Hovedtall

I 2015 ble to påfølgende år med underskudd snudd til et mindreforbruk og overskudd for Molde kommune. Overskuddet fremkommer etter at underskuddet for 2013 på 19,9 mill. kroner er dekket og 3,1 mill. kroner er avsatt til disposisjonsfond.

Denne endringen har funnet sted samtidig som det gjennom året er levert gode tjenester til innbyggerne både i kvalitet og omfang.

Hovedtall for Molde kommune

(beløp i 1.000 kr)

Regnskapsresultat (udisponert)

Netto driftsresultat i pst. av brutto driftsinntekter

En så langt vellykket snuoperasjon som det kan leses mer om under kapitlet for økonomi.

Hovedtall samlet for avdelinger, enheter og fagområder

Hovedtallene for netto ressursbruk for avdelinger, enheter og fagområder i 2015 og i budsjettet for 2016 er som følger:

(Beløp i 1.000 kr)

Hovedtall samlet for avdelinger, enheter og fagområder

Hovedtall samlet for avdelinger, enheter og fagområder
Regnskap Rev. budsjett Avvik Budsjett
2015 2015 2016
Stab 97 707 102 735 5 028 99 314
Rådmannen* - - - 6 370
Drifts- og forvaltningsavd. inkl. rådmannen* 44 825 46 406 1 581 7 318
Plan- og utviklingsavdelingen 18 283 19 500 1 217 18 910
Personal- og organisasjonsavdelingen* 19 869 20 455 586 52 698
Økonomiavdelingen* 10 974 12 142 1 168 14 018
Informasjons- og serviceavdelingen* 3 756 4 232 476 -
Skole 251 374 253 414 2 040 254 629
Fellesområde skole 5 783 7 593 1 810 8 787
Kvam skole 15 084 14 757 -327 15 171
Sellanrå skole 24 476 24 610 134 24 742
Langmyra skole 31 235 31 205 -30 31 567
Nordbyen skole 21 088 20 824 -264 21 237
Kviltorp skole 31 579 31 736 157 31 760
Kleive oppvekstsenter 9 067 10 468 1 401 10 817
Bolsøya skole 6 908 6 601 -307 6 405
Vågsetra barne- og ungdomsskole 19 820 19 325 -495 20 162
Sekken oppvekstsenter 4 471 4 822 351 4 821
Bekkevoll ungdomsskole 31 540 31 509 -31 30 155
Bergmo ungdomsskole 22 880 22 874 -6 22 316
Skjevik barne- og ungdomsskole 19 271 18 529 -742 18 145
Molde voksenopplæringssenter 8 172 8 561 389 8 544
Barnehage 175 965 180 998 5 033 186 947
Fellesområde barnehage 106 453 109 939 3 486 121 794
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager 11 844 12 078 234 11 670
Hatlelia barnehage 9 017 8 932 -85 8 294
Kvam og St. Sunniva barnehager 11 288 11 941 653 11 398
Hjelset barnehage 9 039 9 156 117 9 088
Barnas Hus barnehage 10 267 10 322 55 8 755
Langmyra og Banehaugen barnehage 5 455 5 593 138 5 622
Lillekollen barnehage 12 602 13 037 435 10 326
Familie og sosial 126 972 129 112 2 140 140 201
Barneverntjenesten 32 693 28 462 -4 231 32 019
Sosialtjenesten NAV Molde 30 051 28 849 -1 202 31 214
Flyktningtjenesten 55 069 62 542 7 473 67 287
Ressurstjenesten 9 159 9 259 100 9 681
Helse og omsorg 545 697 541 653 -4 044 538 672
Helsetjenesten 62 423 64 077 1 654 87 211
Fellesområde pleie og omsorg -23 871 -19 450 4 421 -21 226
Glomstua omsorgssenter 117 618 112 060 -5 558 98 810
Kirkebakken omsorgssenter 56 020 50 969 -5 051 51 101
Råkhaugen omsorgssenter 44 952 43 981 -971 44 769
Bergmo omsorgssenter 73 770 73 344 -426 65 130
Røbekk omsorgssenter 1 478 1 531 53 -
Kleive omsorgssenter** 37 904 38 027 123 59 841
Skåla omsorgssenter** 23 528 23 059 -469 -
Tiltak funksjonshemmede 151 875 154 055 2 180 153 036
Teknisk 29 576 31 536 1 960 28 446
Brann- og redningstjenesten 21 922 20 674 -1 248 20 160
Byggesak og geodata -919 1 451 2 370 244
Molde bydrift 8 573 9 411 838 8 042
Kultur 42 332 42 903 571 43 887
Kulturtjenesten 33 582 33 615 33 34 670
Kulturskolen 8 750 9 288 538 9 217
Netto avdelinger, enheter og fagområder 1 269 624 1 282 351 12 727 1 292 096
* Organisasjonsendring i stabsavdelingene gjeldene for budsjett 2016.
** Kleive omsorgssenter og Skåla omsorgssenter slåes sammen fra 1. januar 2016.
(Beløp i 1.000 kr)

Avvik samlet for avdelinger, enheter og fagområder

Målekort

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -0,5 % -1,1 % -2,7 % 1,0 %
Arbeidsgiver
Sykefravær 6,0 % 9,5 % 8,2 % 8,6 % 8,6 %
Medarbeidertilfredshet 4,5 4,5 - 4,5 -
Tjenesteleverandør
Vurdering nettsider DIFI - informasjon- og serviceavdelingen 5,0 - 4,0 - -
Elevundersøkelse 7. trinn 4,5 4,6 4,8 4,8 5,0
Elevundersøkelse 10. trinn 4,5 4,1 4,5 4,5 4,5
Grunnskolepoeng 40 40,4 40,3 39,9 40,8
Brukerundersøkelse - barnehage 4,5 - 4,9 - 4,9
Andel formell utdanning - barnehage 100,0 % 84,7 % - - 88,9 %
Venteliste barn med rett til barnehageplass 0 0 0 0 0
Fristbrudd barnevern 15,0 % 18,0 % 20,0 % 27,0 % 17,7 %
U23: Andel kontakt etter 48 timer 0 0 0 0 0
Brukerundersøkelse - helsetjenesten 4,5 4,5 4,8 - -
Brukerundersøkelse hjemmetjeneste - pleie og omsorg 4,5 - - - 4,7
Liggedøgn - sykehus* 1 418 - 1 425 992 1 479
Brukerundersøkelse pårørende/brukerrepresentant - tiltak funksjonshemmede 4,5 4,2 - - 4,3
Brukerundersøkelse hjemmetjeneste - tiltak funksjonshemmede 4,5 - - - 4,4
Andel uønsket deltid - tiltak funksjonshemmede 0,0 % - 9,0 % 10,0 % 8,6 %
Andel formell utdanning - tiltak funksjonshemmede 100,0 % - 64,3 % 63,0 % 80,2 %
Brukerundersøkelse NAV (statlig) 4,5 - - 4,8 4,8
Gjennomsnittlig behandlingstid - byggesak (dager) 30 - - 39 25
Antall meter redusert grusveg - Molde bydrift 1 100 - 2 500 2 900 850
Venteliste - kulturskolen 30 230 141 93 91
Brukerundersøkelse, foreldre/foresatte - kulturskolen 4,5 - 4,8 - -
Brukerundersøkelse, elever fra 8. trinn og oppover til voksne - kulturskolen 4,5 - 5,1 - -
Brukerundersøkelse, elever ved Molde videregående skole - kulturskolen 4,5 - - 5,3 -
Samfunnsutvikler
Antall økning barnehageplasser 40 - 46 37 0
Interkommunalt branntilsyn 100,0 % - 98,4 % 99,1 % 96,3 %
* Måltallet for antall liggedøgn på sykehus endres hvert år etter budsjettramme og døgnpris.

Generell forklaring til målekortet kan leses mer om under kommunens styringsredskap.

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 1 269 624 1 282 351 12 727
2014 1 315 969 1 281 262 -34 707
2013 1 214 792 1 201 540 -13 252
2012 1 151 390 1 145 561 -5 827

​Økonomi

Molde kommunes regnskap for 2015, viser et udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 37,1 mill. kroner. Dette er 51,0 mill. kroner bedre enn prognosene i økonomirapporteringen per utgangen av oktober tilsa, men i den var det bare verbalt formulert et håp om at pensjonskostnaden kunne bli noe lavere enn budsjettert. Netto driftsresultat viser et overskudd på 58,1 mill. kroner mot et budsjettert overskudd på 17,5 mill. kroner i revidert budsjett eller en forbedring på hele 40,6 mill. kroner. Interne finanstransaksjoner viser en forverring i forhold til revidert budsjett på 3,5 mill. kroner. Dette gir et netto udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 37,1 mill. kroner. I tillegg er det avsatt 3,1 mill. kroner til disposisjonsfond som budsjettert. Forbedringen i netto driftsresultat fra 2014 til 2015 er på hele 97,6 mill. kroner.

Det regnskapsmessige mindreforbruket på 37,1 mill. kroner i forhold til revidert budsjett, skyldes i hovedsak reduserte pensjonskostnader på 19,0 mill. kroner. Samtidig ble mindreforbruket i avdelinger og enheter i året på 12,7 mill. kroner. De største positive avvikene er barnehageområdet og flyktningtjenesten med henholdsvis 5,0 mill. kroner og 7,5 mill. kroner. Innenfor helse og omsorg, barnevern og sosialtjenesten ble det et kontrollert merforbruk på henholdsvis 4,0 mill. kroner, 4,2 mill. kroner og 1,2 mill. kroner. Det finansielle området bidrar også med en merinntekt på 5,4 mill. kroner etter en svikt i den eksterne finansforvaltningen på 5,8 mill. kroner. Økningen i skatteinntektene på 3,6 mill. kroner medførte redusert trekk i rammetilskuddet (inntektsutjevningen) på 3,1 mill. kroner. Lønnspotten stod til rest med en ubenyttet sum på 3,2 mill. kroner. Et svært lavt gjennomsnittlig rentenivå gjennom året kombinert med vesentlig bedre likviditet enn budsjettert medførte anslagsvis 1,6 mill. kroner i reduserte netto renteutgifter. Forøvrig forekommer det flere positive og negative avvik som er av mer beskjeden karakter men som samlet gjør at det positive avviket på finans blir, sammen med redusert pensjonskostnad, på hele 24,3 mill. kroner.

Det er anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre 1,75 pst. av driftsinntektene. For Molde kommune utgjør netto driftsresultats andel av driftsinntektene 3,1 pst. i 2015 (-2,2 pst. i 2014 og -0,3 pst. i 2013).


Sykefravær i pst.

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Molde kommune har jobbet målrettet med å redusere sykefraværet. Gjennom prosjektet «Sammen om en bedre kommune» har politikerne, tillitsvalgte og administrasjonen arbeidet strategisk og godt. I 2015 var sykefraværet på konsernnivå på 8,6 pst. Satsing på god lederkompetanse, e-læring innen personalhåndtering, jevnere arbeidsbelastning i arbeidsfellesskapet og tydeligere forventninger på hvilken helse som kreves i de forskjellige jobbene har gitt gode resultater. Digitalisering, Lean og strategisk kompetanseutvikling har hatt fokus i 2015. Dette har ved oppstart gitt en ekstra belastning på noen arbeidsområder. Det forventes at resultatet av dette arbeidet vil gi enda lavere sykefravær i årene som kommer.


Molde kommune hadde på siste nasjonale måling (4. kvartal 2014 - 3. kvartal 2015, kilde PAI/KS) lavere sykefravær enn kommunegruppe 13. Det er bra at målet i kommuneplanen er nådd, men måltall på sykefravær på maks 6,0 pst. fravær er realistisk og det arbeides systematisk for å nå dette.


Medarbeidertilfredshet:

Det var ingen måling i 2015. Neste måling er i 2016.

Tjenesteleverandør

Kommunens rolle som tjenesteleverandør er av stor betydning for mange innbyggere hver dag hele året. Derfor er det viktig at tjenestene er så bra som mulig ut i fra de ressurser kommunen har til rådighet. Tilbakemelding fra brukere av tjenester blir formidlet muntlig, og via meldinger på kommunens hjemmeside. I gitte perioder skjer det også i form av kommunens egne registreringer og målinger, og det gjennomføres brukerundersøkelser innen utvalgte tjenester. Mange enheter har formalisert samarbeid med brukerne i form av brukerutvalg, samarbeidsutvalg, FAU etc. I utvalgene drøfter brukere/pårørende og ansatte i fellesskap hva som kan forbedres, og bestemmer hvordan forbedringene skal gjennomføres. Tilbakemeldingene som kommer inn er av uvurderlig verdi for å kunne justere tjenestene til det bedre.

Enhetenes målekort viser resultat på det som er registrert/målt i 2015. Brukerundersøkelsene er i hovedmålekortet skalert på en skala fra 1,0 til 6,0 der 6,0 er beste skår. De fleste brukerundersøkelsene skårer på målsettingen 4,5 eller litt bedre. Noen få ligger like under målsettingen. På de andre indikatorene blir de fleste mål innfridd (grønt), eller er i kategorien «godt nok» (gult). Det jobbes med å få bort uønsket deltid i tiltak funksjonshemmede, og andelen er redusert fra 2014 til 2015. At det er lang venteliste i kulturskolen, kan være både positivt og negativt; negativt fordi det er så mange som ikke får plass, og positivt fordi det er stor interesse for tilbudet. Det kan bety at kulturskolen har godt omdømme, og arbeidsplassene sikres når det er stor pågang av elever.

Samfunnsutvikler

Det har vært kapasitetsvekst på barnehageplasser i 2013 og 2014, men i 2015 har det ikke kommet til nye. Likevel har alle barn med lovfestet rett til plass et tilbud, og i tillegg har ca. 115 barn uten rett fått barnehageplass. Kommunen gir dermed et tilbud godt over minimumsstandard. Framskriving av folketall bidrar til å kunne beregne behovet for kapasitetsendringer, og i 2016 må det vurderes om det årlige måltallet på 40 bør justeres ned slik at kommunen sikrer barnehagetilbud i tråd med behovet.

Ved årsskiftet var det ca. 30 barn uten rett til plass på venteliste. Kommunen har arealkapasitet til å tilby flere barn plass, men ikke økonomisk handlingsrom til ytterligere økning.

Det har også vært synliggjort resultat på flere andre indikatorer i 1. og 2. tertialrapportering i 2015. Analysearbeid og drøftinger har pågått for å finne frem til hvilket målnivå de nye indikatorene skal ha. Andre indikatorer som kan gi nyttig styringsinformasjon har vært vurdert. Jakten på nyttige indikatorer, samt målinger og evaluering fra brukerne, er en kontinuerlig oppgave for å påse at kommunen har en best mulig og effektiv drift.

Brann- og redningstjenesten gjennomfører årlige tilsyn med særskilte brannobjekter i samarbeidskommuner. Resultatet for 2015 ble 96,3 pst. I 2015 ble det utført tilsyn i 287 av totalt 298 særskilte brannobjekter.

Fremtidige utfordringer

Med årets positive resultat, med inndekning av tidligere underskudd, er Molde kommunen godt på vei til å lykkes med sine ambisjoner og nå sin målsetting om få orden i sin økonomi og unngå å bli innmeldt i ROBEK-registret. For å nå denne målsettingen gjenstår det imidlertid å lykkes med å avlegge et regnskap for 2016 i balanse eller bedre, hvor underskuddet fra 2014 på 36,9 mill. kroner skal dekkes i sin helhet.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

KOSTRA

Netto driftsutgifter fordelt på tjenester, konsern i 2015

Utvikling netto driftsutgifter fordelt på tjenester, konsern

Utvikling netto driftsutgifter fordelt på tjenester, konsern
2013 2014 2015
Administrasjon og styring 6,5 % 5,9 % 7,3 %
Barnehager 14,1 % 14,2 % 14,6 %
Grunnskoleopplæring 21,7 % 20,3 % 22,1 %
Helse og omsorg 41,6 % 42,6 % 39,8 %
Sosialtjenesten 6,7 % 6,6 % 6,3 %
Barnevern 2,0 % 3,6 % 3,1 %
Vann, avløp og renovasjon -0,5 % -0,5 % -0,6 %
Fysisk planlegging, kulturminne, natur og nærmiljø 0,7 % 0,7 % 0,6 %
Kultur 4,0 % 3,7 % 3,7 %
Kirke 1,1 % 1,0 % 1,0 %
Samferdsel 1,2 % 1,0 % 1,2 %
Bolig -0,9 % -1,2 % -1,0 %
Næring 0,1 % 0,2 % 0,3 %
Brann- og ulykkesvern 1,8 % 1,7 % 1,8 %
Interkommunale samarbeid (§ 27-samarbeid) 0,0 % 0,0 % 0,0 %
Tjenester utenfor ordinært kommunalt ansvarsområde 0,0 % 0,2 % -0,2 %

Brutto driftsinntekter fordelt på inntektskilder, konsern i 2015

Brutto driftsinntekter fordelt på inntektskilder, konsern

Brutto driftsinntekter fordelt på inntektskilder, konsern
2013 2014 2015
Skatt på inntekt og formue (inkl. naturressursskatt) i pst. av brutto driftsinntekter 32,5 % 31,7 % 31,4 %
Statlig rammeoverføring i pst. av brutto driftsinntekter 26,3 % 27,1 % 25,0 %
Andre statlige tilskudd til driftsformål i pst. av brutto driftsinntekter 3,0 % 3,9 % 4,1 %
Eiendomsskatt i pst. av brutto driftsinntekter 3,5 % 3,8 % 3,9 %
Salgs- og leieinntekter i pst. av brutto driftsinntekter 16,5 % 16,7 % 15,7 %
Andre driftsinntekter i pst. av brutto driftsinntekter 18,2 % 16,8 % 20,0 %