Molde voksenopplæringssenter

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % -0,5 % 0,9 % 0,6 % 4,5 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 8,3 % 8,0 % 3,4 % 7,1 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,5 - 4,4 -

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 8 172 8 561 389
2014 8 454 8 506 52
2013 8 281 8 355 74
2012 8 397 8 355 -42

​Økonomi

Enheten hadde et mindreforbruk på kr 388.826,-.

Økonomistyring og forutsigbarhet i inntekter og utgifter har vært svært krevende i 2015. Nedleggelsen av Molde asylmottak i desember 2014 har gitt en mindre gunstig profil på statstilskudd til norskopplæring. I tillegg har salg av kurs til arbeidsinnvandrere gått kraftig ned. Samtidig har senteret hatt en markant økning av elever med rett og plikt til toårig introduksjonsprogram, dels på grunn av ekstra bosettinger ved nedleggelse av asylmottaket, og dels på grunn av flere flyktninger til Norge i 2015. Dette har resultert i flere klasser og høyere lønnsutgifter enn budsjettert, men samtidig en mer anstrengt finansiering av norskopplæringa. Tre fjerdedeler av senterets inntekter kommer fra statstilskudd og salg av tjenester.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Enheten hadde et sykefravær på 7,1 pst. Dette er en markant økning fra 2014, men likevel lavere enn 2012 og 2013. Både langtids- og korttidsfraværet har økt i 2015. Mye av langtidsfraværet skyldes forhold utenom arbeidsplassen, men 2015 har vært et arbeidsår preget av overfylte klasserom, dårlig inneklima og stort arbeidspress. Dette har vært en belastning for mange ansatte og har vært en medvirkende årsak til økt sykefravær.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015


Tjenesteleverandør

Molde kommune har i flere år hatt høy måloppnåelse (70–80 pst.) i det toårige introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger. Molde voksenopplæringssenter har ansvar for gjennomføring av programmet i tett samarbeid med flyktningtjenesten.

Ved senteret gjennomførte ca. 100 elever avsluttende obligatoriske norskprøver for voksne innvandrere i 2015, med resultat over landsgjennomsnittet.

Det toårige eksamensretta grunnskoleløpet for voksne hadde ca. 15 avgangselever i 2015. Enheten jobber målrettet med opplæring i grunnleggende ferdigheter innen lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter.

Spesialpedagogisk avdeling gir rehabiliterende opplæring etter sjukdom eller ulykke (slag, trafikkskade) samt spesielt tilpasset opplæring til personer med psykisk utviklingshemming, psykiske lidelser eller spesifikke lærevansker. Enheten har nasjonal spisskompetanse innen alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Regjeringen varslet i Stortingsmelding nr. 16 (2015/2016), «Fra utenforskap til ny sjanse», om økte kompetansekrav for lærere i voksenopplæringa. Skal opplæringsbehovene i den voksne befolkning i regionen ivaretas, kreves langsiktig utvikling av opplæringstilbud og fagkompetanse.

Kommunen har vedtatt å øke bosetting av flyktninger betydelig. Innvandring til distriktet er også generelt stor. For senteret betyr det stor økning av elever i norsk og samfunnskunnskap. I 2015 er kapasiteten, både på lokaler og elever per klasse, helt sprengt. Tilsettingsstopp har gitt overfylte klasser og utsatt start i introprogrammet på grensen av loven.

Obligatoriske prøver i norsk og samfunnsskap er innført som vilkår for permanent opphold og stiller krav til kvalitet på opplæringa. Norskopplæring og grunnskoleopplæring er avgjørende for at flyktningene skal ha muligheter for å lykkes i utdanning og arbeidsliv og bli produktive samfunnsborgere. Om kommunens gode resultater skal videreføres, må kapasitet og kvalitet opprettholdes.

Med endring i kommunestruktur, er Moldes rolle på voksenopplæringsfeltet svært viktig. Flere nabokommuner kjøper tjenester fra Molde voksenopplæringssenter, og det forplikter ytterligere til god kvalitet, både på det spesialpedagogiske feltet og i norskopplæringa.

Molde voksenopplæringssenter trenger funksjonelle lokaler som muliggjør effektiv drift og målrettet opplæring.

KOSTRA

159 163 204 207
171 185 239 234
318 352 366 354
Netto driftsutgifter til voksenopplæring per innbygger, konsern

Indikatoren viser kommunens netto utgifter til grunnskole- og spesialundervisning for voksne og voksenopplæring etter opplæringsloven. Drift av lokaler til voksenopplæring og skyssutgifter er også inkludert i indikatoren. Indikatoren er per innbygger. Utgifter til norsk- og grunnskoleopplæring for innvandrere blir i utgangspunktet finansiert gjennom statlige tilskudd, overføringer og salgsinntekter. Det betyr at dette tjenestetilbudet ikke skal påvirke indikatoren.

Indikatoren viser at Molde kommune prioriterer voksenopplæring høyere og av den grunn har høyere utgifter per innbygger enn de kommunen sammenligner seg med, henholdsvis kr 120,- mer enn kommunegruppe 13 og kr 147,- mer enn landet uten Oslo. Indikatoren viser imidlertid ikke et helt riktig bilde av utviklingen over de siste fire årene for Molde kommune. Molde voksenopplæringssenter mottar eksterne prosjektmidler. Disse midlene avsettes til bundne driftsfond der hvor prosjekter løper inn i nytt regnskapsår. Tilsvarende brukes fondsmidlene på løpende prosjekt. I 2012 var det en netto avsetning til bundne driftsfond, men i 2013, 2014 og 2015 var det netto bruk av bundne driftsfond. Dette medførte at indikatoren ble for lav i 2012 og for høy de øvrige årene. Molde voksenopplæringssenter driver sin virksomhet i leide lokaler og husleie er en stor utgiftspost som påvirker indikatoren. Økningen i Molde kommunes utgifter fra 2012 til 2013 skyldes at enheten inngikk leieavtale om større lokaler.

Om enheten

Molde voksenopplæringssenters virksomhet styres av opplæringsloven § 4A.1-2, og omfatter grunnskoleopplæring og spesialundervisning for voksne på grunnskolens område. Spesialundervisning kan gis til voksne som ikke får eller kan få tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringa eller som trenger det for å opprettholde grunnleggende ferdigheter.

Senteret gir også opplæring etter introduksjonsloven, med norskopplæring for innvandrere og toårig introduksjonsprogram for flyktninger. Toårig, komprimert, eksamensretta grunnskoleopplæring gis til nyankomne innvandrere.

Molde voksenopplæringssenter har flere utviklingsprosjekt finansiert av IMDi, der praksisnær kvalifisering av innvandrere og økt kvalitet i introduksjonsprogrammet er mål.

Senteret samarbeider med ulike bedrifter om opplæring i grunnleggende ferdigheter innen lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter, såkalt basiskompetanse i arbeidslivet (BKA).