Økonomi
Molde kommunes regnskap føres etter kommunale regnskapsprinsipper nedfelt i kommunelovens § 48 og regnskapsforskriftens § 7. Anordningsprinsippet gjelder i kommunal sektor og betyr at all tilgang og bruk av midler i løpet av året, som vedrører kommunens virksomhet, skal fremgå av driftsregnskapet eller investeringsregnskapet.
Driftsregnskapet viser driftsutgifter og driftsinntekter i kommunen og regnskapsresultatet for året. Investeringsregnskapet viser kommunens utgifter i forbindelse med investeringer og utlån med videre, samt hvordan disse er finansiert.
Kommunens driftsregnskap viser årlige avskrivninger som er årlige kostnader som følge av forbruk av aktiverte driftsmidler. Avskrivningene påvirker kommunens brutto driftsresultat, men blir utnullet slik at netto driftsresultat er upåvirket av denne kostnaden. Netto driftsresultat i kommunen er derimot belastet med årets avdrag (minimumsavdrag) som er utgiften relatert til forbruk av aktiverte driftsmidler som skal påvirke kommunens driftsresultat etter gjeldende regnskapsregler. Årsaken til at avskrivningene blir vist i regnskapet, er blant annet at beslutningstakere og regnskapsbrukere skal se denne kostnaden presentert i regnskapet og vurdere denne i forhold til kommunens driftsresultat og avdragsutgifter.
Videre er regnskapet ført etter bruttoprinsippet. Det betyr at det ikke er gjort fradrag i inntekter for tilhørende utgifter og/eller fradrag i utgifter for tilhørende inntekter. Dette betyr at aktiviteten i kommunen kommer frem med riktig beløp.
I balanseregnskapet er anleggsmidler definert som eiendeler bestemt til varig eie eller bruk for kommunen. Andre eiendeler er omløpsmidler. Anleggsmidler som har en begrenset levetid, blir avskrevet hvert år. I kommunal sektor blir lineære avskrivninger brukt. Denne metoden innebærer at avskrivningsgrunnlaget blir fordelt likt over avskrivningstiden. De årlige avskrivningene blir dermed like store for det enkelte driftsmiddel. Avskrivningene starter året etter at anleggsmidlet er tatt i bruk.
Regnskapsresultatet
Molde kommunes regnskap for 2016 avsluttes med et udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 59,2 mill. kroner. Dette er 62,2 mill. kroner bedre enn hva prognosene i økonomirapporteringen per utgangen av oktober tilsa. Netto driftsresultat viser et overskudd på 94,4 mill. kroner mot et budsjettert overskudd på 35,8 mill. kroner i revidert budsjett eller en forbedring på hele 58,6 mill. kroner. Forbedringen i netto driftsresultat fra 2015 til 2016 er på 36,4 mill. kroner. Interne finanstransaksjoner viser en forbedring i forhold til revidert budsjett på 0,6 mill. kroner. Dette gir et netto udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 59,2 mill. kroner. Dette er etter at underskuddet fra 2014 på 36,9 mill. kroner er inndekket. Videre er mindreforbruket i 2015 på 37,1 mill. kroner inntektsført og avsatt til kommunens disposisjonsfond som ved utgangen av 2016 er på 40,2 mill. kroner.
Det regnskapsmessige mindreforbruket på 59,2 mill. kroner i forhold til revidert budsjett, skyldes i hovedsak reduserte pensjonskostnader med 18,3 mill. kroner og økte skatteinntekter med 15,9 mill. kroner. Samtidig ble mindreforbruket i avdelinger og enheter i året på 10,7 mill. kroner. De største positive avvikene finnes innenfor skoleområdet, barnehageområdet, barnevern og flyktningtjenesten med henholdsvis 5,4 mill. kroner, 2,9 mill. kroner, 3,7 mill. kroner og 3,6 mill. kroner. Innenfor helse og omsorg og tiltak funksjonshemmede ble det et merforbruk på henholdsvis 4,8 mill. kroner og 6,6 mill. kroner.
Det finansielle området bidrar også med reduserte utgifter/økte inntekter på samlet 14,3 mill. kroner ut over reduksjonen i pensjonskostnader og økte skatteinntekter. Reduserte avdragsutgifter i forhold til budsjett forbedrer resultatet med 8,5 mill. kroner mens renteutgiftene er redusert med 2,0 mill. kroner grunnet lavere lånegjeld enn budsjettert. Samtidig viser renteinntektene en økning på 2,9 mill. kroner, noe som i hovedsak skyldes bedre likviditet enn budsjettert. Den eksterne finansforvaltningen bidrar med en merinntekt i forhold til budsjett på 3,2 mill. kroner. Lønnspotten stod ved utgangen av året til rest med en ubenyttet sum på 2,2 mill. kroner. Reduksjonen i statlige rammeoverføringer på 3,1 mill. kroner skyldes i det vesentlige reduserte ekstraordinære skjønnsmidler. Forøvrig forekommer det flere positive og negative avvik som er av mer beskjeden karakter men som samlet gjør at det positive avviket på finans blir, sammen med redusert pensjonskostnad og økte skatteinntekter, på hele 48,6 mill. kroner.
Det er anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre 1,75 pst. av brutto driftsinntekter. For Molde kommune utgjør netto driftsresultats andel av brutto driftsinntekter 4,7 pst. i 2016 (3,1 pst. i 2015 og –2,2 pst. i 2014). Netto driftsresultat, korrigert for bruk/avsetning bundne fond, viser slik utvikling.
Avsluttende kommentar
Molde kommune har nå vært gjennom to særdeles krevende år hva gjelder økonomiske utfordringer. Målet om økonomisk balanse eller bedre er innfridd med god margin for begge årene og faren for i denne omgang å bli innmeldt i ROBEK er over. Den store utfordringen i budsjettet for 2016, var inndekningen av underskuddet fra 2014 på 36,9 mill. kroner. Det oppleves derfor som særdeles tilfredsstillende at årets kommuneregnskap ender ut i et udisponert overskudd på hele 59,2 mill. kroner. Økonomisk balanse eller bedre har hatt hovedfokus gjennom hele året noe også resultatene fra tjenesteproduksjonen tydelig viser.
Det mest positive med årets resultat, er at enhetene og den kommunale tjenesteproduksjonen samlet ender ut med et mindreforbruk i forhold til vedtatte budsjettrammer. Dette er en klar indikasjon på at kommunens økonomi er under kontroll, selv om utfordringene fortsatt er mange og til dels omfattende. Arbeidet som her er nedlagt gjennom året, står det stor respekt av og vitner om stor lojalitet til de beslutninger som er tatt og styringssignal som er gitt. Det har også i 2016 vært krevende å levere tjenester av høy kvalitet og i stort omfang kombinert med håndhevelsen av en tilnærmet ansettelses- og innkjøpsstopp som ble innført høsten 2014. I budsjettet for 2017 styrkes flere sentrale områder gjennom kommunestyrets behandling. Stramheten er der fortsatt, men allikevel noe lettere enn hva som har vært tilfelle de to siste årene.
Det har gjennom store deler av året vært utarbeid prognoser som synliggjorde et forventet regnskapsmessig underskudd. Prognosene har imidlertid stadig forbedret seg. Med det som skjedde, særlig de siste månedene av året hvor det aller meste gikk i positiv retning, endte regnskapet opp med et særdeles gledelig resultat. Det aller mest positive ved resultatet, er som tidligere nevnt at de tjenesteproduserende enhetene har snudd merforbruk i tidligere år til et mindreforbruk både i 2015 og i 2016.
Det ligger betydelige økonomiske utfordringer i å skape et handlingsrom som gir en bærekraftig økonomi over tid. Behovet for fortsatt stramhet, tøffe prioriteringer og gjennomføring av effektiviseringstiltak er absolutt til stede selv om underskuddene for 2013 og 2014 nå er dekket.
Kurt Magne Thrana
økonomisjef
Driftsregnskapet
Note | Regnskap 2016 | Revidert budsjett 2016 | Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | Budsjett 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | ||||||
Brukerbetalinger | 86 239 | 82 056 | 83 123 | 81 355 | 84 871 | |
Andre salgs- og leieinntekter | 87 196 | 85 607 | 85 019 | 80 556 | 91 820 | |
Overføringer med krav til motytelse | 329 228 | 268 901 | 299 842 | 290 233 | 240 933 | |
Rammetilskudd | 567 160 | 551 356 | 545 333 | 550 101 | 585 794 | |
Andre statlige overføringer | 106 899 | 105 567 | 88 496 | 78 468 | 113 552 | |
Andre overføringer | 2 320 | 1 366 | 4 207 | 4 534 | 1 100 | |
Skatt på inntekt og formue | 721 890 | 723 900 | 684 093 | 643 728 | 751 770 | |
Eiendomsskatt | 93 224 | 92 601 | 84 900 | 76 956 | 93 311 | |
Andre direkte og indirekte skatter | 29 | 20 | 29 | 73 | 20 | |
Sum driftsinntekter | 1 994 185 | 1 911 374 | 1 875 043 | 1 806 004 | 1 963 171 | |
Driftsutgifter | ||||||
Lønnsutgifter | 1 041 010 | 1 030 752 | 998 438 | 981 343 | 1 051 226 | |
Sosiale utgifter | 4 | 256 159 | 283 580 | 250 135 | 261 391 | 286 434 |
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjonen | 246 106 | 222 006 | 214 288 | 216 270 | 255 491 | |
Kjøp av tjenester som erstatter tj. produksjon | 199 587 | 193 238 | 178 271 | 174 247 | 197 118 | |
Overføringer | 185 733 | 152 560 | 173 215 | 225 683 | 166 574 | |
Avskrivninger | 12 | 32 068 | - | 30 765 | 29 146 | - |
Fordelte utgifter | -107 718 | -101 709 | -84 079 | -73 875 | -112 065 | |
Sum driftsutgifter | 1 852 945 | 1 780 427 | 1 761 032 | 1 814 205 | 1 844 778 | |
Brutto driftsresultat | 141 240 | 130 947 | 114 011 | -8 201 | 118 393 | |
Finansinntekter | ||||||
Renteinntekter, utbytte og eieruttak | 10 491 | 7 634 | 15 252 | 44 228 | 12 122 | |
Gevinst på finansielle instrumenter (omløpsmidler) | 4 866 | 1 640 | - | 3 059 | 1 660 | |
Mottatte avdrag på utlån | 237 | 620 | 513 | 441 | 470 | |
Sum eksterne finansinntekter | 15 594 | 9 894 | 15 765 | 47 728 | 14 252 | |
Finansutgifter | ||||||
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter | 30 527 | 32 463 | 33 254 | 41 253 | 36 225 | |
Tap på finansielle instrumenter | - | - | 1 643 | - | - | |
Avdragsutgifter | 13 | 63 758 | 72 222 | 67 141 | 66 108 | 74 340 |
Utlån | 197 | 400 | 445 | 867 | 150 | |
Sum eksterne finansutgifter | 94 482 | 105 085 | 102 483 | 108 228 | 110 715 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 78 888 | 95 191 | 86 718 | 60 500 | 96 463 | |
Motpost avskrivninger | 32 068 | - | 30 765 | 29 146 | - | |
Netto driftsresultat | 94 420 | 35 756 | 58 057 | -39 555 | 21 930 | |
Interne finanstransaksjoner | ||||||
Bruk av tidligere års mindreforbruk | 37 055 | 37 055 | - | - | - | |
Bruk av disposisjonsfond | 9 | - | - | - | 37 | - |
Bruk av bundne fond | 9 | 9 478 | 1 933 | 7 953 | 5 878 | 834 |
Sum bruk av avsetninger | 46 533 | 38 988 | 7 953 | 5 915 | 834 | |
Overført til investeringsregnskapet | 789 | 789 | - | 167 | - | |
Dekning av tidligere års regnskapsmessig merforbruk | 36 880 | 36 880 | 19 872 | - | - | |
Avsetninger til disposisjonsfond | 9 | 37 055 | 37 055 | 3 100 | - | 22 744 |
Avsetninger til bundne fond | 9 | 6 980 | 20 | 5 983 | 3 073 | 20 |
Sum avsetninger | 81 704 | 74 744 | 28 955 | 3 240 | 22 764 | |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 59 248 | - | 37 055 | -36 880 | - |
Regnskapsskjema 1A - drift
Regnskap 2016 | Revidert budsjett 2016 | Opprinnelig budsjett 2016 | Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | Budsjett 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Skatt på inntekt og formue | 721 890 | 723 900 | 723 900 | 684 093 | 643 728 | 751 770 |
Ordinært rammetilskudd | 567 160 | 551 356 | 548 418 | 545 333 | 550 101 | 585 794 |
Skatt på eiendom | 93 224 | 92 601 | 92 601 | 84 900 | 76 956 | 93 311 |
Andre direkte eller indirekte skatter | 29 | 20 | 20 | 29 | 72 | 20 |
Andre generelle statstilskudd | 106 899 | 105 567 | 93 805 | 88 496 | 78 468 | 113 552 |
Sum frie disponible inntekter | 1 489 201 | 1 473 444 | 1 458 744 | 1 402 851 | 1 349 325 | 1 544 447 |
Renteinntekter og utbytte | 10 491 | 7 634 | 17 634 | 15 252 | 44 228 | 12 122 |
Gevinst fiansielle instrumenter | 4 866 | 1 640 | 1 640 | - | 3 059 | 1 660 |
Renteutg., provisjoner og andre fin. utg. | 30 527 | 32 463 | 32 463 | 33 254 | 41 253 | 36 225 |
Tap på finansielle instrumenter | - | - | - | 1 643 | - | - |
Avdrag på lån | 63 758 | 72 222 | 72 222 | 67 140 | 66 108 | 74 340 |
Netto finansinnt./utg. | -78 929 | -95 411 | -85 411 | -86 785 | -60 074 | -96 783 |
Til dekning av tidligere regnsk. m. merforbruk | 36 880 | 36 880 | 36 880 | 19 872 | - | - |
Til ubundne avsetninger | 37 055 | 37 055 | - | 3 100 | - | 22 744 |
Til bundne avsetninger | 36 | 20 | 20 | 5 983 | 3 073 | 20 |
Bruk av tidl. års mindreforbruk | 37 055 | 37 055 | - | - | - | - |
Bruk av ubundne avsetninger | - | - | - | - | 37 | - |
Bruk av bundne avsetninger | - | 1 933 | 1 773 | 7 953 | 5 878 | 834 |
Netto avsetninger | -36 916 | -34 967 | -35 127 | -21 002 | 2 842 | -21 930 |
Overført til investeringsregnskapet | - | 789 | - | - | 167 | - |
Til fordeling drift | 1 373 357 | 1 342 277 | 1 338 206 | 1 295 064 | 1 291 925 | 1 425 734 |
Sum fordelt til drift (fra skjema 1B) | 1 314 109 | 1 342 277 | 1 338 206 | 1 258 009 | 1 328 805 | 1 425 734 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 59 248 | - | - | 37 055 | -36 880 | - |
Regnskapsskjema 1B – drift
Regnskap 2016 | Revidert budsjett 2016 | Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | Budsjett 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Rådmannen | 5 956 | 6 432 | - | - | 9 754 |
Plan- og utviklingsavdelingen | 18 660 | 20 285 | 18 283 | 17 315 | 27 036 |
Driftsavdelingen | 7 949 | 7 974 | 44 825 | 40 717 | 8 635 |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 51 752 | 52 781 | 19 869 | 19 388 | 57 823 |
Økonomiavdelingen | 16 105 | 16 929 | 10 974 | 11 339 | 17 925 |
Informasjons- og serviceavdelingen | - | - | 3 756 | 4 075 | - |
Fellesområdetskole | 4 198 | 7 538 | 5 783 | 4 737 | 14 231 |
Kvam skole | 14 818 | 15 212 | 15 084 | 15 055 | 14 907 |
Sellanrå skole | 25 142 | 25 410 | 24 476 | 24 722 | 25 976 |
Langmyra skole | 32 679 | 32 619 | 31 235 | 30 868 | 33 386 |
Nordbyen skole | 21 390 | 21 475 | 21 088 | 21 088 | 20 995 |
Kviltorp skole | 32 328 | 32 713 | 31 579 | 31 111 | 33 407 |
Kleive oppvekstsenter | 9 935 | 10 837 | 9 067 | 10 858 | 10 536 |
Bolsøya skole | 6 478 | 6 623 | 6 908 | 6 865 | 6 592 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 20 683 | 20 861 | 19 820 | 19 225 | 21 627 |
Sekken oppvekstsenter | 4 255 | 4 858 | 4 471 | 4 636 | 4 860 |
Bekkevoll ungdomsskole | 32 123 | 30 925 | 31 540 | 29 180 | 31 511 |
Bergmo ungdomsskole | 23 181 | 22 603 | 22 880 | 20 234 | 21 524 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 19 172 | 18 522 | 19 271 | 18 665 | 18 801 |
Molde voksenopplæringssenter | 7 216 | 8 799 | 8 172 | 8 454 | 9 527 |
Fellesområdet barnehage | 122 688 | 122 610 | 106 453 | 107 068 | 128 004 |
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager | 12 791 | 12 800 | 11 844 | 12 790 | 13 067 |
Hatlelia barnehage | 8 389 | 8 740 | 9 017 | 8 625 | 8 632 |
Kvam og St. Sunniva barnehager | 11 600 | 12 180 | 11 288 | 11 061 | 11 453 |
Hjelset barnehage | 8 989 | 9 727 | 9 039 | 9 100 | 9 699 |
Barnas Hus barnehage | 9 459 | 9 979 | 10 267 | 9 401 | 8 470 |
Langmyra og Banehaugen barnehager | 5 644 | 6 080 | 5 455 | 5 782 | 6 483 |
Lillekollen barnehage | 11 148 | 11 448 | 12 602 | 13 533 | 11 561 |
Barneverntjenesten | 28 813 | 32 542 | 32 693 | 48 455 | 32 966 |
Sosialtjenesten NAV Molde | 31 398 | 31 227 | 30 051 | 86 978 | 33 152 |
Flyktningtjenesten | 74 349 | 77 914 | 55 069 | - | 91 528 |
Ressurstjenesten | 8 722 | 9 864 | 9 159 | 10 088 | 11 999 |
Molde asylmottak | - | - | - | 154 | - |
Helsetjenesten | 90 552 | 90 695 | 62 423 | 61 057 | 95 647 |
Fellesområdet pleie og omsorg | -32 933 | -28 574 | -23 871 | 6 444 | -22 266 |
Glomstua omsorgssenter | 108 539 | 102 735 | 117 618 | 91 612 | 104 408 |
Kirkebakken omsorgssenter | 53 019 | 51 795 | 56 020 | 83 093 | 42 976 |
Råkhaugen omsorgssenter | 51 257 | 49 777 | 44 952 | 32 460 | 53 317 |
Bergmo omsorgssenter | 64 030 | 63 828 | 73 770 | 74 315 | 63 164 |
Røbekk omsorgssenter | - | - | 1 478 | 18 186 | - |
Kleive og Skåla omsorgssenter | 61 176 | 60 714 | - | - | 61 132 |
Kleive omsorgssenter | - | - | 37 904 | 39 664 | - |
Skåla omsorgssenter | - | - | 23 528 | 24 206 | - |
Tiltak funksjonshemmede | 167 673 | 161 043 | 151 875 | 150 728 | 165 992 |
Brann- og redningstjenesten | 20 478 | 20 547 | 21 922 | 20 465 | 21 379 |
Byggesak og geodata | -854 | 609 | -919 | -51 | 1 425 |
Molde bydrift | 8 881 | 8 240 | 8 573 | 7 688 | 13 241 |
Kulturtjenesten | 35 138 | 34 893 | 33 582 | 35 566 | 34 958 |
Kulturskolen | 8 659 | 9 480 | 8 750 | 8 969 | 9 096 |
Netto utgift avdelinger/enheter | 1 323 625 | 1 334 289 | 1 269 623 | 1 315 969 | 1 400 536 |
Avstemming mot skjema 1A - drift* | -9 516 | 7 988 | -11 614 | 12 836 | 25 198 |
Sum fordelt til drift | 1 314 109 | 1 342 277 | 1 258 009 | 1 328 805 | 1 425 734 |
Investeringsregnskapet
Note | Regnskap 2016 | Revidert budsjett 2016 | Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | Budsjett 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Inntekter | ||||||
Salg av driftsmidler og fast eiendom | 3 290 | 940 | 3 719 | 369 | 1 280 | |
Andre salgsinntekter | 192 | - | 45 | 1 822 | - | |
Overføringer med krav til motytelse | 8 742 | 4 529 | 17 157 | 10 888 | 6 966 | |
Kompensasjon for merverdiavgift | 5 917 | 12 979 | 8 891 | 8 878 | 20 114 | |
Sum inntekter | 18 140 | 18 448 | 29 813 | 21 957 | 28 360 | |
Utgifter | ||||||
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjon | 34 853 | 77 583 | 42 292 | 52 986 | 139 558 | |
Overføringer | 6 349 | 13 219 | 8 693 | 10 003 | 29 114 | |
Renteutgifter, provisjoner og andre fin. utg. | 1 714 | - | 1 632 | 1 906 | - | |
Sum utgifter | 42 916 | 90 802 | 52 617 | 64 895 | 168 672 | |
Finanstransaksjoner | ||||||
Avdragsutgifter | 13 756 | - | 14 063 | 5 413 | - | |
Utlån | 34 077 | 75 000 | 27 392 | 29 678 | 75 000 | |
Kjøp av aksjer og andeler | 8 | 1 304 | 800 | 778 | 885 | 800 |
Dekning av tidligere års udekket | 25 301 | - | 2 687 | - | - | |
Avsetninger til ubundne investeringsfond | 9 | 879 | - | 328 | - | - |
Avsetninger til bundne fond | - | - | 159 | 481 | - | |
Sum finanstransaksjoner | 75 318 | 75 800 | 45 407 | 36 457 | 75 800 | |
Finansieringsbehov | 100 094 | 148 154 | 68 211 | 79 395 | 216 112 | |
Dekket slik: | ||||||
Bruk av lån | 81 584 | 146 146 | 45 930 | 65 138 | 215 312 | |
Salg av aksjer og andeler | 82 | - | - | - | - | |
Mottatte avdrag på utlån | 14 475 | - | 13 844 | 5 413 | - | |
Overføringer fra driftsregnskapet | 789 | 789 | - | 167 | - | |
Bruk av tidligere års udisponert | 1 750 | - | - | - | - | |
Bruk av ubundne investeringsfond | 9 | 1 304 | 1 100 | 8 278 | 8 384 | 800 |
Bruk av bundne fond | 9 | 110 | 119 | 159 | 293 | - |
Sum finansiering | 100 094 | 148 154 | 68 211 | 79 395 | 216 112 | |
Udekket/udisponert | - | - | - | - | - |
Regnskapsskjema 2A - investering
Regnskap 2016 | Revidert budsjett 2016 | Opprinnelig budsjett 2016 | Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | Budsjett 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringer i anleggsmidler | 42 916 | 90 802 | 82 325 | 52 617 | 64 895 | 168 672 |
Utlån og forskutteringer | 34 077 | 75 000 | 75 000 | 27 392 | 29 678 | 75 000 |
Aksjer, andeler og innskudd | 1 304 | 800 | 800 | 778 | 885 | 800 |
Avdrag på lån | 13 756 | - | - | 14 063 | 5 413 | - |
Dekning av tidligere års udekket | 25 301 | - | - | 2 687 | - | - |
Avsetninger | 879 | - | - | 487 | 481 | - |
Årets finansieringsbehov | 118 234 | 166 602 | 158 125 | 98 023 | 101 352 | 244 472 |
Finansiert slik: | ||||||
Bruk av lånemidler | 81 584 | 146 146 | 140 598 | 45 930 | 65 138 | 215 312 |
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 3 372 | 940 | 555 | 3 719 | 369 | 1 280 |
Tilskudd til investeringer | - | - | - | - | - | - |
Kompensasjon for merverdiavgift | 5 917 | 12 979 | 11 643 | 8 891 | 8 877 | 20 114 |
Mottatte avdrag på lån og refusjoner | 23 217 | 4 529 | 4 529 | 31 001 | 16 301 | 6 966 |
Andre inntekter | 192 | - | - | 45 | 1 822 | - |
Sum ekstern finansiering | 114 281 | 164 594 | 157 325 | 89 586 | 92 507 | 243 672 |
Overført fra driftsregnskapet | 789 | 789 | - | - | 167 | - |
Bruk av tidligere års udisponert | 1 750 | - | - | - | - | - |
Bruk av avsetninger | 1 414 | 1 219 | 800 | 8 437 | 8 678 | 800 |
Sum finansiering | 118 234 | 166 602 | 158 125 | 98 023 | 101 352 | 244 472 |
Udekket/udisponert | - | - | - | - | - | - |
Regnskapsskjema 2B - investering
Regnskapsskjema 2B spesifiserer «investeringer i anleggsmidler» fra regnskapsskjema 2A ned på prosjektnivå i tråd med revidert budsjett. Regnskapsskjema 2B spesifiserer kun utgiftsbevilgningen fra regnskapsskjema 2A, det vil si bruttobevilgning til det enkelte prosjekt. Finansiering, herunder blant annet ekstern finansiering av det enkelte prosjekt, er dermed ikke synliggjort i regnskapsskjema 2B. Egne regler for finansiering av investeringer i kirkelig fellesråd, gjør at disse skal inkluderes i kommunens skjema 2B.
De enkelte investeringsprosjekt er kommentert under den respektive enheten. Samlet sett viser skjema 2B at det i 2016 er brukt 47,9 mill. kroner mindre til investeringer i Molde kommune enn det som var bevilget i revidert budsjett. Dette skyldes i hovedsak forsinket fremdrift og da spesielt for investeringsprosjektene Sjøfronten trinn 1, tomtefelt til boliger og kirkegårdsutvidelser.
Det er 14 investeringsprosjekt som har merforbruk, de fleste med små beløp. De to største merforbrukene er på trafikksikring og skogsbilvei Kvam-Kringsjå.
Prosjekt | Regnskap 2016 | Revidert budsjett 2016 | Avvik | |
---|---|---|---|---|
Plan- og utviklingsavdelingen | 11 559 | 38 050 | 26 491 | |
Diverse erverv og tiltak | 4004 | 382 | 400 | 18 |
Infrastruktur Bolsøya | 1037 | - | 1 000 | 1 000 |
Kommuneplanarbeid, prosjektering, bypakke, kommunedelplan | 1145 | 372 | 500 | 128 |
Opparbeidelse av tomtefelt boliger | 4001 | 3 239 | 20 000 | 16 761 |
Opparbeidelse tomtefelt næring | 4003 | 38 | 1 000 | 962 |
Sentrumstiltak | 4005 | 232 | 250 | 18 |
Sjøfronten trinn 2 | 1100 | 249 | - | -249 |
Sjøfronten trinn 1 | 1122 | 4 832 | 14 500 | 9 668 |
Skogsbilvei Kvam–Kringsjå | 1151 | 2 215 | 400 | -1 815 |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 8 588 | 16 270 | 7 682 | |
IKT-investeringer Molde kommune | 1036 | 3 675 | 6 000 | 2 325 |
ROR-IKT – fellesinvesteringer | 9260 | 4 912 | 10 270 | 5 358 |
Ressurstjenesten | 1 475 | 1 490 | 15 | |
Kjøp av biler | 3600 | 1 475 | 1 490 | 15 |
Helsetjenesten | 285 | 370 | 85 | |
Journalsystem PPT | 3189 | - | 100 | 100 |
Biler | 3192 | 285 | 270 | -15 |
Pleie og omsorg | 2 812 | 3 354 | 542 | |
Digitale trygghetsalarmer | 1038 | 778 | 1 080 | 302 |
Kjøkken Glomstua omsorgssenter | 3055 | 407 | 665 | 258 |
Senger/teknisk utstyr | 3043 | 327 | 350 | 23 |
Minibuss Kleive omsorgssenter | 3052 | 739 | 719 | -20 |
Aktivitetstilbud hjemmeboende med demens | 1133 | 540 | 540 | - |
Varebil hjelpemiddelforvaltning | 3047 | 20 | - | -20 |
Brann- og redningstjenesten | 2 318 | 2 262 | -56 | |
Diverse brannutstyr | 4117 | 202 | 200 | -2 |
Feiervesenet – to nye biler | 4130 | 1 925 | 1 810 | -115 |
Nytt digitalt nødnett – TETRA | 4131 | - | 52 | 52 |
Sikring molo/båthavn | 4132 | 190 | 200 | 10 |
Byggesak og geodata | - | 150 | 150 | |
GPS-kikkert | 4332 | - | 150 | 150 |
Molde bydrift | 11 981 | 16 420 | 4 439 | |
Kommunale veger | 4011 | 2 597 | 8 500 | 5 903 |
Trafikksikring | 4012 | 4 158 | 350 | -3 808 |
Veg- og gatelys | 4013 | 1 321 | 3 000 | 1 679 |
Biler og maskiner | 4016 | 2 418 | 2 420 | 3 |
Lysarmatur Molde parkeringshus | 4855 | 643 | 650 | 7 |
Gangveg Åsan | 4967 | 845 | 1 500 | 655 |
Kulturtjenesten | 2 829 | 2 600 | -229 | |
Idrettsanlegg på kommunal grunn | 5528 | 310 | 300 | -10 |
Infotavler, skilting turområder | 5558 | 123 | 200 | 77 |
Maskinelt utstyr – park og idrett | 5522 | 647 | 500 | -147 |
Opprusting av lekeplasser – utskifting av lekeplassutstyr | 5555 | 91 | 100 | 9 |
Opprusting utstyr, haller, baner/friidrettsstadion | 5554 | 220 | 200 | -20 |
Parker og grøntanlegg | 5524 | 224 | 200 | -24 |
Projektor rådhussalen | 5559 | 125 | 150 | 25 |
Roseplanen | 5530 | 122 | 100 | -22 |
Toalettanlegg Retiro | 5560 | 721 | 750 | 29 |
Turstier i Moldemarka | 5556 | - | 100 | 100 |
Turveg Kringsjå | 5561 | 246 | - | -246 |
Molde kirkelige fellesråd | 1 070 | 9 836 | 8 766 | |
Diverse prosjekter Molde kirkelige fellesråd | 5009 | 200 | 200 | - |
Nytt orgel Røvik kirke | 5019 | 526 | 668 | 142 |
Molde domkirke – rømningsvei | 5020 | 83 | 310 | 227 |
Kleive kirke – oppgradering elanlegg | 5021 | 152 | 358 | 206 |
Kirkegårdsutvidelser | 5609 | 108 | 8 300 | 8 192 |
Sum | 42 916 | 90 802 | 47 886 | |
Investeringer i anleggsmidler fra skjema 2A | 42 916 | 90 802 | 47 886 |
Balansen
Note | Regnskap 2016 | Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | |
---|---|---|---|---|
EIENDELER | ||||
Anleggsmidler | 3 113 382 | 3 030 483 | 2 869 942 | |
Faste eiendommer og anlegg | 12 | 578 522 | 570 191 | 566 734 |
Utstyr, maskiner og transportmidler | 12 | 77 195 | 78 149 | 76 628 |
Utlån | 6 | 134 981 | 115 464 | 101 987 |
Aksjer og andeler | 8 | 179 780 | 179 639 | 178 861 |
Pensjonsmidler | 4 | 2 142 904 | 2 087 039 | 1 945 732 |
Omløpsmidler | 688 427 | 666 159 | 639 897 | |
Kortsiktige fordringer | 2, 6 | 12 185 | -137 524 | 151 238 |
Premieavvik | 4 | 155 177 | 142 589 | 146 614 |
Obligasjoner | 86 199 | 81 333 | 82 976 | |
Kasse, postgiro, bankinnskudd | 434 866 | 579 762 | 259 069 | |
Sum eiendeler | 3 801 808 | 3 696 642 | 3 509 839 | |
EGENKAPITAL OG GJELD | ||||
Egenkapital | 349 532 | 235 992 | 67 165 | |
Disposisjonsfond | 9 | 40 155 | 3 100 | - |
Bundne driftsfond | 9 | 14 683 | 17 217 | 19 194 |
Ubundne investeringsfond | 9 | 91 680 | 92 106 | 100 056 |
Bundne investeringsfond | 9 | 3 161 | 3 235 | 3 227 |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital drift | -10 576 | -10 576 | -10 576 | |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital investeringer | 557 | 557 | 557 | |
Regnskapsmessig merforbruk | - | -36 880 | -56 752 | |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 59 248 | 37 055 | - | |
Udisponert i investeringsregnskap | 9 | - | 1 750 | 1 750 |
Udekket i investeringsregnskap | 9 | -2 217 | -27 518 | -30 205 |
Kapitalkonto | 14 | 152 840 | 155 946 | 39 914 |
Langsiktig gjeld | 3 181 600 | 3 189 495 | 3 107 153 | |
Pensjonsforpliktelser | 4 | 2 412 873 | 2 369 660 | 2 334 094 |
Ihendehaverobligasjonslån | 2, 14 | 654 675 | 494 646 | 358 048 |
Sertifikatlån | 2, 14 | - | 220 400 | 304 490 |
Andre lån | 2, 14 | 114 051 | 104 789 | 110 520 |
Kortsiktig gjeld | 270 676 | 271 155 | 335 521 | |
Annen kortsiktig gjeld | 6 | 249 293 | 249 669 | 316 700 |
Premieavvik | 4 | 21 384 | 21 486 | 18 821 |
Sum egenkapital og gjeld | 3 801 808 | 3 696 642 | 3 509 839 | |
MEMORIAKONTI | ||||
Memoriakonto | 224 116 | 340 727 | 305 579 | |
Ubrukte lånemidler | 221 058 | 314 959 | 277 124 | |
Andre memoriakonti | 3 058 | 25 768 | 28 455 | |
Motkonto til memoriakontiene | -224 116 | -340 727 | -305 579 |
Note 1
Molde kommunes organisering
Molde kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi samtidig som det beskriver omfanget av tjenesteproduksjonen som er satt bort til andre. Kommunen har ved årsskiftet fire kommunale foretak som ikke er inntatt i kommunens regnskapstall. Disse er Molde Vann og Avløp KF, Molde Havnevesen KF, Molde Eiendom KF og Moldebadet KF som alle presenterer egne regnskaper for kommunestyret. I note 10 til regnskapet for 2016, er hovedtall for alle disse virksomhetene presentert samlet for konsernet. I note 8, er hovedtall for kommunens 4 heleide aksjeselskaper også presentert. Det gjelder Molde Kino AS, Gotfred Lies plass 1 AS, Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS og Romsdal Parkering AS. Innledningsvis i årsrapporten er det laget en oppstilling som viser alle foretak, interkommunale samarbeid og interkommunale selskap der Molde kommune er deltaker.
Note 2
Vesentlige transaksjoner i regnskapet
I 2016 er det inntektsført redusert pensjonskostnad i Molde Kommunale Pensjonskasse med 12,0 mill. kroner. Dette motsvarer utgiftsført husleie for Molde rådhus som er innbetalt pensjonskassen. Beløpet blir ført tilbake i 2017 og motsvares av premiefond overført fra 2016. Det tas sikte på at beløpet, som defineres som premieavvik, blir utgiftsført i sin helhet ved budsjettrevisjon i juni 2017.
Molde kommune har per 31. desember 2016 plassert 86,2 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Asset Management AS. Per 31. desember 2016 fremkommer en urealisert gevinst på 4,9 mill. kroner. Denne gevinsten er inntektsført i regnskapet for 2016.
Det er usikkerhet knyttet til fordringen på sykelønnsrefusjon i kommunens balanse. Det har over tid pågått og pågår fortsatt et arbeid i lønnsseksjonen i samarbeid med NAV for å bringe klarhet i om alle fordringene er reelle. Uavklarte restanser før 2010 beløper seg til 1,4 mill. kroner mens restansene for perioden 2010 – 2015 beløper seg til 1,9 mill. kroner. Arbeidet med endelig avklaring av alle utestående krav vil bli sluttført våren 2017 med avskrivning av eventuelle konstaterte tap ved budsjettrevisjonen i juni.
Kommunen har en uenighet gående med helseforetaket vedrørende utskrivningsklare pasienter og manglende epikriser. Utgifter tilsvarende 3,2 mill. kroner er derfor balanseført for 2016 i påvente av endelig avklaring. Saken klages inn for en sentral tvisteløsningsnemnd med det første.
Prinsippene for beregning av minsteavdrag er for 2016 endret og kommunen benytter for dette året en såkalt vektet modell. Endringen i forhold til tidligere prinsipper for beregning, reduserer avdragsutgiftene for 2016 med 6,0 mill. kroner. Det vises til egen note om dette (note 13).
Renteutgifter og avdrag på gjeld knyttet til bygg som er overtatt av Molde Eiendom KF er bokført og budsjettert i Molde kommunes regnskap.
Note 3
Note 3A - Anskaffelse og anvendelse av midler
Regnskap 2016 | Rev. budsjett 2016 | Opprinnelig budsjett 2016 | Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | Budsjett 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
ANSKAFFELSE AV MIDLER | ||||||
Inntekter driftsdel (kontoklasse 1) | 1 994 185 | 1 911 374 | 1 865 673 | 1 875 043 | 1 806 004 | 1 963 171 |
Inntekter investeringsdel (kontoklasse 0) | 18 140 | 18 448 | 16 727 | 29 813 | 21 957 | 28 360 |
Innbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 111 736 | 156 040 | 160 492 | 75 539 | 118 279 | 229 564 |
Sum anskaffelse av midler | 2 124 061 | 2 085 862 | 2 042 892 | 1 980 394 | 1 946 240 | 2 221 095 |
ANVENDELSE AV MIDLER | ||||||
Utgifter driftsdel (kontoklasse 1) | 1 820 877 | 1 780 427 | 1 745 355 | 1 730 267 | 1 785 059 | 1 844 778 |
Utgifter investeringsdel (kontoklasse 0) | 41 202 | 90 802 | 82 325 | 50 985 | 62 989 | 168 672 |
Utbetaling ved eksterne finanstransaksjoner | 145 335 | 180 885 | 180 885 | 146 347 | 146 110 | 186 515 |
Sum anvendelse av midler | 2 007 414 | 2 052 114 | 2 008 565 | 1 927 600 | 1 994 158 | 2 199 965 |
Anskaffelse - anvendelse av midler | 116 647 | 33 748 | 34 327 | 52 794 | -47 918 | 21 130 |
Endring i ubrukte lånemidler | -93 901 | - | - | 37 835 | 70 837 | - |
Endring i arbeidskapital | 22 746 | 33 748 | 34 327 | 90 629 | 22 919 | 21 130 |
AVSETNINGER OG BRUK AV AVSETNINGER | ||||||
Avsetninger | 166 344 | 73 955 | 36 900 | 69 184 | 3 554 | 22 764 |
Bruk av avsetninger | 49 697 | 40 207 | 2 573 | 16 390 | 14 592 | 1 634 |
Til avsetning senere år | - | - | - | - | 36 880 | - |
Netto avsetninger | 116 647 | 33 748 | 34 327 | 52 794 | -47 918 | 21 130 |
INTERNE OVERFØRINGER OG FORDELINGER | ||||||
Interne inntekter med videre | 140 575 | 102 498 | 80 433 | 119 730 | 108 421 | 112 065 |
Interne utgifter med videre | 140 575 | 102 498 | 80 433 | 119 730 | 108 421 | 112 065 |
Netto interne overføringer | - | - | - | - | - | - |
Note 3B - Oversikt over endring i arbeidskapital i balansen
Regnskap 2016 | Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | |
---|---|---|---|
OMLØPSMIDLER | |||
Endring betalingsmidler | -144 895 | 320 692 | 182 844 |
Endring ihendehaverobligasjoner og sertifikater | 4 866 | -1 643 | 3 059 |
Endring kortsiktige fordringer | 149 709 | -288 762 | -77 515 |
Endring premieavvik | 12 588 | -4 025 | -17 577 |
Endring omløpsmidler (A) | 22 267 | 26 262 | 90 811 |
KORTSIKTIG GJELD | |||
Endring kortsiktig gjeld (B) | 478 | 64 367 | -67 892 |
Endring i arbeidskapital (A-B) | 22 746 | 90 629 | 22 919 |
AVSTEMMING AV ARBEIDSKAPITAL MELLOM BALANSE OG BEVILGNINGSREGNSKAP | |||
Endring arbeidskapital i bevilgningsregnskapet | 22 746 | 90 629 | 22 919 |
Endring arbeidskapital i balansen | -22 746 | -90 629 | -22 919 |
Avvik | - | - | - |
Note 4
Pensjon
Generelt om pensjonsordningene i kommunen
Kommunen har pensjonsforsikringer for sine ansatte i Molde Kommunale Pensjonskasse (MKP), Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Statens Pensjonskasse (SPK).
Ansatte som er i kommunens tjeneste ved fylte 62 år, har også rett til avtalefestet pensjon (AFP) etter bestemte regler. AFP for 62–64 år er ikke forsikringsmessig dekket og det er heller ikke på annen måte samlet opp fond til dekning av fremtidige AFP-pensjoner.
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 13 i årsregnskapsforskriften, skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut i fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes som premieavvik og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet med tilbakeføring igjen året etter eller over de neste 7, 10 eller 15 årene.
Bestemmelsene innebærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Nærmere om regnskapstallene
MKP | KLP | SPK | Sum 31.12.16 | Sum 31.12.15 | |
---|---|---|---|---|---|
PENSJONSKOSTNAD | |||||
Netto pensjonskostnader (jfr. aktuarberegning) | 58 885 | 19 769 | 19 826 | 98 480 | 96 209 |
Årets pensjonspremie (jfr. aktuarberegning) | -86 235 | -16 926 | -21 487 | -124 648 | -104 244 |
= Årets premieavvik | -27 350 | 2 843 | -1 662 | -26 168 | -8 035 |
AKKUMULERT PREMIEAVVIK | |||||
Akkumulert 01.01. | 110 473 | 11 481 | -850 | 121 104 | 127 793 |
+/- Premieavvik for året | 27 350 | -2 843 | 1 661 | 26 168 | 8 036 |
-/+ Resultatført 1/7, 1/10 og 1/15 av tidligere års premieavvik | -13 302 | -1 782 | 36 | -15 048 | -13 900 |
Arbeidsgiveravgift av premieavviket 31.12 | 1 981 | -652 | 239 | 1 568 | -826 |
= Akkumulert premieavvik 31.12. | 126 502 | 6 204 | 1 086 | 133 792 | 121 103 |
PENSJONSMIDLER (eks. arbeidsgiveravgift) | |||||
Regnskap per 31.12. | 1 567 901 | 363 683 | 211 321 | 2 142 905 | 2 087 039 |
PENSJONSFORPLIKTELSER (inkl. arbeidsgiveravgift) | |||||
Regnskap per 31.12. | 1 682 964 | 424 765 | 305 144 | 2 412 874 | 2 369 660 |
Bruk av premiefond | -11 054 | -9 065 | - | -20 119 | -45 746 |
Saldo premiefond 31.12 | 42 057 | 2 259 | - | 44 316 | 11 662 |
Forutsetninger
MKP | KLP | SPK | |
---|---|---|---|
Forventet avskastning pensjonsmidler (§ 13-5 F) | 4,60 % | 4,60 % | 4,30 % |
Diskonteringsrente (§ 13-5 E) | 4,00 % | 4,00 % | 4,00 % |
Forventet årlig lønnsvekst (§ 13-5 B) | 2,97 % | 2,97 % | 2,97 % |
Forventet årlig G- og pensjonsregulering (§ 13-5 D) | 2,97 % | 2,97 % | 2,97 % |
Årlig regulering av pensjoner under utbetaling | 2,20 % |
Note 5
Kommunens garantiansvar
31.12.16 | Garantiansvar utløper år | |
---|---|---|
Molde Barnehager BA | 4 858 | 2034 |
Studentsamskipnaden - Anestua barnehage | 1 725 | 2026 |
Sum Husbanken | 6 583 | |
Sekken Museumslag | 253 | 2029 |
Romsdalsmuseet Eiendom AS | 410 | 2042 |
Sportsklubben Rival | 284 | 2021 |
Sum Sparebank 1 SMN | 946 | |
Molde og Omegn Idrettsforening | 614 | 2025 |
Sum Sparebanken Møre | 614 | |
Molde Hestesportklubb * | 2 091 | 2028 |
Sum Handelsbanken | 2 091 | |
Tøndergård skole | 429 | 2025 |
Molde Kino AS | 14 040 | 2036 |
Akerhallen AS | 9 750 | 2039 |
Sum KLP Kommunekreditt | 24 219 | |
Stiftelsen Romsdalsmuseet | 3 500 | 2042 |
Tøndergård skole ** | 1 347 | 2021 |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal/Molde Int. Jazz F. | 31 658 | 2051 |
Stiftelsen Molde International Jazz Festival | 11 759 | 2052 |
Molde Kulturbygg AS | 61 483 | 2050 |
Sum Kommunalbanken AS | 109 747 | 2052 |
Totalsum | 144 201 | 2050 |
** Grantibeløpet består av 40,1 pst. av restgjelden 31.12.2015
Kommunale forpliktelser i forbindelse med spillemidler
Kommunen er også garantist i de tilfeller andre enn kommunen står som eier/søker av spillemidler for følgende typer anlegg: Flerbrukshaller og spesialhaller, alpinanlegg, golfanlegg, motorsportanlegg og kunstisbaner. Garantiansvaret for kommunen gjelder tilbakebetaling av spillemidler dersom mottaker ikke oppfyller eller misligholder de krav som departementet har satt til lag/foreninger som mottar spillemidler. Det er videre et krav om at det samlede tilskuddet til anlegget er over 2,0 mill. kroner, samt at det er spillemidler som er mottatt de 10 siste år.
Note 6
Til hovedoversikt balanseregnskapet - fordringer og gjeld til interkommunale samarbeid og kommunale foretak
31.12.16 | 31.12.15 | 31.12.14 | |
---|---|---|---|
Kortsiktig fordring | |||
Mellomregning Molde Vann og Avløp KF | 5 956 | - | - |
Mellomregning Moldebadet KF | 1 543 | - | - |
Mellomregning Kommunerevisjonsdistrikt 2 | - | 1 700 | - |
Mellomregning Molde kirkelige fellesråd | 1 | - | - |
Sum kortsiktig fordring | 7 500 | 1 700 | - |
Låneavtale kommunale foretak | |||
Molde Eiendom KF | 1 736 052 | 1 598 060 | 1 470 433 |
Molde Vann og Avløp KF | 500 411 | 478 425 | 439 418 |
Moldebadet KF | 98 662 | 104 069 | 107 301 |
Sum konserninterne utlån | 2 335 125 | 2 180 554 | 2 017 152 |
Kortsiktig gjeld | |||
Mellomregning Molde kirkelige fellesråd | - | - | -10 |
Mellomregning kontrollutvalgssekretariatet | - | -322 | - |
Mellomregning Tøndergård skole | -1 818 | -387 | -345 |
Mellomregning Molde Vann og Avløp KF | - | -77 687 | -27 |
Mellomregning Molde Eiendom KF | -214 403 | -254 759 | -110 043 |
Mellomregning RIUA | -26 | - | - |
Mellomregning Moldebadet KF | - | -1 297 | -372 |
Sum kortsiktig gjeld | -216 247 | -334 452 | -110 797 |
Note 7
Overføringer til/fra interkommunale samarbeid
Tøndergård skole og ressurssenter
31.12.16 | 31.12.15 | 31.12.14 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner m.m. | 59 204 | 57 034 | 48 889 |
Egne inntekter | 360 | 407 | 322 |
Sum inntekter | 59 564 | 57 441 | 49 211 |
Benyttet til dekning av utgifter | -52 378 | -51 784 | -46 940 |
Netto driftsresultat | 7 186 | 5 657 | 2 271 |
Netto avsetning | -2 917 | -2 181 | -1 457 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 4 269 | 3 476 | 814 |
Regnskapstall for Tøndergård skole og ressurssenter siste to år
Tøndergård skole og ressurssenter er et interkommunalt samarbeid som ble etablert helt tilbake på 1970-tallet etter privatrettslige regler. I etterkant har slike samarbeid blitt regulert også gjennom kommuneloven med tilhørende forskrifter og standarder.
Samarbeidet har blitt sett på som egen juridisk enhet. Det viser seg at selskapet ikke er registrert som egen juridisk enhet i Brønnøysundregisteret. Juridisk status på interkommunale samarbeid er helt avgjørende for hvem som har ansvar og myndighet vedrørende økonomibestemmelsene i lov og forskrift.
Molde kommune og Tøndergård skole og oppvekstsenter har derfor blitt enige om at juridisk stilling må avklares med tilhørende endringer i samarbeidets vedtekter. Dette krever en rekke formelle og praktiske avklaringer og endringer, og de praktiske endringene tilsier at det er best å gjennomføre en slik endring fra et årsskifte. Det ble ikke tid til å avklare dette til årsskiftet 2016/2017, men det er et klart mål at dette må være på plass til årsskiftet 2017/2018.
Kommunerevisjonsdistrikt 2
31.12.16 | 31.12.15 | 31.12.14 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 5 874 | 5 718 | 4 751 |
Egne inntekter | 644 | 876 | 656 |
Sum inntekter | 6 518 | 6 594 | 5 407 |
Benyttet til dekning av utgifter | -6 607 | -6 059 | -6 715 |
Netto driftsresultat | -89 | 535 | -1 308 |
Netto avsetning | - | -535 | 642 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | -89 | - | -666 |
Kontrollutvalgssekretariatet
31.12.16 | 31.12.15 | 31.12.14 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 2 387 | 2 228 | 2 030 |
Egne inntekter | 19 | 8 | - |
Sum inntekter | 2 406 | 2 236 | 2 030 |
Benyttet til dekning av utgifter | -2 221 | -2 009 | -1 659 |
Netto driftsresultat | 185 | 227 | 371 |
Netto avsetning | - | - | -371 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 185 | 227 | - |
RIUA
ROR-IKT
31.12.16 | 31.12.15 | 31.12.14 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 37 314 | 32 977 | 29 491 |
Egne inntekter | 2 452 | 1 286 | 539 |
Sum inntekter | 39 766 | 34 263 | 30 030 |
Benyttet til dekning av utgifter | -39 766 | -34 263 | -30 030 |
Netto driftsresultat | - | - | - |
Netto avsetning | - | - | - |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - |
Molde kommune vil ha en gjennomgang av alle interkommunale samarbeid i forbindelse med det pågående kommunereformarbeidet. Alle interkommunale samarbeid skal vurderes i denne prosessen. Videre vil kommunen se spesielt på Tøndergård skole og oppvekstsenter og RIUA i 2017 for å få avklart om samarbeidene er egne juridiske enheter eller ikke.
Note 8
Til hovedoversikt balanseregnskapet - aksjer og andeler
Bokført verdi 31.12.16 | Antall aksjer/andeler | Eierandel | |
---|---|---|---|
Aksjer | |||
Istad AS - B-aksjer | 44 095 | 34 018 | 34,02 % |
Molde Lufthavnutvikling AS | 7 241 | 707 | 38,03 % |
Akerhallen AS | 3 500 | 39 | 19,50 % |
Molde Kino AS | 3 000 | 1 304 | 100,00 % |
Romsdalsmuseet Eiendom AS | 2 500 | 1 250 | 25,00 % |
Gotfred Lies plass 1 AS | 1 938 | 224 350 | 100,00 % |
Protomore Kunnskapspark AS | 1 800 | 2 562 | 18,90 % |
Langfjordforbindelsen AS | 1 728 | 71 | 15,27 % |
Møreaksen AS | 580 | 5 525 | 7,46 % |
Kystlab-Prebio AS | 487 | 48 786 | 7,12 % |
Samspleis AS | 480 | 18 | 13,52 % |
Astero AS | 470 | 940 | 43,72 % |
Molde Kulturbygg AS | 334 | 330 | 33,00 % |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal | 264 | 132 | 44,00 % |
Romsdal Parkering AS | 250 | 5 | 100,00 % |
Bjørnsonhuset AS | 225 | 225 | 37,50 % |
Muritunet AS | 200 | 200 | 1,40 % |
Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS | 172 | 171 648 | 100,00 % |
Halsafjordsambandet AS | 105 | 100 | 4,95 % |
Visit Nordmøre & Romsdal AS (2) | 100 | 34 133 | 3,30 % |
Harøysund Næringspark AS | 100 | 10 | 10,00 % |
Kjerringsundet AS | 100 | 100 | 3,12 % |
Snarveien AS | 50 | 10 | 1,80 % |
Trafikkterminalen Molde AS | 37 | 37 | 7,40 % |
Sum aksjer | 69 755 | ||
Andeler | |||
Molde Kommunale Pensjonskasse -selskapskapital | 99 000 | - | 100,00 % |
Egenkapitaltilskudd KLP | 9 839 | - | - |
Møre og Romsdal Revisjon IKS | 336 | - | 12,10 % |
Øvre veg 11 - innskudd | 230 | - | - |
GassROR IKS - innskuddskapital | 200 | - | 16,66 % |
Storgt 10-12-14 AS - leieboerinnskudd | 86 | - | - |
Molde Båthavnlag A/L | 79 | 10 | - |
Gjestestova AS - innskudd | 68 | - | - |
Stiftelsen Molde Ungdomsboliger - egenkapital | 50 | - | - |
Stiftelsen Bjørnsonfestivalen - innskudd | 40 | - | - |
Hjelset Skisenter | 30 | 60 | - |
Møre og Romsdal Boligbyggelag A/L | 27 | 274 | - |
Skaret Skisenter BA | 20 | 15 | - |
Molde Barnehager BA | 11 | 10 | - |
Biblioteksentralen AL - andeler | 5 | 18 | - |
A/L Skarbakkene | 2 | 3 | - |
Skaret Travbane | 1 | 10 | - |
Sum andeler | 110 025 | ||
Sum aksjer og andeler | 179 779 |
Hovedtall aksjeselskap heleid av Molde kommune
Selskap | Årsresultat | Egenkapital | Gjeld |
---|---|---|---|
Molde Kino AS* | 1 304 | 4 935 | 16 315 |
Gotfred Lies plass 1 AS* | 1 560 | 9 086 | 18 107 |
Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS* | -10 | 532 | 128 |
Romsdal Parkering AS** | 165 | -797 | 3 018 |
** Regnskap 2016 (ikke revidert)
Note 9
Fond
Avsetning og bruk av fond
Bundne driftsfond
IB 01.01.16 | Avsetninger | Bruk | UB 31.12.16 | |
---|---|---|---|---|
Øremerkede statstilskudd | 12 213 | 4 315 | 8 241 | 8 288 |
Gavefond | 2 039 | 91 | 240 | 1 890 |
Næringsfond | 758 | 11 | 163 | 606 |
Selvkostfond | 716 | 322 | - | 1 039 |
Prosjekt | 1 448 | 2 205 | 803 | 2 850 |
Privat | 42 | - | 31 | 11 |
Sum bundne driftsfond | 17 217 | 6 944 | 9 478 | 14 683 |
Bundne investeringsfond
Bundne driftsfond – regnskapskjema 1B
Overføring fra drift til investering etter delegert myndighet
Note 10
Hovedtall konsern
Denne noten viser hovedtall for Molde kommune som eget rettssubjekt. Det er ikke pliktig etter kommuneloven og gjeldende forskrifter å rapportere for "konsernet" samlet, men dette kan gi verdifull informasjon. I denne noten presenteres derfor beløp fra driftsregnskapet og balansen samlet for enhetene som inngår i rettssubjektet Molde kommune. Interkommunale samarbeid og interkommunale selskaper (IKS) er ikke med i oversikten.
Driftsregnskap*
Molde kommune | Molde Havnevesen KF | Molde Vann og Avløp KF | Moldebadet KF | Molde Eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sum driftsinntekter | 1 994 185 | 1 400 | 111 489 | 23 572 | 118 848 | 2 249 494 |
Sum driftsutgifter | -1 852 945 | -2 267 | -103 574 | -22 948 | -158 352 | -2 140 086 |
Brutto driftsresultat | 141 240 | -867 | 7 915 | 624 | -39 505 | 109 408 |
Finansresultat | -78 888 | -1 125 | -24 643 | -6 889 | -20 640 | -132 185 |
Motpost avskrivninger | 32 068 | 2 233 | 17 470 | 4 913 | 56 438 | 113 122 |
Netto driftsresultat | 94 419 | 240 | 743 | -1 353 | -3 706 | 90 345 |
Overført investeringsregnskapet | -789 | -150 | - | - | - | -939 |
Avsetninger | -80 915 | -75 | -1 981 | - | - | -82 971 |
Bruk av avsetninger | 46 533 | - | 1 172 | - | 166 | 47 871 |
Mindreforbruk (merforbruk minus) | 59 248 | 15 | -67 | -1 353 | -3 540 | 54 306 |
Balanse*
Molde kommune | Molde Havnevesen KF | Molde Vann og Avløp KF | Moldebadet KF | Molde Eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | 3 113 382 | 54 619 | 550 166 | 165 370 | 2 082 516 | 5 966 053 |
Omløpsmidler | 688 427 | 10 548 | 36 285 | -2 303 | 72 277 | 805 234 |
Sum aktiva | 3 801 808 | 65 167 | 586 451 | 163 066 | 2 154 793 | 6 771 285 |
Egenkapital | 349 532 | 59 587 | 3 594 | 53 902 | 186 135 | 652 750 |
Langsiktig gjeld | 3 181 600 | 5 463 | 562 283 | 106 773 | 1 932 455 | 5 788 574 |
- herav pensjonsforpliktelser | 2 412 873 | - | 61 872 | 8 111 | 39 526 | 2 522 382 |
Kortsiktig gjeld | 270 676 | 118 | 20 574 | 2 392 | 36 203 | 329 963 |
Sum passiva | 3 801 808 | 65 167 | 586 451 | 163 066 | 2 154 793 | 6 771 285 |
Note 11
Ytelser til ledende personer og kontrollorganer
2015 | 2016 | |
---|---|---|
LEDENDE PERSONER | ||
Ordfører | 984 522 | 1 009 140 |
Varaordfører før valget i 2015 | 429 337 | - |
Varaordfører etter valget i 2015 | 147 592 | 504 570 |
Rådmann | 1 096 136 | 1 135 336 |
KONTROLLORGANER | ||
Honorar for regnskapsrevisjon | 1 033 450 | 1 064 250 |
Honorar for forvaltningsrevisjon | 657 650 | 677 250 |
Andre oppgaver revisor | 187 900 | 193 500 |
Kontrollutvalgssekretariatet | 821 500 | 878 750 |
Note 12
Anleggsmidler (avskrivbare)
5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | Totalt | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost 01.01.16 | 121 351 | 91 154 | 101 753 | 344 407 | 69 835 | 728 499 |
Akkumulerte/reverserte nedskrivinger | - | - | -1 904 | -326 | - | -2 230 |
Akkumulerte ordinære avskrivinger per 01.01.16 | -92 426 | -55 559 | -47 059 | -130 470 | -13 613 | -339 127 |
Bokført verdi 01.01.16 | 28 925 | 35 595 | 52 788 | 213 611 | 56 221 | 387 141 |
Tilgang i året | 6 843 | 9 569 | 2 191 | 21 025 | - | 39 628 |
Avgang i året * | - | -348 | - | - | - | -348 |
Årets ordinære avskrivinger | -9 595 | -6 567 | -3 490 | -11 075 | -1 341 | -32 068 |
Årets nedskrivinger ** | - | - | -793 | -85 | - | -878 |
Bokført verdi 31.12.16 | 26 173 | 38 249 | 50 697 | 223 477 | 54 880 | 393 476 |
* Avgang i året m/restverdi 347 782 kroner: Salg av Toyota Land Cruiser for 630 000 kroner - gevinst 282 218 kroner
** Årets nedskrivinger: Toalettløsning Retiro - bygget er revet 792 562 kroner. Planarbeid med nytt privat parkeringshus - planen er skrinlagt 85 381 kroner.
Avskrivingsperioder: | |
IT-utstyr, kontormaskiner og lignende | 5 år |
Inventar/utstyr, transportmidler og anleggsmaskiner | 10 år |
Brannbiler, parkeringsplasser, trafikklys, tekniske anlegg | 20 år |
Skoler, barnehager, boliger, idrettshaller og veier | 40 år |
Omsorgssenter, brannstasjoner og kulturbygg | 50 år |
Note 13
Minsteavdrag
I regnskapet for 2016 er praksis for beregning av minsteavdrag endret. Fra tidligere å ha benyttet en tilnærmet forenklet modell for beregning, er det for 2016 benyttet en vektet modell. Dette har bidratt til en vesentlig reduksjon i beregnet minsteavdrag for konsernet. I budsjettet for 2016 er det presisert at «Molde kommune fører minsteavdrag etter bestemmelsene i kommuneloven.» Kommunen betaler i realiteten ikke avdrag på de enkelte lån, men regulerer dette ved refinansiering av forfalte obligasjonslån.
Minsteavdrag er for konsernet beregnet til 96,4 mill. kroner i 2016, noe som er 6,0 mill. kroner lavere enn etter tidligere beregningsmetode. Av disse er 63,8 mill. kroner belastet morselskapet mens det resterende er belastet de kommunale foretakene. Belastet minsteavdrag i regnskapet for 2016 er derfor i overenstemmelse med beregnet minsteavdrag etter vektet modell.
Minsteavdrag, konsern
Note 14
Kommunens kapitalkonto
Debet | Kredit | ||
---|---|---|---|
01.01.16 Balanse (kapital) | 155 946 | ||
Salg av fast eiendom og anlegg | 2 435 | Aktivering av fast eiendom og anlegg | 26 694 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | 15 928 | Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | 16 412 |
Av- og nedskriving av utstyr, maskiner og transportmidler | 17 366 | Kjøp av aksjer og andeler | 336 |
Salg av aksjer og andeler | 82 | Justeringsrett boligfelt | 31 |
Nedskriving av aksjer | 1 082 | Egenkapitaltilskudd KLP | 968 |
Avskrivning på utlån | 46 | Utlån | 34 274 |
Avdrag på utlån | 14 712 | Avdrag på eksterne lån | 95 671 |
Andel avdrag eksterne lån fra foretakene | 27 731 | Pensjonsmidler MKP/KLP/SPK | 12 652 |
Bruk av midler fra eksterne lån | 81 584 | Ekstraordinære avdrag lån | 10 486 |
Pensjonsforpliktelser MKP/KLP/SPK | |||
Molde Eiendom KF - korrigert lånegjeld | 39 665 | ||
31.12.16 Balanse (kapital) | 152 840 | ||
Sum debet | 353 470 | Sum kredit | 353 470 |
Molde, 28. februar 2017
Kurt Magne Thrana
økonomisjef
Arne Sverre Dahl
rådmann
Finansrapport per 31. desember 2016
En stor del av kommunens likviditet er plassert i bank og har i 2016 gitt god avkastning. Renteinntekter fra bank per 31. desember utgjør 7,1 mill. kroner. Molde kommune har i året oppnådd en rentesats bedre enn NIBOR i samsvar med bankavtalen.
Langsiktige finansielle aktiva utgjør ved årsskiftet 131,8 mill. kroner i Molde kommune. Økningen fra tidligere år skyldes i all hovedsak oppbygging av ubundet disposisjonsfond som per 31. desember utgjorde 40,2 mill. kroner. Av de samlede langsiktige finansielle aktiva er 86,2 mill. kroner ved årsskiftet forvaltet eksternt gjennom forvaltningsselskapet Pareto Asset Management AS i Oslo. De øvrige midlene er plassert på konto hos kommunens bankforbindelse Sparebank 1 SMN og blir rapportert under bankinnskudd. Renten er konkurransedyktig i forhold til øvrige tilbud i markedet.
Det har gjennom året vært en tilfredsstillende avkastning av den eksterne forvaltningen. Totalavkastningen i de ulike aktivaklassene som kommunens midler er plasserte i, endte på 6,0 pst. mot budsjettert 2,0 pst. Bokført urealisert gevinst på ekstern forvaltning utgjør 4,9 mill. kroner i 2016. Plasseringene av finansielle aktiva er innenfor de rammer som er fastsatt i kommunens finansreglement.
Per 31. desember 2016 viser forvaltningen følgende avkastning:
Bankinnskudd
Sparebank 1 SMN | |
---|---|
Snitt innestående i 2016 | 471 667 |
Renteinntekt | 7 075 |
Oppnådd rente i pst. - annualisert* | 1,50 % |
Annualisert avkastning i ulike andre indekser
Diverse andre indekser | |
---|---|
Renter 3 mnd. | 0,54 % |
Renter 3 år | 0,44 % |
Oslo børs OSEBX | 12,06 % |
Forvaltning av langsiktige finansielle aktiva
Pareto Asset Management AS* | Pengemarked - egen forvaltning** | Sum markedsverdi | |
---|---|---|---|
Markedsverdi 01.01.16 | 81 333 | 13 873 | 95 206 |
Markedsverdi 31.12.16 | 86 199 | 45 636 | 131 835 |
Andel i pst. per 31.12.16 | 65 % | 35 % | 100 % |
Avkastning (annualisert) | 5,98 % | 1,50 % | 4,68 % |
Bench mark (35/35/30) | 4,58 % |
** Pengemarked ligger nå inkludert i bankinnskudd vist ovenfor. Dette skyldes den nye bankavtalen.
Tidsvektet avkastning versus indekser
Låneforvaltning
Security symbol | Forfallsdato | Durasjon | Kupongrente | Beholdning | Vekt | |
---|---|---|---|---|---|---|
Obligasjoner FRN | ||||||
Kommunalbanken 14/18 | 20140258 | 21.03.2018 | 0,0 | 1,51 | 400 000 | 12,3 % |
Molde kommune 14/17 | 10703739 | 15.03.2017 | 0,0 | 1,45 | 250 000 | 7,7 % |
Molde kommune 14/17 | 10711138 | 20.09.2017 | 1,0 | 1,49 | 400 000 | 12,3 % |
Molde kommune 14/17 | 10720113 | 15.03.2017 | 0,0 | 1,34 | 300 000 | 9,2 % |
Molde kommune 15/18 | 10729338 | 19.09.2018 | 1,0 | 1,49 | 300 000 | 9,2 % |
Molde kommune 15/18 | 10733207 | 19.09.2018 | 1,0 | 1,43 | 350 000 | 10,7 % |
Molde kommune 16/18 | 10767254 | 21.03.2018 | 1,0 | 1,60 | 400 000 | 12,3 % |
Molde kommune 16/19 | 10774961 | 18.09.2019 | 1,0 | 1,62 | 200 000 | 6,1 % |
Molde kommune 16/19 | 10759731 | 20.03.2019 | 1,0 | 1,84 | 389 800 | 12,0 % |
Rentederivater (fast) | ||||||
Renteswap DnB 16/26 (Molde) | 2016102606 | 16.09.2026 | 0,0 | 1,60 | 200 000 | 6,1 % |
Renteswap DnB 14/21 (Molde) | 11714210 | 17.03.2021 | 0,0 | 2,82 | 200 000 | 6,1 % |
Rentederivater (flytende) | ||||||
Renteswap DnB 16/26 (Molde) | 2016102606 | 16.09.2026 | 0,0 | 1,17 | -200 000 | -6,1 % |
Renteswap DnB 14/21 (Molde) | 117142100 | 17.03.2021 | 0,0 | 1,29 | -200 000 | -6,1 % |
Øvrige lån | ||||||
Samlede lån i Husbanken | 2,08 | 270 866 | 8,3 % | |||
Annet | 63 | 0,0 % | ||||
Sum lån per 31.12.2016 - Konsernet | 0,7 | 1,67 | 3 260 729 | 100,0 % | ||
Fradrag utlån kommunale foretak | ||||||
Molde Vann og Avløp KF | -500 411 | 15,3 % | ||||
Moldebadet KF | -98 662 | 3,0 % | ||||
Molde Eiendom KF - Husbanken | -156 877 | 4,8 % | ||||
Molde Eiendom KF | -1 736 052 | 53,2 % | ||||
Sum kommunale foretak | -2 492 002 | 76,4 % | ||||
Sum Molde kommune | 768 727 | 23,6 % |
Av samlede lån i konsernet, er det kun lånene i Husbanklån som har fastrente. Øvrige lån ligger i det flytende rentemarkedet knyttet til NIBOR. Grunnlaget for renterisikoen for Molde kommune som konsern er likevel betydelig mindre enn brutto lånegjeld som følge av midler innestående i bank, inngåtte rentebytteavtaler og lån der kommunen mottar rentekompensasjon fra staten med videre. Per 31. desember 2016 utgjør andel sikret gjeld ca. 57,0 pst. Gjennomsnittlig rente på alle lån i 2016 utgjorde 1,67 pst.
Molde kommune hefter også for en vesentlig andel av gjelden tilhørende interkommunale selskap og samarbeid som kommunen tar del i.
Stresstest
Dersom rentene stiger med 1,0 pst. og aksjekursene synker med 20,0 pst., vil konsekvensene for kommunens finansielle aktiva og passiva bli som følger.
Stresstest aktiva per 31. desember 2016
Aktivaklasse | Endringer | Beholdning | Verdiendring |
---|---|---|---|
Bankinnskudd (inkl. innskudd Pareto Asset Management AS) | 1,0 % | 471 734 | 4 717 |
Aksjer | -20,0 % | 30 421 | -6 084 |
Obligasjoner | 1,0 % | 55 710 | -245 |
Sum aktiva | 557 865 | -1 612 |
Stresstest passiva per 31. desember 2016
Beregning av usikret gjeld | 31.12.2016 |
---|---|
Samlet gjeld i henhold til finansrapport | 3 260 729 |
Husbanklån - hovedsaklig i fastrenteavtaler | -270 866 |
Lånegjeld Molde Vann og Avløp KF - selvkostområde | -500 411 |
Selgerkreditt Moldekraft AS - vilkår knyttet til NIBOR | -27 605 |
Rentekompenserte lån i henhold til budsjett for 2017 | -187 419 |
Gjeld som ikke er rentesikret | 2 274 428 |
Økning i rentenivå med 1,0 pst. | -22 744 |
Gevinst rentebytteavtaler - knyttet til NIBOR | 4 000 |
Sum passiva | -18 744 |
Stresstest samlet per 31. desember 2016
Aktiva og passiva | Verdiendring |
---|---|
Stresstest aktiva | -1 612 |
Stresstest passiva | -18 744 |
Totalt | -20 356 |
Risikoeksponering
Renterisiko
Molde kommunes lån ligger for en stor del i det flytende rentemarkedet. Av dette regnes likevel omtrent 57,0 pst. som rentesikret. Andelen er noe økt i forhold til året før. Kommunens bufferfond (disposisjonsfondet) er per utgangen av året på 40,2 mill. kroner. I økonomiplanperioden 2017–2020 er det budsjettert med tilføring til fondet. Årets gode regnskapsresultat gir også mulighet for avsetning til dette fondet. Det er nødvendig for kommunen å ha et slikt fond for å møte blant annet økning i renten og svingninger i avkastningen av finansielle plasseringer. Det vurderes fortløpende om rentesikring av lån skal økes. Lånene er fordelt med en mindre andel i Husbanken, mens det aller meste er i obligasjonsmarkedet med løpetider på inntil 4 år.
Kredittrisiko
Molde kommune er ikke utsatt for kredittrisiko i større grad.
Likviditetsrisiko
Forfall på kommunens ulike lån er tilpasset en minimering av likviditetsrisiko ved refinansiering. Kommunens disposisjonsfond er ved årsskiftet på 40,2 mill. kroner. Kommunen fikk et mindreforbruk (overskudd) på 59,2 mill. kroner i 2016. Dette beløpet kan med fordel avsettes til disposisjonsfondet ved behandlingen av årsregnskapet for 2016. Bufferfondet vil i så fall være på nær 5,0 pst. av brutto driftsinntekter. Likviditeten er til tider stram og blir fortløpende vurdert. Det er mange forhold som virker inn på likviditeten og premieavvik, oppsparte reserver og ubrukte lånemidler er blant de viktigste. Likviditetsmessig anses det ikke å være stor risiko i forhold til kommunens inntektskilder.
Driftsinntekter
Molde kommunes driftsinntekter (ekskl. interne overføringer) består av:
- Formues-, inntekts- og eiendomsskatteinntekter
- Rammetilskudd fra staten
- Øvrige driftsinntekter som inntektsføres direkte i avdelinger/enheter
Eksempler på dette er refusjoner, brukerbetalinger og øremerkede tilskudd. Samlede driftsinntekter i 2016 var på 1.994,2 mill. kroner. Dette er en økning på 119,1 mill. kroner (6,4 pst.) fra 2015. Kommunens skatteinntekter var på 721,9 mill. kroner. Dette er en økning på 37,8 mill. kroner (5,5 pst.) fra 2015. Eiendomsskatten har økt med 8,3 mill. kroner til 93,2 mill. kroner fra 2015 til 2016. Netto rammetilskudd øker fra 2015 til 2016 med 21,8 mill. kroner etter at inntektsutjevningen har påvirket dette tilskuddet positivt med 17,9 mill. kroner i 2016. Brukerbetalinger, andre salgs- og leieinntekter samt overføringer er økt med 34,7 mill. kroner fra 2015 til 2016. Dette er en økning på 7,4 pst.
Kommunens inntektskilder
De totale driftsinntektene for Molde kommune inkludert de kommunale foretakene, beløper seg i 2016 til 2 249,5 mill. kroner. Morselskapet alene har brutto driftsinntekter på 1 994,2 mill. kroner hvor 721,9 mill. kroner er skatteinntekter som innfordres av kommunen selv og 567,2 mill. kroner som utbetales til kommunen som rammetilskudd fra staten. Av de resterende inntektene på 705,1 mill. kroner, ble 382,4 mill. kroner fakturert og innfordret av kommunen selv, mens de resterende inntektene består av trygderefusjoner, andre statstilskudd, momskompensasjon med videre.
Samlede driftsinntekter
Totale driftsinntekter
Som figuren samlede driftsinntekter viser, utgjør egenfakturerte inntekter og skatteinntekter hele 55,4 pst. av kommunens samlede inntekter i 2016.
Faktureringsstatistikken viser følgende hovedtall:
Brukerbetalinger med videre
2014 | 2015 | 2016 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Antall | Beløp | Antall | Beløp | Antall | Beløp | |
Eiendomsskatt | 37 483 | 76 956 | 38 180 | 84 900 | 38 728 | 93 224 |
Foreldrebetaling barnehage | 5 774 | 17 637 | 5 701 | 17 843 | 5 671 | 17 490 |
Refusjon UDI | 110 | 14 742 | 89 | 7 959 | 56 | 4 947 |
SFO | 7 640 | 19 210 | 8 089 | 20 631 | 8 567 | 21 810 |
Barn og familie | 89 | 19 142 | 124 | 14 911 | 110 | 20 160 |
Opphold institusjoner | 4 249 | 28 841 | 4 959 | 37 033 | 3 743 | 23 986 |
Byggesaksgebyrer | 689 | 12 100 | 790 | 12 546 | 781 | 11 638 |
Parkering | 928 | 10 376 | 1 052 | 9 542 | 992 | 8 392 |
Andre inntekter | 23 293 | 128 371 | 22 385 | 146 915 | 22 378 | 180 740 |
Fakturert/innfordret morselskapet | 80 255 | 327 375 | 81 369 | 352 280 | 81 026 | 382 387 |
Kommunale foretak med videre | 15 729 | 285 282 | 18 141 | 316 632 | 17 562 | 312 673 |
Fakturert/innfordret samlet | 95 984 | 612 657 | 99 510 | 668 912 | 98 588 | 695 060 |
Skatter og avgifter
Når det gjelder innfordringen av skatter og avgifter som foretas av Molde kommune ved Romsdal kemnerkontor, viser skatteregnskapet i tabellen til høyre følgende tall for Molde kommune i 2016.
I tillegg til dette ble det i skatter og avgifter krevd inn på vegne av Vestnes kommune 632,9 mill. kroner, Aukra kommune 399,5 mill. kroner, Midsund kommune 231,0 mill. kroner og Nesset kommune 270,1 mill. kroner. Som oversikten viser, er det betydelige skattebeløp som blir innfordret av Molde kommune ved Romsdal kemnerkontor. Samlet dreier dette seg om hele 5,0 mrd.kroner.
Skatter og avgifter
2 014 | 2 015 | 2 016 | |
---|---|---|---|
Personskatter | 2 224 978 | 2 360 540 | 2 374 558 |
Arbeidsgiveravgift | 908 742 | 944 041 | 909 938 |
Selskapsskatt m.v. | 212 727 | 204 293 | 189 985 |
Samlede inntekter til fordeling | 3 346 447 | 3 508 873 | 3 474 480 |
Fordelt til kommunen | -643 728 | -684 093 | -721 890 |
Fordelt til fylket | -141 611 | -149 780 | -154 768 |
Fordelt til staten | -1 034 259 | -1 067 731 | -1 015 788 |
Fordelt til folketrygden | -1 526 849 | -1 607 269 | -1 582 035 |
Sum fordelt | -3 346 447 | -3 508 873 | -3 474 481 |
Driftsutgifter
Molde kommunes driftsutgifter (ekskl. interne overføringer) består av:
- Lønn og sosiale utgifter
- Kjøp av varer og tjenester som inngår i produksjonen
- Kjøp av varer og tjenester som erstatter egenproduksjon
- Andre utgifter som tilskudd, overføringer og avskrivninger
Driftsutgiftene økte fra 2015 til 2016 med 91,9 mill. kroner (5,2 pst.). Økningen i lønn og sosiale utgifter var på 48,6 mill. kroner (3,9 pst.). Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjonen økte med 31,8 mill. kroner, mens kjøp av varer og tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon, økte med 21,3 mill. kroner i forhold til 2015. For året 2016 utgjorde lønn og sosiale utgifter 70,0 pst. av de totale driftsutgiftene, mens andelen i 2015 utgjorde 70,9 pst.
Langsiktig gjeld
Langsiktig gjeld i morselskapet, fratrukket pensjonsforpliktelser, er redusert med 51,1 mill. kroner i 2016 til 768,7 mill. kroner. Kommunens pensjonsforpliktelser har i 2016 økt med 43,2 mill. kroner og utgjør ved årsskiftet 2 412,9 mill. kroner. Totalt utgjorde ubrukte lånemidler 221,1 mill. kroner ved utgangen av 2016. Kommunens renteutgifter i 2016 utgjorde 30,5 mill. kroner som er 2,7 mill. kroner lavere enn i 2015. Kommunens avdragsutgifter utgjorde 63,8 mill. kroner i 2016 som er 3,4 mill. kroner lavere enn i 2015. Molde kommune fører minsteavdrag etter bestemmelsene i kommuneloven. Det er verdt å merke seg at renteutgifter og avdrag på gjeld knyttet til bygg som er overtatt av Molde Eiendom KF, er ført i Molde kommunes regnskap hvor de også er budsjettert.
Finanstransaksjoner
Finansinntektene består av renteinntekter, utbytte og eieruttak samt mottatte avdrag på utlån og utgjør 15,6 mill. kroner i 2016. Finansutgiftene består av renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter samt avdragsutgifter på kommunens gjeld og utgjør 94,5 mill. kroner i 2016. Finansutgiftene er redusert med 8,0 mill. kroner i 2016 sett i forhold til 2015. Reduksjonen skyldes en vesentlig reduksjon i rente- og avdragsutgifter. Beregning av minsteavdrag etter vektet modell samt en noe lavere gjennomsnittlig rente enn i 2015 bidrar til dette. Molde kommune har en stor del av kommunens lån liggende i det flytende rentemarkedet. Kommunen er som en følge av dette sårbar overfor renteøkninger, men det viser seg at det har vært svært lønnsomt å operere med en så stor andel av lånemassen i flytende renter de siste årene.
Arbeidskapital og likviditet
Endringen i arbeidskapitalen skal si noe om hvorvidt kommunens betalingsevne har forbedret eller forverret seg i løpet av året. Det kreves allikevel en nærmere analyse av resultatet for å kunne si om den reelle betalingsevnen har økt. Molde kommunes arbeidskapital, beregnet som differansen mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld, er ved utgangen av året 417,8 mill. kroner. Arbeidskapitalen har økt med 22,7 mill. kroner i 2016. Dette er hovedsakelig en følge av reduksjonen i ubrukte lånemidler som mer enn oppveies av bedringen i egenkapitalført regnskapsresultat.
Premieavviket (pensjon) var ved årsskiftet på netto 133,8 mill. kroner. Dette er en økning fra 2015 på 12,7 mill. kroner etter at avviket viste en reduksjon både i 2015 og i 2014. Premieavviket er utgifter som er betalt, men som en følge av gjeldende regnskapsregler skal amortiseres (fordeles) over 7, 10 eller 15 år. Dette forholdet tærer kraftig på kommunens likviditet. Selgerkreditten til Moldekraft AS, etter salg av aksjer i 2007, utgjør ved årsskiftet 27,6 mill. kroner. Hovedkonklusjonen er at likviditeten i Molde kommune ved årsskiftet er tilfredsstillende.
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS belyser i en serie publikasjoner utviklingen i norsk økonomi med særlig vekt på betydningen for kommunene. I det etterfølgende gjengis deler av organisasjonens siste rapport med benevnelsen "Nye utfordringer i økonomien" som også har et blikk på den økonomiske utviklingen i verden forøvrig noe som i stor grad påvirker den norske økonomien.
Det moderate økonomiske oppsvinget hos norges viktigste handelspartnere fortsetter. Her hjemme er det nå forventninger om at landet er i ferd med å legge det økonomiske tilbakeslaget drevet av nedgangen i oljevirksomheten bak seg. Sterke motkrefter i form av rekordlave renter og rekordbruk av oljepenger over statsbudsjettet har vært særdeles viktig for at tilbakeslaget synes å ha blitt moderat og kortvarig. En kraftig økning i konsum og investeringer i offentlig forvaltning har vært avgjørende for å holde nivået på samlet etterspørsel oppe.
Dette har også vært av stor betydning for kommunesektoren. En vesentlig sterkere skatteinngang enn det som har vært lagt til grunn i budsjettene, har gitt sektoren en realvekst i frie inntekter på nesten 6 pst. de to siste årene. For sektoren samlet ligger det an til et netto driftsresultat som andel av brutto driftsinntekter på 3 ¾ pst. i 2016, noe som er det høyeste siden 2006 da også skatteinngangen ble langt høyere enn lagt til grunn. Gjennom inntektsutjevningen har effekten av oljenedgangen for kommuner på Sør-/Vestlandet blitt betydelig dempet.
Samtidig har rekordhøye investeringer gitt en sterk gjeldsvekst for sektoren. Veksten har riktignok avtatt det siste året, men mye tyder på at dette skyldes muligheter for midlertidig utnyttelse av andre finansieringskilder enn nye låneopptak. KS’ budsjettundersøkelse tyder ikke på at investeringene er på vei ned.
Dersom norsk økonomi nå er i ferd med å legge tilbakeslaget i oljevirksomheten bak seg, vil den økonomiske politikken stå overfor nye utfordringer. Også dette vil få stor betydning for kommunesektoren.
Skulle de siste årenes raske innfasing av oljeinntekter fortsette, vil det ikke vare mange år før det finanspolitiske handlingsrommet for bruk av oljeinntekter er fullt utnyttet. Deretter ligger det an til en kraftig økning i utgiftene til helse og omsorg knyttet til aldringen i befolkningen. Det kan tilsi en strammere finanspolitikk i de nærmeste årene fremover. Samtidig som merskatteveksten i 2015 og 2016 i hovedsak er engangspenger som ikke videreføres, så kan også rommet for å tilgodese sektoren med økte inntekter bli mer begrenset.
Det ligger dessuten ikke an til ytterligere nedgang i rentene. Snarere kan en stå overfor økte renter som følge av økte renter internasjonalt. Høy inntektsvekst og lave renter har gjort gjeld lett å bære for kommunene gjennom mange år nå. Om inntektsveksten skulle bli lavere enn rentene, blir det tyngre.
De fremtidige utfordringene med å finansiere velferdstjenester til en aldrende befolkning kan i noen grad løses ved økte skatter. Men erfaringer fra våre naboland viser at det selv for nordiske velferdsstater synes å være klare grenser for hvor sterkt skattetrykket kan bli. I så fall må utgiftsveksten dempes, enten ved å la brukerne betale mer, kutte i velferdstjenestene eller ved å effektivisere dem. Innenfor barnehage, grunnskole og pleie og omsorg synes kommunene å ha effektivisert med ½ pst. i året fra 2008 til 2015. Dette er et bra resultat, men i fremtiden vil en enda sterkere effektivisering være nødvendig.
Tilgang til den totale rapporten fra KS fås ved å benytte følgende lenke: Kommunene og norsk økonomi