Økonomi
Molde kommune fører sitt regnskap etter kommunale regnskapsprinsipper nedfelt i kommunelovens § 48 og regnskapsforskriftens § 7. Anordningsprinsippet gjelder i kommunal sektor og betyr at all tilgang og bruk av midler i løpet av året, som vedrører kommunens virksomhet, skal fremgå av driftsregnskapet eller investeringsregnskapet.
Driftsregnskapet viser driftsutgifter og driftsinntekter i kommunen og regnskapsresultatet for året. Investeringsregnskapet viser kommunens utgifter i forbindelse med investeringer og utlån med videre, samt hvordan disse er finansiert.
Kommunens driftsregnskap viser årlige avskrivninger som er årlige kostnader som følge av forbruk av aktiverte driftsmidler. Avskrivningene påvirker kommunens brutto driftsresultat, men blir utnullet slik at netto driftsresultat er upåvirket av denne kostnaden. Netto driftsresultat i kommunen er derimot belastet med årets avdrag som er utgiften relatert til forbruk av aktiverte driftsmidler som skal påvirke kommunes driftsresultat etter gjeldende regnskapsregler. Årsaken til at avskrivningene blir vist i regnskapet, er blant annet at beslutningstakere og regnskapsbrukere skal se denne kostnaden presentert i regnskapet og vurdere denne i forhold til kommunens driftsresultat og avdragsutgifter.
Videre er regnskapet ført etter bruttoprinsippet. Det betyr at det ikke er gjort fradrag i inntekter for tilhørende utgifter og/eller fradrag i utgifter for tilhørende inntekter. Dette betyr at aktiviteten i kommunen kommer frem med riktig beløp.
I balanseregnskapet er anleggsmidler definert som eiendeler bestemt til varig eie eller bruk for kommunen. Andre eiendeler er omløpsmidler. Anleggsmidler som har en begrenset levetid, blir avskrevet hvert år. I kommunal sektor blir lineære avskrivninger brukt. Denne metoden innebærer at avskrivningsgrunnlaget blir fordelt likt over avskrivningstiden. De årlige avskrivningene blir dermed like store for det enkelte driftsmiddel. Avskrivningene starter året etter at anleggsmidlet er tatt i bruk.
Regnskapsresultatet
Molde kommunes regnskap for 2015 viser et udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 37,1 mill. kroner. Dette er 51,0 mill. kroner bedre enn hva prognosene i økonomirapporteringen per utgangen av oktober tilsa, men i den var det bare verbalt formulert et håp om at pensjonskostnaden kunne bli noe lavere enn budsjettert. Netto driftsresultat viser et "overskudd" på 58,1 mill. kroner mot et budsjettert "overskudd" på 17,5 mill. kroner i revidert budsjett eller en forbedring på hele 40,6 mill. kroner. Interne finanstransaksjoner viser en forverring i forhold til revidert budsjett på 3,5 mill. kroner. Dette gir et netto udisponert regnskapsmessig mindreforbruk på 37,1 mill. kroner. I tillegg er det avsatt 3,1 mill. kroner til disposisjonsfond som budsjettert. Forbedringen i netto driftsresultat fra 2014 til 2015 er på hele 97,6 mill. kroner.
Det regnskapsmessige mindreforbruket på 37,1 mill. kroner i forhold til revidert budsjett, skyldes i hovedsak reduserte pensjonskostnader på 19,0 mill. kroner. Samtidig ble mindreforbruket i avdelinger og enheter i året på 12,7 mill. kroner. De største positive avvikene er barnehageområdet og flyktningtjenesten med henholdsvis 5,0 mill. kroner og 7,5 mill. kroner. Innenfor helse og omsorg, barnevern og sosialtjenesten ble det et kontrollert merforbruk på henholdsvis 4,0 mill. kroner, 4,2 mill. kroner og 1,2 mill. kroner. Det finansielle området bidrar også med en merinntekt på 5,4 mill. kroner etter en svikt i den eksterne finansforvaltningen på 5,8 mill. kroner. Økningen i skatteinntektene på 3,6 mill. kroner medførte redusert trekk i rammetilskuddet på 3,1 mill. kroner. Lønnspotten stod til rest med en ubenyttet sum på 3,2 mill. kroner. Et svært lavt gjennomsnittlig rentenivå gjennom året kombinert med vesentlig bedre likviditet enn budsjettert, medførte anslagsvis 1,6 mill. kroner i reduserte netto renteutgifter. Forøvrig forekommer det flere positive og negative avvik som er av mer beskjeden karakter men som samlet gjør at det positive avviket på finans blir, sammen med redusert pensjonskostnad, på hele 24,3 mill. kroner.
Det er anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre 1,75 pst. av driftsinntektene. For Molde kommune utgjør netto driftsresultats andel av driftsinntektene 3,1 pst. i 2015 (-2,2 pst. i 2014 og -0,3 pst. i 2013). Netto driftsresultat, korrigert for bruk/avsetning bundne fond, viser slik utvikling.
Avsluttende kommentar
Økonomisk ubalanse og inndekning av 19,9 mill. kroner i underskudd, var utfordringen kommunen stod overfor ved inngangen til 2015. Dersom underskuddet for 2013 ikke ble dekket i sin helhet, ville fylkesmannen melde kommunen inn i ROBEK før sommeren 2016. Det oppleves derfor som særdeles tilfredsstillende at årets kommuneregnskap ender ut i et overskudd på hele 37,1 mill. kroner. Å greie denne oppgaven, har hatt hovedfokus gjennom hele året noe også resultatene fra tjenesteproduksjonen tydelig viser.
Dette er allikevel ikke tiden for å hvile på sine laurbær. Utfordringene i 2016 er ikke mindre med inndekning av underskuddet fra 2014 på 36,9 mill. kroner. Det som gir godt håp om å lykkes dette året, er at merforbruket som medførte underskudd både i 2013 og 2014 er stanset og snudd til et mindreforbruk i 2015. Farten kommunen økonomisk går inn i 2016 med er derfor en helt annen enn hva som var tilfelle ved inngangen både til 2014 og 2015.
For en kommune av Moldes størrelse, skal allikevel inndekning av slike underskudd være håndterbart noe også regnskapet for 2015 viser. Det har gjennom store deler av året vært utarbeid prognoser som synliggjorde et underskudd også for dette året, men det som skjedde, særlig de siste månedene, gikk neste uten unntak i positiv retning. Det aller mest positive ved resultatet, er at de tjenesteproduserende enhetene har snudd merforbruk til mindreforbruk. Arbeidet som her er nedlagt gjennom året står det stor respekt av og vitner om stor lojalitet til de beslutninger som er tatt og styringssignal som er gitt. Det har vært krevende å levere tjenester av høy kvalitet og i stort omfang kombinert med håndhevelsen av ansettelses- og innkjøpsstoppen som ble innført høsten 2014.
Det ligger betydelige økonomiske utfordringer i å skape et handlingsrom som gir en bærekraftig økonomi over tid. Behovet for fortsatte innstramminger, tøffe prioriteringer og gjennomføring av effektiviseringstiltak er absolutt til stede ikke minst når underskuddet for 2014 skal dekkes i 2016.
Kurt Magne Thrana
økonomisjef
Driftsregnskapet
Note | Regnskap 2015 | Revidert budsjett 2015 | Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | Budsjett 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | ||||||
Brukerbetalinger | 83 123 | 77 908 | 81 355 | 79 325 | 81 194 | |
Andre salgs- og leieinntekter | 85 019 | 83 950 | 80 556 | 77 971 | 84 601 | |
Overføringer med krav til motytelse | 299 842 | 233 787 | 290 233 | 293 163 | 239 934 | |
Rammetilskudd | 545 333 | 542 540 | 550 101 | 519 296 | 548 418 | |
Andre statlige overføringer | 88 496 | 88 356 | 78 468 | 59 047 | 93 805 | |
Andre overføringer | 4 207 | 1 200 | 4 534 | 17 372 | 1 200 | |
Skatt på inntekt og formue | 684 093 | 680 462 | 643 728 | 640 513 | 723 900 | |
Eiendomsskatt | 84 900 | 86 113 | 76 956 | 69 372 | 92 601 | |
Andre direkte og indirekte skatter | 29 | 20 | 73 | 27 | 20 | |
Sum driftsinntekter | 1 875 043 | 1 794 336 | 1 806 004 | 1 756 086 | 1 865 673 | |
Driftsutgifter | ||||||
Lønnsutgifter | 998 438 | 965 995 | 981 343 | 933 819 | 993 760 | |
Sosiale utgifter | 4 | 250 135 | 273 890 | 261 391 | 242 515 | 279 755 |
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjonen | 214 288 | 194 734 | 216 270 | 195 642 | 188 706 | |
Kjøp av tjenester som erstatter tj. produksjon | 178 271 | 174 416 | 174 247 | 152 589 | 186 694 | |
Overføringer | 173 215 | 143 678 | 225 683 | 192 572 | 176 873 | |
Avskrivninger | 12 | 30 765 | 30 766 | 29 146 | 26 630 | - |
Fordelte utgifter | -84 079 | -58 550 | -73 875 | -46 348 | -80 433 | |
Sum driftsutgifter | 1 761 032 | 1 724 929 | 1 814 205 | 1 697 419 | 1 745 355 | |
Brutto driftsresultat | 114 011 | 69 407 | -8 201 | 58 667 | 120 318 | |
Finansinntekter | ||||||
Renteinntekter, utbytte og eieruttak | 15 252 | 13 311 | 44 228 | 10 665 | 17 634 | |
Gevinst på finansielle instrumenter (omløpsmidler) | - | 4 150 | 3 059 | 7 038 | 1 640 | |
Mottatte avdrag på utlån | 513 | 650 | 441 | 680 | 620 | |
Sum eksterne finansinntekter | 15 765 | 18 111 | 47 728 | 18 383 | 19 894 | |
Finansutgifter | ||||||
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter | 33 254 | 33 105 | 41 253 | 44 940 | 32 463 | |
Tap på finansielle instrumenter | 1 643 | - | - | - | - | |
Avdragsutgifter | 67 141 | 67 138 | 66 108 | 63 216 | 72 222 | |
Utlån | 445 | 500 | 867 | 788 | 400 | |
Sum eksterne finansutgifter | 102 483 | 100 743 | 108 228 | 108 944 | 105 085 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 86 718 | 82 632 | 60 500 | 90 561 | 85 191 | |
Motpost avskrivninger | 30 765 | 30 766 | 29 146 | 26 630 | - | |
Netto driftsresultat | 58 057 | 17 541 | -39 555 | -5 264 | 35 127 | |
Interne finanstransaksjoner | ||||||
Bruk av tidligere års mindreforbruk | - | - | - | 1 258 | - | |
Bruk av disposisjonsfond | 9 | - | - | 37 | 5 827 | - |
Bruk av bundne fond | 9 | 7 953 | 5 451 | 5 878 | 10 700 | 1 773 |
Sum bruk av avsetninger | 7 953 | 5 451 | 5 915 | 17 785 | 1 773 | |
Overført til investeringsregnskapet | - | - | 167 | 17 038 | - | |
Dekning av tidligere års regnskapsmessig merforbruk | 19 872 | 19 872 | - | - | 36 880 | |
Avsetninger til disposisjonsfond | 9 | 3 100 | 3 100 | - | 5 827 | - |
Avsetninger til bundne fond | 9 | 5 983 | 20 | 3 073 | 9 528 | 20 |
Sum avsetninger | 28 955 | 22 992 | 3 240 | 32 393 | 36 900 | |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 37 055 | - | -36 880 | -19 872 | - |
Regnskapsskjema 1A - drift
Regnskap 2015 | Revidert budsjett 2015 | Oppr. budsjett 2015 | Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | Budsjett 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Skatt på inntekt og formue | 684 093 | 680 462 | 691 752 | 643 728 | 640 513 | 723 900 |
Ordinært rammetilskudd | 545 333 | 542 540 | 540 652 | 550 101 | 519 296 | 548 418 |
Skatt på eiendom | 84 900 | 86 113 | 86 113 | 76 956 | 69 372 | 92 601 |
Andre direkte eller indirekte skatter | 29 | 20 | 20 | 72 | 26 | 20 |
Andre generelle statstilskudd | 88 496 | 88 356 | 71 302 | 78 468 | 59 047 | 93 805 |
Sum frie disponible inntekter | 1 402 851 | 1 397 491 | 1 389 839 | 1 349 325 | 1 288 254 | 1 458 744 |
Renteinntekter og utbytte | 15 252 | 13 311 | 16 511 | 44 228 | 10 665 | 17 634 |
Gevinst fiansielle instrumenter | - | 4 150 | 4 150 | 3 059 | 7 038 | 1 640 |
Renteutg., provisjoner og andre fin. utg. | 33 254 | 33 105 | 39 624 | 41 253 | 44 940 | 32 463 |
Tap på finansielle instrumenter | 1 643 | - | - | |||
Avdrag på lån | 67 140 | 67 138 | 64 349 | 66 108 | 63 216 | 72 222 |
Netto finansinnt./utg. | -86 785 | -82 782 | -83 312 | -60 074 | -90 453 | -85 411 |
Til dekning av tidligere regnsk. m. merforbruk | 19 872 | 19 872 | 19 872 | - | - | 36 880 |
Til ubundne avsetninger | 3 100 | 3 100 | - | - | 5 827 | - |
Til bundne avsetninger | 5 983 | 20 | 20 | 3 073 | 9 528 | 20 |
Bruk av tidl. års mindreforbruk | - | - | - | - | 1 257 | - |
Bruk av ubundne avsetninger | - | - | - | 37 | 5 827 | - |
Bruk av bundne avsetninger | 7 953 | 5 451 | 5 451 | 5 878 | 10 701 | 1 773 |
Netto avsetninger | -21 002 | -17 541 | -14 441 | 2 842 | 2 430 | -35 127 |
Overført til investeringsregnskapet | - | - | 167 | 17 038 | - | |
Til fordeling drift | 1 295 064 | 1 297 168 | 1 292 086 | 1 291 925 | 1 183 193 | 1 338 206 |
Sum fordelt til drift (fra skjema 1B) | 1 258 009 | 1 297 168 | 1 292 086 | 1 328 805 | 1 203 065 | 1 338 206 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 37 055 | - | - | -36 880 | -19 872 | - |
Regnskapsskjema 1B - drift
Regnskap 2015 | Revidert budsjett 2015 | Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | Budsjett 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Rådmannen | - | - | - | - | 6 370 |
Drifts- og forvaltningsavdelingen inkl. rådmannen (Driftsavdelingen) | 44 825 | 46 406 | 40 717 | 38 811 | 7 318 |
Plan- og utviklingsavdelingen | 18 283 | 19 500 | 17 315 | 10 461 | 18 910 |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 19 869 | 20 455 | 19 388 | 19 192 | 52 698 |
Økonomiavdelingen | 10 974 | 12 142 | 11 339 | 12 327 | 14 018 |
Informasjons- og serviceavdelingen | 3 756 | 4 232 | 4 075 | 4 023 | - |
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon skole | 5 783 | 7 593 | 4 737 | 13 608 | 8 787 |
Kvam skole | 15 084 | 14 757 | 15 055 | 13 818 | 15 171 |
Sellanrå skole | 24 476 | 24 610 | 24 722 | 24 281 | 24 742 |
Langmyra skole | 31 235 | 31 205 | 30 868 | 27 782 | 31 567 |
Nordbyen skole | 21 088 | 20 824 | 21 088 | 20 064 | 21 237 |
Kviltorp skole | 31 579 | 31 736 | 31 111 | 27 684 | 31 760 |
Kleive oppvekstsenter | 9 067 | 10 468 | 10 858 | 12 548 | 10 817 |
Bolsøya skole | 6 908 | 6 601 | 6 865 | 6 175 | 6 405 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 19 820 | 19 325 | 19 225 | 18 923 | 20 162 |
Sekken oppvekstsenter | 4 471 | 4 822 | 4 636 | 4 485 | 4 821 |
Bekkevoll ungdomsskole | 31 540 | 31 509 | 29 180 | 29 882 | 30 155 |
Bergmo ungdomsskole | 22 880 | 22 874 | 20 234 | 20 585 | 22 316 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 19 271 | 18 529 | 18 665 | 17 938 | 18 145 |
Molde voksenopplæringssenter | 8 172 | 8 561 | 8 454 | 8 281 | 8 544 |
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon barnehage | 106 453 | 109 979 | 107 068 | 94 234 | 121 794 |
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager | 11 844 | 12 078 | 12 790 | 12 890 | 11 670 |
Hatlelia barnehage | 9 017 | 8 912 | 8 625 | 14 743 | 8 294 |
Kvam og St. Sunniva barnehager | 11 288 | 11 921 | 11 061 | 11 010 | 11 398 |
Barnas Hus barnehage | 10 267 | 10 322 | 9 401 | - | 8 755 |
Hjelset barnehage | 9 039 | 9 156 | 9 100 | 8 097 | 9 088 |
Langmyra og Banehaugen barnehage | 5 455 | 5 593 | 5 782 | 5 768 | 5 622 |
Lillekollen barnehage | 12 602 | 13 037 | 13 533 | 13 059 | 10 326 |
Barneverntjenesten | 32 693 | 28 462 | 48 455 | 26 242 | 32 019 |
Sosialtjenesten NAV Molde | 30 051 | 28 849 | 86 978 | 72 692 | 31 214 |
Flyktningtjenesten | 55 069 | 62 542 | - | - | 67 287 |
Ressurstjenesten | 9 159 | 9 259 | 10 088 | 11 932 | 9 681 |
Molde asylmottak | - | - | 154 | 568 | - |
Helsetjenesten | 62 423 | 64 077 | 61 057 | 58 603 | 87 211 |
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon pleie og omsorg | -23 871 | -19 450 | 6 444 | 8 078 | -21 226 |
Glomstua omsorgssenter | 117 618 | 112 060 | 91 612 | 77 326 | 98 810 |
Kirkebakken omsorgssenter | 56 020 | 50 969 | 83 093 | 84 444 | 51 101 |
Råkhaugen omsorgssenter | 44 952 | 43 981 | 32 460 | 21 216 | 44 769 |
Bergmo omsorgssenter | 73 770 | 73 344 | 74 315 | 66 459 | 65 130 |
Røbekk omsorgssenter | 1 478 | 1 531 | 18 186 | 24 503 | - |
Kleive omsorgssenter | 37 904 | 38 027 | 39 664 | 37 021 | - |
Skåla omsorgssenter | 23 528 | 23 059 | 24 206 | 23 318 | - |
Kleive og Skåla omsorgssenter | - | - | - | - | 59 841 |
Tiltak funksjonshemmede | 151 875 | 154 055 | 150 728 | 134 517 | 153 036 |
Brann- og redningstjenesten | 21 922 | 20 674 | 20 465 | 20 224 | 20 160 |
Byggesak og geodata | -919 | 1 451 | -51 | -870 | 244 |
Molde bydrift | 8 573 | 9 411 | 7 688 | 11 945 | 8 042 |
Kulturtjenesten | 33 582 | 33 615 | 35 566 | 36 690 | 34 670 |
Kulturskolen | 8 750 | 9 288 | 8 969 | 9 214 | 9 217 |
Kirkelig fellesråd | - | - | - | 9 323 | - |
Netto utgift avdelinger/enheter | 1 269 623 | 1 282 351 | 1 315 969 | 1 224 114 | 1 292 096 |
Avstemming mot skjema 1A - drift* | -11 614 | 14 817 | 12 836 | -21 049 | 46 110 |
Sum fordelt til drift | 1 258 009 | 1 297 168 | 1 328 805 | 1 203 065 | 1 338 206 |
Investeringsregnskapet
Note | Regnskap 2015 | Revidert budsjett 2015 | Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | Budsjett 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Inntekter | ||||||
Salg av driftsmidler og fast eiendom | 3 719 | 190 | 369 | 18 695 | 555 | |
Andre salgsinntekter | 45 | - | 1 822 | 97 | - | |
Overføringer med krav til motytelse | 17 157 | 4 316 | 10 888 | 2 593 | 4 529 | |
Kompensasjon for merverdiavgift | 8 891 | 15 255 | 8 878 | - | 11 643 | |
Andre overføringer | - | - | - | 9 | - | |
Sum inntekter | 29 813 | 19 761 | 21 957 | 21 394 | 16 727 | |
Utgifter | ||||||
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjon | 42 292 | 83 321 | 52 986 | 82 879 | 70 442 | |
Overføringer | 8 693 | 15 495 | 10 003 | 12 050 | 11 883 | |
Renteutgifter, provisjoner og andre fin. utg. | 1 632 | - | 1 906 | 1 650 | - | |
Fordelte utgifter | - | - | - | -99 | - | |
Sum utgifter | 52 617 | 98 816 | 64 895 | 96 480 | 82 325 | |
Finanstransaksjoner | ||||||
Avdragsutgifter | 14 063 | - | 5 413 | 9 387 | - | |
Utlån | 27 392 | 82 500 | 29 678 | 17 296 | 75 000 | |
Kjøp av aksjer og andeler | 8 | 778 | 500 | 885 | 2 077 | 800 |
Dekning av tidligere års udekket | 2 687 | - | - | 1 215 | - | |
Avsetninger til ubundne investeringsfond | 9 | 328 | - | - | 16 748 | - |
Avsetninger til bundne fond | 159 | - | 481 | 35 | - | |
Sum finansieringstransaksjoner | 45 407 | 83 000 | 36 457 | 46 758 | 75 800 | |
Finansieringsbehov | 68 211 | 162 055 | 79 395 | 121 844 | 141 398 | |
Dekket slik: | ||||||
Bruk av lån | 45 930 | 153 957 | 65 138 | 87 562 | 140 598 | |
Mottatte avdrag på utlån | 13 844 | - | 5 413 | 9 387 | - | |
Overføringer fra driftsregnskapet | - | - | 167 | 17 038 | - | |
Bruk av ubundne investeringsfond | 9 | 8 278 | 8 000 | 8 384 | 9 577 | 800 |
Bruk av bundne fond | 9 | 159 | 98 | 293 | 30 | - |
Sum finansiering | 68 211 | 162 055 | 79 395 | 123 594 | 141 398 | |
Udekket/udisponert | - | - | - | 1 750 | - |
Regnskapsskjema 2A - investering
Regnskap 2015 | Revidert budsjett 2015 | Oppr. budsjett 2015 | Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | Budsjett 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringer i anleggsmidler | 52 617 | 98 816 | 85 165 | 64 895 | 96 480 | 82 325 |
Utlån og forskutteringer | 27 392 | 82 500 | 82 500 | 29 678 | 17 296 | 75 000 |
Aksjer, andeler og innskudd | 778 | 500 | 500 | 885 | 2 077 | 800 |
Avdrag på lån | 14 063 | - | - | 5 413 | 9 387 | - |
Dekning av tidligere års udekket | 2 687 | - | - | - | 1 215 | - |
Avsetninger | 487 | - | - | 481 | 16 783 | - |
Årets finansieringsbehov | 98 023 | 181 816 | 168 165 | 101 352 | 143 238 | 158 125 |
Finansiert slik: | ||||||
Bruk av lånemidler | 45 930 | 153 957 | 147 212 | 65 138 | 87 561 | 140 598 |
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 3 719 | 190 | 150 | 369 | 18 695 | 555 |
Tilskudd til investeringer | - | - | - | - | 9 | - |
Kompensasjon for merverdiavgift | 8 891 | 15 255 | 12 803 | 8 877 | - | 11 643 |
Mottatte avdrag på lån og refusjoner | 31 001 | 4 316 | - | 16 301 | 11 980 | 4 529 |
Andre inntekter | 45 | - | - | 1 822 | 97 | - |
Sum ekstern finansiering | 89 586 | 173 718 | 160 165 | 92 507 | 118 342 | 157 325 |
Overført fra driftsregnskapet | - | 167 | 17 039 | - | ||
Bruk av avsetninger | 8 437 | 8 098 | 8 000 | 8 678 | 9 607 | 800 |
Sum finansiering | 98 023 | 181 816 | 168 165 | 101 352 | 144 988 | 158 125 |
Udekket/udisponert | - | - | - | - | 1 750 | - |
Regnskapsskjema 2B - investering
Regnskapsskjema 2B spesifiserer «investeringer i anleggsmidler» fra regnskapsskjema 2A ned på prosjektnivå i tråd med revidert budsjett. Regnskapsskjema 2B spesifiserer kun utgiftsbevilgningen fra regnskapsskjema 2A, det vil si bruttobevilgning til det enkelte prosjekt. Finansiering av det enkelte prosjekt er dermed ikke synliggjort i regnskapsskjema 2B.
Prosjekt | Regnskap 2015 | Revidert budsjett 2015 | Avvik | |
---|---|---|---|---|
IKT - investeringer Molde kommune | 1036 | 3 494 | 6 000 | -2 506 |
ROR-IKT - fellesinvesteringer | 9260 | 9 995 | 10 000 | -5 |
Sjøfronten | 1122 | 3 017 | 30 000 | -26 983 |
Kommuneplanarbeid, prosjektering Møreaksen, bypakke, kommunedelplan | 1145 | 495 | 500 | -5 |
Skogsbilvei | 1151 | 594 | 1 000 | -406 |
Diverse erverv og tiltak | 4004 | 377 | 400 | -23 |
Opparbeidelse av tomtefelt boliger | 4001 | 3 112 | 20 000 | -16 888 |
Sentrumstiltak | 4005 | 69 | 250 | -181 |
Kviltorp skole - inventar og utstyr | 2004 | 148 | - | 148 |
Barnevern - diverse utstyr, inventar og tilpasninger | 3340 | - | 200 | -200 |
Senger/teknisk utstyr | 3043 | 336 | 357 | -21 |
Hjelpemiddelforvaltningen - varebil | 3047 | 399 | 400 | -1 |
Kleive omsorgssenter - møbler | 3048 | 165 | 165 | - |
Kirkebakken omsorgssenter - pasientsenger | 3051 | 425 | 390 | 35 |
Kleive omsorgssenter - minibuss | 3052 | 261 | 960 | -699 |
Bergmo omsorgssenter - nytt utstyr kjøkken | 3053 | 291 | 300 | -9 |
Råkhaugen omsorgssenter - ny vaskemaskin | 3054 | 238 | 160 | 78 |
Diverse brannutstyr | 4117 | 285 | 300 | -15 |
Prosjekt friske brannmenn | 4129 | 996 | 995 | 1 |
Feiervesenet - to nye biler | 4130 | - | 720 | -720 |
Nytt digitalt nødnett - TETRA | 4131 | 398 | 450 | -52 |
Kartverk og grunnlagsmålinger | 4015 | 316 | 350 | -34 |
Kommunale veger | 4011 | 7 444 | 6 500 | 944 |
Trafikksikring | 4012 | 344 | 350 | -6 |
Veg- og gatelys | 4013 | 1 971 | 2 000 | -29 |
Biler og maskiner - kostebil | 4016 | 3 908 | 3 800 | 108 |
Oppgradering P-automater til EMV-standard | 4453 | 468 | 470 | -2 |
Gangveg Åsan | 4967 | 2 085 | 3 600 | -1 515 |
Frivillighetssentralen - nytt inventar | 5220 | 99 | 100 | -1 |
Biblioteket - ny skranke | 5307 | 100 | 100 | - |
Park og idrett - maskinelt utstyr | 5522 | 660 | 620 | 40 |
Parker og grøntanlegg | 5524 | 1 881 | 1 400 | 481 |
Idrettsanlegg på kommunal grunn | 5528 | 80 | 300 | -220 |
Roseplanen | 5530 | 207 | 200 | 7 |
Opprusting utstyr, haller, baner/friidrettsstadion | 5554 | 197 | 250 | -53 |
Opprusting av lekeplasser - utskifting av lekeplassutstyr | 5555 | 317 | 300 | 17 |
Turstier Moldemarka | 5556 | 79 | 100 | -21 |
Opprusting Julneset friområde | 5557 | 102 | 200 | -98 |
Diverse prosjekter kirkelig fellesråd | 5009 | 200 | 200 | - |
Nytt orgel i Røvik kirke | 5019 | 2 197 | 2 490 | -293 |
Molde domkirke - rømningsvei | 5020 | 326 | 639 | -313 |
Kleive kirke - oppgradering elektrisk anlegg | 5021 | 442 | 800 | -358 |
Kirkegårdsutvidelser | 5609 | 190 | 500 | -310 |
Overføring av justeringsrett merverdiavgift | 9500 | 3 907 | - | 3 907 |
Sum | 52 617 | 98 816 | -46 199 | |
Investeringer i anleggsmidler fra skjema 2A | 52 617 | 98 816 | -46 199 |
Avvik og manglende bevilgning
Samlet sett er det i 2015 brukt 46,2 mill. kroner mindre til investeringer i Molde kommune enn det som var bevilget i revidert budsjett. Dette skyldes forsinket fremdrift og da spesielt for investeringsprosjektene Sjøfronten og tomtefelt til boliger.
Det er ti investeringsprosjekt som har merforbruk, de fleste med små beløp. Noen av disse har hatt salgsinntekter ut over budsjett som gjør at de ikke har merforbruk dersom vi korrigerer for salgsinntektene. Det to største merforbrukene er på kommunale veger og parker og grøntanlegg. I tillegg er det to prosjekt uten bevilgning. Kviltorp skole måtte utvide med én klasse fra høsten 2015 og måtte supplere med nye pulter og stoler. Det var ingen budsjettrevisjoner for investeringsbudsjettet etter at denne utgiften ble kjent.
Videre fremstår det i regnskapsskjema 2B et merforbruk til overføring av justeringsrett. Dette er ikke en reell utgift, men regnskapsreglene medfører at denne må aktiveres og dermed føres opp i kommunens investeringsregnskap som en utgift. Kommunen vil i realiteten få tilbake merverdiavgiften på denne investeringen etter at den er overført til kommunen fra privat utbygger. Molde kommune beholder 60,0 pst. av merverdiavgiften i dette tilfellet, og dette settes av til ubundet investeringsfond. Resterende beløp blir overført til privat utbygger.
Balansen
Note | Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | |
---|---|---|---|---|
EIENDELER | ||||
Anleggsmidler | 3 030 483 | 2 869 942 | 2 640 582 | |
Faste eiendommer og anlegg | 12 | 570 191 | 566 734 | 540 954 |
Utstyr, maskiner og transportmidler | 12 | 78 149 | 76 628 | 73 851 |
Utlån | 6 | 115 464 | 101 987 | 69 887 |
Aksjer og andeler | 8 | 179 639 | 178 861 | 177 976 |
Pensjonsmidler | 4 | 2 087 039 | 1 945 732 | 1 777 914 |
Omløpsmidler | 666 159 | 639 897 | 549 085 | |
Kortsiktige fordringer | 2, 6 | -137 524 | 151 238 | 228 753 |
Premieavvik | 4 | 142 589 | 146 614 | 164 191 |
Obligasjoner | 81 333 | 82 976 | 79 916 | |
Kasse, postgiro, bankinnskudd | 579 762 | 259 069 | 76 225 | |
Sum eiendeler | 3 696 642 | 3 509 839 | 3 189 667 | |
EGENKAPITAL OG GJELD | ||||
Egenkapital | 235 992 | 67 165 | 59 615 | |
Disposisjonsfond | 9 | 3 100 | - | 37 |
Bundne driftsfond | 9 | 17 217 | 19 194 | 22 083 |
Ubundne investeringsfond | 9 | 92 106 | 100 056 | 108 440 |
Bundne investeringsfond | 9 | 3 235 | 3 227 | 2 956 |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital drift | -10 576 | -10 576 | -10 576 | |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital investeringer | 557 | 557 | 557 | |
Regnskapsmessig merforbruk | -36 880 | -56 752 | -19 872 | |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 37 055 | - | - | |
Udisponert i investeringsregnskap | 9 | 1 750 | 1 750 | 1 750 |
Udekket i investeringsregnskap | 9 | -27 518 | -30 205 | -30 205 |
Kapitalkonto | 13 | 155 946 | 39 914 | -15 555 |
Langsiktig gjeld | 3 189 495 | 3 107 153 | 2 862 424 | |
Pensjonsforpliktelser | 4 | 2 369 660 | 2 334 094 | 2 186 612 |
Ihendehaverobligasjonslån | 2, 13 | 494 646 | 358 048 | 350 000 |
Sertifikatlån | 2, 13 | 220 400 | 304 490 | - |
Andre lån | 2, 13 | 104 789 | 110 520 | 325 812 |
Kortsiktig gjeld | 271 155 | 335 521 | 267 628 | |
Annen kortsiktig gjeld | 6 | 249 669 | 316 700 | 250 627 |
Premieavvik | 4 | 21 486 | 18 821 | 17 001 |
Sum egenkapital og gjeld | 3 696 642 | 3 509 839 | 3 189 667 | |
MEMORIAKONTI | ||||
Memoriakonto | 340 727 | 305 579 | 234 742 | |
Ubrukte lånemidler | 314 959 | 277 124 | 206 287 | |
Andre memoriakonti | 25 768 | 28 455 | 28 455 | |
Motkonto til memoriakontiene | -340 727 | -305 579 | -234 742 |
Note 1
Molde kommunes organisering
Molde kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi samtidig som det beskriver omfanget av tjenesteproduksjonen som er satt bort til andre. Kommunen har ved årsskiftet fire kommunale foretak som ikke er inntatt i kommunens regnskapstall. Disse er Molde Vann og Avløp KF, Molde Havnevesen KF, Molde Eiendom KF og Moldebadet KF som alle presenterer egne regnskaper for kommunestyret. I note 10 til regnskapet for 2015, er hovedtall for alle disse virksomhetene presentert samlet for konsernet. I note 8, er hovedtall for kommunens 5 heleide aksjeselskaper også presentert. Det gjelder Molde Kino AS, Gotfred Lies plass 1 AS, Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS, Molde Bompengeselskap AS og Romsdal Parkering AS. Innledningsvis i årsrapporten er det laget en oppstilling som viser alle foretak, interkommunale samarbeid og interkommunale selskap der Molde kommune er deltaker.
Note 2
Vesentlige transaksjoner i regnskapet
I 2015 er det inntektsført redusert pensjonskostnad i Molde Kommunale Pensjonskasse med 11,1 mill. kroner. Dette motsvarer utgiftsført husleie for Molde rådhus som er innbetalt pensjonskassen. Beløpet blir ført tilbake i 2016 og motsvares av premiefond overført fra 2015.
Molde kommune har per 31. desember 2015 plassert 81,3 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Asset Management AS. Per 31. desember 2015 fremkommer et urealisert tap på 1,6 mill. kroner. Dette tapet er utgiftsført i regnskapet for 2015.
Det er en viss usikkerhet knyttet til fordringen på sykelønnsrefusjon i kommunens balanse. Det pågår fortsatt et arbeid i lønnsseksjonen for å bringe klarhet i om alle fordringene er reelle.
Størrelsen på tilskuddet til de ikke-kommunale barnehagene i kommunen er avhengig av utgiftsnivået i de kommunale barnehagene og hva som faktisk blir betalt i pensjonspremie for året fratrukket bruk av premiefond. Ny tilskuddsordning tilsier at det ikke lenger skal foretas etterberegning av tilskuddet.
Prinsippene for beregning av minsteavdrag, har i 2015 vært de samme som for tidligere år. Eventuell endring av prinsipp vil bli vurdert i regnskapet for 2016.
Renteutgifter og avdrag på gjeld knyttet til bygg som er overtatt av Molde Eiendom KF er bokført og budsjettert i Molde kommunes regnskap.
Note 3
Note 3A - Anskaffelse og anvendelse av midler
Regnskap 2015 | Rev. budsjett 2015 | Oppr. budsjett 2015 | Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | Budsjett 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|
ANSKAFFELSE AV MIDLER | ||||||
Inntekter driftsdel (kontoklasse 1) | 1 875 043 | 1 794 336 | 1 780 518 | 1 806 004 | 1 756 086 | 1 865 673 |
Inntekter investeringsdel (kontoklasse 0) | 29 813 | 19 761 | 12 953 | 21 957 | 21 394 | 16 727 |
Innbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 75 539 | 172 068 | 168 523 | 118 279 | 115 331 | 160 492 |
Sum anskaffelse av midler | 1 980 394 | 1 986 165 | 1 961 994 | 1 946 240 | 1 892 811 | 2 042 892 |
ANVENDELSE AV MIDLER | ||||||
Utgifter driftsdel (kontoklasse 1) | 1 730 267 | 1 694 163 | 1 682 915 | 1 785 059 | 1 670 789 | 1 745 355 |
Utgifter investeringsdel (kontoklasse 0) | 50 985 | 98 816 | 85 165 | 62 989 | 94 830 | 82 325 |
Utbetaling ved eksterne finanstransaksjoner | 146 347 | 183 743 | 187 473 | 146 110 | 139 354 | 180 885 |
Sum anvendelse av midler | 1 927 600 | 1 976 722 | 1 955 553 | 1 994 158 | 1 904 973 | 2 008 565 |
Anskaffelse - anvendelse av midler | 52 794 | 9 443 | 6 441 | -47 918 | -12 162 | 34 327 |
Endring i ubrukte lånemidler | 37 835 | - | - | 70 837 | 123 808 | - |
Endring i arbeidskapital | 90 629 | 9 443 | 6 441 | 22 919 | 111 646 | 34 327 |
AVSETNINGER OG BRUK AV AVSETNINGER | ||||||
Avsetninger | 69 184 | 22 992 | 19 892 | 3 554 | 35 103 | 36 900 |
Bruk av avsetninger | 16 390 | 13 549 | 13 451 | 14 592 | 27 393 | 2 573 |
Til avsetning senere år | - | - | - | 36 880 | 19 872 | - |
Netto avsetninger | 52 794 | 9 443 | 6 441 | -47 918 | -12 162 | 34 327 |
INTERNE OVERFØRINGER OG FORDELINGER | ||||||
Interne inntekter med videre | 119 730 | 92 869 | 71 637 | 108 421 | 98 264 | 80 433 |
Interne utgifter med videre | 119 730 | 92 869 | 71 637 | 108 421 | 98 264 | 80 433 |
Netto interne overføringer | - | - | - | - | - | - |
Note 3B - Oversikt over endring i arbeidskapital i balansen
Regnskap 2015 | Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | |
---|---|---|---|
OMLØPSMIDLER | |||
Endring betalingsmidler | 320 692 | 182 844 | 23 169 |
Endring ihendehaverobligasjoner og sertifikater | -1 643 | 3 059 | 7 038 |
Endring kortsiktige fordringer | -288 762 | -77 515 | 86 339 |
Endring premieavvik | -4 025 | -17 577 | 22 065 |
Endring omløpsmidler (A) | 26 262 | 90 811 | 138 611 |
KORTSIKTIG GJELD | |||
Endring kortsiktig gjeld (B) | 64 367 | -67 892 | -26 965 |
Endring i arbeidskapital (A-B) | 90 629 | 22 919 | 111 646 |
AVSTEMMING AV ARBEIDSKAPITAL MELLOM BALANSE OG BEVILGNINGSREGNSKAP | |||
Endring arbeidskapital i bevilgningsregnskapet | 90 629 | 22 919 | 111 646 |
Endring arbeidskapital i balansen | -90 629 | -22 919 | -111 646 |
Avvik | - | - | - |
Note 4
Pensjon
Generelt om pensjonsordningene i kommunen
Kommunen har pensjonsforsikringer for sine ansatte i Molde Kommunale Pensjonskasse (MKP), Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Statens Pensjonskasse (SPK).
Ansatte som er i kommunens tjeneste ved fylte 62 år, har også rett til avtalefestet pensjon (AFP) etter bestemte regler. AFP for 62–64 år er ikke forsikringsmessig dekket og det er heller ikke på annen måte samlet opp fond til dekning av fremtidige AFP-pensjoner.
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 13 i årsregnskapsforskriften, skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut i fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes som premieavvik og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet med tilbakeføring igjen året etter eller over de neste 7, 10 eller 15 årene.
Bestemmelsene innebærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Nærmere om regnskapstallene
MKP | KLP | SPK | Sum 31.12.15 | Sum 31.12.14 | |
---|---|---|---|---|---|
PENSJONSKOSTNAD | |||||
Netto pensjonskostnader (jfr. aktuarberegning) | 58 996 | 18 481 | 18 732 | 96 209 | 107 687 |
Årets pensjonspremie (jfr. aktuarberegning) | -68 343 | -13 872 | -22 029 | -104 244 | -104 974 |
= Årets premieavvik | -9 347 | 4 609 | -3 298 | -8 035 | 2 713 |
AKKUMULERT PREMIEAVVIK | |||||
Akkumulert 01.01. | 113 461 | 19 524 | -5 192 | 127 793 | 147 190 |
+/- Premieavvik for året | 9 347 | -4 609 | 3 298 | 8 036 | -2 713 |
-/+ Resultatført 1/7, 1/10 og 1/15 av tidligere års premieavvik | -11 967 | -2 440 | 507 | -13 900 | -14 287 |
Arbeidsgiveravgift av premieavviket 31.12 | -369 | -994 | 537 | -826 | -2 397 |
= Akkumulert premieavvik 31.12. | 110 472 | 11 481 | -850 | 121 103 | 127 793 |
PENSJONSMIDLER (eks. arbeidsgiveravgift) | |||||
Regnskap per 31.12. | 1 492 074 | 339 887 | 255 078 | 2 087 039 | 1 945 732 |
PENSJONSFORPLIKTELSER (inkl. arbeidsgiveravgift) | |||||
Regnskap per 31.12. | 1 662 999 | 397 144 | 309 516 | 2 369 660 | 2 334 094 |
Forutsetninger
MKP og KLP | SPK | |
---|---|---|
Forventet avskastning pensjonsmidler (§ 13-5 F) | 4,65 % | 4,35 % |
Diskonteringsrente (§ 13-5 E) | 4,00 % | 4,00 % |
Forventet årlig lønnsvekst (§ 13-5 B) | 2,97 % | 2,97 % |
Forventet årlig G- og pensjonsregulering (§ 13-5 D) | 2,97 % | 2,97 % |
Årlig regulering av pensjoner under utbetaling | 2,20 % |
Note 5
Kommunens garantiansvar
31.12.15 | Garantiansvar utløper år | |
---|---|---|
Molde Barnehager BA | 5 214 | |
Studentsamskipnaden - Anestua barnehage | 1 948 | 2026 |
Molde og Omegns pensjonistboliger | 612 | |
Sum Husbanken | 7 773 | |
Sekken Museumslag | 269 | |
Romsdalsmuseet Eiendom AS | 504 | 2042 |
Sportsklubben Træff | 270 | |
Sportsklubben Rival | 414 | 2021 |
Sum Sparebank 1 SMN | 1 457 | |
Skålahallen BA | 558 | 2023 |
Sum Sparebanken Møre | 558 | |
Molde Hestesportklubb* | 1 842 | 2028 |
Sum Handelsbanken | 1 842 | |
Tøndergård skole | 527 | 2025 |
Molde Kino AS | 14 760 | 2036 |
Akerhallen AS | 10 179 | 2039 |
Sum KLP Kommunekreditt | 25 465 | |
Stiftelsen Romsdalsmuseet | 12 900 | 2042 |
Tøndergård skole** | 1 412 | 2021 |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal/Molde International Jazz Festival | 31 984 | 2051 |
Stiftelsen Molde International Jazz Festival | 11 887 | 2052 |
Molde Kulturbygg AS | 62 154 | 2050 |
Sum Kommunalbanken AS | 120 336 | |
Totalsum | 157 431 |
** Grantibeløpet består av 40,1 pst. av restgjelden 31.12.2015
Kommunale forpliktelser i forbindelse med spillemidler
Kommunen er også garantist i de tilfeller andre enn kommunen står som eier/søker av spillemidler for følgende typer anlegg: Flerbrukshaller og spesialhaller, alpinanlegg, golfanlegg, motorsportanlegg og kunstisbaner. Garantiansvaret for kommunen gjelder tilbakebetaling av spillemidler dersom mottaker ikke oppfyller eller misligholder de krav som departementet har satt til lag/foreninger som mottar spillemidler. Det er videre et krav om at det samlede tilskuddet til anlegget er over 2,0 mill. kroner, samt at det er spillemidler som er mottatt de 10 siste år.
Note 6
Til hovedoversikt balanseregnskapet - fordringer og gjeld til interkommunale samarbeid og kommunale foretak
31.12.15 | 31.12.14 | 31.12.13 | |
---|---|---|---|
KORTSIKTIG FORDRING | |||
Mellomregning Molde Vann og Avløp KF | - | - | 1 073 |
Mellomregning Molde Eiendom KF | - | - | 8 447 |
Mellomregning Moldebadet KF | - | - | 1 685 |
Sum kortsiktig fordring | - | - | 11 205 |
KORTSIKTIG GJELD | |||
Mellomregning kirkelig fellesråd | - | -10 | - |
Mellomregning kontrollutvalgssekretariatet | -322 | - | - |
Mellomregning Tøndergård skole | - | -345 | -1 572 |
Mellomregning Molde Vann og Avløp KF | -77 687 | -27 | - |
Mellomregning Molde Eiendom KF | -254 759 | -110 043 | -11 029 |
Mellomregning Moldebadet KF | - | -372 | - |
Sum kortsiktig gjeld | -332 768 | -110 797 | -12 601 |
Note 7
Overføringer til/fra interkommunale samarbeid
Tøndergård skole
31.12.15 | 31.12.14 | 31.12.13 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner m.m. | 57 034 | 48 889 | 47 960 |
Egne inntekter | 407 | 322 | 700 |
Sum inntekter | 57 441 | 49 211 | 48 660 |
Benyttet til dekning av utgifter | -51 784 | -46 940 | -45 466 |
Netto driftsresultat | 5 657 | 2 271 | 3 194 |
Netto avsetning | -2 181 | -1 457 | -665 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 3 476 | 814 | 2 529 |
Kommunerevisjonsdistrikt 2
31.12.15 | 31.12.14 | 31.12.13 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 5 718 | 4 751 | 4 416 |
Egne inntekter | 876 | 656 | 667 |
Sum inntekter | 6 594 | 5 407 | 5 083 |
Benyttet til dekning av utgifter | -6 059 | -6 715 | -5 367 |
Netto driftsresultat | 535 | -1 308 | -284 |
Netto avsetning | -535 | 642 | 284 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | -666 | - |
Kontrollutvalgssekretariatet
31.12.15 | 31.12.14 | 31.12.13 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 2 228 | 2 030 | 677 |
Egne inntekter | 8 | - | 21 |
Sum inntekter | 2 236 | 2 030 | 698 |
Benyttet til dekning av utgifter | -2 009 | -1 659 | -998 |
Netto driftsresultat | 227 | 371 | -300 |
Netto avsetning | - | -371 | - |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 227 | - | -300 |
ROR-IKT
31.12.15 | 31.12.14 | 31.12.13 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 32 977 | 29 491 | - |
Egne inntekter | 1 286 | 539 | - |
Sum inntekter | 34 263 | 30 030 | - |
Benyttet til dekning av utgifter | -34 263 | -30 030 | - |
Netto driftsresultat | - | - | - |
Netto avsetning | - | - | - |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - |
Note 8
Til hovedoversikt balanseregnskapet - aksjer og andeler
Bokført verdi 31.12.15 | Antall aksjer/andeler | Eierandel | |
---|---|---|---|
AKSJER | |||
Istad AS - B-aksjer | 44 095 | 34 018 | 34,02 % |
Molde Lufthavnutvikling AS | 7 241 | 707 | 38,03 % |
Akerhallen AS | 3 500 | 39 | 19,50 % |
Molde Kino AS | 3 000 | 1 304 | 100,00 % |
Romsdalsmuseet Eiendom AS | 2 500 | 1 250 | 25,00 % |
Gotfred Lies plass 1 AS | 1 938 | 224 350 | 100,00 % |
Molde Kunnskapspark AS (1) | 1 800 | 2 562 | 18,90 % |
Langfjordforbindelsen AS | 1 728 | 71 | 15,27 % |
Molde Bompengeselskap AS | 1 100 | 10 | 100,00 % |
Møreaksen AS | 580 | 5 525 | 7,46 % |
Kystlab-Prebio AS | 487 | 48 786 | 7,12 % |
Samspleis AS | 480 | 18 | 13,52 % |
Astero AS | 470 | 940 | 43,72 % |
Molde Kulturbygg AS | 334 | 330 | 33,00 % |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal | 264 | 132 | 44,00 % |
Romsdal Parkering AS | 250 | 5 | 100,00 % |
Bjørnsonhuset AS | 225 | 225 | 37,50 % |
Muritunet AS | 200 | 200 | 1,40 % |
Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS | 172 | 171 648 | 100,00 % |
Halsafjordsambandet AS | 105 | 100 | 4,95 % |
Visit Nordmøre & Romsdal AS (2) | 100 | 34 133 | 3,30 % |
Harøysund Næringspark AS | 100 | 10 | 10,00 % |
Kjerringsundet AS | 100 | 100 | 3,12 % |
Hyseskjæret AS (3) | 64 | 6 628 | 6,25 % |
Snarveien AS | 50 | 10 | 1,80 % |
Trafikkterminalen Molde AS | 37 | 37 | 7,40 % |
Sum aksjer | 70 919 | ||
ANDELER | |||
Molde Kommunale Pensjonskasse - selskapskapital | 99 000 | - | 100,00 % |
Egenkapitaltilskudd KLP | 8 871 | - | - |
Øvre veg 11 - innskudd | 230 | - | - |
GassROR IKS - innskuddskapital | 200 | - | 16,66 % |
Storgt 10-12-14 AS - leieboerinnskudd | 86 | - | - |
Molde Båthavnlag A/L | 79 | 10 | - |
Gjestestova AS - innskudd | 68 | - | - |
Stiftelsen Molde Ungdomsboliger - egenkapital | 50 | - | - |
Stiftelsen Bjørnsonfestivalen - innskudd | 40 | - | - |
Hjelset Skisenter | 30 | 60 | - |
Møre og Romsdal Boligbyggelag A/L | 27 | 274 | - |
Skaret Skisenter BA | 20 | 15 | - |
Molde Barnehager BA | 11 | 10 | - |
Biblioteksentralen AL - andeler | 5 | 18 | - |
A/L Skarbakkene | 2 | 3 | - |
Skaret Travbane | 1 | 10 | - |
Sum andeler | 108 721 | ||
Sum aksjer og andeler | 179 639 |
2) Destinasjonsselskapet Molde og Romsdal AS inngår i Visit Nordmøre & Romsdal AS
3) Hyseskjæret AS er likvidert i løpet av året og vil bli eliminert i kommunens regnskap for 2016
Molde kommune er 100 pst. eier i fem aksjeselskap. Hovedtall for disse gjengis her:
Hovedtall aksjeselskap heleid av Molde kommune
Selskap | Årsresultat | Egenkapital | Gjeld |
---|---|---|---|
Molde Kino AS** | 802 | 3 631 | 16 748 |
Gotfred Lies plass 1 AS* | 1 407 | 7 526 | 19 439 |
Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS* | 21 | 541 | 146 |
Molde Bompengeselskap AS** | -315 | 300 | 101 |
Romsdal Parkering AS** | -188 | -404 | 2 557 |
** Regnskap 2015 (ikke revidert)
Note 9
Balansen - fond og udekket/udisponert
IB 01.01.15 | Bruk | Avsatt | UB 31.12.15 | |
---|---|---|---|---|
Disposisjonsfond | - | - | 3 100 | 3 100 |
Bundne driftsfond | 19 194 | -7 953 | 5 975 | 17 216 |
Investeringsfond | 100 056 | -8 278 | 328 | 92 106 |
Bundne investeringsfond | 3 227 | -159 | 167 | 3 235 |
Udekket/udisponert i investeringsregnskapet | 28 455 | -2 687 | - | 25 768 |
Note 10
Hovedtall konsern
Denne noten viser hovedtall for Molde kommune som eget rettssubjekt. Det er ikke pliktig etter kommuneloven og gjeldende forskrifter å rapportere for "konsernet" samlet, men dette kan gi verdifull informasjon. I denne noten presenteres derfor beløp fra driftsregnskapet og balansen samlet for enhetene som inngår i rettssubjektet Molde kommune. Interkommunale samarbeid og interkommunale selskaper (IKS) er ikke med i oversikten.
Driftsregnskap*
Molde kommune | Molde Havnevesen KF | Molde Vann og Avløp KF | Moldebadet KF | Molde Eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sum driftsinntekter | 1 875 043 | 1 850 | 106 898 | 24 761 | 114 948 | 2 123 500 |
Sum driftsutgifter | -1 761 032 | -2 448 | -99 268 | -22 293 | -147 373 | -2 032 414 |
Brutto driftsresultat | 114 011 | -598 | 7 630 | 2 468 | -32 424 | 91 086 |
Finansresultat | -86 718 | -1 575 | -22 235 | -7 271 | -20 225 | -138 024 |
Motpost avskrivninger | 30 765 | 2 438 | 15 567 | 4 894 | 52 815 | 106 479 |
Netto driftsresultat | 58 057 | 265 | 963 | 91 | 166 | 59 541 |
Overført investeringsregnskapet | - | -100 | - | - | - | -100 |
Avsetninger | -28 956 | -64 | -3 592 | -91 | - | -32 703 |
Bruk av avsetninger | 7 953 | - | 2 475 | - | - | 10 428 |
Mindreforbruk (merforbruk minus) | 37 055 | 101 | -154 | - | 166 | 37 166 |
Balanse*
Molde kommune | Molde Havnevesen KF | Molde Vann og Avløp KF | Moldebadet KF | Molde Eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | 2 994 617 | 56 852 | 520 107 | 167 777 | 1 865 744 | 5 605 097 |
Omløpsmidler | 666 159 | 10 341 | 39 918 | -361 | 112 338 | 828 395 |
Sum aktiva | 3 660 777 | 67 192 | 560 025 | 167 416 | 1 978 083 | 6 433 493 |
Egenkapital | 200 127 | 60 454 | 2 668 | 52 409 | 162 942 | 478 600 |
Langsiktig gjeld | 3 189 495 | 6 588 | 537 955 | 111 806 | 1 785 621 | 5 631 465 |
- herav pensjonsforpliktelser | 2 369 660 | - | 59 530 | 7 737 | 38 082 | 2 475 009 |
Kortsiktig gjeld | 271 155 | 151 | 19 402 | 3 201 | 29 519 | 323 428 |
Sum passiva | 3 660 777 | 67 192 | 560 025 | 167 416 | 1 978 083 | 6 433 493 |
Note 11
Ytelser til ledende personer og kontrollorganer
2014 | 2015 | |
---|---|---|
LEDENDE PERSONER | ||
Ordfører | 912 815 | 984 522 |
Varaordfører før valget i 2015 | 479 850 | 429 337 |
Varaordfører etter valget i 2015 | 147 592 | |
Rådmann | 1 064 224 | 1 096 136 |
KONTROLLORGANER | ||
Honorar for regnskapsrevisjon | 841 500 | 1 033 450 |
Honorar for forvaltningsrevisjon | 535 500 | 657 650 |
Andre oppgaver revisor | 153 000 | 187 900 |
Kontrollutvalgssekretær | 751 000 | 821 500 |
Note 12
Anleggsmidler (avskrivbare)
5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | Totalt | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost 01.01.15 | 113 707 | 83 075 | 99 654 | 327 968 | 69 835 | 694 239 |
Akkumulerte/reverserte nedskrivinger | - | - | -1 904 | -326 | - | -2 230 |
Akkumulerte ordinære avskrivinger per 01.01.15 | -83 494 | -51 146 | -42 310 | -120 810 | -12 271 | -310 031 |
Bokført verdi 01.01.15 | 30 213 | 31 929 | 55 439 | 206 832 | 57 563 | 381 977 |
Tilgang i året | 7 645 | 9 748 | 2 099 | 16 439 | - | 35 931 |
Avgang i året* | - | - | - | - | - | - |
Årets ordinære avskrivinger | -8 933 | -6 082 | -4 749 | -9 660 | -1 341 | -30 765 |
Bokført verdi 31.12.15 | 28 925 | 35 595 | 52 789 | 213 611 | 56 222 | 387 142 |
Salg av Ford Transit UR 62530, restverdi 0, salgssum/gevinst kr 3.000,-
Salg av Man TG-A UF17771, restverdi 0, salgssum/gevinst kr 420.000,-
Bolig-, næring- og friarealer er ikke med i oversikten ovenfor.
Avskrivingsperioder: | |
IT-utstyr, kontormaskiner og lignende | 5 år |
Inventar/utstyr, transportmidler og anleggsmaskiner | 10 år |
Brannbiler, parkeringsplasser, trafikklys, tekniske anlegg | 20 år |
Skoler, barnehager, boliger, idrettshaller og veier | 40 år |
Omsorgssenter, brannstasjoner og kulturbygg | 50 år |
Note 13
Kommunens kapitalkonto
Debet | Kredit | ||
---|---|---|---|
01.01.15 Balanse (kapital) | 39 914 | ||
Salg av fast eiendom og anlegg | 3 299 | Aktivering av fast eiendom og anlegg | 21 650 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | 14 894 | Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | 17 392 |
Av- og nedskriving av utstyr, maskiner og transportmidler | 15 871 | Egenkapitaltilskudd KLP | 829 |
Salg av aksjer og andeler | 51 | Utlån | 27 837 |
Justeringsrett boligfelt - lån | 94 | Avdrag på eksterne lån | 89 291 |
Avskrivning på utlån | 2 | Pensjonsmidler MKP/KLP/SPK | 105 741 |
Avdrag på utlån | 14 357 | Ekstraordinære avdrag lån | 10 623 |
Andel avdrag eksterne lån fra foretakene | 24 699 | ||
Bruk av midler fra eksterne lån | 45 617 | ||
Molde Eiendom KF - korrigert lånegjeld | 38 447 | ||
31.12.15 Balanse (kapital) | 155 946 | ||
Sum debet | 313 277 | Sum kredit | 313 277 |
Molde, 17. mars 2016
Kurt Magne Thrana
økonomisjef
Arne Sverre Dahl
rådmann
Finansrapport per 31. desember 2015
En stor del av kommunens likviditet er plassert i bank og har i 2015 gitt god avkastning. Renteinntekter fra bank per 31. desember utgjør 4,7 mill. kroner. Molde kommune har i året oppnådd en rentesats betydelig bedre enn NIBOR i samsvar med bankavtalen.
Langsiktige finansielle aktiva utgjør ved årsskiftet 92,1 mill. kroner i Molde kommune. Av dette er 81,3 mill. kroner ved årsskiftet forvaltet eksternt gjennom forvaltningsselskapet Pareto Asset Management AS i Oslo. De øvrige midlene er plassert på konto hos kommunens bankforbindelse Sparebank 1 SMN og blir rapportert under bankinnskudd. Renten er konkurransedyktig i forhold til øvrige tilbud i markedet.
Uro i markedene, særlig innenfor oljenæringen, har også preget 2015 og medført en negativ utvikling i kommunens eksterne forvaltning. Bokført urealisert tap på ekstern forvaltning utgjør 1,6 mill. kroner i 2015. Plasseringene av finansielle aktiva er innenfor de rammer som er fastsatt i kommunens finansreglement.
Per 31. desember 2015 viser forvaltningen følgende avkastning:
Bankinnskudd
Danske Bank/ Sparebank 1 SMN | |
---|---|
Snitt innestående i 2015 | 250 963 |
Renteinntekt | 4 693 |
Oppnådd rente i pst. - annualisert* | 1,87 % |
Annualisert avkastning i ulike andre indekser
Diverse andre indekser | |
---|---|
Renter 3 mnd. | 0,88 % |
Renter 3 år | 1,59 % |
Oslo børs OSEBX | 5,94 % |
Forvaltning av langsiktige finansielle aktiva
Pareto Asset Management AS* | Pengemarked - egen forvaltning** | Sum markedsverdi | |
---|---|---|---|
Markedsverdi 01.01.15 | 82 976 | 17 079 | 100 055 |
Markedsverdi 31.12.15 | 81 333 | 10 773 | 92 106 |
Andel i pst. per 31.12.15 | 88 % | 12 % | 100 % |
Avkastning (annualisert) | -1,98 % | 1,87 % | -1,44 % |
Bench mark (35/35/30) | 3,01 % |
** Pengemarked ligger nå inkludert i bankinnskudd vist ovenfor. Dette skyldes den nye bankavtalen.
Tidsvektet avkastning versus indekser
Låneforvaltning
Security symbol | Forfallsdato | Durasjon | Kupongrente | Beholdning | Vekt | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sertifikater | ||||||
Kommunalbanken | 20140527 | 15.06.2016 | 0,7 | 1,60 | 220 400 | 7,0 % |
Obligasjoner FRN | ||||||
Kommunalbanken 14/18 (NIBOR + 22 bp) | 20140258 | 21.03.2018 | 0,0 | 1,43 | 400 000 | 12,7 % |
Molde kommune 14/16 (NIBOR + 10 bp) | 10709983 | 21.09.2016 | 1,0 | 1,31 | 285 400 | 9,1 % |
Molde kommune 14/16 (NIBOR + 5 bp) | 10711146 | 16.03.2016 | 1,0 | 1,26 | 389 800 | 12,4 % |
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 15,5 bp) | 10703739 | 15.03.2017 | 1,0 | 1,37 | 250 000 | 7,9 % |
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 19,5 bp) | 10711138 | 20.09.2017 | 1,0 | 1,41 | 400 000 | 12,7 % |
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 5 bp) | 10720113 | 15.03.2017 | 1,0 | 1,26 | 300 000 | 9,5 % |
Molde kommune 15/18 (NIBOR + 20 bp) | 10729338 | 19.09.2018 | 1,0 | 1,41 | 300 000 | 9,5 % |
Molde kommune 15/18 (NIBOR + 24,5 bp) | 10733207 | 19.09.2018 | 1,0 | 1,35 | 350 000 | 11,1 % |
Rentederivater (fast) | ||||||
Renteswap Danske Bank 12/16 | 29248773 | 06.12.2016 | 0,0 | 2,85 | 200 000 | 6,3 % |
Renteswap Spb. 1 SMN 13/17 | 32833 | 02.01.2017 | 0,0 | 4,84 | 7 300 | 0,2 % |
Renteswap DnB 14/21 | 11714210 | 17.03.2021 | 0,0 | 2,82 | 200 000 | 6,3 % |
Rentederivater (flytende) | ||||||
Renteswap Danske Bank 12/16 | 292487730 | 06.12.2016 | 0,0 | 1,04 | -200 000 | -6,3 % |
Renteswap DnB 13/17 | 328330 | 02.01.2017 | 0,0 | 1,05 | -7 300 | -0,2 % |
Renteswap DnB 14/21 ) | 117142100 | 17.03.2021 | 0,0 | 1,21 | -200 000 | -6,3 % |
Øvrige lån | ||||||
Samlede lån i Husbanken | 2,52 | 254 175 | 8,1 % | |||
Annet | 94 | |||||
Sum lån per 31.12.2015 - konsernet | 0,8 | 1,69 | 3 149 869 | 100,0 % | ||
Fradrag utlån kommunale foretak | ||||||
Molde Vann og Avløp KF | -478 425 | 15,2 % | ||||
Moldebadet KF | -104 069 | 3,3 % | ||||
Molde Eiendom KF - Husbanken | -149 479 | 4,7 % | ||||
Molde Eiendom KF | -1 598 060 | 50,7 % | ||||
Sum kommunale foretak | -2 330 033 | 74,0 % | ||||
Sum Molde kommune | 819 836 | 26,0 % |
Av samlede lån i konsernet, er det kun lånene i Husbanklån som har fastrente. Øvrige lån ligger i det flytende rentemarkedet knyttet til NIBOR. Renterisikoen for Molde kommune som konsern er likevel betydelig mindre enn brutto lånegjeld som følge av midler innestående i bank, inngåtte rentebytteavtaler og lån der kommunen mottar rentekompensasjon fra staten med videre. Per 31. desember 2015 utgjør andel sikret gjeld ca. 52,2 pst. Gjennomsnittlig rente på alle lån i 2015 utgjorde 1,75 pst.
Molde kommune hefter også for en vesentlig andel av gjelden tilhørende interkommunale selskap og samarbeid som kommunen tar del i.
Stresstest
Dersom rentene stiger med 1,0 pst. og aksjekursene synker med 20,0 pst. vil konsekvensene for kommunens finansielle aktiva og passiva bli som følger.
Stresstest aktiva per 31. desember 2015
Aktivaklasse | Endringer | Beholdning | Verdiendring |
---|---|---|---|
Bankinnskudd (inkl. innskudd Pareto Asset Management AS) | 1,0 % | 251 843 | 2 518 |
Aksjer | -20,0 % | 33 086 | -6 617 |
Obligasjoner | 1,0 % | 47 367 | -227 |
TOTALT | 332 296 | -4 326 |
Stresstest passiva per 31. desember 2015
Beregning av usikret gjeld | 31.12.2015 |
---|---|
Samlet gjeld i henhold til finansrapport | 3 149 869 |
Husbanklån - hovedsaklig i fastrenteavtaler | -254 269 |
Lånegjeld Molde Vann og Avløp KF - selvkostområde | -478 425 |
Selgerkreditt Moldekraft AS - vilkår knyttet til NIBOR | -27 605 |
Rentekompenserte lån i henhold til budsjett for 2016 | -226 472 |
Gjeld som ikke er rentesikret | 2 163 098 |
Økning i rentenivå med 1,0 pst. | -21 631 |
Gevinst rentebytteavtaler - knyttet til NIBOR | 4 076 |
Sum | -17 555 |
Stresstest samlet per 31. desember 2015
Aktiva og passiva | Verdiendring |
---|---|
Stresstest aktiva | -4 326 |
Stresstest passiva | -17 555 |
Totalt | -21 881 |
Risikoeksponering
Renterisiko
Molde kommunes lån ligger for en stor del i det flytende rentemarkedet. Av dette regnes likevel omtrent 52,2 pst. som rentesikret. Andelen er noe redusert i forhold til året før. Kommunens bufferfond (disposisjonsfondet) er brukt opp. I økonomiplanperioden 2016–2019 er det budsjettert med tilføring til fondet. Årets regnskapsresultat gir også mulighet for avsetning til dette fondet. Det er nødvendig for kommunen å ha et slikt fond for å møte blant annet økning i renten og svingninger i avkastningen av finansielle plasseringer. Det vurderes fortløpende om rentesikring av lån skal økes. Lånene er fordelt med en mindre andel i sertifikatmarkedet mens det aller meste er i obligasjonsmarkedet med løpetider på inntil 4 år.
Kredittrisiko
Molde kommune er ikke utsatt for kredittrisiko i større grad.
Likviditetsrisiko
Forfall på kommunens ulike lån er tilpasset en minimering av likviditetsrisiko ved refinansiering. Kommunens disposisjonsfond er ved årsskiftet oppbrukt. Kommunen fikk imidlertid et mindreforbruk (overskudd) på 37,1 mill. kroner i 2015. Dette beløpet kan med fordel avsettes til disposisjonsfondet ved behandlingen av årsregnskapet for 2015. Likviditeten er til tider stram og blir fortløpende vurdert. Det er mange forhold som virker inn på likviditeten og premieavvik, oppsparte reserver og ubrukte lånemidler er blant de viktigste. Likviditetsmessig anses det ikke å være stor risiko i forhold til kommunens inntektskilder.
Driftsinntekter
Molde kommunes driftsinntekter (ekskl. interne overføringer) består av:
- Formues-, inntekts- og eiendomsskatteinntekter
- Rammetilskudd fra staten
- Øvrige driftsinntekter som inntektsføres direkte i avdelinger/enheter
Eksempler på dette er refusjoner, brukerbetalinger og øremerkede tilskudd med videre. Samlede driftsinntekter i 2015 var på 1.875,0 mill. kroner. Dette er en økning på 69,0 mill. kroner (3,8 pst.) fra 2014. Kommunens skatteinntekter var på 684,1 mill. kroner. Dette er en økning på 40,4 mill. kroner (6,3 pst.) fra 2014. Eiendomsskatten har økt med 7,9 mill. kroner til 84,9 mill. kroner fra 2014 til 2015. Netto rammetilskudd reduseres fra 2014 til 2015 med 4,8 mill. kroner etter at inntektsutjevningen har påvirket dette tilskuddet negativt med 0,3 mill. kroner i 2015. Brukerbetalinger, andre salgs- og leieinntekter samt overføringer er økt med 15,8 mill. kroner fra 2014 til 2015. Dette er en økning på 3,5 pst.
Kommunens inntektskilder
De totale driftsinntektene for Molde kommune inkludert de kommunale foretakene, beløper seg i 2015 til 2.123,5 mill. kroner. Morselskapet alene har brutto driftsinntekter på 1.875,0 mill. kroner hvor 684,1 mill. kroner er skatteinntekter som innfordres av kommunen selv og 545,3 mill. kroner som utbetales til kommunen som rammetilskudd fra staten. Av de resterende inntektene på 645,6 mill. kroner, ble 352,3 mill. kroner fakturert og innfordret av kommunen selv, mens de resterende inntektene består av trygderefusjoner, andre statstilskudd, momskompensasjon med videre.
Samlede driftsinntekter
Totale driftsinntekter
Som figuren samlede driftsinntekter viser, utgjør egenfakturerte inntekter og skatteinntekter hele 55,3 pst. av kommunens samlede inntekter i 2015.
Faktureringsstatistikken viser følgende hovedtall:
Brukerbetalinger med videre
2013 | 2014 | 2015 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Antall | Beløp | Antall | Beløp | Antall | Beløp | |
Eiendomsskatt | 37 025 | 69 372 | 37 483 | 76 956 | 38 180 | 84 900 |
Foreldrebetaling barnehage | 5 830 | 17 053 | 5 774 | 17 637 | 5 701 | 17 843 |
Refusjon UDI | 140 | 29 300 | 110 | 14 742 | 89 | 7 959 |
SFO | 7 576 | 17 888 | 7 640 | 19 210 | 8 089 | 20 631 |
Barn og familie | 82 | 14 698 | 89 | 19 142 | 124 | 14 911 |
Opphold institusjoner | 5 040 | 35 219 | 4 249 | 28 841 | 4 959 | 37 033 |
Byggesaksgebyrer | 753 | 11 584 | 689 | 12 100 | 790 | 12 546 |
Parkering | 898 | 8 772 | 928 | 10 376 | 1 052 | 9 542 |
Andre inntekter | 24 253 | 88 474 | 23 293 | 128 371 | 22 385 | 146 915 |
Fakturert/innfordret morselskapet | 81 597 | 292 360 | 80 255 | 327 375 | 81 369 | 352 280 |
Kommunale foretak med videre | 17 552 | 266 503 | 15 729 | 285 282 | 18 141 | 316 632 |
Fakturert/innfordret samlet | 99 149 | 558 863 | 95 984 | 612 657 | 99 510 | 668 912 |
Skatter og avgifter
Når det gjelder innfordringen av skatter og avgifter som foretas av kemneren i Molde og Vestnes, viser skatteregnskapet i tabellen til høyre følgende tall for Molde kommune i 2015:
I tillegg til dette ble det i skatter og avgifter krevd inn på vegne av Vestnes kommune 678,6 mill. kroner, Aukra kommune 386,4 mill. kroner og Midsund kommune 213,0 mill. kroner. Som oversikten viser, er det betydelige skattebeløp som blir innfordret av Molde kommune. Samlet dreier dette seg om hele 4,8 milliarder kroner.
Skatter og avgifter
2013 | 2 014 | 2015 | |
---|---|---|---|
Personskatter | 2 198 396 | 2 224 978 | 2 360 540 |
Arbeidsgiveravgift | 864 271 | 908 742 | 944 041 |
Selskapsskatt m.v. | 250 091 | 212 727 | 204 293 |
Samlede inntekter til fordeling | 3 312 758 | 3 346 447 | 3 508 873 |
Fordelt til kommunen | -640 513 | -643 728 | -684 093 |
Fordelt til fylket | -138 829 | -141 611 | -149 780 |
Fordelt til staten | -1 091 479 | -1 034 259 | -1 067 731 |
Fordelt til folketrygden | -1 441 937 | -1 526 849 | -1 607 269 |
Sum fordelt | -3 312 758 | -3 346 447 | -3 508 873 |
Driftsutgifter
Molde kommunes driftsutgifter (ekskl. interne overføringer) består av:
- Lønn og sosiale utgifter
- Kjøp av varer og tjenester som inngår i produksjonen
- Kjøp av varer og tjenester som erstatter egenproduksjon
- Andre utgifter som tilskudd, overføringer og avskrivninger
Driftsutgiftene ble redusert fra 2014 til 2015 med 53,2 mill. kroner (2,9 pst.). Økningen i lønn og sosiale utgifter var på 5,8 mill. kroner (0,5 pst.). Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjonen ble redusert med 2,0 mill. kroner, mens kjøp av varer og tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon, økte med 4,0 mill. kroner i forhold til 2014. For året 2015 utgjorde lønn og sosiale utgifter 70,9 pst. av de totale driftsutgiftene, mens andelen i 2014 utgjorde 68,5 pst.
Langsiktig gjeld
Langsiktig gjeld i morselskapet, fratrukket pensjonsforpliktelser, har økt med 46,8 mill. kroner i 2015 til 819,8 mill. kroner. Kommunens pensjonsforpliktelser har i 2015 økt med 35,6 mill. kroner og utgjør ved årsskiftet 2.369,7 mill. kroner. Totalt utgjorde ubrukte lånemidler 315,0 mill. kroner ved utgangen av 2015. Kommunens renteutgifter i 2015 utgjorde 33,3 mill. kroner. Kommunens avdragsutgifter utgjorde 67,1 mill. kroner i 2015 som er 1,0 mill. kroner høyere enn i 2014. Molde kommune fører minsteavdrag etter bestemmelsene i kommuneloven. Det er verdt å merke seg at renteutgifter og avdrag på gjeld knyttet til bygg som er overtatt av Molde Eiendom KF, er ført i Molde kommunes regnskap hvor de også er budsjettert.
Finanstransaksjoner
Finansinntektene består av renteinntekter, utbytte og eieruttak samt mottatte avdrag på utlån og utgjør 15,8 mill. kroner i 2015. Finansinntektene ble redusert med 32,0 mill. kroner fra året 2014 som var påvirket av utbetaling av ekstraordinært utbytte fra Istad AS på 34,0 mill. kroner. Finansutgiftene består av renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter samt avdragsutgifter på kommunens gjeld og utgjør 102,5 mill. kroner i 2015. Finansutgiftene er redusert med 5,7 mill. kroner i 2015 sett i forhold til 2014. Reduksjonen skyldes en vesentlig reduksjon i renteutgifter. De siste årene er det tatt opp store lån og disse bidrar til noe høyere avdragsutgifter. Renteutgiftene har likevel ikke steget betydelig på grunn av en gunstig utvikling i rentenivået de siste årene. Molde kommune har en stor del av kommunens lån liggende i det flytende rentemarkedet. Kommunen er som en følge av dette sårbar overfor renteøkninger, men det viser seg at det har vært svært lønnsomt å operere med en så stor andel av lånemassen i flytende renter de siste årene.
Arbeidskapital og likviditet
Endringen i arbeidskapitalen skal si noe om hvorvidt kommunens betalingsevne har forbedret eller forverret seg i løpet av året. Det kreves allikevel en nærmere analyse av resultatet for å kunne si om den reelle betalingsevnen har økt. Molde kommunes arbeidskapital, beregnet som differansen mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld, er ved utgangen av året 395,0 mill. kroner. Arbeidskapitalen har økt med 90,6 mill. kroner i 2015. Dette er hovedsakelig en følge av økningen i ubrukte lånemidler samt bedringen i egenkapitalført regnskapsresultat.
Premieavviket (pensjon) var ved årsskiftet på netto 121,1 mill. kroner. Dette er en reduksjon fra 2014 på 6,7 mill. kroner. Premieavviket er utgifter som er betalt, men som en følge av gjeldende regnskapsregler skal amortiseres (fordeles) over 7, 10 eller 15 år. Dette forholdet tærer kraftig på kommunens likviditet. Det oppleves derfor som positivt at akkumulert premieavvik nå reduseres for andre året på rad. Selgerkreditten til Moldekraft AS, etter salg av aksjer i 2007, utgjør ved årsskiftet 27,6 mill. kroner. Hovedkonklusjonen er at likviditeten i Molde kommune ved årsskiftet er tilfredsstillende.
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS belyser i en serie publikasjoner utviklingen i norsk økonomi med særlig vekt på betydningen for kommunene. I det etterfølgende gjengis deler av organisasjonens siste rapport med benevnelsen "Back to the 80s?" som også har et blikk på den økonomiske utviklingen i verden forøvrig noe som i stor grad påvirker den norske økonomien.
Prognoser peker mot at nedgangen i norsk økonomi vil bli moderat og kortvarig. Nedgangen har imidlertid likhetstrekk med nedgangen på siste halvdel av 1980-tallet, der bakgrunnen både var et tilsvarende fall i oljeprisen og nedgang i oljeinvesteringene, og økte boligpriser og oppbygging av høy gjeld i husholdningssektoren som i dag. Nedgangen på 1980-tallet ble den kraftigste i etterkrigstiden, og endte med bankkrisen på begynnelsen av 1990-tallet.
En viktig forskjell denne gangen er at oljeprisfallet i utgangspunktet ikke gir behov for å stramme inn på finanspolitikken. Norge har penger på bok, og bruker ikke så mye som handlingsregelen åpner muligheten for. God handlefrihet i finanspolitikken er selvsagt viktig med tanke på kommunesektorens inntektsvekst fremover. Handlefriheten i dag kan imidlertid være overvurdert.
Like viktig kan det være at landet nå har et flytende valutakurssystem, der rentene ikke trenger å brukes til å forsvare verdien på kronen. Forrige gang måtte det holdes høye renter selv etter at nedgangen hadde vart lenge og vel, og det forverret og forlenget krisen. Dette er viktig for kommuneøkonomien, siden gjeldsgraden i sektoren nå er betydelig høyere enn den gang. Utviklingen siste året viser imidlertid at rentene kan øke av andre grunner.
Krisen på 1980-tallet ble forsterket ved at det ble gjennomført en del tiltak som isolert sett var bra, men som burde ha kommet tidligere. Kredittreguleringen ble avviklet før rentereguleringen og det førte til sterk gjeldsvekst. Og først etter at gjelden i husholdningene hadde gått i taket, tok myndighetene til å redusere de meget høye skattefradragene for gjeldsrenter. Tilsvarende vurderes det i dag å fjerne skattefradraget for boliggjeldsrenter helt.
På 1980-tallet tok det to år fra oljeprisen falt til nedgangen for alvor satte inn i norsk økonomi. Momentet i den gjeldsdrevne veksten var så stort, at det tok tid før den bremset opp og reverserte. Skatteinngangen for kommunene ble både i 1986 og 1987 sterkere enn tidligere lagt til grunn, en parallell til utviklingen i fjor. Først i 1988 eller to år etter oljeprisfallet, det vil tilsvare 2017 i dagens situasjon, falt aktivtetsnivået i økonomien kraftig. Prognosene nå peker mot at norsk økonomi vil legge nedgangen bak seg i 2017.
I budsjettet for 1988 økte utgifter til flyktninger og asylsøkere for kommunene med 200 mill. kroner. Som andel av BNP for Fastlands-Norge tilsvarer det nær én mrd. kroner i dag. Her vil utfordringene fremover bli langt større. Økningen som nå ses i tallet på asylsøkere, vil etter hvert gi kommunene store oppgaver både knyttet til bosetting, kvalifisering og sysselsetting, for å sikre at flyktningene ender opp i arbeid fremfor på ulike trygdeordninger.
En slik kraftig økning kan være utfordrende nok i seg selv, men vil bli meget krevende dersom landet nå skulle gå inn i en lengre periode der arbeidsmarkedet er svekket. Flyktningestrømmen innebærer dessuten at befolkningsveksten i Norge vil holde seg høy også i årene fremover, med fortsatt høyt, økt behov for ordinære kommunale tjenester og høye investeringer.
Tilgang til den totale rapporten fra KS fås ved å benytte følgende lenke: Kommunene og norsk økonomi