Brann- og redningstjenesten
Målekort
Mål | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -6,5 % | -7,4 % | -4,0 % | -6,0 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 4,4 % | 5,8 % | 7,3 % | 5,2 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | 4,6 | - | 4,9 | - |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse | 4,5 | 5,3 | 5,4 | - | - |
Sammfunsutvikler | |||||
- Interkommunalt branntilsyn | 100 % | - | 98,4 % | 99,1 % | 96,3 % |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | 21 922 | 20 674 | -1 248 |
2014 | 20 465 | 19 680 | -785 |
2013 | 20 224 | 18 832 | -1 392 |
2012 | 19 756 | 18 550 | -1 206 |
Økonomi
Enheten hadde et merforbruk på kr 1.247.656,-.
En stor del av forklaringen på merforbruket er svikt i inntektene på flere av tjenestene. Dette gjelder spesielt på grunn av manglende oppdrag for restverdiredningstjenesten, men også for trygghetsalarmer, brann- og innbruddsalarmer, og salg av brannvernmateriell og -tjenester var det en ikke ubetydelig svikt. Det var i 2015 et merforbruk på kjøp av varer og tjenester selv om det var innført innkjøpsstopp. Dette skyldtes i hovedsak innføring av nytt digitalt nødnett som medførte høye ekstrautgifter som enheten ikke greide å dekke inn.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Fraværet ved enheten på 5,2 pst. er innenfor kommunen sitt mål, men enheten har selv målsetting om et sykefravær under 5,0 pst. Sammenlignet med 2014, hvor det var en del langtidsfravær, er enheten på rett vei. Det vil fortsatt være fokus på tiltak for å forebygge langtidsfravær. Disse tiltakene videreføres også til neste år.
Medarbeidertilfredshet:
Ingen måling i 2015.
Samfunnsutvikler
Forebyggende avdeling i brannvesenet har som målsetting å levere de tjenester som selges til enkelte nabokommuner med høy grad av kvalitet og med rett kvantitet. Antall branntilsyn i disse kommunene er derfor satt som måleparameter. Også i 2015 lå avdelingen innenfor hva som er akseptabelt med 96,3 pst. av målet på 100,0 pst. interkommunale tilsyn.
Fremtidige utfordringer
Økonomi
På tross av flere større tiltak for å komme ned på tildelt økonomisk ramme sliter enheten med å greie å holde denne. Resultatet for 2015 viser at økonomistyring fortsatt må ha fullt fokus. I 2016 vil enheten få helårsvirkning av utgifter knyttet til det nye digitale nødnettet. Dette medfører ytterligere økonomiske utfordringer ettersom dette ikke er kompensert for i enhetens rammetildeling.
Brann- og redning må forholde seg til detaljerte krav i forskrifter hjemlet i brann- og eksplosjonsvernloven. Eksempler på dette er krav til bemanning, innsatstider, kompetanse, øvelser, vaktordninger og så videre. I seg selv gir dette en trygghet for at brannvesenet leverer innenfor minimumskravene, men samtidig gir det store utfordringer med hensyn til de gitte økonomiske rammer.
Feiing er et selvkostområdet og dette hadde et overskudd på 0,3 mill. kroner i 2015. dette ble avsatt til selvkostfond. Selvkostfond for feiing er ved utgangen av 2015 på 0,7 mill. kroner.
Om enheten
Enhetens oppgaver og arbeidsområder er i hovedsak definert i brann- og eksplosjonsvernloven § 11.
Beredskapsavdelingen
Ansvarsområde: Molde kommune, Aukras fastlandsdel og deler av Fræna kommune. I tillegg har avdelingen fagansvar for Aukra, Eide, Midsund og Nesset kommuner. Avdelingen er innsatsstyrke i forbindelse med brann, trafikk- og arbeidsulykker, akutt forurensning, uhell på sjø og andre ulykker der det er bestemt. Avdelingen innbefatter også alarmsentralen samt egen kursansvarlig.
Forebyggende avdeling
Ansvarsområde: Aukra, Eide, Molde, Midsund og Nesset kommuner, samt delvis Fræna kommune. Hovedoppgaven er tilsyn i særskilte brannobjekt, samt å drive med motivasjons- og informasjonsarbeid for å forebygge brann. Avdelingen innbefatter også feiervesenet som har ansvar for å utføre feiing og tilsyn med fyringsanlegg i Midsund, Molde og Aukra kommuner med omtrent 11.450 piper.