Molde bydrift
Målekort
Mål | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | 3,9 % | 8,0 % | 4,5 % | 20,6 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 8,9 % | 7,2 % | 10,5 % | 10,8 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,4 | - | 4,1 |
Tjenesteleverandør | |||||
- Antall redusert meter grusveg | 1 100 | - | - | 2 500 | 2 900 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2014 | 7 688 | 9 684 | 1 996 |
2013 | 11 945 | 12 513 | 568 |
2012 | 21 167 | 23 015 | 1 848 |
2011 | 20 258 | 21 071 | 813 |
Økonomi
Enheten hadde et mindreforbruk på kr. 1.995.684,-.
Mindreforbruket skyldes i hovedsak reduserte utgifter i veg- og trafikkvirksomheten. Som følge av en mild vinter med lite snø, ble mindreforbruket på vei vel 2,0 mill. kroner. Innsparte midler på veidrifta ble ikke forbrukt til andre tiltak på veinettet, men tatt vare på på grunn av kommunens økonomiske situasjon.
Drift av fylkesveier har også kommet godt ut i 2014 med et mindreforbruk på ca. 0,3 mill. kroner. Det er reduserte utgifter i vinterdrifta som også her slår positivt ut.
Parkeringsvirksomheten hadde et merforbruk på 0,3 mill. kroner. En forbedring siden 2013. Sykefraværet i virksomheten virker negativt inn på resultatet ved at det blir mindre håndheving.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Enhetens samlede sykefravær i 2014 var på 10,8 pst. Dette er for høyt i forhold til kommunens målsetting. Korttidsfraværet er fortsatt lavt, mens langtidsfravær har gått opp. Enheten har relativt høyt langtidsfravær innenfor parkering. Virksomheten er med i et Lean-prosjekt som har som mål å bedre arbeidsmiljø. For øvrig har det vært langtidsfravær innenfor vei- og trafikk. AMU følger sjukefraværet tett, og fokus på HMS-arbeid og involvering av ansatte vil kunne redusere sykefraværet.
Medarbeidertilfredshet:
Medarbeiderundersøkelsen viste en gjennomsnittlig tilfredshet på 4,1 i enheten. Medarbeiderne er godt fornøyd med innhold i jobben (4,9), og selvstendighet (5,0). Det er godt samarbeid og trivsel med kolleger (4,6). Det må imidlertid arbeides kontinuerlig med medarbeidernes forhold til ledelse. Det kom ellers frem at tiltak må søkes iverksatt for å bedre faglig og personlig utvikling blant medarbeiderne.
Tjenesteleverandør
Enheten har et mål om å asfaltere 1.100 meter grusvei per år. I 2014 ble det asfaltert atskillig mer. Hele 2.900 meter ble omgjort fra grus- til asfaltvei. Dette bedrer miljøet ved at støvplager blir redusert, og det gir økt trafikksikkerhet.
Fremtidige utfordringer
Det er viktig å legge til rette for økt bruk av avgiftsbelagte plasser i dagen og i Molde p-hus. Her er avgiftssatsene sentrale, men det er ikke aktuelt å øke p-satser da dette går ut over belegg og derved også aktivitetsnivået i sentrum. Det er registrert nedgang i bruken av avgiftsbelagte parkeringsplasser både i 2013 og 2014.
De økonomiske rammer til drift og vedlikehold av vei er knappe og det må påregnes merforbruk dersom det blir en vinter med mye snøbrøyting og rydding. Prisøkningen på leide tjenester i vinterdrifta har vært høy de siste årene. Med et stort forbruk til vintervedlikehold, vil det bli mindre ressurser til nødvendig sommervedlikehold.
En del av veilysanleggene er av gammel dato og krever vedlikehold. Det gjelder både linjer og armaturer. Det er satt i gang investeringer for å skifte til moderne LED-lamper, og dette vil tilta i årene fremover. Nye armaturer krever mindre kraft og vedlikehold og vil bidra positivt på driftssida. Kommunen har ca. 1.700 armaturer med kvikksølvpærer. Etter EU-direktiv er det forbudt å produsere slike lamper etter april 2015. For å sikre drift av gamle anlegg, blir det anskaffet et større antall pærer, mens utskifting av armaturer pågår.
Om enheten
I Molde bydrift er det 21 ansatte i følgende tre virksomheter.
Veg- og trafikk
Har ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold av det kommunale veinett (220 km) og gatelysanlegg. Fylkesveier og gatelysanlegg etter refusjon fra fylkeskommunen. Forvaltningsoppgaver er generell saksbehandling, trafikksaker og planlegging av trafikksikkerhetstiltak.
Parkering
Omfatter drift, vedlikehold og forvaltning av avgiftsbelagt parkering på offentlig vei, parkeringsplasser, parkeringssystemer mv. både «i dagen» og i Molde p-hus.
Utleie av gategrunn og plasser betjenes. Driftsavtale med Romsdal Parkering AS.
Verkstedvirksomheten
Utfører reparasjoner og vedlikehold av enhetens biler og maskiner. Utfører også arbeider for andre og bistår med fagkompetanse for andre kommunale enheter etter behov. Verkstedet er en svært viktig del av vinterberedskapen.