive ved resultatet, er at de tjenesteproduserende enhetene har snudd merforbruk til mindreforbruk. Arbeidet som her er nedlagt gjennom året står det stor respekt av og vitner om stor lojalitet til de beslutninger som er tatt og styringssignal som er gitt. Det har vært krevende å levere tjenester av høy kvalitet og i stort omfang kombinert med håndhevelsen av ansettelses- og innkjøpsstoppen som ble innført høsten 2014.

Det ligger betydelige økonomiske utfordringer i å skape et handlingsrom som gir en bærekraftig økonomi over tid. Behovet for fortsatte innstramminger, tøffe prioriteringer og gjennomføring av effektiviseringstiltak er absolutt til stede ikke minst når underskuddet for 2014 skal dekkes i 2016.


Kurt Magne Thrana
økonomisjef

Driftsregnskapet

Driftsregnskapet

(Beløp i 1.000 kr)
Driftsregnskapet
Note Regnskap 2015 Revidert budsjett 2015 Regnskap 2014 Regnskap 2013 Budsjett 2016
Driftsinntekter
Brukerbetalinger 83 123 77 908 81 355 79 325 81 194
Andre salgs- og leieinntekter 85 019 83 950 80 556 77 971 84 601
Overføringer med krav til motytelse 299 842 233 787 290 233 293 163 239 934
Rammetilskudd 545 333 542 540 550 101 519 296 548 418
Andre statlige overføringer 88 496 88 356 78 468 59 047 93 805
Andre overføringer 4 207 1 200 4 534 17 372 1 200
Skatt på inntekt og formue 684 093 680 462 643 728 640 513 723 900
Eiendomsskatt 84 900 86 113 76 956 69 372 92 601
Andre direkte og indirekte skatter 29 20 73 27 20
Sum driftsinntekter 1 875 043 1 794 336 1 806 004 1 756 086 1 865 673
Driftsutgifter
Lønnsutgifter 998 438 965 995 981 343 933 819 993 760
Sosiale utgifter 4 250 135 273 890 261 391 242 515 279 755
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjonen 214 288 194 734 216 270 195 642 188 706
Kjøp av tjenester som erstatter tj. produksjon 178 271 174 416 174 247 152 589 186 694
Overføringer 173 215 143 678 225 683 192 572 176 873
Avskrivninger 12 30 765 30 766 29 146 26 630 -
Fordelte utgifter -84 079 -58 550 -73 875 -46 348 -80 433
Sum driftsutgifter 1 761 032 1 724 929 1 814 205 1 697 419 1 745 355
Brutto driftsresultat 114 011 69 407 -8 201 58 667 120 318
Finansinntekter
Renteinntekter, utbytte og eieruttak 15 252 13 311 44 228 10 665 17 634
Gevinst på finansielle instrumenter (omløpsmidler) - 4 150 3 059 7 038 1 640
Mottatte avdrag på utlån 513 650 441 680 620
Sum eksterne finansinntekter 15 765 18 111 47 728 18 383 19 894
Finansutgifter
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter 33 254 33 105 41 253 44 940 32 463
Tap på finansielle instrumenter 1 643 - - - -
Avdragsutgifter 67 141 67 138 66 108 63 216 72 222
Utlån 445 500 867 788 400
Sum eksterne finansutgifter 102 483 100 743 108 228 108 944 105 085
Resultat eksterne finanstransaksjoner 86 718 82 632 60 500 90 561 85 191
Motpost avskrivninger 30 765 30 766 29 146 26 630 -
Netto driftsresultat 58 057 17 541 -39 555 -5 264 35 127
Interne finanstransaksjoner
Bruk av tidligere års mindreforbruk - - - 1 258 -
Bruk av disposisjonsfond 9 - - 37 5 827 -
Bruk av bundne fond 9 7 953 5 451 5 878 10 700 1 773
Sum bruk av avsetninger 7 953 5 451 5 915 17 785 1 773
Overført til investeringsregnskapet - - 167 17 038 -
Dekning av tidligere års regnskapsmessig merforbruk 19 872 19 872 - - 36 880
Avsetninger til disposisjonsfond 9 3 100 3 100 - 5 827 -
Avsetninger til bundne fond 9 5 983 20 3 073 9 528 20
Sum avsetninger 28 955 22 992 3 240 32 393 36 900
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk 37 055 - -36 880 -19 872 -

Regnskapsskjema 1A - drift

(Beløp i 1.000 kr)
Regnskapsskjema 1A - drift
Regnskap 2015 Revidert budsjett 2015 Oppr. budsjett 2015 Regnskap 2014 Regnskap 2013 Budsjett 2016
Skatt på inntekt og formue 684 093 680 462 691 752 643 728 640 513 723 900
Ordinært rammetilskudd 545 333 542 540 540 652 550 101 519 296 548 418
Skatt på eiendom 84 900 86 113 86 113 76 956 69 372 92 601
Andre direkte eller indirekte skatter 29 20 20 72 26 20
Andre generelle statstilskudd 88 496 88 356 71 302 78 468 59 047 93 805
Sum frie disponible inntekter 1 402 851 1 397 491 1 389 839 1 349 325 1 288 254 1 458 744
Renteinntekter og utbytte 15 252 13 311 16 511 44 228 10 665 17 634
Gevinst fiansielle instrumenter - 4 150 4 150 3 059 7 038 1 640
Renteutg., provisjoner og andre fin. utg. 33 254 33 105 39 624 41 253 44 940 32 463
Tap på finansielle instrumenter 1 643 - -
Avdrag på lån 67 140 67 138 64 349 66 108 63 216 72 222
Netto finansinnt./utg. -86 785 -82 782 -83 312 -60 074 -90 453 -85 411
Til dekning av tidligere regnsk. m. merforbruk 19 872 19 872 19 872 - - 36 880
Til ubundne avsetninger 3 100 3 100 - - 5 827 -
Til bundne avsetninger 5 983 20 20 3 073 9 528 20
Bruk av tidl. års mindreforbruk - - - - 1 257 -
Bruk av ubundne avsetninger - - - 37 5 827 -
Bruk av bundne avsetninger 7 953 5 451 5 451 5 878 10 701 1 773
Netto avsetninger -21 002 -17 541 -14 441 2 842 2 430 -35 127
Overført til investeringsregnskapet - - 167 17 038 -
Til fordeling drift 1 295 064 1 297 168 1 292 086 1 291 925 1 183 193 1 338 206
Sum fordelt til drift (fra skjema 1B) 1 258 009 1 297 168 1 292 086 1 328 805 1 203 065 1 338 206
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk 37 055 - - -36 880 -19 872 -

Regnskapsskjema 1B - drift

(Beløp i 1.000 kr)
Regnskapsskjema 1B - drift
Regnskap 2015 Revidert budsjett 2015 Regnskap 2014 Regnskap 2013 Budsjett 2016
Rådmannen - - - - 6 370
Drifts- og forvaltningsavdelingen inkl. rådmannen (Driftsavdelingen) 44 825 46 406 40 717 38 811 7 318
Plan- og utviklingsavdelingen 18 283 19 500 17 315 10 461 18 910
Personal- og organisasjonsavdelingen 19 869 20 455 19 388 19 192 52 698
Økonomiavdelingen 10 974 12 142 11 339 12 327 14 018
Informasjons- og serviceavdelingen 3 756 4 232 4 075 4 023 -
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon skole 5 783 7 593 4 737 13 608 8 787
Kvam skole 15 084 14 757 15 055 13 818 15 171
Sellanrå skole 24 476 24 610 24 722 24 281 24 742
Langmyra skole 31 235 31 205 30 868 27 782 31 567
Nordbyen skole 21 088 20 824 21 088 20 064 21 237
Kviltorp skole 31 579 31 736 31 111 27 684 31 760
Kleive oppvekstsenter 9 067 10 468 10 858 12 548 10 817
Bolsøya skole 6 908 6 601 6 865 6 175 6 405
Vågsetra barne- og ungdomsskole 19 820 19 325 19 225 18 923 20 162
Sekken oppvekstsenter 4 471 4 822 4 636 4 485 4 821
Bekkevoll ungdomsskole 31 540 31 509 29 180 29 882 30 155
Bergmo ungdomsskole 22 880 22 874 20 234 20 585 22 316
Skjevik barne- og ungdomsskole 19 271 18 529 18 665 17 938 18 145
Molde voksenopplæringssenter 8 172 8 561 8 454 8 281 8 544
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon barnehage 106 453 109 979 107 068 94 234 121 794
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager 11 844 12 078 12 790 12 890 11 670
Hatlelia barnehage 9 017 8 912 8 625 14 743 8 294
Kvam og St. Sunniva barnehager 11 288 11 921 11 061 11 010 11 398
Barnas Hus barnehage 10 267 10 322 9 401 - 8 755
Hjelset barnehage 9 039 9 156 9 100 8 097 9 088
Langmyra og Banehaugen barnehage 5 455 5 593 5 782 5 768 5 622
Lillekollen barnehage 12 602 13 037 13 533 13 059 10 326
Barneverntjenesten 32 693 28 462 48 455 26 242 32 019
Sosialtjenesten NAV Molde 30 051 28 849 86 978 72 692 31 214
Flyktningtjenesten 55 069 62 542 - - 67 287
Ressurstjenesten 9 159 9 259 10 088 11 932 9 681
Molde asylmottak - - 154 568 -
Helsetjenesten 62 423 64 077 61 057 58 603 87 211
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon pleie og omsorg -23 871 -19 450 6 444 8 078 -21 226
Glomstua omsorgssenter 117 618 112 060 91 612 77 326 98 810
Kirkebakken omsorgssenter 56 020 50 969 83 093 84 444 51 101
Råkhaugen omsorgssenter 44 952 43 981 32 460 21 216 44 769
Bergmo omsorgssenter 73 770 73 344 74 315 66 459 65 130
Røbekk omsorgssenter 1 478 1 531 18 186 24 503 -
Kleive omsorgssenter 37 904 38 027 39 664 37 021 -
Skåla omsorgssenter 23 528 23 059 24 206 23 318 -
Kleive og Skåla omsorgssenter - - - - 59 841
Tiltak funksjonshemmede 151 875 154 055 150 728 134 517 153 036
Brann- og redningstjenesten 21 922 20 674 20 465 20 224 20 160
Byggesak og geodata -919 1 451 -51 -870 244
Molde bydrift 8 573 9 411 7 688 11 945 8 042
Kulturtjenesten 33 582 33 615 35 566 36 690 34 670
Kulturskolen 8 750 9 288 8 969 9 214 9 217
Kirkelig fellesråd - - - 9 323 -
Netto utgift avdelinger/enheter 1 269 623 1 282 351 1 315 969 1 224 114 1 292 096
Avstemming mot skjema 1A - drift* -11 614 14 817 12 836 -21 049 46 110
Sum fordelt til drift 1 258 009 1 297 168 1 328 805 1 203 065 1 338 206
* Differansen mellom regnskapsskjema 1A og 1B skyldes inntekter/utgifter ført på fellesinntekter/fellesutgifter så som toppfinansiering ressurskrevende brukere, pensjoner, andre generelle statstilskudd samt avsetning/bruk av fond som er ført på resultatområdene. Kirkelig fellesråd er ført her fra 2014.
Investeringsregnskapet

Investeringsregnskapet

(Beløp i 1.000 kr)
Investeringsregnskapet
Note Regnskap 2015 Revidert budsjett 2015 Regnskap 2014 Regnskap 2013 Budsjett 2016
Inntekter
Salg av driftsmidler og fast eiendom 3 719 190 369 18 695 555
Andre salgsinntekter 45 - 1 822 97 -
Overføringer med krav til motytelse 17 157 4 316 10 888 2 593 4 529
Kompensasjon for merverdiavgift 8 891 15 255 8 878 - 11 643
Andre overføringer - - - 9 -
Sum inntekter 29 813 19 761 21 957 21 394 16 727
Utgifter
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjon 42 292 83 321 52 986 82 879 70 442
Overføringer 8 693 15 495 10 003 12 050 11 883
Renteutgifter, provisjoner og andre fin. utg. 1 632 - 1 906 1 650 -
Fordelte utgifter - - - -99 -
Sum utgifter 52 617 98 816 64 895 96 480 82 325
Finanstransaksjoner
Avdragsutgifter 14 063 - 5 413 9 387 -
Utlån 27 392 82 500 29 678 17 296 75 000
Kjøp av aksjer og andeler 8 778 500 885 2 077 800
Dekning av tidligere års udekket 2 687 - - 1 215 -
Avsetninger til ubundne investeringsfond 9 328 - - 16 748 -
Avsetninger til bundne fond 159 - 481 35 -
Sum finansieringstransaksjoner 45 407 83 000 36 457 46 758 75 800
Finansieringsbehov 68 211 162 055 79 395 121 844 141 398
Dekket slik:
Bruk av lån 45 930 153 957 65 138 87 562 140 598
Mottatte avdrag på utlån 13 844 - 5 413 9 387 -
Overføringer fra driftsregnskapet - - 167 17 038 -
Bruk av ubundne investeringsfond 9 8 278 8 000 8 384 9 577 800
Bruk av bundne fond 9 159 98 293 30 -
Sum finansiering 68 211 162 055 79 395 123 594 141 398
Udekket/udisponert - - - 1 750 -

Regnskapsskjema 2A - investering

(Beløp i 1.000 kr)
Regnskapsskjema 2A - investering
Regnskap 2015 Revidert budsjett 2015 Oppr. budsjett 2015 Regnskap 2014 Regnskap 2013 Budsjett 2016
Investeringer i anleggsmidler 52 617 98 816 85 165 64 895 96 480 82 325
Utlån og forskutteringer 27 392 82 500 82 500 29 678 17 296 75 000
Aksjer, andeler og innskudd 778 500 500 885 2 077 800
Avdrag på lån 14 063 - - 5 413 9 387 -
Dekning av tidligere års udekket 2 687 - - - 1 215 -
Avsetninger 487 - - 481 16 783 -
Årets finansieringsbehov 98 023 181 816 168 165 101 352 143 238 158 125
Finansiert slik:
Bruk av lånemidler 45 930 153 957 147 212 65 138 87 561 140 598
Inntekter fra salg av anleggsmidler 3 719 190 150 369 18 695 555
Tilskudd til investeringer - - - - 9 -
Kompensasjon for merverdiavgift 8 891 15 255 12 803 8 877 - 11 643
Mottatte avdrag på lån og refusjoner 31 001 4 316 - 16 301 11 980 4 529
Andre inntekter 45 - - 1 822 97 -
Sum ekstern finansiering 89 586 173 718 160 165 92 507 118 342 157 325
Overført fra driftsregnskapet - 167 17 039 -
Bruk av avsetninger 8 437 8 098 8 000 8 678 9 607 800
Sum finansiering 98 023 181 816 168 165 101 352 144 988 158 125
Udekket/udisponert - - - - 1 750 -

Regnskapsskjema 2B - investering

Regnskapsskjema 2B spesifiserer «investeringer i anleggsmidler» fra regnskapsskjema 2A ned på prosjektnivå i tråd med revidert budsjett. Regnskapsskjema 2B spesifiserer kun utgiftsbevilgningen fra regnskapsskjema 2A, det vil si bruttobevilgning til det enkelte prosjekt. Finansiering av det enkelte prosjekt er dermed ikke synliggjort i regnskapsskjema 2B.

(Beløp i 1.000 kr)
Prosjekt Regnskap 2015 Revidert budsjett 2015 Avvik
IKT - investeringer Molde kommune 1036 3 494 6 000 -2 506
ROR-IKT - fellesinvesteringer 9260 9 995 10 000 -5
Sjøfronten 1122 3 017 30 000 -26 983
Kommuneplanarbeid, prosjektering Møreaksen, bypakke, kommunedelplan 1145 495 500 -5
Skogsbilvei 1151 594 1 000 -406
Diverse erverv og tiltak 4004 377 400 -23
Opparbeidelse av tomtefelt boliger 4001 3 112 20 000 -16 888
Sentrumstiltak 4005 69 250 -181
Kviltorp skole - inventar og utstyr 2004 148 - 148
Barnevern - diverse utstyr, inventar og tilpasninger 3340 - 200 -200
Senger/teknisk utstyr 3043 336 357 -21
Hjelpemiddelforvaltningen - varebil 3047 399 400 -1
Kleive omsorgssenter - møbler 3048 165 165 -
Kirkebakken omsorgssenter - pasientsenger 3051 425 390 35
Kleive omsorgssenter - minibuss 3052 261 960 -699
Bergmo omsorgssenter - nytt utstyr kjøkken 3053 291 300 -9
Råkhaugen omsorgssenter - ny vaskemaskin 3054 238 160 78
Diverse brannutstyr 4117 285 300 -15
Prosjekt friske brannmenn 4129 996 995 1
Feiervesenet - to nye biler 4130 - 720 -720
Nytt digitalt nødnett - TETRA 4131 398 450 -52
Kartverk og grunnlagsmålinger 4015 316 350 -34
Kommunale veger 4011 7 444 6 500 944
Trafikksikring 4012 344 350 -6
Veg- og gatelys 4013 1 971 2 000 -29
Biler og maskiner - kostebil 4016 3 908 3 800 108
Oppgradering P-automater til EMV-standard 4453 468 470 -2
Gangveg Åsan 4967 2 085 3 600 -1 515
Frivillighetssentralen - nytt inventar 5220 99 100 -1
Biblioteket - ny skranke 5307 100 100 -
Park og idrett - maskinelt utstyr 5522 660 620 40
Parker og grøntanlegg 5524 1 881 1 400 481
Idrettsanlegg på kommunal grunn 5528 80 300 -220
Roseplanen 5530 207 200 7
Opprusting utstyr, haller, baner/friidrettsstadion 5554 197 250 -53
Opprusting av lekeplasser - utskifting av lekeplassutstyr 5555 317 300 17
Turstier Moldemarka 5556 79 100 -21
Opprusting Julneset friområde 5557 102 200 -98
Diverse prosjekter kirkelig fellesråd 5009 200 200 -
Nytt orgel i Røvik kirke 5019 2 197 2 490 -293
Molde domkirke - rømningsvei 5020 326 639 -313
Kleive kirke - oppgradering elektrisk anlegg 5021 442 800 -358
Kirkegårdsutvidelser 5609 190 500 -310
Overføring av justeringsrett merverdiavgift 9500 3 907 - 3 907
Sum 52 617 98 816 -46 199
Investeringer i anleggsmidler fra skjema 2A 52 617 98 816 -46 199

Avvik og manglende bevilgning

Samlet sett er det i 2015 brukt 46,2 mill. kroner mindre til investeringer i Molde kommune enn det som var bevilget i revidert budsjett. Dette skyldes forsinket fremdrift og da spesielt for investeringsprosjektene Sjøfronten og tomtefelt til boliger.

Det er ti investeringsprosjekt som har merforbruk, de fleste med små beløp. Noen av disse har hatt salgsinntekter ut over budsjett som gjør at de ikke har merforbruk dersom vi korrigerer for salgsinntektene. Det to største merforbrukene er på kommunale veger og parker og grøntanlegg. I tillegg er det to prosjekt uten bevilgning. Kviltorp skole måtte utvide med én klasse fra høsten 2015 og måtte supplere med nye pulter og stoler. Det var ingen budsjettrevisjoner for investeringsbudsjettet etter at denne utgiften ble kjent.

Videre fremstår det i regnskapsskjema 2B et merforbruk til overføring av justeringsrett. Dette er ikke en reell utgift, men regnskapsreglene medfører at denne må aktiveres og dermed føres opp i kommunens investeringsregnskap som en utgift. Kommunen vil i realiteten få tilbake merverdiavgiften på denne investeringen etter at den er overført til kommunen fra privat utbygger. Molde kommune beholder 60,0 pst. av merverdiavgiften i dette tilfellet, og dette settes av til ubundet investeringsfond. Resterende beløp blir overført til privat utbygger.

Balansen

Balansen

(Beløp i 1.000 kr)
Balansen
Note Regnskap 2015 Regnskap 2014 Regnskap 2013
EIENDELER
Anleggsmidler 3 030 483 2 869 942 2 640 582
Faste eiendommer og anlegg 12 570 191 566 734 540 954
Utstyr, maskiner og transportmidler 12 78 149 76 628 73 851
Utlån 6 115 464 101 987 69 887
Aksjer og andeler 8 179 639 178 861 177 976
Pensjonsmidler 4 2 087 039 1 945 732 1 777 914
Omløpsmidler 666 159 639 897 549 085
Kortsiktige fordringer 2, 6 -137 524 151 238 228 753
Premieavvik 4 142 589 146 614 164 191
Obligasjoner 81 333 82 976 79 916
Kasse, postgiro, bankinnskudd 579 762 259 069 76 225
Sum eiendeler 3 696 642 3 509 839 3 189 667
EGENKAPITAL OG GJELD
Egenkapital 235 992 67 165 59 615
Disposisjonsfond 9 3 100 - 37
Bundne driftsfond 9 17 217 19 194 22 083
Ubundne investeringsfond 9 92 106 100 056 108 440
Bundne investeringsfond 9 3 235 3 227 2 956
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital drift -10 576 -10 576 -10 576
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital investeringer 557 557 557
Regnskapsmessig merforbruk -36 880 -56 752 -19 872
Regnskapsmessig mindreforbruk 37 055 - -
Udisponert i investeringsregnskap 9 1 750 1 750 1 750
Udekket i investeringsregnskap 9 -27 518 -30 205 -30 205
Kapitalkonto 13 155 946 39 914 -15 555
Langsiktig gjeld 3 189 495 3 107 153 2 862 424
Pensjonsforpliktelser 4 2 369 660 2 334 094 2 186 612
Ihendehaverobligasjonslån 2, 13 494 646 358 048 350 000
Sertifikatlån 2, 13 220 400 304 490 -
Andre lån 2, 13 104 789 110 520 325 812
Kortsiktig gjeld 271 155 335 521 267 628
Annen kortsiktig gjeld 6 249 669 316 700 250 627
Premieavvik 4 21 486 18 821 17 001
Sum egenkapital og gjeld 3 696 642 3 509 839 3 189 667
MEMORIAKONTI
Memoriakonto 340 727 305 579 234 742
Ubrukte lånemidler 314 959 277 124 206 287
Andre memoriakonti 25 768 28 455 28 455
Motkonto til memoriakontiene -340 727 -305 579 -234 742
Noter
Finansrapport

Finansrapport per 31. desember 2015

En stor del av kommunens likviditet er plassert i bank og har i 2015 gitt god avkastning. Renteinntekter fra bank per 31. desember utgjør 4,7 mill. kroner. Molde kommune har i året oppnådd en rentesats betydelig bedre enn NIBOR i samsvar med bankavtalen.

Langsiktige finansielle aktiva utgjør ved årsskiftet 92,1 mill. kroner i Molde kommune. Av dette er 81,3 mill. kroner ved årsskiftet forvaltet eksternt gjennom forvaltningsselskapet Pareto Asset Management AS i Oslo. De øvrige midlene er plassert på konto hos kommunens bankforbindelse Sparebank 1 SMN og blir rapportert under bankinnskudd. Renten er konkurransedyktig i forhold til øvrige tilbud i markedet.

Uro i markedene, særlig innenfor oljenæringen, har også preget 2015 og medført en negativ utvikling i kommunens eksterne forvaltning. Bokført urealisert tap på ekstern forvaltning utgjør 1,6 mill. kroner i 2015. Plasseringene av finansielle aktiva er innenfor de rammer som er fastsatt i kommunens finansreglement.

Per 31. desember 2015 viser forvaltningen følgende avkastning:

(Beløp i 1.000 kr)

Bankinnskudd

Bankinnskudd
Danske Bank/ Sparebank 1 SMN
Snitt innestående i 2015 250 963
Renteinntekt 4 693
Oppnådd rente i pst. - annualisert* 1,87 %
* Renten er beregnet ut ifra vektet avkastning og månedlig kapitalisering.

Annualisert avkastning i ulike andre indekser

Annualisert avkastning i ulike andre indekser
Diverse andre indekser
Renter 3 mnd. 0,88 %
Renter 3 år 1,59 %
Oslo børs OSEBX 5,94 %
(Beløp i 1.000 kr)

Forvaltning av langsiktige finansielle aktiva

Forvaltning av langsiktige finansielle aktiva
Pareto Asset Management AS* Pengemarked - egen forvaltning** Sum markedsverdi
Markedsverdi 01.01.15 82 976 17 079 100 055
Markedsverdi 31.12.15 81 333 10 773 92 106
Andel i pst. per 31.12.15 88 % 12 % 100 %
Avkastning (annualisert) -1,98 % 1,87 % -1,44 %
Bench mark (35/35/30) 3,01 %
* Annualisert avkastning er til en viss grad påvirket av kjøp/salg i perioden.
** Pengemarked ligger nå inkludert i bankinnskudd vist ovenfor. Dette skyldes den nye bankavtalen.

Tidsvektet avkastning versus indekser

(Beløp i 1.000 kr)

Låneforvaltning

Låneforvaltning
Security symbol Forfallsdato Durasjon Kupongrente Beholdning Vekt
Sertifikater
Kommunalbanken 20140527 15.06.2016 0,7 1,60 220 400 7,0 %
Obligasjoner FRN
Kommunalbanken 14/18 (NIBOR + 22 bp) 20140258 21.03.2018 0,0 1,43 400 000 12,7 %
Molde kommune 14/16 (NIBOR + 10 bp) 10709983 21.09.2016 1,0 1,31 285 400 9,1 %
Molde kommune 14/16 (NIBOR + 5 bp) 10711146 16.03.2016 1,0 1,26 389 800 12,4 %
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 15,5 bp) 10703739 15.03.2017 1,0 1,37 250 000 7,9 %
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 19,5 bp) 10711138 20.09.2017 1,0 1,41 400 000 12,7 %
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 5 bp) 10720113 15.03.2017 1,0 1,26 300 000 9,5 %
Molde kommune 15/18 (NIBOR + 20 bp) 10729338 19.09.2018 1,0 1,41 300 000 9,5 %
Molde kommune 15/18 (NIBOR + 24,5 bp) 10733207 19.09.2018 1,0 1,35 350 000 11,1 %
Rentederivater (fast)
Renteswap Danske Bank 12/16 29248773 06.12.2016 0,0 2,85 200 000 6,3 %
Renteswap Spb. 1 SMN 13/17 32833 02.01.2017 0,0 4,84 7 300 0,2 %
Renteswap DnB 14/21 11714210 17.03.2021 0,0 2,82 200 000 6,3 %
Rentederivater (flytende)
Renteswap Danske Bank 12/16 292487730 06.12.2016 0,0 1,04 -200 000 -6,3 %
Renteswap DnB 13/17 328330 02.01.2017 0,0 1,05 -7 300 -0,2 %
Renteswap DnB 14/21 ) 117142100 17.03.2021 0,0 1,21 -200 000 -6,3 %
Øvrige lån
Samlede lån i Husbanken 2,52 254 175 8,1 %
Annet 94
Sum lån per 31.12.2015 - konsernet 0,8 1,69 3 149 869 100,0 %
Fradrag utlån kommunale foretak
Molde Vann og Avløp KF -478 425 15,2 %
Moldebadet KF -104 069 3,3 %
Molde Eiendom KF - Husbanken -149 479 4,7 %
Molde Eiendom KF -1 598 060 50,7 %
Sum kommunale foretak -2 330 033 74,0 %
Sum Molde kommune 819 836 26,0 %

Av samlede lån i konsernet, er det kun lånene i Husbanklån som har fastrente. Øvrige lån ligger i det flytende rentemarkedet knyttet til NIBOR. Renterisikoen for Molde kommune som konsern er likevel betydelig mindre enn brutto lånegjeld som følge av midler innestående i bank, inngåtte rentebytteavtaler og lån der kommunen mottar rentekompensasjon fra staten med videre. Per 31. desember 2015 utgjør andel sikret gjeld ca. 52,2 pst. Gjennomsnittlig rente på alle lån i 2015 utgjorde 1,75 pst.

Molde kommune hefter også for en vesentlig andel av gjelden tilhørende interkommunale selskap og samarbeid som kommunen tar del i.

Stresstest

Dersom rentene stiger med 1,0 pst. og aksjekursene synker med 20,0 pst. vil konsekvensene for kommunens finansielle aktiva og passiva bli som følger.

(Beløp i 1.000 kr)

Stresstest aktiva per 31. desember 2015

Stresstest aktiva per 31. desember 2015
Aktivaklasse Endringer Beholdning Verdiendring
Bankinnskudd (inkl. innskudd Pareto Asset Management AS) 1,0 % 251 843 2 518
Aksjer -20,0 % 33 086 -6 617
Obligasjoner 1,0 % 47 367 -227
TOTALT 332 296 -4 326
(Beløp i 1.000 kr)

Stresstest passiva per 31. desember 2015

Stresstest passiva per 31. desember 2015
Beregning av usikret gjeld 31.12.2015
Samlet gjeld i henhold til finansrapport 3 149 869
Husbanklån - hovedsaklig i fastrenteavtaler -254 269
Lånegjeld Molde Vann og Avløp KF - selvkostområde -478 425
Selgerkreditt Moldekraft AS - vilkår knyttet til NIBOR -27 605
Rentekompenserte lån i henhold til budsjett for 2016 -226 472
Gjeld som ikke er rentesikret 2 163 098
Økning i rentenivå med 1,0 pst. -21 631
Gevinst rentebytteavtaler - knyttet til NIBOR 4 076
Sum -17 555

Stresstest samlet per 31. desember 2015

Stresstest samlet per 31. desember 2015
Aktiva og passiva Verdiendring
Stresstest aktiva -4 326
Stresstest passiva -17 555
Totalt -21 881
Risikoeksponering

Risikoeksponering

Renterisiko

Molde kommunes lån ligger for en stor del i det flytende rentemarkedet. Av dette regnes likevel omtrent 52,2 pst. som rentesikret. Andelen er noe redusert i forhold til året før. Kommunens bufferfond (disposisjonsfondet) er brukt opp. I økonomiplanperioden 2016–2019 er det budsjettert med tilføring til fondet. Årets regnskapsresultat gir også mulighet for avsetning til dette fondet. Det er nødvendig for kommunen å ha et slikt fond for å møte blant annet økning i renten og svingninger i avkastningen av finansielle plasseringer. Det vurderes fortløpende om rentesikring av lån skal økes. Lånene er fordelt med en mindre andel i sertifikatmarkedet mens det aller meste er i obligasjonsmarkedet med løpetider på inntil 4 år.

Kredittrisiko

Molde kommune er ikke utsatt for kredittrisiko i større grad.

Likviditetsrisiko

Forfall på kommunens ulike lån er tilpasset en minimering av likviditetsrisiko ved refinansiering. Kommunens disposisjonsfond er ved årsskiftet oppbrukt. Kommunen fikk imidlertid et mindreforbruk (overskudd) på 37,1 mill. kroner i 2015. Dette beløpet kan med fordel avsettes til disposisjonsfondet ved behandlingen av årsregnskapet for 2015. Likviditeten er til tider stram og blir fortløpende vurdert. Det er mange forhold som virker inn på likviditeten og premieavvik, oppsparte reserver og ubrukte lånemidler er blant de viktigste. Likviditetsmessig anses det ikke å være stor risiko i forhold til kommunens inntektskilder.


Revisorsberetning



Hovedtallsanalyse

Driftsinntekter

Molde kommunes driftsinntekter (ekskl. interne overføringer) består av:

  • Formues-, inntekts- og eiendomsskatteinntekter
  • Rammetilskudd fra staten
  • Øvrige driftsinntekter som inntektsføres direkte i avdelinger/enheter

Eksempler på dette er refusjoner, brukerbetalinger og øremerkede tilskudd med videre. Samlede driftsinntekter i 2015 var på 1.875,0 mill. kroner. Dette er en økning på 69,0 mill. kroner (3,8 pst.) fra 2014. Kommunens skatteinntekter var på 684,1 mill. kroner. Dette er en økning på 40,4 mill. kroner (6,3 pst.) fra 2014. Eiendomsskatten har økt med 7,9 mill. kroner til 84,9 mill. kroner fra 2014 til 2015. Netto rammetilskudd reduseres fra 2014 til 2015 med 4,8 mill. kroner etter at inntektsutjevningen har påvirket dette tilskuddet negativt med 0,3 mill. kroner i 2015. Brukerbetalinger, andre salgs- og leieinntekter samt overføringer er økt med 15,8 mill. kroner fra 2014 til 2015. Dette er en økning på 3,5 pst.

(Beløp i 1.000 kr)

Driftsinntekter

Kommunens inntektskilder

De totale driftsinntektene for Molde kommune inkludert de kommunale foretakene, beløper seg i 2015 til 2.123,5 mill. kroner. Morselskapet alene har brutto driftsinntekter på 1.875,0 mill. kroner hvor 684,1 mill. kroner er skatteinntekter som innfordres av kommunen selv og 545,3 mill. kroner som utbetales til kommunen som rammetilskudd fra staten. Av de resterende inntektene på 645,6 mill. kroner, ble 352,3 mill. kroner fakturert og innfordret av kommunen selv, mens de resterende inntektene består av trygderefusjoner, andre statstilskudd, momskompensasjon med videre.

Samlede driftsinntekter

Totale driftsinntekter

Som figuren samlede driftsinntekter viser, utgjør egenfakturerte inntekter og skatteinntekter hele 55,3 pst. av kommunens samlede inntekter i 2015.

Faktureringsstatistikken viser følgende hovedtall:

(Beløp i 1.000 kr)

Brukerbetalinger med videre

Brukerbetalinger med videre
2013 2014 2015
Antall Beløp Antall Beløp Antall Beløp
Eiendomsskatt 37 025 69 372 37 483 76 956 38 180 84 900
Foreldrebetaling barnehage 5 830 17 053 5 774 17 637 5 701 17 843
Refusjon UDI 140 29 300 110 14 742 89 7 959
SFO 7 576 17 888 7 640 19 210 8 089 20 631
Barn og familie 82 14 698 89 19 142 124 14 911
Opphold institusjoner 5 040 35 219 4 249 28 841 4 959 37 033
Byggesaksgebyrer 753 11 584 689 12 100 790 12 546
Parkering 898 8 772 928 10 376 1 052 9 542
Andre inntekter 24 253 88 474 23 293 128 371 22 385 146 915
Fakturert/innfordret morselskapet 81 597 292 360 80 255 327 375 81 369 352 280
Kommunale foretak med videre 17 552 266 503 15 729 285 282 18 141 316 632
Fakturert/innfordret samlet 99 149 558 863 95 984 612 657 99 510 668 912

Skatter og avgifter

Når det gjelder innfordringen av skatter og avgifter som foretas av kemneren i Molde og Vestnes, viser skatteregnskapet i tabellen til høyre følgende tall for Molde kommune i 2015:

I tillegg til dette ble det i skatter og avgifter krevd inn på vegne av Vestnes kommune 678,6 mill. kroner, Aukra kommune 386,4 mill. kroner og Midsund kommune 213,0 mill. kroner. Som oversikten viser, er det betydelige skattebeløp som blir innfordret av Molde kommune. Samlet dreier dette seg om hele 4,8 milliarder kroner.

(Beløp i 1.000 kr)

Skatter og avgifter

Skatter og avgifter
2013 2 014 2015
Personskatter 2 198 396 2 224 978 2 360 540
Arbeidsgiveravgift 864 271 908 742 944 041
Selskapsskatt m.v. 250 091 212 727 204 293
Samlede inntekter til fordeling 3 312 758 3 346 447 3 508 873
Fordelt til kommunen -640 513 -643 728 -684 093
Fordelt til fylket -138 829 -141 611 -149 780
Fordelt til staten -1 091 479 -1 034 259 -1 067 731
Fordelt til folketrygden -1 441 937 -1 526 849 -1 607 269
Sum fordelt -3 312 758 -3 346 447 -3 508 873

Driftsutgifter

Molde kommunes driftsutgifter (ekskl. interne overføringer) består av:

  • Lønn og sosiale utgifter
  • Kjøp av varer og tjenester som inngår i produksjonen
  • Kjøp av varer og tjenester som erstatter egenproduksjon
  • Andre utgifter som tilskudd, overføringer og avskrivninger

Driftsutgiftene ble redusert fra 2014 til 2015 med 53,2 mill. kroner (2,9 pst.). Økningen i lønn og sosiale utgifter var på 5,8 mill. kroner (0,5 pst.). Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjonen ble redusert med 2,0 mill. kroner, mens kjøp av varer og tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon, økte med 4,0 mill. kroner i forhold til 2014. For året 2015 utgjorde lønn og sosiale utgifter 70,9 pst. av de totale driftsutgiftene, mens andelen i 2014 utgjorde 68,5 pst.

(Beløp i 1.000 kr)

Driftsutgifter

Langsiktig gjeld

Langsiktig gjeld i morselskapet, fratrukket pensjonsforpliktelser, har økt med 46,8 mill. kroner i 2015 til 819,8 mill. kroner. Kommunens pensjonsforpliktelser har i 2015 økt med 35,6 mill. kroner og utgjør ved årsskiftet 2.369,7 mill. kroner. Totalt utgjorde ubrukte lånemidler 315,0 mill. kroner ved utgangen av 2015. Kommunens renteutgifter i 2015 utgjorde 33,3 mill. kroner. Kommunens avdragsutgifter utgjorde 67,1 mill. kroner i 2015 som er 1,0 mill. kroner høyere enn i 2014. Molde kommune fører minsteavdrag etter bestemmelsene i kommuneloven. Det er verdt å merke seg at renteutgifter og avdrag på gjeld knyttet til bygg som er overtatt av Molde Eiendom KF, er ført i Molde kommunes regnskap hvor de også er budsjettert.

(Beløp i 1.000 kr)

Pensjonsforpliktelser og annen langsiktig gjeld

Finanstransaksjoner

Finansinntektene består av renteinntekter, utbytte og eieruttak samt mottatte avdrag på utlån og utgjør 15,8 mill. kroner i 2015. Finansinntektene ble redusert med 32,0 mill. kroner fra året 2014 som var påvirket av utbetaling av ekstraordinært utbytte fra Istad AS på 34,0 mill. kroner. Finansutgiftene består av renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter samt avdragsutgifter på kommunens gjeld og utgjør 102,5 mill. kroner i 2015. Finansutgiftene er redusert med 5,7 mill. kroner i 2015 sett i forhold til 2014. Reduksjonen skyldes en vesentlig reduksjon i renteutgifter. De siste årene er det tatt opp store lån og disse bidrar til noe høyere avdragsutgifter. Renteutgiftene har likevel ikke steget betydelig på grunn av en gunstig utvikling i rentenivået de siste årene. Molde kommune har en stor del av kommunens lån liggende i det flytende rentemarkedet. Kommunen er som en følge av dette sårbar overfor renteøkninger, men det viser seg at det har vært svært lønnsomt å operere med en så stor andel av lånemassen i flytende renter de siste årene.

(Beløp i 1.000 kr)

Eksterne finanstransaksjoner

Arbeidskapital og likviditet

Endringen i arbeidskapitalen skal si noe om hvorvidt kommunens betalingsevne har forbedret eller forverret seg i løpet av året. Det kreves allikevel en nærmere analyse av resultatet for å kunne si om den reelle betalingsevnen har økt. Molde kommunes arbeidskapital, beregnet som differansen mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld, er ved utgangen av året 395,0 mill. kroner. Arbeidskapitalen har økt med 90,6 mill. kroner i 2015. Dette er hovedsakelig en følge av økningen i ubrukte lånemidler samt bedringen i egenkapitalført regnskapsresultat.

Premieavviket (pensjon) var ved årsskiftet på netto 121,1 mill. kroner. Dette er en reduksjon fra 2014 på 6,7 mill. kroner. Premieavviket er utgifter som er betalt, men som en følge av gjeldende regnskapsregler skal amortiseres (fordeles) over 7, 10 eller 15 år. Dette forholdet tærer kraftig på kommunens likviditet. Det oppleves derfor som positivt at akkumulert premieavvik nå reduseres for andre året på rad. Selgerkreditten til Moldekraft AS, etter salg av aksjer i 2007, utgjør ved årsskiftet 27,6 mill. kroner. Hovedkonklusjonen er at likviditeten i Molde kommune ved årsskiftet er tilfredsstillende.

(Beløp i 1.000 kr)

Endring i arbeidskapital

Kommunene og norsk økonomi

Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS belyser i en serie publikasjoner utviklingen i norsk økonomi med særlig vekt på betydningen for kommunene. I det etterfølgende gjengis deler av organisasjonens siste rapport med benevnelsen "Back to the 80s?" som også har et blikk på den økonomiske utviklingen i verden forøvrig noe som i stor grad påvirker den norske økonomien.

Prognoser peker mot at nedgangen i norsk økonomi vil bli moderat og kortvarig. Nedgangen har imidlertid likhetstrekk med nedgangen på siste halvdel av 1980-tallet, der bakgrunnen både var et tilsvarende fall i oljeprisen og nedgang i oljeinvesteringene, og økte boligpriser og oppbygging av høy gjeld i husholdningssektoren som i dag. Nedgangen på 1980-tallet ble den kraftigste i etterkrigstiden, og endte med bankkrisen på begynnelsen av 1990-tallet.

En viktig forskjell denne gangen er at oljeprisfallet i utgangspunktet ikke gir behov for å stramme inn på finanspolitikken. Norge har penger på bok, og bruker ikke så mye som handlingsregelen åpner muligheten for. God handlefrihet i finanspolitikken er selvsagt viktig med tanke på kommunesektorens inntektsvekst fremover. Handlefriheten i dag kan imidlertid være overvurdert.

Like viktig kan det være at landet nå har et flytende valutakurssystem, der rentene ikke trenger å brukes til å forsvare verdien på kronen. Forrige gang måtte det holdes høye renter selv etter at nedgangen hadde vart lenge og vel, og det forverret og forlenget krisen. Dette er viktig for kommuneøkonomien, siden gjeldsgraden i sektoren nå er betydelig høyere enn den gang. Utviklingen siste året viser imidlertid at rentene kan øke av andre grunner.

Krisen på 1980-tallet ble forsterket ved at det ble gjennomført en del tiltak som isolert sett var bra, men som burde ha kommet tidligere. Kredittreguleringen ble avviklet før rentereguleringen og det førte til sterk gjeldsvekst. Og først etter at gjelden i husholdningene hadde gått i taket, tok myndighetene til å redusere de meget høye skattefradragene for gjeldsrenter. Tilsvarende vurderes det i dag å fjerne skattefradraget for boliggjeldsrenter helt.

På 1980-tallet tok det to år fra oljeprisen falt til nedgangen for alvor satte inn i norsk økonomi. Momentet i den gjeldsdrevne veksten var så stort, at det tok tid før den bremset opp og reverserte. Skatteinngangen for kommunene ble både i 1986 og 1987 sterkere enn tidligere lagt til grunn, en parallell til utviklingen i fjor. Først i 1988 eller to år etter oljeprisfallet, det vil tilsvare 2017 i dagens situasjon, falt aktivtetsnivået i økonomien kraftig. Prognosene nå peker mot at norsk økonomi vil legge nedgangen bak seg i 2017.

I budsjettet for 1988 økte utgifter til flyktninger og asylsøkere for kommunene med 200 mill. kroner. Som andel av BNP for Fastlands-Norge tilsvarer det nær én mrd. kroner i dag. Her vil utfordringene fremover bli langt større. Økningen som nå ses i tallet på asylsøkere, vil etter hvert gi kommunene store oppgaver både knyttet til bosetting, kvalifisering og sysselsetting, for å sikre at flyktningene ender opp i arbeid fremfor på ulike trygdeordninger.

En slik kraftig økning kan være utfordrende nok i seg selv, men vil bli meget krevende dersom landet nå skulle gå inn i en lengre periode der arbeidsmarkedet er svekket. Flyktningestrømmen innebærer dessuten at befolkningsveksten i Norge vil holde seg høy også i årene fremover, med fortsatt høyt, økt behov for ordinære kommunale tjenester og høye investeringer.

Tilgang til den totale rapporten fra KS fås ved å benytte følgende lenke: Kommunene og norsk økonomi