Molde voksenopplæringssenter
Målekort
Mål | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -0,5 % | 0,9 % | 0,6 % | 4,5 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 8,3 % | 8,0 % | 3,4 % | 7,1 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | 4,5 | - | 4,4 | - |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | 8 172 | 8 561 | 389 |
2014 | 8 454 | 8 506 | 52 |
2013 | 8 281 | 8 355 | 74 |
2012 | 8 397 | 8 355 | -42 |
Økonomi
Enheten hadde et mindreforbruk på kr 388.826,-.
Økonomistyring og forutsigbarhet i inntekter og utgifter har vært svært krevende i 2015. Nedleggelsen av Molde asylmottak i desember 2014 har gitt en mindre gunstig profil på statstilskudd til norskopplæring. I tillegg har salg av kurs til arbeidsinnvandrere gått kraftig ned. Samtidig har senteret hatt en markant økning av elever med rett og plikt til toårig introduksjonsprogram, dels på grunn av ekstra bosettinger ved nedleggelse av asylmottaket, og dels på grunn av flere flyktninger til Norge i 2015. Dette har resultert i flere klasser og høyere lønnsutgifter enn budsjettert, men samtidig en mer anstrengt finansiering av norskopplæringa. Tre fjerdedeler av senterets inntekter kommer fra statstilskudd og salg av tjenester.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Enheten hadde et sykefravær på 7,1 pst. Dette er en markant økning fra 2014, men likevel lavere enn 2012 og 2013. Både langtids- og korttidsfraværet har økt i 2015. Mye av langtidsfraværet skyldes forhold utenom arbeidsplassen, men 2015 har vært et arbeidsår preget av overfylte klasserom, dårlig inneklima og stort arbeidspress. Dette har vært en belastning for mange ansatte og har vært en medvirkende årsak til økt sykefravær.
Medarbeidertilfredshet:
Ingen måling i 2015
Tjenesteleverandør
Molde kommune har i flere år hatt høy måloppnåelse (70–80 pst.) i det toårige introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger. Molde voksenopplæringssenter har ansvar for gjennomføring av programmet i tett samarbeid med flyktningtjenesten.
Ved senteret gjennomførte ca. 100 elever avsluttende obligatoriske norskprøver for voksne innvandrere i 2015, med resultat over landsgjennomsnittet.
Det toårige eksamensretta grunnskoleløpet for voksne hadde ca. 15 avgangselever i 2015. Enheten jobber målrettet med opplæring i grunnleggende ferdigheter innen lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter.
Spesialpedagogisk avdeling gir rehabiliterende opplæring etter sjukdom eller ulykke (slag, trafikkskade) samt spesielt tilpasset opplæring til personer med psykisk utviklingshemming, psykiske lidelser eller spesifikke lærevansker. Enheten har nasjonal spisskompetanse innen alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
Fremtidige utfordringer
Regjeringen varslet i Stortingsmelding nr. 16 (2015/2016), «Fra utenforskap til ny sjanse», om økte kompetansekrav for lærere i voksenopplæringa. Skal opplæringsbehovene i den voksne befolkning i regionen ivaretas, kreves langsiktig utvikling av opplæringstilbud og fagkompetanse.
Kommunen har vedtatt å øke bosetting av flyktninger betydelig. Innvandring til distriktet er også generelt stor. For senteret betyr det stor økning av elever i norsk og samfunnskunnskap. I 2015 er kapasiteten, både på lokaler og elever per klasse, helt sprengt. Tilsettingsstopp har gitt overfylte klasser og utsatt start i introprogrammet på grensen av loven.
Obligatoriske prøver i norsk og samfunnsskap er innført som vilkår for permanent opphold og stiller krav til kvalitet på opplæringa. Norskopplæring og grunnskoleopplæring er avgjørende for at flyktningene skal ha muligheter for å lykkes i utdanning og arbeidsliv og bli produktive samfunnsborgere. Om kommunens gode resultater skal videreføres, må kapasitet og kvalitet opprettholdes.
Med endring i kommunestruktur, er Moldes rolle på voksenopplæringsfeltet svært viktig. Flere nabokommuner kjøper tjenester fra Molde voksenopplæringssenter, og det forplikter ytterligere til god kvalitet, både på det spesialpedagogiske feltet og i norskopplæringa.
Molde voksenopplæringssenter trenger funksjonelle lokaler som muliggjør effektiv drift og målrettet opplæring.
Om enheten
Molde voksenopplæringssenters virksomhet styres av opplæringsloven § 4A.1-2, og omfatter grunnskoleopplæring og spesialundervisning for voksne på grunnskolens område. Spesialundervisning kan gis til voksne som ikke får eller kan få tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringa eller som trenger det for å opprettholde grunnleggende ferdigheter.
Senteret gir også opplæring etter introduksjonsloven, med norskopplæring for innvandrere og toårig introduksjonsprogram for flyktninger. Toårig, komprimert, eksamensretta grunnskoleopplæring gis til nyankomne innvandrere.
Molde voksenopplæringssenter har flere utviklingsprosjekt finansiert av IMDi, der praksisnær kvalifisering av innvandrere og økt kvalitet i introduksjonsprogrammet er mål.
Senteret samarbeider med ulike bedrifter om opplæring i grunnleggende ferdigheter innen lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter, såkalt basiskompetanse i arbeidslivet (BKA).