Drifts- og forvaltningsavdelingen med rådmannen og politisk nivå
Målekort
Mål | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -7,6 % | -2,5 % | 4,8 % | 3,4 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 5,5 % | 5,4 % | 4,6 % | 6,4 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | 4,7 | - | 4,7 | - |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse | 4,5 | - | 4,7 | - | - |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | 44 825 | 46 406 | 1 581 |
2014 | 40 717 | 42 780 | 2 063 |
2013 | 38 811 | 37 853 | -958 |
2012 | 44 867 | 41 705 | -3 162 |
Økonomi
Enheten hadde et mindreforbruk på kr 1.581.210,-.
Mindreforbruket skyldes mellom annet at alle avsatte midler til digitalisering ikke er benyttet. Avdelingen fikk også tilført ressurser for planlagt gjennomgang av pleie- og omsorgområdet. De ble ikke benyttet da denne oppgaven ble løst av interne ressurser, og bidrar til mindreforbruket. Fra 1. september stod stillingen som kontorsjef vakant. Tilskuddet til kontrollutvalgssekretariatet og utgifter til politisk aktivitet var større en tildelt ramme og ga isolert sett et merforbruk.
Avdelingen har vært gjennom organisatoriske endringer, og er økonomisk presset. Det har vært arbeidet hardt med å tilpasse driftsnivået til tilgjengelige ressurser. Digitalisering av prosesser har veiet opp for noe.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Sykefraværet var relativt lavt i avdelingen. Det blir jevnlig arbeidet med å opprettholde et godt arbeidsmiljø. De ansatte har håndtert en utfordrende situasjon med stor omstilling på en god måte.
Medarbeidertilfredshet:
Ingen måling i 2015.
Fremtidige utfordringer
Stabsavdelingene gjennomgikk en omorganisering høsten 2015. De fleste oppgavene til drift og forvaltning er nå lagt inn under rådmannen, personal- og organisasjonsavdelingen og økonomiavdelingen.
Om enheten
Rådmannen
Rådmannen er bindeleddet mellom administrasjonen og de politiske organ.
Rådmannen har rollen som den sentrale premissleverandør til politikerne, samt at han er ansvarlig for at politiske vedtak blir iverksatt. Rådmannsfunksjonen utøves i Molde kommune gjennom rådmannsteamet, som i tillegg til rådmannen består av kommunalsjefene for driftsavdelingen og plan- og utviklingsavdelingen.
Drifts- og forvaltningsavdelingen
Avdelingen har hatt sentrale oppgaver med kontroll, kvalitetssikring, utredning og oppfølging av kommunens drift og tjenesteproduksjon.
Følgende virksomheter og funksjoner var i avdelingen i 2015:
- politisk sekretariat
- dokumentsenter/hovedarkiv
- innkjøpsforvaltning
- bestillerfunksjon for IKT-tjenester
- koordineringsfunksjon for digitalisering
- kontor for tildeling og koordinering
- kommuneadvokaten
Fra 1. september ble stabsavdelingene omorganisert. Budsjettmessig ble ikke dette hensyntatt før i budsjettet for 2016 og vil inngå i avdelingens kommentarer først for dette året. Se budsjett 2016 for beskrivelse av ny organisering.