Plan- og utviklingsavdelingen
Hovedtall
Målekort
Mål | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 5,0 % | 8,0 % | 6,2 % | 8,0 % |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 2,6 % | 1,9 % | 1,6 % | 1,8 % |
Tjenesteleverandør | |||||
Brukerundersøkelse | 4,5 | 4,2 | - | - | - |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 10 462 | 17 315 | 18 283 | 18 660 |
Budsjett | 11 007 | 18 831 | 19 500 | 20 285 |
Avvik | 545 | 1 516 | 1 217 | 1 625 |
Avdelingen hadde et mindreforbruk på 1 625 065 kroner.
Hovedårsaken til resultatet er at avdelingen har fått tilført midler for arbeid med kommunereformen som i liten grad er brukt. Fylkesmannen i Møre og Romsdal bevilget 0,6 mill. kroner i 2016 samtidig som avdelingen fikk tilført ubrukte midler fra 2015 til reformarbeidet på knappe 0,5 mill. kroner. Kommunereformarbeidet i avdelingen er utført med prioritering av egne ressurser. Avdelingen har videre leid inn langt færre konsulenttjenester enn budsjettert og en stilling har vært vakant i flere måneder. Også inntektene fra godkjente reguleringsplaner har vært høyere enn budsjettet. Avdelingen har mindre innsparinger på de aller fleste tjenesteområdene. Dette skyldes streng prioritering av alle utgifter.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Sykefraværet i avdelingen er fremdeles lavt. I 2016 var sykefraværet 1,8 pst. som er en marginal økning fra året før da fraværet var 1,6 pst. Det er viktig med fokus på gode arbeidsprosesser og godt arbeidsmiljø slik at sykefraværet fortsetter å være lavt.
Årsverk:
Avdelingen fikk i 2015 tilført to stillinger. Stillingen som folkehelsekoordinator ble overført fra helsetjenesten samtidig som avdelingen fikk en stilling for å utarbeide barne- og ungdomsplan. Det ble gjennomført en intern omrokkering i avdelingen ved oppretting av seksjon for utvikling i 2015 samtidig som seksjonene for areal og landbruk ble slått sammen. I 2016 har én stilling vært vakant i flere måneder.
Medarbeiderundersøkelse – 10-faktor:
Undersøkelsen ble gjennomført med god deltagelse i avdelingen. Svarprosenten på 91 pst. er det høyeste som er målt for plan- og utviklingsavdelingen. Avdelingen har fulgt opp undersøkelsen med en første samling for alle ansatte. Videre oppfølging skjer i 2017. Resultatene viser best skår for selvstendighet i arbeidet og oppgavemotivasjon, mens de største utfordringene ligger som for de fleste enhetene i kommunen, til området relevant kompetanseutvikling. Avdelingen må jobbe mer strukturert med strategisk kompetanseplan og tydeliggjøre begrepet kompetanseutvikling bedre. Avdelingen har de siste to årene vurdert alle eksterne kompetansetiltak svært nøye og ekstern deltagelse har vært redusert til et minimum.
Tjenesteleverandør
Den viktigste saken for avdelingen i 2016 var arbeidet med kommunereformen som førte til at kommunestyrene i Midsund, Nesset og Molde kommuner vedtok å etablere nye Molde kommune fra 2020. Kommunereformen er omtalt i eget kapittel i årsrapporten.
Samarbeid mellom kommuner er viktig innenfor flere områder. Forslaget til interkommunal plan for sjøområdene i Midsund, Vestnes, Rauma, Nesset og Molde kommuner ble vedtatt lagt ut til offentlig høring i alle fem kommunene. Det har ikke vært arbeidet mer med den fremtidige organiseringen av landbrukstjenesten i påvente av kommunereformen.
Byregionprogrammet er et felles prosjekt mellom Midsund, Aukra, Fræna, Eide, Rauma og Molde kommuner. Det toårige programmet, som ledes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, fikk egen prosjektleder i 2016. Prosjektet har som mål å utvikle styrker og redusere sårbarhet i de seks kommunene.
I 2016 vedtok kommunestyret både kommunedelplan for Strande–Aukra grense (Molde 1) og Hjelset, der sistnevnte plan legger grunnlaget for utarbeiding av reguleringsplan for det nye fellessykehuset for Nordmøre og Romsdal. Samferdsel er et område med store utfordringer. Ny E39 gjennom kommunen er en av de aller viktigste oppgavene å løse. I 2016 ble reguleringsplanen for Vik–Julbøen vedtatt. Videre ble kommunedelplanen for Julbøen–Molde startet opp, mens forslaget for trase Lønset–Hjelset ble lagt ut til offentlig høring.
På tjenestesiden vedtok kommunestyret ny ruspolitisk handlingsplan, ny barnehageplan og ny plan for barn og unge. Folkehelsearbeidet er grunnlaget for all strategisk planlegging og i 2016 ble det for første gang utarbeidet en oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer i Molde kommune. Dette gir et godt grunnlag for gode valg i fremtidig planarbeid.
Det har også vært arbeidet godt med boligsosiale spørsmål med en god kartlegging av behovene til ulike grupper. I denne sammenheng ble både Hotell Nobel og tre eneboliger i Molde sentrum kjøpt for å utvikle et bredt spekter av tilbud.
Fremtidige utfordringer
Kommunestyret vedtok kommunal planstrategi 2017–2020 i møte 10. november 2016. Planstrategien er ikke en enkel plan, men en oversikt over strategiske planer som skal utarbeides. Strategisk planarbeid er langsiktig og det er viktig å involvere Midsund og Nesset kommuner allerede nå i arbeidet.
Det er mange store og viktige samferdselsutfordringer i fylket og det er knyttet stor spenning til hvilke prosjekt som kommer med i Nasjonal Transportplan 2018–2029 (NTP) som blir vedtatt i Stortinget i juni 2017. Avdelingen har omfattende planleggingsoppgaver innen samferdsel som må prioriteres.
Kommunedelplan for Hjelset ble vedtatt i 2016. I 2017 må reguleringsplanen for det nye felles sykehuset på Hjelset utarbeides og vedtas slik at alt ligger til rette for realisering av sykehuset fra 2018.
Møre og Romsdal fylkeskommune viderefører prosjektet «Byen som regional motor» i nye fire år. Prosjektet må sees sammen med Byregionprogrammet som Molderegionen deltar i. Prosjektene gir muligheter til å utvikle kommunen og regionen gjennom godt, fremtidsrettet utviklingsarbeid.
Av andre store oppgaver vil arbeidet med en helhetlig helse- og omsorgsplan være svært viktig for at kommunen kan møte utfordringen med økt antall eldre. Det er ellers en rekke utfordringer som utarbeiding av flere tjenesteplaner, oppfølging av boligsosialt programarbeid og videre planer for klima og trafikksikkerhet som skal utarbeides.
Om avdelingen
Plan- og utviklingsavdelingen skal ivareta kommunens helhetlige planlegging, samt legge strategier for utvikling av kommunens tjenester og tjenesteapparat. Folkehelsearbeid skal være sentralt i all planlegging. Avdelingen har også særskilte oppgaver innen beredskapsarbeidet og grunnerverv til bolig- og næringsformål.
Avdelingen har fem seksjoner
- fagseksjon barnehage
- fagseksjon skole
- fagseksjon pleie og omsorg
- seksjon arealplan og landbruk
- seksjon utvikling