Byggesak og geodata
Målekort
Mål | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 11,9 % | 181, % | 104,2 % | 163,3 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 8,4 % | 5,6 % | 4,9 % | 6,3 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | 4,5 | - | 4,5 | - |
Tjenesteleverandør | |||||
- Gjennomsnittlig behandlingstid per byggesak | 30 | - | - | 39 | 25 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | -919 | 1 451 | 2 370 |
2014 | -51 | 1 232 | 1 283 |
2013 | -870 | 1 074 | 1 944 |
2012 | 967 | 1 096 | 129 |
Økonomi
Enheten hadde et mindreforbruk på kr 2.370.299,-.
Det gode resultatet skyldes i hovedsak at gebyrinntektene på byggesak ble høyere enn budsjettert. Det er nedbemannet med en byggesaksbehandler, og en halv stilling på geodata har stått ledig hele året. Enheten har hatt god effekt av to Lean-prosjekt og dette har bidratt til at tjenesteproduksjonen er høy og med god kvalitet, til tross for mindre ressurser.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Enheten hadde et sykefravær på 6,3 pst. i 2015. Dette er en økning siden 2014. Korttidsfraværet er imidlertid på samme nivå som i 2014, og det er langtidsfraværet som trekker opp. Langtidsfraværet er ikke arbeidsrelatert og ser dessverre ut til å fortsette på samme nivå et stykke inn i 2016.
Medarbeidertilfredshet:
Ingen måling i 2015.
Tjenesteleverandør
Siden begynnelsen av 2014 har enheten tatt ut rapporter på gjennomsnittlig saksbehandlingstid på byggesaker per måned, det vil si hvor lang tid det tar fra en sak er mottatt til det foreligger et vedtak. Plan- og bygningsloven setter krav til at byggesaker skal være behandlet innen 12 uker (84 dager). Enheten har satt seg en intern målsetting på 30 dager og i 2015 greide enheten det med god margin.
Fremtidige utfordringer
Enheten har i 2015 levert gode resultater på både byggesak og geodata. Det er tilfredsstillende å registrere at det er stabilitet i tjenesteproduksjonen, selv om de økonomiske rammebetingelsene var utfordrende i 2015. To ulike Lean-prosjekt har vært gode verktøy for å oppnå dette. Enheten jobber fortsatt med å etablere en forbedringskultur i forlengelse av Lean-prosjektet og at dette preger det daglige arbeidet og ikke bare på prosjektbasis.
Eiendomsskatt var en ny oppgave fra 2014. Driften av denne tjenesten fungerer godt, men det jobbes fortsatt med å utvikle gode arbeidsrutiner, samt å utnytte de potensielle synergier som ligger i at denne funksjonen er lagt til enheten.
Tilgangen på kvalifiserte medarbeidere er nå bedre enn på lenge, likevel er det en utfordring å gi god opplæring i en forholdsvis liten enhet, samtidig som det skal leveres gode tjenester til rett tid.
Om enheten
Byggesak
- byggesaksbehandling og eiendomsdeling etter plan- og bygningsloven
- tilsyn og oppfølging av ulovlige tiltak etter plan- og bygningsloven
Byggesak behandler årlig rundt 700 søknadspliktige tiltak etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager.
Geodata
- opprette nye eiendommer
- oppmålingsforretninger etter matrikkelloven
- registrering, retting og ajourføring av matrikkelen
- behandling av saker etter lov om eierseksjoner
- behandling av saker om offisiell adressering etter matrikkelloven
- forvaltning, drift og vedlikehold av kommunens kartdata
- salg av eiendomsinformasjon (meglerpakker)
Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering og adressering.
Både for byggesak og geodata er aktiviteten i markedet av stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.
Eiendomsskatt
- forberedelse av saker til nemndsbehandling
- administrasjon av takstmann
- ajourføring av register
- service overfor publikum