Skoleområdet

Hovedtall samlet for skoleområdet

(Beløp i 1.000 kr)

Økonomisk oversikt for skoleområdet

Økonomisk oversikt for skoleområdet
Regnskap 2015 Budsjett 2015 Avvik 2015 Budsjett 2016
Fellesområde skole 5 783 7 593 1 810 8 787
Kvam skole 15 084 14 757 -327 15 171
Sellanrå skole 24 476 24 610 134 24 742
Langmyra skole 31 235 31 205 -30 31 567
Nordbyen skole 21 088 20 824 -264 21 237
Kviltorp skole 31 579 31 736 157 31 760
Kleive oppvekstsenter 9 067 10 468 1 401 10 817
Bolsøya skole 6 908 6 601 -307 6 405
Vågsetra barne- og ungdomsskole 19 820 19 325 -495 20 162
Sekken oppvekstsenter 4 471 4 822 351 4 821
Bekkevoll ungdomsskole 31 540 31 509 -31 30 155
Bergmo ungdomsskole 22 880 22 874 -6 22 316
Skjevik barne- og ungdomsskole 19 271 18 529 -742 18 145
Totalt på skoleområdet 243 203 244 853 1 650 246 085
Molde voksenopplæringssenter 8 172 8 561 389 8 544
(Beløp i 1.000 kr)

Ressursbruk per elev

Elevtallsutvikling

Elevtallsutvikling
2012 2013 2014 2015
Barnetrinn* 2 090 2 072 2 058 2 135
Ungdomstrinn 989 959 969 930
Sum 3 079 3 031 3 027 3 065
SFO 796 808 814 883
Voksenopplæring ** 350 350 350 440
* Elevtallet ved Tøndergård skole er inkludert
** 48 elever på grunnskolens område

Målekort

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 0,0 % 1,1 % 0,4 % 0,7 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 9,1 % 7,0 % 7,4 % 6,2 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,5 - 4,4 -
Tjenesteleverandør
- Elevundersøkelse 7. trinn 4,5 4,6 4,8 4,8 5,0
- Elevundersøkelse 10. trinn 4,5 4,1 4,5 4,5 4,5
- Brukerundersøkelse barnehage 4,5 - 4,7 - 4,8
- Grunnskolepoeng * 40 40,4 40,3 39,9 40,8
* Molde Friskole er medregnet i samlet grunnskolepoeng for Molde

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 243 203 244 853 1 650
2014 237 241 238 198 957
2013 237 772 240 456 2 684
2012 236 053 236 081 28

​Økonomi

Skoleområdet hadde et samlet mindreforbruk på kr 1.649.974,-.

Mindreforbruket skyldes merinntekter på fellesområdet grunnet flere barn i SFO enn budsjettert, bruk av bundne driftsfond samt større statstilskudd enn forutsatt. Situasjonen vurderes allikevel som utfordrende, da flere av skolene hadde et vesentlig merforbruk. Åtte av tolv skoler rapporter merforbruk. Dette skyldes hovedsakelig økte lønnsutgifter til oppfølging av ressurskrevende tiltak. Fire av tolv skoler rapporterer mindreforbruk. Dette skyldes hovedsakelig vakanser, effekt av innkjøpsstopp, redusert vikarbruk og noe større refusjoner og inntekter enn budsjettert.

Skoleområdet har fortsatt vesentlige utfordringer innen tilpasset opplæring eller spesialundervisning, men tendensen er positiv med gradvis redusert behov. Samtidig registreres det en klar økning av elever som har psykiske utfordringer og vansker. I løpet av 2015 fikk flere skoler behov for iverksetting av nye og utvidete tiltak for elever med spesielle behov. Aktuelle skoler ble samlet styrket med kroner 0,2 mill. kroner fra fellesområdet gjennom året. I kommunestyret 13. november 2014 ble ny struktur for innføringstilbudet 1.–7. trinn vedtatt. Dette medførte at også elever i 1. og 2. trinn skulle gå i innføringsklassene og derigjennom økte utgifter i form av økt voksentetthet. Innføringsklassene har en mer krevende undervisningsform, med færre elever per voksen enn i de ordinære klassene.

Rektorene peker gjennomgående på behovet for økt ramme til gruppedeling og andre differensieringstiltak. I tillegg økte elevtallet i skoleåret 2015/2016. Flere elever og klasser utløser et større ressursbehov. Elevtallet i kommunen er nå stigende etter flere år med nedgang, prognoser indikerer en klar økning i elevtallet frem mot 2025.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Det er en positiv utvikling med nedgang i sykefraværet fra 7,4 pst. til 6,2 pst. Området vektlegger arbeidet med fokus på nærvær. Det er noe variasjon mellom skolene. Ved små enheter vil enkelttilfeller gi store utslag prosentvis. Korttidsfraværet er gjennomgående lavt og samlet sykefravær er i hovedsak langtidsfravær som i liten grad er relatert til arbeidsplass.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.


Tjenesteleverandør

Gjennomgående ligger Molde kommune på landsgjennomsnittet på de fleste områder som er kartlagt. Elevundersøkelsen viser god trivsel, men forekomsten av mobbing økte i 2014. Foreløpige tall fra høsten 2015 viser en positiv utvikling. Videre får elevene god støtte fra lærerne i læringsarbeidet. Skolene bør fortsatt ha fokus på elevmedvirkning. Nasjonale prøver viser at det er utfordrende å nå de kommunale målene. For mange elever presterer på laveste mestringsnivå og for få på høyeste mestringsnivå. De nasjonale prøvene er en indikator på skolens kvalitet, selv om de prøver bare en liten del av skolens virksomhet.

Nedenfor presenteres elevundersøkelsen for 7. og 10. trinn. Undersøkelsene er gjennomført via Utdanningsdirektoratets løsning «Skoleporten». Undersøkelsene er dermed gjennomført med en skala på 1–5 og disse tallene er presentert under. Kommunen benytter en skala på 1–6 på sine brukerundersøkelser, og tallene i målekortet er derfor omregnet til Molde kommunes skala. Høy skår betyr positivt resultat. Unntaket er mobbing på skolen, hvor lav skår er positivt.


Elevundersøkelse 7. trinn

Elevundersøkelse 10. trinn

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Innføringstilbud

Per 1. oktober 2015 var det 155 elever i grunnskolen som hadde enkeltvedtak om grunnleggende norsk. Slike vedtak medfører ekstra ressursbehov, og tilbud gis disse elevene både i ordinære klasser og i innføringsklassene. Det er en liten nedgang i enkeltvedtak fra forrige år. Hovedårsaken til dette er trolig avvikling av asylmottaket i kommunen. Undervisning av barn bosatt i asylmottak ble finansiert av øremerket statlig tilskudd. Nedgang i antall vedtak har derfor ikke reelt sett medført reduserte utgifter for skoleområdet.

Ved at elever i 1. og 2. trinn nå også er i målgruppen, ble samlet elevtall i innføringsklassene utvidet i 2015. Budsjettrammen til skoleområdet er ikke justert i samsvar med økt elevtall, og manglende dekning utgjorde 0,8 mill. kroner i 2015. Dette er nå prioritert av fellesområdet sin ramme for oppfølging av aktuelle skoler sitt budsjett. Ved økt mottak og bosetting, kan det bli nødvendig med en strengere prioritering av hvem som kan få tilbud i innføringsklassene.

Nye kompetansekrav for undervisning i basisfag

15. juni 2015 vedtok Stortinget endring av opplæringsloven § 10.2. med virkning fra 1. august 2015. For å undervise i fagene norsk, engelsk og matematikk kreves det 30 studiepoeng på barnetrinnet og 60 studiepoeng på ungdomstrinnet. Det er skoleeier som har ansvaret for at kompetansekravene er oppfylt. Mange dyktige lærere som underviser i de aktuelle fagene, oppfyller ikke de formelle kompetansekravene. Kommunene har en overgangsperiode på ti år for oppfølging av vedtatte kompetansekrav. Inneværende skoleår har tre pedagoger i Molde kommune fått innvilget videreutdanningstilbud. Fra høsten 2016 blir det satt et tak på 12 deltakere.

Spesialundervisning i grunnopplæringen

Kommunen har de siste årene hatt store utfordringer med oppfølging av spesialundervisningsfeltet. Foreløpige GSI-tall for 2015 viser at ca. 8,0 pst. av kommunens elever har vedtak om spesialundervisning. Det synes som om antall elever med vedtak om spesialundervisning er i ferd med å stabilisere seg. Skoleområdet har fortsatt en høy andel vedtak på ungdomstrinnet, men det er en nedgang fra 2014 til 2015. Målet er videreutvikling av pedagogisk praksis med kvalitativt bedre opplæring for elevene som resultat.

Læremidler og IKT

Pedagogisk bruk av IKT er det sentrale siktemålet med IKT i opplæringen. IKT er en av de grunnleggende ferdighetene som inngår i alle fag. Det er et stort behov for å skifte ut og oppdatere antall pc-er og nettbrett til elevene. Vedtatt strategiplan setter et klart mål for pc-tetthet i grunnskolen. Dette utløser et betydelig finansieringsbehov. Nytt skoleadministrativt system implementeres i løpet av inneværende skoleår.

De senere årene har vi fått reviderte læreplaner i fagene engelsk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag. Dette er sentrale og gjennomgående fag som det er spesielt viktig at skolene har oppdaterte læremidler tilgjengelig på. Stramme driftsrammer på skoleområdet har medført at skolene ikke i tilstrekkelig grad har fått fornyet nødvendige læremidler.

KOSTRA

95 850 98 454 100 976 102 960
88 568 91 177 92 919 95 480
87 098 90 068 91 190 93 245
Netto driftsutgifter til grunnskolesektoren per innbygger 6–15 år, konsern

Indikatoren viser kommunens samlede netto driftsutgifter til grunnskolesektoren. Dette inkluderer undervisning, skolefritidsordning (SFO), drift og vedlikehold av skolelokaler, inkludert tekniske anlegg og uteområder og skoleskyss. Det eneste som ikke inngår i denne indikatoren er voksenopplæring. Utgiftene er fordelt per innbygger i grunnskolealder.

KOSTRA-tallene vises på konsernnivå, men med korrigerte tall for Molde kommune grunnet fordeling av Tøndergård skole i KOSTRA. Molde kommunes konserntall i KOSTRA på grunnskolesektoren har over tid vært en utfordring. Kommunes eierandel i Tøndergård skole har blitt feil. Molde kommune har vært i dialog med SSB for å få konserntall på grunnskolesektoren riktig, og har fått tilbakemelding om at de skulle stemme fra 2015. Foreløpige tall viser derimot at KOSTRA-tallene heller ikke nå er korrekte. Tallene som presentert her er derfor korrigert manuelt, slik at Molde kommunes andel i det interkommunale samarbeidet blir korrekt.

Indikatoren viser at Molde kommune bruker mindre av kommunens frie inntekter til grunnskolesektoren enn de kommunen sammenligner seg med, henholdsvis kr 2.235,- mindre enn kommunegruppe 13 og kr 9.715,- mindre enn landet uten Oslo i 2015. Prosentvis økning i fireårsperioden har vært lik i Molde kommune og sammenligningsgruppene, men i kroner har Molde kommune hatt litt lavere økning.

I tabellen under fremgår netto driftsutgifter per innbygger i målgruppen til de ulike tjenestene som inngår i grunnskolesektoren i KOSTRA. Det er grunnskole (undervisning), SFO, skolelokaler og skoleskyss.

Netto driftsutgifter per innbygger i målgruppe, konsern

Netto driftsutgifter per innbygger i målgruppe, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Grunnskole per innbygger 6–15 år* 71 115 72 767 74 573 74 194 75 607 76 795 79 217 81 144 82 502
Skolefritidstilbud per innbygger 6–9 år** 4 495 4 098 3 070 2 723 3 113 2 358 3 569 4 029 3216
Skolelokaler per innbygger 6–15 år* 16 072 15 691 16 208 14 525 14 677 16 170 15 853 16 208 16 943
Skoleskyss per innbygger 6–15 år 1 128 1 174 1 262 1 368 1 379 1 426 1 975 2 018 2 148
Grunnskolesektoren per innbygger 6–15 år* 90 068 91 190 93 245 91 177 92 919 95 480 98 454 100 976 102 960
* Konserntallene til Molde kommune er korrigert slik at de kun inneholder kommunens andel av Tøndergård skole.
** Skolefritidstilbud har ikke samme hovedmålgruppe som grunnskolesektoren forøvrig.

Tabellen viser at økningen i Molde kommunes netto driftsutgifter til grunnskolesektoren i all hovedsak har kommet på grunnskole i perioden. Det vil si utgifter til undervisning inkludert spesialundervisning i grunnskolene. Molde kommune har dermed hatt en større økning i netto driftsutgifter til undervisning per innbygger 6–15 år enn sammenligningsgruppene i perioden, men ligger fremdeles på et lavere nivå enn kommunegruppe 13 og landet uten Oslo.

Netto driftsutgifter til SFO har blitt redusert betydelig i perioden. Dette gjelder spesielt for Molde kommune, men netto driftsutgifter har også gått ned i de to sammenligningsgruppene. Molde kommune hadde høyere netto driftsutgifter enn landsgjennomsnittet i 2013, men er kommet godt under i 2015. Årsaken til nedgangen i Molde er økte inntekter. Noe skyldes økte priser, men det er økning i antall barn som benytter SFO i Molde kommune som har gitt den største økningen.

Molde kommune har de senere år foretatt en kraftig opprusting av kommunens skolebygg og kommunens utgifter til skolelokaler har derfor vært høyere enn kommunegruppe 13. Nå viser KOSTRA-tallene at kommunegruppe 13 har kommet på samme nivå som Molde kommune i 2015. Landet uten Oslo gikk forbi Molde kommune i 2014.

Molde kommunes netto driftsutgifter til skoleskyss ligger under kommunegruppe 13 og vesentlig under landet uten Oslo i hele perioden. Det har vært en jevn økning i netto driftsutgifter til skoleskyss per innbygger i målgruppen i perioden.

Andre nøkkeltall

Andre nøkkeltall
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Skolefritidstilbud
Andel innbyggere 6–9 år i kommunal SFO, i pst. 68,0 70,1 72,2 64,3 63,2 62,5 60,3 59,3 58,5
Andel elever i kommunal SFO med 100 pst. plass, i pst. 55,0 56,3 52,7 60,8 60,4 60,0 55,2 54,8 54,4
Utdypende tjenesteindikatorer
Gjennomsnittlige grunnskolepoeng* 40,3 39,9 40,8 - - - 40,0 40,3 40,7
Gjennomsnittlig gruppestørrelse 1.–4. årstrinn 14,6 14,7 13,9 14,3 14,6 14,2 13,3 13,3 13,2
Gjennomsnittlig gruppestørrelse 5.–7. årstrinn 13,4 13,8 14,9 14,0 14,1 14,2 12,9 13,0 13,0
Gjennomsnittlig gruppestørrelse 8.–10. årstrinn 17,5 16,1 15,4 15,1 15,2 15,1 14,3 14,3 14,1
Andel elever med direkte overgang fra grunnskole til videregående opplæring 98,8 99,4 98,0 97,9 98,2 98,0 98,0 98,1 98,1
* Grunnskolepoeng beregnes for avgangselever i grunnskolen. Tallet regnes ut ved at alle avsluttende karakterer som føres på vitnemålet, legges sammen og deles på antall karakterer slik at en får et gjennomsnitt. Deretter ganges gjennomsnittet med 10. (Kilde Udir.no)

Andre nøkkeltall

per 1. oktober 2015

Fordeling av antall elever på de ulike trinnene i grunnskolen

Spesialundervisning

Spesialundervisning
2012 2013 2014 2015
Elever med spesialundervisning 262 245 252 247
Elever med assistent 181 176 183 169
Barn under opplæringspliktig alder 35 31 22 33
Fosterhjemsplasserte 12 15 14 15
Tøndergård skole 11 11 18 18
Sum 501 478 471 482

Undervisningstimer

Undervisningstimer
2012 2013 2014 2015
Minstetimetall 123 814 121 210 120 389 126 925
Spesialundervisning * 23 601 24 576 21 819 21 408
Norsk2/morsmål 6 966 6 783 8 177 7 118
Sum 154 381 149 569 150 385 155 451
Tøndergård skole 7 038 7 038 8 698 7 550
* Undervisningstimer for Tøndergård skole er tatt ut

Timetallsfordeling

Timetallsfordeling
Molde Møre og Romsdal fylke Hele landet Minstetimetall *
13/14 14/15 15/16 13/14 14/15 15/16 13/14 14/15 15/16
1.–7. trinn 5194 5170 5175 5 194 5 212 5 243 5 286 5 243 5 259 5 120
8.–10. trinn 2586 2635 2638 2 586 2 629 2 649 2 629 2 632 2 655 2 566
Sum timetall 7 780 7 805 7 813 7 780 7 841 7 892 7 915 7 875 7 914 7 686
* Minstetimetall gjelder fra 2010

Timetallsfordeling viser antall årstimer elevene har rett til på hvert årstrinn. Timetallet er fastsatt som klokketimer. Minstetimetallet er gitt i brev fra Kunnskapsdepartementet. Kommunene kan fatte vedtak om at det skal gis undervisningstid ut over minstetimetallet, men de kan ikke fatte vedtak om mindre undervisningstid enn minstetimetallet.

Andel elever 1.–4. trinn i SFO i pst.

Søylene viser andel elever på 1.–4. trinn, som benytter seg av SFO. Ved Sekken oppvekstsenter er det 50,0 pst. som velger å benytte seg av tilbudet mens det ved Sellanrå skole er 84,7 pst. Prisen på SFO er den samme for alle skolene.

Om enheten

Skoleområdet i Molde kommune består av

  • 7 barneskoler
  • 2 ungdomsskoler
  • 3 kombinerte barne- og ungdomsskoler
  • Molde voksenopplæringssenter (beskrives under egen enhet)

I grunnskolen var det i 2015 ca. 236 pedagogårsverk. I tillegg var 18,9 årsverk knyttet til lederoppgaver.