Sosialtjenesten NAV Molde
Målekort
Mål | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -3,7 % | -9,5 % | -15,9 % | -4,2 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 9,8 % | 6,1 % | 9,5 % | 11,2% |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | 4,3 | - | 4,7 | - |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse NAV (statlig) | 4,5 | - | - | 4,8 | 4,8 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | 30 051 | 28 849 | -1 202 |
2014 | 86 978 | 75 045 | -11 933 |
2013 | 72 692 | 66 395 | -6 297 |
2012 | 61 860 | 59 637 | -2 223 |
Økonomi
Enheten hadde et merforbruk på kr 1.202.111,-.
Det største avviket er knyttet til økonomisk sosialhjelp som fikk et merforbruk på 3,0 mill. kroner. Regnskapet viser imidlertid at utbetalt sosialhjelp i 2015 ble redusert med 3,1 mill. kroner sammenlignet med utbetalingen i 2014. Sosialhjelp til bosatte flyktninger i integreringsperioden er holdt utenom ettersom det refunderes fra flyktningtjenesten. Mindreforbruk på kvalifiseringsstønad og lønnsutgifter, samt refusjon for salg av saksbehandling til flyktningtjenesten, bidrar positivt med 2,5 mill. kroner. Lønn til støttekontakter og driftstilskudd til krisesenter ga et merforbruk på 0,7 mill. kroner.
Enheten satte i 2015 inn både ekstra personalressurser og bruk av statlige tiltaksmidler mot gruppen ungdom og langtidsmottakere av sosialhjelp. Dette har ført til reduserte utbetalinger av sosialhjelp. Ressurstjenesten og NAV Molde etablerte også tiltaket Jobbstart i 2015. Dette tiltaket retter seg mot ungdom som har falt ut fra skole og jobb og resultatene har vært meget positive.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Sykefraværet ved enheten økte også i 2015. Både egenmeldt sykefravær og legemeldt sykefravær etter 16 dager økte sammenlignet med 2014. Tiltak som enheten har satt i gang er Nærværsprosjektet med bistand fra NAV Arbeidslivssenter. Her er det fokus på hva som skal til for å mestre en krevende arbeidsdag. Fortsatt jobbes det med kompetanseutvikling og spesielt veiledningskompetanse. Målsettingen er å gi mestringsfølelse i jobben.
Fokuset på HMS og IA-arbeidet fortsetter i 2016, men anbefalte sikkerhetstiltak (bygningsmessige) er ikke gjennomført med bakgrunn i utgiftsnivået. Enkelte ansatte gir uttrykk for at det er belastende å stå i enhetens mottak.
Medarbeidertilfredshet:
Ingen måling i 2015.
Tjenesteleverandør
Det ble på statlig side gjennomført en brukerundersøkelse i 2015 med følgende hovedfokusområder:
- Jeg blir møtt med respekt når jeg henvender meg til NAV-kontoret.
- Jeg får den service jeg trenger fra NAV-kontoret.
- Jeg er trygg på at mine rettigheter blir ivaretatt på NAV-kontoret.
- Jeg får den informasjonen jeg har behov for.
- Jeg har muligheten til å legge frem min sak uforstyrret ved NAV-kontoret.
Enheten hadde en bra uttelling på alle spørsmålene. På en rangering fra 1 til 6 lå enheten fra 4 og oppover. Brukerundersøkelsen ble sammenlignet med tilsvarende undersøkelse fra 2014 og det var få endringer.
Fremtidige utfordringer
Den største utfordringen er de økonomiske rammene målt mot samfunnsutviklingen som nasjonalt og lokalt viser en økning i antall sosialhjelpsmottakere, spesielt blant innvandrere. Lavinntektsfamilier er økende i denne gruppen, jf. fattigdom og levekår i Norge 2015.
Den økende arbeidsledigheten rammer også innbyggerne i Molde kommune. Dette kan føre til økt og forlenget behov for økonomisk bistand fra NAV. Gruppen unge som strever med å komme seg videre etter endt utdanning vil også rammes. Tilgangen på lærlingeplasser er allerede redusert, men enheten opplever positiv vilje fra næringslivet i regionen. Jobben inn mot langtidsmottakere av sosialhjelp fortsetter, her er det avklaring mot riktig ytelse som fortsatt er målsettingen.
Fortsatt ser enheten at flyktninger etter endt integreringsperiode sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet. I all hovedsak er det manglende språkferdigheter som er utfordringen, men den økende arbeidsledigheten gjør heller ikke situasjonen bedre for denne gruppen. Utbetaling av økonomisk sosialhjelp øker for denne gruppen.
Boliger er fortsatt en utfordring. Enheten har behov for tilgang på forsterkede boliger for krevende brukere samt tilgang til mindre og rimelige boalternativer. Fortsatt er ikke enheten i stand til å fylle lovens krav til midlertidig bolig med bakgrunn i at slike boliger mangler.
Enheten arbeider fortsatt for å oppnå målsettingen for antallet deltakere i kvalifiseringsprogrammet. Det er derfor besluttet å sette av en hel ressurs til dette arbeidet.
Om enheten
Sosialtjenesten NAV Molde ble etablert som egen enhet i mai 2009. Flyktningtjenesten ble fra 2015 skilt ut som egen enhet og flyttet til egne lokaler. Tjenester etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen og Husbankens tilskuddsordninger, som bostøtte og startlån, er en del av NAV Molde. Det administrative og økonomiske ansvaret for støttekontakter ble fra 1. mai 2015 overført fra sosialtjenesten NAV Molde til tiltak funksjonshemmede.
Fortsatt er arbeid og aktivitet hovedsatsingsområdet i NAV. Det å gi mennesker mulighet til å være i inntektsgivende arbeid og kunne forsørge seg selv og sin familie, er med på å bekjempe sosiale forskjeller og er helsefremmende.
Erfaringene med eget ungdomsteam og samarbeidet med ressurstjenesten for denne gruppen er positive. Her er det satt inn ekstra ressurser for å møte en stadig økende gruppe unge med utfordringer, både i skole og arbeid. Kvalifiseringsprogrammet (KVP) er et viktig virkemiddel for å møte disse utfordringene, samt at det blir etablert gode samarbeidsarenaer med kommunensøvrige enheterog det lokale næringsliv.