Barneverntjenesten

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 0,6 % 2,2 % -0,7 % -10,4 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 15,5 % 11,2 % 11,8 % 8,4 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,0 - 4,0
Tjenesteleverandør
- Brukerundersøkelse 4,5 - 4,5 - -
- Fristbrudd barnevern 15 - - 30 27

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 48 455 43 872 -4 583
2013 26 243 26 053 -190
2012 41 370 42 301 931
2011 40 927 41 182 255

​Økonomi

Enheten hadde et merforbruk på kr. 4.582.572,-.

Hovedårsaken til merforbruket var et stort antall nye plasseringer utenfor hjemmet. Fosterhjemsutgiftene økte med 2,4 mill. kroner. Utgifter til statlig barneverntiltak hadde et merforbruk på 0,6 mill. kroner. Bruk av eksterne konsulenter og tolketjenester i enkeltsaker ga et merforbruk på 1,0 mill. kroner. På forbyggende tiltak var merforbruket på 0,5 mill. kroner.

Enhetens budsjett og regnskap var spesielt høyt i 2014 grunnet utgiftsføring av 17,0 mill. kroner i tvistesaken med Bufetat om to barneboliger. Tvistesaken har ikke påvirket enhetens årsresultat.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Sykefraværet i tjenesten var på 8,4 pst. i 2014. Dette er en nedgang fra tidligere år. Det ble i 2014 gjennomført et prosjekt med arbeidsmiljørettede tiltak. Målrettet arbeid med tanke på mer effektiv organisering av arbeidet, skal i 2015 gi økt medarbeidertilfredshet og påvirke sykefraværet positivt. Tjenesten har som mål å redusere sykefraværet til 4,0 pst.


Medarbeidertilfredshet:

I medarbeiderundersøkelsen i november 2014 fikk barneverntjenesten en skår på 4,0 som er godt under kommunens mål. De områdene enheten skårer lavest på er overordnet ledelse (3,5) og fysiske arbeidsforhold (3,3). Høyest skår hadde enheten på mobbing, diskriminering og varsling (4,9) og innhold i jobben (4,8).

Enheten har som delmål i Leanprosjekt, startet i 2015, å få en medarbeidertilfredshet på 5,0.


Tjenesteleverandør

Det ble ikke gjennomført brukerundersøkelser i 2014.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Barneverntjenesten må settes i stand til å håndtere de utfordringer som blir gitt kommunene gjennom blant annet overføring av oppgaver fra staten til kommunene på barnevernområdet. Økte statlige egenandeler øver et større press på kommunen til selv å utvikle og etablere kvalitetsbaserte omsorgs- og endringstiltak for barnevernsfamilier. Det er fortsatt et behov for etablering av en barnevernvakt for regionen. ROR barnevern har startet dette arbeidet som må sluttføres i 2015.

Barneverntjenesten skal og må utvikle kvaliteten på sin tjenesteyting i tett samarbeid med barn og unge som mottar bistand fra tjenesten. Barneverntjenesten er derfor med i det landsomfattende prosjektet «Mitt Liv» i 2015. I prosjektet skal barneverntjenesten prøve ut flere metoder for tilnærming i barnevernssaker, som er utarbeidet av barn og unge.

Barneverntjenesten har utfordringer med medarbeidertilfredshet, organisering av arbeidet, økonomistyring og brudd pålovverk med blant annet fristoversittelser i barnevernundersøkelser. Dette har medført en satsing på Leanprosjektet «Rett hjelp til rett tid» i 2015. Der er det et stort fokus på rasjonell organisering av arbeidet og treffsikkerheten på tjenesteytingen.

KOSTRA

6 191 6 798 7 192 7 979
5 839 6 359 6 643 7 326
4 434 4 418 4 693 9 120
Netto driftsutgifter barneverntjenesten per innbygger 0 - 17 år, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter på barneverntjenester, barneverntiltak i familien og barneverntiltak utenfor familien fordelt på antall innbyggere 0 - 17 år som er hovedmålgruppen til barneverntjenesten.

Diagrammet viser at Molde kommune i årene 2011 - 2013 lå under både kommunegruppe 13 og landet utenom Oslo på netto driftsutgifter per innbygger 0 - 17 år. For 2014 ser vi en betydelig økning og Molde kommune ligger nå over både kommunegruppe 13 og landet utenom Oslo

En av årsakene til den store økningen i 2014 er at barneverntjenesten utgiftsførte 17,0 mill. kroner som tap på fordring i tvistesaken med Bufetat om to barneboliger, saken har vært uavklart siden 2005. Barneverntjenesten fikk kompensert utgiftene i budsjettrevisjon i juni, tvistesaken har derfor ikke påvirket enhetens årsresultat. Den ekstraordinære utgiftsføringen i regnskapet har imidlertid bidratt til en vesentlig økning i kommunens driftsutgifter til barneverntjenesten i 2014 tilsvarende kr. 3.067,- per innbygger 0 - 17 år. Uten denne saken ville Molde kommune hatt netto driftsutgifter på kr. 6.053,- per innbygger 0 - 17 år i 2014. Det vil si lavere enn kommunegruppe 13 og landet utenom Oslo.

Netto driftsutgifter til barnevern har økt betydelig i 2014 selv når det korrigeres for Bufetat-saken. Det var et stort antall nye plasseringer utenfor hjemmet i 2014. Som følge av dette økte fosterhjemsutgiftene med 2,8 mill. kroner fra 2013.

Om enheten

Barneverntjenesten er en interkommunal tjeneste for Molde, Midsund, Aukra og Eide kommuner, med Molde som vertskommune. Barnevernet skal sikre at barn som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får rett hjelp til rett tid. Videre skal tjenesten bidra til at barn får trygge oppvekstsvilkår. Barnevernet gir råd og veiledning til barn, foreldre og samarbeidspartnere. Barneverntjenesten har et spesielt ansvar for å avdekke og forhindre at barn får varige skader i sin utvikling. Barnevernet er også gitt et ansvar overfor enslige mindreårige flyktninger, som alle skal ha et barnevernvedtak.