Skoleområdet
Hovedtall samlet for skoleområdet
Økonomisk oversikt for skoleområdet
Regnskap 2015 | Budsjett 2015 | Avvik 2015 | Budsjett 2016 | |
---|---|---|---|---|
Fellesområde skole | 5 783 | 7 593 | 1 810 | 8 787 |
Kvam skole | 15 084 | 14 757 | -327 | 15 171 |
Sellanrå skole | 24 476 | 24 610 | 134 | 24 742 |
Langmyra skole | 31 235 | 31 205 | -30 | 31 567 |
Nordbyen skole | 21 088 | 20 824 | -264 | 21 237 |
Kviltorp skole | 31 579 | 31 736 | 157 | 31 760 |
Kleive oppvekstsenter | 9 067 | 10 468 | 1 401 | 10 817 |
Bolsøya skole | 6 908 | 6 601 | -307 | 6 405 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 19 820 | 19 325 | -495 | 20 162 |
Sekken oppvekstsenter | 4 471 | 4 822 | 351 | 4 821 |
Bekkevoll ungdomsskole | 31 540 | 31 509 | -31 | 30 155 |
Bergmo ungdomsskole | 22 880 | 22 874 | -6 | 22 316 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 19 271 | 18 529 | -742 | 18 145 |
Totalt på skoleområdet | 243 203 | 244 853 | 1 650 | 246 085 |
Molde voksenopplæringssenter | 8 172 | 8 561 | 389 | 8 544 |
Elevtallsutvikling
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|
Barnetrinn* | 2 090 | 2 072 | 2 058 | 2 135 |
Ungdomstrinn | 989 | 959 | 969 | 930 |
Sum | 3 079 | 3 031 | 3 027 | 3 065 |
SFO | 796 | 808 | 814 | 883 |
Voksenopplæring ** | 350 | 350 | 350 | 440 |
** 48 elever på grunnskolens område
Målekort
Målekort
Mål | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 0,0 % | 1,1 % | 0,4 % | 0,7 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 9,1 % | 7,0 % | 7,4 % | 6,2 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | 4,5 | - | 4,4 | - |
Tjenesteleverandør | |||||
- Elevundersøkelse 7. trinn | 4,5 | 4,6 | 4,8 | 4,8 | 5,0 |
- Elevundersøkelse 10. trinn | 4,5 | 4,1 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
- Brukerundersøkelse barnehage | 4,5 | - | 4,7 | - | 4,8 |
- Grunnskolepoeng * | 40 | 40,4 | 40,3 | 39,9 | 40,8 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | 243 203 | 244 853 | 1 650 |
2014 | 237 241 | 238 198 | 957 |
2013 | 237 772 | 240 456 | 2 684 |
2012 | 236 053 | 236 081 | 28 |
Økonomi
Skoleområdet hadde et samlet mindreforbruk på kr 1.649.974,-.
Mindreforbruket skyldes merinntekter på fellesområdet grunnet flere barn i SFO enn budsjettert, bruk av bundne driftsfond samt større statstilskudd enn forutsatt. Situasjonen vurderes allikevel som utfordrende, da flere av skolene hadde et vesentlig merforbruk. Åtte av tolv skoler rapporter merforbruk. Dette skyldes hovedsakelig økte lønnsutgifter til oppfølging av ressurskrevende tiltak. Fire av tolv skoler rapporterer mindreforbruk. Dette skyldes hovedsakelig vakanser, effekt av innkjøpsstopp, redusert vikarbruk og noe større refusjoner og inntekter enn budsjettert.
Skoleområdet har fortsatt vesentlige utfordringer innen tilpasset opplæring eller spesialundervisning, men tendensen er positiv med gradvis redusert behov. Samtidig registreres det en klar økning av elever som har psykiske utfordringer og vansker. I løpet av 2015 fikk flere skoler behov for iverksetting av nye og utvidete tiltak for elever med spesielle behov. Aktuelle skoler ble samlet styrket med kroner 0,2 mill. kroner fra fellesområdet gjennom året. I kommunestyret 13. november 2014 ble ny struktur for innføringstilbudet 1.–7. trinn vedtatt. Dette medførte at også elever i 1. og 2. trinn skulle gå i innføringsklassene og derigjennom økte utgifter i form av økt voksentetthet. Innføringsklassene har en mer krevende undervisningsform, med færre elever per voksen enn i de ordinære klassene.
Rektorene peker gjennomgående på behovet for økt ramme til gruppedeling og andre differensieringstiltak. I tillegg økte elevtallet i skoleåret 2015/2016. Flere elever og klasser utløser et større ressursbehov. Elevtallet i kommunen er nå stigende etter flere år med nedgang, prognoser indikerer en klar økning i elevtallet frem mot 2025.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Det er en positiv utvikling med nedgang i sykefraværet fra 7,4 pst. til 6,2 pst. Området vektlegger arbeidet med fokus på nærvær. Det er noe variasjon mellom skolene. Ved små enheter vil enkelttilfeller gi store utslag prosentvis. Korttidsfraværet er gjennomgående lavt og samlet sykefravær er i hovedsak langtidsfravær som i liten grad er relatert til arbeidsplass.
Medarbeidertilfredshet:
Ingen måling i 2015.
Tjenesteleverandør
Gjennomgående ligger Molde kommune på landsgjennomsnittet på de fleste områder som er kartlagt. Elevundersøkelsen viser god trivsel, men forekomsten av mobbing økte i 2014. Foreløpige tall fra høsten 2015 viser en positiv utvikling. Videre får elevene god støtte fra lærerne i læringsarbeidet. Skolene bør fortsatt ha fokus på elevmedvirkning. Nasjonale prøver viser at det er utfordrende å nå de kommunale målene. For mange elever presterer på laveste mestringsnivå og for få på høyeste mestringsnivå. De nasjonale prøvene er en indikator på skolens kvalitet, selv om de prøver bare en liten del av skolens virksomhet.
Nedenfor presenteres elevundersøkelsen for 7. og 10. trinn. Undersøkelsene er gjennomført via Utdanningsdirektoratets løsning «Skoleporten». Undersøkelsene er dermed gjennomført med en skala på 1–5 og disse tallene er presentert under. Kommunen benytter en skala på 1–6 på sine brukerundersøkelser, og tallene i målekortet er derfor omregnet til Molde kommunes skala. Høy skår betyr positivt resultat. Unntaket er mobbing på skolen, hvor lav skår er positivt.
Elevundersøkelse 7. trinn
Elevundersøkelse 10. trinn
Fremtidige utfordringer
Innføringstilbud
Per 1. oktober 2015 var det 155 elever i grunnskolen som hadde enkeltvedtak om grunnleggende norsk. Slike vedtak medfører ekstra ressursbehov, og tilbud gis disse elevene både i ordinære klasser og i innføringsklassene. Det er en liten nedgang i enkeltvedtak fra forrige år. Hovedårsaken til dette er trolig avvikling av asylmottaket i kommunen. Undervisning av barn bosatt i asylmottak ble finansiert av øremerket statlig tilskudd. Nedgang i antall vedtak har derfor ikke reelt sett medført reduserte utgifter for skoleområdet.
Ved at elever i 1. og 2. trinn nå også er i målgruppen, ble samlet elevtall i innføringsklassene utvidet i 2015. Budsjettrammen til skoleområdet er ikke justert i samsvar med økt elevtall, og manglende dekning utgjorde 0,8 mill. kroner i 2015. Dette er nå prioritert av fellesområdet sin ramme for oppfølging av aktuelle skoler sitt budsjett. Ved økt mottak og bosetting, kan det bli nødvendig med en strengere prioritering av hvem som kan få tilbud i innføringsklassene.
Nye kompetansekrav for undervisning i basisfag
15. juni 2015 vedtok Stortinget endring av opplæringsloven § 10.2. med virkning fra 1. august 2015. For å undervise i fagene norsk, engelsk og matematikk kreves det 30 studiepoeng på barnetrinnet og 60 studiepoeng på ungdomstrinnet. Det er skoleeier som har ansvaret for at kompetansekravene er oppfylt. Mange dyktige lærere som underviser i de aktuelle fagene, oppfyller ikke de formelle kompetansekravene. Kommunene har en overgangsperiode på ti år for oppfølging av vedtatte kompetansekrav. Inneværende skoleår har tre pedagoger i Molde kommune fått innvilget videreutdanningstilbud. Fra høsten 2016 blir det satt et tak på 12 deltakere.
Spesialundervisning i grunnopplæringen
Kommunen har de siste årene hatt store utfordringer med oppfølging av spesialundervisningsfeltet. Foreløpige GSI-tall for 2015 viser at ca. 8,0 pst. av kommunens elever har vedtak om spesialundervisning. Det synes som om antall elever med vedtak om spesialundervisning er i ferd med å stabilisere seg. Skoleområdet har fortsatt en høy andel vedtak på ungdomstrinnet, men det er en nedgang fra 2014 til 2015. Målet er videreutvikling av pedagogisk praksis med kvalitativt bedre opplæring for elevene som resultat.
Læremidler og IKT
Pedagogisk bruk av IKT er det sentrale siktemålet med IKT i opplæringen. IKT er en av de grunnleggende ferdighetene som inngår i alle fag. Det er et stort behov for å skifte ut og oppdatere antall pc-er og nettbrett til elevene. Vedtatt strategiplan setter et klart mål for pc-tetthet i grunnskolen. Dette utløser et betydelig finansieringsbehov. Nytt skoleadministrativt system implementeres i løpet av inneværende skoleår.
De senere årene har vi fått reviderte læreplaner i fagene engelsk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag. Dette er sentrale og gjennomgående fag som det er spesielt viktig at skolene har oppdaterte læremidler tilgjengelig på. Stramme driftsrammer på skoleområdet har medført at skolene ikke i tilstrekkelig grad har fått fornyet nødvendige læremidler.
Andre nøkkeltall
Spesialundervisning
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|
Elever med spesialundervisning | 262 | 245 | 252 | 247 |
Elever med assistent | 181 | 176 | 183 | 169 |
Barn under opplæringspliktig alder | 35 | 31 | 22 | 33 |
Fosterhjemsplasserte | 12 | 15 | 14 | 15 |
Tøndergård skole | 11 | 11 | 18 | 18 |
Sum | 501 | 478 | 471 | 482 |
Undervisningstimer
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|
Minstetimetall | 123 814 | 121 210 | 120 389 | 126 925 |
Spesialundervisning * | 23 601 | 24 576 | 21 819 | 21 408 |
Norsk2/morsmål | 6 966 | 6 783 | 8 177 | 7 118 |
Sum | 154 381 | 149 569 | 150 385 | 155 451 |
Tøndergård skole | 7 038 | 7 038 | 8 698 | 7 550 |
Timetallsfordeling
Molde | Møre og Romsdal fylke | Hele landet | Minstetimetall * | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13/14 | 14/15 | 15/16 | 13/14 | 14/15 | 15/16 | 13/14 | 14/15 | 15/16 | ||
1.–7. trinn | 5194 | 5170 | 5175 | 5 194 | 5 212 | 5 243 | 5 286 | 5 243 | 5 259 | 5 120 |
8.–10. trinn | 2586 | 2635 | 2638 | 2 586 | 2 629 | 2 649 | 2 629 | 2 632 | 2 655 | 2 566 |
Sum timetall | 7 780 | 7 805 | 7 813 | 7 780 | 7 841 | 7 892 | 7 915 | 7 875 | 7 914 | 7 686 |
Timetallsfordeling viser antall årstimer elevene har rett til på hvert årstrinn. Timetallet er fastsatt som klokketimer. Minstetimetallet er gitt i brev fra Kunnskapsdepartementet. Kommunene kan fatte vedtak om at det skal gis undervisningstid ut over minstetimetallet, men de kan ikke fatte vedtak om mindre undervisningstid enn minstetimetallet.
Søylene viser andel elever på 1.–4. trinn, som benytter seg av SFO. Ved Sekken oppvekstsenter er det 50,0 pst. som velger å benytte seg av tilbudet mens det ved Sellanrå skole er 84,7 pst. Prisen på SFO er den samme for alle skolene.
Om enheten
Skoleområdet i Molde kommune består av
- 7 barneskoler
- 2 ungdomsskoler
- 3 kombinerte barne- og ungdomsskoler
- Molde voksenopplæringssenter (beskrives under egen enhet)
I grunnskolen var det i 2015 ca. 236 pedagogårsverk. I tillegg var 18,9 årsverk knyttet til lederoppgaver.