Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager
Hovedtall
Målekort
Mål | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 0,9 % | 1,9 % | 0,1 % | 0,6 % |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 11,8 % | 7,5 % | 11,0 % | 10,5 % |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 12 790 | 11 844 | 12 791 | 14 169 |
Budsjett | 12 905 | 12 078 | 12 800 | 14 249 |
Avvik | 115 | 234 | 9 | 80 |
Enheten hadde et mindreforbruk på 79 790 kroner.
Hovedårsak til avviket var at enheten hadde større inntekter fra refusjon sykelønn enn det som ble brukt til vikarer.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Det totale sykefraværet har nesten vært konstant de to siste årene. Samme tendens som tidligere år med svært lavt korttidsfravær og for høyt langtidsfravær.
Det har vært arbeidet mye over år med det psykososiale arbeidsmiljøet i enheten, blant annet med oppfølging etter NED-konferansen. Holdningsskapende arbeid kan gi redusert sykefravær, men dette gjelder korttidsfravær,og har liten eller ingen betydning for langtidsfravær. De langtidssykemeldte følges opp etter kommunens retningslinjer. Det er ikke mulig å redusere fravær som skyldes alvorlig sykdom. Flere arbeidstakere arbeider deltid da de ikke har helse til å arbeide i fulle stillinger, men noen har likevel stort sykefravær som må følges tettere.
Årsverk:
Enheten har hatt små endringer i utførte årsverk i 2017. Faste årsverk økte fra nytt barnehageår ved at deltidsstillinger i grunnbemanningen ble økt.
Tjenesteleverandør
Foreldreundersøkelsen
Svarprosenten på foreldreundersøkelsen for enheten var 87 pst. Den totale tilfredshet var på 4,4 av 5 mulige. Høyeste skår var på spørsmål om barnets trivsel med 4,6 og barnets utvikling med 4,5. Dette er et svært tilfredsstillende resultat som enheten må jobbe for å opprettholde. Mattilbudet i barnehagen fikk litt lav skår og dette vil bli et viktig tema i flere møtefora fremover. Oppfølging og planer videre er drøftet i AMU. Resultater og kommentarer fra hver avdeling blir tatt inn som tema i medarbeidersamtalene med hver av de pedagogiske lederne. Ledergruppa ansvarliggjøres på denne måten for svarene fra foreldrene og resultat fra egen avdeling. Ledergruppen skal videre være med å planlegge hvordan god og mindre god skår skal følges opp i enhetens planer fremover. Foreldreundersøkelsen blir også tema i FAU og SU-møter.