Informasjons- og serviceavdelingen

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 10,9 % 5,4 % 7,6 % 11,2 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 19,8 % 11,9 % 13,3% 7,0%
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,5 - 4,6 -
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 - 4,9 - -
- Vurdering nettsider DIFI 5,0 - 4,0 - -

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 3 756 4 232 476
2014 4 075 4 408 333
2013 4 023 4 252 229
2012 4 082 4 578 496

​Økonomi

Avdelingen hadde et mindreforbruk på kr 476.473,-

Innkjøps- og stillingsstoppen ble praktisert stramt gjennom hele året. Blant annet ble en halv stilling som servicemedarbeider holdt vakant fra mars 2015 og ut året. De ulike tiltakene bidro til en besparelse på fastlønn tilsvarende knappe 0,2 mill. kroner, innsparing på syke- og ferievikar på 0,2 mill. kroner, samt innsparing på ulike driftsposter på til sammen 0,1 mill. kroner. Langtidssykefravær gjennom store deler av året ga også høyrere sykerefusjoner enn budsjettert.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Det har vært en betydelig nedgang i sykefraværet i 2015, men avdelingen ligger fortsatt over kommunens målsetting. Det meste av fraværet dreier seg om langtidsfravær. Korttidsfraværet har over flere år vært svært lavt og denne tendensen vedvarer også i 2015. De fysiske arbeidsforholdene i resepsjon og sentralbord har vært vurdert i samarbeid med bedriftshelsetjenesten.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Det er gjort betydelige investeringer i nytt telefonisystem, og sentralbordet er de siste årene blitt spart for en rekke manuelle arbeidsoperasjoner. Avdelingen har nedbemannet og tatt ut gevinster. Likevel er det stadig behov for å utnytte teknologien bedre og effektivisere publikums kontakt mot kommunen.

Å legge til rette for gode digitale tjenester, der brukerne utfører stadig flere av sine ærender foran PC, er en kontinuerlig oppgave. Utprøving og innføring av nye medier og digitale tjenester er svært ressurskrevende, men desto viktigere å prioritere.

Om enheten

Informasjons- og serviceavdelingen har som hovedoppgave å drifte kommunens førstelinjetjeneste. Det innbefatter daglig drift av sentralbord og servicetorg, samt drift og utvikling av de digitale publikumskanalene.

Servicetorget veileder kommunens innbyggere om de fleste kommunale tjenestene. I tillegg utføres saksbehandling innen blant annet skjenkesaker. Informasjons- og serviceavdelingen tilbyr informasjonsfaglig rådgivning internt i kommunen, og står for koordinering av ulike publikumsarrangement.

Av oppgaver innen det digitale området kan nevnes drift og utvikling av kommunens internett- og intranettsider, produksjon og vedlikehold av elektroniske skjema, samt drift og overvåking av kommunens offisielle kontoer i sosiale medier.

Fra 1. september ble stabsavdelingene omorganisert. Førstelinjetjenesten ble da en del av personal- og organisasjonsavdelingen, mens kommunikasjon ble underlagt rådmannen som egen støttetjeneste. Budsjettmessig ble ikke dette hensyntatt før i budsjettet for 2016.