Tiltak funksjonshemmede

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 0,2 % -0,2 % -2,6 % 1,4 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 15,3 % 12,5 % 10,4 % 10,9 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,6 - 4,6 -
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse - pårørende/brukerrepresentant 4,5 4,2 - - 4,3
- Brukerundersøkelse - hjemmetjenesten 4,5 - - - 4,4
- Andel uønsket deltid 0,0 % - 9,0 % 10,0 % 8,6 %
- Andel formell utdanning 100 % - 64,3 % 63,0 % 80,2 %

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 151 875 154 055 2 180
2014 150 728 146 899 -3 829
2013 134 517 134 234 -283
2012 123 296 123 527 231

​Økonomi

Enheten hadde et mindreforbruk på kr 2.180.169,-.

I hovedsak skyldes det positive resultatet et mindreforbruk på eksterne driftsavtaler og kjøp av diverse tjenester med 1,2 mill. kroner. I tillegg er det en innsparing på 0,9 mill. kroner fra bevilgning via statsbudsjettet til brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Det er også et positivt avvik fra diverse inntekter og refusjoner på til sammen 1,0 mill. kroner. Av negative avvik nevnes netto lønnsutgifter som fikk et merforbruk på 0,9 mill. kroner.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Enheten hadde i 2015 et sykefravær tilsvarende 10,9 pst. Det er en liten økning fra året før. Sykefraværet er fortsatt høyt, og det er langtidsfraværet som er enhetens største utfordring. Likevel er det en positiv trend. Fraværet kan ikke sies å være arbeidsrelatert, men det er fortsatt driftsenheter som har utfordringer knyttet til skader og påkjenninger i arbeidshverdagen. Det jobbes planmessig videre i samarbeid med personalavdelingen.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.


Tjenesteleverandør

Det er i 2015 gjennomført en brukerundersøkelse blant verger til brukere som mottar botjenester. Resultatet ble 4,3 og viser en liten forbedring siden målingen i 2012.

Det er også gjennomført en undersøkelse blant et utvalg enkeltbrukere som mottar tjenester fra enheten. I denne ble skåren på 4,4. Undersøkelsen knytter seg til et prosjekt kommunen har i forbindelse med innføring av helhetlig pasientforløp.

Av andre målinger i BMS har enheten som målsetting å fjerne uønsket deltid. Dette er et møysommelig arbeid og fortsatt forekommer uønsket deltid tilsvarende 8,6 pst. Det er likevel en forbedring siden 2013 når dette først ble målt.

Enheten har som mål å ha god kompetanse. Ikke minst knyttet til kravene i helse- og omsorgslovens kapittel 9 vedrørende bruk av tvang og makt overfor enkelt personer med utviklingshemming. Av enhetens faste ansatte har nå 80,2 pst. en formalutdanning.

(skala 1 - 6)

Brukerundersøkelse hjelpeverge

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Enheten har fortsatt høyt fravær selv om det er redusert de siste årene. Fravær er utfordrende både for den daglige kvaliteten i tjenesteutførelsen, men også for økonomien. Det er fortsatt utfordrende å få redusert antall dispensasjoner fra Fylkesmannen knyttet til utførelse av hjemlet tvang.

Enheten opplever svært stor pågang av mennesker som trenger tjenester fra kommunen. En gruppe som har stor økning, er unge med lidelser innen autismespekteret.

Det er også krevende å få endret støttekontakttjenesten ytterligere fra individnivå til gruppenivå, enheten er ikke i mål med denne snuoperasjonen.

Andre nøkkeltall

Nøkkeltall

Nøkkeltall
2012 2013 2014 2015
Brukere botjenesten 59 64 71 73
Barneboliger 3 3 3 2
Avlastningsplasser 6 6 6 6
Antall brukere av avlastningstjenesten 16 14 20 18
Antall brukere med privat avlastning 23 21 22 28
Antall døgn privat avlastning 400 504 523 333
Antall brukere med dagsentertilbud 50 52 56 51
Brukerstyrt personlig assistanse 5 5 5 5
Antall timer brukerstyrt personlig assistanse 18 977 15 274 21 606 22 261
Vedtak støttekontakt 66 82 68 149
Utbetalte timer støttekontakt 7 458 15 276 10 983 14 841
Vedtak omsorgslønn 48 50 46 51
Utbetalte timer omsorgslønn 12 834 8 640 12 047 12 197
Antall forebyggende tiltak 3 1 2 3
Antall ressurskrevende tjenester 30 35 34 32
Antall vedtak (tiltak) i forhold til tvang og makt 43 42 34 35
Antall dispensasjoner fra Fylkesmannen 90 116 127 124
Antall samlokaliserte boliger 7 8 8 8
Antall utviklingshemmede under 16 år 14 15 16 24
Antall utviklingshemmede over 16 år 75 77 78 77
Antall brukere med andre diagnoser* 46 60 65 144
Antall brukere i alt 135 152 159 245
* Økning fra 2014 til 2015 skyldes i hovedsak overføring av støttekontakttjenesten fra sosialtjenesten NAV Molde

Om enheten

Tiltak funksjonshemmede yter følgende tjenester:

Botjenesten

Tjenesten yter omsorg, opplæring og praktisk bistand til voksne utviklingshemmede. Totalt 73 personer mottar tjenester i eget hjem.

Avlastningstjenesten

Tjenesten ytes til personer som bor i foreldrehjemmet og skal primært være et tilbud til pårørende med en vesentlig omsorgsbyrde. Det er 6 døgnplasser i driftsenheten. 18 personer benyttet tilbudet i 2015. Avlastningstjenesten er etablert i tidligere Røbekk omsorgssenter.

Barneboliger

Det gis heldøgnstilbud til 2 barn.

Enen dagsenter

Enen dagsenter har gitt tilbud til 51 voksne utviklingshemmede. Tilbudet er individuelt tilrettelagt. Det drives ulike former for produksjon som vaskeri, bakeri, montasjearbeid og produksjon av briketter, vedproduksjon og håndarbeidsprodukter.

Andre tiltak

Tjenester som omsorgslønn, privat avlastning og støttekontakt ligger til denne driftsenheten. Brukerstyrt personlig assistanse ytes til 5 brukere. Det gis også tjenester til 144 brukere som har andre diagnoser enn utviklingshemming.