KOSTRA

Om KOSTRA

Alle kommuner er pålagt å føre regnskapet etter KOSTRA-standarden. KOSTRA (Kommune-Stat-Rapportering) er et nasjonalt informasjonssystem om kommunale virksomheter. Informasjon om kommunale tjenester og bruk av ressurser på ulike tjenesteområder registreres og sammenstilles for å gi relevant informasjon til beslutningstakere og andre, både nasjonalt og lokalt. Informasjonen skal tjene som grunnlag for analyse, planlegging og styring, samt gi grunnlag for å vurdere om nasjonale mål nås.

KOSTRA-tallene gir et grunnlag for å vurdere prioriteringer, dekningsgrader og produktivitet mellom kommuner over tid. Ulik prioritering, kvalitet på tjenestene, struktur og behov i befolkningen er faktorer som vil påvirke nøkkeltallene.Det er vanskelig å definere og skille ut konkret effekt av alle disse forholdene i tallene. Med bakgrunn i dette kalles nøkkeltallene i KOSTRA for indikatorer. I dette ligger det at nøkkeltallene kun indikerer ulikheter mellom kommuner, og dermed et grunnlag for videre analyse, men ingen fasit og entydig forklaring på forskjeller. Kvaliteten på tallene er også avhengig av kvaliteten på tjeneste- og økonomirapporteringen fra kommunene. Rapporteringen er omfattende og kompleks, så feil og ulike tolkninger kan forekomme.

KOSTRA-tallene for 2015 er foreløpige tall. Kommunene og Statistisk sentralbyrå (SSB) reviderer nå tallene og endelige tall for 2015 blir først publisert i juni. Erfaringsmessig vil de foreløpige tallene bli noe justert når endelige tall blir publisert. Dette kan skyldes manglende eller feil rapportering fra kommunene, samt at SSB ikke har kontrollert alle sine sammenstillinger.

I de påfølgende tabellene, og i alle KOSTRA-sammenstillinger under de enkelte enheter, ses det på utviklingen til Molde kommune over tid. Samtidig vises gjennomsnittlig utvikling i kommunegruppe 13 og for alle kommuner i landet uten Oslo. Kommunegruppene deler kommuner inn etter folkemengde og økonomiske rammebetingelser. Molde kommune er en del av kommunegruppe 13, definert som store byer utenom de fire største byene i landet. Kommunegruppe 13 ble utvidet med 4 kommuner til 49 kommuner med folketall over 20.000 innbyggere i 2014.

Å studere egne tall opp mot kommunegruppen, skal gi et bedre sammenligningsgrunnlag. Gjennomsnitt for landet uten Oslo er det beste tallet for å vise tall for alle primærkommunene i Norge. Oslo er utelatt siden Oslo er både en kommune og fylkeskommune.

Tallmaterialet er presentert på konsernnivå. Konserntall er tall for kommunen som juridisk enhet og inkluderer kommunale foretak, interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper. Ved å bruke konserntall, elimineres det vesentligste av forskjellene i tallene som skyldes ulik organisering av den kommunale tjenesteproduksjonen. Konserntall fanger godt opp kommunale foretak og interkommunale selskap. Utgiftene til interkommunale samarbeid har derimot vært vanskelig å fordele riktig i KOSTRA.

Dette kapitlet er videre inndelt i tre deler. Først blir utvalgte finansielle nøkkeltall presentert. Deretter vises utdrag fra behovsprofilen og netto driftsutgifter for utvalgte tjenesteområder. Dette for å sammenstille ulikheter i etterspørsel og ressursbruk. Til slutt er KOSTRA-tallene fra de ulike tjenesteområder også presentert i dette kapittelet for å gi en samlet oversikt over KOSTRA-tallene i årsrapporten. Disse tallene er også presentert under aktuell enhet.


Definisjoner KOSTRA-indikatorer

Netto driftsutgifter

Netto driftsutgifter viser kommunens driftsutgifter, inkludert avskrivinger, etter at driftsinntektene er trukket fra. Netto driftsutgifter må dekkes av kommunens frie inntekter. Netto driftsutgifter skal være en indikator på prioritering i KOSTRA. Derfor er avskrivinger for de ulike tjenesteområdene lagt til slik at indikatoren inkluderer kapitalslit. Netto driftsutgifter presenteres i pst. av samlede netto driftsutgifter og per innbygger i målgruppen for tjenestene. Per innbygger i målgruppen tar høyde for ulik demografi, mens netto driftsutgifter i pst. sier noe om de ulike tjenesteområdenes størrelse.

Korrigerte brutto driftsutgifter

Korrigerte brutto driftsutgifter viser brutto driftsutgifter til kommunens egen tjenesteproduksjon. Kjøp av tjenester fra andre er ikke med. Ved å se på korrigerte brutto driftsutgifter per bruker, innbygger eller produsert enhet, vil indikatoren si noe om kommunens enhetskostnad eller produktivitet. Denne indikatoren kan dermed si noe om tjenesteproduksjonen er effektiv per bruker, men den fanger ikke opp ulikhet i brukerbehov eller kvalitet.

KOSTRA - finansielle nøkkeltall

45 688 47 415 48 612 49 762
43 664 45 317 46 497 47 668
42 977 44 526 45 235 45 991
Frie inntekter i kr per innbygger

Frie inntekter består av rammetilskudd og skatteinntekter og er hovedfinansieringen av kommunesektoren. Gjennom inntektssystemet fordeles inntektene mellom kommunene slik at alle kommunene skal ha økonomisk handlingsrom til å tilby sine innbyggere et likeverdig tjenestetilbud. Ulikt behov etter kommunale tjenester blir korrigert i rammetilskuddet via utgiftsutjevningen. Videre inngår det diverse distriktspolitiske tilskudd i rammetilskuddet.

Nivået på skatteinntektene blir delvis utjevnet gjennom inntektsutjevningen. Nivået på de frie inntekter er derfor avhengig av det totale utgiftsbehovet, distriktspolitiske tilskudd og skatteinntektene inkludert naturressursskatt.

I forhold til kommunegruppe 13 har Molde kommune lavere skatteinntekter og lavere beregnet utgiftsbehov. Landet uten Oslo har i gjennomsnitt lavere skatteinntekter enn Molde kommune, men større rammetilskudd, grunnet høyere beregnet utgiftsbehov og distriktspolitiske tilskudd, gjør at de frie inntektene er større enn i Molde kommune.

De frie inntektene økte mest i 2013 og det var skatteinntektene som økte mest. I 2014 opplevde kommunene en stor skattesvikt, som bidro til en spesielt svak vekst i frie inntekter per innbygger. For Molde kommune var faktisk skatteinntektene per innbygger lavere i 2014 enn i 2013. I 2015 var det igjen skatteinntektene som var årsaken til veksten i frie inntekter. Rammetilskuddet ble faktisk redusert per innbygger i Molde kommune i 2015. Hovedforklaringen er at medfinansieringsordningen av somatiske tjenester ble fjernet med tilhørende trekk i rammeoverføringene. For kommunegruppe 13 og landet uten Oslo økte rammetilskuddet marginalt i 2015.

Diagrammet viser at Molde kommune har hatt en lavere vekst i de frie inntektene enn kommunegruppe 13 og gjennomsnittet for landet i perioden 2012 - 2015. Det beløper seg til om lag kr 1.000,- per innbygger i perioden. En viktig årsak til dette er at beregnet utgiftsbehov for Molde kommune er redusert i perioden i forhold til gjennomsnittskommunen.

2,5 2,1 0,7 2,5
2,7 2,4 1,0 2,8
3,1 2,2 -1,2 4,6
Brutto driftsresultat i pst. av brutto driftsinntekter, konsern

Brutto driftsresultat viser hvor mye av kommunens brutto driftsinntekter som er igjen etter at utgiftene til tjenesteproduksjonen er dekt. Det sier derfor noe om nivået på tjenesteproduksjonen i forhold til kommunens brutto driftsinntekter.

Brutto driftsresultat må være stort nok til å dekke netto finansutgifter og eventuelt dekke tidligere års merforbruk eller bygge opp nødvendig økonomisk buffer. Hvilket nivå brutto driftsresultat bør være på, er derfor avhengig av nivået på lånegjeld, tidligere års resultat og disposisjonsfond. Molde kommune har høyere netto finansutgifter og lavere økonomisk buffer enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Det betyr at Molde kommune bør ha et høyere brutto driftsresultat enn sammenligningsgruppene.

Etter to år med svært negativ utvikling i brutto driftsresultat for Molde kommune, ble brutto driftsresultat betydelig forbedret i 2015. Spesielt i 2014 var resultatet svært dårlig med et negativt brutto driftsresultat. Det vil si at tjenesteproduksjonen, inkludert avskrivninger, var større enn brutto driftsinntekter. Den solide forbedringen i 2015 skyldes både økte inntekter og reduserte utgifter. Skatteinntektene økte mest med 40,4 mill. kroner. Utover dette var det en økning i de fleste inntektsposter i 2015. Spesielt kan integreringstilskuddet, salg av tjenester til andre kommuner og eiendomsskatten nevnes. På utgiftssiden er det spesielt tre forhold som har bidratt til reduserte brutto driftsutgifter: redusert pensjonskostnad, bortfall av medfinansiering av somatiske tjenester og tvistesaken med Bufetat fra 2014.

Resultatene de to første årene i perioden kan ikke direkte sammenlignes med de to siste årene, da kompensasjon for merverdiavgift på investeringer ble inntektsført i driftsregnskapet frem til og med 2013 og bidro dermed til å blåse opp brutto driftsresultat.

Diagrammet viser at kommunegruppe 13 og landet uten Oslo har samme utvikling i perioden, men at fallet i brutto driftsresultat de siste to år har vært lavere enn i Molde kommune. Nedgangen i 2014 for sammenligningsgruppene skyldes alene endringen i føring av kompensasjon for investeringsmoms.

3,8 3,6 3,8 4,0
4,0 4,0 4,1 4,5
7,3 7,1 5,5 6,6
Netto finans og avdrag i pst. av brutto driftsinntekter, konsern

Indikatoren viser netto finansutgifter i pst. av brutto driftsinntekter. Indikatoren viser hvor stor andel av driftsinntektene som er bundet opp til å dekke netto finansutgifter. Den største posten her er rente- og avdragsutgifter. Disse vil avhenge av valgt finansieringsstrategi, for eksempel andelen fremmedkapital og nedbetalingstid. Ekstraordinære avdrag og nedbetaling av lån vil ikke fremkomme siden dette føres i investeringsregnskapet, og her tas bare hensyn til transaksjoner i driftsregnskapet.

Indikatoren viser at Molde kommune har en relativt stor andel av driftsinntektene bundet opp til tilbakebetaling av lån sammenlignet med andre kommuner. Dette skyldes at Molde kommune har en mye større lånegjeld enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Molde kommune må derfor benytte en større andel av sine årlige inntekter til å dekke renter og avdrag. Molde kommune hadde en betydelig nedgang i 2014. Dette skyldtes i hovedsak et spesielt høyt utbytte Istad AS det året. I 2015 er igjen netto finansutgifter økt til tross for lavere rentenivå med tilhørende lavere renteutgifter. Økningen skyldes redusert utbytte og tap på finansielle instrumenter. Utviklingen over tid vil være avhengig av rentenivå, nye låneopptak, eieruttak og verdiendring finansielle omløpsmidler.





2,9 2,7 1,2 2,9
3,0 2,6 1,3 2,9
0,8 0,0 -1,7 3,2
Netto driftsresultat i pst. av brutto driftsinntekter, konsern

Indikatoren viser netto driftsresultat i pst. av driftsinntektene på konsernnivå. For Molde kommune alene ble netto driftsresultat 3,1 pst. i 2015. Molde kommune som konsern fikk et netto driftsresultat på 3,2 pst. i 2015. På konsernnivå er resultatet bedret med 4,9 pst. fra 2014. For Molde kommune alene er resultatet bedret med 5,3 pst. fra 2014.

Netto driftsresultat forteller hva kommunen sitter igjen med etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt. Netto driftsresultat kan enten benyttes til å finansiere investeringer eller avsettes til disposisjonsfond. Netto driftsresultat er den indikatoren som gir det beste målet på økonomisk balanse i kommunene. Det tekniske beregningsutvalget for kommunal og fylkeskommunal økonomi har sagt at en sunn og bærekraftig kommuneøkonomi forutsetter et positivt netto driftsresultat i størrelsesorden 1,75 pst. av totale driftsinntekter over tid. Tallet er nedjustert med 1,25 pst. i 2014 grunnet at merverdikompensasjon fra investeringer i sin helhet skal føres i investeringsregnskapet.

Målet om 1,75 pst. i netto driftsresultat er et samlet anslag for alle primærkommunene. En kommune med høy gjeld, og dermed store avdragsutgifter, vil kunne ha et noe lavere tall og fremdeles ha en bærekraftig økonomi. Et negativt netto driftsresultat betyr at kommunen tærer på kapital for å dekke driftsutgiftene. I en slik situasjon vil kommunen mangle økonomisk handlefrihet.

Selv om Molde kommune kan være bærekraftig med et lavere netto driftsresultat, har resultatene vært dårlige de siste årene med unntak av 2015. Spesielt netto driftsresultat i 2014 var svakt og resultatet var ikke bærekraftig. Etter flere år med dårligere resultat enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet, fikk Molde kommune et bedre netto driftsresultat enn sammenligningsgruppene i 2015. Molde kommunes resultat i 2015 var svært godt, men også nødvendig etter flere år med svake resultater.

74,4 76,0 79,7 81,0
79,6 79,7 83,4 85,5
117,2 123,0 122,6 126,5
Netto lånegjeld i pst. av brutto driftsinntekter, konsern

Netto lånegjeld i pst. av brutto driftsinntekter viser gjeldsgraden til kommunene i forhold til egne driftsinntekter. Indikatoren viser at Molde kommune har betydelig større lånegjeld enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Indikatoren er ikke korrigert for lånegjeld knyttet til selvkostområder som skal være selvfinansierende, eller lånegjeld som er knyttet opp til statlige rente- eller avdragsrefusjoner. Like fullt viser indikatoren at Molde kommune må benytte en større andel av sine brutto driftsinntekter i årene som kommer til å dekke renter og avdrag enn sammenligningsgruppene. Høy lånegjeld gjør kommunen mer følsom for renterisiko gitt andel lånegjeld med flytende rente.

Den høye netto lånegjelden har vært håndterbar med dagens lave rentenivå. Dagens gjeldsgrad vil kunne bli krevende med et høyere rentenivå, men en god del av Molde kommunes lånegjeld er sikret gjennom fastrenteavtaler og rentekompensasjonsordninger. Videre er det en del av gjelden som skal finansieres av brukerbetalinger og ikke av kommunens frie inntekter. Molde kommunes renterisiko viser at en økning i rentesatsen på 1,0 pst. vil gi økte renteutgifter på 17,6 mill. kroner med dagens lånegjeld.

Ved utgangen av 2015 har Molde kommune og formålsbygg i Molde Eiendom KF 61,5 pst. av kommunens netto lånegjeld. Utleiedelen av Molde Eiendom KF og Molde Vann og Avløp KF har begge ca. 18,0 pst. av netto lånegjeld i konsernet. Knappe 3,0 pst. av netto lånegjeld ligger i andre interkommunale selskaper eller interkommunale samarbeid.

Denne indikatoren må også ses i lys av kommende års investeringsbehov. I ulik grad har kommuner fornyet sin bygningsmasse de siste årene. Det er til dels stor forskjell i standard på kommunale bygg og dermed behov for store renoveringer eller nybygg i årene som kommer. Gjeldsgraden er høy i Molde kommune og har økt mer i perioden enn i sammenligningsgruppene.




Behovsprofil og andel netto driftsutgifter

Utdrag fra behovsprofilen

I tabellen under presenteres kommunens behovsprofil fra KOSTRA. Tabellen er viktig når man studerer anvendelsen av midlene til de forskjellige tjenestene for å kunne si om forskjellen ligger i demografien eller sosiale forhold. Tabellen viser at Molde kommune har færre barn i barnehage- og grunnskolealder, men flere i de to eldste aldersgruppene. Demografien tilsier at Molde kommune i utgangspunktet kan ha lavere utgifter til barnehage- og skolesektoren enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Videre er det grunn til å tro at Molde kommune vil ha høyere utgifter til helse- og omsorgstjenester enn landet og kommunegruppe 13.

På levekårsdata og sosiale forhold ligger Molde kommune lavere enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Dette indikerer at Molde kommune vil ha lavere utgifter innenfor aktuelle tjenesteområder enn kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet.

Ulikheter i behovsprofilen mellom kommuner, er gjenstand for korrigering i inntektssystemet. Dette innebærer at Molde kommunes frie inntekter er lavere enn gjennomsnittskommunens frie inntekter.

Behovsprofil - nivå 2

Behovsprofil - nivå 2
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Befolkningsdata per 31. desember
Folkemengden i alt 26 048 26 392 26 732 1 877 969 1 900 841 1 921 427 4 474 593 4 518 126 4 555 595
Vekst folkemengde, i pst. 0,4 1,3 1,3 1,3 1,2 1,1 1,1 1,0 0,8
Andel kvinner, i pst. 50,0 50,0 49,8 50,1 50,0 49,9 49,7 49,6 49,6
Andel menn, i pst. 50,0 50,0 50,2 49,9 50,0 50,1 50,3 50,4 50,4
Andel 0 åringer, i pst. 1,1 1,1 1,2 1,1 1,1 1,1 1,1 1,1 1,1
Andel 1–5 år, i pst. 5,7 5,8 5,6 6,3 6,1 6,0 6,1 6,0 5,9
Andel 6–15 år, i pst. 11,7 11,5 11,7 12,5 12,5 12,5 12,4 12,4 12,3
Andel 16–18 år, i pst. 4,3 4,0 3,8 4,0 3,9 3,9 4,0 4,0 3,9
Andel 19–24 år, i pst. 8,2 8,3 8,3 7,8 7,8 7,7 7,9 7,9 7,8
Andel 25–66 år, i pst. 54,3 54,2 53,9 54,6 54,5 54,4 54,2 54,2 54,1
Andel 67–79 år, i pst. 9,9 10,2 10,8 9,5 9,8 10,2 9,7 10,1 10,5
Andel 80 år og over, i pst. 4,8 4,8 4,7 4,2 4,2 4,1 4,4 4,4 4,4
Levekårsdata
Andel skilte og separerte 16–66 år, i pst. 10,9 10,6 10,5 11,9 11,8 11,6 11,0 11,0 10,9
Andel enslige forsørgere med stønad fra folketrygden, i pst 1,5 1,5 - 1,8 1,7 - 1,7 1,7 -
Andel uførepensjonister 16–66 år, i pst. 7,6 7,6 - 8,7 8,9 - 9,3 9,4 -
Andel enslige innbyggere 80 år og over, i pst. 64,4 63,2 - 63,9 63,3 - 64,8 64,4 -
Forventet levealder ved fødsel, kvinner 83,9 83,9 83,9 82,8 82,8 82,8 82,9 82,9 82,9
Forventet levealder ved fødsel, menn 79,0 79,0 79,0 78,4 78,4 78,4 78,4 78,4 78,4
Levendefødte per 1.000 innbyggere 11,1 10,9 11,3 11,0 10,8 10,8 11,0 10,8 10,8
Døde per 1.000 innbyggere 8,5 7,5 7,8 7,8 7,6 7,6 8,3 8,1 8,1
Innflytting per 1.000 innbyggere 50,5 55,4 54,1 61,9 61,1 61,3 59,2 58,1 58,5
Utflytting per 1.000 innbyggere 48,7 45,7 45,0 52,6 52,3 53,8 51,4 51,3 53,0
Andel innvandrerbefolkning, i pst. 10,2 11,1 11,9 14,5 15,2 15,9 12,6 13,2 13,9
Bosettingsstruktur
Andel av befolkningen som bor i tettsteder, i pst. 86,4 85,7 - 88,3 88,5 - 76,7 77,1 -
Gjennomsnittlig reisetid til kommunesenteret i minutter 6,9 6,8 6,9 6,3 6,4 6,4 7,3 7,3 7,4
Arbeidsmarked
Andel arbeidsledige 15–74 år, i pst. 1,4 1,2 1,4 1,8 1,8 2,1 1,5 1,6 2,0
Innpendling* 5 556 5 936 - - - - - - -
Utpendling* 2 090 2 154 - - - - - - -
* Tall for innpendling og utpendling for 2015 er ikke tilgjengelig på dette tidspunkt.

Netto driftsutgifter utvalgte tjenesteområder

Netto driftsutgifter er et mål på prioritering i KOSTRA. I netto driftsutgifter inngår kommunens utgifter fratrukket egne inntekter som særtilskudd og brukerbetalinger. I tillegg inngår avskrivninger for å fange opp årlig kapitalslit på investeringer knyttet til tjenesteområdene.

Netto driftsutgifter viser tilnærmet hvor stor del av kommunens frie inntekter som går med til de ulike tjenesteområdene. I tabellen under er den relative andelen til utvalgte tjenesteområder presentert.

Netto driftsutgifter for utvalgte tjenesteområder i pst., konsern

Netto driftsutgifter for utvalgte tjenesteområder i pst., konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet uten Oslo
2013 2014 2015 2013 2014 2015 2013 2014 2015
Administrasjon og styring 6,7 6,0 7,6 7,1 7,2 7,2 8,1 8,2 8,1
Barnehage 14,6 14,5 15,0 15,6 16,1 15,9 14,4 14,9 14,7
Grunnskole 22,4 20,7 22,9 24,5 24,4 24,6 24,5 24,4 24,5
Helse og omsorg 43,0 43,5 41,1 36,3 37,1 34,8 37,0 38,0 35,4
Sosial 6,9 6,7 6,5 5,7 5,8 6,0 4,9 5,1 5,3
Barnevern 2,1 3,7 3,2 3,2 3,4 3,5 3,2 3,4 3,5
Kultur 4,1 3,8 3,8 3,8 3,9 3,9 3,7 3,8 3,8
Brann 1,9 1,7 1,8 1,4 1,4 1,4 1,4 1,5 1,5
* Summen av tjenesteområdene vil overstige 100,0 pst. ved bruk av premiefond. Bruk av premiefond reduserer totale netto driftsutgifter i KOSTRA.

Den relative andelen sier noe om de ulike tjenesteområdenes størrelse. Tallene vil være påvirket av lokal prioritering, demografi og behov etter kommunale tjenester og til en viss grad ulikheter i inntektsnivå. Tallene bør derfor vurderes i lys av behovsprofilen. Helse- og omsorgssektorens andel er redusert for hele landet i 2015. Dette skyldes først og fremst bortfall av kommunal medfinansiering av sykehusbehandling i 2015. Videre er det grunn til å tro at utgiftene har ytterligere gått ned på landsbasis på grunn av redusert etterspørsel i 2015. Dette er med på å løfte de andre sektorenes relative andel i 2015.

Sammenlignet med kommunegruppe 13, viste behovsprofilen at det er rimelig at Molde kommune har en lavere andel netto driftsutgifter til skole og barnehage, samt større andel til helse- og omsorgstjenester. Dette viser også tabellen over, men det er vanskelig å si hvor mye av forskjellene som skyldes ulikt behov, og hvor mye som skyldes andre forhold som struktur, lokal prioritering, kvalitet og effektivitet i tjenesteproduksjonen innenfor de respektive tjenesteområdene.

Tabellen viser at Molde kommune ligger mellom kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet på administrasjon og styring. Dette er naturlig med tanke på at Molde kommune er en relativt stor kommune i nasjonal sammenheng og dermed har stordriftsfordeler. Innenfor kommunegruppe 13 er Molde kommune en relativt liten kommune og må da bruke en relativt større andel til nødvendig administrasjon og politisk styring.

Tabellen indikerer videre at Molde kommune har relativt store utgifter til sosialtjenester sammenlignet med kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Sett i lys av behovsprofilen skal Molde kommune ha lavere utgifter til dette området. Utviklingen i 2015 viser at denne tjenestens andel går ned i Molde kommune og opp i kommunegruppe 13 og landet uten Oslo. I Molde kommune er det i all hovedsak utgifter til sosialtjenesten, ressurstjenesten og flyktningtjenesten som inngår i denne sektoren. Noe av grunnen til at denne går ned er at noe av flyktningejenestens utgifter nå er ført innenfor barnevernssektoren. En viktig forklaring til at tallene avviker i forhold til behovsprofilen er flyktningtjenesten. Det er ikke alle kommuner som har denne tjenesten eller i tilsvarende omfang som Molde kommune. Det er ikke korrigert for tilhørende inntekter i denne indikatoren.

Barnevern har hatt relativt lave netto driftsutgifter i Molde kommune sammenlignet med kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet frem til 2014. I 2014 økte netto driftsutgifter til barnevern relativt mye i Molde kommune. Dette skyldtes økte utgifter til barnevernstiltak, samt avgjørelse i tvistesaken med Bufetat som kom til utbetaling i 2014. Sektorens andel har naturligvis gått ned i 2015 som følge av tvistesaken i 2014. Molde kommunes relative andel er igjen lavere enn i kommunegruppe 13 og landsgjennomsnittet. Men utgiftene i barnevernstjenesten ligger fremdeles høyt i forhold til tidligere år, og den relative andelen har økt som følge av at flyktningtjenesten nå fører sine utgifter til barnevern på riktig tjeneste.

Kultursektorens relative andel i Molde kommune er nå på tilnærmet samme nivå som kommunegruppe 13 og landet uten Oslo. Molde kommune har tidligere hatt en større andel til kultur enn sammenligningsgruppene, men har kommet ned på samme nivå de siste to årene.

Brann har også hatt en nedgang i relativ andel i Molde kommune, men ligger fremdeles over kommunegruppe 13 og landet uten Oslo.

For å korrigere for demografi, finnes indikatorer for netto driftsutgifter per innbygger i målgruppene til de ulike tjenesteområdene. Disse tallene er presentert i det påfølgende samt under respektive tjenesteområder eller enheter.


KOSTRA - utvalgte nøkkeltall for tjenesteområder