Byggesak og geodata
Hovedtall
Målekort
Mål | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 104,2 % | 163,3 % | 240,2 % | 35,9 |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 4,9 % | 6,3 % | 11,5 % | 5,9 % |
Tjenesteleverandør | |||||
Gjennomsnittlig behandlingstid per byggesak (dager) | 30 | 39 | 25 | 30 | 46 |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | -51 | -919 | -854 | 984 |
Budsjett | 1 232 | 1 451 | 609 | 1 536 |
Avvik | 1 283 | 2 370 | 1 463 | 552 |
Arbeidsgiver
Enheten hadde et mindreforbruk på 551 699 kroner.
Forklaringen på det positive resultatet er at produksjonen har vært god og inntektene omtrent i samsvar med budsjett, til tross for vakanser på både byggesak og geodata i deler av året.
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Sykefraværet gikk ned i 2017 og det er spesielt langtidsfraværet som er redusert. Enheten har jevnlig fokus på arbeidsmiljøet, mestring og trivsel uten at det er gjennomført spesielle større tiltak.
Årsverk:
Antall årsverk var noe lavere enn planlagt som følge av vakante stillinger deler av året. Det vil derfor bli en økning i 2018 når det blir helårsvirkning på disse stillingene som nå er besatt.
Tjenesteleverandør
Det har vært en nedgang i antall byggesaker de siste årene fra 719 i 2014 til 461 i 2017. Det er flere grunner til dette. Forenklingen av plan- og bygningsloven og åpningen for å sette opp mindre bygg uten byggesøknad er en av årsakene. Det er også noe mindre byggeaktivitet som gir færre søknader til behandling. Byggesak hadde en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på 46 dager, som er godt innenfor lovens krav, men høyere enn enhetens interne målsetting. Enheten startet året med to vakante saksbehandlerstillinger, og sykefravær hos nøkkelpersoner gjorde at saksbehandlingstiden ble svakere enn målsettingen.
Oppmåling har hatt to større felt i år på Eikrem og den nye bilbyen i Årødalen. I tillegg har det vært en jevn tilgang på mindre tiltak. Karttjenesten og eiendomsskatt har vært forvaltet etter gjeldende regelverk.
Investeringer
GPS-kikkert
Det ble kjøpt inn GPS kikkert på slutten av 2017. Opplæring på den nye kikkerten er planlagt i mars 2018 og det forventes å ta den i bruk ved vårens oppmålinger.
Ny tjenestebil
Ny elbil ble kjøpt inn og fungerer veldig bra. Enheten har nå tilstrekkelig med biler som fungerer hensiktsmessig.
Skanning av byggesaksarkiv
Det ble i 2017 gjennomført anbudskonkurranse på skanning av arkivet og Dansk Scanning vant konkurransen. Det er bevilget 3,5 mill. kroner i budsjett 2018. Det er planlagt oppstart i mars 2018, og kostnaden for prosjektet blir innenfor budsjett.
Fremtidige utfordringer
Å rekruttere og beholde kompetanse er avgjørende for å kunne levere gode tjenester til rett tid. Tilgangen på kvalifiserte søkere er tilfredsstillende, men det er fortsatt en utfordring å balansere ønsket om god og tilstrekkelig kompetanse, med god økonomistyring. Tjenesteproduksjonen ved enheten har vært og er sårbar for lengre fravær som sykdom og eventuelle oppsigelser.
Kommunesammenslåingen medfører en del utfordringer for enheten. Kartverket har en liste over ting som må avklares før sammenslåing og enheten er allerede i gang med å forberede gnr. og bnr. for den nye kommunen, like gatenavn som må endres og valgkretser som må endres.
Om enheten
Byggesak
Byggesak behandler årlig 500–600 søknadspliktige tiltak etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager.
Geodata
Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering, adressering og vedlikehold av kommunens kartdata.