Brann- og redningstjenesten
Hovedtall
Målekort
Mål | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -4,0 % | -6,0 % | 0,3 % | -4,7 % |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 7,3 % | 5,2 % | 4,3 % | 6,5 % |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 20 465 | 21 922 | 20 478 | 22 754 |
Budsjett | 19 680 | 20 674 | 20 547 | 21 737 |
Avvik | -785 | -1 248 | 69 | -1 017 |
Enheten hadde et merforbruk på 1 017 438 kroner.
Avviket skyldes i stor grad lavere inntekter enn budsjettert. Svikt i inntekter på alarmsentralen skyldtes blant annet manglende økning i antall nye monterte trygghetsalarmer. For restverdiredningstjenesten var det færre oppdrag enn tidligere, og dermed lavere inntekt. Tjenestens brannvernopplæring hadde også utfordringer med å greie budsjetterte inntekter. Noe av årsaken til dette var at andelen av kurs med høy inntjening ikke ble som forutsatt.
I tillegg til svikt i inntekter, var det også merforbruk i kjøp av varer/tjenester. Som eksempel kan nevnes kostbar reparasjon av elektronikken til stigebilen som under en hendelse kom under vann. Også service og vedlikehold på brannbåten har kostet mye mer enn tidligere antatt. I 2017 måtte det også kjøpes inn en god del ny røykvernbekledning. Innkjøp som har vært utsatt på grunn av innkjøpsstopp i 2015 og 2016, men som nå ikke kunne utsettes lenger.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Fraværet ved enheten på 6,5 pst. for 2017 er en del høyere enn enhetens egen målsetting om et sykefravær under 5,0 pst. Som statistikken viser, skyldes dette langtidssykemelding. Med relativt få ansatte, så vil noen tilfeller med langtidsfravær gi et høyt utslag på statistikken. Det har i perioder vært en del langtidsfravær og dette har det derfor vært spesiell fokus på. Det vil fortsatt være viktig å sørge for å videreføre tiltak for å forebygge langtidsfravær.
Årsverk:
Det har ikke vært noen større endringer i utførte årsverk. Permisjoner og langtidsfravær har medført noe økt bruk av vikarer.
Tjenesteleverandør
Brann- og redningstjenesten har i det store og hele levert tjenester og oppgaver i tråd med gjeldende krav og tjenestebeskrivelse. Ved søknad om midler til Gjensidigestiftelsen og «brannløftet», har det også vært gjennomført en kvalitetsheving av tjenestene blant annet ved innkjøp av overflateredningsutstyr og kompetanseheving på overflateredning. Ved forebyggende avdeling er prosjektet «trygg hjemme» satt i gang prosjektet er finansiert av Gjensidigestiftelsen og involverer flere ulike enheter i kommunen. Arbeidet blir videreført i 2018.
Feiervesenet fikk fra og med 2016 en stor tilleggsoppgave ved at det skal gjennomføres tilsyn og rengjøring av fyringsanlegg i fritidsboliger. Videre ble det i 2016 inngått avtale med Nesset kommune om utførelse av tilsyn og rengjøring av fyringsanlegg. Feiervesenet har kommet godt i gang med arbeidet, men det har vært en del vakanse i 2017 som igjen har medført noe forsinkelse i planlagt aktivitet.
Investeringer
Bygningsmessig vedlikehold
I 2017 ble taket på store deler av hovedbrannstasjonen lagt på nytt. Gamle lekkasjer ser nå ut til å være helt borte.
Deler av eksisterende brannalarmanlegg måtte byttes ut da det ikke lenger var mulig å skaffe deler til det ved service. Det viste seg at tilhørende komponenter som ga talevarsling og styring av lys/lysarmaturer også måtte oppgraderes. Dette ble gjort innenfor bevilget ramme. Brannalarmanlegget er nå fullt funksjonelt igjen.
Ny tjenestebil
I 2017 ble tjenestebil til innsatsleder brann skiftet ut som planlagt. Prosjektet finansieres ved salg av eksisterende bil (695 000 kroner). Det ble et merforbruk på 33 000 kroner som følge av prisstigning.
RIUA – diverse utstyr
Diverse utstyr til håndtering av akutt forurensning ble anskaffet i henhold til investeringsplan.
Utskifting treningsutstyr
Gammelt og utslitt treningsutstyr ble erstattet med nytt i 2017.
Fremtidige utfordringer
Feiervesenet
Feiervesenet har de siste årene hatt en stor økning i oppgaver og ansatte. I forbindelse med at det ble krav om skitten/ren sone, ble feierens garasje og verksted ombygd. Dette gjør at feieren i dag ikke har garasje til sine biler. Feierne har også dårlige garderobeløsninger, og det er ikke tilrettelagt for kvinner. I 2017 ble enhetens første kvinnelige feier ansatt.
Med bakgrunn i dette, må muligheten for et tilbygg til feiervesenet utredes og kostnadsberegnes i 2018. Dersom det viser seg å være realistisk, så legges det frem forslag til investering og bygging allerede i 2019.
Nytt sykehus SNR
I 2022 forventes det at nytt sykehus for Nordmøre og Romsdal er tatt i bruk på Hjelset. Dette betyr endret risikobilde for området. I vedtatt økonomiplan for 2019 og 2020 ligger det inne midler til bygging av ny brannstasjon på Hjelset. Målsettingen er at den skal være operativ også under byggeperioden av sykehuset. I 2018 må arbeidet med fremtidig ny organisering og dimensjonering av brann- og redningsvesenet i området bestemmes om man skal rekke å nå målet om å være operativ i tide.
Øvingsanlegg for brann- og redningsvesenet
Molde brann- og redningstjeneste gjennomfører årlig tester, trening og øvelser av egne mannskaper på sitt øvingsanlegg i Årødalen. Dette anlegget blir også brukt i forbindelse med salg av tjenester til nabokommuner og eksterne. Etablering av «bilbyen», samt planer om omlegging av kryss i Årødalen, medfører at øvingsanlegget nå må flyttes.
Regionalt brann- og redningsvesen
I 2017 ble arbeidet med en regional ROS-analyse for brann- og redningsvesenet ferdigstilt. Med bakgrunn i dette arbeidet er det etablert en styringsgruppe og en arbeidsgruppe som også i 2018 undersøker mulighetene for å etablere et felles regionalt brann- og redningsvesen.
Om enheten
Enhetens oppgaver og arbeidsområder er i hovedsak definert i brann- og eksplosjonsvernloven § 11.
Beredskapsavdelingen
Ansvarsområdet er Molde kommune, Aukra kommunes fastlandsdel og deler av Fræna kommune. I tillegg har avdelingen fagansvar for Aukra, Eide, Midsund og Nesset kommuner. Avdelingen er innsatsstyrke i forbindelse med brann, trafikk- og arbeidsulykker, akutt forurensning, uhell på sjø og andre ulykker der det er bestemt. Avdelingen innbefatter også alarmsentralen samt egen kursansvarlig.
Forebyggende avdeling
Ansvarsområdet er Aukra, Eide, Molde, Midsund og Nesset kommuner, samt delvis Fræna kommune. Hovedoppgaven er risikobasert forebyggende arbeid, samt å drive med motivasjons- og informasjonsarbeid for å forebygge brann. Avdelingen innbefatter også feiervesenet som har ansvar for å utføre tilsyn med fyringsanlegg og feiing. Dette gjelder kommunene Midsund, Molde, Aukra og Nesset.