Sosialtjenesten NAV Molde
Hovedtall
Målekort
Mål | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -9,5 % | -15,9 % | -4,2 % | -0,5 % |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 6,1 % | 9,5 % | 11,2% | 12,5 % |
Tjenesteleverandør | |||||
Brukerundersøkelse NAV (statlig) | 4,5 | - | 4,8 | 4,8 | - |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 72 692 | 86 978 | 30 051 | 31 398 |
Budsjett | 66 395 | 75 045 | 28 849 | 31 227 |
Avvik | -6 297 | -11 933 | -1 202 | -171 |
Enheten hadde et merforbruk på 171 858 kroner.
Ytelser til livsopphold fikk et merforbruk på 1,2 mill. kroner. Tiltakene fra 2015, med ekstra fokus på gruppen ungdom og langtidsmottakere av sosialhjelp, ble videreført i 2016 ved å sette inn ekstra personell samt bruk av statlige tiltaksmidler. Jobbstart, som er et samarbeid med ressurstjenesten, ble også videreført i 2016. Regnskapet til enheten viser at utbetalt sosialhjelp i 2016 ble redusert med 0,5 mill. kroner sammenlignet med utbetalingen i 2015. I tillegg til dette kommer sosialhjelp til flyktninger i integreringsperioden. Disse utgiftene blir refundert fra flyktningtjenesten og har økt med 1,7 mill. kroner i 2016.
Mindreforbruk på lønnsutgifter samt merinntekt fra sykelønnsrefusjoner fikk et positivt avvik på 1,5 mill. kroner. Driftstilskudd til krisesenteret fikk et merforbruk på 0,5 mill. kroner.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Sykefraværet ved enheten økte også i 2016 og da spesielt langtidsfraværet. Det er satt inn forskjellige tiltak både overfor organisasjonen og enkeltpersoner. Kompetansemessig har enheten fokus på at ansatte skal oppleve mestring, jf. myndiggjorte og løsningsorienterte ansatte i NAV.
Fokuset på HMS og IA-arbeidet fortsetter og sikkerheten til ansatte skal være best mulig.
Årsverk:
Reduksjonen i utførte årsverk fra 2014 til 2015 skyldes at flyktningtjenesten ble skilt ut som egen enhet fra 2015. Økningen i utførte årsverk fra 2015 til 2016 skyldes styrking av tjenestene til mottakere av kvalifiseringsstønad (KVP).
Medarbeiderundersøkelse – 10-faktor:
Hele enheten deltok for første gang i medarbeiderundersøkelsen i kommunen. Resultatet var veldig positivt, og etterarbeidet med undersøkelsen pågår. Ansatte signaliserer i undersøkelsen at de ønsker mer relevant kompetanseutvikling for å mestre sine arbeidsoppgaver på en kvalitativ god måte. Kompetansetiltak som MI-kurs (kurs i motiverende intervju) er allerede i gang, samt at det planlegges SE-opplæring (supported employment).Tjenesteleverandør
Enhetens oppgave er å yte tjenester til en gruppe brukere som er uforutsigbar i størrelse og volumet er derfor ikke tallfestet i budsjettdokumentet. Enheten har derimot innført tett kontroll for å følge med utviklingen, spesielt inn mot satsningsområdene ungdom og langtidsmottakere av sosialhjelp, samt mot flyktninger. Dette gjelder månedlig oppfølging etter resultater fra målekortet. Det å være tett på utfordringene og kunne justere hvor innsatsen må økes eller reduseres gir resultater.
Fokuset til enheten er arbeid først. Aktivitetskravet gir også mulighet til å sette vilkår om aktivitet hvor dette er hensiktsmessig. Det er behov for flere muligheter for å kunne tilby aktivitet eller arbeid fra kommunens enheter. Tiltaket «JobbStart», som er et samarbeid med ressurstjenesten, ble videreført i 2016. Dette tiltaket retter seg i hovedsak mot ungdom som har falt ut fra skole eller arbeid.
Enheten rapporterer om høy måloppnåelse på alle indikatorer i målekortet. For 2016 oppnådde enheten målsettingen med antall deltakere på kvalifiseringsstønad.
Fremtidige utfordringer
Antall flyktninger som ikke kommer i arbeid eller utdanning er økende. I all hovedsak er det manglende språkferdigheter som er utfordringen. Det å bli stående inaktiv er ødeleggende for enkeltmennesker, og enheten ser at det må settes inn ekstraordinære tiltak. Denne oppgaven er et felles ansvar og vil gi gevinster på sikt både helsemessig, når det gjelder sosiale utfordringer og ikke minst for neste generasjon. Dersom det ikke blir tatt grep, forventer enheten en vesentlig økning i utbetaling av sosialhjelp til flyktninger som blir stående utenfor arbeidslivet.
Gruppen unge som strever med å komme seg videre etter endt skolegang er økende. Enheten har gode erfaringer med tiltaket «JobbStart», men trenger flere tiltak for å møte denne gruppen. Aktivitetskravet ved stønad til livsopphold vil utfordre kommunen med tanke på å skaffe oppgaver som kan løses, men samfunnsøkonomisk vil dette være lønnsomt. Videre har gruppen unge krav på et tilbud om aktivitet innen åtte uker. Fokuset på langtidsmottakere av sosialhjelp fortsetter også, og her er det avklaring mot riktig ytelse som er målsettingen.
Boliger er fortsatt en utfordring. Enheten har behov for forsterkede boliger for krevende brukere, samt tilgang på mindre og rimeligere boalternativer. Å ivareta sikkerheten for ansatte og brukere i enhetens lokaler er fortsatt en prioritert oppgave.
Om enheten
Sosialtjenesten NAV Molde yter tjenester etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen. Husbankens tilskuddsordninger som bostøtte og startlån er også tjenester som ytes fra enheten.
Arbeid og aktivitet er hovedsatsingsområder i NAV. Det å gi mennesker mulighet til å være i inntektsgivende arbeid og kunne forsørge seg selv og sin familie, er med på å bekjempe sosiale forskjeller og er helsefremmende.
Erfaringene med eget ungdomsteam og samarbeidet med ressurstjenesten for gruppen unge er positive. Her er det satt inn ekstra ressurser for å møte en stadig økende gruppe unge med utfordringer, både i skole og arbeid. Kvalifiseringsprogrammet (KVP) er et viktig virkemiddel for å møte disse utfordringene, samt at det blir etablert gode samarbeidsarenaer med kommunens øvrige enheter og det lokale næringsliv.