Pleie- og omsorgsområdet
Hovedtall samlet for pleie- og omsorgsområdet
Økonomisk oversikt for pleie- og omsorgsområdet
Regnskap 2015 | Budsjett 2015 | Avvik 2015 | Budsjett 2016 | |
---|---|---|---|---|
Fellesområde pleie og omsorg | -23 871 | -19 450 | 4 421 | -21 226 |
Glomstua omsorgssenter | 117 618 | 112 060 | -5 558 | 98 810 |
Kirkebakken omsorgssenter | 56 020 | 50 969 | -5 051 | 51 101 |
Råkhaugen omsorgssenter | 44 952 | 43 981 | -971 | 44 769 |
Bergmo omsorgssenter | 73 770 | 73 344 | -426 | 65 130 |
Røbekk omsorgssenter | 1 478 | 1 531 | 53 | - |
Kleive omsorgssenter (1) | 37 904 | 38 027 | 123 | - |
Skåla omsorgssenter (1) | 23 528 | 23 059 | -469 | - |
Kleive og Skåla omsorgssenter (1) | - | - | - | 59 841 |
Totalt på pleie- og omsorgsområdet | 331 399 | 323 521 | -7 878 | 298 425 |
Utvikling antall sykehjemsplasser
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|
Antall sykehjemsplasser | 246 | 246 | 246 | 243 |
Målekort
Målekort
Mål | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -1,6 % | -4,8 % | -7,1 % | -2,4 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 10,1 % | 9,4 % | 10,7 % | 11,3 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | 4,5 | - | - | - |
Tjenesteleverandør | |||||
- Liggedøgn - sykehus* | 1 418 | - | 1 425 | 992 | 1 479 |
- Brukerundersøkelse hjemmetjenesten - brukere | 4,5 | - | - | - | 4,7 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | 331 399 | 323 521 | -7 878 |
2014 | 369 981 | 345 515 | -24 466 |
2013 | 342 365 | 326 634 | -15 731 |
2012 | 316 026 | 311 004 | -5 022 |
Økonomi
Pleie- og omsorgsområdet hadde et samlet merforbruk på kr 7.877.645,-.
Tjenester til hjemmeboende fikk det største merforbruk på 7,4 mill. kroner. Tjenester til institusjonsdrift på omsorgsenhetene fikk et merforbruk på 5,2 mill. kroner, men her fikk fellesområdet en merinntekt fra brukerbetalinger på 4,8 mill. kroner. Samlet ble derfor merforbruket på institusjonsdrift 0,4 mill. kroner. Det har vært streng økonomistyring på enhetene, med redusert innleie ved fravær, stillinger har stått vakant og minimalt med kompetansehevende tiltak har blitt gjennomført.
Alle hjemmetjenestedistriktene hadde merforbruk. Merforbruket var størst ved Glomstua omsorgssenter med 4,8 mill. kroner. Avviket i hjemmetjenesten er blant annet knyttet til vedtaksmengde, ressurskrevende tjenestemottakere, samt bofellesskap med økt ressursbehov. Utgifter til vikarbyrå kom på 3,5 mill. kroner. Fast bilgodtgjørelse kom på 0,7 mill. kroner. Dette er en ny ordning som ble innført i 2015, som enhetene må dekke innenfor eksisterende ramme.
I institusjonsdriften hadde Kirkebakken omsorgssenter det største merforbruket på 4,8 mill. kroner. Kirkebakken er den av institusjonene som i størst grad merket endringen fra samhandlingsreformen der pasienter skrives ut fra spesialisthelsetjenesten tidligere, med et økt behov for til dels avansert medisinsk oppfølging i kommunen. I arbeidet med spesialisering av sykehjemmene i 2014, ble det ikke tatt tilstrekkelig høyde for ulikt ressursbehov. Dette er det korrigert for gjennom ny fordelingsnøkkel i budsjettet for 2016. I tillegg er det merforbruk ved institusjonene på Glomstua, Råkhaugen og Skåla. Merforbruket ved Glomstua er knyttet til ressurskrevende tjenester. Institusjonsdriften ved Bergmo og Kleive, samt avvikling av Røbekk, bidro med mindreforbruk.
Betaling for utskrivningsklare pasienter fikk et merforbruk på 0,2 mill. kroner. Det lå an til et stort merforbruk i første halvår og budsjettposten ble styrket med 1,6 mill. kroner ved interne omprioriteringer på tjenesteområdet. I andre halvår ble utgiftene til utskrivningsklare pasienter vesentlig redusert ved at Kirkebakken klarte å ta imot flere pasienter på korttidsopphold og at flere pasienter ble skrevet ut til hjemmet. Dette bidro dermed til at merforbruket ikke ble høyere.
Kjøp av psykiatritjenester fra andre kommuner fikk et merforbruk på 0,5 mill. kroner. Dagsenter og hjelpemiddelforvaltning fikk et mindreforbruk med til sammen 0,4 mill. kroner.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Sykefraværet ved enhetene har samlet sett økt fra 10,7 pst. i 2014 til 11,3 pst. i 2015. Langtidsfraværet er stabilt, mens korttidsfraværet har økt litt sammenlignet med 2014.
Glomstua og Råkhaugen har en nedgang, mens Kirkebakken, Kleive og Skåla har en økning i fraværet. Det jobbes systematisk i henhold til IA-avtalen med fokus på tilretteleggingstiltak tidlig i fraværet, ansvarliggjøring hos sykemeldte om å ivareta egen helse, og oppfølging med fokus på fremtidig arbeidsevne. Det tilstrebes at arbeidstakere som er sykemeldt skal ha tett kontakt med arbeidsplassen.
Medarbeidertilfredshet:
Ingen måling i 2015.
Tjenesteleverandør
Årsaken til antall liggedøgn på sykehuset er sammensatt. Utgangspunktet er antall innleggelser på sykehus der det blir behov for kommunale tjenester i etterkant, og kommunens kapasitet til å ta imot pasientene. Antall meldte innleggelser i sykehus der pasienten vurderes å ha behov for kommunale helse- og omsorgstjenester etter å være ferdigbehandlet (24-timers meldinger), økte fra et gjennomsnitt på 84 per måned i 2014 til 100 per måned i 2015. Tjenesteområdet har gjennom hele 2015, i samarbeid med kontor for tildeling og koordinering, jobbet målrettet med å forbedre intern samhandling og koordinering mellom de ulike institusjonene og hjemmebaserte tjenester for å gi pasienten rett tjeneste, på rett nivå, til rett tid. Dette arbeidet ga resultater mot slutten av året da antall liggedøgn ble redusert fra 1.431 i første halvår til 46 i andre halvår.
Molde kommune er i gang med å innføre helhetlig pasientforløp i hjemmet (HPH), ved å utvikle nye arbeidsmetoder, samarbeidsrutiner og rutiner for systematisk oppfølging av pasienten etter utskriving fra sjukehuset eller internt i det kommunale hjelpeapparatet. For å kunne måle om innføring av HPH har noen effekt på opplevd kvalitet for pasientene, ble det i mai 2015 gjennomført en brukerundersøkelse blant hjemmeboende tjenestemottakere i kommunen. Den samme undersøkelsen vil bli gjentatt etter at HPH er implementert og vært i bruk i ett år. Undersøkelsen ble gjennomført ved intervju av 80 tjenestemottakere. Svarprosenten var på 89,0 pst. Gjennomsnittlig skår, på en skala fra 1-6 der 6 er best, ble for Molde kommune 4,7 og for Norge 4,9. Når respondentene er bedt om å svare på hvor fornøyde de er med helheten på de tjenestene de mottar, oppnås gjennomsnittlig skår på 5,2 likt med gjennomsnittet i Norge. Respondentene er minst fornøyd med tid som er satt av til besøk og at de har liten innvirkning på tidspunktet de får hjelp.
Fremtidige utfordringer
Pleie- og omsorgstjenesten har som mål at innbyggerne skal kunne bo lengst mulig i eget hjem. Molde kommune har en høyere andel av pleie- og omsorgstjenestene knyttet til institusjonsdrift enn kommunegruppe 13. Her utfordres tjenesten på å vri tjenesteprofilen fra institusjon til hjemmebasert omsorg.
Kommunenes helse-, omsorgs- og rehabiliteringstjenester må dimensjoneres slik at de til enhver tid har tilstrekkelig kapasitet og kvalitet. Dette vil bli den største utfordringen i årene fremover. Prognoser viser at antall eldre over 80 år vil øke fra 1.265 i 2016 til 2.735 i 2040, tilsvarende 116,0 pst.
Kommunens dekningsgrad på institusjonsplasser er i 2016 på 18,0 pst. Inkluderes bolig med heldøgns omsorg, er dekningsgraden 21,0 pst. Uten videre utbygging av kapasitet, vil kommunen i 2040 ha en dekningsgrad på ca. 10,0 pst. Planlegging med analyse av demografisk utvikling og nødvendig utvidelse av kapasiteten for heldøgns omsorg i Molde kommune har startet opp.
Med økende andel eldre over 80 år, øker også andelen personer med demenssykdom. Med gode system for diagnostisering og oppfølging, vil kommunen måtte utvide tilbudet spesielt til denne gruppen i perioden frem til 2040. Det gjelder både tilrettelagt heldøgnstilbud og dagtilbud.
Samhandlingsreformen har gitt kommunen økt ansvar for å yte helse- og omsorgstjenester. Hovedmålet i reformen er forebygging og tidlig innsats. En større del av helse- og omsorgstjenestene skal gis og følges opp der folk bor i kommunene. Rekruttering og tilgang på nødvendig kompetanse vil være en av hovedutfordringene i årene fremover. Halvparten av ansatte med 3-årig helsefagutdanning, assistenter og hjemmehjelpere er over 55 år. For høyskoleutdannede er gjennomsnittsalderen lavere, men utviklingen de siste årene viser at det er utfordrende å rekruttere denne gruppen.
Velferdsteknologi som del av et helhetlig tjenestetilbud til den enkelte tjenestemottaker, blir viktig fremover. Det må legges til rette både teknologisk og ressursmessig på en slik måte at teknologien kan bli et supplement og medvirke til mulighet for å nå målet om å bo lengst mulig i eget hjem. Velferdsteknologiske løsninger vil også bidra til et mer selvstendig liv og større brukermedvirkning. På denne måten utfordres tjenesten på dagens arbeidskultur og holdninger. Fokus blir «Hva er viktig for deg», heller enn «Hva kan jeg gjøre for deg». Tjenestemottaker utfordres på å ta større ansvar for eget liv, spesielt med hensyn til å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse.
Økonomistyringen av de lovpålagte tjenestene er utfordrende og oppgavene øker tidvis mer enn ressurstilgangen. Pleie- og omsorgstjenesten har de siste årene gjennomført en rekke innsparings- og omstillingstiltak for å øke effektiviteten. Eksempler på dette er spesialisering av sykehjemmene, sammenslåing av hjemmetjenestedistrikt sentrum og vest, innføring av elektroniske arbeidslister og bruk av håndholdte enheter i hjemmetjenesten, etablering av døgnbemannet bofelleskap ved Gotfred Lies plass og Råkhaugen, samt avvikling av 16 døgnplasser i institusjon. Innføring av HPH og iverksetting av hverdagsrehabilitering fra 2016, er tiltak som skal bidra til ytterligere effektiv bruk av ressurser og forbedre kvaliteten og flyten i tjenestene.
Andre nøkkeltall
Andre nøkkeltall
2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|
Kommunenivå | |||
Antall 80 år og over | 1 266 | 1 230 | 1 275 |
Brukere - bare praktisk bistand (daglige gjøremål) | 106 | 68 | 66 |
Brukere - bare helsetjenester i hjemmet (hjemmesykepleie) | 409 | 466 | 484 |
Brukere - både helsetjenester i hjemmet og praktisk bistand | 309 | 278 | 264 |
Gjennomsnittlig tildelte timer praktisk bistand per uke | 12,8 | 16,0 | 17,2 |
Gjennomsnittlig tildelte timer helsetjenester i hjemmet per uke | 4,8 | 4,5 | 4,3 |
Brukere av trygghetsalarm | 513 | 475 | 441 |
Utlånte hjelpemidler fra kommunens lager | 2 407 | 2 387 | 2 278 |
Utlån av hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen Ålesund | 3 612 | 3 460 | 4 139 |
Innlevering av hjelpemidler til hjelpemiddelsentralen i Ålesund | 2 630 | 1 814 | 2 920 |
Pleie- og omsorgsområdet | |||
Mottakere av omsorgslønn | 32 | 32 | 29 |
Gjennomsnittlig tildelte timer omsorgslønn per uke per mottaker | 4,4 | 4,8 | 4,4 |
Matombringing antall utleverte porsjoner | 46 399 | 42 966 | 45 990 |
Matombringing antall mottakere | 296 | 260 | 246 |
Dagplasser for personer med demenssykdom/antall brukere | 15/56 | 15/50 | 15/49 |
Mottakere av ressurskrevende tjenester under 67 år | 16 | 12 | 12 |
Mottakere av ressurskrevende tjenester over 67 år | 4 | 5 | 5 |
Antall trygdeboliger / andre boliger med utpekingsrett | 66/11 | 66/16 | 66/16 |
Antall trygde-/omsorgsboliger med utpekingsrett | 261 | 244 | 236 |
Antall omsorgsboliger med heldøgns bemanning | 4 | 26 | 34 |
Antall sykehjem | 7 | 7 | 6 |
Antall sykehjemsplasser | 246 | 246 | 243 |
Enerom i pst. | 87,7 | 89,8 | 88,5 |
Mottatte søknader fast plass i sykehjem | 154 | 132 | 155 |
Vedtak faste plasser i sykehjem | 118 | 119 | 127 |
Antall avslag sykehjemsplass | 36 | 31 | 32 |
Om enheten
Pleie- og omsorgsområdet yter tjenester i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven, herunder dagtilbud, praktisk bistand, hjemmesykepleie og heldøgns omsorg i bolig og institusjon. Tjenesten er inndelt i seks geografiske omsorgsdistrikt med varierende tjenestetilbud. Hvert omsorgsdistrikt ledes av en distriktsleder.
Fra september 2015 ble ansvaret for psykisk helse overført fra pleie- og omsorgsområdet og samlet under helsetjenesten.