Rådmannen
Hovedtall
Målekort
Mål | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 7,4 % | 37,8 % | ||
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 0,5 % | 0,2 % |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 5 956 | 7 317 | ||
Budsjett | 6 432 | 11 758 | ||
Avvik | 476 | 4 441 |
Avdelingen hadde et mindreforbruk på 4 441 115 kroner.
Mindreforbruket skyldes i hovedsak tre forhold. Stilingen som kontorsjef var vakant gjennom hele året. Det bidro med et mindreforbruk på 0,9 mill. kroner. Et regionsentertilskudd på 2,3 mill. kroner ble lagt til området og ble ikke disponert i 2017. Inntekter knyttet til nye Molde kommune, blant annet bistand i arbeidet med kommunikasjon, bidro til merinntekter på tilsammen 1,1 mill. kroner.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Det har ikke vært langtidsfravær i avdelingen i 2017, og korttidsfraværet er svært lavt.
Årsverk:
Prosjektleder for Nye Molde kommune (0,7 pst. stilling) ble ansatt 1. januar 2017. I 2016 ble kommuneadvokaten styrket med ny stilling og det var delvis vakanse på stilling innen kommunikasjon. Helårsvirkning av den nye stillingen, samt ingen vakanser i 2017, forklarer resten av økningen.
Tjenesteleverandør
Utviklingen av den nye kommunen har krevd betydelige ressurser i 2017. Mot slutten av året ble rådmannen i Molde kommune formelt ansatt som prosjektrådmann for nye Molde kommune. Medarbeiderne innen kommunikasjon har også vært en del av prosjektorganisasjonen, og har blant annet bistått med nettsider og streaming av møter for nye Molde kommune.
I 2017 markerte Molde by sitt 275 års jubileum og rammen ble styrket med 0,2 mill kroner til formålet. Jubileet ble gjennomført på en verdig måte og innenfor tildelt ramme.
Fremtidige utfordringer
Utviklingen av den nye kommunen vil kreve betydelig ressurser både fra politisk og administrativ ledelse i årene fremover. Ambisjonene for nye Molde kommune er høye. Å sikre gode prosesser, med tilstrekkelig involvering av innbyggere og ansatte, blir sentralt for å lykkes.
Parallelt med planleggingen av en ny kommune, skal den nåværende kommunen driftes på en trygg og forsvarlig måte. Kommunen skal utvikles videre med særlig fokus på god ledelse, Lean, innovasjon og digitalisering.
Om avdelingen
Rådmannen er bindeleddet mellom administrasjonen og de politiske organer og har rollen som den sentrale premissleverandøren til politikerne. Samtidig har rådmannen ansvaret for at politiske vedtak blir iverksatt.
Kommunikasjonssjef og digital kommunikasjonsrådgiver bistår med kommunikasjonsfaglige oppgaver. Publikum skal oppleve at de har reell dialog med kommunen og at det er lett å engasjere seg og gi innspill. I samarbeid med øvrige stabsavdelinger driftes kommunens nettsider, intranettet, planportal, sosiale medier med mere.
Kommuneadvokaten er prosessfullmektig for kommunen i alle saker for retten og fylkesnemnda. Videre er kommuneadvokaten juridisk rådgiver for folkevalgte organ, rådmannen og kommunens øvrige enheter. Det ytes også tjenester til interkommunale samarbeidsordninger og nabokommuner i henhold til inngåtte avtaler.