Barneverntjenesten
Målekort
Mål | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 0,6 % | 2,2 % | -0,7 % | -10,4 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 15,5 % | 11,2 % | 11,8 % | 8,4 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,0 | - | 4,0 |
Tjenesteleverandør | |||||
- Brukerundersøkelse | 4,5 | - | 4,5 | - | - |
- Fristbrudd barnevern | 15 | - | - | 30 | 27 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2014 | 48 455 | 43 872 | -4 583 |
2013 | 26 243 | 26 053 | -190 |
2012 | 41 370 | 42 301 | 931 |
2011 | 40 927 | 41 182 | 255 |
Økonomi
Enheten hadde et merforbruk på kr. 4.582.572,-.
Hovedårsaken til merforbruket var et stort antall nye plasseringer utenfor hjemmet. Fosterhjemsutgiftene økte med 2,4 mill. kroner. Utgifter til statlig barneverntiltak hadde et merforbruk på 0,6 mill. kroner. Bruk av eksterne konsulenter og tolketjenester i enkeltsaker ga et merforbruk på 1,0 mill. kroner. På forbyggende tiltak var merforbruket på 0,5 mill. kroner.
Enhetens budsjett og regnskap var spesielt høyt i 2014 grunnet utgiftsføring av 17,0 mill. kroner i tvistesaken med Bufetat om to barneboliger. Tvistesaken har ikke påvirket enhetens årsresultat.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Sykefraværet i tjenesten var på 8,4 pst. i 2014. Dette er en nedgang fra tidligere år. Det ble i 2014 gjennomført et prosjekt med arbeidsmiljørettede tiltak. Målrettet arbeid med tanke på mer effektiv organisering av arbeidet, skal i 2015 gi økt medarbeidertilfredshet og påvirke sykefraværet positivt. Tjenesten har som mål å redusere sykefraværet til 4,0 pst.
Medarbeidertilfredshet:
I medarbeiderundersøkelsen i november 2014 fikk barneverntjenesten en skår på 4,0 som er godt under kommunens mål. De områdene enheten skårer lavest på er overordnet ledelse (3,5) og fysiske arbeidsforhold (3,3). Høyest skår hadde enheten på mobbing, diskriminering og varsling (4,9) og innhold i jobben (4,8).
Enheten har som delmål i Leanprosjekt, startet i 2015, å få en medarbeidertilfredshet på 5,0.
Tjenesteleverandør
Det ble ikke gjennomført brukerundersøkelser i 2014.
Fremtidige utfordringer
Barneverntjenesten må settes i stand til å håndtere de utfordringer som blir gitt kommunene gjennom blant annet overføring av oppgaver fra staten til kommunene på barnevernområdet. Økte statlige egenandeler øver et større press på kommunen til selv å utvikle og etablere kvalitetsbaserte omsorgs- og endringstiltak for barnevernsfamilier. Det er fortsatt et behov for etablering av en barnevernvakt for regionen. ROR barnevern har startet dette arbeidet som må sluttføres i 2015.
Barneverntjenesten skal og må utvikle kvaliteten på sin tjenesteyting i tett samarbeid med barn og unge som mottar bistand fra tjenesten. Barneverntjenesten er derfor med i det landsomfattende prosjektet «Mitt Liv» i 2015. I prosjektet skal barneverntjenesten prøve ut flere metoder for tilnærming i barnevernssaker, som er utarbeidet av barn og unge.
Barneverntjenesten har utfordringer med medarbeidertilfredshet, organisering av arbeidet, økonomistyring og brudd pålovverk med blant annet fristoversittelser i barnevernundersøkelser. Dette har medført en satsing på Leanprosjektet «Rett hjelp til rett tid» i 2015. Der er det et stort fokus på rasjonell organisering av arbeidet og treffsikkerheten på tjenesteytingen.
Om enheten
Barneverntjenesten er en interkommunal tjeneste for Molde, Midsund, Aukra og Eide kommuner, med Molde som vertskommune. Barnevernet skal sikre at barn som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får rett hjelp til rett tid. Videre skal tjenesten bidra til at barn får trygge oppvekstsvilkår. Barnevernet gir råd og veiledning til barn, foreldre og samarbeidspartnere. Barneverntjenesten har et spesielt ansvar for å avdekke og forhindre at barn får varige skader i sin utvikling. Barnevernet er også gitt et ansvar overfor enslige mindreårige flyktninger, som alle skal ha et barnevernvedtak.