Personal- og organisasjonsavdelingen
Målekort
Mål | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 0,9 % | 1,9 % | 3,0% | 2,9 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 5,9 % | 3,6 % | 3,9 % | 4,3 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | 4,8 | - | 4,7 | - |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse | 4,5 | - | 4,5 | - | - |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk/mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2015 | 19 870 | 20 455 | 585 |
2014 | 19 387 | 19 986 | 599 |
2013 | 19 192 | 19 560 | 368 |
2012 | 20 024 | 20 199 | 175 |
Økonomi
Avdelingen hadde et mindreforbruk på kr 585.853,-.
Avdelingen klarte å jobbe effektivt, samt opprettholde nødvendig levering og utvikling av tjenesten. Gjennom eksterne midler, spesielt fra kommunenes OU-fond, klarte avdelingen å sørge for gjennomføring av lederutviklingsprogram og Lean-prosjekter, både for egen avdeling og for organisasjonen som helhet. Innkjøpsstoppen bidro også til strengere prioriteringer og mindre forbruk enn budsjettert.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Avdelingen har jobbet aktivt med kontinuerlig forbedring og effektivisering av interne arbeidsprosesser, hatt fokus på å prioritere de rette oppgavene, samt støtte og hjelpe hverandre når det har vært utfordringer. Dette har gjort at avdelingen har klart å ha et godt og utviklende arbeidsmiljø selv i en fase med økt krav til oppgave- og tjenestelevering.
Medarbeidertilfredshet:
Ingen måling i 2015.
Fremtidige utfordringer
Personal- og organisasjonsavdelingen fortsetter arbeidet med å få hele organisasjonen til å implementere sentrale strategi- og plandokumenter innen arbeidsgiverområdet. Slik skal kommunen som konsern evne å opprettholde et kontinuerlig fokus på levering av tjenester av rett kvalitet, på rett nivå, til rett tid. Dette krever at avdelingen jobber tett på enhetene, KF’ene og avdelingene og bidrar med nyttig veiledning. Avdelingen må ha kompetente medarbeidere som ønsker og evner å være i utvikling. Avdelingen må fortsette å jobbe med implementering av Lean tenke- og arbeidsmåter, digitalisering og kontinuerlig forbedring av både egne arbeidsprosesser og overordnede prosesser i organisasjonen. Slik kan avdelingen også bidra til at kommunen holder tritt med stadige samfunnsendringer.
Der er rekrutteringsutfordringer på flere områder, særlig innen helse og omsorg. Avdelingen er en sentral ambassadør for kommunens omdømme som arbeidsgiver og må jobbe med rekrutteringsstrategier for å sikre nødvendig tilgang til kvalifisert og kompetent arbeidskraft.
For å holde oppe den nødvendige satsningen på leder- og medarbeiderutvikling fortsetter avdelingen å søke om eksterne midler. Avdelingen søker kontinuerlig å evaluere om bistanden som ytes til enhetene har en ønsket nytteverdi.
Om enheten
Avdelingen har det overordnede ansvaret for arbeidet med kommunens personal- og organisasjonsutvikling, herunder rekruttering og avlønning. I tillegg hører hovedtillitsvalgte, hovedverneombud og lærlingene under avdelingen.
Seksjon for personal- og organisasjonsutvikling
Seksjonen bistår kommunens enheter i saker som gjelder arbeidsgiverspørsmål, lederutvikling, organisasjonsutvikling og overordnet oppfølging av nærvær og sykefraværsarbeidet. Seksjonen har oppgaver innen tilsettings- og personalsaker, oppfølging av IA-avtalen, Lean, bistå i enhets- og organisasjonsutvikling, overordnet HMS og BHT-arbeid, lederopplæring, lønnsforhandlinger, samt andre forhandlinger innen personalsaker.
Lønnsseksjonen
Seksjonen har ansvaret for det løpende lønnsarbeidet og kjører lønn for ti selskap i Molde kommune, herunder innberetning av skatt og arbeidsgiveravgift og utarbeidelse av ekstern lønnsstatistikk. I tillegg fører seksjonen oversikter over sykefravær, sørger for at det blir krevd refusjon fra NAV og utarbeider interne og eksterne fraværsstatistikker.
Fra 1. september ble stabsavdelingene omorganisert. Budsjettmessig ble ikke dette hensyntatt før i budsjettet for 2016 og vil inngå i avdelingens kommentarer først for dette året. Se budsjett 2016 for beskrivelse av ny organisering.