Pleie- og omsorgsområdet

Hovedtall samlet for pleie- og omsorgsområdet

(Beløp i 1.000 kr)

Økonomisk oversikt for pleie- og omsorgsområdet

Økonomisk oversikt for pleie- og omsorgsområdet
Regnskap 2015 Budsjett 2015 Avvik 2015 Budsjett 2016
Fellesområde pleie og omsorg -23 871 -19 450 4 421 -21 226
Glomstua omsorgssenter 117 618 112 060 -5 558 98 810
Kirkebakken omsorgssenter 56 020 50 969 -5 051 51 101
Råkhaugen omsorgssenter 44 952 43 981 -971 44 769
Bergmo omsorgssenter 73 770 73 344 -426 65 130
Røbekk omsorgssenter 1 478 1 531 53 -
Kleive omsorgssenter (1) 37 904 38 027 123 -
Skåla omsorgssenter (1) 23 528 23 059 -469 -
Kleive og Skåla omsorgssenter (1) - - - 59 841
Totalt på pleie- og omsorgsområdet 331 399 323 521 -7 878 298 425
(1) Fra 1. januar 2016 vil Kleive omsorgssenter og Skåla omsorgssenter slåes sammen til en enhet Kleive og Skåla omsorgssenter.
(Beløp i 1.000 kr)

Ressursbruk per sykehjemsplass

Utvikling antall sykehjemsplasser

Utvikling antall sykehjemsplasser
2012 2013 2014 2015
Antall sykehjemsplasser 246 246 246 243

Målekort

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -1,6 % -4,8 % -7,1 % -2,4 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 10,1 % 9,4 % 10,7 % 11,3 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,5 - - -
Tjenesteleverandør
- Liggedøgn - sykehus* 1 418 - 1 425 992 1 479
- Brukerundersøkelse hjemmetjenesten - brukere 4,5 - - - 4,7
* Måltallet for antall liggedøgn - sykehus endres hvert år etter budsjett og døgnpris.

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 331 399 323 521 -7 878
2014 369 981 345 515 -24 466
2013 342 365 326 634 -15 731
2012 316 026 311 004 -5 022

​Økonomi

Pleie- og omsorgsområdet hadde et samlet merforbruk på kr 7.877.645,-.

Tjenester til hjemmeboende fikk det største merforbruk på 7,4 mill. kroner. Tjenester til institusjonsdrift på omsorgsenhetene fikk et merforbruk på 5,2 mill. kroner, men her fikk fellesområdet en merinntekt fra brukerbetalinger på 4,8 mill. kroner. Samlet ble derfor merforbruket på institusjonsdrift 0,4 mill. kroner. Det har vært streng økonomistyring på enhetene, med redusert innleie ved fravær, stillinger har stått vakant og minimalt med kompetansehevende tiltak har blitt gjennomført.


Alle hjemmetjenestedistriktene hadde merforbruk. Merforbruket var størst ved Glomstua omsorgssenter med 4,8 mill. kroner. Avviket i hjemmetjenesten er blant annet knyttet til vedtaksmengde, ressurskrevende tjenestemottakere, samt bofellesskap med økt ressursbehov. Utgifter til vikarbyrå kom på 3,5 mill. kroner. Fast bilgodtgjørelse kom på 0,7 mill. kroner. Dette er en ny ordning som ble innført i 2015, som enhetene må dekke innenfor eksisterende ramme.


I institusjonsdriften hadde Kirkebakken omsorgssenter det største merforbruket på 4,8 mill. kroner. Kirkebakken er den av institusjonene som i størst grad merket endringen fra samhandlingsreformen der pasienter skrives ut fra spesialisthelsetjenesten tidligere, med et økt behov for til dels avansert medisinsk oppfølging i kommunen. I arbeidet med spesialisering av sykehjemmene i 2014, ble det ikke tatt tilstrekkelig høyde for ulikt ressursbehov. Dette er det korrigert for gjennom ny fordelingsnøkkel i budsjettet for 2016. I tillegg er det merforbruk ved institusjonene på Glomstua, Råkhaugen og Skåla. Merforbruket ved Glomstua er knyttet til ressurskrevende tjenester. Institusjonsdriften ved Bergmo og Kleive, samt avvikling av Røbekk, bidro med mindreforbruk.


Betaling for utskrivningsklare pasienter fikk et merforbruk på 0,2 mill. kroner. Det lå an til et stort merforbruk i første halvår og budsjettposten ble styrket med 1,6 mill. kroner ved interne omprioriteringer på tjenesteområdet. I andre halvår ble utgiftene til utskrivningsklare pasienter vesentlig redusert ved at Kirkebakken klarte å ta imot flere pasienter på korttidsopphold og at flere pasienter ble skrevet ut til hjemmet. Dette bidro dermed til at merforbruket ikke ble høyere.


Kjøp av psykiatritjenester fra andre kommuner fikk et merforbruk på 0,5 mill. kroner. Dagsenter og hjelpemiddelforvaltning fikk et mindreforbruk med til sammen 0,4 mill. kroner.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Sykefraværet ved enhetene har samlet sett økt fra 10,7 pst. i 2014 til 11,3 pst. i 2015. Langtidsfraværet er stabilt, mens korttidsfraværet har økt litt sammenlignet med 2014.


Glomstua og Råkhaugen har en nedgang, mens Kirkebakken, Kleive og Skåla har en økning i fraværet. Det jobbes systematisk i henhold til IA-avtalen med fokus på tilretteleggingstiltak tidlig i fraværet, ansvarliggjøring hos sykemeldte om å ivareta egen helse, og oppfølging med fokus på fremtidig arbeidsevne. Det tilstrebes at arbeidstakere som er sykemeldt skal ha tett kontakt med arbeidsplassen.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.

Tjenesteleverandør

Årsaken til antall liggedøgn på sykehuset er sammensatt. Utgangspunktet er antall innleggelser på sykehus der det blir behov for kommunale tjenester i etterkant, og kommunens kapasitet til å ta imot pasientene. Antall meldte innleggelser i sykehus der pasienten vurderes å ha behov for kommunale helse- og omsorgstjenester etter å være ferdigbehandlet (24-timers meldinger), økte fra et gjennomsnitt på 84 per måned i 2014 til 100 per måned i 2015. Tjenesteområdet har gjennom hele 2015, i samarbeid med kontor for tildeling og koordinering, jobbet målrettet med å forbedre intern samhandling og koordinering mellom de ulike institusjonene og hjemmebaserte tjenester for å gi pasienten rett tjeneste, på rett nivå, til rett tid. Dette arbeidet ga resultater mot slutten av året da antall liggedøgn ble redusert fra 1.431 i første halvår til 46 i andre halvår.

Molde kommune er i gang med å innføre helhetlig pasientforløp i hjemmet (HPH), ved å utvikle nye arbeidsmetoder, samarbeidsrutiner og rutiner for systematisk oppfølging av pasienten etter utskriving fra sjukehuset eller internt i det kommunale hjelpeapparatet. For å kunne måle om innføring av HPH har noen effekt på opplevd kvalitet for pasientene, ble det i mai 2015 gjennomført en brukerundersøkelse blant hjemmeboende tjenestemottakere i kommunen. Den samme undersøkelsen vil bli gjentatt etter at HPH er implementert og vært i bruk i ett år. Undersøkelsen ble gjennomført ved intervju av 80 tjenestemottakere. Svarprosenten var på 89,0 pst. Gjennomsnittlig skår, på en skala fra 1-6 der 6 er best, ble for Molde kommune 4,7 og for Norge 4,9. Når respondentene er bedt om å svare på hvor fornøyde de er med helheten på de tjenestene de mottar, oppnås gjennomsnittlig skår på 5,2 likt med gjennomsnittet i Norge. Respondentene er minst fornøyd med tid som er satt av til besøk og at de har liten innvirkning på tidspunktet de får hjelp.

Brukerundersøkelse hjemmetjeneste pleie og omsorg

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Pleie- og omsorgstjenesten har som mål at innbyggerne skal kunne bo lengst mulig i eget hjem. Molde kommune har en høyere andel av pleie- og omsorgstjenestene knyttet til institusjonsdrift enn kommunegruppe 13. Her utfordres tjenesten på å vri tjenesteprofilen fra institusjon til hjemmebasert omsorg.

Kommunenes helse-, omsorgs- og rehabiliteringstjenester må dimensjoneres slik at de til enhver tid har tilstrekkelig kapasitet og kvalitet. Dette vil bli den største utfordringen i årene fremover. Prognoser viser at antall eldre over 80 år vil øke fra 1.265 i 2016 til 2.735 i 2040, tilsvarende 116,0 pst.

Kommunens dekningsgrad på institusjonsplasser er i 2016 på 18,0 pst. Inkluderes bolig med heldøgns omsorg, er dekningsgraden 21,0 pst. Uten videre utbygging av kapasitet, vil kommunen i 2040 ha en dekningsgrad på ca. 10,0 pst. Planlegging med analyse av demografisk utvikling og nødvendig utvidelse av kapasiteten for heldøgns omsorg i Molde kommune har startet opp.

Med økende andel eldre over 80 år, øker også andelen personer med demenssykdom. Med gode system for diagnostisering og oppfølging, vil kommunen måtte utvide tilbudet spesielt til denne gruppen i perioden frem til 2040. Det gjelder både tilrettelagt heldøgnstilbud og dagtilbud.

Samhandlingsreformen har gitt kommunen økt ansvar for å yte helse- og omsorgstjenester. Hovedmålet i reformen er forebygging og tidlig innsats. En større del av helse- og omsorgstjenestene skal gis og følges opp der folk bor i kommunene. Rekruttering og tilgang på nødvendig kompetanse vil være en av hovedutfordringene i årene fremover. Halvparten av ansatte med 3-årig helsefagutdanning, assistenter og hjemmehjelpere er over 55 år. For høyskoleutdannede er gjennomsnittsalderen lavere, men utviklingen de siste årene viser at det er utfordrende å rekruttere denne gruppen.

Velferdsteknologi som del av et helhetlig tjenestetilbud til den enkelte tjenestemottaker, blir viktig fremover. Det må legges til rette både teknologisk og ressursmessig på en slik måte at teknologien kan bli et supplement og medvirke til mulighet for å nå målet om å bo lengst mulig i eget hjem. Velferdsteknologiske løsninger vil også bidra til et mer selvstendig liv og større brukermedvirkning. På denne måten utfordres tjenesten på dagens arbeidskultur og holdninger. Fokus blir «Hva er viktig for deg», heller enn «Hva kan jeg gjøre for deg». Tjenestemottaker utfordres på å ta større ansvar for eget liv, spesielt med hensyn til å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse.

Økonomistyringen av de lovpålagte tjenestene er utfordrende og oppgavene øker tidvis mer enn ressurstilgangen. Pleie- og omsorgstjenesten har de siste årene gjennomført en rekke innsparings- og omstillingstiltak for å øke effektiviteten. Eksempler på dette er spesialisering av sykehjemmene, sammenslåing av hjemmetjenestedistrikt sentrum og vest, innføring av elektroniske arbeidslister og bruk av håndholdte enheter i hjemmetjenesten, etablering av døgnbemannet bofelleskap ved Gotfred Lies plass og Råkhaugen, samt avvikling av 16 døgnplasser i institusjon. Innføring av HPH og iverksetting av hverdagsrehabilitering fra 2016, er tiltak som skal bidra til ytterligere effektiv bruk av ressurser og forbedre kvaliteten og flyten i tjenestene.

KOSTRA

110 910 109 799 113 092 109 336
105 572 104 548 107 042 104 392
116 423 116 793 124 856 114 519
Netto driftsutgifter pleie og omsorg per innbygger 67 år og over, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter per innbygger 67 år og over. Selv om det er personer i alle aldre som mottar pleie- og omsorgstjenester, er hovedmålgruppen i KOSTRA 67 år og over. Det er denne målgruppen som best skal fange opp ulikheter i demografi og dermed i utgangspunktet behov for pleie- og omsorgstjenester.

Tjenestefunksjonene aktiviserings- og servicetjenester, institusjonsdrift, tjenester til hjemmeboende, samt drift av institusjonslokaler inngår i indikatoren. I Molde kommune er det her utgifter til pleie og omsorg, tiltak funksjonshemmede og Molde Eiendom KF.

Netto driftsutgifter har økt i perioden for Molde kommune og de to sammenligningsgruppene, men veksten i antall innbyggere over 67 år har vært enda høyere og det fører til at netto driftsutgifter per innbygger over 67 år går ned. Nedgangen i netto driftsutgifter per innbygger over 67 år er litt større i Molde kommune enn de to sammenligningsgruppen i perioden. Nedgangen i Molde kommune har vært spesielt stor i 2015, etter en kraftig økning i 2014.

Molde kommune har i perioden hatt en vridning i sin tjenesteproduksjon på området fra institusjon til tjenester til hjemmeboende. Molde kommune har i 2015 tilnærmet like høye netto driftsutgifter til tjenester til hjemmeboende som kommunegruppe 13 og landet uten Oslo. Men Molde kommune ligger fremdeles klart over på institusjonsdrift. På aktiviserings- og servicetjenester har Molde kommune gått fra å ha høyest netto driftsutgifter i 2012 til å komme under både kommunegruppe 13 og landet uten Oslo i 2015.

50 417 49 397 50 550 48 568
46 393 45 377 46 586 45 250
61 689 59 246 62 863 55 508
Netto driftsutgifter til institusjonsdrift per innbygger 67 år og over, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter til institusjonsdrift per innbygger 67 år og over. Dette inkluderer netto driftsutgifter til pleie- og omsorgstjenester i institusjon og institusjonslokaler. Det meste av utgiftene i denne indikatoren ligger hos omsorgssentrene. Men også tiltak funksjonshemmede og Molde Eiendom KF har utgifter som inngår i indikatoren.

Kommunens utgifter til institusjonsdrift ble vesentlig redusert i 2015 og det forventes en ytterligere reduksjon når antall sykehjemsplasser reduseres i 2016. I tillegg til å ha en større andel eldre innbyggere, har Molde kommune en høyere sykehjemsdekning enn kommunegruppe 13. Dette er den klart viktigste årsaken til at Molde kommune fortsatt har høyere netto driftsutgifter enn kommunegruppe 13. Molde kommune ligger også over landet uten Oslo, men Molde kommune har hatt den klart største reduksjonen i perioden. Molde kommune har i 2015 tilnærmet samme nivå på netto driftsutgifter til institusjonsdrift som i 2012, til tross for en stor økning i aldersgruppen 67 år og over. Dette fører til nedgangen i indikatoren.

54 778 54 725 56 628 54 988
53 116 53 261 54 352 53 204
48 596 52 175 56 107 53 629
Netto driftsutgifter tjenester til hjemmeboende per innbygger 67 år og over, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter per innbygger 67 år og over til tjenester til hjemmeboende. I Molde kommune er disse utgiftene i all hovedsak i hjemmetjenesten innenfor pleie- og omsorgsområdet og tiltak funksjonshemmede. Pleie og omsorg er størst, med litt over halvparten av netto driftsutgifter i Molde kommune. Tiltak funksjonshemmede har drøye en tredjedel av netto driftsutgfiter i denne indikatoren.

Figuren viser at Molde kommune har litt høyere netto driftsutgifter per innbygger i målgruppen enn kommunegruppe 13 i 2015. Ved inngangen av perioden lå Molde kommune godt under. Molde kommune har også nærmet seg nivået i landet uten Oslo, men ligger fremdeles under i 2015.

Økningen i Molde kommune fordeler seg rimelig likt mellom pleie- og omsorgsområdet og tiltak funksjonshemmede. Tiltak funksjonshemmede har hatt en jevn, årlig økning, mens pleie- og omsorgsområdet hadde størst økning i 2014. Økningen skyldes både lokale prioriteringer gjennom økte budsjettrammer og vridning mot hjemmebasert omsorg, men noe skyldes også merforbruk det enkelte år.

Nøkkeltall institusjoner eldre og funksjonshemmede, konsern

Nøkkeltall institusjoner eldre og funksjonshemmede, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Prioritering
Plasser i institusjon i pst. av mottakere av pleie- og omsorgstjenester 23,5 22,6 21,8 17,0 17,0 16,5 17,9 17,8 17,4
Institusjonsdrift - andel av netto driftsutgifter til pleie- og omsorgstjenester, i pst. 50,7 50,3 48,5 43,4 43,5 43,3 45,0 44,7 44,4
Produktivitet/enhetskostnader
Korrigerte brutto driftsutgifter, institusjon, per kommunal plass 1 020 407 1 178 602 1 111 896 1 022 093 1 070 077 1 070 318 984 522 1 039 452 1 040 127
Dekningsgrader
Plasser i institusjon i pst. av innbyggere 80 år og over 20,9 19,4 18,8 16,8 16,9 16,7 18,4 18,4 18,2
Andel innbyggere 67 år og over som er beboere på institusjon, i pst. 6,1 5,9 5,3 4,8 4,6 4,5 5,3 5,1 4,9
Andre nøkkeltall
Andel plasser i skjermet enhet for personer med demens, i pst. 13,0 16,8 16,5 23,4 25,1 26,6 23,9 24,5 26,1
Andel plasser avsatt til rehabilitering/habilitering, i pst. 3,1 3,2 3,3 7,3 6,7 6,9 7,9 7,7 7,9
Brukerbetaling i institusjon i forhold til korrigerte brutto driftsutgifter, i pst. 13,6 12,5 13,2 13,6 13,5 13,8 14,0 13,7 14,1

Nøkkeltall tjenester til hjemmeboende, konsern

Nøkkeltall tjenester til hjemmeboende, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Prioritering
Tjenester til hjemmeboende - andel av netto driftsutgifter til pleie- og omsorgstjenester, i pst. 44,7 44,9 46,8 50,9 50,8 51,0 49,8 50,1 50,3
Dekningsgrad
Mottakere av hjemmetjenester, per 1.000 innbyggere 80 år og over 303 285 288 320 315 313 339 333 329
Produktivitets-/enhetskostnader
Brukerbetaling, praktisk bistand, i pst. av korrigerte brutto driftsutgifter 0,6 0,5 0,6 1,3 1,2 1,2 1,4 1,3 1,4
Andel hjemmeboende med høy timeinnsats 9,9 10,7 11,0 6,7 6,9 7,0 6,6 6,9 7,0
Andel hjemmetjenestemottakere med omfattende bistandsbehov, 67 år og over 7,3 8,4 11,3 13,2 13,4 13,5 12,5 13,0 13,2
Korrigerte brutto driftsutgifter per mottaker av hjemmetjenester 259 768 288 209 295 587 225 735 237 390 236 102 223 077 239 810 237 314

Andre nøkkeltall

Andre nøkkeltall

Andre nøkkeltall
2013 2014 2015
Kommunenivå
Antall 80 år og over 1 266 1 230 1 275
Brukere - bare praktisk bistand (daglige gjøremål) 106 68 66
Brukere - bare helsetjenester i hjemmet (hjemmesykepleie) 409 466 484
Brukere - både helsetjenester i hjemmet og praktisk bistand 309 278 264
Gjennomsnittlig tildelte timer praktisk bistand per uke 12,8 16,0 17,2
Gjennomsnittlig tildelte timer helsetjenester i hjemmet per uke 4,8 4,5 4,3
Brukere av trygghetsalarm 513 475 441
Utlånte hjelpemidler fra kommunens lager 2 407 2 387 2 278
Utlån av hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen Ålesund 3 612 3 460 4 139
Innlevering av hjelpemidler til hjelpemiddelsentralen i Ålesund 2 630 1 814 2 920
Pleie- og omsorgsområdet
Mottakere av omsorgslønn 32 32 29
Gjennomsnittlig tildelte timer omsorgslønn per uke per mottaker 4,4 4,8 4,4
Matombringing antall utleverte porsjoner 46 399 42 966 45 990
Matombringing antall mottakere 296 260 246
Dagplasser for personer med demenssykdom/antall brukere 15/56 15/50 15/49
Mottakere av ressurskrevende tjenester under 67 år 16 12 12
Mottakere av ressurskrevende tjenester over 67 år 4 5 5
Antall trygdeboliger / andre boliger med utpekingsrett 66/11 66/16 66/16
Antall trygde-/omsorgsboliger med utpekingsrett 261 244 236
Antall omsorgsboliger med heldøgns bemanning 4 26 34
Antall sykehjem 7 7 6
Antall sykehjemsplasser 246 246 243
Enerom i pst. 87,7 89,8 88,5
Mottatte søknader fast plass i sykehjem 154 132 155
Vedtak faste plasser i sykehjem 118 119 127
Antall avslag sykehjemsplass 36 31 32
Nøkkeltall på kommunenivå er hentet ut fra IPLOS statistikk for aktuelt år og omfatter alle tildelte timer og mottakere av tjenestene i kommunen, uavhengig av hvilken enhet som leverer tjenesten. Nøkkeltall på pleie- og omsorgsnivå er hentet ut fra fagsystemet og bearbeidet til å gjelde tjenester levert av pleie- og omsorgsenhetene utenom tiltak funksjonshemmede.

Om enheten

Pleie- og omsorgsområdet yter tjenester i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven, herunder dagtilbud, praktisk bistand, hjemmesykepleie og heldøgns omsorg i bolig og institusjon. Tjenesten er inndelt i seks geografiske omsorgsdistrikt med varierende tjenestetilbud. Hvert omsorgsdistrikt ledes av en distriktsleder.

Fra september 2015 ble ansvaret for psykisk helse overført fra pleie- og omsorgsområdet og samlet under helsetjenesten.