Rådmannen
Hovedtall
Målekort
Mål | 2014 | 2015 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 7,4 % | |||
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 0,5 % |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | 5 956 | |||
Budsjett | 6 432 | |||
Avvik | 476 |
Avdelingen hadde et mindreforbruk på 476 412 kroner.
Fagområdene kommunikasjon og kommuneadvokat er direkte underlagt rådmannen og disse utgjør ett felles budsjettområde.
Mindreforbruket ved kommunikasjon var på 0,2 mill. kroner. Vakanse i forbindelse med rekruttering av ny medarbeider og innkjøpsstopp er årsakene til dette. Aktiviteten har vært redusert som en følge av at kommunikasjonssjef også har vært konstituert i rollen som kultursjef gjennom hele 2016.
Kommuneadvokaten hadde et mindreforbruk på 0,3 mill. kroner. Det skyldes særlig økt salg til samarbeidskommuner.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Det har ikke vært langtidsfravær ved avdelingen i 2016, og korttidsfraværet er svært lavt.
Medarbeiderundersøkelse – 10-faktor:
Medarbeiderundersøkelsen er gjennomført, men rådmannskontoret med tilhørende fagområder har ikke deltatt i undersøkelsen.
Tjenesteleverandør
På grunn av betydelig økning i saksmengdene, ble kommuneadvokaten styrket med ny advokatstilling siste halvår i 2016. Kontoret har nå en forsvarlig kapasitet. Bemanningen innen kommunikasjon har vært lav gjennom hele 2016 og en rekke oppgaver er blitt nedprioritert som en følge av dette.
I 2016 var det Molde kommunes tur å arrangere Nordisk vennskapsbysamling og rammen ble styrket med 0,2 mill. kroner til dette formålet. Samlingen ble gjennomført som planlagt og innenfor tildelt ramme.
Fremtidige utfordringer
Molde kommune skal sammen med kommunene Midsund og Nesset etablere en ny kommune fra 1. januar 2020. Utviklingen av den nye kommunen vil kreve betydelige ressurser både fra politisk og administrativ ledelse. Å sikre gode prosesser, med tilstrekkelig involvering av innbyggere og ansatte, blir svært sentralt for å lykkes. Prosjektleder for nye Molde kommune ble ansatt 1. januar 2017. Prosjektlederen rapporterer til interimsstyret, men er organisatorisk underlagt rådmannen i Molde kommune. Parallelt med planleggingen av en ny kommune, skal den nåværende kommunen driftes på en trygg og forsvarlig måte.
Det forventes bedre kapasitet innen ansvarsområdet kommunikasjon fra andre kvartal 2017. Egne nettsider og kommunikasjonsarbeid for nye Molde kommune, planarbeid knyttet til krisekommunikasjon, samt klart språk og digital dialog er noen av satsingsområdene som får økt fokus i tiden fremover.
Behovet for juridisk bistand i kommunen og hos øvrige samarbeidsaktører er merkbart økende. Å levere juridiske tjenester til høy kvalitet og til riktig tid blir krevende i tiden fremover. Det må også regnes med en betydelig innsats fra kommuneadvokaten i forbindelse med etableringen av den nye kommunen.
Om avdelingen
Rådmannen er bindeleddet mellom administrasjonen og de politiske organer og har rollen som den sentrale premissleverandøren til politikerne. Samtidig har rådmannen ansvaret for at politiske vedtak blir iverksatt.
Kommunikasjonssjef og digital kommunikasjonsrådgiver bistår med kommunikasjonsfaglige oppgaver. Publikum skal oppleve at de har reell dialog med kommunen og at det er lett å engasjere seg og gi innspill. I samarbeid med øvrige stabsavdelinger driftes kommunens nettsider, intranettet, planportal, sosiale medier med mere.
Kommuneadvokaten er prosessfullmektig for kommunen i alle saker for retten og fylkesnemnda. Videre er kommuneadvokaten juridisk rådgiver for folkevalgte organ, rådmannen og kommunens øvrige enheter. Det ytes også tjenester til interkommunale samarbeidsordninger og nabokommuner i henhold til inngåtte avtaler.