Økonomiavdelingen

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 0,9 % 0,9 % 6,6 % 9,6 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 6,8 % 4,8 % 2,5 % 6,7 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,0 - 4,5 -
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 - 4,8 - -

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 10 974 12 142 1 168
2014 11 339 12 139 800
2013 12 326 12 442 116
2012 12 338 12 453 115

​Økonomi

Avdelingen hadde et mindreforbruk på kr 1.168.242,-

Årsaken til mindreforbruket skyldes i stor grad vakanser og sykerefusjoner. Videre har en betydelig innstramming i ressursbruk gjennom året som følge av videreføringen av ansettelses- og innkjøpsstoppen, som ble innført høsten 2014, bidratt til resultatet. Særlig budsjettseksjonen hadde et betydelig mindreforbruk gjennom året hovedsaklig knyttet til vakanser. Samtidig hadde både regnskaps- og skatteseksjonen et mindreforbruk som mest av alt kan henføres til henholdsvis refusjon sykelønn og refusjon fødselspermisjon.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Etter år med svært lavt sykefravær, steg sykefraværet i 2015 til hele 6,7 pst. Det er særlig det legemeldte langtidsfraværet som har økt. Dette er avdelingen svært misfornøyd med og forventer at et enda større fokus på denne utfordringen i 2016, vil redusere det samlede fraværet. Dette på tross av at avdelingen drar med seg en vesentlig del av fraværet fra 2015.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Endret stabsorganisering, hvor lønnsseksjonen og innkjøpsseksjonen er tillagt avdelingen, vil gi nye utfordringer i årene som kommer. Ikke minst gjelder dette en innkjøpsseksjon som fra 1. januar 2016 har økt fra to til seks årsverk gjennom etableringen av ROR-Innkjøp. Som tidligere år vil derfor avdelingens utfordringer i tiden som kommer være å opprettholde et solid fagmiljø innen alle de fem seksjonene både gjennom nyrekruttering og vedlikehold av eksisterende kompetanse. Avdelingen vurderer kontinuerlig effektiviseringsmuligheter som kan tas ut i økt produksjon og salg av tjenester.

Resultatet av den forestående kommunereformen vil sannsynligvis gi utfordringer for økonomiavdelingen, ikke minst med tanke på å opprettholde og styrke eksisterende kompetanse gjennom kontinuerlig faglig oppdatering.

Kommunens store økonomiske utfordringer legger et særlig ansvar for nitidig oppfølging og hyppig rapportering fra controllerfunksjonen, særlig for de tjenesteområdene som fortsatt har de største økonomiske utfordringene. Kommunen nådde sin målsetting om mindreforbruk i

2015 utover inndekking av underskuddet for 2013 på 19,9 mill. kroner. Det gjenstår nå en vel så stor utfordring i 2016 hvor underskuddet fra 2014 på 36,9 mill. kroner skal dekkes inn.

Om enheten

Avdelingen var frem til 1. september 2015 inndelt i tre seksjoner. Fra 1. september ble lønnsseksjonen og innkjøpsseksjonen tillagt avdelingen. Budsjettmessig blir ikke dette hensyntatt før i budsjettet for 2016 og vil inngå i avdelingens kommentarer først for dette året.

Seksjon budsjett, økonomi og controll

Seksjonen står for kommunens budsjettarbeid som utføres i økonomiavdelingen, budsjettoppfølging, avviksrapportering og fagstøtte overfor avdelinger og enheter, utarbeidelse av årsrapport samt analyser og utredninger. Det økonomiske controlleransvaret er tillagt denne seksjonen.

Seksjon regnskap og finans

Seksjonen har ansvar for regnskapsføring for Molde kommune, Vestnes kommune, kommunens foretak og 12 andre selskap eller virksomheter. Videre har seksjonen ansvaret for forvaltning av kommunens finansielle aktiva og passiva.

Seksjon skatt

Seksjonen utfører de oppgavene på skatteområdet som staten har delegert til kommunen. Seksjonen utfører også alle oppgaver innenfor skatteområdet på vegne av kommunene Vestnes, Aukra og Midsund. Seksjonen leverer videre tjenester innenfor området regnskapskontroll til Fræna kommune.