Sosialtjenesten NAV Molde
Hovedtall
Målekort
Mål | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -15,9 % | -4,2 % | -0,5 % | -4,9 % |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 9,5 % | 11,2% | 12,5 % | 8,9 % |
Tjenesteleverandør | |||||
Brukerundersøkelse NAV (statlig) | 4,5 | 4,8 | 4,8 | - | - |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 86 978 | 30 051 | 31 398 | 35 063 |
Budsjett | 75 045 | 28 849 | 31 227 | 33 433 |
Avvik | -11 933 | -1 202 | -171 | -1 630 |
Enheten hadde et merforbruk på 1 630 328 kroner.
Ytelser til livsopphold fikk et merforbruk på 2,5 mill. kroner, mens lønnsutgifter og andre driftsarter fikk et mindreforbruk på 0,9 mill. kroner. Ytelser til livsopphold, som må dekkes av enhetens ramme, økte med 1,6 mill. kroner fra 2016 til 2017. I tillegg kommer ytelser til flyktninger i integreringsperioden som refunderes fra flyktningtjenesten. Utbetalinger av sosialhjelp til flyktninger i integreringsperioden ble redusert med 0,7 mill. kroner fra 2016 til 2017.
Det har også i 2017 vært ekstra fokus på ungdom og langtidsmottakere av sosialhjelp. Jobbstart, som er et samarbeid med ressurstjenesten, ble også videreført i 2017.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Sykefraværet ved enheten er fortsatt høyt selv om en i 2017 fikk en liten nedgang. Enheten har fortsatt fokus på at ansatte skal oppleve mestring jamfør myndiggjorte og løsningsorienterte ansatte i NAV.
Fokuset på HMS og IA-arbeidet fortsetter og sikkerheten til de ansatte skal være best mulig.
Årsverk:
Reduksjonen i utførte årsverk fra 2014 til 2015 skyldes at flyktningtjenesten ble skilt ut som egen enhet fra 2015. Økningen i utførte årsverk fra 2015 til 2016 skyldes styrking av tjenesten til mottakere av kvalifiseringsstønad (KVP). Økningen i antall årsverk i 2017 skyldes aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere som ble innført fra januar 2017. Enheten valgte da å bemanne opp for å ha få en enda tettere oppfølging av brukerne.
Tjenesteleverandør
Enhetens oppgave er å yte tjenester til en gruppe brukere som er uforutsigbar i størrelse og volumet er derfor ikke tallfestet i budsjettdokumentet. Enheten har derimot innført tett kontroll for å følge opp utviklingen, spesielt inn mot satsingsområdene ungdom, flyktninger og langtidsmottakere av sosialhjelp. Dette gjelder månedlig oppfølging etter resultater fra blant annet målekortet. Det å kunne være tett på utfordringene og kunne justere underveis gir resultater.
Fokuset til enheten er arbeid først. Aktivitetskravet gir mulighet til å sette vilkår om aktivitet hvor dette er hensiktsmessig. Det er behov for flere muligheter til å kunne tilby aktiviteter eller arbeid fra kommunens enheter. Tiltaket «Jobbstart», som er et samarbeid med ressurstjenesten, ble videreført også i 2017. Dette tiltaket retter seg i hovedsak mot ungdom som har falt ut fra skole eller arbeid.
Enheten fikk for 2017 økt ramme med 0,7 mill. kroner på grunn av driftsøkning og økt husleie i nytt bygg til Krisesenteret. For 2017 ble det i henhold til budsjett overført driftstilskudd med 4,4 mill. kroner som er Molde kommunes andel til drift av Krisesenteret i Molde og Omegn IKS.
Fremtidige utfordringer
Antall flyktninger som ikke kommer i lønnet arbeid etter endt introduksjonsperiode er økende. Det er i all hovedsak manglende språkferdigheter som er utfordringen. Her er det etablert et felles Lean-prosjekt mellom flyktningtjenesten, Molde voksenopplæringssenter og sosialtjenesten NAV Molde for sammen å komme opp med tiltak for denne gruppen. Målsettingen er kvalifisering til inntektsgivende arbeid.
Husbankens endringer i bostøtteordningen er utfordrende økonomisk og flere må ha bistand for å klare sine husleiekostnader. Riktige boliger er fortsatt en utfordring for enhetens brukergruppe. Små og rimelige boalternativer er ønskelig. Regelendringer i forhold til arbeidsavklaringspenger kan medføre at flere får behov for sosialstønad. Det er også meldt om flere endringer rundt bostøtte fra Husbanken som vil påføre enheten økte utgifter i 2018.
Gruppen unge som sliter med å komme seg videre etter endt skolegang er fortsatt økende. NAV Molde startet i januar 2018 med NAV-veiledere i videregående skole sammen med Romsdal videregående skole, og har tro på at dette tiltaket kan hindre frafall fra skolen.
Om enheten
Sosialtjenesten NAV Molde yter tjenester etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen. Husbankens tilskuddsordninger som bostøtte og startlån er også tjenester som ytes fra enheten.
Arbeid og aktivitet er hovedsatsingsområder i NAV. Det å gi mennesker mulighet til å være i inntektsgivende arbeid og kunne forsørge seg selv og sin familie, er med på å bekjempe sosiale forskjeller og er helsefremmende. Kvalifiseringsprogrammet (KVP) er et viktig virkemiddel for å møte utfordringene, samt at det blir etablert gode samarbeidsarenaer med kommunens øvrige enheter og det lokale næringsliv.
Erfaringene med eget ungdomsteam og samarbeidet med ressurstjenesten for gruppen unge er positive. Her er det satt inn ekstra ressurser for å møte en stadig økende gruppe unge med utfordringer, både i skole og arbeid.