Skoleområdet
Hovedtall
Økonomisk oversikt for skoleområdet
Elevtallsutvikling
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Barnetrinn* | 2 058 | 2 135 | 2 159 | 2 159 |
Ungdomstrinn | 969 | 930 | 919 | 929 |
Sum | 3 027 | 3 065 | 3 078 | 3 088 |
SFO | 814 | 883 | 885 | 906 |
Voksenopplæring ** | 350 | 440 | 627 | 639 |
** Medregnet 145 elever på grunnskolens område, inkludert 65 flerspråklige elever i 2-årig eksamensrettet løp.
Målekort
Mål | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 0,4 % | 0,7 % | 1,5 % | -0,2 % |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 7,4 % | 6,2 % | 6,2 % | 6,8 % |
Tjenesteleverandør | |||||
Elevundersøkelse 7. trinn | 4,5 | 4,8 | 5,0 | 5,0 | 4,8 |
Elevundersøkelse 10. trinn | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,4 |
Grunnskolepoeng * | 40 | 39,9 | 40,8 | 42,3 | 41,3 |
Brukerundersøkelse SFO | 4,5 | - | - | 4,5 | - |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 237 241 | 243 203 | 246 382 | 261 702 |
Budsjett | 238 198 | 244 853 | 250 196 | 261 239 |
Avvik | 957 | 1 650 | 3 814 | -463 |
Skoleområdet hadde et samlet merforbruk på 463 401 kroner.
Fellesområdet hadde et mindreforbruk på 2,0 mill. kroner, hovedsakelig på grunn av økt oppholdsbetaling som følge av flere barn i SFO, redusert innkjøp av utstyr og tjenester og større statstilskudd enn forutsatt.
Driftssituasjonen varier mellom skolene. Av tolv skoler rapporter sju skoler om merforbruk. Merforbruket skyldes hovedsakelig lønnsutgifter knyttet til ressurskrevende tiltak, lavere refusjoner enn budsjettert og organisatoriske tilpasninger i driften. Fem skoler rapporterer mindreforbruk. Disse skolene viser hovedsaklig til redusert vikarbruk, vakanser og større refusjoner og inntekter enn forutsatt.
Samtidig er det verdt å merke seg at driftssituasjonen i 2017 har vært svært krevende for flere av skolene hovedsakelig på grunn av nødvendige tiltak rundt elever/elevgrupper med større utfordringer. Som en del av dette bildet, har også rekruttering og vikarsituasjonen vært krevende. Skolene har reduserte innkjøp, blant annet som følge av manglende innkjøpsavtale for IKT-utstyr, i tillegg til generell restriktiv vikarbruk. Dette har virkninger for den pedagogiske tilretteleggingen, da det blir mindre mulighet for tilpasset opplæring.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Sykefraværet for skoleområdet har økt fra 6,2 pst. til 6,8 pst. i 2017. Det er noe variasjon mellom skolene. Økningen gjelder både egenmeldt sykefravær 1-16 dager og legemeldt sykefravær over 17 dager. Ved små enheter vil enkelttilfeller gi store utslag prosentvis. Korttidsfraværet er gjennomgående lavt og samlet sykefravær er i hovedsak langtidsfravær som i liten grad er relatert til arbeidsplassen.
Årsverk:
Faste årsverk viser en vesentlig økning fra 2016 til
2017 med drøye 20 årsverk. Dette skyldes
at at økt driftsramme på skoleområdet, blant annet i forhold til tidlig innsats
og generell styrking, nå har fått effekt. Økning i årsverkene gjelder fra
høsten 2016, men effekten ble ikke synliggjort i tallene før i 2017. Utførte
årsverk viser en noe mindre økning enn faste årsverk og dette gjenspeiler
situasjonen også fra tidligere år. Årsaken er sammensatt. Liten tilgang
på kvalifiserte vikarer er ett forhold. Forsiktighet i forhold til utfordringer
i driften generelt, noe økning i sykefraværet og gjennomgående stram
økonomistyring har også hatt innvirkning.
Tjenesteleverandør
Skoleåret 2017/2018 har Molde kommune et elevtall på 3 050 elever som er 11 elever flere enn forrige skoleår. Skolene har totalt 138 klasser, samme klassetall som skoleåret 2016/2017. I tillegg kommer 20 elever ved Tøndergård skole og ressurssenter og tolv fosterhjemsplasserte elever i andre kommuner. Kartlegging av behov for spesialundervisning våren 2017, viste et tilnærmet like stort behov som de siste årene. Høsten 2017 har 257 elever vedtak om spesialundervisning. Dette utgjør 8,4 pst. av elevgruppen, mot 8,1 pst. forrige skoleår. Mange av elevene har store og sammensatte vansker.
Kommunen har sterkt fokus på tidlig innsats og oppfølging av grunnleggende ferdigheter på 1.–4. trinn. Tidlig innsats skal innebære at skolene setter i verk tiltak for elever med en gang det er behov. I statsbudsjettet for 2017 ble det gitt øremerkede midler til tidlig innsats med vekt på leseopplæring og tallforståelse. Ved rammefordelingen mellom skolene for skoleåret 2017/2018 ble det lagt inn en økning på 3,9 mill. kroner (statstilskudd), noe som utgjør en økning på drøye seks årsverk. Styrkingen forventes å bidra til praksisutvikling og gjennom det forbedring av elevresultatene. Det forventes at skolene arbeider systematisk med oppfølging av kartlegging og dokumentasjon av læringsarbeidet som et utgangspunkt for videreutvikling av praksis.
Våren 2017 ble det godkjent 21 søknader om videreutdanning i det nasjonale programmet. Kommunen må trolig videreføre rammen for videreutdanning på et nivå mellom 15 og 20 deltakere i perioden frem til 2025 for å dekke kompetansebehovet. Kunnskapsnett Romsdal har inngått en intensjonsavtale med NTNU om regionale tilbud.
Enkelte skoler har spesielle utfordringer inn mot læringsmiljøet. Kommunen har igangsatt et gjennomgående oppfølgingsarbeid samarbeid med helseavdelingen. Zippys venner, som er et skoleprogram for 1.–4. trinn, bidrar til økt mestring og bedre skolemiljø, og fremmer på denne måten barn og unges psykiske helse. Trinnene 5.–10. vil gradvis også inngå i en oppfølging.
Digitalisering er en av de grunnleggende ferdighetene som inngår i alle fag. I budsjettet for 2017 og i kommende økonomiplanperiode, fikk skoleområdet styrket sin ramme for læremidler/IKT med 2,5 mill. kroner. Strategiplanen "IKT for Moldeskolen", setter klare mål for PC-tetthet i grunnskolen. På grunn av manglende innkjøpsavtale på PC`er, ble det ikke foretatt planlagte innkjøp av elev PC`er. Det er fortsatt utfordringer knyttet til infrastruktur ved flere av skolene. Dette gjelder standard utrustning som projektorer og interaktive tavler som nå må fornyes. På systemnivå står oppfølging av Office 365 og FEIDE. Visma flyt regnes som operativ, men utvidet bruk på nye felt/tema er under oppfølging.
Investeringer
iPad-prosjektet
Skoleområdet fikk våren 2017 godkjent oppstart av prosjektet Digitalisering av klasserommet for 1.–4. trinn over tre år. Oppstart var skoleåret 2017/2018 med en årlig ramme på 2,6 mill. kroner. Målet er at elevene skal oppnå økt læringsutbytte og mestre digitale verktøy. Videre skal det tilrettelegges for at elevene utvikler god digital dannelse og utøver nettvett og digital dømmekraft. Det meste har fungert når det gjelder gjennomføringen av prosjektet, og tiltaket har fått god mottakelse blant lærerne.
Rammen fra digitaliseringsgruppen utgjør 2,0 mill kroner, hvor bevilgningen vises som prosjekt 1036 IKT-investeringer Molde kommune under personal- og organisasjonsavdelingen. Skoleområdets egenfinansiering av prosjektet utgjorde 0,6 mill. kroner, hovedsaklig knyttet til lønn til prosjektleder og opplæringtiltak, og ble belastet fellesområdets driftsbudsjett.
Fremtidige utfordringer
Finansiering av grunnleggende norsk i ordinær undervisning
Per 1. oktober 2017 er det 175 elever i grunnskolen som har enkeltvedtak om opplæring i grunnleggende norsk. Skoleåret 2017/2018 ble antall lærertimer i ordinære klasser økt med 15 uketimer. Deler av økningen ble finansiert av kommunestyrets bevilgning til oppfølging av kvalitetsmeldingen for 2016. Skoleområdet har som mål å ytterligere øke disse lærertimene.
Spesialundervisning i grunnskole
Foreløpige GSI tall for 2017 viser at antall elever med enkeltvedtak har stabilisert seg på cirka 8,0 – 8,4 pst. Flere elever har større og sammensatte vansker, noe som har resultert i en prosentvis økning av samlet timetall til spesialundervisning siste året. Skolene har som målsetting en videreutvikling av pedagogisk praksis, med kvalitativt bedre opplæring for elevene som resultat.
Intensiv opplæring
For at skolene bedre skal lykkes med prinsippet om tilpasset opplæring og tidlig innsats, vil regjeringen vurdere å innføre en plikt til å gi tilbud om intensiv opplæring til elever på 1.–4. trinn. Regelverket skal gi kommunene et handlingsrom når det gjelder grensen mellom hva som er ordinær opplæring og hva som er spesialundervisning. Departementet vurderer også å innføre krav om faglig fordypning i spesialpedagogikk på barnetrinnet.
Lærer PC
Skoleområdet står nå foran en større utskifting av PC`er til lærerene. I løpet av de kommende par årene bør det vesentligste av gammelt utstyr skiftes ut. En rulleringsplan må ta utgangspunkt i avskrivningstid for PC`er.
Standardutstyr i læringsareal
Interaktive tavler og videokanoner er nå i ferd med å bli skiftet ut grunnet alder og manglende funksjonalitet. Skoleområdet må vurdere nærmere hvilket utstyr og hvilke hjelpemidler som skal være i de ulike læringsareal. Ulike skoleslag kan også ha behov for noe forskjellig utstyr.
Skolevurdering
Skolevurdering skal sikre samsvar mellom læreplanens mål og skolens mål. Administrasjonsressursen ved skolene ble styrket med 1,7 mill. kroner i 2017. Denne skal benyttes til pedagogisk ledelse. Skolene skal vektlegge skolevurdering, der skolevandring (observasjon av praksis) er sentralt. Skoleutvikling er en krevende prosess der det kollektive læringsarbeidet skal styrkes og innarbeides i skolens praksis og kultur.
Tid til ledelse
Skolelederene opplever økende arbeidsmengde som følge av endringer i lovverk, spesielt rundt oppfølging av § 9A. Videre er det behov for analyse av læringsresultat, som et grunnlag for videreutvikling av praksis og læringskultur som er et økende arbeidsfelt for skoleledelsen. Evaluering av skoleresultatene må knyttes til prosessene og strukturene ved den enkelte skole. Elevresultatene er en del av et større bilde og arbeidet må følges fortløpende over tid.
En gjennomgang og vurdering av rammen for ledelseressurs på skoleområdet vil bli iverksatt våren 2018. Pilotering av alternative modeller vil bli vurdert.
Andre nøkkeltall
Spesialundervisning
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Elever med spesialundervisning | 252 | 247 | 249 | 257 |
Elever med assistent | 183 | 169 | 187 | 220 |
Barn under opplæringspliktig alder | 22 | 33 | 34 | 45 |
Fosterhjemsplasserte | 14 | 15 | 10 | 18 |
Tøndergård skole | 18 | 18 | 20 | 20 |
Sum | 489 | 482 | 500 | 560 |
Undervisningstimer
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Minstetimetall | 120 389 | 126 925 | 122 401 | 130 472 |
Spesialundervisning * | 21 819 | 21 408 | 22 211 | 21 971 |
Norsk2/morsmål | 8 177 | 7 118 | 7 368 | 8 246 |
Sum | 150 385 | 155 451 | 151 980 | 160 689 |
Tøndergård skole | 8 698 | 7 550 | 8 705 | 9 829 |
Timetallsfordeling
Molde | Møre og Romsdal fylke | Hele landet | Minstetimetall * | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15/16 | 16/17 | 17/18 | 15/16 | 16/17 | 17/18 | 15/16 | 16/17 | 17/18 | ||
1.–7. trinn | 5 175 | 5 206 | 5203 | 5 243 | 5 270 | 5 281 | 5 259 | 5 301 | 5 303 | 5 196 |
8.–10. trinn | 2 638 | 2 638 | 2622 | 2 649 | 2 647 | 2 634 | 2 655 | 2 655 | 2 656 | 2 622 |
Sum timetall | 7 813 | 7 844 | 7825 | 7 892 | 7 917 | 7915 | 7 914 | 7 956 | 7959 | 7 818 |
Timetallsfordeling viser antall årstimer elevene har rett til på hvert årstrinn. Timetallet er fastsatt som klokketimer. Minstetimetallet er gitt i brev fra Kunnskapsdepartementet. Kommunene kan fatte vedtak om at det skal gis undervisningstid ut over minstetimetallet, men de kan ikke fatte vedtak om mindre undervisningstid enn minstetimetallet.
Søylene viser andel elever på 1.–4. trinn. Prisen på SFO er den samme for alle skolene.
Om enheten
Skoleområdet i Molde kommune består av
- 7 barneskoler
- 2 ungdomsskoler
- 3 kombinerte barne- og ungdomsskoler
- Molde voksenopplæringssenter (beskrives under egen enhet)
I grunnskolen i Molde 2017 er det om lag 245 årsverk undervisningspersonale og 44 årsverk assistent. I tillegg er 20,1 årsverk definert til administrative og pedagogiske lederoppgaver. Skoleområdet skal følge opp nasjonale og lokale prioriteringer. Et vedvarende fokusområde er praksisutvikling i samsvar med prinsipp og føringer i vedtatt kommunal plan «Plass for alle». Tidlig innsats på områdene leseopplæring og tallforståelse for trinnene 1.–4. og digitalisering for hele læringsløpet, skal spesielt vektlegges. Videre er målet å videreutvikle samarbeidet med videregående opplæring både rundt overgangsordninger og kompetansebygging på tvers av nivå i et 13-årig skoleløp.