Ressurstjenesten
Målekort
Mål | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -2,6 % | 0,9 % | 0,9 % | 1,1 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 7,6 % | 4,4 % | 15,1 % | 10,5 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,8 | 4,8 | - |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse | 4,5 | 5,1 | 5,3 | 5,3 | 5,3 |
- U23: Andel kontakt etter 48 timer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | 9 159 | 9 259 | 100 |
2014 | 10 087 | 10 180 | 93 |
2013 | 11 932 | 11 632 | -300 |
2012 | 10 318 | 10 588 | 270 |
Økonomi
Enheten hadde et mindreforbruk på kr 99.784,-.
Mindreforbruket skyldes i hovedsak vakante stillinger samt at enheten mottok mer i statlig tilskudd enn budsjettert. Innkjøpsstoppen bidro også til resultatet i form av mindreforbruk på diverse driftsutgifter. En annen årsak til mindreforbruket er større inntekter enn budsjettert fra gjenbruksbutikken, dette er også en viktig arbeidspraksisarena. En svikt i innsøkingen til enhetens tiltak for arbeidspraksis i skjermet virksomhet (APS) på slutten av året, bidro til at mindreforbruket ikke ble høyere.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Det aller meste av fraværet var langtidsfravær. Det har i hele 2015 vært fokus på å få ned fraværet gjennom tett oppfølging og tilrettelegging. Fraværet i 2015 er lavere enn for 2014 og det forventes en ytterligere nedgang i 2016.
Medarbeidertilfredshet:
Ingen måling i 2015.
Tjenesteleverandør
Enheten har gjennomført brukerundersøkelser i arbeidstiltakene. Det er en samlet høy skår og ingen nedgang fra 2014. Gjennomsnittlig totalskår på alle områder i brukerundersøkelsen er 5,3, hvor 6 er høyeste skår og 1 er laveste skår.
Fremtidige utfordringer
Enheten driver flere arbeidstiltak som i løpet av 2016 vil få endret sine rammevilkår. Arbeidstiltakene må tilpasse seg disse endringene og må være forberedt på å utvikle nye arbeidstiltak med andre brukergrupper i samarbeid med sosialtjenesten NAV Molde og andre enheter i kommunen. Aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere er vedtatt og vil mest sannsynlig bli innført i løpet av 2016.
Enheten følger opp en rekke tunge rusavhengige som blir eldre og får aldersrelaterte lidelser som gjør at de har behov for pleie- og omsorgstjenester. Oppfølgingen av disse brukerne er utfordrende for enheten og vil bli spesielt utfordrende for sykehjemmene i kommunen ettersom dette er en ny brukergruppe med helt nye utfordringer.
Det er en økning av personer med ruslidelse og samtidig psykisk lidelse (ROP-pasienter) der den psykiske helsen forverres. Dette ses også blant unge voksne under 30 år. Flere av disse brukerne ramler mellom to stoler i behandlingssystemet og gir utfordringer for det kommunale hjelpeapparatet.
Enhetens brukergruppe er i stor grad avhengig av å leie kommunale boliger. Det har de siste årene vært vanskelig å finne egnede boliger, noe som igjen medfører økt ressursbruk til oppfølging i bolig, gjentatte utkastelser, naboklager med mer.
Fra 1. januar 2017 vil det bli innført døgnbetaling for ferdigbehandlete pasienter på sykehus også for pasienter med rus og psykisk lidelse. Dette vil gi utfordringer til å ha et tilfredsstillende mottak i kommunen for denne pasientgruppen.
Om enheten
Ressurstjenesten arbeider etter lov om helse- og omsorgstjenester og har blant annet ansvaret for å vurdere tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige. Enheten jobber med utgangspunkt i et «Recovery perspektiv» med brukeren i sentrum. Enheten har et eget mottaks- og oppfølgingssenter for personer med rusproblemer. Det tilbys råd, veiledning, kartlegging, oppfølgingssamtaler, henvisning og oppfølging i og etter rusbehandling. I tillegg utfører enheten oppfølging og koordinering av legemiddelassistert rehabilitering av (LAR) pasienter.
Enheten driver også et poliklinisk behandlingstilbud for rusavhengighet, basert på Minnesotamodellen. Enheten drifter flere arbeidstiltak i nært samarbeid med Nav Molde, blant annet «JobbStart» som er et arbeidstiltak for unge sosialhjelpsmottakere. Gjenbruksbutikken «Make Brukthandel» og rådhuskantina driftes av ressurstjenesten.