Ressurstjenesten

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -2,6 % 0,9 % 0,9 % 1,1 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 7,6 % 4,4 % 15,1 % 10,5 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,8 4,8 -
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 5,1 5,3 5,3 5,3
- U23: Andel kontakt etter 48 timer 0 0 0 0 0

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 9 159 9 259 100
2014 10 087 10 180 93
2013 11 932 11 632 -300
2012 10 318 10 588 270

​Økonomi

Enheten hadde et mindreforbruk på kr 99.784,-.

Mindreforbruket skyldes i hovedsak vakante stillinger samt at enheten mottok mer i statlig tilskudd enn budsjettert. Innkjøpsstoppen bidro også til resultatet i form av mindreforbruk på diverse driftsutgifter. En annen årsak til mindreforbruket er større inntekter enn budsjettert fra gjenbruksbutikken, dette er også en viktig arbeidspraksisarena. En svikt i innsøkingen til enhetens tiltak for arbeidspraksis i skjermet virksomhet (APS) på slutten av året, bidro til at mindreforbruket ikke ble høyere.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Det aller meste av fraværet var langtidsfravær. Det har i hele 2015 vært fokus på å få ned fraværet gjennom tett oppfølging og tilrettelegging. Fraværet i 2015 er lavere enn for 2014 og det forventes en ytterligere nedgang i 2016.



Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.

Tjenesteleverandør

Enheten har gjennomført brukerundersøkelser i arbeidstiltakene. Det er en samlet høy skår og ingen nedgang fra 2014. Gjennomsnittlig totalskår på alle områder i brukerundersøkelsen er 5,3, hvor 6 er høyeste skår og 1 er laveste skår.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Enheten driver flere arbeidstiltak som i løpet av 2016 vil få endret sine rammevilkår. Arbeidstiltakene må tilpasse seg disse endringene og må være forberedt på å utvikle nye arbeidstiltak med andre brukergrupper i samarbeid med sosialtjenesten NAV Molde og andre enheter i kommunen. Aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere er vedtatt og vil mest sannsynlig bli innført i løpet av 2016.

Enheten følger opp en rekke tunge rusavhengige som blir eldre og får aldersrelaterte lidelser som gjør at de har behov for pleie- og omsorgstjenester. Oppfølgingen av disse brukerne er utfordrende for enheten og vil bli spesielt utfordrende for sykehjemmene i kommunen ettersom dette er en ny brukergruppe med helt nye utfordringer.

Det er en økning av personer med ruslidelse og samtidig psykisk lidelse (ROP-pasienter) der den psykiske helsen forverres. Dette ses også blant unge voksne under 30 år. Flere av disse brukerne ramler mellom to stoler i behandlingssystemet og gir utfordringer for det kommunale hjelpeapparatet.

Enhetens brukergruppe er i stor grad avhengig av å leie kommunale boliger. Det har de siste årene vært vanskelig å finne egnede boliger, noe som igjen medfører økt ressursbruk til oppfølging i bolig, gjentatte utkastelser, naboklager med mer.

Fra 1. januar 2017 vil det bli innført døgnbetaling for ferdigbehandlete pasienter på sykehus også for pasienter med rus og psykisk lidelse. Dette vil gi utfordringer til å ha et tilfredsstillende mottak i kommunen for denne pasientgruppen.

KOSTRA

372 426 392 408
466 498 464 474
506 603 437 434
Netto driftsutgifter tilbud til personer med rusproblemer per innbygger 20–66 år, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter knyttet til tilbud for personer med rusproblemer. Hovedmålgruppen er innbyggere 20–66 år og tilbudet er definert som en del av sosialtjenesten i KOSTRA. For Molde kommunes del omhandler denne indikatoren ressurstjenesten, men en andel av utgiftene til ressurstjenesten inngår i funksjonen råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid presentert under sosialtjenesten NAV Molde.

Indikatoren viser at Molde kommune lå noe over sammenligningsgruppene fra 2012–2013. For 2013 er tallene spesielt høye både for Molde kommune og sammenligningsgruppene. Den relativt store økningen skyldes at øremerket tilskudd til rusarbeid ble lagt inn i rammetilskuddet i 2013, for så å bli øremerket igjen i 2014. Øremerkede tilskudd reduserer som kjent netto driftsutgifter, da netto driftsutgifter skal synliggjøre bruk av frie midler samt kapitalslit.

I 2014 ble netto driftsutgifter i Molde kommune lavere enn i kommunegruppe 13. Forskjellen har økt i 2015 siden netto driftsutgifter har økt litt i kommunegruppe 13 mens Molde kommune har hatt en liten nedgang. Landet uten Oslo har netto driftsutgifter per innbygger i målgruppen økt i 2015 og nærmer seg nivået i Molde kommune.

Om enheten

Ressurstjenesten arbeider etter lov om helse- og omsorgstjenester og har blant annet ansvaret for å vurdere tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige. Enheten jobber med utgangspunkt i et «Recovery perspektiv» med brukeren i sentrum. Enheten har et eget mottaks- og oppfølgingssenter for personer med rusproblemer. Det tilbys råd, veiledning, kartlegging, oppfølgingssamtaler, henvisning og oppfølging i og etter rusbehandling. I tillegg utfører enheten oppfølging og koordinering av legemiddelassistert rehabilitering av (LAR) pasienter.

Enheten driver også et poliklinisk behandlingstilbud for rusavhengighet, basert på Minnesotamodellen. Enheten drifter flere arbeidstiltak i nært samarbeid med Nav Molde, blant annet «JobbStart» som er et arbeidstiltak for unge sosialhjelpsmottakere. Gjenbruksbutikken «Make Brukthandel» og rådhuskantina driftes av ressurstjenesten.