Sosialtjenesten NAV Molde

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -3,7 % -9,5 % -15,9 % -4,2 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 9,8 % 6,1 % 9,5 % 11,2%
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,3 - 4,7 -
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse NAV (statlig) 4,5 - - 4,8 4,8

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 30 051 28 849 -1 202
2014 86 978 75 045 -11 933
2013 72 692 66 395 -6 297
2012 61 860 59 637 -2 223

​Økonomi

Enheten hadde et merforbruk på kr 1.202.111,-.

Det største avviket er knyttet til økonomisk sosialhjelp som fikk et merforbruk på 3,0 mill. kroner. Regnskapet viser imidlertid at utbetalt sosialhjelp i 2015 ble redusert med 3,1 mill. kroner sammenlignet med utbetalingen i 2014. Sosialhjelp til bosatte flyktninger i integreringsperioden er holdt utenom ettersom det refunderes fra flyktningtjenesten. Mindreforbruk på kvalifiseringsstønad og lønnsutgifter, samt refusjon for salg av saksbehandling til flyktningtjenesten, bidrar positivt med 2,5 mill. kroner. Lønn til støttekontakter og driftstilskudd til krisesenter ga et merforbruk på 0,7 mill. kroner.


Enheten satte i 2015 inn både ekstra personalressurser og bruk av statlige tiltaksmidler mot gruppen ungdom og langtidsmottakere av sosialhjelp. Dette har ført til reduserte utbetalinger av sosialhjelp. Ressurstjenesten og NAV Molde etablerte også tiltaket Jobbstart i 2015. Dette tiltaket retter seg mot ungdom som har falt ut fra skole og jobb og resultatene har vært meget positive.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Sykefraværet ved enheten økte også i 2015. Både egenmeldt sykefravær og legemeldt sykefravær etter 16 dager økte sammenlignet med 2014. Tiltak som enheten har satt i gang er Nærværsprosjektet med bistand fra NAV Arbeidslivssenter. Her er det fokus på hva som skal til for å mestre en krevende arbeidsdag. Fortsatt jobbes det med kompetanseutvikling og spesielt veiledningskompetanse. Målsettingen er å gi mestringsfølelse i jobben.


Fokuset på HMS og IA-arbeidet fortsetter i 2016, men anbefalte sikkerhetstiltak (bygningsmessige) er ikke gjennomført med bakgrunn i utgiftsnivået. Enkelte ansatte gir uttrykk for at det er belastende å stå i enhetens mottak.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.

Tjenesteleverandør

Det ble på statlig side gjennomført en brukerundersøkelse i 2015 med følgende hovedfokusområder:

  • Jeg blir møtt med respekt når jeg henvender meg til NAV-kontoret.
  • Jeg får den service jeg trenger fra NAV-kontoret.
  • Jeg er trygg på at mine rettigheter blir ivaretatt på NAV-kontoret.
  • Jeg får den informasjonen jeg har behov for.
  • Jeg har muligheten til å legge frem min sak uforstyrret ved NAV-kontoret.

Enheten hadde en bra uttelling på alle spørsmålene. På en rangering fra 1 til 6 lå enheten fra 4 og oppover. Brukerundersøkelsen ble sammenlignet med tilsvarende undersøkelse fra 2014 og det var få endringer.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Den største utfordringen er de økonomiske rammene målt mot samfunnsutviklingen som nasjonalt og lokalt viser en økning i antall sosialhjelpsmottakere, spesielt blant innvandrere. Lavinntektsfamilier er økende i denne gruppen, jf. fattigdom og levekår i Norge 2015.

Den økende arbeidsledigheten rammer også innbyggerne i Molde kommune. Dette kan føre til økt og forlenget behov for økonomisk bistand fra NAV. Gruppen unge som strever med å komme seg videre etter endt utdanning vil også rammes. Tilgangen på lærlingeplasser er allerede redusert, men enheten opplever positiv vilje fra næringslivet i regionen. Jobben inn mot langtidsmottakere av sosialhjelp fortsetter, her er det avklaring mot riktig ytelse som fortsatt er målsettingen.

Fortsatt ser enheten at flyktninger etter endt integreringsperiode sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet. I all hovedsak er det manglende språkferdigheter som er utfordringen, men den økende arbeidsledigheten gjør heller ikke situasjonen bedre for denne gruppen. Utbetaling av økonomisk sosialhjelp øker for denne gruppen.

Boliger er fortsatt en utfordring. Enheten har behov for tilgang på forsterkede boliger for krevende brukere samt tilgang til mindre og rimelige boalternativer. Fortsatt er ikke enheten i stand til å fylle lovens krav til midlertidig bolig med bakgrunn i at slike boliger mangler.

Enheten arbeider fortsatt for å oppnå målsettingen for antallet deltakere i kvalifiseringsprogrammet. Det er derfor besluttet å sette av en hel ressurs til dette arbeidet.

KOSTRA

2 711 2 978 3 138 3 222
2 944 3 221 3 357 3 411
4 064 4 555 4 673 3 067
Netto driftsutgifter til sosialtjeneste per innbygger 20–66 år, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter per innbygger 20–66 år til sosialtjenesten. I KOSTRA er sosialtjenesten definert som råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid, økonomisk sosialhjelp og tilbud til personer med rusproblemer. I Molde kommune er dette tjenester hos sosialtjenesten NAV Molde, flyktningtjenesten og ressurstjenesten.

Indikatoren går kraftig ned for Molde kommune i 2015. Dette skyldes i all hovedsak omlegging av regnskapsføringen for flyktningtjenesten. Molde kommune har i 2015 hatt en gjennomgang av KOSTRA-funksjoner for flyktningtjenesten slik at denne indikatoren skal bli mer sammenlignbar med andre kommuner i årene som kommer. Omleggingen av regnskapsføringen er på tjenesten råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid.

Utover dette har veksten i sosialhjelpsutgifter vært lav i Molde kommune i perioden og utgifter til personer med rusproblemer har blitt redusert. Kommunegruppe 13 og landet uten Oslo har hatt en relativt kraftig økning i sosialhjelpsutgiftene og dette er hovedforklaringen til at netto driftsutgifter øker for disse to gruppene.

Sett i lys av behovsprofil og utgiftsutjevning i inntektssystemet er det rimelig at Molde kommune har lavere utgifter enn landet uten Oslo til sosialtjeneste. Molde kommune hadde i 2015 henholdsvis 4,8 pst. og 10,1 pst. lavere utgifter enn landet uten Oslo og kommunegruppe 13 til sosialtjeneste. Dette tilsvarer 2,5 og 5,6 mill. kroner lavere netto driftsutgifter i Molde kommune.

1 093 1 117 1 182 1 201
1 008 1 044 1 100 1 113
2 612 3 013 3 228 1 629
Netto driftsutgifter råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid per innbygger 20–66 år, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter til råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid per innbygger i målgruppen. For Molde kommune omhandler denne indikatoren sosialtjenesten NAV Molde, flyktningtjenesten, og ressurstjenesten. Men sosialtjenesten NAV Molde er klart størst med 2/3 av utgiftene innenfor denne indikatoren i Molde kommune

For Molde kommunes del er det brudd i tidsserien på denne indikatoren i 2015 grunnet omlegging av regnskapsføringen for flyktningtjenesten. Dette har redusert indikatoren med 25,8 mill. kroner fra 2014–2015. Tallene for Molde kommune for årene 2012–2014 er derfor ikke sammenlignbare med 2015. Tallet for 2015 er godt egnet for sammenligning med kommunegruppe 13 og landet uten Oslo.

Flyktningtjenesten har nest mest utgifter i denne indikatoren i Molde kommune. Utgiftene hos flyktningtjenesten er finansiert gjennom integreringstilskuddet som ikke er hensyntatt i denne indikatoren, da tilskuddet ikke er øremerket tjenesten. Det innebærer at kommuner som tar imot relativt mange flyktninger, vil få høyere utgifter i denne indikatoren som blir finansiert av statstilskudd.

Netto driftsutgifter til ressurstjenesten har blitt redusert i perioden innenfor denne indikatoren. Molde kommunes driftstilskudd til krisesenteret for Molde og Omegn IKS påvirker indikatoren med 3,2 mill. kroner for 2015.

Molde kommune har høyere netto driftsutgifter enn kommunegruppe 13 og landet uten Oslo i 2015. Noe av dette kan forklares med at Molde kommune, relativt sett, har tatt imot flere flyktninger de siste årene enn de to sammenligningsgruppene. Dette er finansiert gjennom integreringstilskuddet som ikke inngår i indikatoren. Utover dette må det være lokale prioriteringer som forklarer forskjellen. Molde kommune har de siste par årene valgt å prioritere å opprettholde antall ansatte for å få arbeidet godt mot sosialhjelpsmottakere.

1 245 1 435 1 565 1 613
1 471 1 678 1 793 1 824
945 938 1 008 1 003
Netto driftsutgifter økonomisk sosialhjelp per innbygger 20–66 år, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter til sosialhjelp per innbygger i hovedmålgruppen. Indikatoren viser at Molde kommune i hele perioden har hatt relativt lave utgifter til sosialhjelp sammenlignet med landet uten Oslo og kommunegruppe 13. Dette er i tråd med hvordan Molde kommune kommer ut på målinger rundt sosiale utfordringer, noe som også gir utslag i inntektssystemet. Indikatoren omfatter også økonomisk sosialhjelp til bosatte flyktninger i kommunen.

Indikatoren viser at Molde kommune har hatt en forholdsvis stabil utvikling i perioden, mens sammenligningsgruppene har hatt en negativ utvikling med en kraftig økning i sosialhjelpsutgiftene. Den nasjonale trenden, med vekst i sosialhjelpsutbetalingene, ser ut til å komme til syne i sammenligningsgruppene. I 2015 har Molde kommune en liten reduksjon i indikatoren, men fremdeles noe høyere enn i 2012 og 2013.

Molde kommune har prioritert å få ned antall langtidsmottakere og forhindre ungdom fra å bli sosialhjelpsmottakere. Utviklingen i indikatoren tyder på at Molde kommune har lykkes med å forhindre en vekst i antall sosialhjelpsmottakere. Antall langtidsmottakere har blitt redusert og den nasjonale trenden kommer ikke til syne i Molde kommunes utgifter til sosialhjelp.

Utvalgte nøkkeltall, konsern

Utvalgte nøkkeltall, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Prioritering
Netto driftsutgifter sosialtjenesten per innbygger 20–66 år 4 555 4 673 3 067 3 221 3 357 3 411 2 978 3 138 3 222
Andel netto driftsutgifter til råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid, i pst. 66,1 69,1 53,1 32,4 32,8 32,6 37,5 37,7 37,3
Andel netto driftsutgifter til økonomisk sosialhjelp, i pst. 20,6 21,6 32,7 52,1 53,4 53,5 48,2 49,9 50,1
Andel netto driftsutgifter til personer med rusproblemer, i pst. 13,2 9,4 14,2 15,5 13,8 13,9 14,3 12,5 12,7
Dekningsgrad
Sosialhjelpsmottakere 543 582 557 - - - - - -
Andelen sosialhjelpsmottakere i forhold til innbyggere, i pst. 2,1 2,2 2,1 - - 2,5 2,5 2,5 2,5
Utdypende tjenesteindikatorer
Gjennomsnittlig stønadslengde mottakere 18–24 år, måneder 4,1 4,4 4,0 - - - - - -
Gjennomsnittlig stønadslengde mottakere 25–66 år, måneder 5,3 4,6 4,7 - - - - - -
Sosialhjelpsmottakere med stønad i 6 måneder eller mer 192 190 175 - - - - - -

Om enheten

Sosialtjenesten NAV Molde ble etablert som egen enhet i mai 2009. Flyktningtjenesten ble fra 2015 skilt ut som egen enhet og flyttet til egne lokaler. Tjenester etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen og Husbankens tilskuddsordninger, som bostøtte og startlån, er en del av NAV Molde. Det administrative og økonomiske ansvaret for støttekontakter ble fra 1. mai 2015 overført fra sosialtjenesten NAV Molde til tiltak funksjonshemmede.

Fortsatt er arbeid og aktivitet hovedsatsingsområdet i NAV. Det å gi mennesker mulighet til å være i inntektsgivende arbeid og kunne forsørge seg selv og sin familie, er med på å bekjempe sosiale forskjeller og er helsefremmende.

Erfaringene med eget ungdomsteam og samarbeidet med ressurstjenesten for denne gruppen er positive. Her er det satt inn ekstra ressurser for å møte en stadig økende gruppe unge med utfordringer, både i skole og arbeid. Kvalifiseringsprogrammet (KVP) er et viktig virkemiddel for å møte disse utfordringene, samt at det blir etablert gode samarbeidsarenaer med kommunensøvrige enheterog det lokale næringsliv.