Molde voksenopplæringssenter
Målekort
Mål | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Økonomi og organisasjon | |||||
- Avvik i forhold til budsjett | 0,0 % | -3,7 % | -0,5 % | 0,9 % | 0,6 % |
Arbeidsgiver | |||||
- Sykefravær | 6,0 % | 6,5 % | 8,3 % | 8,0 % | 3,4 % |
- Medarbeidertilfredshet | 4,5 | - | 4,5 | - | 4,4 |
Balansert avviksforklaring
Merforbruk / mindreforbruk
Regnskap | Budsjett | Avvik | |
---|---|---|---|
2014 | 8 454 | 8 506 | 52 |
2013 | 8 281 | 8 355 | 74 |
2012 | 8 397 | 8 355 | -42 |
2011 | 9 043 | 8 724 | -319 |
Økonomi
Enheten har et mindreforbruk på kr. 51.950,-.
Molde voksenopplæringssenter har et sterkt fokus på inntjening og økonomistyring. For en enhet der mye av inntektene er avhengig av salg av tjenester og hvor prognosene på tilstrømming av kurselever er usikre, blir dimensjonering av tjenestene vanskelig å forutse og gjør økonomistyringen krevende. Senteret har et stadig økende antall flyktninger i introduksjonstiltak. Det har gitt behov for flere lærere og medfører igjen større lønnsutgifter enn budsjettert. Denne økningen blir finansiert gjennom økte statstilskudd.
Sykefravær
Arbeidsgiver
Sykefravær:
Enheten hadde et sykefravær på 3,4 pst. Dette er en klar nedgang fra 8,0 pst. i 2013. Enheten jobber kontinuerlig med å forebygge og redusere sykefraværet, blant annet gjennom AMU, med stort fokus på tilrettelegging etter sykdomsfravær.
Medarbeidertilfredshet:
På medarbeiderundersøkelsen skåret enheten 4,4. Det er 0,1 lavere enn kommunens målsetting. Det er særlig to områder med negativ utvikling fra forrige måling. Det første er overordnet ledelse i kommunen, trangere økonomiske rammevilkår og stor økning i elever og arbeidsoppgaver, noe som gir økende press på de ansatte. Det andre området er fysisk arbeidsmiljø med overfylte lokaler og til dels dårlig inneluft. Dette har vært en belastning for mange ansatte, og vil kreve økt fokus fremover.
Tjenesteleverandør
Ingen brukerundersøkelser i 2014.
Fremtidige utfordringer
Molde kommune har en langsiktig avtale med IMDi om bosetting av flyktninger. I tillegg er det stor arbeidsinnvandring til distriktet. For senteret betyr det stor økning av elever i norsk og samfunnskunnskap. Grunnskoleopplæring gitt ved Molde voksenopplæringssenter er helt avgjørende for at flyktningene skal ha muligheter for å komme inn i utdanning og arbeidsliv og bli produktive samfunnsborgere. Obligatoriske prøver både i norsk og samfunnsskap blir innført som vilkår for statsborgerskap for innvandrere i 2015. Det stiller høye krav til kvalitet på opplæringa og på avvikling av prøver og eksamener.
På spesialpedagogisk avdeling er det to områder som har fått mest fokus:
1) Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), som betyr å gi personer med kommunikasjonsvansker på grunn av skade eller sykdom, for eksempel slag, ALS, trafikkskade, mulighet til å kommunisere med omgivelsene sine.
2) Metodeutvikling innen opplæring i grunnleggende ferdigheter (GRUF), som er lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter. Internasjonal undersøkelse om voksnes ferdigheter (PIAAC) har avdekket at rundt 8,0 pst. av Norges befolkning mangler slike ferdigheter. NAV og PP-tjenesten signaliserer en betydelig strøm av søkere de neste årene, blant annet voksne med lite skolegang og unge voksne uten gjennomført videregående utdanning.
Dette bildet vil kreve kontinuerlig fokus på kompetanseutvikling på alle opplæringsområder i enheten.
Om enheten
Molde voksenopplæringssenter driver kommunal voksenopplæring etter opplæringsloven, og omfatter grunnskoleopplæring og spesialundervisning for voksne på grunnskolens område.
Senteret gir også opplæring etter introduksjonsloven, det vil si norskopplæring for innvandrere og toårig introduksjonsprogram for flyktninger. Sistnevnte ivaretar opplæring og kvalifisering av bosatte flyktninger og gjøres i tett samarbeid med flyktningetjenesten.
Samarbeid med bedrifter om opplæring på arbeidsplassen, såkalt basiskompetanse i arbeidslivet (BKA), er en økende del av enhetens virksomhet. Senteret har flere utviklingsprosjekt med fokus på voksnes læring i samarbeid med bl.a. IMDi og nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk (VOX ).