Byggesak og geodata

Målekort

Målekort
Mål 2012 2013 2014 2015
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 11,9 % 181, % 104,2 % 163,3 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 8,4 % 5,6 % 4,9 % 6,3 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 4,5 - 4,5 -
Tjenesteleverandør
- Gjennomsnittlig behandlingstid per byggesak 30 - - 39 25

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr)

Merforbruk/mindreforbruk

Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2015 -919 1 451 2 370
2014 -51 1 232 1 283
2013 -870 1 074 1 944
2012 967 1 096 129

​Økonomi

Enheten hadde et mindreforbruk på kr 2.370.299,-.

Det gode resultatet skyldes i hovedsak at gebyrinntektene på byggesak ble høyere enn budsjettert. Det er nedbemannet med en byggesaksbehandler, og en halv stilling på geodata har stått ledig hele året. Enheten har hatt god effekt av to Lean-prosjekt og dette har bidratt til at tjenesteproduksjonen er høy og med god kvalitet, til tross for mindre ressurser.

Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Enheten hadde et sykefravær på 6,3 pst. i 2015. Dette er en økning siden 2014. Korttidsfraværet er imidlertid på samme nivå som i 2014, og det er langtidsfraværet som trekker opp. Langtidsfraværet er ikke arbeidsrelatert og ser dessverre ut til å fortsette på samme nivå et stykke inn i 2016.


Medarbeidertilfredshet:

Ingen måling i 2015.

Tjenesteleverandør

Siden begynnelsen av 2014 har enheten tatt ut rapporter på gjennomsnittlig saksbehandlingstid på byggesaker per måned, det vil si hvor lang tid det tar fra en sak er mottatt til det foreligger et vedtak. Plan- og bygningsloven setter krav til at byggesaker skal være behandlet innen 12 uker (84 dager). Enheten har satt seg en intern målsetting på 30 dager og i 2015 greide enheten det med god margin.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kroner)

Driftsutgifter/driftsinntekter

Årsverk

Fremtidige utfordringer

Enheten har i 2015 levert gode resultater på både byggesak og geodata. Det er tilfredsstillende å registrere at det er stabilitet i tjenesteproduksjonen, selv om de økonomiske rammebetingelsene var utfordrende i 2015. To ulike Lean-prosjekt har vært gode verktøy for å oppnå dette. Enheten jobber fortsatt med å etablere en forbedringskultur i forlengelse av Lean-prosjektet og at dette preger det daglige arbeidet og ikke bare på prosjektbasis.

Eiendomsskatt var en ny oppgave fra 2014. Driften av denne tjenesten fungerer godt, men det jobbes fortsatt med å utvikle gode arbeidsrutiner, samt å utnytte de potensielle synergier som ligger i at denne funksjonen er lagt til enheten.

Tilgangen på kvalifiserte medarbeidere er nå bedre enn på lenge, likevel er det en utfordring å gi god opplæring i en forholdsvis liten enhet, samtidig som det skal leveres gode tjenester til rett tid.

KOSTRA

20 9 19 7
3 -14 -4 -15
9 -8 2 -46
Netto driftsutgifter til bygge-, delesaksbehandling, seksjonering per innbygger, konsern

Figuren og tabellen viser at dette er tjenester som i stor grad blir finansiert av gebyrinntekter og dermed i liten grad krever bruk av frie inntekter. Dette må ikke forveksles med et selvkostregnskap, da blant annet støttetjenester ikke er inkludert i tallene. Molde kommune har i likhet med kommunegruppe 13 ligget rundt balansepunktet mellom inntekter og utgifter de siste år.

I 2015 hadde byggesak et stort mindreforbruk, dette ga også svært lave netto driftutgifter per innbygger på -46,- kroner per innbygger. Tallene for Molde kommune og kommunegruppe 13 for 2015 er manuelt sammenstilt da SSB ennå ikke har kunngjort det i de foreløpige tallene.

99 89 98 84
83 77 82 70
80 44 39 41
Netto driftsutgifter til kart og oppmåling per innbygger, konsern

Figuren viser at Molde kommune har brukt vesentlig mindre per innbygger på kart og oppmåling enn kommunegruppe 13 og landet uten Oslo. Kart og oppmåling blir i stor grad finansiert av gebyrinntekter.

Andre nøkkeltall, konsern

Andre nøkkeltall, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Netto driftsutgifter til bygge-, delesaksbehandling og seksjonering, kr per innbygger* -8 2 -46 -14 -4 -15 9 19 7
Netto driftsutgifter til kart og oppmåling, kr per innbygger 44 39 41 77 82 70 89 98 84
Brutto driftsinntekter til bygge-, delesaksbehandling og seksjonering, kr per innbygger 261 308 - 245 248 - 247 253 121
Brutto driftsutgifter til kart og oppmåling, kr per innbygger 220 181 186 188 189 180 229 230 225
Brutto driftsinntekter til kart og oppmåling, kr per innbygger 188 161 160 120 116 120 152 145 151
Saksbehandlingsgebyr for oppføring av enebolig, jf. PBL-08 §20-1 a 24 000 22 790 23 474 18 446 19 835 20 444 10 274 11 055 -
Standardgebyr for oppmålingsforetning for areal tilsvarende en boligtomt på 750 kvm. 24 300 25 000 25 800 18 527 20 126 19 256 14 715 15 433 -
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 12 ukers frist (kalenderdager) 147 73 29 - - - 36 38 -
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for byggesaker med 3 ukers frist (kalenderdager) 77 36 16 20 21 21 20 20 20
* Det er ikke publisert 2015-tall for denne indikatoren. Indikatoren er konstruert av tilgjengelige grunnlagstall.

Om enheten

Byggesak

  • byggesaksbehandling og eiendomsdeling etter plan- og bygningsloven
  • tilsyn og oppfølging av ulovlige tiltak etter plan- og bygningsloven

Byggesak behandler årlig rundt 700 søknadspliktige tiltak etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager.

Geodata

  • opprette nye eiendommer
  • oppmålingsforretninger etter matrikkelloven
  • registrering, retting og ajourføring av matrikkelen
  • behandling av saker etter lov om eierseksjoner
  • behandling av saker om offisiell adressering etter matrikkelloven
  • forvaltning, drift og vedlikehold av kommunens kartdata
  • salg av eiendomsinformasjon (meglerpakker)

Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering og adressering.

Både for byggesak og geodata er aktiviteten i markedet av stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.

Eiendomsskatt

  • forberedelse av saker til nemndsbehandling
  • administrasjon av takstmann
  • ajourføring av register
  • service overfor publikum