Barnehageområdet
Hovedtall samlet for barnehageområdet
Økonomisk oversikt for barnehageområdet
Regnskap 2014 | Budsjett 2014 | Avvik 2014 | Budsjett 2015 | |
---|---|---|---|---|
Fellesområde barnehage | 107 068 | 106 109 | -959 | 113 691 |
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager | 12 790 | 12 905 | 115 | 12 298 |
Hatlelia barnehage | 8 625 | 8 716 | 91 | 8 526 |
Kvam og St. Sunniva barnehager | 11 061 | 11 320 | 259 | 11 165 |
Hjelset barnehage | 9 100 | 9 411 | 311 | 8 795 |
Barnas Hus barnehage | 9 401 | 10 439 | 1 038 | 10 538 |
Langmyra og Banehaugen barnehager | 5 782 | 5 943 | 161 | 5 415 |
Lillekollen barnehage | 13 533 | 14 860 | 1 327 | 14 128 |
Totalt på barnehageområdet | 177 360 | 179 703 | 2 343 | 184 556 |
Utvikling antall plasser i kommunale barnehager
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Barn 0 - 3 år | 264 | 193 | 234 | 222 |
Barn 4 år og mer | 395 | 379 | 430 | 436 |
Totalt | 659 | 572 | 664 | 658 |
Målekort
Målekort
Mål | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -2,1 % | 0,1 % | 3,8 % | 1,3 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 12,5 % | 11,0 % | 11,4 % | 12,3 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,6 | - | 4,7 |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse | 4,5 | - | - | 4,9 | - |
- Andel formell utdanning | 99,0 | 84,7 | - | ||
Samfunnsutvikler | |||||
- Antall økning barnehageplasser | 40 | - | - | 46 | 37 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2014 | 177 360 | 179 703 | 2 343 |
2013 | 159 799 | 166 073 | 6 274 |
2012 | 145 856 | 146 074 | 218 |
2011 | 137 073 | 134 317 | -2 756 |
Økonomi
Barnehageområdet hadde samlet et mindreforbruk på kr. 2.342.335,-.
Barnehageenhetene
Barnehagene har samlet et mindreforbruk på 3,3 mill. kroner. Dette skyldes i hovedsak vesentlig høyere refusjon sykelønn enn budsjettert. Det høye sykefraværet er fortsatt svært utfordrende. Til tross for flere viktige iverksatte tiltak, har det ennå ikke lykkes å snu trenden. Det viser seg vanskelig å skaffe vikar og vikarer har gjennomgående lavere lønn enn fast ansatte. Barnehagene har forbedringspotensial for å sikre bedre balanse mellom høye refusjoner for sykelønn, varige og gode tiltak for å øke nærværet og rekruttering av fast ansatte og vikarer.
Videre har generell meget stram økonomistyring, ansettelsesstopp og innkjøpsstopp ytterligere bidratt til resultatet. Flere barnehager stoppet planlagte tiltak da ansettelses- og innkjøpsstopp trådte i kraft.
Fellesområde barnehage
Fellesområdet består blant annet av finansiering ikke-kommunale barnehager, tiltak for barn med minoritetsspråk, nedsatt funksjonsevne og spesialpedagogisk hjelp. Fellesområdet har et samlet merforbruk på knappe 1,0 mill. kroner.
Merforbruk skyldes i hovedsak
- høyere utbetaling enn budsjettert for tilskudd ikke-kommunale barnehager (konsekvens etter klage og avregning)
- ikke innfridd innsparing som følge av forventet økning i bruk av kontantstøtte
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Sykefraværet på 12,3 pst. er svært bekymringsfullt. Hovedutfordringen ligger i langtidsfraværet. Årsakssammenhengen for sykefravær er sammensatt. Høy barnehagefaglig kvalitet og folkehelseperspektivet må stå sentralt, og sykefraværsarbeid må fortsatt ha høy prioritet. Området har satt inn tiltak for oppfølging av sykmeldte, etablert rutiner for å redusere smitte og infeksjon, samt hatt fokus på ergonomi, arbeidsmiljø, bedriftskultur, lederopplæring og faglig utvikling.
Medarbeidertilfredshet:
Barnehageområdet har et snitt på 4,7. Gjennomgående er ansatte stolte over egen arbeidsplass, svært godt fornøyde med innhold i jobben, samarbeid og arbeidsmiljø. Ikke uventet er det lav skår på fysiske forhold i enkelte barnehager, og ansatte gir lav skår på lønnsforhold.
Tjenesteleverandør
Har ikke vært måling i 2014.
Samfunnsutvikler
Kommunens satsing på kapasitetsvekst har gitt resultat. Høsten 2014 hadde alle barn med behov for plass, et barnehagetilbud. Dette er en vesentlig forbedring fra 2013, da det sto 90 barn uten rett på barnehageplass, på venteliste. Ved årsskiftet registreres det at søkertallet øker, men det forventes at kommunen har kapasitet til å dekke behovet for alle med rett også fra høsten 2015.
Barnehagesektoren i regionen samarbeider godt med å videreutvikle barnehagefaglig kvalitet i Kunnskapsnett Romsdal, kompetansegruppe barnehage. Det er også en aktuell arena med tanke på kommunereformen og hvilke muligheter og utfordringer reformen gir for barnehagesektoren i regionen.
Fremtidige utfordringer
For å møte fremtidens barnehage i Molde må barnehagesektoren være offensiv og sikre:
- tilstrekkelig antall plasser
- fleksible og gode barnehagebygg
- effektiv struktur
- fleksibilitet i tilbudet
- kvalitet og høy barnehagefaglig kompetanse
- god rekruttering, særlig av barnehagelærere
- tilbud i tråd med ny forskning og ny lovgivning
- tilbud i tråd med økonomiske rammer
- god styring med sektoren
- tverrfaglig og målrettet samarbeid mellom frivillighet, offentlige og private aktører
- rollen som motor i regionen
For Molde som vekstkommune, må barn og foreldres behov for barnehagetilbud imøtekommes. Tilbudet må ha høy faglig kvalitet og det må være et tilbud i tråd med samfunnsutviklingen. Kapasiteten må økes i takt med befolkningsvekst og behov – ikke for sent, ikke for tidlig. Tilbudene må være fleksible, slik at raske omstillinger er mulig å gjennomføre. For å ivareta familienes behov, er det ønskelig med noe overkapasitet, samtidig som det utfordrer barnehagenes økonomiske robusthet. Det vil være helt sentralt for kommunen, med det særskilte ansvaret den har som barnehagemyndighet, å ha god styring med sektoren. Det er kommunens erfaring at godt barnehagefaglig samarbeid i hele sektoren er en stor styrke for tjenestetilbudet og for alle barn i Molde. Ikke minst erfares dette gjennom prosjektet «Vennskap på ramme alvor». Dette er et kompetanseutviklingsprosjekt i samarbeid mellom samtlige barnehager, høyskolen i Volda, hovedtillitsvalgte og fagseksjon. Prosjektet er finansiert av fylkesmannen. Her legges det opp til fagsamlinger for samtlige ansatte, veiledning av høgskolen i Volda, hospiteringer mellom barnehager, felles personalmøter med mer. Prosjektet startet vinteren 2013 og avsluttes i november 2015. Oppstartet tverrfaglig arbeid må videreutvikles og intensiveres. Særskilt må nevnes innspill og arbeid i forbindelse med kommuneplanens arealdel Molde 2040 og barne- og ungdomsplan. Utarbeidelse av barnehageplan med strategier og føringer vil være sentralt arbeid i 2015. Videre må arbeid med tilsyn styrkes.
Andre nøkkeltall
Antall barn i barnehager fordelt på aldersgrupper
Om enheten
Barnehagens samfunnsmandat er fastsatt i barnehageloven. Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet, som i samarbeid og forståelse med hjemmet, skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Det er stort mangfold av tilbud med totalt 27 barnehager i Molde, 15 ikke-kommunale og 12 kommunale. Dekningsgraden i aldersgruppen 1 - 5 år er på 95,4 pst.
Barnehageeier og barnehagemyndighets ansvar
Kommunen er både eier og lokal barnehagemyndighet. Kommunen som barnehageeier skal drive virksomheten i tråd med gjeldende regelverk. Rollen som barnehageeier forvaltes i linjen drift/forvaltning.
Barnehagemyndigheten skal gi veiledning og påse at barnehagene drives i samsvar med regelverket. Barnehagemyndigheten har overordnet ansvar for godkjenning, tilsyn, finansieringsreform, dispensasjoner, veiledning, samordnet opptak, kvalitetsutvikling, planlegging og videreutvikling av barnehagetilbudet i tråd med lovverk og sentrale og lokale føringer. Ansvaret innbefatter all kommunal og ikke-kommunal virksomhet. Rollen som barnehagemyndighet forvaltes i linjen plan/utvikling (fagseksjon barnehage).
Kommunen har ansvar for at barn med nedsatt funksjonsevne prioriteres ved opptak til barnehage. Fagseksjonen fatter vedtak om ressurser til spesialpedagogisk hjelp, tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne og tiltak for minoritetsspråklige barn.
Kvalitetsarbeid i barnehagene
En samlet barnehagesektor i Molde påpeker viktigheten av den gode barndom i barnehagen, hvor helhetssynet på barn er sentralt. Prosjektet «Vennskap på ramme alvor – kompetanseutvikling i Moldebarnehagene» er en viktig satsing for å sikre dette. Samtlige ca. 400 ansatte i kommunale og private barnehager deltar. Prosjektet varer i perioden 2013 -2015.