Økonomi
Molde kommune fører sitt regnskap etter kommunale regnskapsprinsipper nedfelt i kommunelovens § 48 og regnskapsforskriftens § 7. Anordningsprinsippet gjelder i kommunal sektor og betyr at all tilgang og bruk av midler i løpet av året, som vedrører kommunens virksomhet, skal fremgå av driftsregnskapet eller investeringsregnskapet.
Driftsregnskapet viser driftsutgifter og driftsinntekter i kommunen og regnskapsresultatet for året. Investeringsregnskapet viser kommunens utgifter i forbindelse med investeringer og utlån med videre, samt hvordan disse er finansiert.
Kommunens driftsregnskap viser årlige avskrivninger som er årlige kostnader som følge av forbruk av aktiverte driftsmidler. Avskrivningene påvirker kommunens brutto driftsresultat, men blir utnullet slik at netto driftsresultat er upåvirket av denne kostnaden. Netto driftsresultat i kommunen er derimot belastet med årets avdrag som er utgiften relatert til forbruk av aktiverte driftsmidler som skal påvirke kommunes driftsresultat etter gjeldende regnskapsregler. Årsaken til at avskrivningene blir vist i regnskapet, er blant annet at beslutningstakere og regnskapsbrukere skal se denne kostnaden presentert i regnskapet og vurdere denne i forhold til kommunens driftsresultat og avdragsutgifter.
Videre er regnskapet ført etter brutto-prinsippet. Det betyr at det ikke er gjort fradrag i inntekter for tilhørende utgifter og/eller fradrag i utgifter for tilhørende inntekter. Dette betyr at aktiviteten i kommunen kommer frem med riktig beløp.
I balanseregnskapet er anleggsmidler definert som eiendeler bestemt til varig eie eller bruk for kommunen. Andre eiendeler er omløpsmidler. Anleggsmidler som har en begrenset levetid, blir avskrevet hvert år. I kommunal sektor blir lineære avskrivninger brukt. Denne metoden innebærer at avskrivningsgrunnlaget blir fordelt likt over avskrivningstiden. De årlige avskrivninger blir dermed like store for det enkelte driftsmiddel. Avskrivningene starter året etter at anleggsmidlet er tatt i bruk.
Regnskapsresultatet
Molde kommunes regnskap for 2014 viser et udekket regnskapsmessig merforbruk på 36,9 mill. kroner. Dette er 2,8 mill. kroner større enn prognosene i økonomirapporteringen per utgangen av oktober tilsa, men i den var det ikke innarbeidd en mulig og sannsynlig svikt i skatteinntektene. Netto driftsresultat viser et "underskudd" på 39,6 mill. kroner mot et opprinnelig budsjettert "overskudd" på 4,6 mill. kroner i revidert budsjett eller en forverring på 44,2 mill. kroner. Interne finanstransaksjoner viser en forbedring i forhold til revidert budsjett på 7,3 mill. kroner.
Det regnskapsmessige merforbruket på 36,9 mill. kroner i forhold til revidert budsjett, skyldes i hovedsak et samlet merforbruk fra avdelinger og enheter i året på 34,7 mill. kroner. De største negative avvikene er innenfor pleie- og omsorgstjenestene, barnevern og sosialtjenesten. Det finansielle området bidrar også med en mindreinntekt på 2,2 mill. kroner. Reduksjonen i skatteinntektene på 22,7 mill. kroner medførte redusert trekk i rammetilskuddet på 4,1 mill. kroner. Vedtatt avsetning til fond på 6,5 mill. kroner ble strøket. Lønnspotten stod til rest med en ubenyttet sum på 3,7 mill. kroner mens avdragsutgiftene ble 3,5 mill. kroner lavere enn budsjettert. Avkastning av ekstern forvaltning ble på 3,8 pst. noe som er 0,8 mill. kroner lavere enn et optimistisk budsjett. Et svært lavt gjennomsnittlig rentenivå gjennom året kombinert med bedre likviditet enn budsjettert medførte anslagsvis 1,0 mill. kroner i reduserte netto renteutgifter. Forøvrig forekommer det flere positive og negative avvik som er av mer beskjeden karakter men som samlet gjør at det negative avviket på finans blir på bare 2,2 mill. kroner.
Det er anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre 1,75 pst. av driftsinntektene. For Molde kommune utgjør netto driftsresultats andel av driftsinntektene -2,2 pst. i 2014 (-0,3 pst. i 2013 og 0,5 pst. i 2012). Netto driftsresultat, korrigert for bruk/avsetning bundne fond, viser slik utvikling.
Avsluttende kommentar
Det oppleves som svært lite tilfredsstillende at årets kommuneregnskap ender ut i et underskudd på hele 36,9 mill. kroner etter at også 2013 ga et betydelig underskudd på 19,9 mill. kroner. Underskuddet for 2013 er i sin helhet lagt inn til dekning i kommunens driftsbudsjett for 2015. Det vil bli særdeles krevende for kommunen å balansere driften for 2015. Utfordringene når underskuddet for 2014 på 36,9 mill. kroner skal dekkes blir desto større. For en kommune av Moldes størrelse skal allikevel inndekning av slike underskudd være håndterbart. Det har gjennom store deler av året vært utarbeid prognoser som synliggjorde et betydelig underskudd, så det endelige resultatet var ikke på noen måte overraskende. Det er positivt at resultatet i de tjenesteproduserende enhetene er vesentlig bedre enn de aller siste prognosene per utgangen av oktober viste. Det ligger betydelige økonomiske utfordringer i å skape et handlingsrom som gir en bærekraftig økonomi over tid. Behovet for fortsatte innstramminger, tøffe prioriteringer og gjennomføring av effektiviseringstiltak er absolutt til stede ikke minst når årets underskudd skal dekkes innen utgangen av 2016.
Kurt Magne Thrana
økonomisjef
Driftsregnskapet
Note | Regnskap 2014 | Revidert budsjett 2014 | Regnskap 2013 | Regnskap 2012 | Budsjett 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | ||||||
Brukerbetalinger | 81 355 | 77 571 | 79 325 | 71 981 | 79 941 | |
Andre salgs- og leieinntekter | 80 556 | 80 958 | 77 971 | 68 843 | 83 951 | |
Overføringer med krav til motytelse | 290 233 | 224 236 | 293 163 | 257 336 | 225 587 | |
Rammetilskudd | 550 101 | 544 864 | 519 296 | 510 137 | 540 652 | |
Andre statlige overføringer | 78 468 | 76 959 | 59 047 | 49 900 | 71 302 | |
Andre overføringer | 4 534 | 1 400 | 17 372 | 13 938 | 1 200 | |
Skatt på inntekt og formue | 643 728 | 666 407 | 640 513 | 604 525 | 691 752 | |
Eiendomsskatt | 76 956 | 76 956 | 69 372 | 62 655 | 86 113 | |
Andre direkte og indirekte skatter | 73 | 20 | 27 | 26 | 20 | |
Sum driftsinntekter | 1 806 004 | 1 749 371 | 1 756 086 | 1 639 341 | 1 780 518 | |
Driftsutgifter | ||||||
Lønnsutgifter | 981 343 | 927 781 | 933 819 | 877 820 | 947 804 | |
Sosiale utgifter | 4 | 261 391 | 263 916 | 242 515 | 215 257 | 269 336 |
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjonen | 216 270 | 189 456 | 195 642 | 173 630 | 189 979 | |
Kjøp av tjenester som erstatter tj. produksjon | 174 247 | 166 914 | 152 589 | 143 816 | 176 306 | |
Overføringer | 225 683 | 186 445 | 192 572 | 178 434 | 167 574 | |
Avskrivninger | 12 | 29 146 | - | 26 630 | 24 234 | - |
Fordelte utgifter | -73 875 | -55 247 | -46 348 | -44 748 | -68 084 | |
Sum driftsutgifter | 1 814 205 | 1 679 265 | 1 697 419 | 1 568 443 | 1 682 915 | |
Brutto driftsresultat | -8 201 | 70 106 | 58 667 | 70 898 | 97 603 | |
Finansinntekter | ||||||
Renteinntekter, utbytte og eieruttak | 44 228 | 39 407 | 10 665 | 16 998 | 16 511 | |
Gevinst på finansielle instrumenter (omløpsmidler) | 3 059 | 3 850 | 7 038 | 6 890 | 4 150 | |
Mottatte avdrag på utlån | 441 | 550 | 680 | 265 | 650 | |
Sum eksterne finansinntekter | 47 728 | 43 807 | 18 383 | 24 153 | 21 311 | |
Finansutgifter | ||||||
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter | 41 253 | 39 231 | 44 940 | 48 097 | 39 624 | |
Avdragsutgifter | 66 108 | 69 561 | 63 216 | 63 038 | 64 349 | |
Utlån | 867 | 500 | 788 | 709 | 500 | |
Sum eksterne finansutgifter | 108 228 | 109 292 | 108 944 | 111 844 | 104 473 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 60 500 | 65 485 | 90 561 | 87 691 | 83 162 | |
Motpost avskrivninger | 29 146 | - | 26 630 | 24 234 | - | |
Netto driftsresultat | -39 555 | 4 621 | -5 264 | 7 441 | 14 441 | |
Interne finanstransaksjoner | ||||||
Bruk av tidligere års mindreforbruk | - | - | 1 258 | - | - | |
Bruk av disposisjonsfond | 9 | 37 | - | 5 827 | 9 969 | - |
Bruk av bundne fond | 9 | 5 878 | 2 257 | 10 700 | 4 886 | 5 451 |
Sum bruk av avsetninger | 5 915 | 2 257 | 17 785 | 14 855 | 5 451 | |
Overført til investeringsregnskapet | 167 | 167 | 17 038 | 7 640 | - | |
Dekning av tidligere års regnsk. m. merforbruk | - | - | - | 4 569 | 19 872 | |
Avsetninger til disposisjonsfond | 9 | - | 6 691 | 5 827 | - | - |
Avsetninger til bundne fond | 9 | 3 073 | 20 | 9 528 | 8 829 | 20 |
Sum avsetninger | 3 240 | 6 878 | 32 393 | 21 038 | 19 892 | |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | -36 880 | - | -19 872 | 1 258 | - |
Regnskapsskjema 1A - drift
Regnskap 2014 | Revidert budsjett 2014 | Oppr. budsjett 2014 | Regnskap 2013 | Regnskap 2012 | Budsjett 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Skatt på inntekt og formue | 643 728 | 666 407 | 676 330 | 640 513 | 604 525 | 691 752 |
Ordinært rammetilskudd | 550 101 | 544 864 | 544 846 | 519 296 | 510 137 | 540 652 |
Skatt på eiendom | 76 956 | 76 956 | 77 786 | 69 372 | 62 655 | 86 113 |
Andre direkte eller indirekte skatter | 72 | 20 | 20 | 26 | 26 | 20 |
Andre generelle statstilskudd | 78 468 | 76 959 | 70 475 | 59 047 | 49 900 | 71 302 |
Sum frie disponible inntekter | 1 349 325 | 1 365 206 | 1 369 457 | 1 288 254 | 1 227 243 | 1 389 839 |
Renteinntekter og utbytte | 44 228 | 39 407 | 5 389 | 10 665 | 16 998 | 16 511 |
Gevinst fiansielle instrumenter | 3 059 | 3 850 | 3 850 | 7 038 | 6 890 | 4 150 |
Renteutg., provisjoner og andre fin. utg. | 41 253 | 39 231 | 45 925 | 44 940 | 48 097 | 39 624 |
Avdrag på lån | 66 108 | 69 561 | 69 561 | 63 216 | 63 039 | 64 349 |
Netto finansinnt./utg. | -60 074 | -65 535 | -106 247 | -90 453 | -87 248 | -83 312 |
Til dekning av tidligere regnsk. m. merforbruk | - | - | 1 336 | - | 4 569 | 19 872 |
Til ubundne avsetninger | - | 6 691 | - | 5 827 | - | - |
Til bundne avsetninger | 3 073 | 20 | 20 | 9 528 | 8 829 | 20 |
Bruk av tidl. års mindreforbruk | - | - | - | 1 257 | - | - |
Bruk av ubundne avsetninger | 37 | - | - | 5 827 | 9 969 | - |
Bruk av bundne avsetninger | 5 878 | 2 257 | 507 | 10 701 | 4 886 | 5 451 |
Netto avsetninger | 2 842 | -4 454 | -849 | 2 430 | 1 457 | -14 441 |
Overført til investeringsregnskapet | 167 | 167 | - | 17 038 | 7 640 | - |
Til fordeling drift | 1 291 925 | 1 295 050 | 1 262 361 | 1 183 193 | 1 133 813 | 1 292 085 |
Sum fordelt til drift (fra skjema 1B) | 1 328 805 | 1 295 050 | 1 262 361 | 1 203 065 | 1 132 555 | 1 292 085 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | -36 880 | - | - | -19 872 | 1 258 | - |
Regnskapsskjema 1B - drift
Regnskap 2014 | Revidert budsjett 2014 | Regnskap 2013 | Regnskap 2012 | Budsjett 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Drifts- og forvaltningsavdelingen inkl. rådmannen | 40 717 | 42 780 | 38 811 | 44 866 | 46 198 |
Plan- og utviklingsavdelingen | 17 315 | 18 831 | 10 461 | 10 875 | 18 365 |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 19 388 | 19 986 | 19 192 | 20 024 | 20 291 |
Økonomiavdelingen | 11 339 | 12 139 | 12 327 | 12 339 | 11 925 |
Informasjons- og serviceavdelingen | 4 075 | 4 408 | 4 023 | 4 082 | 4 169 |
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon skole | 4 737 | 6 115 | 13 608 | 22 034 | 7 825 |
Kvam skole | 15 055 | 14 370 | 13 818 | 13 403 | 14 130 |
Sellanrå skole | 24 722 | 24 849 | 24 281 | 23 122 | 24 336 |
Langmyra skole | 30 868 | 30 667 | 27 782 | 26 611 | 30 694 |
Nordbyen skole | 21 088 | 21 092 | 20 064 | 19 087 | 20 384 |
Kviltorp skole | 31 111 | 30 710 | 27 684 | 25 494 | 30 714 |
Kleive oppvekstsenter | 10 858 | 10 737 | 12 548 | 11 286 | 10 021 |
Bolsøya skole | 6 865 | 6 715 | 6 175 | 5 453 | 6 638 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 19 225 | 19 180 | 18 923 | 18 020 | 18 600 |
Sekken oppvekstsenter | 4 636 | 4 681 | 4 485 | 4 559 | 4 784 |
Bekkevoll ungdomsskole | 29 180 | 29 949 | 29 882 | 28 728 | 32 256 |
Bergmo ungdomsskole | 20 234 | 20 914 | 20 585 | 20 626 | 23 119 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 18 665 | 18 219 | 17 938 | 17 630 | 18 713 |
Molde voksenopplæringssenter | 8 454 | 8 506 | 8 281 | 8 397 | 8 657 |
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon barnehage | 107 068 | 106 109 | 94 234 | 84 066 | 116 964 |
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager | 12 790 | 12 905 | 12 890 | 12 920 | 11 547 |
Hatlelia barnehage | 8 625 | 8 716 | 14 743 | 12 839 | 8 477 |
Kvam og St. Sunniva barnehager | 11 061 | 11 320 | 11 010 | 11 200 | 11 348 |
Barnas Hus barnehage | 9 401 | 10 439 | - | - | 9 517 |
Hjelset barnehage | 9 100 | 9 411 | 8 097 | 6 865 | 8 729 |
Langmyra og Banehaugen barnehage | 5 782 | 5 943 | 5 768 | 4 569 | 5 357 |
Lillekollen barnehage | 13 533 | 14 860 | 13 059 | 13 397 | 12 565 |
Barneverntjenesten | 48 455 | 43 872 | 26 242 | 41 370 | 28 100 |
Sosialtjenesten NAV Molde | 86 978 | 75 045 | 72 692 | 61 860 | 31 615 |
Flyktningetjenesten | - | - | - | - | 46 853 |
Ressurstjenesten | 10 088 | 10 180 | 11 932 | 10 318 | 9 155 |
Molde asylmottak | 154 | -193 | 568 | -314 | - |
Helsetjenesten | 61 057 | 62 061 | 58 603 | 39 234 | 64 797 |
Plan- og utviklingsavdelingen, fagseksjon pleie og omsorg | 6 444 | 9 449 | 8 078 | 9 734 | -19 484 |
Glomstua omsorgssenter | 91 612 | 85 424 | 77 326 | 75 892 | 108 769 |
Kirkebakken omsorgssenter | 83 093 | 69 779 | 84 444 | 75 299 | 50 503 |
Råkhaugen omsorgssenter | 32 460 | 31 868 | 21 216 | 11 720 | 43 536 |
Bergmo omsorgssenter | 74 315 | 70 571 | 66 459 | 61 382 | 73 042 |
Røbekk omsorgssenter | 18 186 | 18 418 | 24 503 | 24 338 | 1 527 |
Kleive omsorgssenter | 39 664 | 37 723 | 37 021 | 35 819 | 38 113 |
Skåla omsorgssenter | 24 206 | 22 283 | 23 318 | 21 843 | 23 381 |
Tiltak funksjonshemmede | 150 728 | 146 899 | 134 517 | 123 297 | 150 333 |
Brann- og redningstjenesten | 20 465 | 19 680 | 20 224 | 19 756 | 19 588 |
Byggesak og geodata | -51 | 1 232 | -870 | 967 | 1 094 |
Molde bydrift | 7 688 | 9 684 | 11 945 | 21 167 | 5 961 |
Kulturtjenesten | 35 566 | 33 598 | 36 690 | 25 477 | 31 447 |
Kulturskolen | 8 969 | 9 138 | 9 214 | 9 737 | 9 288 |
Kirkelig fellesråd | - | - | 9 323 | 9 442 | - |
Netto utgift avdelinger/enheter | 1 315 969 | 1 281 262 | 1 224 114 | 1 160 830 | 1 253 941 |
Avstemming mot skjema 1A - drift* | 12 836 | 13 788 | -21 049 | -28 275 | 38 144 |
Sum fordelt til drift | 1 328 805 | 1 295 050 | 1 203 065 | 1 132 555 | 1 292 085 |
Investeringsregnskapet
Note | Regnskap 2014 | Revidert budsjett 2014 | Regnskap 2013 | Regnskap 2012 | Budsjett 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Inntekter | ||||||
Salg av driftsmidler og fast eiendom | 369 | 370 | 18 695 | 8 843 | 150 | |
Andre salgsinntekter | 1 822 | - | 97 | 129 | - | |
Overføringer med krav til motytelse | 10 888 | - | 2 593 | 4 725 | - | |
Kompensasjon for merverdiavgift | 8 878 | 9 182 | - | - | 12 803 | |
Andre overføringer | - | - | 9 | - | - | |
Sum inntekter | 21 957 | 9 552 | 21 394 | 13 697 | 12 953 | |
Utgifter | ||||||
Kjøp av varer og tj. som inngår i tj. produksjon | 52 986 | 81 601 | 82 879 | 104 286 | 72 122 | |
Overføringer | 10 003 | 500 | 12 050 | 9 521 | 13 043 | |
Renteutgifter, provisjoner og andre fin. utg. | 1 906 | - | 1 650 | 803 | - | |
Fordelte utgifter | - | - | -99 | -67 | - | |
Sum utgifter | 64 895 | 82 101 | 96 480 | 114 543 | 85 165 | |
Finanstransaksjoner | ||||||
Avdragsutgifter | 5 413 | - | 9 387 | 9 698 | - | |
Utlån | 29 678 | 57 500 | 17 296 | 25 531 | 82 500 | |
Kjøp av aksjer og andeler | 8 | 885 | 600 | 2 077 | 878 | 500 |
Dekning av tidligere års udekket | - | - | 1 215 | 4 488 | - | |
Avsetninger til ubundne investeringsfond | 9 | - | - | 16 748 | 7 139 | - |
Avsetninger til bundne fond | 481 | - | 35 | 1 255 | - | |
Sum finansieringstransaksjoner | 36 457 | 58 100 | 46 758 | 48 989 | 83 000 | |
Finansieringsbehov | 79 395 | 130 649 | 121 844 | 149 835 | 155 212 | |
Dekket slik: | ||||||
Bruk av lån | 65 138 | 122 382 | 87 562 | 124 123 | 147 212 | |
Mottatte avdrag på utlån | 5 413 | - | 9 387 | 9 698 | - | |
Overføringer fra driftsregnskapet | 167 | 167 | 17 038 | 7 641 | - | |
Bruk av ubundne investeringsfond | 9 | 8 384 | 8 100 | 9 577 | 878 | 8 000 |
Bruk av bundne fond | 9 | 293 | - | 30 | 639 | - |
Sum finansiering | 79 395 | 130 649 | 123 594 | 142 979 | 155 212 | |
Udekket/udisponert | - | - | 1 750 | -6 856 | - |
Regnskapsskjema 2A - investering
Regnskap 2014 | Revidert budsjett 2014 | Oppr. budsjett 2014 | Regnskap 2013 | Regnskap 2012 | Budsjett 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringer i anleggsmidler | 64 895 | 82 101 | 70 618 | 96 480 | 114 543 | 85 165 |
Utlån og forskutteringer | 29 678 | 57 500 | 57 500 | 17 296 | 25 530 | 82 500 |
Aksjer, andeler og innskudd | 885 | 600 | 500 | 2 077 | 878 | 500 |
Avdrag på lån | 5 413 | - | - | 9 387 | 9 698 | - |
Dekning av tidligere års udekket | - | - | - | 1 215 | - | - |
Avsetninger | 481 | - | - | 16 783 | 12 882 | - |
Årets finansieringsbehov | 101 352 | 140 201 | 128 618 | 143 238 | 163 531 | 168 165 |
Finansiert slik: | ||||||
Bruk av lånemidler | 65 138 | 122 382 | 113 124 | 87 561 | 124 123 | 147 212 |
Inntekter fra salg av anleggsmidler | 369 | 370 | - | 18 695 | 8 843 | 150 |
Tilskudd til investeringer | - | - | - | 9 | - | - |
Kompensasjon for merverdiavgift | 8 877 | 9 182 | 7 494 | - | - | 12 803 |
Mottatte avdrag på lån og refusjoner | 16 301 | - | - | 11 980 | 14 423 | - |
Andre inntekter | 1 822 | - | - | 97 | 129 | - |
Sum ekstern finansiering | 92 507 | 131 934 | 120 618 | 118 342 | 147 518 | 160 165 |
Overført fra driftsregnskapet | 167 | 167 | - | 17 039 | 7 640 | - |
Bruk av avsetninger | 8 678 | 8 100 | 8 000 | 9 607 | 1 517 | 8 000 |
Sum finansiering | 101 352 | 140 201 | 128 618 | 144 988 | 156 675 | 168 165 |
Udekket/udisponert | - | - | - | 1 750 | -6 856 | - |
Investeringer
Regnskapsskjema 2B spesifiserer «investeringer i anleggsmidler» fra regnskapsskjema 2A ned på prosjektnivå i tråd med revidert budsjett. Regnskapsskjema 2B spesifiserer kun utgiftsbevilgningen fra regnskapsskjema 2A (bruttobevilgning). Finansiering av det enkelte prosjekt er ikke hensyntatt i regnskapsskjema 2B.
Regnskapsskjema 2B - investering
Prosjekt | Regnskap 2014 | Revidert budsjett 2014 | Avvik | |
---|---|---|---|---|
IKT-investeringer Molde kommune | 1036 | 6 025 | 8 040 | -2 015 |
Sjøfronten - trinn 1 | 1122 | 163 | 5 000 | -4 837 |
Dagmars herjinger | 1126 | 506 | 300 | 206 |
Kommuneplanarbeid, prosjekteringsarbeid Møreaksen, bypakke, kommunedelplan areal | 1145 | 361 | 500 | -139 |
Supplering/utskifting senger, teknisk utstyr | 3043 | 139 | 200 | -61 |
Pleie og omsorg - oppgradering maskinpark vaskeri og skyllerom | 3044 | -20 | - | -20 |
Kleive omsorgssenter - utskifting av møbler | 3048 | 291 | 288 | 3 |
Kirkebakken omsorgssenter - komplettering møbler, endring driftskonsept jf. helse- og omsorgsplan | 3049 | 499 | 500 | -1 |
Ny matbil - Skåla omsorgssenter | 3050 | 499 | 550 | -51 |
El-bil - helsetjenesten | 3193 | 258 | - | 258 |
Barnevern - diverse utstyr, inventar og tilpasninger | 3340 | 199 | 200 | -1 |
Opparbeidelse av tomtefelt boliger | 4001 | 23 709 | 20 000 | 3 709 |
Tomtefelt industriformål - infrastruktur/prosjektering | 4003 | 341 | 1 000 | -659 |
Diverse erverv og tiltak | 4004 | 310 | 400 | -90 |
Sentrumstiltak | 4005 | 485 | 1 850 | -1 365 |
Kommunale veger | 4011 | 5 878 | 7 000 | -1 122 |
Fylkesveger | 4011 | - | 200 | -200 |
Trafikksikring | 4012 | 442 | 350 | 92 |
Veg- og gatelys | 4013 | 868 | 800 | 68 |
Kartverk og grunnlagsmålinger | 4015 | - | 350 | -350 |
Utskifting av maskiner - kostebil og snøfres | 4016 | 368 | 3 100 | -2 733 |
Diverse brannutstyr | 4117 | - | 200 | -200 |
Ny stigebil | 4124 | 370 | 370 | - |
Brann- og beredskapsbåt - kommuneandel | 4125 | 4 768 | 4 768 | -1 |
Oppgradering av el-anlegg, nødstrømsaggregat og ITV | 4126 | 171 | 150 | 21 |
Utbedring kai/havn Molde brannstasjon | 4127 | 845 | 700 | 145 |
Brann og redning - utskifting bil | 4128 | 634 | - | 634 |
Elektronisk arkiv byggesak og geodata | 4330 | - | 1 740 | -1 740 |
Oppgradering p-automater | 4453 | 452 | 687 | -235 |
Molde parkeringshus - tetting av tak | 4463 | 2 060 | 2 058 | 2 |
Gangveg Skjevikåsen | 4901 | 763 | - | 763 |
Høgskoleområdet - veg og parkering | 4933 | 71 | - | 71 |
Gang- og sykkelveg Åsan | 4967 | 813 | 3 000 | -2 187 |
Molde domkirke - renovering av tak | 5003 | 100 | 100 | - |
Diverse prosjekt kirkelig fellesråd | 5009 | 400 | 400 | - |
Nytt orgel i Røvik kirke | 5019 | 10 | 2 500 | -2 490 |
Molde domkirke - rømningsvei | 5020 | 61 | 700 | -639 |
Supplering, oppdatering og vedlikehold av utstyr og instrumenter | 5350 | 207 | 200 | 7 |
Maskinelt utstyr til park- og idrettsseksjonen | 5522 | 578 | 565 | 13 |
Parker og grøntanlegg | 5524 | 466 | 485 | -19 |
Idretts-og nærmiljøanlegg | 5528 | 298 | 300 | -2 |
RosePlanen | 5530 | 193 | 200 | -7 |
Utvikling/opprusting Hjertøya | 5536 | 375 | 200 | 175 |
Servicebygg Jensgurilia - kommunedel | 5551 | 200 | 200 | - |
Opprusting - utstyr haller, baner/friidrettsstadion | 5554 | 379 | 350 | 29 |
Opprusting lekeplasser - utskifting av lekeplassutstyr | 5555 | 97 | 100 | -3 |
Turstier Moldemarka | 5556 | 76 | 100 | -24 |
Tøndergård gravlund - lager | 5606 | 24 | - | 24 |
Kirkegårdutvidelser | 5609 | 1 603 | 1 400 | 203 |
ROR-IKT, fellesinvesteringer | 9260 | 7 565 | 10 000 | -2 435 |
Sum | 64 895 | 82 101 | -17 206 | |
Investeringer i anleggsmidler fra skjema 2A | 64 895 | - | - |
Avvik og manglende bevilgning
Siden regnskapsskjema 2B ikke tar hensyn til finansiering, kan det indikere at enkelte prosjekt har hatt utgifter i 2014 uten nødvendig bevilgning. Prosjekt 3193, El-bil i helsetjenesten er finansiert av bundne investeringsfond tilhørende enheten. Prosjekt 4128, brann og redning utskifting bil er finansiert i sin helhet med salgssummen for den gamle bilen. Prosjekt 4901, gangveg Skjevikåsen er arbeid utført for andre og finansiert i sin helhet av andre.
Samlet sett hadde prosjektene i regnskapsskjema 2B salgsinntekter, bruk av bundne investeringsfond og tilskudd og refusjoner fra stat, fylkeskommune og andre kommuner på 7,8 mill. kroner i 2014. Den største refusjonen på 4,9 mill. kroner er på prosjekt 9260, ROR-IKT fellesinvesteringer. Det var andelen til de andre deltakerkommunene i ROR-IKT.
Note | Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | Regnskap 2012 | |
---|---|---|---|---|
EIENDELER | ||||
Anleggsmidler | 2 869 942 | 2 640 582 | 2 459 835 | |
Faste eiendommer og anlegg | 12 | 566 734 | 540 954 | 427 502 |
Utstyr, maskiner og transportmidler | 12 | 76 628 | 73 851 | 63 654 |
Utlån | 6 | 101 987 | 69 887 | 168 471 |
Aksjer og andeler | 8 | 178 861 | 177 976 | 175 899 |
Pensjonsmidler | 4 | 1 945 732 | 1 777 914 | 1 624 309 |
Omløpsmidler | 639 897 | 549 085 | 410 475 | |
Kortsiktige fordringer | 2, 6 | 151 238 | 228 753 | 142 413 |
Premieavvik | 4 | 146 614 | 164 191 | 142 126 |
Obligasjoner | 82 976 | 79 916 | 72 879 | |
Kasse, postgiro, bankinnskudd | 259 069 | 76 225 | 53 057 | |
Sum eiendeler | 3 509 839 | 3 189 667 | 2 870 310 | |
EGENKAPITAL OG GJELD | ||||
Egenkapital | 67 165 | 59 615 | 184 256 | |
Disposisjonsfond | 9 | - | 37 | 37 |
Bundne driftsfond | 9 | 19 194 | 22 083 | 23 282 |
Ubundne investeringsfond | 9 | 100 056 | 108 440 | 101 269 |
Bundne investeringsfond | 9 | 3 227 | 2 956 | 2 924 |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital drift | -10 576 | -10 576 | -10 576 | |
Endring i regnskapsprinsipp som påvirker arbeidskapital investeringer | 557 | 557 | 557 | |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | -56 752 | -19 872 | 1 258 | |
Udisponert i investeringsregnskap | 9 | 1 750 | 1 750 | - |
Udekket i investeringsregnskap | 9 | -30 205 | -30 205 | - |
Likviditetsreserve | - | - | -31 420 | |
Kapitalkonto | 13 | 39 914 | -15 555 | 96 925 |
Langsiktig gjeld | 3 107 153 | 2 862 424 | 2 445 390 | |
Pensjonsforpliktelser | 4 | 2 334 094 | 2 186 612 | 1 937 646 |
Ihendehaverobligasjonslån | 2, 13 | 358 048 | 350 000 | - |
Sertifikatlån | 2, 13 | 304 490 | - | 64 500 |
Andre lån | 2, 13 | 110 520 | 325 812 | 443 244 |
Kortsiktig gjeld | 335 521 | 267 628 | 240 664 | |
Annen kortsiktig gjeld | 6 | 316 700 | 250 627 | 227 075 |
Premieavvik | 4 | 18 821 | 17 001 | 13 589 |
Sum egenkapital og gjeld | 3 509 839 | 3 189 667 | 2 870 310 | |
MEMORIAKONTI | ||||
Memoriakonto | 305 579 | 234 742 | 113 900 | |
Ubrukte lånemidler | 277 124 | 206 287 | 82 480 | |
Andre memoriakonti | 28 455 | 28 455 | 31 420 | |
Motkonto til memoriakontiene | 305 579 | 234 742 | 113 900 |
Note 1
Molde kommunes organisering
Molde kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi samtidig som det beskriver omfanget av tjenesteproduksjonen som er satt bort til andre. Kommunen har ved årsskiftet fire kommunale foretak som ikke er inntatt i kommunens regnskapstall. Disse er Molde Vann og Avløp KF, Molde Havnevesen KF, Molde Eiendom KF og Moldebadet KF som alle presenterer egne regnskaper for kommunestyret. I note 10 til regnskapet for 2014, er hovedtall for alle disse virksomhetene presentert samlet for konsernet. I note 8, er hovedtall for kommunens 5 heleide aksjeselskaper også presentert. Det gjelder Molde Kino AS, Gotfred Lies plass 1 AS, Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS, Molde Bompengeselskap AS og Romsdal Parkering AS. Innledningsvis i årsrapporten er det laget en oppstilling som viser alle foretak, interkommunale samarbeid og interkommunale selskap der Molde kommune er deltaker.
Note 2
Vesentlige transaksjoner i regnskapet
Molde kommunes fordring på BUF-etat fikk sin avklaring i året gjennom at kommunen trakk saken som var anket inn for Lagmannsretten. Fordringen gjaldt refusjonskrav fra Molde kommune for 2. halvår 2005 og for årene 2006 til og med 2013. Refusjonskravet gjaldt to saker med et krav på samlet 36,2 mill. kroner ved utgangen av 2013. Under kortsiktig gjeld stod oppført en (mot)post som gjaldt ikke inntektsført tilskudd til og med 2013. Dette var mottatte tilskudd til ressurskrevende tjenester og gjaldt samme sak. Nettofordring per utgangen av 2013 på 17,0 mill. kroner ble dekket ved budsjettrevisjon i 2014.
I 2014 er det inntektsført redusert pensjonskostnad i Molde Kommunale Pensjonskasse med 10,9 mill. kroner. Dette motsvarer utgiftsført husleie for Molde rådhus som er innbetalt pensjonskassen. Beløpet blir ført tilbake i 2015 og motsvares av premiefond overført fra 2014.
Molde kommune har plassert ca. 83,0 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Forvaltning AS. Per 31. desember 2014 fremkommer en urealisert gevinst på 3,1 mill. kroner. Denne gevinsten er inntektsført i regnskapet for 2014.
Det er en viss usikkerhet knyttet til fordringen på sykelønnsrefusjon i kommunens balanse. Det pågår et arbeid i lønnsseksjonen for å bringe klarhet i om alle fordringene er reelle.
Størrelsen på tilskuddet til de ikke-kommunale barnehagene i kommunen er avhengig av utgiftsnivået i de kommunale barnehagene og hva som faktisk blir betalt i pensjonspremie for året fratrukket bruk av premiefond. Etterberegning av tilskuddet for 2014 vil bli lagt frem i egen referat-sak til politisk nivå 1. halvår 2015.
Renteutgifter og avdrag på gjeld knyttet til bygg som er overtatt av Molde Eiendom KF er bokført og budsjettert i Molde kommunes regnskap.
Note 3
Note 3A - Anskaffelse og anvendelse av midler
Regnskap 2014 | Rev. budsjett 2014 | Oppr. budsjett 2014 | Regnskap 2013 | Regnskap 2012 | Budsjett 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
ANSKAFFELSE AV MIDLER | ||||||
Inntekter driftsdel (kontoklasse 1) | 1 806 004 | 1 749 371 | 1 758 077 | 1 756 086 | 1 639 341 | 1 780 518 |
Inntekter investeringsdel (kontoklasse 0) | 21 957 | 9 552 | 7 494 | 21 394 | 13 697 | 12 953 |
Innbetalinger ved eksterne finanstransaksjoner | 118 279 | 166 189 | 122 913 | 115 331 | 157 974 | 168 523 |
Sum anskaffelse av midler | 1 946 240 | 1 925 112 | 1 888 484 | 1 892 811 | 1 811 012 | 1 961 994 |
ANVENDELSE AV MIDLER | ||||||
Utgifter driftsdel (kontoklasse 1) | 1 785 059 | 1 679 265 | 1 651 031 | 1 670 789 | 1 544 208 | 1 682 915 |
Utgifter investeringsdel (kontoklasse 0) | 62 989 | 82 101 | 70 618 | 94 830 | 113 740 | 85 165 |
Utbetaling ved eksterne finanstransaksjoner | 146 110 | 167 392 | 173 986 | 139 354 | 148 755 | 187 473 |
Sum anvendelse av midler | 1 994 158 | 1 928 758 | 1 895 635 | 1 904 973 | 1 806 703 | 1 955 553 |
Anskaffelse - anvendelse av midler | -47 918 | -3 646 | -7 151 | -12 162 | 4 309 | 6 441 |
Endring i ubrukte lånemidler | 70 837 | - | - | 123 808 | 12 030 | - |
Endring i arbeidskapital | 22 919 | -3 646 | -7 151 | 111 646 | 16 339 | 6 441 |
AVSETNINGER OG BRUK AV AVSETNINGER | ||||||
Avsetninger | 3 554 | 6 711 | 1 356 | 35 103 | 27 537 | 19 892 |
Bruk av avsetninger | 14 592 | 10 357 | 8 507 | 27 393 | 16 372 | 13 451 |
Til avsetning senere år | 36 880 | - | - | 19 872 | 6 856 | - |
Netto avsetninger | -47 918 | -3 646 | -7 151 | -12 162 | 4 309 | 6 441 |
INTERNE OVERFØRINGER OG FORDELINGER | ||||||
Interne inntekter med videre | 108 421 | 59 451 | 68 589 | 98 264 | 84 639 | 66 762 |
Interne utgifter med videre | 108 421 | 59 451 | 68 589 | 98 264 | 84 639 | 66 762 |
Netto interne overføringer | - | - | - | - | - | - |
Note 3B - Oversikt over endring i arbeidskapital i balansen
Regnskap 2014 | Regnskap 2013 | Regnskap 2012 | |
---|---|---|---|
OMLØPSMIDLER | |||
Endring betalingsmidler | 182 844 | 23 169 | 54 262 |
Endring ihendehaverobligasjoner og sertifikater | 3 059 | 7 038 | 6 890 |
Endring kortsiktige fordringer | -77 515 | 86 339 | -56 301 |
Endring premieavvik | -17 577 | 22 065 | 18 768 |
Endring omløpsmidler (A) | 90 811 | 138 611 | 23 619 |
KORTSIKTIG GJELD | |||
Endring kortsiktig gjeld (B) | -67 892 | -26 965 | -7 279 |
Endring i arbeidskapital (A-B) | 22 919 | 111 646 | 16 339 |
AVSTEMMING AV ARBEIDSKAPITAL MELLOM BALANSE OG BEVILGNINGSREGNSKAP | |||
Endring arbeidskapital i bevilgningsregnskapet | 22 919 | 111 646 | 16 339 |
Endring arbeidskapital i balansen | -22 919 | -111 646 | -16 339 |
Avvik | - | - | - |
Note 4
Pensjon
Generelt om pensjonsordningene i kommunen
Kommunen har pensjonsforsikringer for sine ansatte i Molde Kommunale Pensjonskasse (MKP), Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Statens Pensjonskasse (SPK).
Ansatte som er i kommunens tjeneste ved fylte 62 år, har også rett til avtalefestet pensjon (AFP) etter bestemte regler. AFP for 62 - 64 år er ikke forsikringsmessig dekket og det er heller ikke på annen måte samlet opp fond til dekning av fremtidige AFP-pensjoner.
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 13 i årsregnskapsforskriften, skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut i fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes som premieavvik og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet med tilbakeføring igjen året etter eller over de neste 7, 10 eller 15 årene.
Bestemmelsene innebærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Nærmere om regnskapstallene
MKP | KLP | SPK | Sum 31.12.14 | Sum 31.12.13 | |
---|---|---|---|---|---|
PENSJONSKOSTNAD | |||||
Netto pensjonskostnader (jfr. aktuarberegning) | 66 076 | 18 623 | 22 988 | 107 687 | 99 575 |
Årets pensjonspremie (jfr. aktuarberegning) | -63 374 | -19 295 | -22 305 | -104 974 | -127 733 |
= Årets premieavvik | 2 702 | -672 | 683 | 2 713 | -28 158 |
AKKUMULERT PREMIEAVVIK | |||||
Akkumulert 01.01. | 130 639 | 21 432 | -4 881 | 147 190 | 112 655 |
+/- Premieavvik for året | -2 702 | 672 | -683 | -2 713 | 27 850 |
-/+ Resultatført 1/10 og 1/15 av tidligere års premieavvik | -12 353 | -2 344 | 410 | -14 287 | -11 502 |
Arbeidsgiveravgift av premieavviket 31.12 | -2 123 | -236 | -38 | -2 397 | 18 187 |
= Akkumulert premieavvik 31.12. | 113 461 | 19 524 | -5 192 | 127 793 | 147 190 |
PENSJONSMIDLER (eks. arb.g.avg.) | |||||
Regnskap per 31.12. | 1 376 461 | 324 724 | 244 547 | 1 945 732 | 1 777 915 |
PENSJONSFORPLIKTELSER (inkl. arb.g.avg.) | |||||
Regnskap per 31.12. | 1 603 125 | 382 951 | 348 018 | 2 334 094 | 2 186 612 |
Forutsetninger
MKP og KLP | SPK | |
---|---|---|
Forventet avskastning pensjonsmidler (§ 13-5 F) | 4,65 % | 4,35 % |
Diskonteringsrente (§ 13-5 E) | 4,00 % | 4,00 % |
Forventet årlig lønnsvekst (§ 13-5 B) | 2,97 % | 2,97 % |
Forventet årlig G- og pensjonsregulering (§ 13-5 D) | 2,97 % | 2,97 % |
Årlig regulering av pensjoner under utbetaling | 2,97 % |
Note 5
Kommunens garantiansvar
Person, firma, organisasjon | 31.12.14 | Garantiansvar utløper år |
---|---|---|
Molde Barnehager BA | 5 558 | |
Studentsamskipnaden - Anestua barnehage | 2 170 | 2026 |
Molde og Omegns pensjonistboliger | 667 | |
Sum Husbanken | 8 395 | |
Skaret Skisenter SA (1) | 5 300 | 2024 |
Sekken Museumslag | 288 | |
Romsdalsmuseet Eiendom AS | 598 | 2042 |
Sportsklubben Træff | 578 | |
Sportsklubben Rival | 569 | 2021 |
Sum Sparebank 1 SMN | 7 333 | |
Skålahallen BA | 654 | 2023 |
Sum Sparebanken Møre | 654 | |
Molde Hestesportklubb | 692 | 2028 |
Sum Handelsbanken | 692 | |
Tøndergård skole | 624 | 2025 |
Molde Kino AS | 15 480 | 2036 |
Akerhallen AS | 10 607 | 2039 |
Sum KLP Kommunekreditt | 26 711 | |
Stiftelsen Romsdalsmuseet | 7 740 | 2042 |
Tøndergård skole | 1 444 | 2021 |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal/Molde Int. Jazz F. | 32 307 | 2051 |
Stiftelsen Molde International Jazz Festival | 12 012 | 2052 |
Molde Kulturbygg AS | 62 808 | 2050 |
Sum Kommunalbanken AS | 116 311 | |
Totalsum | 160 096 |
Molde kommune har i sak 2/14 godkjent en garanti til Skaret Skisenter SA på 5,3 mill. kroner. Garantiansvaret opphørte 5. februar 2015 ifølge brev fra SpareBank 1 SMN.
Kommunale forpliktelser i forbindelse med spillemidler
Kommunen er også garantist i de tilfeller andre enn kommunen står som eier/søker av spillemidler for følgende typer anlegg: Flerbrukshaller og spesialhaller, alpinanlegg, golfanlegg, motorsportanlegg og kunstisbaner. Garantiansvaret for kommunen gjelder tilbakebetaling av spillemidler dersom mottaker ikke oppfyller eller misligholder de krav som departementet har satt til lag/foreninger som mottar spillemidler. Det er videre et krav om at det samlede tilskuddet til anlegget er over 2,0 mill. kroner, samt at det er spillemidler som er mottatt de 10 siste år.
Note 6
Til hovedoversikt balanseregnskapet - fordringer og gjeld til interkommunale samarbeid og kommunale foretak
31.12.14 | 31.12.13 | 31.12.12 | |
---|---|---|---|
LANGSIKTIG UTLÅN | |||
Molde Utleieboliger KF | - | - | 28 703 |
KORTSIKTIG FORDRING | |||
Mellomregning Molde Vann og Avløp KF | - | 1 073 | - |
Mellomregning Molde Eiendom KF | - | 8 447 | - |
Moellomregning Moldebadet KF | - | 1 685 | 1 787 |
Mellomregning Molde Utleieboliger KF | - | - | 1 586 |
Sum kortsiktig fordring | - | 11 205 | 3 373 |
EGENKAPITALINNSKUDD | |||
Molde Utleieboliger KF | - | - | 70 398 |
KORTSIKTIG GJELD | |||
Mellomregning Kirkelig fellesråd | -10 | - | - |
Mellomregning Tøndergård skole | -345 | -1 572 | -2 140 |
Mellomregning Molde Vann og Avløp KF | -27 | - | -8 981 |
Mellomregning Molde Eiendom KF | -110 043 | -11 029 | -70 123 |
Mellomregning Moldebadet KF | -372 | - | - |
Sum kortsiktig gjeld | -110 797 | -12 601 | -81 244 |
Note 7
Overføringer til/fra interkommunale samarbeid
Tøndergård skole
31.12.14 | 31.12.13 | 31.12.12 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner mm | 48 889 | 47 960 | 50 149 |
Egne inntekter | 322 | 700 | 752 |
Sum inntekter | 49 211 | 48 660 | 50 901 |
Benyttet til dekning av utgifter | -46 940 | -45 466 | -47 079 |
Netto driftsresultat | 2 271 | 3 194 | 3 822 |
Netto avsetning | -1 457 | -665 | -2 352 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | 814 | 2 529 | 1 470 |
Kommunerevisjonsdistrikt 2
31.12.14 | 31.12.13 | 31.12.12 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 4 751 | 4 416 | 4 362 |
Egne inntekter | 656 | 667 | 645 |
Sum inntekter | 5 407 | 5 083 | 5 007 |
Benyttet til dekning av utgifter | -6 715 | -5 367 | -5 002 |
Netto driftsresultat | -1 308 | -284 | 5 |
Netto avsetning | 642 | 284 | -5 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | -666 | - | - |
Kontrollutvalgssekretariatet
31.12.14 | 31.12.13 | 31.12.12 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 2 030 | 677 | 618 |
Egne inntekter | - | 21 | - |
Sum inntekter | 2 030 | 698 | 618 |
Benyttet til dekning av utgifter | -1 659 | -998 | -906 |
Netto driftsresultat | 371 | -300 | -288 |
Netto avsetning | -371 | - | - |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | -300 | -288 |
ROR-IKT
31.12.14 | 31.12.13 | 31.12.12 | |
---|---|---|---|
Overført fra samarbeidende kommuner | 29 491 | - | - |
Egne inntekter | 539 | - | - |
Sum inntekter | 30 030 | - | - |
Benyttet til dekning av utgifter | -30 030 | - | - |
Netto driftsresultat | - | - | - |
Netto avsetning | - | - | - |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk | - | - | - |
Note 8
Til hovedoversikt balanseregnskapet - aksjer og andeler
Bokført verdi 31.12.14 | Antall aksjer/andeler | Eierandel | |
---|---|---|---|
AKSJER | |||
Istad AS - B-aksjer | 44 095 | 34 018 | 34,02 % |
Molde Lufthavnutvikling AS | 7 241 | 707 | 38,03 % |
Akerhallen AS | 3 500 | 39 | 19,50 % |
Molde Kino AS | 3 000 | 1 304 | 100,00 % |
Romsdalsmuseet Eiendom AS | 2 500 | 1 250 | 25,00 % |
Gotfred Lies plass 1 AS | 1 938 | 224 350 | 100,00 % |
Molde Kunnskapspark AS | 1 800 | 1 800 | 18,90 % |
Langfjordtunnelen AS | 1 728 | 71 | 16,07 % |
Molde Bompengeselskap AS | 1 100 | 10 | 100,00 % |
Møreaksen AS | 580 | 5 525 | 7,46 % |
Kystlab AS | 487 | 48 786 | 15,22 % |
Samspleis AS | 480 | 18 | 13,52 % |
Astero AS | 470 | 940 | 43,72 % |
Molde Kulturbygg AS | 333 | 25 | 33,00 % |
AS Regionteatret i Møre og Romsdal | 264 | 132 | 48,00 % |
Romsdal Parkering AS | 250 | 5 | 100,00 % |
Bjørnsonhuset AS | 225 | 225 | 37,50 % |
Muritunet AS | 200 | 200 | 1,40 % |
Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS | 172 | - | 100,00 % |
Halsafjordsambandet AS | 105 | 100 | 4,95 % |
Destinasjon Molde & Romsdal AS | 100 | 50 | 6,60 % |
Harøysund Næringspark AS | 100 | 10 | 10,00 % |
Hyseskjæret AS | 64 | 6 628 | 6,25 % |
Tusten Tunnelselskap AS | 51 | 51 | 16,90 % |
Snarveien AS | 50 | 10 | 1,80 % |
Kjerringsundet AS | 100 | 100 | |
Trafikkterminalen Molde AS | 37 | 75 | 7,00 % |
Sum aksjer | 70 969 | ||
ANDELER | |||
Molde Kommunale Pensjonskasse -selskapskapital | 99 000 | - | 100,00 % |
Egenkapitaltilskudd KLP | 8 042 | - | - |
Øvre veg 11 - innskudd | 230 | - | - |
GassROR IKS - innskuddskapital | 200 | - | 16,66 % |
Storgt 10-12-14 AS - leieboerinnskudd | 86 | - | - |
Molde Båthavnlag A/L | 79 | 10 | - |
Gjestestova AS - innskudd | 68 | - | - |
Stiftelsen Molde Ungdomsboliger - egenkapital | 50 | - | - |
Stiftelsen Bjørnsonfestivalen - innskudd | 40 | - | - |
Hjelset Skisenter | 30 | 60 | - |
Møre og Romsdal Boligbyggelag A/L | 27 | 274 | - |
Skaret Skisenter BA | 20 | 15 | - |
Molde Barnehager BA | 11 | 10 | - |
Biblioteksentralen AL - andeler | 5 | 18 | - |
A/L Skarbakkene | 2 | 3 | - |
Skaret Travbane | 1 | 10 | - |
Sum andeler | 107 892 | ||
Sum aksjer og andeler | 178 861 |
Hovedtall aksjeselskap heleid av Molde kommune
Selskap | Årsresultat | Egenkapital | Gjeld |
---|---|---|---|
Molde Kino AS** | 802 | 3 631 | 16 748 |
Gotfred Lies plass 1 AS* | 1 010 | 6 118 | 14 280 |
Gotfred Lies plass 1 Omsorgsboliger AS* | -16 | 563 | 144 |
Molde Bompengeselskap AS** | 484 | 615 | 131 |
Romsdal Parkering AS** | 413 | -265 | 2 943 |
** Regnskap 2014 (ikke revidert)
Note 9
Balansen - fond og udekket/udisponert
IB 01.01.14 | Bruk | Avsatt | UB 31.12.14 | |
---|---|---|---|---|
Disposisjonsfond | 37 | -37 | - | - |
Bundne driftsfond | 22 083 | -5 878 | 2 989 | 19 194 |
Investeringsfond | 108 440 | -8 384 | - | 100 056 |
Bundne investeringsfond | 2 956 | -293 | 564 | 3 227 |
Udekket/udisponert i investeringsregnskapet | 28 455 | - | - | 28 455 |
Note 10
Hovedtall konsern
Denne noten viser hovedtall for Molde kommune som eget rettssubjekt. Det er ikke pliktig etter kommuneloven og gjeldende forskrifter å rapportere for "konsernet" samlet, men dette kan gi verdifull informasjon. I denne noten presenteres derfor beløp fra driftsregnskapet og balansen samlet for enhetene som inngår i rettssubjektet Molde kommune. Interkommunale samarbeid og interkommunale selskaper (IKS) er ikke med i oversikten.
Driftsregnskap*
Molde kommune | Molde Havnevesen KF | Molde Vann og Avløp KF | Moldebadet KF | Molde Eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sum driftsinntekter | 1 806 004 | 2 500 | 100 141 | 25 099 | 110 087 | 2 043 831 |
Sum driftsutgifter | -1 814 205 | -2 489 | -95 629 | -21 543 | -138 706 | -2 072 572 |
Brutto driftsresultat | -8 201 | 11 | 4 512 | 3 556 | -28 619 | -28 741 |
Finansresultat | -60 500 | -1 973 | -20 720 | -7 579 | -19 741 | -110 513 |
Motpost avskrivninger | 29 146 | 2 482 | 12 944 | 4 885 | 50 950 | 100 407 |
Netto driftsresultat | -39 555 | 520 | -3 264 | 862 | 2 590 | -38 847 |
Overført investeringsregnskapet | -167 | -255 | - | - | - | -422 |
Avsetninger | -3 072 | -40 | -1 255 | -862 | - | -5 229 |
Bruk av avsetninger | 5 914 | - | 4 519 | - | -2 590 | 7 843 |
Mindreforbruk (merforbruk minus) | -36 880 | 225 | - | - | - | -36 655 |
Balanse*
Molde kommune | Molde Havnevesen KF | Molde Vann og Avløp KF | Moldebadet KF | Molde Eiendom KF | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | 2 869 942 | 59 302 | 429 722 | 171 116 | 1 634 297 | 5 164 379 |
Omløpsmidler | 639 897 | 10 134 | 44 719 | 906 | 89 927 | 785 583 |
Sum aktiva | 3 509 839 | 69 436 | 474 441 | 172 022 | 1 724 224 | 5 949 962 |
Egenkapital | 67 166 | 61 013 | -38 369 | 54 369 | 39 106 | 183 285 |
Langsiktig gjeld | 3 107 152 | 8 201 | 492 964 | 114 189 | 1 656 927 | 5 379 433 |
- herav pensjonsforpliktelser | 2 334 094 | - | 53 546 | 6 888 | 35 283 | 2 429 811 |
Kortsiktig gjeld | 335 521 | 222 | 19 846 | 3 464 | 28 191 | 387 244 |
Sum passiva | 3 509 839 | 69 436 | 474 441 | 172 022 | 1 724 224 | 5 949 962 |
Note 11
Ytelser til ledende personer og kontrollorganer
2013 | 2014 | |
---|---|---|
LEDENDE PERSONER | ||
Ordfører | 926 244 | 912 815 |
Varaordfører | 463 122 | 479 850 |
Rådmann | 1 032 485 | 1 064 224 |
KONTROLLORGANER | ||
Honorar for regnskapsrevisjon | 774 950 | 841 500 |
Honorar for forvaltningsrevisjon | 493 150 | 535 500 |
Andre oppgaver revisor | 140 900 | 153 000 |
Kontrollutvalgssekretær | 304 000 | 751 000 |
Note 12
Anleggsmidler (avskrivbare)
5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | Totalt | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost 01.01.14 | 104 357 | 78 429 | 94 035 | 317 054 | 69 835 | 663 710 |
Akkumulerte/reverserte nedskrivinger | - | - | -1 905 | -326 | - | -2 231 |
Akkumulerte ordinære avskrivinger per 01.01.14 | -74 816 | -45 186 | -40 361 | -112 285 | -10 393 | -283 041 |
Bokført verdi 01.01.14 | 29 541 | 33 243 | 51 769 | 204 443 | 59 442 | 378 438 |
Tilgang i året | 9 350 | 4 672 | 8 662 | 10 913 | - | 33 597 |
Avgang i året | - | - | -913 | - | - | -913 |
Årets ordinære avskrivinger | -8 677 | -5 986 | -4 079 | -8 525 | -1 879 | -29 146 |
Bokført verdi 31.12.14 | 30 214 | 31 929 | 55 439 | 206 831 | 57 563 | 381 976 |
Avskrivingsperioder: | |
IT-utstyr, kontormaskiner og lignende | 5 år |
Inventar/utstyr, transportmidler og anleggsmaskiner | 10 år |
Brannbiler, parkeringsplasser, trafikklys, tekniske anlegg | 20 år |
Boliger, idrettshaller og veier | 40 år |
Brannstasjoner og kulturbygg | 50 år |
Note 13
Kommunens kapitalkonto
Debet | Kredit | ||
---|---|---|---|
01.01.14 Balanse (underskudd i kapital) | 15 555 | 01.01.14 Balanse (kapital) | - |
Salg av fast eiendom og anlegg | -781 | Aktivering av fast eiendom og anlegg | 38 675 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | 13 677 | ||
Salg av utstyr, maskiner og transportmidler | 913 | Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | 19 159 |
Av- og nedskriving av utstyr, maskiner og transportmidler | 15 469 | Kjøp av aksjer og andeler | 100 |
Avskrivning på utlån | 90 | ||
Avdrag på utlån | 5 854 | Egenkapitaltilskudd KLP | 785 |
Andel avdrag eksterne lån fra foretakene | 21 703 | Utlån | 38 045 |
Bruk av midler fra eksterne lån | 65 138 | Avdrag på eksterne lån | 95 647 |
Pensjonsforpliktelser MKP/KLP/SPK | - | Pensjonsmidler MKP/KLP/SPK | 20 335 |
Molde Eiendom KF - korrigert lånegjeld | 37 618 | Ekstraordinære avdrag lån | 2 404 |
31.12.14 Balanse (kapital) | 39 914 | 31.12.2014 Balanse (underskudd i kapital) | - |
Sum debet | 215 150 | Sum kredit | 215 150 |
Molde, 20. februar 2015
Kurt Magne Thrana
økonomisjef
Arne Sverre Dahl
rådmann
Finansrapport per 31. desember 2014
En stor del av kommunens likviditet er plassert i bank og har i 2014 gitt god avkastning. Renteinntekter fra bank per 31. desember utgjør 6,6 mill. kroner. Molde kommune har i året oppnådd en rentesats betydelig bedre enn NIBOR i samsvar med bankavtalen.
Langsiktige finansielle aktiva utgjør ved årsskiftet 100,1 mill. kroner i Molde kommune. Av dette er 83,0 mill. kroner ved årsskiftet forvaltet eksternt gjennom forvaltningsselskapet Pareto Forvaltning AS i Oslo. De øvrige midlene er plassert på konto hos kommunens bankforbindelse Danske Bank og blir rapportert under bankinnskudd. Renten er konkurransedyktig i forhold til øvrige tilbud i markedet.
Uro i markedene har også preget 2014, men utviklingen har også dette året vært positiv. De siste par årene har det vært en forsiktig men jevn stigning i markedene. Bokført urealisert gevinst på ekstern forvaltning utgjør 3,1 mill. kroner. Plasseringene er innenfor de rammer som er fastsatt i kommunens finansreglement.
Per 31. desember 2014 viser forvaltningen følgende avkastning:
Bankinnskudd
Danske Bank AS | |
---|---|
Snitt innestående i 2014 | 249 623 |
Renteinntekt | 6 615 |
Oppnådd rente i pst. - annualisert* | 2,65 % |
Annualisert avkastning i ulike andre indekser
Diverse andre indekser | |
---|---|
Renter 3 mnd. | 1,33 % |
Renter 3 år | 5,07 % |
Oslo børs OSEBX | 4,95 % |
Forvaltning av langsiktige finansielle aktiva
Pareto Forvaltning AS 1) | Pengemarked - egen forvaltning 2) | Sum markedsverdi | |
---|---|---|---|
Markedsverdi 01.01.14 | 79 917 | 28 524 | 108 441 |
Markedsverdi 31.12.14 | 82 976 | 17 080 | 100 056 |
Andel i pst. per 31.12.14 | 83 % | 17 % | 100 % |
Avkastning (annualisert) | 3,83 % | 2,65 % | 3,51 % |
Bench mark (35/35/30) | 5,30 % |
2) Pengemarked ligger nå inkludert i bankinnskudd vist ovenfor.
Tidsvektet avkastning versus indekser
Låneforvaltning
Security symbol | Forfallsdato | Durasjon | Kupongrente | Beholdning | Vekt | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sertifikater | ||||||
Kommunalbanken (Molde) | 20140527 | 16.09.2015 | 0,7 | 1,81 % | 304 490 | 10,4 % |
Obligasjoner FRN | ||||||
Kommunalbanken 14/18 (NIBOR + 22 bp) Molde | 20140258 | 21.03.2018 | 0,2 | 2,00 % | 400 000 | 13,6 % |
Molde kommune 13/15 (NIBOR +7 bp) | 10670227 | 18.03.2015 | 0,2 | 1,85 % | 350 000 | 11,9 % |
Molde kommune 14/16 (NIBOR +10 bp) | 1070998 | 21.09.2016 | 0,2 | 1,88 % | 285 400 | 9,7 % |
Molde kommune 14/16 (NIBOR + 5 bp) | 1071114 | 16.03.2016 | 0,2 | 1,85 % | 389 800 | 13,3 % |
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 15,5 bp) | 1070373 | 15.03.2017 | 0,2 | 1,94 % | 250 000 | 8,5 % |
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 19,5 bp) | 1071113 | 20.09.2017 | 0,2 | 1,98 % | 400 000 | 13,6 % |
Molde kommune 14/17 (NIBOR + 5 bp) | 1072011 | 15.03.2017 | 0,2 | 1,83 % | 300 000 | 10,2 % |
Rentederivater (fast) | ||||||
Renteswap Danske Bank 12/16 (Molde) | 29248773 | 06.12.2016 | 1,9 | 2,85 % | 200 000 | 6,8 % |
Renteswap Spb. 1 SMN 13/17 (Molde) | 32833 | 02.01.2017 | 1,9 | 4,84 % | 7 350 | 0,2 % |
Renteswap DnB 14/21 (Molde) | 11714210 | 17.03.2021 | 5,7 | 2,82 % | 200 000 | 6,8 % |
Rentederivater (flytende) | ||||||
Renteswap Danske Bank 12/16 (Molde) | 292487730 | 06.12.2016 | 0,2 | 1,62 % | -200 000 | -6,8 % |
Renteswap DnB 13/17 (Molde) | 328330 | 02.01.2017 | 0,2 | 1,63 % | -7 350 | -0,2 % |
Renteswap DnB 14/21 (Molde) | 117142100 | 17.03.2021 | 0,2 | 1,78 % | -200 000 | -6,8 % |
Øvrige lån | ||||||
Samlede lån i Husbanken | 2,81 % | 261 731 | 8,9 % | |||
Sum lån per 31.12.2014 - konsernet | 0,8 | 2 941 421 | 100,0 % | |||
Fradrag utlån kommunale foretak | ||||||
Molde Vann og Avløp KF | -439 418 | 14,9 % | ||||
Moldebadet KF | -107 301 | 3,6 % | ||||
Molde Eiendom KF - Husbanken | -151 211 | 5,1 % | ||||
Molde Eiendom KF | -1 470 433 | 50,0 % | ||||
Sum kommunale foretak | -2 168 363 | 73,7 % | ||||
Sum Molde kommune | 773 058 | 26,3 % |
Av samlede lån i konsernet inkludert Husbanklån, utgjør lån med fastrente ved årsskiftet 566,2 mill. kroner. Øvrige lån ligger i det flytende rentemarkedet. Renterisikoen for Molde kommune som konsern er likevel betydelig mindre enn brutto lånegjeld som følge av midler innestående i bank, inngåtte rentebytteavtaler og lån der kommunen mottar rentekompensasjon fra staten med videre. Per 31. desember 2014 utgjør andel sikret gjeld ca. 54,6 pst. Gjennomsnittlig rente på lån med flytende rente ble i 2014 på 1,97 pst. Dette er noe over den gjennomsnittlige 3 måneder nominelle NIBOR-renten for året. Gjennomsnittlig rente på alle lån utgjorde 2,26 pst.
Molde kommune hefter også for en vesentlig andel av gjelden tilhørende interkommunale selskap og samarbeid som kommunen tar del i.
Risikoeksponering
Renterisiko
Molde kommunes lån ligger for en stor del i det flytende rentemarkedet. Av dette regnes likevel omtrent 54,6 pst. som rentesikret. Andelen er noe økt i forhold til året før. Kommunens bufferfond (disposisjonsfondet) er brukt opp. I økonomiplanperioden 2015 - 2018 er det budsjettert med tilføring til fondet. Det er nødvendig for kommunen å ha et slikt fond for å møte blant annet økning i renten og svingninger i avkastningen av finansielle plasseringer. Det vurderes fortløpende om rentesikring av lån skal økes. I 2014 har Molde kommune refinansiert nesten alle sine lån med unntak av lån i Husbanken og lån på 350,0 mill. kroner i Danske Bank. Lånene er fordelt med en andel i sertifikatmarkedet mens det aller meste er i obligasjonsmarkedet med løpetider på inntil 4 år.
Kredittrisiko
Molde kommune er ikke utsatt for kredittrisiko i større grad.
Likviditetsrisiko
Forfall på kommunens ulike lån er tilpasset en minimering av likviditetsrisiko ved refinansiering. Kommunen fikk et merforbruk (underskudd) på 36,9 mill. kroner i 2014. Det er ikke midler igjen på disposisjonsfondet ved årsskiftet. Likviditeten er til tider stram og blir fortløpende vurdert. Det er mange forhold som virker inn på likviditeten og premieavvik, oppsparte reserver og ubrukte lånemidler er blant de viktigste. Likviditetsmessig anses det ikke å være stor risiko i forhold til kommunens inntektskilder. Kommunen har for øvrig inngått avtale med kommunens hovedbankforbindelse om trekkrettigheter på konsernkonto innenfor en ramme på 100,0 mill. kroner.
Driftsinntekter
Molde kommunes driftsinntekter (ekskl. interne overføringer) består av:
- Formues-, inntekts- og eiendomsskatteinntekter
- Rammetilskudd fra staten
- Øvrige driftsinntekter som inntektsføres direkte i avdelinger/enheter.
Eksempler på dette er refusjoner, brukerbetalinger og øremerkede tilskudd med videre. Samlede driftsinntekter i 2014 var på 1.806,0 mill. kroner. Dette er en økning på 49,9 mill. kroner (2,8 pst.) fra 2013. Kommunens skatteinntekter var på 643,7 mill. kroner. Dette er en økning på 3,2 mill. kroner (0,5 pst.) fra 2013. Eiendomsskatten har økt med 7,6 mill. kroner til 77,0 mill. kroner fra 2013 til 2014. Netto rammetilskudd øker fra 2013 til 2014 med 30,8 mill. kroner etter at inntektsutjevningen har påvirket dette tilskuddet negativt med 0,7 mill. kroner i 2014. Brukerbetalinger, andre salgs- og leieinntekter samt overføringer er økt med 1,7 mill. kroner fra 2013 til 2014. Dette er en økning på 0,4 pst.
Kommunens inntektskilder
De totale driftsinntektene for Molde kommune inkludert de kommunale foretakene, beløper seg i 2014 til 2.043,8 mill. kroner. Morselskapet alene har brutto driftsinntekter på 1.806,0 mill. kroner hvor 643,7 mill. kroner er skatteinntekter som innfordres av kommunen selv og 550,1 mill. kroner som utbetales til kommunen som rammetilskudd fra staten. Av de resterende inntektene på 612,2 mill. kroner, ble 327,4 mill. kroner fakturert og innfordret av kommunen selv, mens de resterende inntektene består av trygderefusjoner, andre statstilskudd, momskompensasjon med videre.
Samlede driftsinntekter
Totale driftsinntekter
Som figuren samlede driftsinntekter viser, utgjør egenfakturerte inntekter og skatteinntekter hele 53,8 pst. av kommunens samlede inntekter i 2014.
Faktureringsstatistikken viser følgende hovedtall:
Brukerbetalinger med videre
2013 | 2014 | |||
---|---|---|---|---|
Antall | Beløp | Antall | Beløp | |
Eiendomsskatt | 37 025 | 69 372 | 37 483 | 76 956 |
Foreldrebetaling barnehage | 5 830 | 17 053 | 5 774 | 17 637 |
Refusjon UDI | 140 | 29 300 | 110 | 14 742 |
SFO | 7 576 | 17 888 | 7 640 | 19 210 |
Barn og familie | 82 | 14 698 | 89 | 19 142 |
Opphold institusjoner | 5 040 | 35 219 | 4 249 | 28 841 |
Byggesaksgebyrer | 753 | 11 584 | 689 | 12 100 |
Parkering | 898 | 8 772 | 928 | 10 376 |
Andre inntekter | 24 253 | 88 474 | 23 293 | 128 371 |
Fakturert/innfordret morselskapet | 81 597 | 292 360 | 80 255 | 327 375 |
Kommunale foretak med videre | 17 552 | 266 503 | 15 729 | 250 745 |
Fakturert/innfordret samlet | 99 149 | 558 863 | 95 984 | 578 120 |
Som tabellen viser, ble det i 2014 sendt ut 95.984 fakturaer og innfordret 578,1 mill. kroner på vegne av kommunen selv, foretakene, kommunale samarbeid og Romsdal Parkering AS. I antallet fakturaer som gjelder eiendomsskatten, inngår også kommunale avgifter.
Skatter og avgifter
Når det gjelder innfordringen av skatter og avgifter som foretas av kemneren i Molde og Vestnes, viser skatteregnskapet i tabellen til høyre følgende tall for Molde kommune i 2014:
I tillegg til dette ble det i skatter og avgifter krevd inn på vegne av Vestnes kommune 667,0 mill. kroner, Aukra kommune 346,9 mill. kroner og Midsund kommune 196,0 mill. kroner. Som oversikten viser, er det betydelige skattebeløp som blir innfordret av Molde kommune. Samlet dreier dette seg om hele 4,6 milliarder kroner.
Skatter og avgifter
2 013 | 2 014 | |
---|---|---|
Personskatter | 2 198 396 | 2 224 969 |
Arbeidsgiveravgift | 864 271 | 908 742 |
Selskapsskatt m.v. | 250 091 | 212 736 |
Samlede inntekter til fordeling | 3 312 758 | 3 346 447 |
Fordelt til kommunen | -640 513 | -643 728 |
Fordelt til fylket | -138 829 | -141 611 |
Fordelt til staten | -1 091 479 | -1 034 259 |
Fordelt til folketrygden | -1 441 937 | -1 526 849 |
Sum fordelt | -3 312 758 | -3 346 447 |
Driftsutgifter
Molde kommunes driftsutgifter (ekskl. interne overføringer) består av:
- Lønn og sosiale utgifter
- Kjøp av varer og tjenester som inngår i produksjonen
- Kjøp av varer og tjenester som erstatter egenproduksjon
- Andre utgifter som tilskudd, overføringer og avskrivninger
Driftsutgiftene steg fra 2013 til 2014 med 116,8 mill. kroner (6,9 pst.). Økningen i lønn og sosiale utgifter var på 66,4 mill. kroner (5,6 pst.). Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjonen økte med 20,7 mill. kroner, mens kjøp av varer og tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon, økte med 21,6 mill. kroner i forhold til 2013. For året 2014 utgjorde lønn og sosiale utgifter 68,5 pst. av de totale driftsutgiftene, mens andelen i 2013 utgjorde 69,3 pst.
Langsiktig gjeld
Langsiktig gjeld i morselskapet, fratrukket pensjonsforpliktelser, har økt med 97,2 mill. kroner i 2014 til 773,1 mill. kroner. Kommunens pensjonsforpliktelser har i 2014 økt med 147,5 mill. kroner og utgjør ved årsskiftet 2.334,1 mill. kroner. Totalt utgjorde ubrukte lånemidler 277,1 mill. kroner ved utgangen av 2014. Kommunens renteutgifter i 2014 utgjorde 41,3 mill. kroner. Kommunens avdragsutgifter utgjorde 66,1 mill. kroner i 2014 som er 2,9 mill. kroner høyere enn i 2013. Molde kommune fører minsteavdrag etter bestemmelsene i kommuneloven. Det er verdt å merke seg at renteutgifter og avdrag på gjeld knyttet til bygg som er overtatt av Molde Eiendom KF, er ført i Molde kommunes regnskap hvor de også er budsjettert.
Finanstransaksjoner
Finansinntektene består av renteinntekter, utbytte og eieruttak samt mottatte avdrag på utlån og utgjør 47,7 mill. kroner i 2014. Finansinntektene økte med 29,3 mill. kroner fra 2013. Økningen skyldes utbetaling av ekstraordinært utbytte fra Istad AS på 34,0 mill. kroner. Finansutgiftene består av renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter samt avdragsutgifter på kommunens gjeld og utgjør 108,2 mill. kroner i 2014. Finansutgiftene er redusert med 0,7 mill. kroner i 2014 sett i forhold til 2013. Reduksjonen skyldes en vesentlig reduksjon i renteutgifter som nesten blir oppveid av økte avdragsutgifter. De siste årene er det tatt opp store lån og disse bidrar til høyere avdragsutgifter. Renteutgiftene har likevel ikke steget betydelig på grunn av en gunstig utvikling i rentenivået de siste årene. Molde kommune har en stor del av kommunens lån liggende i det flytende rentemarkedet. Kommunen er som en følge av dette sårbar overfor renteøkninger, men det viser seg at det har vært svært lønnsomt å operere med en så stor andel av lånemassen i flytende renter de siste årene.
Arbeidskapital og likviditet
Endringen i arbeidskapitalen skal si noe om hvorvidt kommunens betalingsevne har forbedret eller forverret seg i løpet av året. Det kreves allikevel en nærmere analyse av resultatet for å kunne si om den reelle betalingsevnen har økt. Molde kommunes arbeidskapital, beregnet som differansen mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld, er ved utgangen av året 304,4 mill. kroner. Arbeidskapitalen har økt med 22,9 mill. kroner i 2014. Dette er en følge av at ubrukte lånemidler har økt med 70,8 mill. kroner i perioden. Drifts- og investeringsaktiviteten har bidratt med en minus på 47,9 mill. kroner.
Premieavviket (pensjon) var ved årsskiftet på netto 127,8 mill. kroner. Dette er en reduksjon fra 2013 på 19,4 mill. kroner. Premieavviket er utgifter som er betalt, men som en følge av gjeldende regnskapsregler skal amortiseres (fordeles) over 7, 10 eller 15 år. Dette forholdet tærer kraftig på kommunens likviditet. Det oppleves derfor som positivt at akkumulert premieavvik nå reduseres. Selgerkreditten til Moldekraft AS, etter salg av aksjer i 2007, utgjør 31,0 mill. kroner. Hovedkonklusjonen er at likviditeten i Molde kommune ved årsskiftet er tilfredsstillende.
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS belyser i en serie publikasjoner utviklingen i norsk økonomi med særlig vekt på betydningen for kommunene. I det etterfølgende gjengis deler av organisasjonens siste rapport med benevnelsen "Skattesvikt" som også har et blikk på den økonomiske utviklingen i verden forøvrig noe som i stor grad påvirker den norske økonomien.
Etter mange år med høyere skatteinntekter enn lagt til grunn i budsjettoppleggene, opplevde kommunesektoren en betydelig skattesvikt i 2014. For kommunene ble skattesvikten på 2,3 mrd. kroner, og for fylkeskommunene 0,4 mrd. kroner, til sammen 2,7 mrd. kroner. Av dette ble 1,2 mrd. kroner varslet allerede i Revidert nasjonalbudsjett for 2014. Det betyr at dette er inntekter som er varig tapt for sektoren, i den forstand at budsjettopplegget i Kommuneproposisjonen for 2015 ble basert på et lavere nivå for 2014 enn det en ellers ville ha hatt. De øvrige 1,5 mrd. kronene kom etter at RNB ble lagt fram. Disse inntektene ble tapt for 2014, men påvirker ikke inntektsnivået i 2015.
Forrige gang skatteinntektene sviktet var i 2009. Bakgrunnen var finanskrisen, som i utgangspunktet rammet aktiviteten i privat sektor. For å motvirke dette vedtok Stortinget en krisepakke som dels tok sikte på å stimulere aktiviteten i privat sektor, men som også inneholdt økte rammebevilgninger til kommunesektoren for å forhindre at en forventet skattesvikt skulle ramme aktiviteten i sektoren og bidra til å forsterke nedgangen i norsk økonomi. De samlede tiltakene i krisepakken, som summerte seg opp til 20,0 mrd. kroner, bidro til at Norge opplevde et relativt lite tilbakeslag i økonomien i 2009, sett i forhold til andre industriland, og en endte dermed opp med kun en beskjeden skattesvikt for kommunesektoren.
Kommunesektoren hadde også en stor skattesvikt i 2004. Den var av om lag samme størrelsesorden som fjorårets skattesvikt målt i kroner. Men kommunesektoren har vokst betydelig på de mellomliggende 10 årene. Målt som andel av inntekt, var skattesvikten i 2004 dobbelt så stor som svikten i 2014. Like viktig var at skattesvikten kom på toppen av flere år med meget svak inntektsutvikling for kommunesektoren. I desember 2004 var hele 118 kommuner i ROBEK, mens tallet i september 2014 var 54. Skattesvikten i 2004 førte til at Stortinget helt på tampen av året bevilget 2,2 mrd. kroner i økt rammetilskudd til kommunesektoren.
I de øvrige årene etter 2004 har kommunesektoren opplevd til dels betydelig merskattevekst, til sammen rundt 20,0 mrd. kroner i løpende priser. Disse merinntektene har kommunesektoren fått beholde det året de oppsto, og også fått videreført for de årene skatteanslagene ble oppjustert allerede i revidert nasjonalbudsjett. Det kan tenkes andre måter å utmåle skatteinntektene for kommunesektoren på, men gitt dagens system så må eventuell kompensasjon for skattesvikt komme som ekstraordinære tiltak, begrunnet i den økonomiske utviklingen.
Etter at Statsbudsjettet for 2015 ble lagt frem i oktober i fjor, har utsiktene for norsk økonomi for 2015 forverret seg. Det skyldes først og fremst lavere oljepriser og lavere anslag på oljeinvesteringene. Svært usikre beregninger basert på lønns- og sysselsettingsanslagene fra SSB og Norges Bank i desember, indikerer en mulig skattesvikt for kommunesektoren i 2015 på rundt 1,0 mrd. kroner noe som er et anslag med store feilmarginer. Oljeprisene har falt ytterligere inn i 2015. Det kan forsterke svikten i økonomien og gi ytterligere skattesvikt gjennom året opp mot 2,0 mrd. kroner i alt.
Tilgang til den totale rapporten fra KS fås ved å benytte følgende lenke: Kommunene og norsk økonomi