Molde bydrift
Hovedtall
Målekort
Mål | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 4,5 % | 20,6 % | 8,9 % | -7,8 % |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 10,5 % | 10,8 % | 8,8 % | 4,0 % |
Tjenesteleverandør | |||||
Reduksjon i antall meter grusveg | 1 100 | 2 500 | 2 900 | 850 | 1 800 |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 11 945 | 7 688 | 8 573 | 8 881 |
Budsjett | 12 513 | 9 684 | 9 411 | 8 240 |
Avvik | 568 | 1 996 | 838 | -641 |
Enheten hadde et merforbruk på 640 884 kroner.
Det meste av merforbruket skyldes reduserte inntekter fra parkering i sentrum. De reduserte inntektene skyldes en stor økning av parkerte elbiler i sentrumsområdet i 2016. Det ble utført en telling av antall parkerte elbiler. Ut fra denne ble det beregnet et inntektstap på ca. 0,8 mill. kroner. Videre måtte enheten tilbakebetale 0,1 mill. kroner til Romsdal Parkering AS, på grunn av for mye fakturert leie av skoleplassen i 2015. Dette bidro også til merforbruket.
Enheten hadde også et merforbruk på 0,3 mill. kroner på gatelys. Noe av merforbruket skyldes økte strømpriser. I tillegg ble fremdriften på utskifting til led-armaturer ikke gjennomført så raskt som først antatt. Dette medførte at strømforbruket ikke ble redusert like mye som planlagt.
Enheten startet året med merforbruk på grunn av vinterdrift. Som et tiltak reduserte enheten kvaliteten på sommerdriften av kommunale veger. Det ble ikke utført grusing, det ble ikke innleid tjenester til kantslått av veg og det ble heller ikke gjennomført feiing og spyling på natt. Enheten har ikke leid inn vikar ved sykefravær utenom vintersesongen.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Enhetens samlede sykefravær i 2016 var 4,0 pst. og mer enn halvert i forhold til 2015. Sykefraværet i Molde bydrift er lavt, og enheten har hatt en positiv utvikling de siste årene. Lean-prosjekt innen parkering har vært ett av tiltakene som er gjennomført.
Årsverk:
Molde bydrift har redusert med ett fast årsverk fra 2014 til 2016, stillingen ble holdt vakant som en del av innsparingen. Samtidig har sykefraværet gått ned, slik at utførte årsverk i avdelingen har hatt en liten økning. Det blir ikke leid inn vikar ved sykefravær utover vintersesongen. Enheten hadde 1,9 variable årsverk. Dette skyldes overtidsbruk på personalet i forbindelse med vinterdrift.
Medarbeiderundersøkelse – 10-faktor:
Svarprosenten på medarbeiderundersøkelsen var 86 pst. Enheten hadde lavest resultat innenfor mestringsorientert ledelse, relevant kompetanseutvikling og mestringsklima. Det er gjennomført to fellesmøter med alle ansatte der det er jobbet med oppfølging av undersøkelsen. Enheten skal jobbe videre med tiltak for å forbedre relevant kompetanseutvikling og mestringsorientert ledelse.
Tjenesteleverandør
Molde bydrift har stort sett klart å levere den kvaliteten som det forventes av enheten. På grunn av stort merforbruk på vinterdriften og redusert ramme i 2016, måtte enheten sette inn tiltak på redusert sommerdrift av kommunal veg. Det ble ikke utført grusing av grusveier, det ble ikke innleid tjenester på kantslått, og det ble ikke gjennomført feiing og spyling av vegnettet på natt. Fravær av grusing og redusert kantslått vil på sikt medføre økte driftsutgifter for enheten, da enheten må ta igjen etterslepet etter innsparingene for å opprettholde trafikksikkerheten.
Molde bydrift har asfaltert 1 800 meter med grusveier i 2016, og har således nådd målet for antall meter redusert grusveg.
Fremtidige utfordringer
Byutviklingen i Molde vil påvirke enheten. Stadig utbygging i Molde vil medføre økt driftsansvar for enheten. Molde bydrift regner med at omfanget av drift og vedlikehold av både kommunale veger og friområder vil øke i tiden som kommer.
Sentrumsutvikling kan medføre reduserte inntekter for enheten på sikt. Dette på grunn av redusert trafikk i sentrum, og reduksjon i parkeringsarealer. Ny nasjonal forskrift vedrørende parkering ble vedtatt i 2016 med ikrafttredelse fra årsskiftet. Blant endringene er det lagt inn krav om antall parkeringsplasser tilrettelagt for el- og hybridbiler. Dette medfører at kommunen må fatte nytt vedtak om parkering for el- og hybridbiler i 2017.
Molde bydrift drifter og vedlikeholder fylkesveger med refusjon fra Statens vegvesen. Fra og med september 2018 vil denne tjenesten konkurranseutsettes, og refusjonsbeløpet på 2,1 mill. kroner vil kunne falle bort.
To tredjedeler av vinterdriften i enheten utføres av innleide mannskaper. Enheten har de senere år sett at det er færre private tilbydere av tjenester for vinterdrift. I tillegg har det vært en betydelig økning i prisene.
Klimaendringer vil også gi enheten utfordringer fremover. Mer ekstremvær vil kreve at enheten har mer fokus på risiko- og sårbarhetsanalyser. Dette vil igjen kreve at enheten øker fokus på å forebygge uønskede hendelser. Enheten vil trolig få flere oppgaver i forbindelse med opprydding etter ekstremvær.
Om enheten
Molde bydrift består av virksomhetene veg og trafikk, park, parkering og verksted. Enheten har 30 ansatte. Park ble etter omorganisering en del av Molde bydrift fra 1. oktober 2016.
Enheten forvalter, drifter og vedlikeholder byrommene i Molde kommune, herunder veg, friområder og parkeringsplasser. Enheten har eget verksted som er sentralt for driftssikkerheten til enheten. I tillegg leverer Molde bydrift tjenester innen sine profesjoner både internt i Molde kommune og eksternt. Blant tjenester som leveres internt og eksternt kan nevnes avtale med fylkeskommunen om drift og vedlikehold av fylkesveg og gatelysanlegg langs riks- og fylkesveger, avtale med kirkevergen om skjøtsel og drift av kommunens gravsteder samt administrasjon og håndheving av skiltregulering på privat grunn etter avtale med Romsdal Parkering AS.