Molde bydrift

Målekort

Målekort
Mål 2011 2012 2013 2014
Økonomi og organisasjon
- Avvik i forhold til budsjett 0,0 % 3,9 % 8,0 % 4,5 % 20,6 %
Arbeidsgiver
- Sykefravær 6,0 % 8,9 % 7,2 % 10,5 % 10,8 %
- Medarbeidertilfredshet 4,5 - 4,4 - 4,1
Tjenesteleverandør
- Antall redusert meter grusveg 1 100 - - 2 500 2 900

Balansert avviksforklaring

(Beløp i 1.000 kr.)

Merforbruk / mindreforbruk

Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap Budsjett Avvik
2014 7 688 9 684 1 996
2013 11 945 12 513 568
2012 21 167 23 015 1 848
2011 20 258 21 071 813

​Økonomi

Enheten hadde et mindreforbruk på kr. 1.995.684,-.

Mindreforbruket skyldes i hovedsak reduserte utgifter i veg- og trafikkvirksomheten. Som følge av en mild vinter med lite snø, ble mindreforbruket på vei vel 2,0 mill. kroner. Innsparte midler på veidrifta ble ikke forbrukt til andre tiltak på veinettet, men tatt vare på på grunn av kommunens økonomiske situasjon.

Drift av fylkesveier har også kommet godt ut i 2014 med et mindreforbruk på ca. 0,3 mill. kroner. Det er reduserte utgifter i vinterdrifta som også her slår positivt ut.

Parkeringsvirksomheten hadde et merforbruk på 0,3 mill. kroner. En forbedring siden 2013. Sykefraværet i virksomheten virker negativt inn på resultatet ved at det blir mindre håndheving.


Sykefravær

Arbeidsgiver

Sykefravær:

Enhetens samlede sykefravær i 2014 var på 10,8 pst. Dette er for høyt i forhold til kommunens målsetting. Korttidsfraværet er fortsatt lavt, mens langtidsfravær har gått opp. Enheten har relativt høyt langtidsfravær innenfor parkering. Virksomheten er med i et Lean-prosjekt som har som mål å bedre arbeidsmiljø. For øvrig har det vært langtidsfravær innenfor vei- og trafikk. AMU følger sjukefraværet tett, og fokus på HMS-arbeid og involvering av ansatte vil kunne redusere sykefraværet.


Medarbeidertilfredshet:

Medarbeiderundersøkelsen viste en gjennomsnittlig tilfredshet på 4,1 i enheten. Medarbeiderne er godt fornøyd med innhold i jobben (4,9), og selvstendighet (5,0). Det er godt samarbeid og trivsel med kolleger (4,6). Det må imidlertid arbeides kontinuerlig med medarbeidernes forhold til ledelse. Det kom ellers frem at tiltak må søkes iverksatt for å bedre faglig og personlig utvikling blant medarbeiderne.


Tjenesteleverandør

Enheten har et mål om å asfaltere 1.100 meter grusvei per år. I 2014 ble det asfaltert atskillig mer. Hele 2.900 meter ble omgjort fra grus- til asfaltvei. Dette bedrer miljøet ved at støvplager blir redusert, og det gir økt trafikksikkerhet.

Hovedtall

Driftsutgifter

Driftsinntekter

(Beløp i mill. kr.)

Driftsutgifter / driftsinntekter

Bemanning

Fremtidige utfordringer

Det er viktig å legge til rette for økt bruk av avgiftsbelagte plasser i dagen og i Molde p-hus. Her er avgiftssatsene sentrale, men det er ikke aktuelt å øke p-satser da dette går ut over belegg og derved også aktivitetsnivået i sentrum. Det er registrert nedgang i bruken av avgiftsbelagte parkeringsplasser både i 2013 og 2014.

De økonomiske rammer til drift og vedlikehold av vei er knappe og det må påregnes merforbruk dersom det blir en vinter med mye snøbrøyting og rydding. Prisøkningen på leide tjenester i vinterdrifta har vært høy de siste årene. Med et stort forbruk til vintervedlikehold, vil det bli mindre ressurser til nødvendig sommervedlikehold.

En del av veilysanleggene er av gammel dato og krever vedlikehold. Det gjelder både linjer og armaturer. Det er satt i gang investeringer for å skifte til moderne LED-lamper, og dette vil tilta i årene fremover. Nye armaturer krever mindre kraft og vedlikehold og vil bidra positivt på driftssida. Kommunen har ca. 1.700 armaturer med kvikksølvpærer. Etter EU-direktiv er det forbudt å produsere slike lamper etter april 2015. For å sikre drift av gamle anlegg, blir det anskaffet et større antall pærer, mens utskifting av armaturer pågår.

KOSTRA

Netto driftsutgifter i kroner per km kommunal vei, konsern

92 898 96 033 98 027 106 048
121 907 125 447 127 554 140 553
101 110 105 823 103 410 126 534
Netto driftsutgifter i kroner per km kommunal vei, konsern

Indikatoren viser netto driftsutgifter til kommunale veier, brøyting, vedlikehold, trafikksikringstiltak og gatelys per km kommunal vei. Molde kommune bruker mer per km vei sammenlignet med landet utenom Oslo, men mindre per km vei sammenlignet med kommunegruppe 13. Den markante endringen fra 2013 til 2014 skyldes at inntekter fra parkering ikke lenger inngår i indikatoren fra 2014.

Avskrivninger er en stor del av denne indikatoren og utgjorde 35,7 pst. i Molde kommune i 2014. Netto driftsutgifter per km kommunal vei eksklusive avskrivninger var i 2014 på kr. 81.339,- i Molde kommune. Dette er kr. 3.013,- mer enn landet utenom Oslo og kr. 18.914 mindre enn kommunegruppe 13 per km kommunal vei.

Nøkkeltall samferdsel, konsern

Nøkkeltall samferdsel, konsern
Molde Kommunegruppe 13 Landet utenom Oslo
2012 2013 2014 2012 2013 2014 2012 2013 2014
Prioritering
Netto driftsutgifter samferdsel i alt i kr. per innbygger 624 617 516 659 626 681 799 806 830
Netto driftsutgifter kommunal vei i kr. per innbygger 739 746 906 678 684 755 819 830 892
Brutto investeringsutgifter samferdsel i alt i kr. per innbygger 1 217 1 199 496 853 990 1 062 798 936 990

Om enheten

I Molde bydrift er det 21 ansatte i følgende tre virksomheter.

Veg- og trafikk

Har ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold av det kommunale veinett (220 km) og gatelysanlegg. Fylkesveier og gatelysanlegg etter refusjon fra fylkeskommunen. Forvaltningsoppgaver er generell saksbehandling, trafikksaker og planlegging av trafikksikkerhetstiltak.

Parkering

Omfatter drift, vedlikehold og forvaltning av avgiftsbelagt parkering på offentlig vei, parkeringsplasser, parkeringssystemer mv. både «i dagen» og i Molde p-hus.

Utleie av gategrunn og plasser betjenes. Driftsavtale med Romsdal Parkering AS.

Verkstedvirksomheten

Utfører reparasjoner og vedlikehold av enhetens biler og maskiner. Utfører også arbeider for andre og bistår med fagkompetanse for andre kommunale enheter etter behov. Verkstedet er en svært viktig del av vinterberedskapen.