Brann- og redningstjenesten
Hovedtall
Målekort
Mål | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -7,4 % | -4,0 % | -6,0 % | 0,3 % |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 5,8 % | 7,3 % | 5,2 % | 4,3 % |
Tjenesteleverandør | |||||
Brukerundersøkelse | 4,5 | 5,4 | - | - | - |
Sammfunsutvikler | |||||
Interkommunalt branntilsyn | 100 % | 98,4 % | 99,1 % | 96,3 % | 39,2 % |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 20 224 | 20 465 | 21 922 | 20 478 |
Budsjett | 18 832 | 19 680 | 20 674 | 20 547 |
Avvik | -1 392 | -785 | -1 248 | 69 |
Enheten hadde et mindreforbruk på 68 674 kroner.
Det har i de siste årene vært arbeidet mye med å få kontroll på økonomien. At resultatet ble så bra i 2016, skyldes allikevel i stor grad vakanse, permisjoner og langtidsfravær hvor det ikke var mulig å få inn kvalifiserte vikarer. Dette var også en del av de planlagte tiltakene i 2016 for å kunne greie å holde budsjettet.
Feiing hadde et overskudd på 0,3 mill. kroner i 2016. Dette påvirker ikke avviket på brann, da det er et selvkostområde og overskudd blir avsatt til selvkostfond. Selvkostfond for feiing er ved utgangen av 2016 på 1,0 mill. kroner.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Fraværet ved enheten på 4,3 pst. for 2016, er godt innenfor kommunens mål, men også enhetens egen målsetting om et sykefravær under 5,0 pst. Det har i perioder vært en del langtidsfravær og dette har det derfor vært spesielt fokus på. Det vil fortsatt være viktig å sørge for å videreføre tiltak for å forebygge langtidsfravær.
Årsverk:
Variasjon i årsverk i perioden skyldes i hovedsak vakanser, sykefravær og bruk av vikarer.
Medarbeiderundersøkelse – 10-faktor:
Enheten hadde over gjennomsnittet på syv av ti faktorer. Gjennomgående er medarbeidertilfredsheten høy i Molde brann- og redningstjeneste. I tillegg var svarprosenten på 93 pst. Resultatene har blitt bearbeidet etter IGP-metoden (individuell, gruppe og plenum), og behandlet i lokalt AMU. Det er besluttet at det skal arbeides videre med de to faktorene med best resultat, samt de to faktorene med dårligst resultat. Dette er fleksibilitetsvilje, nytteorientert motivasjon, selvstendighet og relevant kompetanseutvikling.
Tjenesteleverandør
Brann- og redningstjenesten har i det store og hele levert tjenester og oppgaver i tråd med gjeldende krav og tjenestebeskrivelse. Forebyggende avdeling har i 2016 vært preget av manglende årsverk, og har derfor ikke kunnet levere det volum av tjenester som sentrale myndigheter krever.
Også feiervesenet fikk i 2016 en stor tilleggsoppgave ved at det nå skal gjennomføres tilsyn og rengjøring av fyringsanlegg i fritidsboliger. Videre ble det i 2016 inngått avtale med Nesset kommune om utførelse av tilsyn og rengjøring av fyringsanlegg. Enheten kom godt i gang med dette i 2016, men det arbeides fortsatt med å finne rett dimensjonering av arbeidsstyrken knyttet til disse tilleggsoppgavene.
Samfunnsutvikler
Forebyggende avdeling i brannvesenet har som målsetting å levere de tjenester som selges til enkelte nabokommuner med høy grad av kvalitet og med rett kvantitet. Antall branntilsyn i disse kommunene er derfor satt som måleparameter. I 2016 greide ikke avdelingen målet på 100,0 pst. interkommunale tilsyn, men endte på kun 39,2 pst. Dette skyldes i hovedsak at avdelingen hadde mye vakanse, sykefravær og permisjoner. I tillegg trådte ny forskrift om brannforebygging i kraft fra 1. januar. Forskriften har medført at fokuset på gjennomføring av tilsyn er mindre. Risiko- og sårbarhetskartlegging skal i fremtiden være styrende for hvordan ressursene til brannforebygging brukes. Dagens måleparameter vil derfor ikke gi et riktig bilde på bruk av forebyggende ressurser.
Fremtidige utfordringer
Samfunnet og innbyggerne forventer at brannvesenet er rett utstyrt, har riktig kompetanse, og er godt øvd til å kunne håndtere de aller fleste branner og ulykker.
Dessverre kommer tid til øvelser og treninger i konflikt med de kommersielle tjenestene enheten utfører. På sikt må derfor brannvesenet styrkes med de ressurser som trengs til øvelser og treninger. I kommende økonomiplanperiode vil det også være helt nødvendig å starte med vedlikeholdstrening av utrykningskjøring. Dette skal gjennomføres minimum hvert femte år. Det er nå 7–8 år siden sist dette ble gjennomført.
Med revidert forebyggende forskrift har forebyggende avdeling fått ny tilnærming til arbeidsoppgavene. Ny forskrift gir muligheter til å bruke ressursene bedre og mer målrettet enn tidligere. Men for å kunne gjøre dette, kreves et grundig forarbeid og kompetanse for å legge de riktige planene, og avdekke de lokale risikoene i tillegg til de allerede kjente nasjonale risikoene. Dette er et spennende arbeid som enheten tror kunne blitt enda bedre dersom flere kommuner sto sammen, og det ble etablert en større brannvernregion.
Feiervesenet begynte i 2016 med tilsyn og feiing av fritidsboliger. Det er vanskelig å vite hvor ressurskrevende dette arbeidet blir før det har gått noen år.
Om enheten
Enhetens oppgaver og arbeidsområder er i hovedsak definert i brann- og eksplosjonsvernloven § 11.
Beredskapsavdelingen
Ansvarsområdet er Molde kommune, Aukras fastlandsdel og deler av Fræna kommune. I tillegg har avdelingen fagansvar for Aukra, Eide, Midsund og Nesset kommuner. Avdelingen er innsatsstyrke i forbindelse med brann, trafikk- og arbeidsulykker, akutt forurensning, uhell på sjø og andre ulykker der det er bestemt. Avdelingen innbefatter også alarmsentralen samt egen kursansvarlig.
Forebyggende avdeling
Ansvarsområdet er Aukra, Eide, Molde, Midsund og Nesset kommuner, samt delvis Fræna kommune. Hovedoppgaven er risikobasert forebyggende arbeid, samt å drive med motivasjons- og informasjonsarbeid for å forebygge brann. Avdelingen innbefatter også feiervesenet som har ansvar for å utføre tilsyn og feiing med fyringsanlegg. Dette gjelder kommunene Midsund, Molde, Aukra og Nesset med omtrent 11 800 fyringsanlegg som betaler årlig avgift for tjenesten.