Byggesak og geodata
Hovedtall
Målekort
Mål | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 181, % | 104,2 % | 163,3 % | 240,2 % |
Arbeidsgiver | |||||
Sykefravær | 6,0 % | 5,6 % | 4,9 % | 6,3 % | 11,5 % |
Tjenesteleverandør | |||||
Gjennomsnittlig behandlingstid per byggesak (dager) | 30 | - | 39 | 25 | 30 |
Avviksforklaring
Økonomi
Merforbruk/mindreforbruk
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Regnskap | -870 | -51 | -919 | -854 |
Budsjett | 1 074 | 1 232 | 1 451 | 609 |
Avvik | 1 944 | 1 283 | 2 370 | 1 463 |
Enheten hadde et mindreforbruk på 1 462 532 kroner.
Det har vært en nedgang i antall saker til behandling både på byggesak og geodata i 2016. Forklaringer på det positive resultatet er at enheten har hatt en relativt lav bemanning, samtidig som det har vært noen store saker som har generert høye gebyrinntekter.
Arbeidsgiver
Sykefravær
Årsverk
Sykefravær:
Langtidsfraværet har økt det siste året, men dette er ikke arbeidsrelatert. Med få ansatte vil fraværsprosenten kunne variere mye fra et år til et annet.
Årsverk:
Enheten har siden 2014 redusert antall ansatte som følge av redusert ramme. I 2017 får enheten økt ramme og planlegger å øke bemanningen på byggesak med én stilling.
Medarbeiderundersøkelse – 10-faktor:
Enheten fikk 4,3 i resultat på medarbeiderundersøkelsen. Resultatet vurderes som godt. Enheten har bestemt at det skal jobbes videre med relevant kompetanseutvikling. Konkret gjøres dette gjennom at alle ansatte skal bidra med kunnskapsdeling på korte samlinger som gjennomføres regelmessig.
Tjenesteleverandør
Det har vært en nedgang i antall byggesaker fra 719 i 2014 til 605 i 2016. Årsakene til nedgangen er sammensatt, men forenklingen i plan- og bygningsloven som kom i 2015 er noe av årsaken. Det er grunn til å tro at forenklingene i loven medfører økt behov for oppfølging av ulovlige tiltak, men det er for tidlig å konkludere med hvor stort dette behovet vil bli.
Fremtidige utfordringer
Å rekruttere og beholde ingeniørkompetanse er avgjørende for å kunne levere gode tjenester til rett tid. Tilgangen på kvalifiserte søkere er bedre enn på lenge, men det er fortsatt en utfordring å balansere ønsket om god og tilstrekkelig kompetanse med god økonomistyring. Tjenesteproduksjonen ved enheten har vært og er sårbar ved lengre fravær ved sykdom og eventuelt når ansatte slutter.
Digitalisering og valg av teknologi er avgjørende for å kunne yte gode tjenester. Enheten regner med å komme i gang med digitalisering av byggesaksarkivet i 2017. Dette er et omfattende prosjekt som vil kreve tid og ressurser, men også gi bedre og mer effektive tjenester.
Om enheten
Byggesak
- byggesaksbehandling og eiendomsdeling etter plan- og bygningsloven
- tilsyn og oppfølging av ulovlige tiltak etter plan- og bygningsloven
Byggesak behandler årlig rundt 600 søknadspliktige tiltak etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager.
Geodata
Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering, adressering og vedlikehold av kommunens kartdata.
Både for byggesak og geodata er aktiviteten i markedet av stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.
Eiendomsskatt
- forberedelse av saker til nemndsbehandling
- ajourføring av register
- service overfor publikum